جینسینگ چیست و چه خواصی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جینسینگ گیاه متنوعی است که از دیرباز، کاربرد درمانی و دارویی در آسیا و آمریکای شمالی دارد. این گیاه از محبوب‌ترین داروهای گیاهی در سراسر دنیا به‌شمار می‌آید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
جینسینگ چیست

جینسینگ (Ginseng)، گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است که مزایای فراوانی برای سلامت مغز، کارکرد سیستم ایمنی و کنترل میزان قند خون در بدن دارد. این گیاه قرن‌های متمادی به‌عنوان دارو در طب سنتی استفاده می‌شد و مزایای فوق‌العاده‌ای برای باروری در زنان و بهبود قوای جنسی در مردان دارد. این گیاه تنوع گونه‌ای فراوانی دارد، اما محبوب‌ترین آن، جینسینگ آمریکایی و آسیایی (کره‌ای) هستند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با انواع جینسینگ، خواص و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر تغذیه یا دکتر طب سنتی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

جینسینگ چیست؟

جینسینگ یک گیاه ریشه‌ای است که از ریشه آن در طب سنتی آسیای شرقی، به خصوص در چین و کره جنوبی استفاده می‌کنند. این گیاه به عنوان یکی از گیاهان دارویی قدیمی و مهم در طب سنتی شناخته شده که باعث افزایش توانایی بدن در مقابله با استرس و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. از خواص اصلی این گیاه می‌توان به تقویت عملکرد جنسی، بهبود باروری، تنظیم قاعدگی در زنان و رفع اختلال نعوظ و مشکلات زودانزالی در مردان اشاره کرد.

بسته به قدمت، این گیاه در سه حالت تازه، سفید و قرمز موجود است. نوع تازه آن قبل از ۴ سالگی برداشت می‌شود، و جینسینگ سفید باید بین ۴ تا ۶ سالگی برداشت شود و جینسینگ قرمز هم بعد از ۶ سالگی قابل استفاده خواهد بود.

جینسینگ انواع مختلف با خواص متفاوت دارد.
بسته به قدمت، جینسینگ در سه حالت تازه، سفید و قرمز موجود است.

انواع جینسینگ

این گیاه دو نوع اصلی دارد که عبارتند از:

  • جینسینگ آسیایی یا کره‌ای
  • جینسینگ آمریکایی

این دو گونه، مزایای متفاوتی دارند. طب سنتی چینی معتقد است که جینسینگ آمریکایی به‌نسبت گونه آسیایی، اثر تحریک‌کنندگی کمتری دارد. از نظر غلظت، ترکیبات فعال و تاثیرات‌ روی بدن، این دو گونه با هم متفاوتند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که گونه آمریکایی به‌عنوان آرامبخش عمل کرده و گونه کره‌ای آن، اثر نیروبخشی دارد. دو ماده اصلی تشکیل‌دهنده این گیاه، جین‌سنوزید و جین‌تونین هستند.

جینسینگ کره ای

جینسینگ کره‌ای یکی از اصلی‌ترین گیاهان دارویی در آسیا است که در کشورهایی مانند کره جنوبی و چین رشد می‌کند و به عنوان جینسینگ واقعی معروف است. این گیاه به عنوان یک مکمل طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص تقویتی و آداپتوژنیک (توانبخشی و تقویت قدرت‌های بدنی و ذهنی) دارد.

این گیاه در طب سنتی آسیا برای افزایش انرژی، بهبود عملکرد ذهنی و جسمی، کاهش خستگی، تنظیم سیستم ایمنی، بهبود عملکرد جنسی و کاهش استرس استفاده می‌شود. جینسینگ کره‌ای معمولا به صورت ریشه خشک یا عصاره‌های مختلف در بازار موجود است. همچنین، در صنعت مکمل‌های غذایی و محصولات بهداشتی نیز ممکن است به صورت کپسول، قرص، چای و ژله موجود باشد.

شربت جینسینگ

یکی از روش‌های مصرف این گیاه، به شکل شربت است که حاوی عصاره یا عناصر فعال ریشه جینسینگ است و برای مصرف آسان و مزه‌دهی بهبود یافته استفاده می‌شود. از موادی مانند شکر، عسل، گیاهان دارویی و مواد طبیعی دیگری هم در تهیه شربت این گیاه استفاده می‌شود.

قرص جینسینگ

قرص جینسینگ یکی از اشکال دارویی این گیاه است که حاوی عصاره یا پودر ریشه این گیاه است و به عنوان مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص معمولا عوارض جانبی جدی ندارد. با این حال، ممکن است در برخی افراد با عوارض نامطلوبی مانند سردرد، خواب‌آلودگی، مشکلات گوارشی یا تغییرات فشار خون همراه شود. افراد دارای بیماری‌های خاص مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری‌های کبدی، عوارض خونریزی یا دیابت، باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند. همچنین، زنان باردار و شیرده نیز باید از مصرف قرص این گیاه خودداری کنند.

هنوز نمی‌دونی جینسینگ برات خوبه یا نه؟

از پزشک متخصص سوال کن.

پودر جینسینگ

پودر جینسینگ یکی از اشکال معمول مصرف این گیاه است. در فرآیند تهیه پودر این گیاه، ریشه خشک شده به صورت پودر خرد می‌شود. این پودر می‌تواند به صورت خام یا پس از تصفیه و استخراج تهیه شود و کاربرد اصلی آن در صنعت مکمل‌های غذایی و صنایع غذایی است.

جینسینگ قرمز

جینسینگ قرمز (Red Ginseng) از ریشه گیاه بوده و خواص مشابهی با جینسینگ سفید (نوع دیگری از جینسینگ) دارد، اما با توجه به فرآیند خاص تهیه آن، برخی خواص و اثرات آن متفاوت است. این گیاه معمولا برای افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد جسمی و ذهنی، کاهش خستگی و استرس، افزایش تمرکز و بهبود عملکرد جنسی مصرف می‌شود.

طبع جینسینگ

طبع این گیاه خشک و گرم است و به‌همین دلیل برای افراد گرم مزاج یا مزاج صفراوی توصیه نمی‌شود. گرمی بیش از اندازه این گیاه باعث واکنش و التهاب پوستی می‌شود. افراد گرم مزاج برای تعدیل طبع این گیاه می‌توانند همراه آن بیدمشک یا خاکشیر میل کنند. 

خواص جینسینگ (جینسینگ چه خاصیتی دارد؟)

این گیاه از گذشته برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد. از خواص این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • تنظیم قند خون
  • افزایش تمرکز
  • کاهش التهاب

مصرف این گیاه همچنین باعث بهبود مزاج و خلق‌وخو، تقویت استقامت و درمان بیماری‌های زیر می‌شود:

  • سرطان
  • بیماری قلبی
  • خستگی
  • اختلال در نعوظ
  • هپاتیت C
  • فشار خون بالا
  • علائم یائسگی
درمان بیماری با جینسینگ از گذشته انجام میشده است.
این گیاه از گذشته برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد.

۱. جینسینگ برای پسرزایی

این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی مردم باور دارند که مصرف آن می‌تواند در بهبود عملکرد جنسی و پسرزایی کمک کند. هرچند که برخی مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه ممکن است بر برخی عوامل مرتبط با پسرزایی تاثیر داشته باشد، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد تا این ادعاها به صورت قطعی تایید شوند.

۲. مصرف جینسینگ برای نعوظ (جینسینگ برای سفتی کمر)

این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی آسیایی برای بهبود نعوظ و سفتی کمر توصیه می‌شود (اختلال نعوظ چیست؟). با این حال، تحقیقات علمی کمتری در این زمینه انجام شده است و نیاز به مطالعات بیشتری هست تا بتوان اثرات این گیاه روی نعوظ و سفتی کمر را به صورت قطعی مطرح کرد. 

۳. خواص جینسینگ برای رابطه زناشویی

یکی از ویژگی‌های مهم این گیاه تقویم قوای جنسی است و به همین دلیل هم برای رابطه زناشویی بسیار توصیه می‌شود. از سوالات متداول زوجین این است که چه قرصی بخورم میل جنسیم زیاد بشه؟ قرص جینسینگ به عنوان یک داروی گیاهی در این موارد گاهی تجویز می‌شود.

متن انگلیسی:
The pharmacologically active constituents in ginseng are called ginsenosides. They enhance sexual function largely by opening (dilating) the arteries. This increases blood flow into the genitals, which improves erections in men and lubrication and clitoral sensitivity in women
ترجمه متن:
مواد تشکیل‌دهنده فعال دارویی جینسینگ جین سنوزید نامیده می‌شود. این مواد عملکرد جنسی را تا حد زیادی با باز کردن شریان‌ها افزایش می‌دهند. این باعث افزایش جریان خون در اندام تناسلی شده که نعوظ را در مردان و روان‌کنندگی و حساسیت کلیتورال را در زنان بهبود می‌بخشد.

psychologytoday

۴. خواص جینسینگ برای مردان

مصرف این گیاه باعث افزایش میزان تستسترون خون در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم می‌شود. تقویت قدرت عضلانی، ترشح تستسترون و تقویت قوای جنسی مردان هم از خواص جینسینگ است.

قوای جنسیت ضعیف شده؟ قبل از مصرف جینسینگ از پزشک راهنمایی بگیر.

۵. خواص جینسینگ برای زنان

مهم‌ترین خواص این گیاه برای زنان، اثرات آنتی اکسیدانی و آنتی التهابی این ریشه گیاهی است که باعث تنظیم سطح قند خون شده و برخی سرطان‌ها را درمان یا کنترل می‌کند. از دیگر خواص آن می‌توان به تنظیم هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون، مواجهه با سندرم تخمدان چاق، ناراحتی‌های قاعدگی و تنظیم دوره قاعدگی، افزایش انرژی و کاهش خستگی در زنانی که استرس زیاد، فعالیت بدنی سنگین یا کاهش انرژی دارند و بهبود عملکرد جنسی زنان از جمله افزایش لذت جنسی و تمایل جنسی اشاره کرد.

۶. تاثیر جینسینگ بر باروری زنان

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که عصاره این گیاه به‌خاطر داشتن ویژگی‌های آنتی اکسیدانی زیاد، تعداد فولیکول‌های تخمدانی را بیشتر کرده و درنتیجه آن، هورمون‌های جنسی بیشتری ترشح می‌شوند و تعداد فولیکول‌های آنترال کاهش می‌یابد.

خاصیتتوضیحات
افزایش انرژیجینسینگ می‌تواند به افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی کمک کند.
تقویت سیستم ایمنیمصرف جینسینگ ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها شود.
بهبود عملکرد ذهنیجینسینگ می‌تواند به بهبود تمرکز، حافظه و عملکرد ذهنی کمک کند.
کاهش استرساین گیاه می‌تواند به کاهش استرس و بهبود حالت روحی کمک کند.
تنظیم قند خونمصرف جینسینگ ممکن است به تنظیم سطح قند خون و کاهش خطر دیابت نوع ۲ کمک کند.
بهبود عملکرد جنسیجینسینگ به عنوان یک ماده افزایش‌دهنده‌ی میل جنسی و بهبود عملکرد جنسی شناخته شده است.
کاهش التهابجینسینگ دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
تقویت سلامت قلبمصرف جینسینگ ممکن است به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.
آنتی‌اکسیدان قویجینسینگ دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کند.
بهبود عملکرد ورزشیجینسینگ می‌تواند به افزایش عملکرد و استقامت ورزشی کمک کند.
تقویت متابولیسممصرف جینسینگ می‌تواند به تقویت متابولیسم و کمک به کاهش وزن کمک کند.
بهبود سلامت پوستجینسینگ می‌تواند به بهبود وضعیت پوست و کاهش علائم پیری کمک کند.
خواص گیاه جینسینگ

قرص جینسینگ برای چاقی استفاده میشود؟

این گیاه طبیعی در طب سنتی با اهداف مختلفی استفاده می‌شود؛ ازجمله افزایش انرژی، تقویت سلامت عمومی و بهبود بازده جسمی و ذهنی. اما تاثیر خاصی برای چاقی و افزایش وزن ندارد. 

عوارض جانبی مصرف جینسینگ

مصرف این گیاه در برخی افراد ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود. برخی عوارض جانبی مصرف این گیاه عبارتند از:

  • اختلالات گوارشی مانند سوءهاضمه، اسهال یا یبوست، سرگیجه معده، نفخ و احساس تپش معده
  • مشکلات خواب
  • افزایش فشار خون
  • راش و حساسیت پوستی مانند قرمزی و خارش پوست، تورم صورت یا تورم زبان و لب‌ها
  • تداخل با داروها

عوارض پودر چاقی جینسینگ برای خانمها

این گیاه به صورت عمومی به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی آسیایی شناخته می‌شود و برخی افراد از آن به عنوان مکملی برای افزایش وزن استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که عوارض جانبی مصرف پودر چاقی جینسینگ در خانم‌ها ممکن است متفاوت باشد و به عواملی مانند دوز مصرف، وضعیت سلامت کلی، و ترکیب با داروهای دیگر بستگی دارد. مصرف پودر این گیاه در برخی زنان باعث تغییرات هورمونی، مشکلات گوارشی و حساسیت پوستی می‌شود. 

موارد احتیاط و منع مصرف جینسینگ

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نباید این ریشه گیاهی را مصرف کنند، چرا که ریسک دیوانگی را بیشتر می‌کند. افراد با شرایط زیر موارد احتیاط و منع مصرف دارند:

  • بیماران خودایمنی و افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و بیماری کرون بهتر است از مصرف مکمل جینسینگ خودداری کنند. این گیاه باعث تحریک و تشدید علائم بیماری می‌شود. 
  • زنان باردار نباید جینسینگ آمریکایی مصرف کنند چرا که احتمال سقط جنین دارد. 
  • شواهدی دال بر تاثیر منفی جینسینگ در زنان شیرده وجود ندارد، اما توصیه می‌شود که در دوران شیردهی تنها با مشورت پزشک متخصص مصرف شود. 
  • هرچند که این ممکل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود، اما مصرف آن در کودکان باید با احتیاط و زیرنظر پزشک باشد. کودکان صرفا از نوع آمریکایی در کوتاه‌مدت می‌توانند مصرف کنند.
نحوه مصرف جینسینگ به نوع آن یعنی پودر با قرص بودن بستگی دارد.
جینسینگ در اشکال مختلفی مانند پودر، قرص، کپسول و عصاره موجود است.

نحوه مصرف جینسینگ

این گیاه در اشکال مختلفی مانند پودر، قرص، کپسول و عصاره موجود است. شکل مصرفی که توصیه می‌شود بستگی به محصولی دارد که  استفاده می‌کنید. پودر آن را می‌توانید با مایعاتی مانند آب، شیر یا عصاره میوه مخلوط و مصرف کنید. می‌توانید آن را به شکل دمنوش یا جوشانده مصرف کنید. کافی است یک قاشق از پودر این گیاه را به یک لیوان آبمیوه یا شیر اضافه کرده و میل کنید.

برای تهیه دمنوش این گیاه هم یک یا دو قاشق چایخوری جینسینگ را داخل ظرف دمنوش ریخته و صبر کنید تا دم بکشد. برای طعم‌دهی بهتر می‌توانید از کمی عسل استفاده کنید. قرص آن هم به‌صورت روزانه همراه با یک لیوان آب کامل قبل یا بعد وعده غذایی مصرف می‌شود. البته بهتر است که درباره دوز مصرفی آن از پزشک مشورت بگیرید. 

طریقه مصرف جینسینگ برای مردان

این گیاه یک مکمل طبیعی است که ممکن است برای برخی مردان مفید باشد. دوز مجاز برای مصرف روزانه در مردان بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم است. 

طریقه مصرف جینسینگ با عسل

مصرف این گیاه با عسل یکی از روش‌های متداول برای استفاده از خواص این گیاه دارویی است. برای تهیه مخلوط جینسینگ با عسل، یک قاشق چایخوری جینسینگ خشک را با یک تا دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط این گیاه و عسل را روزانه در طول صبح یا بعد از غذا میل کنید. 

طریقه مصرف جینسینگ برای چاقی صورت

این گیاه تاثیری روی چاقی صورت ندارد، اما باعث افزایش آبرسانی پوست، محافظت از آن در مقابل عوامل بیرونی، افزایش گردش خون پوست، از بین بردن لکه‌های تیره رنگ پوست، برطرف کردن تیرگی و کدری پوست و رفع چین و چروک‌های ریز صورت می‌شود. این خواص باعث می‌شود صورت شاداب‌تر و جذاب‌تر به‌نظر برسد. 

بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ

پیش از هر چیز باید بگوییم که توصیه می‌شود که افرادی که مشکلات خواب دارند، شب‌ها نزدیک زمان خواب از خوردن آن پرهیز کنند، چرا که مصرف این گیاه ممکن است باعث ایجاد مشکلات خواب و بی‌خوابی شود. 

متن انگلیسی:
Because one of the uses for the supplement is to lower blood sugar levels in people with type 2 diabetes, it should be taken within two hours before or after eating a meal. If you are taking ginseng to boost your immune system and ward off colds or the flu, it can be taken for three or four months, twice a day
ترجمه متن:
از آنجایی که یکی از کاربردهای این مکمل کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است، باید دو ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف شود. اگر برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرماخوردگی یا آنفولانزا جینسینگ مصرف می‌کنید، می‌توانید آن را به مدت سه یا چهار ماه، دو بار در روز مصرف کنید.

sharecare

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جینسینگ یک گیاه دارویی باستانی در طب سنتی چین است که ریشه‌ آن برای بهبود سلامت عمومی و افزایش سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی، کاهش خستگی و استرس، بهبود عملکرد جنسی، تقویت حافظه و تمرکز، کاهش التهابات و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها توصیه می‌شود. این گیاه به صورت کپسول، قرص، پودر، عصاره و دمنوش همراه عسل قابل مصرف است.

در بیشتر موارد، این گیاه با دوز معمولی، عوارض جانبی جدی ندارد، اما ممکن است در عده‌ای با عوارض ناخواسته موقت مانند سردرد، خواب آلودگی، مشکلات گوارشی یا تغییرات فشار خون همراه شود. افرادی که دارای بیماری‌های خاص مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری‌های کبدی، عوارض خونریزی یا دیابت هستند، باید قبل از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنند. همچنین، زنان باردار و شیرده نیز بهتر است با احتیاط مصرف کنند. 

پیش از درمان مشکل خود با جینسینگ حتما با متخصص طب سنتی یا کارشناس تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متخصص تغذیه آنلاین و همچنین مشاوره آنلاین طب سنتی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، یکی از خواص مهم قرص این گیاه، رفع مشکل زودانزالی و اختلال نعوظ در مردان است.

جهت اطلاع دقیق از قیمت قرص و ریشه این گیاه می‌توانید به داروخانه‌های معتبر و عطاری‌های مجاز مراجعه کنید.

مصرف پودر این گیاه باعث تقویت اشتها و میل به غذا خوردن در افراد ضعیف شده که از بی‌اشتهایی رنج می‌برند. بسته به وضعیت و شرایط هر فرد، مصرف این پودر طی یک ماه باعث چاقی و افزایش وزن ۵ کیلویی می‌شود.

معجون این گیاه می‌تواند راهکار گیاهی مناسبی برای حل مشکل زودانزالی در مردان باشد. ۴ گرم ریشه جینسینگ را داخل لیوان ریخته و آب جوش به آن اضافه کنید. اجازه بدهید ۵ تا ۷ دقیقه بماند تا دم بکشد. بعد از صاف کردن، همراه با کمی عسل میل کنید و از معجزه معجون این گیاه برای زودانزالی لذت ببرید.

برای خرید قرص و پودر این گیاه به داروخانه‌های مجاز و معتبر مراجعه کنید. ترجیحا محصولات دارویی و مکمل‌های ساخت شرکت‌های داروسازی معتبر را بخرید. برای تهیه ریشه گیاه هم می‌توانید به عطاری‌ها مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن