کلیندامایسین، بهترین دارو برای درمان عفونت باکتریایی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کلیندامایسین برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این آنتی بیوتیک با توقف رشد باکتری‌ها عمل می کند و برای عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا) موثر نیست. استفاده از هر آنتی بیوتیک در مواقعی که نیازی به آن نیست، باعث می‌شود باکتری به آن مقاوم شده و کارایی خودش را از دست بدهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
کلیندامایسین، بهترین دارو برای درمان عفونت باکتریایی

داروی کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های مختلف، به ویژه عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت پوستی، تنفسی و دندانی کاربرد دارد. بهتر است این دارو را تحت نظارت پزشک عمومی یا متخصص عفونی مصرف کنید تا از عوارض جانبی رایج آن مانند اسهال، درد معده و بثورات پوستی دور بمانید. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری به سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو امکان دریافت مشاوره متنی، آنلاین یا تلفنی نیز برای شما وجود دارد.

کلیندامایسین چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص کلیندامایسین ۳۰۰ برای چیست؟ کلیندامایسین برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این دارو ممکن است به بیمارانی که واکنش آلرژیک به پنی سیلین داشته‌اند داده شود و برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی موثر نیست. کلیندامایسین فقط با تجویز پزشک در دسترس است و در اشکال دارویی کپسول یا قرص و پودر در دسترس است.

نام رایج دارو: کلیندامایسین – Clindamycin

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عملکرد داروی کلیندامایسین چگونه است؟

داروی کلیندامایسین رشد میکروب‌ها را متوقف می‌کند. این آنتی‌بیوتیک فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر است و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد.

عملکرد داروی کلیندامایسین چگونه است؟
کلیندامایسین برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود.

نحوه مصرف کلیندامایسین چگونه است؟

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود. طریقه مصرف کپسول کلیندامایسین ۱۵۰ به این صورت است که همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا ۴ نوبت در روز (هر ۶ ساعت یکبار) مصرف می‌شود. این دارو را با آب زیاد (یک لیوان کامل حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر) مصرف کنید مگر این‌که پزشکتان تجویز دیگری کرده باشد. پس از مصرف این دارو به مدت حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید.

دوز مصرف داروی کلیندامایسین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد و در کودکان عامل وزن نیر تاثیر گذار است. برای اثر بهتر داروی کلیندامایسین آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا میزانی که دکتر عفونی تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.

۱. علائم اوردوز کلیندامایسین چیست؟

اگربا مصرف داروی کلیندامایسین دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

با مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است بر روی برخی آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش‌های عملکرد کلیه و کبد، آزمایش خون به صورت دوره‌ای باید انجام شود تا روند و عوارض جانبی کلیندامایسین تحت نظر گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

۲. کلیندامایسین ۳۰۰ هر چند ساعت مصرف میشود؟

قرص داتی سین کلیندامایسین یا کلیندامایسین ۳۰۰ میلی‌گرم به صورت خوراکی هر ۶ تا ۸ ساعت یکبار مصرف می‌شود. مصرف کلیندامایسین فسفات باتوجه به عفونت یا شرایط تحت درمان، می‌تواند از چند روز تا چند هفته متغیر باشد.

۳. ژل کلیندا پلاس یا محلول کلیندامایسین چقدر روی پوست بماند؟

یک سوال مهم این است که پماد کلیندامایسین چقدر روی پوست بماند؟ ژل کلیندا پلاس یا محلول کلیندامایسین وقتی روی پوست مالیده شود، برای مدت کمی روی پوست باقی‌مانده و جذب پوست می‌شود. میزان جذب و مدت اثر کلیندامایسین بر روی پوست به عواملی مانند نوع پوست فرد و فرمولاسیون خاص محصول بستگی دارد.

کپسول کلیندامایسین ۱۵۰ برای چیست؟

برای جلوگیری از عوارض جانبی، همین الان مشاوره بگیر!

موارد مصرف کپسول کلیندامایسین چیست؟ (داروی کلیندامایسین برای کودکان و بزرگسالان)

قرص کلیندازول یا کلیندامایسین فسفات دارویی است که برای درمان بسیاری از عفونت‌ها از جمله سپتی سمی، عفونت‌های داخل شکمی، عفونت‌های تنفسی تحتانی، عفونت‌های زنان، عفونت‌های استخوان و مفاصل و عفونت‌های پوست و ساختار پوست استفاده می‌شود. کلیندامایسین در دسته‌ای از داروها به نام آنتی بیوتیک‌های لینکومایسین قرار دارد.

۱. کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن

کلیندامایسین واژینال برای درمان برخی عفونت‌های واژن استفاده می‌شود. این دارو متعلق به داروهایی است که به عنوان آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید شناخته می‌شوند و به درمان عفونت باکتریایی واژن کمک می‌کنند. این دارو با از بین بردن باکتری‌ها یا جلوگیری از رشد آنها عمل می‌کند و برای قارچ واژن یا عفونت‌های مخمری موثر نخواهد بود.

کلیندامایسین داخل وریدی یا آمپول کلیندامایسین به همراه جنتامایسین یا ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت رحم بعد از زایمان موثر است و بهترین قرص برای عفونت رحم محسوب می‌شود. درباره عوارض پماد واژینال کلیندامایسین حتما با متخصص عمومی یا متخصص زنان مشورت کنید.

متن انگلیسی:
Clindamycin is a commonly prescribed topical medication to treat acne.
ترجمه فارسی:
کلیندامایسین یک داروی موضعی است که معمولاً برای درمان آکنه تجویز می‌شود.

به نقل از سایت healthline

۲. ژل کلیندامایسین برای جوش

کلیندامایسین موضعی برای کمک به کنترل آکنه استفاده می‌شود. نحوه مصرف کلیندامایسین برای جوش به این صورت است که ممکن است به تنهایی یا همراه با یک یا چند داروی دیگر به صورت پماد روی پوست یا از طریق دهان و مصرف خوراکی برای درمان جوش و آکنه مصرف شود. کلیندامایسین فقط با تجویز پزشک در دسترس است. عوارض پماد کلیندامایسین برای جوش شامل خارش، پوسته پوسته شدن و سوزش موقتی است.

اینفوگرافی داروی کلیندامایسین
کلیندامایسین در دسته‌ای از داروها به نام آنتی بیوتیک‌های لینکومایسین قرار دارد.

۳. کلیندامایسین برای عفونت گلو و گوش

کلیندامایسین ۳۰۰ یا کلیندامایسین ۱۵۰ گاهی اوقات برای درمان عفونت گوش داخلی و عفونت لاله گوش، ورم لوزه (عفونتی که باعث تورم لوزه‌ها می‌شود)، فارنژیت (عفونتی که باعث تورم در پشت گلو می‌شود) و توکسوپلاسموز استفاده می‌شود. طرز استفاده از محلول کلیندامایسین برای گلو و گوش روی جعبه محصول نوشته شده است.

۴. کپسول کلیندامایسین ۳۰۰ برای عفونت دندان

کپسول کلیندامایسین معمولاً برای عفونت دندان تجویز می‌شود. این دارو یک آنتی بیوتیک است که به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و کاهش خون آمدن از لثه کمک می‌کند. کلیندامایسین خوراکی یا آمپول کلیندامایسین داخل سرم باکتری‌های عامل عفونت را هدف قرار داده و از بین می‌برد.

کپسول کلیندامایسین برای عفونت ادراری کودکان مناسب است؟

عوارض جانبی کلیندامایسین چیست؟

مصرف کلیندامایسین ممکن است موجب عوارضی مانند استفراغ، تهوع، و اسهال شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کرد، با پزشک خود تماس بگیرید. استفاده مکرر این دارو در دوره‌های طولانی ممکن است موجب ترشحات دهانی و ترشحات غیرطبیعی واژن شود. در صورت ایجاد این عوارض یا عوارضی دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

درصورتی که پزشک داروی کلیندامایسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی کلیندامایسین را مصرف کرده‌اند، عوارض کپسول کلیندامایسین را تجربه نکرده‌اند. چنانچه با عوارضی نظیر سوزش دل، درد و تورم مفصل، پوست یا چشم زرد رنگ و ادرار تیره مواجه شدید، سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هریک از علائمی مانند بیهوشی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید سریع از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

کپسول کلیندامایسین و تلخی دهان

مصرف کپسول خوراکی کلیندامایسین ممکن است باعث ایجاد طعم نامطبوع یا فلزی در دهان شما شود. مشخص نیست که این عارضه جانبی هر چند وقت یکبار رخ می‌دهد. ممکن است پس از قورت دادن کپسول خوراکی کلیندامایسین، طعم تلخ، ترش یا بدی را در دهان خود احساس کنید.

کلیندامایسین خوراکی یا آمپول کلیندامایسین داخل سرم باکتری‌های عامل عفونت را هدف قرار داده و از بین می‌برد.

موارد احتیاط مصرف کلیندامایسین

قبل از مصرف اگر به داروی کلیندامایسین و لینکومایسین حساسیت دارد و یا حساسیت دیگری دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی کلیندامایسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو سوابق پزشکی خود مخصوصا بیماری‌های کبدی، بیماری‌های کلیوی، بیماری روده‌ای مانند کولیت و کلوستریدیوم دیفیسیل با نشانه اسهال شدید، حساسیت مانند آسم، اگزما و تب یونجه را با پزشک خود درمیان بگذارید.

مصرف کلیندامایسین ممکن است موجب مشکلات در واکسن‌های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید شود. در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به جز مواردی که پزشک توصیه کرده است را انجام ندهید. قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

سالمندان نیز ممکن است نسبت به عوارض پس از مصرف این دارو مخصوصا اسهال مداوم حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. در صورت حاملگی قبل از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید. کلیندامایسین از طریق شیر مادر انتقال می‌یابد لذا با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی کلیندامایسین با داروهای دیگر

تقریباً اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی هورمون‌های کنترل بارداری مانند قرص‌ها،‌ برچسب‌ها و حلقه‌های کنترل بارداری تاثیر می‌گذارند و برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند ریفامپین و ریفابوتین) تاثیر این محصولات را کاهش می‌دهند و ممکن است موجب بارداری شوند. اگر از هورمون‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنید قبل از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که با کلیندامایسین تداخل دارند عبارتند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید مانند کلاریترومایسین و اریترومایسین
  • کوالین پکتین
اشکال دارویی ژل کلیندامایسینتداخل دارویی کلیندامایسینعوارض جانبی کپسول داتیسین
کپسول دالاکپ ۳۰۰ میلی‌گرمپیریدوستگمیناحساس ناراحتی در شکم
کپسول کلیندا هگزال ۱۵۰ میلی‌گرم – کلینداهگزالکلرامفنیکلیرقان
شیلف واژینال کلیندامایسین ناژو ۱۰۰ میلی‌گرماریترومایسینآگرانولوسیتوز
مشخصات دارویی کلیندامایسین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر یکی از نوبت‌های مصرف داروی کلیندامایسین را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به‌یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی کلیندامایسین نیست و کافی‌ست فقط دوز مقرر را مصرف کنید.
دارو را در یخچال نگهداری کرده و در طول دو هفته آن را مصرف کنید. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری شود. پس از اتمام دوره‌ی درمان باقی‌مانده دارو را دور بریزید. برای دریافت نوبت دکتر بیماری عفونی و پزشک عمومی از به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین، از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آنتی بیوتیک کلیندامایسین برای چی خوبه؟ این دارو به کاهش علائم عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت گوش، گلو، دندان و عفونت‌های واژینال کمک می‌کند.

بله، کلیندامایسین را می‌توان برای درمان آکنه التهابی در نوجوانان و بزرگسالان استفاده کرد.

پماد دالازان یک درصد ممکن است باعث تهوع و استفراغ، ایجاد طعم تلخ در دهان، بیماری یرقان یا درد شکمی شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروی کلیندامایسین

  1. - گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه و هر ۱۲ ساعت یک عدد کلیندامایسین مصرف میکنم(برای درمان جوش)
    خواستم بپرسم تو این سن برام عوارضی نداره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه این دارو توسط متخصص پوست برای جوش های شما تجویز شده می تونید استفاده کنید. در مورد این دارو ذکر این نکته مهم است که با مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است بر روی برخی آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش‌های عملکرد کلیه و کبد، آزمایش خون به صورت دوره‌ای باید انجام شود تا روند و عوارض جانبی کلیندامایسین تحت نظر گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

  2. الهه گفت:

    دخترم عمل جراحی انجام داده دکتر اینو تجویز داده تو دو سیسی اب حل میکنم بهش میدم ولی بالا میاره و عملش ترشح عفونت داره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تهوع کودک شما به علت داشتن عفونت است. بهتره با پزشک معالج برای درمان ترشحات عفونی مشورت کنید.

  3. ناشناس گفت:

    سلام دکتر شریت کلیندا بخاطر عفونت ریه دخترم تجویز کرده ، منتها پرستار اشتباها بجای ۶٠ میلی اب ٢٠ میلی قاطی پودر کرده و داده به دخترم ، میخواستم ببینم برای کودک یکسال ام ضرری مشکلی ایجاد نمیکنه این اشتباه ؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با این غظت در یک بار تجویز مشکلی ایجاد نمی شود و نگران نباشید.

  4. ملیحه فرحت گفت:

    من جراحی کردم کیست تخمدان دکترم این قرص رو داده هر ۸ ساعت اما خیلی حالت تهوع بهم میده جایگزین نداره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تهوع از عوارض جانبی این دارو هست که با ادامه مصرف کمتر می شود. ازداروهای ضدتهوع نیز می تونید قبل از مصرف این دارو استفاده کنید. در صورت ادامه داشتن این عارضه با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  5. مرجان گفت:

    سلام وقت بخیر. این قرص رو برای عفونت واژن مصرف می کنم. دو روزه که دارو رو شروع کردم هر ۸ ساعتی یکی گفتن بخورم. عصرها دهنم خیلی طعم تلخ و بدی میگیره انگاری زهر مار میشه؟ بنظرتون باید ادامه بدم مصرفشو؟ طبیعیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تلخی دهان ممکنه از عوارض قرص باشه که با مصرف آبنبات میتونید این عاضه را کمتر کنید.

  6. پیمانه گفت:

    سلام، این قرص رو میتونم با فاصله ۲ ساعت از قرص اسپیرو نولاکتون مصرف کنم؟ دکترم برای درمان جوش این دو قرص رو تجویز کردن و گفتن که اولی رو روز بعد از غذا بخورم و دومی رو شب بخورم. اما اگه بخوام روزه بگیرم نمیتونم قرص رو در روز مصرف کنم. میخواستم بپرسم که شب هم میتونم این قرص رو مصرف کنم؟ ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز قرص دو ساعت بعد غذا مصرف شود با آب فراوان.

    2. حسن گفت:

      سلام پام دچار بریدگی شد و بیمارستان بخیه زدم میتوانم این دارو را برا جلوگیری از عفونت استفاده کنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        هر انتی بیوتیکی را نمی توان استفاده کرد. آنتی بیوتیک یکه بهتره استفاده کنید نوعی هست که در عفونت زخم استفاده می شود. بهتره پزشک عمومی زخم شما رو ببینه تا برای شما داروی مناسب تجویز شود.
        پزشک عمومی

    3. مهسا یاراحمدی گفت:

      برای دختر کوچکم دکتر این قرص را تجویز کرد بهد از یک هفته ،،پوست دستاش کنده میشه وبه صورت خشک درر اومده ،،میخاستم بدونم این هم از عوارض این قرص هست،،،،

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        تورم پوست یکی از عوارض دارو هست ولی پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست از عوارض دارو گزارش نشده است . ممکنه فرزند شما به این دارو حساسیت داشته باشد. بنابراین نیازه با پزشک معاج در خصوص ادامه مصرف مشورت کنید.

  7. حدیثه گفت:

    سلام من عمل جراحی کردم دکتر نوشته هر ۱۲ساعت با قرص سفکسیم باهم بخورم برا سلامتی ضررنداره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بسته به نوع عمل جراحی این انتی بیوتیک تجویز شده و میتونید طبق دستور پزشک سر ساعت مشخص مصرف کنید و ضررری ندارد.

  8. مقدم گفت:

    سلام دکتر برای من این کپسول هر ۶ساعت ۲عدد تجویز شده ایا جایز هست ک استفاده کنم یا ۶ساعت ۱عدد استفاده کنم.برای عفونت زنانه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به علت میزان عفونت و طبق نظر و معاینه پزشک شما این دوز دارو را تجویز کرده اند که بهتره با آب فراوان و معده پر طبق دستور پزشک مصرف شود.

    2. Noshin گفت:

      سلام من کلیندا رو ۲۰ عدد با دوز ۲۵۰برای عفونت واژن استفاده کردم
      ۹۰ درصد بهبودی داشتم میتونم دوباره شروع کنم ک صددرصد نتیجه رو بگیرم…

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بهتره تست پاپ اسمیر داده شود تا نوع عفونت مشخص شود. ممکنه عفونت شما ترکیب باکتری و قارچ باشد که نیاز به درمان ترکیبی دارو است. عدم درمان عفونت موجب مزمن شدن عفونت و عدم پاسخ به درمان می شود. از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و برای پیگیری درمان مراجعه کنید.
        پزشک متخصص زنان

  9. مریم رنجبری گفت:

    سلام وقتتون بخیر مصرف قرص آسیکلوویر برای کسانی که به پنی سیلین حساسیت دارن مجاز هست؟ سپاسگزارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف آسیکلوویر در افراد دچار حساسیت به پنی سیلین منعی نداره.

  10. محمد گفت:

    سلام
    این قرص رو دکتر برای ریزش سکه ای برام تجویز کرده دقیق یادم نیست ولی فکر میکنم دکتر گفتن صبح ۲ عدد و شب هم ۲ عدد بخورم، ولی داروخانه روی جعبه نوشته هر ۶ ساعت. به نظرتون ۲ عدد رو با هم خوردن خطرناک نیست برای سلامتی؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر ۶ ساعت میتوان قرص را مصرف کرد که در طول ۲۴ ساعت ۴ قرص میشه و همچنین می توان هر ۱۲ ساعت ۲ قرص را با هم مصرف کرد که در طول ۲۴ ساعت نیز ۴ قرص میشه. قرص ها سر ساعت مشخص با یکی از این دو روش و با آب فراوان مصرف شود.

    2. محمد سلیمانی گفت:

      سلام خسته نباشید من قسمت آلت عفونت کرده بود که زخم شده بود دکتر ۵۰عدد کلیندامایسین برا من نوشت عفونت خوب شد که اینا را خوردم اما از همان زمان مصرف تا به حال که حدودا ۴۰ روز هستش به صورت مقطعی چند روزه اسهال آبکی میگیرم و کم وزیاد میشه آثار دیگری هم نداره فقط یه کمی دل پیچه واسهال ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        موارد ذکر شده میتونه از عوارض این دارو باشه که مشکلاتی برای سیستم گوارش ایجاد کرده است. اسهال آبکی باعث دفع آب و الکترولیت ها از بدن شده و نیاز به بررسی توسط متخصص گوارش دارد.
        بهترین پزشکان گوارش و کبد