هوش هیجانی چیست و چه تاثیری در زندگی ما دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هوش هیجانی به معنای توانایی شناخت و مدیریت احساسات خود و دیگران است. این هوش عامل بزرگی در موفقیت فردی، زندگی و کار است. هوش هیجانی را می‌توان یاد گرفت و در خود تقویت کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
هوش هیجانی چیست و چه تاثیری در زندگی ما دارد؟

در دنیایی که زندگی می‌کنیم، اغلب هوش را به عنوان توانایی فرد برای درک مفاهیم و سرعت یادگیری آنها تعریف می‌کنیم؛ اما هوش تنها در این مفاهیم خلاصه نمی‌شود. هوش فقط یک نوع نیست؛ هوش هیجانی یا هوش عاطفی نوع دیگری از هوش است. همان‌طور که توانایی بیان و مدیریت احساسات فردی در زندگی امری ضروریست، توانایی درک، تشخیص و واکنش به احساسات دیگران نیز واجب و لازم است.

روانشناسان که اولین متخصصان برای سنجش انواع هوش هستند، از این آگاهی به عنوان هوش هیجانی یاد می‌کنند و حتی برخی از کارشناسان معتقدند که این نوع از هوش می‌تواند از ضریب هوشی، در موفقیت کلی فرد در طول زندگی مهم‌تر باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب تصمیم داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم که هوش هیجانی چیست و چه تاثیری در زندگی فرد خواهد داشت؟ اگر مایلید در مورد هوش هیجانی بیشتر بدانید و آن را در خود تقویت کنید، بهترین کار مشاوره با روانشناس است. روانشناسان دکترتو به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

هوش هیجانی چیست؟

در ابتدا بهتر است یک تعریف کلی از هوش هیجانی ارائه کنیم. هوش احساسی یا هوش هیجانی به انگلیسی Emotional Intelligence، به توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و احساسات دیگران اشاره دارد. در واقع هوش هیجانی به معنای توانایی مهار احساسات و به کار بردن آنها در کارهایی مانند تفکر و حل مسئله است.

امروزه از هوش هیجانی به عنوان یکی از مؤلفه‌های ذاتی موفقیت در افراد یاد می‌شود. پیش‌بینی و درک رفتار دیگران به ما کمک می‌کند تا در مواقع ضروری بهترین تصمیم را بگیریم. بنابراین مهم است که بدانیم هوش عاطفی چیست و چه مؤلفه‌هایی را در برمی‌گیرد؟

توانایی درک احساسات دیگران و مدیریت احساسات خود می‌تواند منجر به کاهش استرس، برقراری ارتباط موثر، همدلی با دیگران، غلبه بر چالش‌ها و خنثی کردن تعار‌ض‌ها شود. هوش عاطفی یا ای کیو به شما کمک می‌کند تا روابط قوی‌تری ایجاد کنید، در مدرسه و محل کار موفق شوید و به اهداف شغلی و شخصی خود برسید. همچنین به شما کمک می‌کند تا با احساسات خود ارتباط برقرار کنید و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد آنچه برای شما مهم است بگیرید.  

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

ریشه های تئوری هوش هیجانی (هوش هیجانی در روانشناسی)

اگر بخواهیم تاریخچه هوش هیجانی را به زبان ساده بازبینی کنیم، تئوری هوش هیجانی توسط پیتر سالووی و جان دی مایر در دهه ۱۹۹۰ معرفی شد و به وسیله دانیل گولمن بیشتر توسعه یافت و به عموم مردم ارائه شد. به گفته گلمن، هوش عاطفی بزرگ‌ترین پیش‌بینی‌ کننده موفقیت در محیط کار است. این مفهوم که به عنوان ضریب احساسی یا EQ نیز شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و مقبولیت گسترده‌ای در بین روانشناسان پیدا کرده است.

با این حال، برخی از روانشناسان معتقدند از آنجایی که EQ را نمی‌توان از طریق آزمون‌های روان سنجی مثل انواع تست هوش عمومی مورد ارزیابی قرار داد، این مفهوم فاقد قدرت توضیحی واقعی است. اما برادبری و گریوز توانستند با طرح پرسشنامه‌ای، این مشکل را حل کنند و توانایی ارزیابی آن را نیز به دست آورند. ادوارد تورندایک از روانشناسانی است که در حوزه هوش احساسی تحقیقاتی انجام داد و به نتایجی در مورد اثبات وجود آن دست یافت.

دکتر بار-ان از دیگر افرادی بود که حدود ۲۰ سال از وقت خود را صرف معرفی شیوه‌ای برای اندازه‌گیری EI کرد. بار-ان در طول این مدت مطالعاتی را بر روی بیش از ۱۱۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان انجام داد. تست ای کیو بار-ان (آزمون هوش هیجانی بار آن) رفتار هوش هیجانی و اجتماعی را اندازه‌گیری می‌کند. این تست ۱۳۳ آیتم را بر اساس پنج شاخص مورد بررسی قرار می‌دهد.

تفاوت EQ و EI (هوش هیجانی و ضریب عاطفی) چیست؟
EQ ضریب عاطفی و EI هوش عاطفی است. این دو مفهوم با هم متفاوت هستند.

تفاوت EQ و EI (هوش هیجانی و ضریب عاطفی) چیست؟

تفاوت هوش هیجانی و بهره هوشی چیست؟ EI یا Emotional Intelligence به توانایی ذاتی فرد اشاره دارد. هر فرد با پتانسیل خاصی برای حساسیت عاطفی، حافظه عاطفی، پردازش عاطفی و توانایی یادگیری عاطفی متولد می‌شود. این چهار جزء ذاتی هستند که هسته هوش هیجانی فرد را تشکیل می‌دهند.

این پتانسیل ذاتی می‌تواند با تجارب زندگی آسیب ببیند یا توسعه یابد؛ به ویژه با درس‌های عاطفی که توسط والدین، معلمان و خانواده در دوران کودکی و نوجوانی تدریس می‌شود. تأثیر این درس‌ها منجر به چیزی می‌شود که ما از آن به عنوان سطح «EQ» یاد می‌کنیم. EQ نشان‌دهنده یک معیار نسبی از رشد سالم یا ناسالم EI ذاتی فرد است و این اصلی‌ترین تفاوت ای کیو و ای آی است.

EQ مخفف چیست؟

کلمه EQ مخفف Emotional Quotient یا ضریب عاطفی است. این ضریب پیشرفت توانایی فرد در شناسایی احساسات خود و دیگران را در طول زندگی تعیین می‌کند.

هوش هیجانی و سلامت روانی چه ارتباطی دارند؟ (هوش هیجانی شامل چیست؟)

داشتن هوش هیجانی بالا می‌تواند به شما در حفظ وضعیت متعادل سلامت روان کمک کند. هوش هیجانی پایین با افزایش خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی مرتبط است. اما EI یک ویژگی ذاتی نیست. مهارتی است که می‌توانید آن را یاد بگیرید و برای حمایت از سلامت روان خود توسعه دهید.

تفاوت هوش هیجانی و هوش عقلی چیست؟

استدلال عاطفی یا هوش عاطفی یک فرد وضعیت ذهنی مورد نیاز برای مدیریت یک موقعیت احساسی را تعریف می‌کند. این به این معنی است که با فقط با هوش هیجانی نمی‌توان به صورت عقلی استدلال کرد و تصمیم گرفت. هوش عقلی انسان حس منطقی را برای انجام کارها و تصمیمات روزمره را تعریف می‌کند.

تفاوت هوش هیجانی و هوش اجتماعی چیست؟

آیا هوش اجتماعی همان هوش هیجانی است؟ برخی از افراد به اشتباه هوش هیجانی و هوش اجتماعی را یکی تصور می‌کنند؛ اگر چه این دو مفهوم شباهت‌هایی با هم دارند اما یکی نیستند. تفاوت اصلی بین هوش اجتماعی و هوش هیجانی در این است که هوش هیجانی، توانایی تشخیص احساسات خود و احساسات دیگران است در حالی که هوش اجتماعی توانایی درک و تعامل با افراد است. این هوش در حقیقت به توانایی فرد در درک و مدیریت روابط بین فردی اشاره دارد. با دانستن این که هوش هیجانی چیست به خوبی می‌توانید تفاوت این دو مفهوم را متوجه شوید.

مغز هیجانی چیست؟

همان‌طور که احتمالا تا به اینجا متوجه شده‌اید، وظیفه مغز در بدن تنها تفکر و فرمان نیست. هیجانات بخش مهمی از عملکرد مغز را تشکیل می‌دهند. این که شما در حین انجام یک عمل منطقی چه احساسی دارید، به عملکرد هیجانی مغز اشاره دارد.

همان‌گونه که ما در مورد تفکر خود قادر به تصمیم‌گیری هستیم، در مورد هیجانات و احساسات نیز می‌توانیم مغز را کنترل کنیم. مغز هیجانی به ما کمک می‌کند تا در مورد برخورد با دیگران تصمیم درست بگیریم و آنها را درک کنیم. بنابراین پیش از شناخت این که هوش هیجانی چیست، آگاهی از وجود قسمت هیجانی در مغز می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیارمان قرار دهد.

مغز هیجانی چیست؟
هوش هیجانی، توانایی تشخیص احساسات خود و احساسات دیگران است در حالی که هوش اجتماعی توانایی درک و تعامل با افراد است.

مولفه‌ های اساسی هوش هیجانی چیست؟

EI یک توانایی نسبتاً خاص است که فرآیندهای دانش فرد را به فرآیندهای عاطفی او متصل میکند. به این ترتیب، EI با احساسات، سبک‌های عاطفی، ویژگی‌های عاطفی و معیارهای سنتی هوش مبتنی بر توانایی ذهنی یا شناختی کلی (یعنی IQ) متفاوت است. EI شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها یا توانایی‌ها است که ممکن است در ۴ حوزه طبقه‌بندی شوند:

۱. خود مدیریتی

خود مدیریتی به این معناست که شما می‌توانید احساسات و رفتارهای تکانشی خود را کنترل کنید؛ این احساسات را به روش‌های سالم مدیریت کرده و با شرایط در حال تغییر سازگار شوید.

۲. خودآگاهی

خودآگاهی یکی دیگر از مؤلفه‌های EI است. به این معناست که شما احساسات خود و چگونگی تأثیر آنها بر افکار و رفتارتان را بیشتر و بهتر از هر کسی می‌شناسید.

۳. آگاهی اجتماعی

آگاهی اجتماعی یعنی اینکه شما می‌توانید احساسات، نیازها و نگرانی‌های افراد دیگر را درک کنید، نشانه‌های عاطفی را دریافت کنید، از نظر اجتماعی احساس راحتی کرده و پویایی قدرت را در یک گروه یا سازمان تشخیص دهید.

۴. مدیریت روابط

شما می‌دانید که چگونه روابط خوب را ایجاد کرده و آن را حفظ کنید، به وضوح ارتباط برقرار کنید، الهام بخش دیگران باشید، در یک تیم به خوبی کار کرده و تعارض را مدیریت کنید. بر اساس این چهار مولفه می‌توان پاسخ صحیحی به سؤال هوش هیجانی چیست ارائه داد. شناخت احساسات خود و کنترل و سازگار کردن آنها، درک احساسات و نگرانی‌های دیگران و مدیریت روابط و تعارضات از مولفه‌های اصلی هوش هیجانی هستند.

چطوری هوش هیجانیمون رو بسنجیم؟

همین الان بهترین دکتر متخصص رو پیدا کن!

تشخیص هوش هیجانی با نشانه های ظاهری ممکن است؟

در تعریف هوش هیجانی، عنوان کردیم که این هوش مجموعه‌ای از مهارت‌ها و رفتارهایی است که می‌توان آنها را آموخت و توسعه داد. در این بخش به بررسی برخی از علائم مشخص از افراد با EI پایین و EI بالا، می‌پردازیم.

افراد با EI بالا:

  • ارتباط بین احساسات و نحوه رفتار را به خوبی درک می‌کنند
  • در موقعیت‌های استرس‌زا آرام و خونسرد هستند
  • آنها قادرند دیگران را برای رسیدن به یک هدف مشترک تحت تأثیر قرار دهند
  • با افراد سرسخت با درایت و دیپلماسی برخورد می‌کنند.

افراد با EI پایین:

  • این افراد اغلب احساس می‌کنند که سوء تفاهم به وجود آمده است
  • زود ناراحت می‌شوند
  • تحت تأثیر احساسات قرار می‌گیرند
  • در قاطع بودن مشکل دارند‌.

مثال هایی از به کارگیری هوش هیجانی در زندگی و کار

پرداختن به چند مثال ساده در مورد هوش عاطفی، به خوبی ماهیت آن را برای شما روشن خواهد کرد و می‌توان بر اساس آن به سوال هوش هیجانی چیست و چه کاربردی دارد پاسخ داد.

نمونه ای از هوش هیجانی که در زندگی روزمره ما دیده می‌شود عبارت است از:

افراد موفق از کمبودهای خود غافل نیستند. با این حال، آنها انگیزه‌ای برای بهبود هر روز خود دارند. برای تبدیل شدن به یک فرد موفق، باید خودآگاهی را توسعه دهید تا نقاط ضعف خود را بشناسید و بر آنها غلبه کنید.

مثالی از هوش هیجانی در محیط کار:

یک مدیر تجاری با هوش احساسی بالا با اعضای هیئت مدیره شرکت، شرکا، سایر سهام‌داران و حتی رقبای صنعت پیوند قوی دارد. اینها نمونه‌هایی از هوش هیجانی در محیط کار هستند که با درک این که هوش هیجانی چیست می‌توان به آنها دست یافت.

متن انگلیسی:
Emotional intelligence is often measured by tests such as the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test.
ترجمه فارسی:
هوش عاطفی اغلب با تست‌هایی مانند تست هوش هیجانی مایر-سالوی-کاروسو اندازه‌گیری می‌شود.

به نقل از سایت healthline

کاربرد هوش هیجانی در محیط کار و سازمان

در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که هوش هیجانی یکی از مولفه‌های اصلی موفقیت در کسب و کار است. از آنجایی که شخصیت‌ هر فرد با دیگری تفاوت دارد، ایجاد هوش عاطفی در محیط کار نیازمند تلاش مداوم است. هر کسی که تا به حال در یک محیط کاری رسمی کار کرده، می‌تواند اهمیت افزایش همدلی در این فضا را تایید کند.

افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانند یک محیط کار همدلانه ایجاد کنند. چند نمونه از کاربردهای هوش هیجانی در محیط کار در بخش زیر آورده شده است:

  • مردم بدون ترس از توهین، عقاید خود را با همکاران در میان می‌گذارند
  • شور و شوق کارمندان زمانی که ابتکارات جدید معرفی می‌شود، مشهود است
  • انعطاف‌پذیری وجود دارد
  • کارمندان خارج از محل کار زمانی را با هم می‌گذرانند
  • مشارکت فعال در جلسات امری عادی است.
کاربرد هوش هیجانی در محیط کار و سازمان چیست؟
افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانند یک محیط کار همدلانه ایجاد کنند.

راه های تقویت و افزایش هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی را چگونه تقویت کنیم؟ پس از صحبت در مورد این که EI چیست و چه اهمیتی دارد، نوبت به معرفی راهکارهایی برای معرفی روش های بالا بردن هوش هیجانی می‌رسد. اقدامات زیر شما را به خودآگاهی، همدلی و مهارت‌های اجتماعی بهتر هدایت می‌کند.

مراحل بالابردن هوش عاطفینحوه انجام آن‌ها
مرحله اولاولین قدم برای افزایش هوش هیجانی چیست؟ باتوجه به تعریف هوش هیجانی، احساسات خود را بشناسید و سعی کنید در مورد آن صحبت کنید. در حال حاضر چه احساساتی دارید؟ می‌توانید نام آنها را ذکر کنید؟ وقتی در یک موقعیت استرس‌‎زا قرار می‌گیرید، معمولاً چه احساساتی ایجاد می‌شود؟ یک لحظه وقت گذاشتن برای نامگذاری احساسات گامی مثبت در راستای افزایش بهره‌وری ای کیو است.
گام دومسعی کنید از دیگران بازخورد دریافت کنید. با پرسش از مدیران، همکاران، دوستان یا خانواده، میزان درک خودتان را بررسی کنید. برای مثال، از آنها بپرسید که چگونه به موقعیت‌های دشوار واکنش نشان می‌دهید، چقدر سازگار یا همدل هستید، و یا اینکه چقدر خوب یک درگیری را مدیریت می‌کنید.
مرحله سوممطالعه داستان دیگر افراد، همدلی را در ما بهبود می‌بخشد. خواندن داستان‌ها از دیدگاه دیگران به ما کمک می‌کند تا در مورد افکار، انگیزه‌ها و اعمال آنها بینش پیدا کنیم و به آگاهی اجتماعی دست یابیم.
راه های تقویت هوش هیجانی چیست؟

نشانه های هوش هیجانی پایین در بزرگسالان

ضعف هوش هیجانی یا هوش عاطفی پایین می‌تواند در موارد زیر به افراد ضربه بزند. مقایسه هوش هیجانی در افراد عادی و افراد مبتلا به افسردگی نشان داده است که هوش عاطفی ارتباط مستقیمی با سلامت روان دارد. برخی از مهم‌ترین علائم هوش عاطفی پایین عبارت‌اند از:

  • کنترل عاطفی ضعیف افراد با EI پایین، اغلب در تنظیم احساسات خود مشکل دارند
  • مشکل در تشخیص احساسات
  • مهارت‌های اجتماعی ضعیف
  • همدلی کم
  • خود محوری
  • سرزنش دیگران

تفاوت هوش هیجانی زنان و مردان چیست؟

تحقیقات نشان داده است که زنان اغلب در آزمون‌های هوش هیجانی ای کیو یا همدلی نسبت به مردان نمرات بالاتری می‌گیرند، به ویژه اگر هوش عاطفی زنان از طریق پرسشنامه ضریب عاطفی (EQ-i) اندازه‌گیری شود.

نشانه های هوش هیجانی بالا در کودکان

هوش هیجانی بالا در کودکان یعنی چه؟ برای تشخیص این مورد، نشانه‌های زیر بیان می‌کند کودکی با هوش هیجانی بالا بزرگ کرده‌اید:

  • آنها می‌توانند احساسات دیگران را تشخیص دهند
  • به راحتی ابراز کنجکاوی می کنند
  • آنها در بیان احساسات خود عالی هستند
  • می‌توانند بگویند که چه احساسی دارند
  • همدلی نشان می‌دهند
  • هوش هیجانی و ارتباط موثر، ارتباطات خوبی دارند
  • هوش هیجانی و لکنت زبان، شنوندگان خوبی هستند و کمتر دچار لکنت زبان می‌شوند.

برای آموزش هوش هیجانی از کودکی چه کنیم؟

تقویت مهارت‌های هوش احساسی از دوران کودکی بیشترین اثر را بر ذهن دارد. تحقیقات نشان می‌دهد، کودکانی که هوش هیجانی بالاتری دارند بهتر می‌توانند توجه کنند، در مدرسه مشارکت بیشتری داشته باشند و روابط مثبت و همدلی بیشتری را تجربه کنند.

هوش عاطفی شامل سه شایستگی اساسی مانند شناخت، بیان، درک مدیریت و تنظیم هیجانات است. اگرچه برخی از مهارت‌های هوش عاطفی در افراد مختلف متفاوت هستند، اما می‌توان با آموزش دادن به کودکان، این مهارت را در آنها تقویت کرد.

اهمیت تقویت هوش هیجانی در بالا بردن سطح کیفیت زندگی

کاربرد هوش هیجانی در زندگی چیست؟ پس از اطلاع از این که هوش هیجانی چیست، دانستیم که این افراد باهوش نیستند که به موفق‌ترین یا کامل‌ترین انسان‌ها تبدیل می‌شوند. احتمالاً فردی را می‌شناسید که از نظر تحصیلی درخشان است و در عین حال از نظر اجتماعی و در کار یا روابط شخصی خود ناموفق و ناتوان است.

هوش یا آی کیو به تنهایی برای رسیدن به موفقیت در زندگی کافی نیست. بله، ضریب هوشی می‌تواند به شما کمک کند وارد دانشگاه شوید، اما این EQ شما است که کمک می‌کند استرس و احساسات را هنگام مواجهه با امتحانات نهایی مدیریت کنید. IQ و EQ در کنار هم وجود دارند و زمانی مؤثرتر هستند که با یکدیگر به کار گرفته شوند.

تنها باهوش بودن و داشتن IQ بالا برای موفقیت کافی نیست. شما باید بتوانید هیجانات و احساسات خود و دیگران را بشناسید تا تصمیم‌های بهتری بگیرید و روابط سالمی بسازید.

بهترین تست هوش هیجانی چیه؟ از روانشناس کمک بگیر!

انواع تست هوش هیجانی کدامند؟

انواع تست ای کی یو برای سنجش هوش هیجانی افراد گردآوری شده اما بهترین تست و پرسشنامه هوش هیجانی چیست؟ پرسشنامه هوش هیجانی لیکرت، تست و پرسشنامه هوش هیجانی از دیدگاه و نظر دانیل گلمن و هوش هیجانی از دیدگاه گاردنر برخی از انواع تست‌های معتبر هستند. یک تست هوش معتبر شامل ویژگی‌های زیر است:

  • روایی: یک آزمون باید از روایی (ثابت بودن نتایج) و پایایی (قابل اطمینان بودن) برخوردار باشد. نشان داده شده است که آزمون‌های مبتنی بر توانایی هوش هیجانی به پیش‌بینی عملکرد شغلی کمک می‌کنند، به ویژه زمانی که حفظ روابط بین فردی مثبت برای موفقیت شغلی مهم است.
  • اعتبار چهره و واکنش‌های متقاضیان: سوالاتی که برای سنجش مهارت اجتماعی متقاضیان استفاده می‌شود، باید به خوبی قابل درک باشند (به عنوان مثال، احساسات بیان شده در یک عکس از چهره یک فرد قابل تشخیص باشد).
  • روش انجام تست: می‌توان از کاغذ و مداد یا پرسشنامه الکترونیکی استفاده کرد
  • تفاوت‌های زیرگروهی: شواهدی وجود دارد که زنان تمایل دارند در آزمون‌های هوش هیجانی نمره بهتری نسبت به مردان کسب کنند. تحقیقات نشان می‌دهد زنان در خواندن حالات چهره احساسات نسبت به مردان مهارت بیشتری دارند.

هوش هیجانی باید چند باشد؟

جدول زیر، طبقه‌بندی جامعی از نمرات مورد نیاز برای انواع سطوح هوش هیجانی را بیان می‌کند:

میزان هوش عاطفینمرات
خیلی کم۹۰ تا ۱۶۲
کم۱۶۳ تا ۲۳۴
متوسط۲۳۵ تا ۳۰۶
زیاد۳۹۷ تا ۳۷۸
خیلی زیاد۳۷۹ تا ۴۵۰
هوش هیجانی باید چند باشد؟

برای کنترل هوش هیجانی چه کنیم؟

کنترل هوش هیجانی را شاید بتوان به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه در افزایش بهره‌وری از آن دانست. شما باید بدانید که چگونه می‌توان هوش عاطفی را کنترل و سپس از آن در جهت رسیدن به خواسته‌ها استفاده کرد. برای مهار احساسات و عواطف و تسلط بر آنها، بهترین راه مطالعه منابع مهم این حوزه و همچنین مراجعه به روانشناس است. یک روانشناس راهکارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توانید کنترل هیجانات خود را در دست بگیرید.

برای کنترل هوش هیجانی چه کنیم؟
یک روانشناس راهکارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توانید کنترل هیجانات خود را در دست بگیرید.

منابع مهم در مورد هوش هیجانی

خوشبختانه در سالیان اخیر منابع بسیار ارزشمندی در مورد این که هوش هیجانی چیست و چه تاثیری در زندگی افراد دارد، نوشته شده است. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد EI هستید می‌توانید از این منابع استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین منابع در این قسمت آورده شده است که شامل مقالات و کتاب‌ها هستند.

مقالات مهم در زمینه تقویت هوش هیجانی:

  • چرا شفقت یک تاکتیک مدیریتی بهتر از سرسختی است؟ (Why Compassion Is a Better Managerial Tactic Than Toughness)
  • چرا نگرش مهمتر از IQ است؟ (Why Attitude Is More Important Than IQ)
  • ۷ سوال مصاحبه که هوش هیجانی را تعیین می‌کند ( Interview Questions That Determine seven Emotional Intelligence)

کتاب هایی که به تقویت هوش هیجانی کمک می کنند:

  • ۱۰ مورد ضروری HBR در مورد هوش عاطفی (اثر دانیل گلمن و سایر متخصصان)
  • یک ذهن کاملاً جدید (اثر دن پینک)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هوش هیجانی به توانایی درک، کنترل و ارزیابی احساسات اشاره دارد. به اعتقاد بسیاری از روانشناسان این هوش اهمیت زیادی در موفقیت فرد در زندگی دارد و بسیار مهم است. برخی از محققان معتقدند که EI را می‌توان آموخت و تقویت کرد. این یک ادعای کاملا درست است. شما می‌توانید با دیدن آموزش، هوش هیجانی را در خود و کودکتان تقویت کنید. دکتر روانشناس خوب و متخصصان این حوزه می‌توانند به شما در رسیدن به این هدف کمک کنند.

در دکترتو شما می‌توانید با بهترین روانشناسان در شهر خود آشنا شوید و در مورد هوش هیجانی بیشتر بدانید تا بتوانید آن را در خود تقویت کنید. برای گرفتن نوبت مشاوره حضوری یا مشاوره آنلاین روانشناس در دکترتو اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

افراد با هوش عاطفی بالا ممکن است از ترس آسیب رساندن به احساسات دیگران، در ارائه بازخورد منفی دچار مشکل شوند.

افرادی که مهارت‌های عاطفی کمتری دارند، بیشتر مشاجره می‌کنند، روابط با کیفیت پایین‌تر و مهارت‌های مقابله عاطفی ضعیفی دارند.

خانواده و مدرسه مهم‌ترین ارکانی هستند که می‌توانند به تقویت هوش عاطفی کودک کمک کنند.

هوش احساسی، دانش، ظرفیت، مهارت یا توانایی درک فرد را برای شناسایی، ارزیابی و مدیریت احساسات خود، دیگران و گروه‌ها توصیف می‌کند. افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند، خود را به خوبی می‌شناسند و همچنین می‌توانند احساسات دیگران را درک کنند. بنابراین این هوش مهارتی است که با کسب دانش همراه شده و می‌تواند ارتقا پیدا کند.

روانشناسان معتقدند که فرآیندهای پیچیده مغزی که در فرمول‌بندی یک دروغ دخیل هستند، نشانگر هوش اولیه کودک است. با این وجود، دروغ گفتن منجر به کاهش هوش هیجانی در افراد مختلف می‌شود. افرادی که زیاد دروغ می‌گویند معمولا احساسات دیگران را کمتر تشخیص می‌دهند.

دانش‌آموزانی که هوش هیجانی و هوش شناختی بالایی دارند، می‌توانند عواطف خود و دیگران را مدیریت کنند و احساسات خود را درک کنند. همچنین دانش‌آموزان با میانگین نمرات بالا نسبت به دانش‌آموزان با هوش هیجانی متوسط ​​تا پایین قادر به مدیریت تعارض هستند و در زندگی خود موفق‌تر هستند.

 

 

 

 

یافته‌های پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میانگین نمرات گروه ورزشکاران در مقوله‌های حل مسئله، سرزندگی، تحمل استرس، شکوفایی نفس، هوشیاری هیجانی، واقع‌گرایی، خوش‌بینی، صمیمیت و شجاعت بیشتر از گروه غیرورزشکاران است.

برخی از محققان معتقدند که هوش هیجانی را می‌توان آموخت و تقویت کرد، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که یک ویژگی ذاتی است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هوش هیجانی

  1. ناشناس گفت:

    باسلام دوست عزیز.ممکن است بعدازقرص ضدبارداری باردارنشوم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      همراه گرامی
      قرص های پیشگیری از بارداری موجب نازایی نمی شوند. برای داشتن اطلاعات بیشتر می تونید از این لینک با متخصص مامایی مشاوره تلفنی یا متنی داشته باشید.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان