اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین دیزوردر نوعی بیماری روحی پیچیده است که با نوسان خلقی شدید همراه است. علائم بیماران مرزی شامل ترس از رها شدن، رفتار تکانشی و روابط ناپایدار است. اگر این اختلال درمان نشود می‌تواند مشکلاتی در تنظیم عاطفی، اعتیاد، روابط ناموفق، خودکشی و به خطر افتادن امنیت فرد ایجاد کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسیم

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یا بوردرلاین دیزوردر یک اختلال سلامت روانی است که با نوسانات شدید خلق و خو، بی‌ثباتی در روابط بین فردی و تکانشگری (رفتار نامناسب با شرایط) مشخص می‌شود. افراد مبتلا به به این اختلال ترس شدیدی از رها شدن دارند و در تنظیم احساسات خود به ویژه خشم مشکل دارند.

اختلال شخصیت مرزی متعلق به اختلالات شخصیت «خوشه B» است که شامل رفتارهای نمایشی و نامنظم است. بسیاری از افرادی که با اختلال مرزی زندگی می‌کنند نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. تست شخصیت شناسی در کنار روانشناس یا روانپزشک به تشخیص آن کمک خواهد کرد. برای دریافت نوبت آنلاین یا حضوری با روانشناس می‌توانید همین حالا به بخش نوبت‌دهی سایت دکترتو مراجعه کنید.

بیماری اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین دیزوردر چیست؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک وضعیت سلامت روان پیچیده است که با نوسانات شدید خلق و خو، تصویر ناپایدار از خود، تکانشگری و مشکل در حفظ روابط پایدار مشخص می‌شود. افراد مبتلا به BPD اغلب ترس شدید از رها شدن را تجربه می‌کنند، درگیر رفتارهای خود ویرانگر هستند و احساس ناپایداری از خود دارند.

علائم BPD می‌تواند زندگی روزمره فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و باعث رفتار نامنظم و پریشانی عاطفی شدید شود. درمان بوردرلاین معمولاً شامل رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) است تا به افراد کمک کند احساسات خود را مدیریت کنند و روابط خود را بهبود بخشند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تفاوت اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی چیست؟

تفاوت بوردرلاین و انواع اختلال دو قطبی این است که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تمایل به تجربه شیدایی و افسردگی دارند، در حالی که افراد مبتلا به BPD درد عاطفی شدید و احساس پوچی، ناامیدی، خشم، ناامیدی و تنهایی را تجربه می‌کنند. همچنین در شخصیت مرزی، تغییرات خلقی کوتاه مدت است.

اختلال شخصیت مرزی و خودشیفته چه فرقی دارند؟

افراد مبتلا به NPD یا خودشیفتگی، خود را برتر از دیگران می‌دانند. آن‌ها نسبت به توانایی‌ها و دستاوردهای خود احساس اغراق‌آمیز دارند. در مقابل، افراد مبتلا به بوردرلاین تصویری ناپایدار از خود دارند و خود را «بد» یا بی‌ارزش می‌بینند.

علائم اختلال شخصیت مرزی چیست؟ (علائم بیماری بوردرلاین)

بسیاری از افراد یکی یا بیشتر علائم زیر را تجربه می‌کنند، اما فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بسیاری از علائم ذیل را به طور مداوم در سراسر دوران بزرگسالی تجربه می‌کند. اصطلاح «مرزی» به این واقعیت اشاره دارد که افراد مبتلا به این وضعیت تمایل دارند که در طول زندگی خود به دیگر مشکلات روانی از جمله جنون دچار شوند.

یکی از مشکلات این اختلال این است که افراد مبتلا به شخصیت مرزی تمایل به داشتن روابط نزدیک با دیگران دارند، اما واکنش‌های عاطفی شدید و ناپایدار آنها باعث می‌شود که دیگران از آنها دور شده و احساس انزوا در درازمدت بگیرند. اختلال مرزی علائم زیادی دارد که در هر فرد متفاوت بوده و در زنان شایع‌تر است. نشانه‌های رایج این اختلال عبارتند از:

  • نداشتن احساسی ثابت در مورد هویت خود و احساس ناکار آمد بودن
  • احساس انزوا و خستگی و پوچی
  • عدم توانایی در احساس همدلی با دیگران
  • سابقه روابط ناپایدار و به شدت متغیر از تبدیل عشق به نفرت
  • واکنش‌های شدید عاطفی به احساس رها شدن یا شک به آن
  • ناپایداری خلقی که می‌تواند چندین روز یا فقط چند ساعت طول بکشد
  • احساس شدید اضطراب، نگرانی و افسردگی
  • رفتارهای تهاجمی، مخاطره آمیز، خودمحور و خطرناک، از جمله رانندگی بی‌پروا، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، داشتن رابطه جنسی متعدد و نا امن
  • خصومت و دشمنی
  • برنامه‌های نامناسب شغلی، اهداف و آرزوها
  • ناپایداری در ارتباط بین فردی
اینفوگرافی بیماری بوردرلاین
اصطلاح «مرزی» به این واقعیت اشاره دارد که افراد مبتلا به این وضعیت تمایل دارند که در طول زندگی خود به دیگر مشکلات روانی از جمله جنون دچار شوند.

۱. اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان و کودکان

اختلال شخصیت مرزی خاموش برای برخی از نوجوانان می‌تواند شدیدتر و نشانه مشکلات جدی باشد. اگر نوجوان شما نوسانات شدید و مکرر خلقی، رفتارهای تکانشی، آسیب رساندن به خود یا مشکلاتی در روابط را تجربه می‌کند، ممکن است به دلیل یک بیماری روانپزشکی به نام اختلال شخصیت مرزی (BPD) باشد.

۲. نشانه های اختلال شخصیت مرزی در مردان

علایم اختلال شخصیت مرزی در مردان با آشفتگی عاطفی زیاد همراه است. نوسانات شدید خلق و خو، ترس از رها شدن، و مشکل در تنظیم احساسات می‌تواند منجر به احساس خشم و ناامیدی شود. در این زمینه شخصیت شناسی به فرد کمک خواهد کرد. شخصیت شناسی چیست؟ با انجام تست و آزمایش متعدد به کشف شخصیت افراد می‌پردازد. حمایت و درمان مناسب می‌تواند به فرد کمک کند تا این چالش‌های عاطفی را طی کند.

۳. نشانه های اختلال شخصیت مرزی در زنان

نشانه های شخصیت مرزی در زنان شامل احساس خالی بودن از درون، عزت نفس پایین، احساسات و عواطف قوی و طاقت فرسا، نوسانات خلقی شدید از جمله طغیان اضطراب، خشم و افسردگی و الگویی از روابط پر سر و صدا با دوستان، خانواده و عزیزان است.

متن انگلیسی:
If one or both partners in a relationship have BPD, it does not mean that the relationship is doomed to fail or become a source of stress. Taking the right steps can help reduce the negative impact on your relationship so you can maintain a healthy and fulfilling relationship with your partner.
ترجمه فارسی:
اگر یک یا هر دو طرف در یک رابطه دارای اختلال BPD هستند، به این معنی نیست که رابطه محکوم به شکست یا تبدیل شدن به منبع استرس است. برداشتن گام‌های صحیح می‌تواند به کاهش تأثیر منفی بر رابطه‌تان کمک کند تا ارتباط سالم و رضایت‌بخش را با شریک زندگی‌تان حفظ کنید.

به نقل از سایت verywellmind

۴. رابطه بین اختلال شخصیت مرزی و خودکشی چیست؟

حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، رفتارهای خودکشی را نشان می‌دهند، از جمله تلاش جهت خودکشی، خودزنی، خودسوزی و سایر اقدامات مخرب. تخمین زده‌اند که بین ۴ تا ۹ درصد افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی جان خود را به علت خودکشی از دست می‌دهند.

آیا ویژگی‌های اختلال شخصیت مرزی در شما وجود دارد؟

برای تست اختلال شخصیت مرزی، به روانشناس مراجعه کن!

۵. شخصیت مرزی در رابطه زناشویی چه تاثیری دارد؟ (اختلال شخصیت مرزی و ازدواج)

تحقیقات نشان داده است که شخصیت های مرزی با استرس مزمن بیشتر، درگیری‌های مکرر و رضایت کمتر شریک در روابط عاشقانه درگیر هستند. زندگی با فرد مبتلا به اختلال روانی شخصیت مرزی بسیار استرس‌زا است و می‌تواند حس گروگان بودن و رها شدن را با هم ترکیب کند. همزمان با احساس نیاز شدید شریک زندگی‌تان، ممکن است از طرف او نیز احساس رنجش، تهدید یا حتی نفرت کنید.

علت بیماری بوردرلاین چیست؟

اختلال شخصیت مرزی به زبان ساده تغییرات خلقی سریع و ناهماهنگ است. علت اختلال مرزی ناشناخته است، اما ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و عصبی می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد.

ویژگی های شخصیت مرزی می‌تواند به میزان زیادی بر زندگی افراد تأثیر بگذارد و باعث بی‌ثباتی عاطفی، مشکلات شدید روابط، رفتارهای خودآزاری، اقدامات تکانشی و کاهش کلی عملکرد و رفاه فرد شود. تشخیص و درمان مناسب می‌تواند به افراد در مدیریت علائم و بهبود کیفیت کلی زندگی کمک کند.

روش تشخیص اختلال شخصیتی مرزی چگونه است؟

آیا من اختلال شخصیت مرزی دارم؟ یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز مانند روانپزشک، روانشناس یا مددکار اجتماعی بالینی، می‌تواند اختلال شخصیت مرزی را بر اساس ارزیابی کامل علائم، تجربیات و سابقه پزشکی خانوادگی فرد تشخیص دهد. در ارزیابی از شما در مورد افکار و احساسات ، آنچه احساس می‌کنید در آن خوب هستید، در کجا مشکل دارید و نحوه مدیریت روزانه شما سوال می‌شود.

اختلالات شخصیت مرزی روش تشخیص دقیقی ندارد و تست اختلال شخصیت مرزی یا تست بیماری بوردرلاین دیزوردر آنلاین که در سطح اینترنت وجود دارد، می‌تواند تا حد کمی کمک کننده باشد.

یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز مانند روانپزشک، روانشناس یا مددکار اجتماعی بالینی، می‌تواند اختلال شخصیت مرزی را تشخیص دهد.

درمان اختلال شخصیت مرزی چیست؟

زندگی کردن یا در ارتباط بودن با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، می‌تواند به شدت تنش‌زا و پر استرس باشد و تصدیق و پذیرفتن آنها بسیار سخت است، اما درمان مناسب کمک کننده است. اگر نگران هستید که شما یا شخصی که با آن در ارتباط هستید، ممکن است اختلال شخصیت مرزی داشته باشد، با یک متخصص بهداشت روان تماس بگیرید.

بسیاری از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای کمک به شما در مسیر بهبودی در دسترس هستند. فرق بین روانشناس و روانپزشک این است که روانشناسان در رویکرد گفتار درمانی تخصص داشته و روانپزشکان در زمینه دارو درمانی و روان درمانی کار می‌کنند.

از آنجایی که اختلال شخصیت مرزی می‌تواند یک بیماری پیچیده باشد و معمولا به درمان درازمدت نیاز دارد، یافتن یک متخصص بهداشت روانی که در درمان این بیماری تخصص دارد، مهم است.

در کنار روان درمانگر، فرد یاد می‌گیرد که چگونه احساسات خود را بهتر مدیریت کند و روابط سالم و ارزشمندی پیدا کند. جلسات گفتار درمانی به یادگیری شیوه‌هایی کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و مخرب و درک بیشتر شرایط کمک می‌کند. در صورتی که فرد به درمان طولانی مدت متعهد شود، تغییرات مثبت و سالمی ایجاد خواهد شد و می‌توان نتیجه آن را دید.

داروی بیماری بوردرلاین چیست؟

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) درمان استاندارد طلایی برای بیماری بوردرلاین دیزوردر است. با این حال پزشک شما ممکن است باتوجه به شدت اختلال داروهایی مانند زاناکس آلپرازولام ضد اضطراب، داروی ضد افسردگی زولافت سرترالین و زیپرکسا اولانزاپین ضد روان پریشی را هم تجویز کند.

همین الان بهترین دکتر برای درمان بیماری شخصیت مرزی را پیدا کن.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای درمان و مدیریت اختلال شخصیت مرزی، به دلیل تاثیری که در روند فعالیت‌های زندگی فردی و اجتماعی فرد می‌گذارد، باید حتما به روانشناس یا متخصص روانپزشک مراجعه کرد. مانند هر بیماری دیگری، در مورد این اختلال هم هم مهم است که بهترین و در دسترس‌ترین پزشک و درمانگر را انتخاب کنیم. در وب‌سایت دکترتو می‌توانید بهترین دکتر روانشناس و متخصص روانپزشک را پیدا کنید. همچنین امکان دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) و دکتر روانشناس آنلاین هم در دکترتو برای شما وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شخصیت مرزی یعنی چه؟ اختلال شخصیت مرزی (BPD) با نوسانات شدید خلق و خو، بی‌ثباتی در روابط بین فردی و تکانشگری مشخص می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری ترس شدیدی از رها شدن داشته و در تنظیم احساسات خود به ویژه خشم مشکل دارند.

بین خود و همسرتان مرزهای واضحی تعیین کنید، محرک‌های آنها را یاد بگیرید و تا حد امکان دوری کنید، عوامل حواس پرتی فراهم کنید، درباره BPD بیشتر بدانید، به آنها در جستجوی درمان و حمایت کمک کنید و مراقب خودتان باشید.

شرکا و اعضای خانواده افراد مبتلا به شخصیت مرزی این رابطه را به عنوان یک ترن هوایی عاطفی توصیف می‌کنند که پایانی در آن قابل مشاهده نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اختلال شخصیت مرزی

  1. محمدرضا گفت:

    متاسفانه من از یکی ازین افراد اسیب غیر قابل جبرانی دیدم تو زندگی،کاش قبل جدی شدن رابطه تحقیق میکردم و چشم بسته نمیرفتم جلو،این جور افراد متاسفانه خوبیاتم یادشون میره،

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      و سپاس
      بله دقیقا