دلایل و علت زانو درد چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مسائل زیادی باعث ایجاد درد در زانوها می‌شود. از افزایش سن و اضافه وزن گرفته تا بیماری‌هایی مانند آرتروز، نقرس، روماتیسم، مشکلات تاندون، کشکک، ضعف عضلات پا، آسیب فیزیکی و ده‌ها دلیل دیگر که منجر به درد در قسمت‌های مختلف زانو می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت زانو درد چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

شاید شما هم گاهی دچار زانو درد می‌شوید. شاید هم چند سالی است که با زانو درد مداوم دست و پنجه نرم می‌کنید. اما دلیل زانو درد چیست؟ زانو درد شدید نشانه چیست؟ چگونه می‌توان از زانو درد پیشگیری کرد؟ آیا درمانی برای این مشکل وجود دارد؟ در این مطلب علائم و علل زانودرد را توضیح داده و به شما می‌گوییم که با چه روش‌هایی می‌توان از زانودرد در آینده جلوگیری کرد.

درمان درد در زانوها به دلیل ایجاد این درد بستگی دارد. متخصص ارتوپد زانوی شما را به‌دقت معاینه می‌کند، شرایط شما را بررسی می‌کند و در صورت نیاز آزمایش‌هایی را درخواست می‌دهد. پزشک بعد از تشخیص روند درمان را شروع می‌کند و ممکن است در درمان از روش‌های دارو درمانی، فیزیوتراپی، تزریقات و در نهایت جراحی استفاده کند. اگر زانوی شما آسیب زیادی دیده باشد و دیگر کارایی نداشته باشد، ممکن است جراحی تعویض زانو انجام شود.

اگر برای مشکل درد زانو می‌خواهید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو امکان تعیین وقت حضوری با بهترین متخصصان وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین یا تلفنی سؤالات خود را با پزشک در میان بگذارید.

زانو درد چیست؟

زانو درد شکایت رایجی است که در افراد با سنین مختلف دیده می‌شود. این نوع درد ممکن است در نتیجه آسیبی مانند پارگی رباط یا خردشدگی غضروف ایجاد شده باشد یا علامتی از انواع بیماری های زانو باشد. همچنین دیگر مشکلات پزشکی از جمله آرتروز، نقرس و عفونت می‌توانند باعث زانو درد شوند.

زانودرد موقت با زانودرد مزمن متفاوت است. بسیاری از افراد به علت آسیب یا تصادف، زانو درد را موقتا تجربه می‌کنند. زانو درد مزمن به‌ندرت بدون درمان خوب می‌شود و همیشه به یک حادثه مربوط نمی‌شود و اغلب نتیجه چندین علت و مشکل پزشکی است.

درد مزمن زانو دردی طولانی، همراه با تورم یا حساسیت در یک یا هر دو زانو است. علت درد زانو، می‌تواند تعیین‌کننده‌ی علایم همراه زانو درد باشد. شرایط بسیاری می‌توانند موجب زانو درد مزمن شوند. همچنین در مورد درد، هر فرد تجربه‌ی متفاوتی خواهد داشت.

متن انگلیسی: «Knee pain is a common complaint that affects people of all ages. Knee pain may be the result of an injury, such as a ruptured ligament or torn cartilage. Medical conditions — including arthritis, gout and infections — also can cause knee pain.»
ترجمه متن: «زانو درد علامت شایعی است که در همه‌ی سنین دیده‌می‌شود. این علامت می‌تواند ناشی از آسیب‌های فیزیکی مانند پارگی رباط و آسیب به غضروف باشد. گاهی نیز عارضه‌ی برهی از بیماری‌ها مانند آرتروز، نقرس و عفونت است.»

به نقل از mayoclinic
زانو درد چیست و علت آن کدام است؟
علت زانودرد می‌تواند موارد مختلفی باشد. باید توسط متخصص ارتوپد بررسی شود و درمان آغاز شود. 

علائم زانو درد کدامند؟

موقعیت و شدت درد زانو ممکن است بسته به علت مشکل، متفاوت باشد. علائم و نشانه‌هایی که گاهی اوقات با درد زانو همراه است عبارت‌اند از:

  • درد پایدار و تیر‌ کشیدن در هنگام فعالیت
  • احساس ناراحتی و سوزش در مفصل
  • تورم و سفتی
  • قرمزی و گرما در لمس
  • ضعف یا بی ثباتی
  • صدای اضافی (صدای خش‌خش یا قروچ‌قروچ)
  • ناتوانی در راست‌کردن زانو به‌طور کامل.

آیا شما هم علائم زانو درد را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت زانو درد چیست؟

مسائل زیادی باعث ایجاد درد در زانوها می‌شود. از افزایش سن و اضافه وزن گرفته تا بیماری‌هایی مانند آرتروز، نقرس، روماتیسم، مشکلات تاندون، کشکک، ضعف عضلات پا، آسیب فیزیکی و ده‌ها دلیل دیگر که منجر به درد در قسمت‌های مختلف زانو می‌شود. در واقع زانو درد نشان‌دهنده‌ی انواع بیماری های استخوان و مفاصل یا ماهیچه است.

با ایجاد اولین علائم، افراد دنبال این هستند که بدانند درد زانو نشانه چیست؟ دلایل زانو درد می‌تواند آسیب‌های فیزیکی به زانو، مشکلات مکانیکی، انواع آرتروز و سایر مشکلات باشد. با فعال‌بودن و انجام تمرینات مناسب می‌توان به سلامت مفاصل و بقیه قسمت‌های بدن کمک کرد، اما گاهی جراحات و انواع آسیب‌ها می‌توانند علت زانو درد باشند. 

۱. برخی آسیب ها مثل دررفتگی استخوان پاتلا (کشکک زانو)

زمانی که استخوان پاتلا که جلوی زانو را پوشانده است از محل اصلی خود خارج شود، مشکل در رفتگی زانو رخ می‌دهد. ضمنا معمولا دررفتگی به سمت خارجی زانو است. همچنین در برخی موارد ممکن است پاتلا دررفته باشد که شما قادر به دیدن جابه‌جایی باشید.

آسیب زانو می‌تواند به هر یک از رباط‌ها، تاندون‌ها یا کیسه‌های پر از مایع (بورسا) که مفصل زانوی شما را احاطه می‌کنند، وارد شده باشد. همچنین صدمات وارده به زانو می‌تواند استخوان‌ها، غضروف‌ها و لیگامان‌های شکل‌دهنده‌ی مفصل را تحت تأثیر قرار دهد. از دلایل درد شدید زانو می‌توان به آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) اشاره کرد. آسیب ACL به معنای پاره‌شدن رباط صلیبی قدامی است. رباط صلیبی قدامی یکی از چهار رباطی است که سبب اتصال استخوان قلم پا (تیبیا) به استخوان ران (فمور) می‌شود. آسیب ACL بازیکنان بسکتبال، فوتبال یا سایر ورزش‌هایی که نیاز به تغییر ناگهانی در مسیر دارند، رایج است.

۲. انواع آرتروز

حتما از خود می‌پرسید که آرتروز چیست و چه علائمی دارد! بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتروز وجود دارد. انواع مختلفی که احتمالا بر زانو تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  • استئوآرتریت: که بعضی مواقع آرتریت دژنراتیو (مخرب) نامیده می‌شود. استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت است، لازم است بدانید این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که غضروف زانو بر اثر استفاده‌ی زیاد از زانو و افزایش سن مستهلک و خراب می‌شود.
  • آرتریت روماتوئید: ناتوان‌کننده‌ترین نوع آرتریت، آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که می‌تواند تقریبا در هر مفصل بدن از جمله زانو رخ دهد. اگر چه آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است، اما شدت آن و طول مدت درگیری متفاوت است و حتی ممکن است پس از بروز دوباره بهبود یابد. درد مفاصل هم ناتوان کننده است.
  • نقرس: اما نقرس چیست! این نوع آرتروز هنگامی رخ می‌دهد که در مفصل کریستال‌های اسید اوریک تشکیل شود. با توجه به اینکه نقرس اغلب انگشت بزرگ پا را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در زانو هم رخ دهد.
  • نقرس کاذب: در صورتی‌که بلورهای حاوی کلسیم که در مایع مفصلی تشکیل شوند، اغلب با نقرس اشتباه گرفته می‌شود. زانو شایع‌ترین محلی است که در اثر نقرس کاذب آسیب می‌بیند.
  • آرتریت عفونی: گاهی اوقات مفصل زانو عفونی شده و منجر به تورم، درد و قرمزی مفصل می‌گردد. در آرتریت عفونی معمولا قبل از شروع درد، هیچ آسیب و ضربه‌ای به زانو وارد نشده‌است. همچنین لازم است بدانید آرتروز عفونی اغلب با تب رخ می‌دهد.

۳. شکستگی ها

استخوان‌های زانو، از جمله کشکک زانو (پاتلا)، می‌توانند در هنگام تصادف با وسایل نقلیه موتوری یا سقوط از ارتفاع شکسته شوند. افرادی که استخوان‌هایشان تحت تأثیر پوکی استخوان تضعیف شده‌است، ممکن است به راحتی با راه‌رفتن اشتباه و یا قدم برداشتن نادرست، دچار شکستگی زانو شوند.

۴. پارگی منیسک

منیسک از جنس غضروف سخت و لاستیک مانندی تشکیل شده‌است و به‌عنوان یک جاذب شوک بین استخوان قلم پا (تیبیا) و استخوان ران (فمور) عمل می‌کند. اگر در حالی که منیسک وزن شما را تحمل می‌کند، به‌طور ناگهانی زانوی خود را بپیچانید، منیسک می‌تواند پاره شود.

۵. بورسیت (التهاب تاندونسیت زانو)

برخی از آسیب‌های زانو باعث التهاب در بورسا می‌شود. بورسا کیسه‌های کوچکی حاوی مایع است که مانند بالشتک از خارج مفصل زانو را حمایت می‌کنند و به تاندون‌ها و رباط‌ها این امکان را می‌دهند که به‌آرامی روی مفصل سر بخورند و حرکت کنند.

۶. کیست بیکر (معروف به کیست نانواها)

تشکیل مایع سینوویال (مایع روان‌کننده مفصل) در پشت زانو باعث تورم در این ناحیه می‌شود. این کیست در بیشتر مواقع خودبه‌خود رفع می‌شود. اما گاهی لازم است، تحت درمان قرار گیرد.

۷. التهاب تاندون (تاندونیت علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن)

تاندون بافت ضخیم و فیبری است که عضلات را به استخوان وصل می‌کند. تاندونیت باعث تحریک و التهاب یک یا چند تاندون می‌شود که علائم آن شامل درد جلو زانو که در هنگام بالا‌رفتن از پله‌ها یا قدم‌زدن روی سطح شیب، بدتر می‌شود. دونده‌ها، دوچرخه‌سواران، اسکی‌بازان و کسانی که در ورزش‌های پرشی فعالیت می‌کنند، مستعد ابتلا به التهاب در تاندون پاتلا (عضله‌ی چهارسر ران را در جلوی ران به زانو متصل می‌کند) هستند.

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن
تاندونیت باعث تحریک و التهاب یک یا چند تاندون می‌شود که علائم آن شامل درد جلو زانو که در هنگام بالا‌رفتن از پله‌ها یا قدم‌زدن روی سطح شیب، بدتر می‌شود.

۸. وجود اجسام شناور در فضای مفصلی

گاهی اوقات آسیب یا تخریب استخوان یا غضروف می‌تواند باعث کنده‌شدن یک قطعه استخوانی یا غضروفی و شناور‌شدن آن در فضای مفصلی شود. این موضوع ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند، مگر اینکه در حرکات مفصل زانو تداخل ایجاد کند.

۹. سندروم باند ایلیوتیبیال (سندروم چسبندگی ایلیال به تیبیا)

این سندروم زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از بافت‌های سختی که از خارج ران به سمت خارج زانو (باند ایلوتیبیبال) امتداد دارند، خیلی تنگ می‌شود که باعث اصطکاک قسمت بیرونی استخوان ران می‌شود. دونده‌های مسافت‌های طولانی، در معرض سندروم باند ایلیوتبیبال هستند.

۱۰. درد پا یا لگن

چرا پاهام درد میکنه؟ اگر درد پا یا لگن دارید، ممکن است برای کاهش درد مفاصل دردناک شیوه راه‌رفتن خود را تغییر دهید. اما این تغییر در راه‌رفتن می‌تواند فشار بیشتری روی مفصل زانوی شما ایجاد کند. در برخی موارد، مشکلات در ران یا لگن ممکن است به‌صورت درد ارجاعی در زانو دیده شود.

۱۱. تومورهای استخوانی

استئوسارکوم (دومین سرطان شایع در استخوان)، اغلب در زانو رخ می‌دهد. از علائم سرطان پا درد زانو هم هست.

۱۲. سندروم درد پاتلوفمورال

یک اصطلاح عمومی است که به درد افزاینده بین پاتلا (کشکک زانو) و استخوان ران (فمور) اشاره دارد. این مشکل در ورزشکاران، میانسالان (به‌ویژه افرادی که نرمی استخوان پاتلا دارند) و در افراد مسن (که معمولا به‌علت آرتریت زانو دچار سندروم درد پاتلوفمورال می‌شوند) معمول است.

۱۳. سایر دلایل زانو درد

برخی علت‌ها مانند عمل زیبایی زانو هم می‌توانند ایجاد درد زانو بکنند.

تعدادی از عوامل که می‌توانند ریسک ابتلا به مشکلات زانو را افزایش دهند، از جمله:

  • سن: در واقع با افزایش سن به علت کهولت سن، شانس دردهای استخوانی افزایش می‌یابد.
  • اضافه وزن: اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش فشار، حتی در فعالیت‌های معمول روزانه مانند راه‌رفتن یا بالا و پایین‌رفتن از پله‌ها، در مفصل زانو می‌شود. همچنین با افزایش سرعت تخریب غضروف مفصلی، خطر ابتلا به استئوآرتریت بیشتر می‌شود.
  • عدم انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات: فقدان قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات یکی از علل اصلی آسیب زانو است. عضلات خشک و یا ضعیف زانو را کمتر حمایت می‌کنند. زیرا به اندازه کافی فشار وارده بر مفصل را جذب نمی‌کنند.
  • برخی از ورزش‌ها: بعضی از ورزش‌ها نسبت به سایر ورزش‌ها فشار بیشتری روی زانو اعمال می‌کنند. اسکی آلپایی (با چکمه‌های سفت و سخت و به‌دلیل احتمال سقوط در حین اسکی)، پرش‌های بسکتبال و و ضربه‌های تکراری که زانو حین دویدن و پریدن متحمل می‌شود، باعث افزایش خطر آسیب زانو می‌شود.
  • آسیب قبلی: داشتن آسیب قبلی زانو احتمال آسیب مجدد زانو را افزایش می‌دهد.

برای تشخیص دلیل زانودرد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. زانودرد می‌تواند علل بسیار زیادی داشته باشد. زانو یکی از مهمترین بخش‌های بدن است و هرگونه آسیب به آن می‌تواند تأثیر زیادی روی زندگی روزمره شما داشته باشد. در دکترتو می‌توانید با بهترین ارتوپد در شهر خود آشنا شوید، به‌صورت اینترنتی یا تلفنی با پزشک مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت اینترنتی اقدام کنید.

۱۴. علت درد شدید زانو چیست؟ (زانودرد مزمن)

عواملی که باعث درد زانو مزمن می‌شوند:

  • آسیب ساختاری: آسیب به ساختار زانو که می‌تواند سبب خونریزی و تورم شود و در صورت عدم درمان، مشکلات مزمن ایجاد کند.
  • کشیدگی و پیچ‌خوردگی مفصل
  • استفاده زیاد از مفصل
  • عفونت
  • وضعیت نامناسب بدن در هنگام انجام فعالیت بدنی
  • عدم گرم‌کردن یا خنک‌کردن قبل و بعد از فعالیت بدنی و ورزش
  • کشش نامناسب عضلات.

همه زانو دردها جدی نیستند، اما برخی از آسیب‌های زانو و شرایط پزشکی مانند استئوآرتریت می‌تواند منجر به افزایش درد، آسیب مفصلی و ناتوانی در صورت عدم درمان شود.همچنین صدمه به زانو حتی یک آسیب جزئی باعث می‌شود که در آینده مستعد آسیب‌های مشابه باشید.

۱۵. علت درد پشت زانو

دردی که در نواحی مختلف زانو یا در حالت خاص ایجاد می‌شود می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در ادامه این موارد را به‌صورت مجزا بررسی کرده‌ایم.

تشخیص دقیق علت درد زانو و یا درد پشت زانو باید توسط پزشک متخصص ارتوپد انجام شود. درد در پشت زانو می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از دلایل آن کیست بیکر است. کیست بیکر یک کیست پر از مایع است که باعث درد در داخل و پشت زانو می‌شود. به‌طور معمول بین مفاصل مایعی به نام سینوویال وجود دارد که روان‌کننده است. در عارضه‌هایی مانند آرتریت یا آسیب زانو مایع سینوویال بیشتر تولید می‌شود و مایع اضافی کیست ایجاد می‌کند. در این حالت علاوه بر درد پشت زانو تورم هم قابل‌مشاهده است.

۱۶. علت درد پشت زانو هنگام نشستن

علت این عارضه تاندونیت عضلات پشت‌پا است. ممکن است ماهیچه‌هایی که امکان خم و راست‌کردن زانو را می‌دهند، دچار مشکل شوند. وقتی عضله بیش‌از‌حد کشیده می‌شود، می‌تواند پاره شود و دردی را در این ناحیه ایجاد کند. این آسیب در ورزشکارانی در شاخه‌های ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال، تنیس یا دوومیدانی بیشتر دیده می‌شود.

۱۷. علت درد پا از زانو به پایین

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد درد زانو به پایین تاندونیت کشکک است. تاندونیت باعث تحریک و التهاب تاندون‌ها می‌شود و این التهاب می‌تواند به تاندون کشکک آسیب وارد کند. تاندون از استخوان کاسه زانو کشیده شده و تا ساق پا امتداد دارد. لگد زدن، دویدن و پریدن با این تاندون امکان‌پذیر است. دوندگان، دوچرخه‌سواران و ورزشکارانی که فعالیت‌های پرشی انجام می‌دهند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. التهاب در تاندون باعث ایجاد درد در زانو و ساق پا می‌شود.

درد زانو علل بسیار متفاوتی دارد و با علائم مختلفی خود را نشان می‌دهد، افزایش سن، اضافه وزن، آسیب فیزیکی و ضعف عضلات از جمله برخی دلایل زانودرد است.

علت زانو درد در زنان جوان
زنان نسبت به مردان باسن بزرگتری دارند و استخوان ران آنها از قسمت لگن تا زانو به سمت داخل است. به همین دلیل فشار بیشتری روی مفاصل ایجاد می‌شود.

۱۸. علت زانو درد در زنان (علت زانو درد در زنان جوان و علت زانو درد در چهل سالگی به بالا)

به‌طور معمول درد زانو و آسیب‌دیدگی آن در زنان بیشتر است. همه زنانی که برای مشکل زانوی خود به دکتر ارتوپد مراجعه می‌کنند، ورزشکار نیستند. گاهی این عارضه به‌دلیل بلندکردن یک جعبه، بالارفتن از پله‌ها و بد نشستن حین انجام کاری مانند باغبانی ایجاد می‌شود. محققان یکی از اصلی‌ترین دلایل شایع‌بودن درد زانو در زنان را شکل فرمی بدن آنها می‌دانند.

زنان نسبت به مردان باسن بزرگتری دارند و استخوان ران آنها از قسمت لگن تا زانو به سمت داخل است. به همین دلیل فشار بیشتری روی مفاصل ایجاد می‌شود.

۱۹. علت زانو درد در کودکان

در کودکان زانو‌درد می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. معمولاً فعالیت بیش‌از‌حد در کودکان و نوجوانان باعث درد زانو می‌شود. گاهی هم ممکن است یک ضربه یا شرایط خاص این عارضه را ایجاد کرده باشد. گاهی کودکان زمانی که سطح فعالیت یا ورزش خود را تغییر می‌دهند یا ورزشی را شروع می‌کنند، دچار درد می‌شوند.

مفصل زانوی کودکان نسبت به هرگونه تمرین، فعالیت و مشکلات کوچک حساس است. فشار می‌تواند کاسه زانو را کمی جابه‌جا کند و باعث درد شود. انجام هرگونه ورزش در کودکان باید زیر نظر مربی انجام شود. زیرا انعطاف‌پذیری ضعیف و استفاده از تکنیک‌ها و تجهیزات ورزشی نامناسب می‌تواند باعث مشکلات جدی در زانو شود.

۲۰. علت درد زیر زانو در نوجوانان

گاهی در میان نوجوانانی که اهل ورزش‌هایی مانند والیبال یا بسکتبال هستند، درد زیر زانو ایجاد می‌شود. به این عارضه زانوی جامپر می‌گویند. در عارضه زانوی جامپر به تاندون پا آسیب وارد می‌شود. تاندون کاسه زانو (کشکک) را به استخوان ساق پا متصل می‌کند. گاهی هنگام پریدن یا تغییر جهت سریع، مثل بازی والیبال یا بسکتبال این مشکل به وجود می‌آید.

این نوع حرکات پارگی‌های ریزی در تاندون ایجاد می‌کنند. در نهایت تاندون متورم و ضعیف می‌شود و شخص دردی در زیر کاسه زانو حس می‌کند. درد ناشی از زانوی جامپر با گذشت زمان بدتر می‌شود. از علائم دیگر این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضعف
  • سفت‌شدن پا
  • مشکل در خم و صاف‌کردن زانو.
علت زانو درد چیست؟
علت درد شدید زانو در نوجوانان بیشتر ورزش و فعالیت‌های سنگین است.

تشخیص زانو درد چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علل احتمالی درد مزمن، اقدامات مختلفی نیاز است. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • آزمایش خون
  • معاینه فیزیکی
  • عکس رادیوگرافی
  • سی تی اسکن یا MRI
  • سایر آزمایشات و تصویربرداری‌ها

درمان زانو درد چیست؟

درمان باتوجه‌به علت زانو درد مشخص می‌شود. گاهی پزشک برای تسکین درد دارو تجویز می‌کند. در مواردی که علت درد زانو آرتریت روماتوئید یا نقرس باشد، متخصص از دارو استفاده می‌کند. علاوه بر این پزشک ممکن است، از یک یا چند مورد از درمان‌های زیر استفاده کند.

توجه داشته باشید که تشخیص و درمان زانودرد، فقط توسط پزشک متخصص ارتوپد و به صلاحدید او امکان‌پذیر است و مطالبی که در این مقاله آورده شده‌است صرفا برای آگاهی شما در مورد زانو درد است.

هر یک از علل درد مزمن زانو دارای نوع خاصی از درمان است. این درمان‌ها عبارتند از:

  • درمان فیزیوتراپی
  • دارو
  • عمل جراحی
  • داروهای تزریقی.

بسیاری از انواع درد جزئی زانو به خوبی اقدامات خود مراقبتی بهبود می‌یابند. فیزیوتراپی و آتل زانو و زانوبندهای طبی می‌تواند درد زانو را کاهش دهد. در برخی موارد، درد زانوی شما ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد.

علائم زانو دردروش‌های تشخیص علت زانودرددرمان درد زانو
درد پایدار و تیر‌ کشیدن در هنگام فعالیتآزمایش خونفیزیوتراپی
احساس ناراحتی و سوزش در مفصلمعاینه فیزیکیتزریق کورتون و داروهای کاهش درد
تورم و سفتیعکس رادیوگرافیجراحی
قرمزی و گرما در لمسسی تی اسکن یا MRIورزش مخصوص
ضعف یا بی ثباتیسایر آزمایشات و تصویربرداری‌هاداروهای گیاهی و درمان‌های خانگی
علائم، تشخیص علت و درمان زانو درد

۱. فیزیوتراپی

با تقویت عضلات اطراف زانو می‌توان مشکلات این مفاصل را تا حدودی برطرف کرد. معمولا باتوجه‌به شرایط بیمار فیزیوتراپی یا انواع مختلف تمرینات تقویتی توصیه می‌شود. اگر بیمار در روز فعالیت زیادی داشته باشد یا ورزش خاصی را دنبال کند، باید الگوهای حرکتی بررسی شود و در صورت نیاز اصلاحاتی در تکنیک‌های ورزشی یا تمرینات روزانه ایجاد شود.

اگر نیاز به فیزیوتراپی داشته باشید، متخصص ارتوپد شما را به فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد. در دکترتو می‌توانید با بهترین فیزیوتراپیست آشنا شوید، در مورد حرکات اصلاحی و ورزش‌های لازم برای درمان با او مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۲. تزریقات

گاهی پزشک تزریق دارو به مفصل زانو را پیشنهاد می‌دهد. به‌عنوان‌مثال ممکن است یکی از داروهای زیر به زانو تزریق شود:

  • کورتیکواستروئیدها: برای کاهش علائم شدید آرتریت می‌توان از تزریق داروی کورتیکواستروئید به مفصل زانو استفاده کرد. تزریق این ماده برای چند ماه درد را تسکین می‌دهد. کورتیکواستروئیدها در تمامی موارد مناسب نیستند.
  • اسید هیالورونیک: برای کاهش درد و بهبود حرکت زانوها این ماده تزریق می‌شود. اسید هیالورونیک یک مایع غلیظ است که به مایع طبیعی میان مفاصل شباهت دارد. در مورد اثربخشی اسید هیالورونیک نتایج تحقیقات متفاوت است. اما بااین‌حال در بیشتر مواقع پس از تزریق این ماده تا حدود ۶ ماه درد تسکین پیدا می‌کند.
  • پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): پی آر پی حاوی فاکتورهای رشد مختلف با غلظت‌های متفاوت است. تزریق این ماده التهاب را کاهش می‌دهد و باعث بهبودی می‌شود. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که پی آر پی می‌تواند برای افراد مبتلا به آرتروز مفید باشد. بااین‌حال به مطالعات بیشتری نیاز است.
درمان زانو درد چیست؟
یکی از روش‌های درمان زانو درد تزریق مستقیم به مفصل زانو است.

۳. عمل جراحی

اگر زانوی شما دچار آسیب شده‌است و با جراحی می‌توان این مشکل را برطرف کرد، بهتر است پیش از اقدام به‌خوبی مزایا و معایب این روش را بررسی کنید. گاهی ممکن است روش‌های غیر جراحی گزینه بهتری باشند. درصورتی‌که با بررسی روش‌های مختلف تصمیم به جراحی گرفتید، یکی از گزینه‌های زیر شامل حال شما می‌شود:

  • جراحی آرتروسکوپی: باتوجه‌به نوع و میزان آسیب، پزشک با استفاده از دوربین فیبر نوری و ابزارهای بلند و باریک جراحی را انجام می‌دهد. در طول جراحی چند برش کوچک در اطراف زانو ایجاد شده و ترمیم صورت می‌گیرد. از آرتروسکوپی در موارد مختلفی مانند برداشتن پوست و گوشت شل اطراف مفصل زانو، ترمیم غضروف آسیب‌دیده (به‌ویژه زمانی که باعث قفل‌شدن زانو شود) و بازسازی رباط‌های پاره‌شده کاربرد دارد.
  • جراحی تعویض جزئی زانو: در این روش، جراح قسمت آسیب‌دیده زانو را با قطعات فلزی و پلاستیک تعویض می‌کند. در طول جراحی برش‌های کوچکی ایجاد می‌شود. به همین دلیل نسبت به روش جراحی تعویض کامل زانو زودتر بهبود پیدا می‌کند.
  • جراحی تعویض کامل زانو: در این روش، جراح استخوان و غضروف آسیب‌دیده را از استخوان ران، ساق پا و کاسه زانو جدا می‌کند. سپس مفصل مصنوعی را به‌عنوان جایگزین قرار می‌دهد. این مفصل از جنس آلیاژهای فلزی، پلاستیک درجه یک و پلیمر است.
  • استئوتومی: در این روش استخوان قسمتی از ران یا ساق پا برداشته می‌شود. این جراحی ممکن است به تسکین درد آرتروز و تراز‌شدن زانو کمک کند. گاهی برای به تعویق انداختن جراحی تعویض کامل زانو از این روش استفاده می‌کنند.

اگر برای مشکل درد زانو می‌خواهید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو امکان تعیین وقت حضوری با بهترین متخصصان وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین یا تلفنی سؤالات خود را با پزشک در میان بگذارید.

جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو یا آرتوپلاستی زانو یک عمل جراحی برای تعویض مفصل زانو با یک سطح مصنوعی است. معمولا در اثر عواملی مثل آرتروز، ساییدگی و مواردی از این دست فرد به تعویض مفصل زانو نیاز پیدا می‌کند.

در تعویض مفصل کامل زانو، کل مفصل زانو با آلیاژ مخصوصی روکش می‌شود و بین این آلیاژها مفصل مصنوعی قرار داده می‌شود. اما در عمل جراحی زوک Zuk کل مفصل تعویض نمی‌شود. بلکه قسمت‌هایی از مفصل زانو که سالم است باقی می‌ماند و تنها قسمت آسیب‌دیده روکش شده و مفصل جایگذاری می‌شود. تفاوت اصلی این عمل جدید تعویض مفصل زانو باقی‌ماندن قسمت‌های سالم است. در اثر باقی‌ماندن قسمت‌های سالم، بیمار بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بیمار حس بهتری دارد. این عمل در بین افراد جوان‌تر یا بیمارانی که فقط بخشی از زانویشان دچار آرتروز شده‌اشت نتیجه بسیار خوبی دارد.

در این ویدئو دکتر کاوه باشتی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی زانو درباره عمل جدید تعویض مفصل زانو با شما صحبت می‌کند.

۴. درمان زانو درد در افراد مسن

درد زانو در افراد مسن بسیار شایع است. بسیاری از روش‌های درمانی گفته‌شده برای سالمندان کاربرد دارند. اما دررابطه‌با این گروه متخصص باید با حساسیت بیشتری عمل کند. برخی داروها ممکن است، عوارض شدیدی برای فرد ایجاد کند و به قلب یا سایر اندام‌های بدن آسیب بزنند.

معمولا برای کاهش درد و حفظ حرکت در مفاصل در افراد مسن از استامینوفن، گلوکوزامین، کندرویتین و دیاسرین استفاده می‌شود. در موارد جدی‌تر روش‌های تزریقی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و طب سوزنی انجام می‌شود. در مرحله آخر جراح یکی از روش‌های جراحی را برای بیمار انتخاب می‌کند.

متاسفانه بسیاری از افراد مسن پس از شروع زانودرد، بسیاری از فعالیت‌های خود را متوقف می‌کنند. استراحت بیش‌از‌حد عضلات را ضعیف کرده و درد مفاصل را بدتر می‌کند. برنامه ورزشی بی‌خطری را پیدا کنید و تمرینات آن را طبق اصول انجام دهید. سعی کنید وزن خود را پایین بیاورید تا فشار روی زانوها کمتر شود و از کفش‌های طبی و مناسب استفاده کنید.

۵. داروی گیاهی زانو درد

برخی از گیاهان می‌توانند تأثیر مثبتی روی درد زانو داشته باشند. یکی از این گیاهان دارویی آلوئه‌ورا است که خاصیت ضدالتهابی دارد. اکالیپتوس هم یک داروی موضعی است و به کاهش التهاب و تسکین درد کمک می‌کند.

زنجبیل یک داروی گیاهی ضدالتهاب است که برای تسکین درد مفاصل و ماهیچه‌ها هم استفاده می‌شود. می‌توانید زنجبیل را دم کنید یا آن را به غذا و سالاد خود اضافه کنید.

درمان زانو درد با روغن سیاه دانه

طبق مطالعاتی که روی ۳۰ نفر از افراد مبتلا به زانو درد انجام شده‌است، مشخص شد که روغن سیاه دانه خواص تسکینی دارد و برای افراد سالمند مبتلا به این عارضه بسیار مفید است. در این آزمایش افراد به مدت ۱ ماه و ۳ بار در هفته روغن سیاه دانه را روی زانوی خود مالیده و آن را ماساژ می‌دادند. بنابراین از خواص روغن سیاه دانه می‌توان به کاهش درد مفاصل اشاره کرد.

۶. درمان خانگی زانو درد با پودر زردچوبه

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زردچوبه در تسکین درد مفاصل مؤثر است. ماده فعال موجود در زردچوبه فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ماده فعال کورکومین نامیده شده و خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. کورکومین یک ماده غیرسمی است و برخلاف داروهای درمان درد زانو با مصرف زیاد عوارضی از خود نشان نمی‌دهد.

درمان زانو درد در اثر ورزش زیاد

در بسیاری از افراد این نوع درد نیاز به درمان ندارند و پس از مدتی بهبود پیدا می‌کند. برای تسکین درد و تسریع بهبودی به پاها کمی استراحت دهید و از دویدن و ایستادن طولانی خودداری کنید. اگر درد شدید است، روی زانو به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یخ قرار دهید. این کار را تا زمان ازبین‌رفتن درد هر ۴ ساعت تکرار کنید.

برای درمان خانگی زانودرد از آلوئه‌ورا، اکالیپتوس، زنجبیل، زردچوبه و سیاه‌دانه استفاده کنید، این مواد خاصی ضد‌التهابی دارند و به تسکین درد کمک می‌کنند.

۷. ویتامین برای زانو درد

یکی از بهترین ویتامین‌هایی که برای درمان زانو درد می‌توان استفاده کرد، ویتامین دی است.

ویتامین برای زانو درد
یکی از بهترین انواع ویتامین برای زانو درد ویتامین دی است.

اقدامات پیشگیری از زانو درد موثرند؟

اگرچه همیشه جلوگیری از درد زانو امکان‌پذیر نیست، اما پیشنهادات زیر ممکن است به پیشگیری از آسیب و تخریب مفصل کمک کند.

۱. کاهش وزن

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای زانوی خود انجام دهید، کاهش وزن است. به ازای تقریبا هر نیم کیلوگرم وزن اضافی فشار بیشتری بر مفاصل شما اعمال می‌شود و خطر آسیب زانو و ابتلا به استئوآرتریت افزایش می‌یابد.

متن انگلیسی: «Being overweight puts you at greater risk for knee problems.»
ترجمه متن: «اضافه وزن باعث افزایش احتمال بروز بیماری و مشکلات در زانو می‌شود.»

به نقل از medlineplus

۲. ورزش با آمادگی مناسب

برای آماده‌سازی ماهیچه‌هایتان برای برآورده‌کردن نیازهای ورزشی خود، وقت کافی اختصاص دهید. برای اطمینان از صحت و بهینه‌بودن تکنیک‌ها و حرکاتتان با مربی تمرین کنید.

۳. تمرین کافی

اطمینان حاصل کنید که تکنیک‌ها و الگوهای حرکتی که در ورزش یا فعالیت‌های خود استفاده می‌کنید به بهترین شکل هستند. آموختن از افراد متخصص می‌تواند بسیار مفید باشد.

۴. کسب قدرت و انعطاف پذیری

از آنجا که عضلات ضعیف عامل اصلی صدمات زانو هستند، تقویت عضلات چهارسر ران و همسترینگ که از زانوی شما پشتیبانی می‌کنند، سودمند خواهد بود. آموزش و تمرین تعادل و ثبات کمک می‌کند تا عضلات اطراف زانوی شما مؤثرتر کار کنند. چون عضلات خشک و کوتاه می‌توانند منجر به آسیب زانو شوند، انعطاف‌پذیری عضلات مهم است. سعی کنید تمرینات انعطاف را در برنامه خود داشته باشید.

۵. هوشمندانه ورزش کنید

اگر استئوآرتریت، درد مزمن زانو یا آسیب‌های تکراری دارید، ممکن است لازم باشد که برنامه ورزشی خود را تغییر دهید. شنا، ایروبیک در آب و یا دیگر فعالیت‌های کم‌فشار (حداقل برای چند روز در هفته) می‌تواند کمک‌کننده باشد. گاهی اوقات تنها محدود‌کردن فعالیت‌های با فشار بالا، می‌تواند باعث بهبود وضعیتتان شود.

برخی از زانو دردها به‌ویژه درد ناشی از استئوآرتریت، به‌دلیل آسیب به ساختار زانو احتمالا دائمی خواهند بود. بدون جراحی و یا نوع دیگری از درمان قوی، همچنان احساس درد، التهاب و تورم در زانوی خود را خواهید داشت. درمان دراز مدت زانو درد مزمن، شامل مدیریت درد، پیشگیری از زخم‌ها و تلاش برای کاهش حرکات زانو است.

اگر زانو درد مزمن شما به علت استفاده بیش‌ازحد از زانو باشد یا بعد از فعالیت بدنی بدتر یا دردناک‌تر می‌شود، تغییر شیوه ی زندگی برای بهبود درد مفید خواهد بود.

ورزش برای زانو درد

برخی از تمرینات ورزشی می‌تواند برای درد زانو مفید باشد. البته پیش از شروع تمرینات حتما باید نظر متخصص ارتوپد، متخصص طب ورزشی یا فیزیوتراپیست خود را بپرسید. در یکی از تمرینات ورزشی باید به پهلو دراز بکشید.

یک بالش زیر سر خود قرار دهید. زانوها را به سمت قفسه سینه کمی خم کنید. پاها را کنار هم قرار داده و سپس زانوی بالا را بدون جداشدن کف پاها از هم بلند کنید. این تمرین را می‌توان در ۳ ست ده‌تایی به مدت ۲ تا ۳ هفته انجام داد.

بورسیت یک علت شایع زانو درد است که به شیوه‌های زیر درمان می‌شود:

  • سرد‌کردن زانو: به مدت ۱۵ دقیقه، یک بار در ساعت و برای سه یا چهار بار در روز انجام دهید. در نظر داشته باشید که یخ را مستقیما روی زانو نگذارید، زانوی خود را با یک حوله ی پنبه ای بپوشانید، یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سپس کیسه را روی حوله قرار دهید.
  • کفش طبی: پوشیدن کفش‌های طبی و تخت که از پای شما پشتیبانی می‌کنند و دردتان را تشدید نمی‌کنند.
  • اجتناب از خوابیدن به بغل (روی دست): از بالش در هر طرف بدن خود استفاده کنید تا مانع از چرخش شما به بغل شود. هنگام دراز کشیدن، یک بالش بین زانوی خود قرار دهید.
  • تا حد ممکن بنشینید: اگر شما مجبورید بایستید، از ایستادن روی سطوح سخت بپرهیزید و وزن خود را به‌طور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم کنید.

۶. حرکات اصلاحی درمان زانو درد

سعی کنید، هنگام نشستن و ایستادن روی زانوها فشار وارد نکنید. خم‌کردن زانو به سمت جلو باعث می‌شود، تمامی فشار بدن روی زانو بیفتد و به آن آسیب وارد کند. نشستن به حالت چهارزانو روی استخوان زانو فشار وارد می‌کند. باید هنگام نشستن موقعیتی را انتخاب کنید که فشاری روی زانو وارد نشود.

برای درمان درد زانو یک تمرین ورزشی مناسب وجود دارد. به پهلو دراز بکشید و یک بالش زیر سر خود قرار دهید. زانوها را کمی به سمت شکم خم کنید. سپس زانوی بالایی را به سمت سقف برید و چند ثانیه در این حالت بمانید. زانوها را پایین آورده و دوباره این حرکت را انجام دهید.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از درمان زانو درد چیه؟ همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

زانودرد یکی از مشکلاتی که ممکن است برای همه پیش آمده باشد. درد کلافه‌کننده‌ای که می‌تواند زندگی رزومره شما را مختل کند. وقتی زانوی شما درد بکند نمی‌توانید خیلی از فعالیت‌ها را انجام دهید و این تغییرات ممکن است روی کیفیت زندگی شما تأثیر داشته باشد.

هر زمان با هر کدام از علایم زیر مواجه شدید، برای درمان زانو درد خود به متخصص ارتوپد مراجعه کنید:

  • زمانی که نمی‌توانید وزنتان را روی زانوی خود را تحمل کنید.
  • اگر تورم واضح در زانوهایتان دارید.
  • چنانچه قادر به خم و راست‌کردن زانو به‌طور کامل نباشید.
  • در صورتی که تغییر شکل زانو آشکار باشد.
  • علاوه بر قرمزی، درد و تورم در زانو، تب داشته باشید.
  • احساس کنید که زانویتان ناپایدار است یا زانوی شما بیرون‌زدگی دارد.

برای تشخیص علت و درمان زانو درد می‌توانید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. برای دریافت نوبت دکتر ارتوپد می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

گاهی در روند درمان به کمک دکتر فیزیوتراپی نیاز است. برای دریافت مشاوره آنلاین هر یک از دکترهای مد نظر،‌ می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

دکتر متخصص ارتوپد تهران

دکتر متخصص ارتوپد شیراز

دکتر متخصص ارتوپد اصفهان

پرسش‌های متداول

ویتامین D برای زانو درد مفید است. کمبود ویتامین D سلامت جسمی و روانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، علائمی مانند درد عضلانی و درد مفاصل را گزارش داده‌اند. اغلب درد در زانوها، پاها و باسن ایجاد می‌شود.
کمبود ویتامین D دلیل اصلی پوکی‌استخوان است. افرادی که کلسیم و ویتامین D کمی دارند، استخوان‌های شکننده‌ای داشته و در موارد شدید می‌توانند باعث ایجاد درد شوند. اگر زانوهای ما دچار التهاب است، می‌توان با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C این عارضه را کاهش داد.

معمولا زمانی که تمرینات ورزشی به درستی انجام نشود و حرکات اشتباه باعث آسیب به زانو شوند، این عارضه به وجود می‌آید. گاهی هم حرکات پرشی یا دویدن به‌دلیل آسیب به تاندون‌های پا یا پاره‌شدن آنها، درد زانو را در پی دارند. معمولا با کمی استراحت و استفاده از کمپرس یخ می‌توان زانودرد را برطرف کرد.

انجام ورزش با دوچرخه ثابت به‌خودی‌خود باعث زانو درد نمی‌شود. اما انجام اشتباه حرکات روی دوچرخه مانند خم‌شدن بیش‌از‌حد زانوها یا جلو و عقب کشیده‌شدن بدن باعث فشار به زانو می‌شوند.

گاهی زانودرد به‌دلیل آسیب‌های عصبی ایجاد می‌شود. اعصابی که از قسمت پایین ستون فقرات منشا می‌گیرند، از زانو عبور کرده و عضلات زانو را کنترل می‌کنند. تحریک یا فشرده‌شدن این اعصاب باعث سیاتیک شده و درد از ناحیه کمر به سمت لگن و ران و سپس به زانو می‌رسد.

در دوره بارداری به‌دلیل افزایش وزن، تغییر وضعیت بدن و تغییرات هورمونی در قسمت‌های مختلف بدن درد احساس می‌شود. یکی از این نواحی زانوها است. در این شرایط استفاده از کمپرس یخ یا کیسه آب گرم گزینه خوبی است و درد را تسکین می‌دهد. ورزش‌های ملایم و یوگا هم تا حدودی چنین دردهایی را در دوران بارداری کم می‌کنند.

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد زانو کمک کنند.

بسیاری از افرادی که عمل تعویض مفصل زانو را انجام می‌دهند، از جراحی راضی هستند و هیچ مشکلی ندارند. اما گاهی ممکن است پس از عمل شخص دچار درد شود. اگر درد چندین سال پس از عمل شروع شود، احتمالا علت آن شل‌شدن ایمپلنت است. اما اگر پس از عمل ناراحتی مداومی داشتید، ممکن است دچار عفونت شده باشید. به‌خصوص اگر درد افزایش پیدا کند، احتمال این موضوع بیشتر است.
یکی از عوارض عمل مشکلات کشکک زانو است. حتی اگر جایگزینی توسط ماهرترین جراح انجام شود، فعالیت‌هایی مانند بلند‌شدن یا بالارفتن از پله‌ها به کاسه زانو فشار وارد کرده و ممکن است کمی درد حس شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زانو درد

  1. محمدی گفت:

    من خانم ۲۶ ساله هستم که الان یک هفته ای میشه مشکل زانو‌درد پیدا کرد
    زیر زانوم در می‌کنه چه تایمی که می‌خوام جمعش کنم یا باز کنم .وچ تایمی که می‌خوام بشینم یا بلند شم.
    بعد را رفتن گرم میشه دردش نیفته و دوبار ثابت که میمونم مثلا یا خیلی وایمیسم یا خیلی می‌شینم پاهام خشک میشه و از زیر زانو در می‌کنه .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا ازمایش کلسیم و ویتامین دی و کم خونی بدهید
      احتمالا نیاز به گلوکز امین دارید

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    پدربزرگم فعالیت زیادی دارد و در نشتن و بلند شدن مشکل دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متوجه سوالتان نشدم
      دقیق و واضح تر بپرسید
      ممنونم

  3. آیناز گفت:

    با سلام امروز زانوم در میکنه ۲ ماهه که پریود هم نشده چه کار کنه تا زانوم خوب بشه از ظهر داره درد میکنه و یک هفته است که قرص باردار شدن را می خورم آیا علامت بارداری درد زانوی مفصل

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهترین کار این است صبح فردا ازمایش بی بی چک انجام دهید
      در صورت منفی بودن به پزشک جهت بررسی تنبلی تخمدان یا کیست تخمدانی و عفونت مراجعه کنید

  4. امیرمحمد خورانی گفت:

    سلام ببخشید من دو سه روزه زانو درد گرفتم برای چیه چیکار کنم۱۷سالمه نمیتونم وایسم سر پا دیگ از زانو ب پایین درد میگیره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اسپاسم عضلات و التهاب عصب میتونه عامل درد در شما باشد. میتونید با مسکن درد را تسکین دهید.

  5. فاطمه زینلی گفت:

    سلام.
    خیلی کامل و جامع و عالی و مفید.
    با سپاس

  6. L.M گفت:

    سلام خسته نباشید
    حدود یک ماهه در زانوهای راست احساس درد میکنم، این درد هنگام نشستن وبلندشدن شدیدتره، مثلا وقتی به مدت طولانی زانوهام خم باشه وقت بلند شدن زانوی راستم قفل میکنه وبعد از حدود یه دقیقه کم‌کم میتونم اونو صاف کنم، ۲۵سالمه ودیسک کمر دارم، این درد ربطی به دیسک داره یانه؟وحتما باید به دکتر مراجعه کنم؟

  7. رویش گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من ۳۵ سالمه،دچار زانو دردم بیشتر سمت خارجی زانوی چپم و گاها وسط زانوم.هر شکلی ک بشینم مدت زیادی نمیتونم بشینم و درد میگیره روی صندلی هم میشینم زود شروع ب درد میکنه بطوری ک انگار توی اون حالت قفل میشه و حتما باید چند قدم راه برم تا از اون حالت خارج بشم.ولی دردش باقی میمونه.اضافه وزنم ندارم.نظر شما چیه؟

  8. HI

    great articles on the knee pain and its recover and the treatment procedures. Thanks for sharing such an useful post

    1. همیار دکترِتو گفت:

      thanks for follow us.

  9. آسو م گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه متاهلم منم از بچگی زانو درد و پا درد داشتم ولی دائمی نبوده و با پماد مسکن خوب شده ولی موقع بلند شدن صدا میدن و درد داره از دیروز زانوم و پام خیلی شدید درد داره بخصوص زانوم دردش خیلی زیاده نمیدونم چرا علتش چی میتونه باشه دکتر ؟ گفتم شاید ماله قبل پریودی باشه زانو دردم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روماتولوژی

  10. علی احمدی گفت:

    سلام
    ۱۶ سالمه از بچگی تا حالا درد پا و زانو درد داشتم خودمم علتش رو نمیدونم الانم یه چن ماهی است زانو هام به شدت درد میکنه البته نا گفته نماند که مونیسک زانو پدرم (هردو)پاره شد و تخت عمل قرار گرفت آیا تاثیری بر من دارد؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام آقای احمدی
      ویژگی‌های بدنی هر فرد می‌تونه تحت تاثیر ژنتیک باشه اما ویژگی‌های محیطی تاثیر بیش‌تری دارند
      توصیه می‌شه برای معاینه‌ی بیش‌تر به متخصص اورتوپدی مراجعه‌ کنین تا بعد از معاینه و انجام آزمایش‌های لازم، علت دردتون رو تشخیص بدن.
      کسب نوبت از متخصص اورتوپدی:
      لیست متخصصین اورتوپدی