تست آلرژی یا حساسیت چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آیا تا به حال برای انجام تست آلرژی اقدام کرده‌اید؟ آیا می‌دانید کاربردهای این تست چیست؟ همه چیز را در این مطلب بخوانید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
تست آلرژی یا حساسیت چیست؟

تست آلرژی یا آزمایش حساسیت مخصوص افرادی است که دارای انواع آلرژی از جمله آلرژی‌های فصلی، آلرژی به حیوانات، غذا و غیره دارند. در مواردی واکنش‌های سیستم ایمنی بدن نسبت به این مواد آلرژی‌زا به اندازه‌ای شدید است که باعث بروز خطرات جدی برای فرد می‌شود. در چنین حالتی بدن برای مبارزه با عامل خارجی آنتی بادی‌هایی آزاد می‌کند که آلرژن (ماده حساسیت‌زا) را شناسایی کند. 

آلرژی به‌خصوص در نوزادان و کودکان و حتی بزرگسالان می‌تواند مشکلی جدی باشد که نیاز به درمان‌ دارد. اما قدم اول پیش از درمان، تشخیص آلرژی و نوع آن است. حال این کار به کمک انواع تست آلرژی و حساسیت انجام می‌شود. در این مطلب از مجله سلامتی دکترتو با همراه باشید تا با این آزمایش بیشتر آشنا شوید. 

برای تشخیص انواع آلرژی باید به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین آسم و آلرژی آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

در مقاله لیست آزمایش های لازم برای چکاپ کامل بدن می توانید راهنمایی کامل از چکاپ های لازم برای سلامت را مطالعه کنید.

تست آلرژی یا آزمایش حساسیت چیست؟

آزمایش حساسیت یا تست آلرژی، آزمایشی است که توسط یک متخصص آموزش دیده انجام می‌شود، تا حساسیت شما را نسبت به مواد مختلف بررسی کند.

این تست می‌تواند به صورت آزمایش خون، آزمایش پوستی یا رژیم حذفی باشد. همانطور که اشاره شد، آلرژی هنگامی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به چیزی در محیط شما واکنش نشان می‌دهد.

در واقع اگر سیستم بدنی حساسی داشته باشید به عنوان مثال، گرده بعضی از درختان  که ممکن است  بعضی از افراد هیچ گونه مشکلی با آن نداشته  باشند، می‌تواند باعث واکنش بیش از حد بدن شما شود.

این تست در آزمایشگاه و بسته به تشخیص پزشک نسبت به علائم فرد انجام می‌شود. نوع تست آلرژی بسته به نوع حساسیت نیز متفاوت است.

چه کسانی نیاز به انجام تست آلرژی دارند؟ (علائم خطرناک را بشناسید!)

به  طور کلی آلرژی در افرادی که  سیستم ایمنی حساسی دارند و بدن آن‌ها به  بعضی از مواد یا حتی گرده‌هایی موجود در هوا و فصل ها یا موی حیوانات مختلف حساس است رخ می‌دهد. این افراد به محض روبرو  شدن با این مواد بدن‌شان واکنش‌های آلرژیکی نشان می‌دهد که عبارتند از: 

  • راش و یا دانه‌های پوستی 
  • مشکلات تنفسی 
  • رعشه 
  • خفگی 
  • تنگی نفس 
  • تاری دید 
  • سرگیجه 
  • کما 

و حتی در مواردی در صورت عدم رسیدگی باعث مرگ خواهد شد. جالب است بدانید سالانه تنها در آمریکا هزاران نفر بر اثر حساسیت به بادام زمینی دچار خفگی می‌شوند.

این موارد علائم خطرناک آلرژی در افراد هستند، با مشاهده موارد فوق سریعا با پزشک تماس بگیرید.

در صورتی که از قبل آزمایش حساسیت یا آلرژی داده باشید، می‌دانید دیگر به چه موادی حساسیت دارید، بنابراین با آگاهی می‌توانید مانع از بروز علائم خطرناک آلرژی شوید.

انواع تست آلرژی

 تست پریک پوستی یا SPT رایج‌ترین تست آلرژی است که انجام می‌شود. آزمایشات پوستی در واقع دقیق‌ترین و کم هزینه‌ترین روش برای تأیید آلرژن‌ها هستند. تست پوستی یک آزمایش ساده، ایمن و سریع است.

نتیجه آزمایش نیز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد به شما اعلام می‌شود.

در ادامه به بررسی موارد دیگر تست آلرژی می پردازیم.

انواع تست آلرژی

تست آلرژی از طریق پوست

تست پوست یکی از راه‌های تست آلرژی است که معمولاً روی ساعد انجام می‌شود. اما در برخی شرایط ممکن است در قسمت دیگری از بدن مانند پشت (نوزادان / کودکان کوچک) انجام شود. 

آلرژن‌هایی که باید بررسی شوند، پس از معاینه توسط پزشک انتخاب می‌شوند. پزشک یا تکنسین کمی از آلرژن احتمالی را روی پوست قرار می‌دهد. اگر به هر یک از این مواد حساس باشید، یک پاسخ آلرژیک موضعی، به صورت قرمزی و خارش در محل آزمایش در مدت ۱۵ دقیقه ایجاد خواهد شد.

معمولاً هرچه کهیر در محل قرار دادن عصاره آلرژن بزرگتر باشد، احتمال حساسیت نسبت به آلرژن بیشتر خواهد بود. تست‌های پوستی را می‌توان در تمام گروه های سنی حتی کودکان و نوزادان نیز انجام داد. 

 تست تزریق پوستی

در این تست با استفاده از تزریق آلرژن انتخاب شده توسط پزشک، روی پوست یا بازو نتیجه حساسیت فرد مشخص می‌شود. این نتیجه تنها ۱۵ دقیقه زمان می‌برد تا نشانه‌های آلرژی را نشان دهد. معمولا از این تست برای بررسی آلرژی به حیوانات از جمله زنبور یا پنی سیلین استفاده می‌شود. 

 تست پوستی پچ (Patch)

تست پچ، یک تست حساسیت طولانی‌مدت است. در این تست با اتصال پچ‌هایی حاوی آلرژن به نقاط مخصوصی از بدن به‌خصوص «کمر» از طریق پوست، حساسیت فرد بررسی می‌شود.

در طول تست پوست روزانه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در معرض آلرژن‌های موجود روی پچ قرار می‌گیرد که درماتیت پوستی یا راش ایجاد می‌کند.

پچ پوستی باید برای مدت ۴۸ ساعت روی بازوی شما قرار گیرد. در این زمان از حمام رفتن یا فعالیت‌های شدید و تحرک زیاد بپرهیزید. پس از پایان مدت زمان موردنظر پزشک، پچ‌ها توسط وی بررسی شده و نتیجه تست آلرژی وی مشخص می‌شود. 

تست IgE) Immunoglobulin E)

آزمایش آلرژی خونی که به نام تست IgE معروف است، تستی است که برای اندازه‌گیری میزان آنتی بادی‌ خاص آلرژی‌زا در خون انجام می‌شود.زمانی که بدن در معرض ماده آلرژی‌زا قرار گیرد، اقدام به تولید نوعی آنتی بادی می‌کند. این آنتی بادی‌ها به سلول‌ها بدن دستور تولید نوعی ماده شیمیایی می‌دهند که باعث بروز علائم آلرژی می‌شود. 

در این واکنش ایمونوگلوبولین IgE آزاد شده که با پاسخ آلرژیک بدن در ارتباط است. با نمونه‌گیری از خون و سنجش میزان این آنتی بادی نتیجه حساسیت فرد مشخص می‌شود. 

این آزمایش می‌توان حداقل ۱۰ مورد از انواع آلرژی شامل موارد زیر را تشخیص دهد: 

  • آلرژی به گرد و غبار 
  • آلرژی به حیوانات خانگی 
  • آلرژی به گرده‌های درختان 
  • آلرژی به انواع گیاهان 
  • آلرژی به گیاهانی مانند باقلا 
  • آلرژی به کپک‌های محل زندگی 

تست سواب بینی 

تست سواب بینی یکی از رایج‌ترین آزمایش‌های حساسیت برای تشخیص حساسیت فصلی و انواع آلرژی به مواد شیمیایی است. در این آزمایش پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن انتخابی پزشک، از نمونه مخاط گلو و بینی با سواب برداشته می‌شود و سپس با غربالگری نتیجه حساسیت او مشخص خواهد شد. 

برای تشخیص انواع آلرژی باید به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین آسم و آلرژی آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

برای برآورد هزینه تست آلرژی همین الان از دکتر متخصص مشاوره بگیر 

علائم خطرناک آلرژی

احتمالاً در اطرافتان کسانی را می‌شناسید که با تغییر فصل یا قرار گرفتن در معرض مواد خاص دچار آبریزش بینی، عطسه یا سرفه می‌شوند و چشمانشان اشک‌آلود به‌نظر می‌رسد. شاید هم خودتان چنین وضعیتی را تجربه کرده باشید. چنین واکنش‌هایی را به اسم آلرژی یا حساسیت می‌شناسیم.

اما این شرایط برای برخی بسیار اذیت کننده و حتی در مواردی مشکل‌زا است. از جمله علائم خطرناک آلرژی که با دیدن آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید، عبارتند از: 

مشکلات تنفسی: گرفتگی و احتقان بینی، عطسه‌های مکرر، خارش گلو و بینی، خارش کام دهان و گوش‌ها، تنگی نفس، سرفه و احساس خفگی 

ورم و التهاب ملتحمه چشم: قرمزی و خیس شدن دائمی چشم‌ها است. این مورد گاهی باعث تاری دید، ترشح، چرک کردن چشم و خارش شدید می‌شود. 

مشکلات پوستی: التهاب‌های پوستی، راش و خارش پوست، خشکی پوست، خراشیده شدن پوست، کهیر، ضایعات غیرعادی

آسم، مشکل در تنفس به صورت کوتاه‌شدن نفس، سرفه و خس‌خس سینه روی می‌دھد

آلرژی بیماری رایجی است که در هر فردی با شدت متفاوت بروز می‌کند. معمولاً بیشتر آلرژی‌ها درمان قطعی ندارند، اما راهکار‌هایی وجود دارند که شدت این بیماری را کاهش می‌دهند.

تست حساسیت در چه مواردی انجام می‌شود؟

هر فرد بسته به شرایط بدنی و سیستم ایمنی خود، ممکن است نوع خاصی آلرژی داشته باشد. بنابراین نوع تست مورد نیاز او نیز متفاوت است. از جمله رایج‌ترین زمینه‌هایی که تست آلرژی انجام می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد: 

تست آلرژی تنفسی

تست آلرژی تنفسی بیشتر مربوط به حساسیت‌های فصلی و حساسیت به حیوانات مانند موی گربه یا گرد و غبار است. علائم آلرژی تنفسی شبیه به سرماخوردگی بوده اما مدت زمان ماندگارتری فرد را درگیر می‌کنند. خارش کام دهان، خارش چشم، آبریزش بینی و چشم، تورم و قرمزی چشم‌ها، عطسه مداوم و غیره از جمله علائم رایج این آلرژی هستند. آلرژی تنفسی بیشتر در فصل‌های خاص مانند زیر اتفاق می‌افتد: 

حساسیت بهاری: درمانی برای این مورد وجود ندارد. می‌توانید به توصیه پزشک از آنتی هیستامین‌ها یا دمنوش‌های خانگی مانند دمنوش نعنا استفاده کنید. 

حساسیت تابستانی: این حساسیت ناشی از گرده افشانی گیاهان بوده و باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود. 

حساسیت پاییزی: گرد و غبار و تغییر ناگهانی فصل باعث بروز این آلرژی می‌شود. 

آلرژی زمستانی: این علائم در زمستان بیشتر شده و فرد مجبور است مدت زمان بیشتری در خانه باشد. 

آلرژی به انواع گیاهان 

تب یونجه یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های فصلی است که دو نوع دارد: 

۱. آلرژی که طی فصل با گرده افشانی گیاهان ظاهر می‌شود. 

۲. آلرژی دائمی 

این دو مورد در کنار آلرژی به علوفه تازه، آلرژی به باقلا (باقلا زدگی) و بسیار موارد دیگر می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی در زندگی فرد شوند. 

آلرژی به حیوانات 

آلرژی به حیوانات به‌خصوص موی گربه و سگ در میان بسیاری از افراد رایج است. خارش پوست، ورم صورت و گاهی مشکل تنفسی با تماس با گربه یا سگ از جمله علائم آلرژی به حیوانات در افراد هستند. این نوع آلرژی در صورت عدم رسیدگی گاهی باعث خفگی فرد می‌شود.

تست آلرژِی غذایی

آلرژی غذایی می‌تواند باعث مواردی مانند زیر شود: 

  • سوزن سوزن شدن در دهان
  • تورم لب‌ها و زبان 
  • تورم صورت و گلو
  • کهیر
  •  درد معده
  • تهوع
  • اسهال

خستگی و گاهی شوک ناگهانی شود. آلرژی به شیر و بادام زمینی از جمله رایج‌ترین آلرژی‌ها به غذا هستند. از دیگر مواد آلرژی‌زا نیز می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  • آلرژی به کافئین
  • آلرژی به تخم‌ مرغ 
  • آلرژی به گندم 
  • آلرژی به  سولفید
  •  آلرژی  به  اجیل‌ها مغزها
  •  آلرژی به  ماهی
  •  آلرژی به  سویا  

تست آلرژی نوزادان

نوزادان شیرخوار هم ممکن  است  به انواع مختلفی از آلرژی مبتلا شوند. واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که بدن نوزاد پاسخ غیر معمولی به مواد بی ضرر مانند صابون یا برخی غذاها داشته باشد.

کودکانی که پوست حساسی دارند به احتمال بیشتری به راش پوستی مبتلا می‌شوند. حتی تحریکی ساده هم می‌تواند برای بروز راش پوستی کافی باشد.

تشخیص علت واکنش آلرژیک یا حساسیت پوست می تواند به پزشکان کمک کند تا از بروز آلرژی در آینده پیشگیری کنند و حتی به درمان واکنش های آلرژیک در آینده منجر شود. از جمله آلرژی‌های رایج در کودکان می‌توان: 

  • اگزما 
  • کهیر پاپولی 
  • کهیر و زخم‌های عفونی 
  • آلرژی غذایی 

و غیره نام برد.

تست آلرژی نوزادان

تست آلرژی کودکان

سیستم ایمنی بدن انسان به گونه ای طراحی شده است که در صورت وجود آسیب خارجی ، از بدن محافظت می‌کند . به طور مثال در صورتی که در معرض ویروس و یا باکتری قرار بگیریم سیستم ایمنی با آنتی بادی ایجاد شده و گلبول‌های سفید باعث از بین رفتن عامل خطرزا می‌شود.

حال اگر سیستم ایمنی دچار اشتباه شود و عوامل طبیعی بیرونی را به عنوان مهاجم تشخیص دهد ، آنگاه حالت آلرژی رخ خواهد داد.

 کودکان نیز این مشکل را خواهند داشت و برخی از آن‌ها که سرفه و یا عطسه می‌کنند به علت وجود آلرژی به مورد خاصی است. عموما کودکانی که زمینه ارثی در آنها وجود دارد بیشتر به این مشکل دچار می شوند.

کاربردهای تست آلرژی

آلرژی در واقع یک مشکل شایع در جهان است. آلرژن‌های موجود در هوا رایج ترین نوع مواد حساسیت زا هستند. آلرژی‌های فصلی، آسم و تب یونجه ، که یک واکنش آلرژیک به گرده است نیز به صورت سالانه افراد بسیار زیادی را درگیر خود می‌کند.

با مراقبت صحیح از حساسیت می توان از این مرگ‌ها جلوگیری کرد ، زیرا آسم یک فرآیند بیماری آلرژیک محسوب می شود. اولین گام در این راه انجام آزمایش حساسیت است. بنابراین با استفاده از مشورت دکتر مناسب می‌توانید با انجام تست حساسیت مناسب خود از مواردی که برای شما یا اطرافیان‌تان مشکل زا هستند باخبر شوید. 

آزمایش آلرژی می‌تواند مشخص کند که موادی مانند گرده‌ها ، کپک‌ها یا سایر موادی که به آنها حساسیت دارید، می‌توانند باعث ایجاد علائم آلرژی در شما شوند یا خیر. ممکن است برای درمان آلرژی خود به دارو نیاز داشته باشید. از طرف دیگر با انجام آزمایش ، می‌توانید سعی کنید از ایجاد حساسیت جلوگیری کنید.

 در هر صورت  اگر شما به آلرژی مبتلا شده  باشید انجام  تست آلرژی به  شما برای فهمیدن  اینکه  به  چه ماده‌ای حساسیت  دارید کمک می‌کند و این گونه  درمان و کنترل آن  هم برای شما راحت خواهد بود.

تست چطور انجام می‌شود؟

تست آلرژی به دو صورت آزمایش خون یا تست پوستی انجام می گیرد.تست‌های آلرژی باید تحت نظارت یک فوق تخصص آلرژی انجام گیرند.

همانطور که پیش از این اشاره شد دو نوع رایج تست‌های آلرژی، تست پوستی و تست خون هستند. 

دو نوع تست پوستی وجود دارد که عبارتند از: 

۱. نوع اول: ریختن قطره آلرژن روی ساعد دست و بررسی علائم. 

۲. نوع دوم: تزریق کمی از آلرژن به بازو یا ساعد و بررسی علائم و نتایج 

معمولا نوع دوم این تست بیشتر قابل اعتماد است. نتیجه تست و عکس‌العمل‌های پوستی ظرف ۲۰ دقیقه مشخص شده و پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین می‌روند. 

برای تشخیص انواع آلرژی باید به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین آسم و آلرژی آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

تست پوستی چگونه انجام می‌شود؟ 

بسیاری از تست پوستی آلرژی می‌ترسند و آن هم به‌دلیل ترس از درد انجام آن است. بهتر است بدانید حتی برای بررسی و نمونه‌برداری از خون نوزادان و بررسی آلرژی یا زردی او نیز از این روش و خراش کف پا استفاده می‌شود. 

تست پوستی دردی ندارد، زیرا خراش‌ها بسیار ظریف و کوچک هستند. پس از برش محل مورد نظر  توسط متخصص، مقداری از آلرژی روی محل پوست ریخته می‌شوند. 

در نوع تزریقی نیز با استفاده از نیدل و سرنگ مقداری آلرژن به زیر پوست فرد تزریق شده و نتایج آن بررسی می‌شود. معمولا محل انجام این عمل کمر یا بازو است. 

 توجه: در صورتی که نوع اول آزمایش پوستی را انجام داده و نتیجه منفی بود اما علائم حساسیت داشتید باید از روش تزریق جلدی استفاده کنید. این روش به‌شدت برای تشخیص واکنش‌های آلرژیک شدید مناسب است. لازم به ذکر است اشاره کنیم روش‌های دیگر مانند خون‌گیری یا استفاده از پچ در قسمت‌های قبل گفته شده‌اند. 

 نتیجه آزمایش آلرژی چه چیز را نشان می‌دهد؟

با انجام تست آلرژی شما از موارد مختلفی باخبر می‌شوید. بسته به نوع تست انجام شده، نتیجه آزمایش حساسیت می‌تواند یکی از تفاسیر زیر را داشته باشد: 

تست پوستی آلرژی 

۱. نرمال: نتیجه تست منفی است. این مورد با عدم بروز نشانه‌های آلرژی در محل موردنظر مشخص می‌شود. 

۲.غیرنرمال: نتیجه تست اگر مثبت باشد، غیرنرمال است. در این حالت فرد در فاصله کمی پس از آزمایش نشانه‌های آلرژی را از خود نشان می‌دهد. 

برای درمان آلرژیت دکترت رو انتخاب کردی؟ حالا از دکترتو نوبت بگیر

تست خون 

انواع مختلفی از تست خون برای تشخیص آلرژی وجود دارد که برخی نتایج آن در ۲۴ ساعت و برخی حتی در ۷ روز مشخص می‌شوند. نتیجه این آزمایش می‌تواند معنای زیر را داشته باشد: 

۱. نرمال: نتیجه آزمایش منفی بوده و سطوح Ige و سایر موارد در خون عادی است.

۲. غیرنرمال: نتیجه آزمایش مثبت بوده و سطح IgE خون فرد بالاست و نسبت به آلرژن بررسی شده حساسیت دارد. 

موارد منع انجام تست آلرژی

دقت داشته باشید که تست آلرژی باید تنها با تجویز پزشک انجام شود. انجام این آزمایش بیشتر در کودکان و نوزادان رایج است اما بزرگسالان نیز در مواردی نیاز به انجام این آزمایش‌ها دارند. البته در مواردی نمی‌توان آزمایش آلرژی داد. در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید، بهتر است در مورد انجام تست حساسیت با پزشک خود مشورت کنید: 

  • سابقه ابتلا به تب یونجه (با ورود آلرژن‌ها شدیدتر می‌شود)
  • مصرف داروهای خاص که باعث تداخل با آلرژن‌ها می‌شوند (آنتی هیستامین‌ها، داروهای معده و غیره)
  • برخی مشکلات پوستی (سوختگی، اگزما، پسوریازیس و غیره)

توجه: در شرایطی که امکان انجام آزمایش پوست وجود نداشته باشد، معمولا آزمایش خون انجام می‌شود. هرچند که نتیجه آزمایش پوست دقیق‌تر است اما در موارد فوق باید به نتایج آزمایش خون اتکا کرد.

عوارض انجام تست آلرژی

انجام آزمایش حساسیت به‌خصوص در کودکان می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد. دقت کنید، این عوارض طی چند روز از بین می‌روند و در صورت ماندگار بودن نشانه‌ها حتما با پزشک تماس بگیرید. 

  • تورم کم در محل آزمایش 
  • قرمزی و راش پوستی 
  • خارش 
  • کهیر، جوش یا برآمدگی 

بروز حساسیت و عوارض جانبی در آزمایش آلرژی بسیار کم است، بنابراین نگران مشکلاتی مانند خارش یا قرمزی نباشید. شما تحت نظر پزشک هستید و او به شما کمک می‌کند. 

تداخلات دارویی تست آلرژی

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، تست آلرژی و روش انجام آن می‌تواند با برخی داروها از جمله پنی سیلین یا آنتی هیستامین‌ها واکنش دهد که عوارض خطرناکی به‌دنبال دارد. بنابراین پیش از آزمایش حتما پزشک را در جریان مصرف داروها و سوابق بیماری خود بگذارید. از جمله شایع‌ترین داروهایی که با تست آلرژی تداخل دارویی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • آنتی هیستامین‌ها، لوراتادین، دیفن هیدرامین، سیتریزین و غیره 
  • داروهای خاص مانند levocetirizine و desloratadine
  • داروهای ضدافسردگی مانند نورتریپتیلین
  • داروهای معده مانند سایمتیدین و رانیتیدین
  • داروهای آسم و داروهای ریوی مانند توسیلیزوماب یا اومالیزوماب

علائم آلرژی تداخل دارویی 

آلرژی ناشی از مصرف برخی از داروها بسیار می‌تواند خطناک باشد. علائم این آلرژی‌ها معمولا با تب یا ضعف بدنی همراه بوده و تداخل دارویی و غیره را به دنبال دارد. حساسیت به داروها و تداخلات دارویی خود را معمولا به‌صورت بثورات پوستی مانند زیر نشان می‌دهند: 

  • کهیر (به‌خصوص در کودکان)
  • حساسیت به نور
  • تاول‌های ریز و شدید پوستی 
  • علائم تنفسی

آنمی یا کم‌خونی بیش از حد که در نتیجه تخریب سلول های محیطی ایجاد می‌شود.

روش‌های درمان آلرژی 

در واقع هیچ درمان قطعی برای آلرژی وجود ندارد. درمان این مشکل بیشتر براساس سبک زندگی فرد است. در مواردی که فرد نیاز به کمک پزشک داشته باشد ممکن است در موارد وقوع پانیک یا حمله آلرژی از قرص و دارو استفاده کند. 

رایج‌ترین روش های درمان آلرژی عبارتند از: 

دارودرمانی: استفاده از اسپری اسم، داروهای حاوی کورتون در موارد شدید، آنتی هیستامین‌ها و غیره 

ایمونوتراپی: روشی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

تغییر سبک و محل زندگی: بیشتر ورزش کردن، تغذیه سالم و تغییر محل زندگی به جایی که کمتر در معرض گیاهان یا حیوانات باشید. 

تغییراتی در رژیم غذایی: استفاده از غذاهای بدون آلرژی مانند شیر بدون لاکتوز و حذف مواد غذایی آلرژی‌زا از رژیم غذایی. می‌توانید برای درمان آلرژی از دمنوش‌های خانگی مانند بابونه، نعناع، آویشن کوهی و غیره استفاده کنید. استفاده از غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

تمامی این موارد در کنار رعایت نکاتی که پزشک به شما می‌گوید، راه کنترل و درمان آلرژی است. 

برای تشخیص انواع آلرژی باید به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین آسم و آلرژی آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

سردردها و آبریزش بین کلافه کننده و هزاران مورد دیگر و شدیدتری که پیر و جوان و کودک را امروزه درگیر خود کرده است، اغلب از نشانه‌های انواع آلرژی هستند.

حال شما به سادگی با انجام تست آلرژی به‌خصوص برای کودکان و نوزادان می‌توانید حساسیت‌ آن‌ها به غذاهای مختلف را شناسایی کرده و مانع از بروز مشکلات جدی شوید. برای کسب اطلاعت بیشتر، مشاوره یا نوبت‌گیری آنلاین از بهترین پزشکان متخصص آسم و آلرژی می‌توانید از خدمات وب‌سایت «دکترتو» استفاده کنید.

دکترتو در هر قدم همراه سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این تست‌ها معمولا به‌صورت رندوم بوده و چندان قابل اعتماد نیست. سوالات به‌صورت چند گزینه‌ای برای شما مطرح شده و در نهایت نتیجه تست مشخص می‌شود. هرگز خودسرانه بنا بر نتیجه این تست اقدام به درمان یا مصرف داروها به‌خصوص در کودکان نکنید.

برای انجام تست باید به مراکز تخصصی آلرژی و ایمونولوژی مراجعه کرده و تحت نظر یک متخصص آموزش دیده و پزشک قرار بگیرید. در این مراکز کلیه خدمات در اختیار فرد قرار می‌گیرند.

هزینه انجام تست خون پایین‌تر از هزینه آزمایش پوستی است. معمولا هزینه این آزمایش از ۶۰۰ هزارتومان شروع می‌شود.

بیمه نیروهای مسلح و بیمه تامین اجتماعی در برخی موارد هزینه این آزمایش را پوشش می‌دهند. اما برای اطمینان بیشتر باید بیمه تکمیلی داشته باشید.

متخصص آلرژی، آسم، ایمونولوژی، پزشک عمومی، پزشک حلق و بینی و متخصص آموزش دیده در این زمینه.

خیر، این تست به سادگی انجام آزمایش خون یا تزریق آمپول است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تست آلرژی

  1. بختیاری گفت:

    باسلام من به نزدیکی ۶ماه هست که هرغذای بخورم حتی غیره از غذالیموپرتقال وغیره بدنم کهیرمیزنه اونم ازنوع سنگی وسفت وچشام تارمیشه تنگی نفس هم دارم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مراقب شوک آنافیلاکسی باشید
      در اسرع وقت به متخصص آلرژی مراجعه کنید

  2. شبنم گفت:

    نمی دونم دیدگاهم ارسال شد یا نه؟
    در تست پوستی امکان انتقال بیماری های ویروسی مثل ایدز و هپاتیت نیست؟
    چون استریل نبودن و برای همه استفاده میشدن و نوکشون تیز بودن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورتی که مواجهه با فرد بیمار بوده باشد احتمال انتقال وجود دارد
      گرچه این احتمال بالا نیست

  3. ناشناس گفت:

    نمی دونم دیدگاهم ارسال شد یا نه؟
    در تست پوستی امکان انتقال بیماری های ویروسی مثل ایدز و هپاتیت نیست؟
    چون استریل نبودن و برای همه استفاده میشدن و نوکشون تیز بودن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورتی که مواجهه با فرد بیمار بوده باشد احتمال انتقال وجود دارد
      گرچه این احتمال بالا نیست

  4. شبنم گفت:

    با سلام. امروز متخصص آسم و الرژی برای پسرم تست آلرژی انجام دادند. من فکر می کردم که با قطره چکان بسیار ریزی مواد مربوطه رو روی دستش ریختن، اما وقتی اومدیم خونه ،پسرم گفت که حالت سوزن داشته و جای مربوط به هرکدوم از اون مواد آلرژن، باعث مختصری درد در همون نواحی شده. مشخص شد پسرم به تخم مرغ و برنج حساسیت داره، اما چیز دیگه ای نگرانم کرده:

    چون از اون به اصطلاح من، قطره چکان های ته سوزنی برای افراد دیگه ای هم استفاده میشه (حتی دیدم از همونا برای یه بچه ی ۶ ماهه هم استفاده شد)، حالا نگرانم که ممکنه بیماری های ویروسی مثل هپاتیت، ایدز ‌و ….به پسرم منتقل بشه؟
    چون استریل نبود و همونا برای بقیه استفاده می شد
    البته من نه رو دست پسرم و نه رو دست اون بچه، خونی ندیدم ، فقط به چیزایی که آلرژی داشتن، در محل های مربوطه شون، دون دون قرمز دیده میشد…
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایید🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چنین چیزی غیرمعمول است
      نگران نباشد
      اگر یک درصد هم این گونه باشد چندماه بعد علایم را نشان میدهد نه همان روز

  5. زهرا کوهگرد گفت:

    سلام‌وقتتون‌بخیر ممنون میشم جوابمو بدین من الان ۶ساله درگیر درماتیت دور لب شدم بشدت میخاره و قرمز میشه جوری قرمز میشه که زندگیمو‌ازم گرفته بالا ۱۰۰تا دکتر رفتم هرکس ی چیز میگه و اصلا خوب نمیشه بعضی وقتا کنترل میشه الان چندین روزه افتضاح شده چند تا ویزیت پیشش متخصص پوست شدم گفتم اقای دکتر خداقل برام تست یا نمونه بنویسین بدم میگه نه خانم فایده نداره الکیه همش هر شش ماه بدن تغییر میکنه اشکال نداره من هر ۶ماه می یام تست میدم خواهش میکنم امکانش هست بهم راهنمایی بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      علل اصلی ایجاد این بیماری هنوز به خوبی شناخته نشده‌اند. سابقه‌ی آتوپی (ازدیاد حساسیت) در بسیاری از این بیماران دیده می‌شود که همین امر موجب افزایش حساسیت پوست به محرک‌های خارجی می‌شود و خطر ایجاد درماتیت را بالا می‌برد.
      همچنین استفاده از کورتیکواستروئید‌های موضعی نیز می‌تواند موجب عود یا بدتر شدن بیماری شود. بطوری که بیمار در ابتدا جهت درمان از این دارو‌ها استفاده می‌کند اما بعد از مدتی و با قطع دارو یا حتی ادامه‌ی استفاده از دارو، بیماری عود می‌کند و بدتر می‌شود.
      در درماتیت دور دهان، درجات مختلفی از درگیری مشاهده می شود. بثورات و ضایعات اطراف دهان و لکه های دور لب برای چند ماه باقی می مانند. این درماتیت با درمان خوراکی، معمولا در مدت ۲ هفته برطرف می شود اما عود و بازگشت بیماری بسیار شایع است و بعد از چند ماه دوباره ایجاد می شود.
      اگر درماتیت دور دهان عود کرد باید درمان با داروهای جدید آغاز شود و گاه درمان نگهدارنده دراز مدت لازم است.

  6. امیر۴۵۱۷۵۷ گفت:

    سلام. من هر غذایی که می خورم (هر غذایی) بعدش اگر فعالیت داشته باشم حتی یک پیاده روی جزئی دچار کهیر و خارش و در مراحل آخر هم دچار انافیلاکسی میشم. میشه راهنمایی کنین که چیکار کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر می‌رسد مشکلی گوارشی داشته باشید.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  7. ناشناس گفت:

    سلام. من هر غذایی که می خورم (هر غذایی) بعدش اگر فعالیت داشته باشم حتی یک پیاده روی جزئی دچار کهیر و خارش و در مراحل آخر هم دچار انافیلاکسی میشم. میشه راهنمایی کنین که چیکار کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      طبق توضیحات مذکور ممکن است مشکل گوارشی داشته باشید.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  8. بی نام گفت:

    سلام چراایقد هزینه های درمان زیاد دیروز رفتم دکتر محمدی بندرعباس تست آلرژی خواست ازم بگیره گفتم یک میلیون پانصد واقعا زیاد موقعی هم به دکتراعتراض کردم هزینش برام زیاده برام دلیل اورد خانم با چ قیاسش میکنی یک کیلو گوشت فلان قدرمیشه اخه این مبلغ پولیه. برای دکتری ک روزی پنجاه شصت میلیون درامد داره مشخصه این پول پولی نیس منی ک شوهرم کارگره وازحساسیت رنج میبرم زیاده خواهش میکنم پیگیری کنید

    1. بچه مهندس گفت:

      بستگی به این داره که چندتا تست از شما گرفته بشه
      هزینه یک عدد تست آلرژی تقریبا ۷۰ تومن میشه

  9. هادی گفت:

    سلام درباره بیضه هام قرمز میشن تا الان سه بار رفتم پیش دکتر متخصص جراح و کلیه مجاری ادراری و تناسلی
    اول بار رفتم قرص و پماد نوشت گفت برو یه ماه دیگه بیا
    بار دوم رفتم پیشش نگاه کرد گفت قرمز برام پماد
    به نظر شما مریضیم چی هست و نیاز به ازمایش داره یا ن

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این تغییر رنگ پوست بدون داشتن تب و درد می تونه به علت حساسیت یا اگزمای پوستی باشد که پزشک برای شما پماد تجویز کرده است. پیگیری درمان را انجام دهید.