علت زود انزالی چیست؟ بررسی تاثیرات روانی بر عملکرد جنسی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زود انزالی ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله اضطراب، استرس، نداشتن تجربه کافی یا حساسیت زیاد به تحریکات جنسی بروز کند. همچنین، مشکلات هورمونی و عصبی نیز می‌توانند نقش مهمی در ایجاد این مشکل ایفا کنند. شناخت دقیق علت زود انزالی می‌تواند به تشخیص و درمان مؤثر آن کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
علت زود انزالی

آیا از علت زود انزالی اطلاع دارید؟ انزال زودرس در مردان زمانی اتفاق می‌افتد که منی زودتر از زمان موردنظر هنگام رابطه جنسی از بدن خارج می‌شود. انزال زودرس یکی از شایع‌ترین مشکلات جنسی است که تقریبا از هر سه نفر، یک نفر با آن درگیر است. اگر این حالت به صورت همیشگی اتفاق نیفتد، جای نگرانی نیست؛ اما در برخی موارد این اختلال به یک مشکل دائمی تبدیل می‌شود و می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. علامت اصلی انزال زودرس این است که نتوانید انزال را بیش از سه دقیقه پس از دخول به تاخیر بیندازید. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. در این مقاله علت زودانزالی را به صورت کامل بررسی می‌کنیم. اگر شما هم دچار این مشکل هستید، حتما با متخصص اورولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

علت زود انزالی چیست؟

زود انزالی چیست؟ هنوز به صورت مشخص و دقیق معلوم نیست که زود انزالی به چه دلیل یا دلایلی رخ می‌دهد. در یک دوره تصور می‌شد که علت زودانزالی فقط زمینه روانی دارد. اما پزشکان اکنون موارد دیگری را هم به عنوان علت زودانزالی در نظر می‌گیرند و معتقدند که مجموعه‌ای از مشکلات روانی و بیولوژیکی در کنار هم می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند. از علل روانی موثر در بروز زود انزالی می‌توان به برخی تجربیات جنسی اولیه اشاره کرد.

حتی گاهی افسردگی و دیگر مشکلات روحی روانی هم می‌توانند زمینه‌ساز بروز زودانزالی در مردان شوند. از آن سو بعضی از مشکلات بیولوژیکی مانند مشکلات هورمونی، از عمده دلایل اصلی زودانزالی محسوب می‌شود. برای مثال یکی از عوامل مهمی که می‌تواند در کاهش زمان انزال در مردان تاثیر داشته باشد، سطوح پایین سروتونین است. زمانی که سطح کافی این هورمون توسط مغز ترشح می‌شود، زمان انزال در آقایان هم افزایش خواهد یافت.

متن انگلیسی:
The exact cause of premature ejaculation isn’t known. It was once thought to be only psychological. But health care providers now know that premature ejaculation involves a complex interaction of psychological and biological factors
ترجمه متن:
علت دقیق انزال زودرس مشخص نیست. در ابتدا تصور بر این بود که علت روانی است. اما پزشکان امروزه می‌دانند که علت انزال زودرس شامل تعامل پیچیده‌ای از عوامل روانی و بیولوژیکی است.

mayoclinic
علل روانیبیماری‌های زمینه‌ایداروهایی که باعث زودانزالی می‌شوند.
اضطرابدیابتداروهای ضد افسردگی (SSRIs)
استرسپروستاتیتداروهای ضدفشارخون
افسردگیاختلالات تیروئیدمسکن‌ها (افیون‌ها)
فشار عملکردبیماری‌های قلبی عروقیداروهای ادرارآور
مشکلات روابطاختلالات عصبیمواد مخدر تفریحی (مثل کوکائین)
علت زود انزالی در مردان

۱. کمبود تستوسترون و زود انزالی

در برخی از آقایان علت زودانزالی مشکلات هورمونی است. سطح غیرطبیعی هورمون‌های مردانه (کمبود تستوسترون) یکی از دلایل مهمی است که می‌تواند موجب بروز مشکلات نعوظ در آقایان شود. همان‌طور که می‌دانید تستوسترون یک هورمون مردانه است که در افزایش میل جنسی آقایان نقش دارد و مستقیما با نعوظ در ارتباط است؛ بنابراین زمانی که سطح این هورمون پایین است، احتمالا آقایان زودانزالی را تجربه می‌کنند. حتی سطوح بالای دوپامین در مقایسه با سروتونین می‌تواند باعث انزال زودرس شود.

هنوز علت زود انزالیت مشخص نشده؟

با یک کلیک از بهترین متخصص مشاوره بگیر.

۲. بیماری های زمینه ای و انزال زودرس

بیماری‌های زمینه‌ای و برخی از مشکلات سلامتی می‌توانند با زودانزالی در آقایان مرتبط باشند. برای مثال احتمالا زمینه‌های ژنتیکی و برخی از اختلالات مادرزادی می‌تواند با بروز انواع اختلال نعوظ مرتبط باشد. سایر بیماری‌ها و مشکلات زمینه‌ای مانند کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا فشار خون بالا همگی ممکن است با زودانزالی مرتبط باشند. مورد بعدی که می‌تواند دلیل انزال زودرس در آقایان باشد، مشکلات و بیماری‌های مربوط به پروستات است. التهاب پروستات یکی از عوامل زودانزالی در آقایان است.

۳. کبد چرب و زود انزالی

گاهی یکی از نشانه های کبد چرب زود انزالی است. کبد چرب یکی از مشکلات زمینه‌ای است که به صورت غیرمستقیم می‌تواند روی نعوظ تاثیر بگذارد. در واقع زمانی که فردی کبد چرب دارد، از نظر تعادل هورمونی، خصوصا هورمون‌های جنسی دچار مشکل شده و همین به هم خوردن تعادل هورمونی، می‌تواند علت زود انزالی در او باشد. کبد چرب به صورت ویژه موجب کاهش سطح هورمون تستوسترون می‌شود که خود یکی از دلایل انزال زودرس در آقایان است.

۴. دیابت و زود انزالی

انزال زودرس در آقایان می‌تواند یکی از علائم دیابت باشد. دیابت به همراه سایر مشکلات زمینه‌ای مانند فشار خون بالا را می‌توان علت زود انزالی در آقایان در نظر گرفت. به صورت کلی دیابت می‌تواند روی عملکرد جنسی افراد تاثیر منفی بگذارد و موجب کاهش میل جنسی در آنها شود.

مصرف دارو گاهی در زود انزالی موثر است.
برخی از داروهای تاخیری می‌توانند در پیشگیری از زودانزالی موثر باشد.

۵. مصرف برخی داروها

اگر علت زودانزالی در آقایان فاکتورهای پزشکی باشد، باید به داروهایی که فرد مصرف می کند هم توجه داشت. مصرف برخی از داروها یا حتی مصرف بی‌رویه و نامناسب برخی از داروها احتمالا با زودانزالی در آقایان مرتبط است. برای مثال برخی داروها، به ویژه آنهایی که بر انتقال‌دهنده‌های عصبی (آدرنالین، اپی‌نفرین) تأثیر دارند، ممکن است بر انزال تأثیر بگذارند.

۶. ختنه و زود انزالی

در برخی بررسی‌های صورت گرفته در خصوص علت زودانزالی مشخص شده که به احتمال زیاد ختنه کردن نادرست می‌تواند با زودانزالی در بزرگسالی مرتبط باشد. زمانی که ختنه به درستی انجام نمی‌شود یا پوست اضافی بیش از حد معمول برداشته می‌شود، به دلیل نازک شدن بیش از حد سر آلت، حساسیت آن هم بیشتر می‌شود و همین می‌تواند موجب زود انزالی شود. البته نظریه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد و هنوز به صورت کامل مشخص نشده که آیا واقعاً ختنه می‌تواند تاثیری روی نعوظ آقایان داشته باشد یا خیر.

۷. اضطراب و استرس و تاثیر آن روی زودانزالی

اضطراب و استرس یکی از عوامل مهم انزال زودرس است. این اضطراب هم شامل اضطراب زمینه‌ای و کلی می‌شود و هم اضطراب انزال زودرس. منظور از اضطراب انزال زودرس،  مضطرب بودن در مورد به‌دست‌آوردن و حفظ نعوظ است که می‌تواند موجب عجله برای انزال شود. اضطراب انزال زودرس و اضطراب با هم اتفاق می‌افتد. این اضطراب ممکن است در مورد عملکرد جنسی یا مربوط به مسائل دیگر باشد. برای مثال افرادی که قبلاً رابطه‌های جنسی ناموفقی داشته باشند، احتمال اینکه برای شروع یک رابطه جنسی جدید اضطراب زیادی داشته باشند بالاست و همین مورد می‌تواند موجب زودانزالی در آنها شود.

متن انگلیسی:
Psychological factors such as anxiety, stress, poor body image, depression, negative feelings about the idea of sex, or being overly excited can contribute to premature ejaculation
ترجمه متن:
عوامل روان‌شناختی مانند اضطراب، استرس، تصویر ضعیف بدن، افسردگی، احساسات منفی در مورد ایده رابطه جنسی، یا هیجان بیش از حد می‌توانند در انزال زودرس نقش داشته باشند.

metropolisindia

۸. تجربه های جنسی نادرست

تجربه‌های جنسی نادرست در گذشته می‌تواند یکی از علل مهم زودانزالی باشد. اکثر روان‌درمانگران تجربه‌هایی مانند سابقه تجاوز جنسی، کودک‌آزاری یا مواردی از این دست را علت زودانزالی در بزرگسالی در نظر می‌گیرند. حتی داشتن یک رابطه جنسی نامناسب یا یک تجربه بد گذشته هم می‌تواند علت زود انزالی در نظر گرفته شود.

۹. خودارضایی و زود انزالی

یکی از عوارض خود ارضایی بیش از حد زود انزالی در بزرگسالی است. اغلب کسانی که خودارضایی می‌کنند، خصوصا در سنین پایین، به دلیل عجله برای انزال، ممکن است در آینده با اختلال نعوظ مواجه شوند. معمولا الگوهای رفتاری در حین خودارضایی به صورت یک عادت در می‌آید که ترک آن مشکل است.

۱۰. مشکلات در رابطه و تاثیر آن روی زود انزالی

بخشی از مشکلات مربوط به انزال زودرس مربوط به مشکلات رابطه‌ای است. مشکلاتی که مربوط به تصور ذهنی از بدن می‌شود یا احساس گناه از داشتن یک رابطه خصوصا زمانی که رابطه پنهانی است، استرس‌های مربوط به رابطه جنسی، مسائل مربوط به کنترل و صمیمیت در رابطه، احساس بی‌کفایتی و ناکافی بودن در رابطه همگی می‌توانند دلیل بروز این مشکل شوند. تمامی این عوامل روان‌شناختی رایج می‌توانند بر افرادی که قبلاً انزال معمولی داشته‌اند تأثیر بگذارند. این موارد اغلب زودانزالی ثانویه یا اکتسابی نامیده می‌شوند.

علت زود انزالی در مردان (علت زود انزالی در مردان مجرد و متاهل)
اصلی‌ترین علت زود انزالی در مردان متاهل، حس اضطراب و ترس است.

علت زود انزالی در نوجوانان

در نوجوانان فاکتورهای مختلفی می‌تواند علت زودانزالی در نظر گرفته شود. مهم‌ترین فاکتور، خودارضایی در سنین پایین است. داشتن تجربه‌های جنسی نامناسب مانند سوءاستفاده‌های جنسی، دیدن فیلم‌های جنسی و مواردی از این دست همگی موثر است. تجربه ناکافی در زمینه داشتن رابطه جنسی و هیجان زیاد برای داشتن رابطه جنسی هم می‌تواند موجب انزال زودرس در نوجوانان شود. در برخی مواقع هم زودانزالی جنبه ارثی دارد یا اینکه به دلیل مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود. در نهایت مصرف الکل، مواد مخدر یا سوءمصرف مواد در نوجوانی می‌تواند در انزال زودرس نقش داشته باشد.

علت زود انزالی در مردان (علت زود انزالی در مردان مجرد و متاهل)

در مردان مجردی که هنوز تجربه جنسی نداشته‌اند، احتمال اینکه در اولین تجربه‌شان زودانزالی را تجربه کنند وجود دارد. اضطراب در مورد عملکرد جنسی، به ویژه در شروع یک رابطه جدید، یا زمانی که یک مرد قبلاً مشکلاتی در عملکرد جنسی داشته است، یکی از عوامل موثر در بروز زودانزالی دائمی است.

شرطی‌سازی یکی دیگر از دلایل زودانزالی است. ممکن است تجربیات جنسی اولیه بتواند بر رفتار جنسی آینده تأثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال، اگر نوجوانی برای جلوگیری از گرفتار شدن در حال خودارضایی خود را وادار به انزال سریع کند، ممکن است بعداً ترک این عادت دشوار شود. یک تجربه جنسی آسیب‌زا قبلی هم در مردان مجرد می‌تواند علت زود انزالی باشد.

در مردان متاهل حس گناه و اضطراب در حین رابطه از اصلی‌ترین دلایل زودانزالی است. عدم اعتمادبه‌نفس یا مشکلاتی که در سایر جنبه‌های رابطه زناشویی وجود دارد هم می‌تواند موجب انزال زودرس آقایان در زمان داشتن رابطه جنسی آنها شود. در نهایت هم در مردان متاهل و هم مجرد، تشخیص هر نوع اختلال زمینه‌ای نعوظ می‌تواند با بروز زودانزالی در آنها مرتبط باشد.

می‌خوای بدونی علت زود انزالیت چیه و زود درمان کنی؟ کلیک کن.

علت زود انزالی در زنان

زنان هم ممکن است زودانزالی یا ارگاسم زودرس را تجربه کنند. Premature orgasm در زنان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اکثر آنها زمینه روانی جنسی دارد. زنانی که وابستگی شدید و اغراق‌آمیزی به تمایلات جنسی دارند معمولا بیشتر ارگاسم زودرس را تجربه می‌کنند. تجربیات جنسی قبلی مانند خودارضایی مداوم یا داشتن روابط جنسی متعدد هم می‌تواند روی زمان ارگاسم زنان تاثیر بگذارد و موجب پایین آمدن آستانه تحریک‌پذیری و ارگاسم در آنها شود. استرس و اضطراب، مصرف الکل یا مواد مخدر، افکار منفی نسبت به رابطه جنسی، قوانین سخت‌گیرانه اخلاقی، عدم آگاهی یا تجربه کافی و مواردی از این دست همگی می‌توانند موجب زودانزالی در زنان باشند.

با این حال نکته جالب توجه این است که معمولا ارگاسم زودرس در زنان بسیار کمتر از زودانزالی در آقایان مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات بسیار کمی در خصوص آن وجود دارد. این در حالی است که همین تحقیقات محدود نشان می‌دهد که درصد زنانی که زودانزالی را تجربه می‌کنند کم نیست؛ بنابراین می‌توان گفت که ارگاسم زودرس زنان فقط یک نظریه نیست. این یک نگرانی است که اکثریت زنان را در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علت زود انزالی از نظر طب سنتی

طب سنتی معمولا کاهش میل جنسی یا اختلالات نعوظ را به سردمزاجی و طبع ربط می‌دهد. بر اساس این طب افراد سردمزاج به احتمال زیاد بیشتر ممکن است در حین داشتن رابطه جنسی خود زود انزالی را تجربه کنند. همچنین افزایش رطوبت بدن، خصوصا افزایش رطوبت در ناحیه کمر و اندام‌های تناسلی، یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند موجب انزال زودرس در آقایان شود. طب سنتی معتقد است که با افزایش بلغم و سودا در بدن، احتمالا انزال زودتر از حالت معمول اتفاق می‌افتد. سبک زندگی، رژیم غذایی، مصرف الکل و مواد مخدر و همچنین تمایل زیاد به دیدن فیلم‌های پورن و خودارضایی نیز از دیگر عواملی هستند که از نظر طب سنتی می‌توانند با زودانزالی در ارتباط باشند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

زودانزالی یک مشکل رایج در بین آقایان است که ممکن است هر کسی در دوره‌ای از زندگی به صورت موقتی یا دائمی آن را تجربه کند. فاکتورهای مختلفی می‌توانند موجب بروز زود انزالی در آقایان شوند. از عوامل روانی مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات رابطه و تجربیات جنسی قبلی گرفته تا برخی مشکلات بیولوژیکی و پزشکی مانند مشکلات هورمونی، همگی می‌توانند علت زود انزالی در آقایان باشند. در گذشته تصور بر این بود که تنها دلیل زود انزالی مشکلات روانی جنسی است.

اما امروزه مشخص شده که عوامل بیولوژیکی نیز می‌توانند به همان اندازه در زود انزالی نقش داشته باشند و باید مورد بررسی قرار بگیرند. تشخیص دلیل بروز زود انزالی بسیار مهم است، چرا که به پزشک کمک می‌کند تا بهترین گزینه‌های درمانی را ارائه دهد. یک اورولوژیست می‌تواند در خصوص تشخیص زود انزالی در آقایان و بررسی عوامل موثر در بروز این اختلال به شما کمک کند. البته در برخی موارد ممکن است به درمان توسط یک روانپزشک یا روان‌درمانگر هم نیاز باشد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص اورولوژیست باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر اورولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مشکلات بیولوژیکی، مشکلات رابطه و تجربیات جنسی در گذشته همگی می‌تواند علت زود انزالی در مردان متاهل باشد. عدم رضایت فرد از رابطه جنسی فعلی هم می‌تواند با زودانزالی مردان متاهل ارتباط داشته باشد.

عدم اعتمادبه‌نفس، عدم تجربه کافی برای داشتن رابطه جنسی، مشکلات مربوط به اختلال نعوظ، داشتن سابقه ناخوشایند جنسی در گذشته، ترس از شروع یک رابطه جدید و افسردگی از مهم‌ترین دلایل انزال زودرس آقایان در اوایل ازدواج است.

معمولا اکثر موارد زودانزالی شدید به عوامل بیولوژیکی و پزشکی مربوط می‌شود. با این حال هنوز هم یک عامل روانی می‌تواند اصلی‌ترین علت زود انزالی در آقایان باشد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن