داروی لوواستاتین چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی لوواستاتین که نوعی داروی کاهنده چربی بدن است برای پیشگیری از برخی بیماری ها مصرف می کنند؛ بیماری هایی از جمله بیماری های مرتبط با قلب و عروق. لوواستاتین باید قبل از خواب مصرف شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
داروی لوواستاتین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

داروی لوواستاتین یک داروی کاهنده چربی از دسته داروهای استاتین است که برای درمان و پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب، هیپرکلسترولمی و بیماران نوجوان مبتلا به هیپرکلسترولمی خانوادگی هتروزیگوت استفاده می‌شود. تجویز داروهای استاتین در بیمارانی با خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی روش استاندارد در نظر گرفته می‌شود.

اگر قصد مصرف داروی لوواستاتین را دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص قلب و عروق مشورت کنید یا از مشاوره دارویی استفاده کنید. ما به شما این امکان را داده‌ایم که در سریع‌ترین زمان ممکن به دریافت نوبت و درمان بیماری خود بپردازید.

داروی لوواستاتین چیست؟

لواستاتین یک عامل کاهش دهنده کلسترول (کلسترول خون چیست؟) است. این دارو برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب، هیپرکلسترولمی و هیپرکلسترولمی خانوادگی هتروزیگوت استفاده شده و مورد تایید FDA قرار گرفته است. این دارو که به شکل قرص عرضه شده در بسیاری موارد دیگر نیز از سمت پزشکان تجویز می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

اسامی رایج دارو:

  • قرص لووستاتین شهردارو ۲۰ میلی گرم
  • قرص لوواستاتین-آریا ۲۰ میلی گرم
  • قرص اسوه-لوواستاتین ۲۰ میلی گرم
  • قرص لواسترول ۲۰ میلی گرم
  • قرص لوواستاتین-جالینوس ۲۰ میلی گرم
  • قرص لواستاتین پورسینا ۲۰ میلی گرم
  • قرص لیپوستین ۲۰ میلی گرم
  • قرص لوواستاتین داروپخش ۲۰ میلی گرم
لوواستاتین یک نوع داروی پایین آورنده چربی خون است.
لوواستاتین یک نوع داروی پایین آورنده چربی خون است.

نحوه مصرف داروی لوواستاتین

لواستاتین به عنوان یک قرص طولانی اثر برای مصرف خوراکی عرضه می‌شود. قرص معمولی معمولا یک یا دو بار در روز همراه با غذا مصرف می‌شود و نوع قرص طولانی اثر این دارو معمولا یک بار در روز قبل از خواب مصرف می‌شود.

داروی لوواستاتین را روزانه تقریباً در زمان‌های یکسانی مصرف کنید. دستورالعمل‌های روی نسخه و نیز بسته بندی خود دارو را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی که مبهم است برای شما توضیح دهد. دقت داشته باشید که باید لوواستاتین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید و از مصرف بیشتر یا کمتر از آنچه پزشک تعیین کرده اجتناب ورزید.

لازم است به این نکته نیز توجه کنید که قرص‌های طولانی اثر لوواستاتین را به طور کامل ببلعید و آن‌ها را نجوید یا خرد نکنید. پزشک ممکن است مصرف داروی لوواستاتین را با دوز کم شروع کند و به تدریج دوز را افزایش دهد. بدون مشورت با پزشک مصرف لوواستاتین را قطع نکنید.

متن انگلیسی:
Lovastatin is available in two forms, immediate and extended-release tablets. Immediate-release tablets are recommended for administration in the evening with food, and extended-release taken at bedtime
ترجمه متن:
لواستاتین به دو شکل قرص فوری و طولانی اثر موجود است. قرص‌های فوری برای مصرف عصر و به همراه غذا و مصرف قرص طولانی اثر این دارو هنگام خواب توصیه می‌شود.

ncbi

بهترین زمان مصرف داروی لوواستاتین

لوواستاتین باید همراه با شام مصرف شود. علاوه‌براین نسخه طولانی اثر داروی لواستاتین، آلتوپرو، نیز باید در شب، ترجیحاً قبل از خواب مصرف شود.

درصورت فراموشی مصرف قرص لوواستاتین چه کنیم؟

اگر مصرف یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید.

داروی لوواستاتین را چگونه قطع کنیم؟

هرکسی که می خواهد مصرف استاتین را قطع کند باید با پزشک صحبت کند. در برخی موارد، ترک ناگهانی و سر خود این دارو می‌تواند خطرناک باشد. پزشک ممکن است کاهش دوز، ترکیب استاتین با داروهای کاهش‌دهنده کلسترول دیگر، یا تغییر کامل به داروی دیگری را پیشنهاد دهد.

میخوای داروی لوواستاتین مصرف کنی؟

قبل مصرف با متخصص مشورت کن.

موارد مصرف داروی لوواستاتین

اولین سوال بیماران چربی خون این است که برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ این دارو برای درمان این مشکل تجویز می‌شود و کلسترول خون را پایین می‌آورد. در صورت بروز علایم چربی خون بالا ممکن است به این دارو نیاز داشته باشید. همانطور که بیان شد، لواستاتین به دو شکل قرص فوری و طولانی اثر موجود است. قرص‌های سریع الاثر برای مصرف در عصر همراه با غذا توصیه می‌شود و نوع طولانی اثر این قرص هنگام خواب توصیه می‌شود. هر دو شکل دارویی نباید خرد یا جویده شوند.

لواستاتین آزادسازی فوری در قرص‌های ۲۰ میلی گرم و ۴۰ میلی گرم موجود است. قرص‌های طولانی اثر نیز در حالت‌های ۲۰، ۴۰ یا ۶۰ میلی گرم موجود است. نوع طولانی اثر قرص‌ها برای بیمارانی که فقط به مقادیر کمی کاهش سطح کلسترول نیاز دارند توصیه نمی‌شود.

دوز مصرف داروی لوواستاتین

لواستاتین با دوز ۲۰ میلی گرم در روز یک استاتین با شدت کم در نظر گرفته می‌شود زیرا به طور معمول LDL-C را کمتر از ۳۰٪ کاهش می‌دهد.

لوواستاتین با دوز ۴۰ تا ۸۰ میلی گرم در روز نیز یک استاتین با شدت متوسط در نظر گرفته می‌شود زیرا به طور معمول LDL-C را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

قبل از شروع لوواستاتین، بیمار باید طبق دستورالعمل‌های درمانی NCEP به مدت شش هفته از یک رژیم استاندارد کاهنده کلسترول استفاده کند و این رژیم را در طول درمان ادامه دهد. بیماران باید از مصرف آب گریپ‌فروت خودداری کنند زیرا ممکن است مسمومیت دارو و عوارض جانبی را افزایش دهد.

هنگام شروع درمان، نمرات خطر بیماری آترواسکلروتیک قلبی عروقی ۱۰ ساله (ASCVD)، LDL-C در ابتدا و عوامل خاص بیمار و دارو را در نظر بگیرید. لواستاتین باید همراه با تغییرات سبک زندگی مانند ورزش و اصلاح رژیم غذایی استفاده شود.

دوز اولیه توصیه شده ۲۰ میلی گرم یک بار در روز همراه با وعده غذایی عصر است. حداکثر دوز توصیه شده ۸۰ میلی گرم یک بار در روز است. دوزها باید بر اساس اهداف درمان جداگانه تنظیم شده و در فواصل ۴ هفته مصرف شوند.

مصرف داروی لوواستاتین در دوران بارداری اکیدا ممنوع است.
مصرف داروی لوواستاتین در دوران بارداری اکیدا ممنوع است.

عوارض جانبی لووستاتین

برخی از عوارض جانبی لوواستاتین شامل موارد زیر می‌شود.

بروز مشکلات عضلانی

  • درد عضلانی
  • حساسیت عضلات
  • ضعف عضلانی

مشکلات کبدی

  • ادرار تیره رنگ
  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم

مشکلات معده

  • درد در قسمت سمت راست بالای شکم
  • حالت تهوع (علت حالت تهوع چیست؟)
  • از دست دادن اشتها

مشکلات سیستم عصبی مرکزی

مشکلات پوستی

  • کهیر
  • خارش

متن انگلیسی:
Kidney damage is one of several reported risks and side effects for statins. Others include pain or weakness in the muscles, confusion, loss of memory, flushing, and rashes
ترجمه متن:
آسیب کلیه یکی از خطرات و عوارض جانبی استاتین‌ها است. سایر موارد شامل درد یا ضعف در عضلات، گیجی، از دست دادن حافظه، برافروختگی و بثورات پوستی هست.

healthline

موارد احتیاط و منع مصرف لوواستاتین

  • قبل از مصرف داروی لوواستاتین، اگر به این دارو حساسیت داشته یا به طور کلی دچار آلرژی هستید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود که لازم است برای اطلاعات بیشتر با داروساز صحبت کنید.
  • قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز بگویید؛ به خصوص در موارد ابتلا به بیماری کبد، بیماری کلیوی و در صورت مصرف الکل.
  • در صورت مصرف داروی لوواستاتین ، مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. مصرف روزانه الکل ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کبدی را به ویژه هنگامی که با لواستاتین ترکیب شود افزایش دهد.
  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه مشکلات عضلانی حساسیت بیشتری داشته باشند.
  • در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود چرا که ممکن است به جنین آسیب برساند.
  • هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر اما به دلیل خطرات احتمالی برای نوزاد، شیردهی در حین مصرف این دارو توصیه نمی‌شود. با اینحال درباره این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.

نگران عوارض جانبی داروی لوواستاتین هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

تداخلات دارویی لووستاتین

نمونه‌هایی از داروهایی که می‌توانند با لواستاتین تداخل ایجاد کنند عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای HIV
  • رقیق‌کننده خون
  • داروهای کلسترول
  • داروی نقرس
  • داروهای قلب
  • داروهای هورمونی

اطلاعات دارویی لوواستاتین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی قرص لوواستاتین را مشاهده کنید.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص ۶۰ میلی گرمبروز مشکلات عضلانیآنتی بیوتیک‌ها
قرص ۴۰ میلی گرممشکلات کبدیداروهای ضد قارچ
قرص ۲۰ میلی گرممشکلات معدهداروهای HIV
مشکلات سیستم عصبی مرکزیرقیق‌کننده خون
مشکلات پوستیداروهای کلسترول
داروی نقرس
داروهای قلب
داروهای هورمونی
اطلاعات دارویی لوواستاتین

اشکال دارویی لوواستاتین

داروی لوواستاتین به اشکال زیر تولید و عرضه می‌شود.

  • قرص ۲۰ میلی گرم
  • قرص ۴۰ میلی گرم
  • قرص ۶۰ میلی گرم

مکانیسم اثر لوواستاتین

داروی لواستاتین در معده به شکل فعال بتا هیدروکسی اسید متابولیزه می‌شود و به طور رقابتی ۳-هیدروکسی-۳- متیل گلوتاریل کوآنزیم A (HMG-CoA) ردوکتاز را مهار می‌کند. این آنزیم در مرحله محدودکننده سرعت سنتز کلسترول نقش دارد. مهارکننده‌های HMG-CoA همچنین سطوح پروتئین واکنش‌گر C با حساسیت بالا (hsCRP) را کاهش می‌دهند، عملکرد اندوتلیال را بهبود می‌بخشند، التهاب در محل‌های پلاک کرونری را کاهش می‌دهند، تجمع پلاکتی را مهار می‌کنند و اثرات ضد انعقادی دارند. همچنین، کاهش کلسترول سرم، بیان گیرنده LDL را بر روی سلول‌های کبدی تحریک می‌کند و باعث افزایش بیشتر کاتابولیسم LDL می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تمامی افراد باید پیش از مصرف داروی لوواستاتین شرایط سلامتی خود را سنجیده و پس از مشورت با یک پزشک متخصص اقدام به مصرف این دارو کنند. ما در این مقاله سعی کردیم شما را به میزان لازم با این دارو، شرایط مصرف، مزایا و معایب آن آشنا کنیم تا در زمان مصرف، بیشترین فایده و کمترین ضرر به شما وارد شود.

اگر نیاز به مصرف این دارو زیر نظر یک پزشک باتجربه و متخصص دارید، دکترتو در مسیر پیدا کردن مناسب‌ترین پزشک به شما کمک می‌کند. می‌توانید با مراجعه به این وبسایت با توجه به نیاز خود اقدام به نوبت‌گیری از این پزشکان نمایید. شما می‌توانید علاوه بر دریافت نوبت حضوری از دکتر قلب و عروق از مشاوره دارویی هم استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص قلب و عروق وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

قرص لوواستاتین 20 با مسدود کردن آنزیمی که برای ساخت کلسترول مورد نیاز بدن است، میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

گزارشات نشان داده‌اند که افرادی که داروی استاتین مصرف نمی‌کردند، عادات غذایی خود را تغییر نداده و افزایش وزن قابل توجهی نداشتند. اما افرادی که از داروهای استاتین استفاده می‌کنند، طی این زمان کالری و چربی بیشتری مصرف نموده و در نتیجه افزایش وزن بیشتری داشتند.

میانگین امتیاز آتورواستاتین 4.3 از 10 از مجموع 295 رتبه بندی است و داروی لوواستاتین دارای میانگین امتیاز 6.4 از 10 از مجموع 19 رتبه بندی است. همچنین لوواستاتین دارای کمترین و آتورواستاتین بیشترین اثر را دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروی لوواستاتین

  1. لطف الله طاهریان گفت:

    ایامصرف این دارو از ۷۰ سالگی به بالا اشکالی دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      فقط با تجویز پزشک و درصورت بالا بودن چربی

  2. لطف الله طاهریان گفت:

    مصرف این دارو از ۷۰ سالگی به بالا اشکالی دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      فقط با تجویز پزشک و درصورت بالا بودن چربی