دتاکس واتر نوشیدنی سالم برای افزایش متابولیسم و سم زدایی بدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دتاکس واتر یک نوشیدنی طبیعی و خوش‌طعم است که با ترکیب چندین برش میوه یا سبزیجات در آب تهیه می‌شود و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. این نوشیدنی به دلیل خواص سم‌زدایی، افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مصرف دتاکس واتر می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های ناسالم باشد و با تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
دتاکس واتر چیست؟

همه ما از اهمیت و فواید نوشیدن آب کافی برای سلامتی می‌دانیم، اما در مورد آب سم‌زدایی یا اصطلاحاً دتاکس واتر چطور؟ آیا واقعاً به کاهش وزن کمک می‌کند؟ از نظر علمی و تخصصی شما نمی‌توانید تنها با نوشیدن دتاکس واتر، مسیرهای سم‌زدایی بدن خود را تسریع کرده و بهبود ببخشید. اما هنوز هم می‌توان آن را یک نوشیدنی سالم با برخی از فواید سلامتی در نظر گرفت. همه ما می‌دانیم که هیدراته ماندن برای سلامتی مهم است؛ بنابراین اغلب توصیه می‌شود که روزانه هشت لیوان آب بنوشید. اما برخی از مردم فکر می‌کنند افزودن مواد سالم اضافی به آب فواید سلامتی آن را افزایش می‌دهد. اما واقعاً چنین است؟ دتاکس واتر چیست و چه فوایدی برای سلامتی ما دارد؟

در این مقاله از دکترتو به صورت کامل به بررسی این موضوع می‌پردازیم. بهتر است قبل از جایگزین کردن هر ماده غذایی به‌عنوان روش درمانی با یک متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی دکترتو برای دریافت نوبت حضوری و از خدمات غیرحضوری برای مشاوره متنی یا تلفنی با پزشکان استفاده کنید.

دتاکس واتر چیست؟

به بیان ساده، دتاکس واتر آبی است که از خیساندن انواع میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان در آب ساده تولید می‌شود. انجام این کار به تزریق خواص سلامتی ترکیبات اضافه‌شده در آب کمک می‌کند. شما می‌توانید دتاکس واتر را در خانه به روش‌های مختلف درست کنید. می‌توانید از هر ترکیبی از میوه، سبزیجات و سبزی که دوست دارید برای تهیه آن استفاده کنید.

از آنجایی که دتاکس واتر به جای گرفتن آب‌میوه‌ها یا مخلوط کردنشان با هم از طعم دادن میوه به آب درست می‌شود، کالری بسیار کمی دارد. این باعث می‌شود که نوشیدنی محبوبی برای رژیم‌های سم‌زدایی مانند “سم‌زدایی لیمو” یا “پاک‌سازی اصلی” باشد. دتاکس واتر نیز اغلب در برنامه‌های کاهش وزن توصیه می‌شود، به ویژه به جای نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه و آب‌میوه.

متن انگلیسی:
Detox water is made by infusing water with fruits, vegetables, or herbs. You can make your own at home using a variety of flavors
ترجمه متن:
دتاکس واتر از ترکیب آب با میوه‌ها، سبزیجات یا گیاهان تازه درست می‌شود. با استفاده از طعم‌های مختلف می‌توانید خودتان در خانه درست کنید.

healthline
دتاکس واتر را چه زمانی مصرف کنیم؟
دتاکس واتر یک نوشیدنی طبیعی و سم‌زدا است.

ارزش غذایی دتاکس واتر

بیشترین ارزش غذایی دتاکس واتر مربوط به آب آن است که مهم‌ترین نوشیدنی است که باید در طول روز نوشید. در کنار آن می‌توان از کالری کمی که این نوشیدنی دارد، در کنار طعم‌های تازه میوه‌ای آن لذت برد. میوه‌ها و سبزیجات تازه اضافه‌شده به آب هم می‌توانند مقادیری از انواع ویتامین‌ها را تامین کنند. ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین ترکیباتی هستند که می‌توان از یک دتاکس واتر دریافت کرد.

زمان مصرف دتاکس واتر

کسانی که به مصرف دتاکس واتر به عنوان نوشیدنی اصلی رژیم غذایی‌شان عادت دارند، معمولا آن را صبح زود و با معده خالی می‌نوشند. البته برخی هم آن را به همراه صبحانه می‌خورند. سپس در طول روز جرعه‌های کمی از آن را می‌نوشند.

مزایای دتاکس واتر (خواص دتاکس واتر)

مزیت‌هایی که برای دتاکس واتر در نظر گرفته‌شده از واقعیت تا برخی شایعات را در برمی گیرد. در واقع برخی از خواص دتاکس واتر ثابت شده است و می‌توان با اطمینان در خصوص آنها صحبت کرد، از جمله کمک به کاهش وزن آن. با این حال برخی دیگر از خواص و مزایا هم هستند که هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد صحت آنها صحبت کرد و به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

۱. کمک به کاهش وزن

اصلی‌ترین ویژگی دتاکس واتر، تاثیر آن در کاهش وزن است و به همین دلیل هم یکی از نوشیدنی‌های اصلی در رژیم‌های چربی‌سوزی و کاهش وزن محسوب می‌شود. نوشیدن مقادیر کافی آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا متابولیسم شما را بهبود می‌بخشد. با این حال اگر آب ساده برای نوشیدن در طول روز چندان جذاب نیست، افزودن میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند بیشتر شما را برای نوشیدن آب بیشتر تشویق کند.

دتاکس واتر همچنین می‌تواند با سیر نگه داشتن شما به سرکوب گرسنگی کمک کند. زمانی که سیر هستید، کمتر به خوردن غذاهای پرکالری و پرچرب تمایل دارید. همچنین شما می‌توانید این نوشیدنی سالم را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری معمول کنید تا به این ترتیب میزان کالری که در روز دریافت می‌کنید را کاهش دهید. خواص دقیق دتاکس واتر بسته به موادی که استفاده می‌کنید و قدرت تزریق متفاوت است. اما بسیاری از ادعاهای بهداشتی در مورد آب سم‌زدایی را می‌توان به خود آب نسبت داد، نه موادی که با آن طعم‌دار شده‌است.

۲. دتاکس واتر برای جوش صورت

یکی دیگر از فواید ذکر شده برای دتاکس واتر، تاثیر آن در درمان آکنه یا بهتر است بگوییم از بین بردن جوش‌ صورت است. به نوعی دتاکس واترها می‌توانند از جوش زدن جلوگیری کنند و احتمالاً این اثر از طریق افزایش آبرسانی پوست و سم‌زدایی بدن انجام می‌شود. اکثر مشکلات پوستی به سموم دفع‌نشده از بدن مربوط می‌شود. علاوه بر این شاید بهبود سیستم گوارش و وجود یک سری ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها برای جلوگیری از جوش زدن مفید باشند.

۳. دتاکس واتر برای پاکسازی کبد

یکی از اصلی‌ترین ادعاها در مورد خواص دتاکس واتر، سم‌زدایی آن است. در این زمینه ادعا می‌شود که دتاکس واتر می‌تواند با از بین بردن سموم از بدن و کمک به کاهش وزن، سلامت و تندرستی را تسهیل کند. خصوصاً از دتاکس واتر برای افزایش دفع سموم از کبد و پاکسازی کبد استفاده می‌شود. با این حال برای تثبیت این ادعا به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

می‌خوای از دتاکس واتر برای پاکسازی کبدت استفاده کنی؟

زیر نظر متخصص دتاکس واتر رو امتحان کن.

۴. متعادل کردن pH بدن

غذاها و نوشیدنی‌های «قلیایی‌کننده» در حال حاضر یک روند غذایی محبوب هستند. گفته می‌شود که دتاکس واتر می‌تواند یک محیط قلیایی‌تر را در بدن ایجاد کند و با توجه به تئوری اسید – قلیایی و تعادل pH بدن، این امر باعث ارتقای سلامتی می‌شود. با این حال علم دقیقاً از این نظریه پشتیبانی نمی‌کند.

۵. سلامت گوارش و هضم بهتر

از طرفی هیدراتاسیون برای سلامت دستگاه گوارش و حفظ حرکات منظم روده مهم است. کم‌آبی مزمن می‌تواند باعث یبوست شود که می‌تواند باعث شود احساس نفخ شکم و تنبلی کنید نوشیدن آب زیاد ممکن است به عبور غذا از روده شما کمک کند و از یبوست یا کار نکردن شکم شما جلوگیری کند. همان‌طور که روده بزرگ شما آب را از غذا و نوشیدنی شما جذب می‌کند، مدفوع شما نیز از مایع به جامد تبدیل می‌شود.

فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات مختلف موجود در دتاکس واتر می‌تواند فیبر اضافی برای سلامت روده را فراهم کند. آب و فیبر دست‌به‌دست هم می‌دهند، زیرا آب به بدن شما کمک می‌کند تا فیبر محلول را هضم کند و آن را به یک قوام ژل‌مانند تبدیل کند. این به ایجاد مدفوع خوب و اجابت مزاج سالم کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
Water is an essential component for healthy digestion and regular bowel movements. Drinking enough water helps break down the food you eat and allows the successful uptake of nutrients to be absorbed within your body
ترجمه:
آب یک جزء ضروری برای هضم سالم و حرکات منظم روده است. نوشیدن آب کافی به تجزیه غذایی که می‌خورید کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا جذب موفق مواد مغذی در بدن شما انجام شود.

healthmatch

۶. تقویت عملکرد سیستم ایمنی

درحالی‌که آب به‌خودی‌خود لزوماً روی سیستم ایمنی شما تأثیر نمی‌گذارد، میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان ترکیب‌شده در آن می‌توانند در تقویت ایمنی شما معجزه کنند. بیشتر میوه‌ها، به ویژه مرکبات مانند لیمو و پرتقال، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند. برخی از گیاهان و ادویه‌ها مانند زنجبیل نیز دارای خواص ضدالتهابی قوی هستند. اینها شامل آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شوند، ترکیباتی که به محافظت از بدن شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل به طور موثری پاسخ ایمنی را تقویت می‌کند و دارای خاصیت آنتی‌باکتریال قوی است.

زمان مصرف دتاکس واتر برای بهبود خلق و خو چه وقتی است؟
آب حتی اگر به تنهایی و به میزان کافی مصرف شود، در بهبود خلق‌و‌خو نقش زیادی ایفا می‌کند.

۷. بهبود خلق و خو

دتاکس واتر برای بهبود خلق‌وخو هم مفید است. خود آب به تنهایی با جبران کم‌آبی می‌تواند خلق‌وخو را بهبود ببخشد. وجود میوه‌ها و سبزیجات تازه با سطح بالاتر ویتامین‌های ضروری برای بدن هم به نوبه خود روی بهبود خلق‌وخو تاثیر خواهند داشت.

۸. افزایش سطح انرژی

کم‌آبی برای سلامتی مضر است. حتی سطوح خفیف کم‌آبی می‌تواند بر سطح انرژی، تمرکز و خلق‌وخوی کلی شما تأثیر منفی بگذارد. در واقع، این به قدری واضح است که محققان دریافته‌اند که سطح کم‌آبی بدن تنها ۱ درصد می‌تواند باعث سردرد، کاهش دامنه توجه و کاهش سطح تمرکز شود؛ بنابراین با دتاکس واتر می‌توان سطح انرژی را هم افزایش داد.

۹. کمک به شادابی و جوانی پوست

مانند بسیاری دیگر از محصولات سم زدایی بدن، برخی افراد ادعا می‌کنند که سم‌زدایی سموم را از پوست شما دفع می‌کند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد. در صورت کم‌آبی، نوشیدن مقدار بیشتر آب می‌تواند با تامین رطوبت پوست، از خشکی آن جلوگیری کند و از ایجاد چین و چروک‌های بیشتر در پوست هم پیشگیری می‌کند. با این حال هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند دتاکس واتر می‌تواند مستقیماً در شادابی و جوانی پوست و تغییر رنگ آن تاثیر داشته باشد، تنها چیزی که مشخص است، اهمیتی است که نوشیدن آب کافی در سلامت پوست صورت دارد.

آیا دتاکس واتر چربی ‌سوز قوی است؟
دتاکس واتر چربی‌سوز به عنوان جایگزینی سالم برای نوشیدنی‌های ناسالم پیشنهاد می‌شود.

محبوب ترین دتاکس واترها برای لاغری

برای تهیه دتاکس واتر گزینه‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید بر اساس ذائقه‌ای که دارید، میوه‌ها و سبزیجات مختلف را با هم ترکیب کنید. جدول زیر، لیستی از بهترین و محبوب‌ترین ترکیبات دتاکس واتر برای لاغری را شامل می‌شود:

ترکیب دتاکس واترفواید و نحوه اثر
ترکیب لیمو و خیارافزایش کالری‌سوزی، کاهش اشتها و بهبود سیستم ایمنی
آب دارچین سیببهبود هضم، افزایش سوزاندن چربی و تقویت سیستم ایمنی
آب فلفل لیموتقویت سیستم ایمنی و افزایش چربی‌سوزی
چای سبزلاغری و چربی‌سوزی
زنجبیل لیموچربی‌سوزی و تقویت سیستم ایمنی
هندوانه و نعناچربی‌سوزی و هیدراتاسیون قوی و خاصیت ضدالتهابی
توت‌فرنگی و لیموخاصیت آنتی‌اکسیدانی و لاغری
گریپ‌فروت و رزماریخاصیت لاغری و کاهش وزن
پرتقال و لیمو و نعناکاهش وزن و چربی‌سوزی
سرکه سیب و دارچینکاهش اشتها و چربی‌سوزی
زغال‌اخته و لیمولاغری و کاهش وزن و تقویت سلامت قلبی عروقی
خیار و نعناافزایش انرژی، کاهش اشتها و لاغری
لیموترش و زنجبیلبرای سوزاندن چربی‌های سرسخت شکم
بلک‌بری و پرتقالچربی‌سوزی و کاهش وزن، افزایش شادابی پوست
توت‌فرنگی و ریحانافزایش سطح انرژی و درمان گرمازدگی
پرتقال و لیموترشتقویت سیستم ایمنی، افزایش شادابی پوست و کاهش وزن
شاه‌توت و پرتقالافزایش شادابی پوست، افزایش سطح انرژی و کاهش وزن
لیمو و فلفل هندیخاصیت آنتی‌اکسیدانی
گریپ‌فروت و رزماریچربی‌سوزی، کاهش اشتها، کاهش قند خون و کاهش وزن
انواع دتاکس واتر و خواص آنها

طرز تهیه دتاکس واتر

ساخت دتاکس واتر نسبتاً ساده است. بر اساس ذائقه خود ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان تازه را انتخاب کنید. پس از خردکردن و برش دادن مواد، آنها را به آب گرم یا سرد اضافه کنید. اگر آب سرد را ترجیح می‌دهید، مهم است که قبل از نوشیدن، آب سم‌زدایی را تا ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. این امکان تزریق مناسب مواد مغذی به آب را فراهم می‌کند. برش دادن میوه‌ها یا له کردن آنها در آب می‌تواند طعم و عطر بیشتری آزاد کند و نوشیدن دتاکس واتر را لذت‌بخش‌تر کند. همچنین می‌توان ویتامین‌های بیشتری در این حالت دریافت کرد.

دتاکس واتر چربی ‌سوز

دتاکس واترهای زیادی وجود دارد که برخی از آنها را به عنوان دتاکس واترهای چربی‌سوزی می‌شناسند. آنها شامل ترکیبات زیر می‌شوند:

  • دتاکس واتر پرتقال
  • دتاکس واتر گریپ‌فروت
  • دتاکس واتر خیار
  • دتاکس واتر نعناع لیمو
  • دتاکس لیمو زنجبیل

می‌خوای برای کاهش وزن و چربی‌سوزی دتاکس واتر مصرف کنی؟ مشاوره بگیر.

طرز تهیه دتاکس واتر برای پوست

یکی از بهترین دتاکس واترهایی که می‌توان برای پوست تهیه کرد، دتاکس واتر نعناع پرتقالی است. پالپ پرتقال یک منبع عالی از ویتامین‌ها است که از بدن در برابر اثرات ناخواسته رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین روند بهبود طبیعی بدن را بهبود می‌بخشد و پوست را درخشان می‌کند. علاوه بر این می‌توان از ترکیب نعنا با توت و تمشک یا ترکیب خیار و نعنا و لیمو هم به منظور افزایش شادابی و هیدراتاسیون پوست صورت استفاده کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ادعا شده‌است که دتاکس واتر به حذف سموم، کمک به کاهش وزن، تعادل pH و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با این حال اصلی‌ترین اثری که دتاکس واترهای مختلف دارند، مربوط به آب آن است. نوشیدن آب به تنهایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و در کل موجب افزایش کالری‌سوزی بدن شود. با اضافه کردن ترکیبات مختلفی مانند میوه‌های تازه به آب می‌توان تمایل به نوشیدن آب را بیشتر کرد. اگر به دنبال درمان‌های کامل‌تری هستید و به پاکسازی کبد یا سم‌زدایی بدن نیاز دارید، بهتر است از یک متخصص تغذیه در این زمینه کمک بگیرید. شما می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره با متخصص تغذیه آنلاین کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر از دتاکس واتر که ترکیبی از آب و میوه‌های تازه است استفاده کنیم، این نوشیدنی باعث چاقی نمی‌شود.

دتاکس واتر پرتقال، خیار، لیمو ریحان، نعنا پرتقال و نعنا تمشک یا بلوبری، بهترین دتاکس واترها برای پوست هستند.

دتاکس واترهای آب ریحان و توت‌فرنگی، دتاکس واتر آب‌لیمو و خیار و آب زنجبیل و لیموترش بهترین دتاکس واترها برای کمک به بهبود هضم و افزایش سلامت سیستم گوارشی هستند.

دتاکس واتر می‌تواند با افزایش آب بدن و بهبود سلامت گوارشی، هضم بهتر غذا و افزایش کالری‌سوزی به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

دتاکس واتر به صورت کامل می‌تواند به هیدراته کردن شما کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن