درد ماهیچه ای و شایع ترین روش های درمان های آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد ماهیچه‌ای در بیشتر موارد به علت خستگی عضلات ایجاد شده و بعد از چند روز برطرف می‌شود. گاهی نیز ممکن است این درد ناشی از آسیب و فشار بیش از حد به عضلات باشد. برای درمان آن باید علت اصلی درد عضلانی تشخیص داده‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

درد ماهیچه ای و شایع ترین روش های درمان های آن

همه‌ی ما خستگی را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که درد ماهیچه ای معمولا همراه با خستگی بروز می‌کند. اما چه علت‌های دیگری می‌توانند باعث بروز درد ماهیچه‌ای شوند؟ برای پیدا کردن علت درد ماهیچه‌ای به چه دکتری مراجعه کنیم؟ چگونه می‌توان این درد را درمان کرد؟ آیا می‌توان از بروز درد ماهیچه ای پیشگیری کرد؟ در صورتیکه این سوالات ذهن شما را درگیر کرده‌است، می‌توانید این مطلب دکترتو را تا انتها مطالعه کنید.

اگر مدت طولانی است که درد عضلانی دارید و این موضوع شما را نگران کرده، می‌توانید از سایت دکترتو از متخصص ارتوپد نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی ارتوپدی بهرمند شده و سوالات خود را آنلاین بپرسید.

درد ماهیچه ای چیست؟

در تمام طول هفته شما سخت کار می‌کنید. هنگامی که آخر هفته فرا می‌رسد، می‌خواهید خوش‌گذرانی کنید. هیچ کاری به اندازه‌ی تفریحاتی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی یا تمرین شدید در سالن بدنسازی برای تجدید نیروی شما، وجود ندارد. اما تمام این تمرینات ممکن است باعث درد و گرفتگی عضلانی شود، که معمولا ۱ یا ۲ روز پس از آن رخ می‌دهد. از درد عضلانی غافل نشوید، پیدا کردن علت و درمان درد ماهیچه‌ای، شما را به شرایط مناسب قبلی باز می‌گرداند. در حال حاضر تقریبا همه‌ی افراد، گاهی به درد عضلانی مبتلا می‌شوند.

درد ماهیچه‌ای که از بیماری های اسکلتی عضلانی به‌حساب می‌آید، می‌تواند یک منطقه‌ی کوچک یا کل بدن شما را درگیر کند و از خفیف تا شدید طبقه‌بندی می‌شود. گرچه اکثر دردهای عضلانی در مدت زمان کوتاهی خود‌به‌خود بهبود می‌یابند، اما گاهی اوقات درد ماهیچه‌ای می‌تواند چندین ماه طول بکشد. همچنین درد ماهیچه‌ای می‌تواند در هر قسمتی از بدن مثل: گردن، کمر، پاها و حتی دستان رخ دهد.

متن انگلیسی:
Muscle pain is most often related to tension, overuse, or muscle injury from exercise or hard physical work.
ترجمه فارسی:
درد عضلانی بیشتر به تنش، استفاده بیش‌ازحد از عضلات بدن یا آسیب ماهیچه‌ای ناشی از ورزش یا کار فیزیکی سخت گفته می‌شود.

به نقل از سایت mountsinai

دلایل درد ماهیچه ای چیست؟ (علت درد ماهیچه های بدن)

شایع‌ترین علل درد عضلانی، کشیدگی، استرس، خستگی، آسیب بیش‌از‌حد و ضعف مختصر عضلانی هستند. این نوع درد معمولا نقطه‌ای است و فقط چند عضله یا بخش کوچکی از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درد سیستمیک عضلات (درد در تمام بدن) نیز در بیشتر موارد نتیجه‌ی عفونت، بیماری یا عوارض جانبی دارو است.

سریع‌ترین روش درمان درد عضلانی کدام است؟

همین حالا از پزشک ارتوپد سوال کن!

۱. چه بیماری هایی باعث درد عضلانی میشوند؟

  • سندرم خستگی مزمن
  • درماتومیوزیت (التهاب پوست و عضله)
  • دیس‌تونیا (اختلال در تون و انقباض عضله)
  • هیپوتیروئیدی (کم‌کاری تیروئید)
  • آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های ویروسی
  • بیماری لوپوس و بیماری لایم
  • گره های عضلانی و آسیب‌های کششی تکراری
  • داروها، به‌ویژه داروهای کنترل‌کننده‌ی کلسترول که به‌عنوان استاتین‌ها شناخته می‌شوند.
  • گرفتگی عضله مانند گرفتگی عضلات کمر
  • پلی‌میوزیت (بیماری التهابی که باعث ضعف عضلانی می‌شود)
  • آرتریت روماتوئید (بیماری التهابی مفصل)
  • تب کوه راکی
  • پیچ‌خوردگی‌ها مانند پیچ خوردگی مچ پا
  • تمرین باشگاهی، ورزش کردن یا حتی انجام کارهای خانه

خبر خوب این است که وقتی شما همان فعالیت را دوباره انجام می‌دهید، عضلات شما به این حرکات عادت می‌کنند و در‌واقع شما درد کمتری خواهید داشت یا هیچ دردی حس نمی‌کنید. زیرا اکنون شما عضله و بافت همبندتان را تقویت کرده‌اید.

۲. علت درد ماهیچه پشت ساق پا در کودکان و بزرگسالان چیست؟ (علت ضعف و درد ماهیچه پا)

پشت ساق پا ممکن است به علت‌های مختلفی درد بگیرد که شایع‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • استرس
  • کشیدگی
  • خستگی
  • ورزش و فعالیت بیش‌ازحد
  • آسیب
  • گرفتگی عضلات پا
  • پیچ‌خوردگی

علت ضعف و درد ماهیچه پا و دست در شب چیست؟ (علت درد ماهیچه پا زیر زانو)

درد ماهیچه پا نشانه چیست؟ گاهی ممکن است به دلایل مختلفی مانند اسپاسم عضلانی عصبی، پا در خواب و در شب درد بگیرد. یکی از اصلی‌ترین علت‌های آن استئوآرتریت است. اما گاهی نیز ممکن است این درد به علت روماتیسم یا سندروم درد مزمن باشد.

۳. علت درد ماهیچه های دست چیست؟

ماهیچه‌های دست و شانه به علت‌های مختلفی درد می‌گیرند. اصلی‌ترین علت درد عضلات دست، فعالیت بیش‌ازحد یا ورزش است. این مورد می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شانه و گرفتگی عضله دست شود. گاهی نیز سندروم تونل کارپال درد دست را ایجاد می‌کند.

علت درد ماهیچه های دست چیست؟
اصلی‌ترین علت درد عضلات دست، فعالیت بیش‌ازحد یا ورزش است.

۴. درد ماهیچه پا و کرونا به هم مرتبط هستند؟

بدن درد یکی از علائم کرونا است. این بیماری می‌تواند باعث بروز درد عضله شود. بنابراین اگر به کرونا مبتلا شوید، ممکن است که به درد عضله پا، دست و دیگر قسمت‌های بدن هم مبتلا شوید.

۵. درد شدید ماهیچه و تیر کشیدن عضلات بدن

 بدن درد و کوفتگی و درد شدید عضلانی می‌تواند ناشی از عواملی مانند کشیدگی یا آسیب عضلانی، کم‌آبی و عدم تعادل الکترولیت، استفاده بیش‌ازحد از عضلات بدن یا فشار مکرر، حریک عصب و عوارض جانبی داروها باشد.

۶. علت درد ماهیچه سینه (علت ضعف و درد ماهیچه)

درد عضله قفسه سینه بیشتر به دلیل عواملی مانند کشیدگی یا التهاب عضلانی، اضطراب و استرس، کوستوکندریت (التهاب غضروف متصل‌کننده دنده‌ها)، سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید معده و آسیب به ناحیه قفسه سینه اتفاق می‌افتد.

۷. علت درد ماهیچه های پشت کمر

دلیل درد در عضلات پشت کمر کشیدگی یا آسیب عضلانی، وضعیت نامناسب نشستن یا خوابیدن، فتق دیسک یا عدم تعادل عضلانی هستند. بهترین روش درمان گرفتگی عضلات کمر نیز شامل استراحت کافی، استفاده از بسته‌های گرم یا سردکننده، کشش ملایم، فیزیوتراپی و مصرف داروهای مسکن هستند.

۸. درد ماهیچه پا و دست در بارداری

احساس درد عضلات پا و دست در دوران بارداری می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی، افزایش وزن با فشار روی ماهیچه‌ها، احتباس مایعات و کاهش گردش خون باشد. اگر احساس درد و خستگی عضلانی طولانی شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۹. درد ماهیچه بعد از ورزش

اگر به تازگی شروع به ورزش در باشگاه یا محیط باز کردید، احتمالا متوجه درد شدید عضلانی بعد از تمرین شده‌اید. این تغییرات در ورزش‌های معمول می‌تواند باعث آسیب‌های کوچک در فیبرهای ماهیچه و بافت همبند شود و حدود یک روز بعد، شروع به احساس درد می‌کنید. این اختلاف زمانی را «تاخیر در شروع درد ماهیچه‌ای» می‌نامند، که شروع درد حدود ۴۸ ساعت طول می‌کشد و سپس به‌تدریج بهبود می‌یابد.

علت درد شدید ماهیچه و تیر کشیدن عضلات بدن چیست؟
تغییرات در ورزش‌های معمول می‌تواند باعث آسیب‌های کوچک در فیبرهای ماهیچه و بافت همبند شود.

۱۰. منشا درد مفصل با درد ماهیچه متفاوت است؟

علت درد مفصل چیست؟ درد مفصل معمولا نشانه‌ای از استئوآرتریت است. این وضعیت التهابی در سنین بالا شایع‌تر است. غضروفی که مفاصل را پوشش می‌دهد، تحلیل رفته و مفاصل را ملتهب و دردناک می‌کند. علت درد مفصل می‌تواند ناشی از استفاده‌ی بیش‌از‌حد و یا آسیب به آن باشد.

به‌عنوان مثال، آسیب آرنج در تنیس بازان یا آسیب زانو ناشی از مشکل رباط یا منیسک باشد. رباط بافتی است که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. منیسک یک دیسک لاستیکی است که زانوی شما را پوشش می‌دهد.

وقتی درد مفصلی دارید، ممکن است وسوسه شوید که در رختخواب بمانید. با‌این‌حال، یکی از بهترین کارهایی که برای مفصل‌تان می‌توانید انجام دهید، ورزش است. تمرینات تحمل وزن می‌توانند به تقویت عضلات کمک‌کنند. حواستان باشد بیشتر از نقطه‌ای که دچار درد می‌شوید، ورزش نکنید. همچنین مشورت با فیزیوتراپ می‌تواند مفید باشد. اینکه چگونه با خیال راحت ورزش کنید و چگونه در حین ورزش وضعیت مناسب بدنی داشته‌باشید تا آسیب نبینید یا ورزش شما درد مفاصل‌تان را بدتر نکند.

درد ماهیچه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص علت درد ماهیچه‌ای باید به دکتر مراجعه کنید. معمولا معاینه می‌شوید و از شما شرح حال گرفته‌می‌شود. با بررسی نتایج شرح حال پزشکی و معاینه‌ی فیزیکی، آزمایش‌ها و بررسی‌های (در مواردی تصویربرداری) دقیق‌تری درخواست می‌شوند و تشخیص نهاده می‌شود.

گرفتگی عضلانی شدید داری و نمی‌دونی چیکار کنی؟ از دکتر متخصص مشورت بگیر.

درمان درد ماهیچه ای چیست؟ (درمان درد عضلات)

برخی از روش‌های خانگی به کاهش درد ماهیچه‌ای کمک می‌کنند. این روش‌ها بسیار ساده و دم دستی هستند و همه‌ی ما می‌توانیم آنها را به‌کار بگیریم. در مواردی نیز ممکن است نیاز به کمک دکتر و درمان‌های پزشکی باشد.

در صورت همراهی علائم زیر با درد ماهیچه‌ای، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل تنفسی یا سرگیجه
  • ضعف عضلانی شدید
  • تب بالا و سفتی گردن
  • علائم گزش یا نیش
  • وجود بثورات پوستی، به‌ویژه بثوراتی موسوم به «چشم گاو» که نشانه‌ای از بیماری لایم هستند.
  • درد عضلانی، به‌ویژه در عضلات پشت ساق پا، که با ورزش همراه است و با استراحت حل می‌شود.
  • علائم عفونت، مانند قرمزی و تورم، در اطراف عضله‌ی دردناک
  • درد ماهیچه‌ای پس از شروع مصرف یا افزایش دوز دارو (به‌خصوص استاتین‌ها که برای کنترل کلسترول استفاده‌می‌شوند)
  • درد ماهیچه‌ای که با درمان خانگی بهبود نمی‌یابد.
علت درد ماهیچه ایدرمان درد ماهیچه ای
روماتیسمتمرینات کششی و گرم و سرد کردن
آسیب، گرفتگی و کشیدگی عضلاتاستفاده از کمپرس سرد و گرم
خستگی، ورزش و فعالیت بیش‌ازحداستفاده از قرص‌ها و پمادهای مسکن
بیماری‌های و مشکلات زمینه‌ایفیزیوتراپی و کمک‌های پزشکی پیشرفته‌تر
علت و درمان درد ماهیچه‌ای

۱. درمان خانگی درد ماهیچه پا و دست و سایر اندام ها

سوال بزرگی که بسیاری از مردم هنگام مراقبت از درد ماهیچه‌ای می‌پرسند، این است که برای درمان از گرما یا سرما استفاده کنند. کارشناسان می‌گویند سرمای غیرمستقیم (یک بسته یخ پیچیده‌شده در یک حوله نازک) برای تسکین فوری مناسب است.

تا زمانی‌که از گرما استفاده می‌کنید، احساس خوبی خواهیدداشت، اما گرما نمی‌تواند آسیب را کاهش دهد یا آن را به‌زودی از بین ببرد. بعد از انجام فعالیت برای کاهش التهاب در ناحیه‌ی دردناک و درمان خانگی درد ماهیچه پا، ابتدا از یخ استفاده‌کنید. سپس برای افزایش جریان خون به منطقه، از گرما استفاده کنید. گرما همچنین می‌تواند به کاهش درد مفاصل کمک‌کند.

۲. بهترین قرص برای درد عضلات پا و دست چیست؟

اگر گاهی دچار درد عضلانی می‌شوید، می‌توانید برای کاهش درد با صلاحدید پزشک، از مسکن برای درد ماهیچه پا و دست یا داروهایی مثل استامینوفن، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن استفاده‌کنید. فقط در مورد استفاده‌ی مکرر از NSAIDها احتیاط کنید. استفاده‌ی طولانی‌مدت می‌تواند توانایی بازسازی ماهیچه را مختل کند.

مصرف چندین ماده‌ی طبیعی شامل آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C، برای جلوگیری از دردهای ماهیچه‌ای مفید است. اما قبل از مصرف دوزهای بالا از هر نوع ویتامین، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است درد ماهیچه‌ای در کسانی که ورزش شدید و سنگین می‌کنند، با مصرف برخی از پروتئین‌ها تسکین پیدا کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های پروتئینی پس از تمرین شدید، درد عضلانی را بهبود می‌بخشد.

با پزشک یا داروساز خود در‌رابطه‌با هرگونه تداخل دارویی این داروها با داروهای مصرفی قبلی‌تان مشورت کنید. همچنین اگر دچار زخم، بیماری کلیوی، بیماری کبدی یا سایر مشکلات هستید، ممکن است لازم باشد از بعضی داروها اجتناب کنید.

کدام قرص برای درد عضلات پا و دست خوب است؟
در مورد استفاده‌ی مکرر از NSAIDها احتیاط کنید زیرا استفاده‌ی طولانی‌مدت می‌تواند توانایی بازسازی ماهیچه را مختل کند.

۳. درمان درد ماهیچه پشت ساق پا با کشش

کارشناسان توصیه می‌کنند، برای جلوگیری از دردهای ماهیچه‌ای قبل از تمرین با انجام تمرین‌های کششی بدن خود را گرم کنید. اما تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات کششی پیش از ورزش برای جلوگیری از درد یا آسیب عضلانی موثر نیست. بهتر است قبل از ورزش و بعد از ورزش که عضلات شما گرم هستند، تمرین کششی خوبی داشته‌باشید.

۴. درمان پزشکی درد ماهیچه‌ ای (درمان درد ماهیچه پا و دست)

گاهی اوقات دردهای ماهیچه‌ای به بیش از بسته‌ی یخ و یا یک ضددرد نیاز دارند. درد عضلانی که به‌سرعت ایجاد می‌شود و شدید است، نشان‌دهنده‌ی آسیب جدی است. اگر درد شدید باشد یا بیش از چند روز طول بکشد، با پزشک خود تماس بگیرید. انجام ورزش برای درد ماهیچه بدن نیز حتی برای ۱۵ دقیقه در طول روز بسیار مفید است.

۵. درمان درد ماهیچه پا و دست در طب سنتی چیست؟

یکی از روش‌های طب سنتی که برای کاهش درد استفاده می‌شود، استفاده از خمیر زردچوبه است. این ماده می‌تواند دردهای التهابی را کاهش دهد.

۶. برای درد ماهیچه پا و دست چی بخوریم؟

مصرف مواد غذایی زیر برای درمان ناراحتی یا عفونت ماهیچه بدن مفید است:

  • غذا و خوراکی آبرسان: هندوانه، خیار، پرتقال و توت فرنگی
  • غذاهای غنی از پتاسیم: موز، آووکادو، سیب‌زمینی شیرین و اسفناج
  • غذاهای غنی از منیزیم: اسفناج، بادام، لوبیا سیاه و شکلات تلخ
  • غذاهای ضد التهاب: ماهی‌های چرب مانند سالمون، زردچوبه، توت‌ها و سبزی با برگ سبز مانند کاهو
برای درد ماهیچه پا و دست چی بخوریم؟
بهتر است از پروتئین، سبزی‌های برگ‌دار و ویتامین‌ها استفاده کنید.

آیا می توان از درد عضله پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از درد عضله دو راه وجود دارد. البته در مواردی که این علامت ناشی از بیماری است، معمولا نمی‌توان از آن پیشگیری موفقت‌آمیزی داشت. اما در مواردی که این درد ناشی از فعالیت باشد، می‌توان دو رویکرد را در نظر داشت. شما در دو صورت به درد عضله ناشی از فعالیت دچار می‌شوید:

  • ورزشکار هستید و بیشتر از حد مجاز (یا به نادرستی) ورزش می‌کنید.
  • بدن شما ضعیف است و با فعالیت عادی درد ماهیچه ای می‌گیرید.

برای مورد اول، باید از روش‌هایی مانند تمرینات کششی و گرم کردن یا سردکردن کمک بگیرید. برای مورد دوم، باید بدن خود را قوی کنید. ورزش کنید تا این ضعف عضله به مرور زمان درمان شود. بالاخره بدن شما تقویت می‌شود و از این درد نجات پیدا می‌کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درد ماهیچه‌ای در بیشتر موارد چند روزه است و به مروز زمان بهتر می‌شود. اگر به درد ماهیچه‌ای طولانی مدت دچار شدید، برای درمان آن می‌توانید به دکتر مراجعه کنید. معمولا درد ماهیچه‌ای یا درد عضله ناشی از فعالیت نادرست و نامتناسب است. برای درمان این درد، باید علت آن را پیدا کنید.

برای پید اکردن علت درد ماهیچه‌ای می‌توانید از فوق تخصص ارتوپدی یا متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید. جهت دریافت نوبت دکتر ارتوپد می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی بهرمند شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

می‌تواند ناشی از صدمات، بیماری عصبی و عوارض جانبی دارویی باشد.

استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن مفید هستند.

اگر ران شما به علت ورزش کردن درد گرفته‌باشد، می‌توانید آن را با حرکات کششی و گرم و سرد کردن، آرام کنید. در صورتیکه این مسئله موثر نباشد، می‌توانید از پمادهای حاوی کپسایسین و مسکن‌های ضدالتهابی غیر استروئیدی هم استفاده کنید.

بیشترین و شایع‌ترین دلیلی که برای درد ماهیچه در شب در نظر گرفته‌می‌شود، روماتیسم است.

معمولا به علت ضعف عضله یا ورزش کردن بیش از حد این ماهیچه درد می‌گیرد.

برای پید اکردن علت درد ماهیچه‌ای می‌توانید از فوق تخصص ارتوپدی یا متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید. جهت دریافت نوبت دکتر ارتوپد می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی بهرمند شوید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد ماهیچه ای

  1. محمد نوروزیان گفت:

    سلام من حدود یک هفته هست که به باشگاه میرم و دست چپم دچار درد ماهیچه شده. من باید چه کار کنم تا بهبود پیدا کنه؟ آیا این درد طبیعیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شروع حرکات ورزشی باید همراه با گرم کردن بدن و ماهیچه باشه. میتونی از مسکن های ساده استفاده کنی و با آب گرم یا ژل های موضعی برای رفع انقباض ماهیچه های بدن استفاده کنی.

  2. محمد نوروزیان گفت:

    سلام من حدود یک هفته هست که به باشگاه میرم و دست چپم دچار درد ماهیچه شده. من باید چه کار کنم تا بهبود بیاره؟ آیا این درد طبیعیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد ماهیچه شما به خاطره کشیدگی عضلات هست . کیسه آبگرم، مسکن و ماساژ با ژل موضعی بهت کمک میکنه ولی برا اطمینان از عدم آسیب عضلات باید یه ویزیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی هم انجام بدی. من برات لینکش رو میزارم.
      متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

  3. فاطمه گفت:

    سلام . من هیچ فعالیت ورزشی و یا کار جدیدی اخیرا انجام ندادم ولی ماهیچه ی بالای ساق پام موقع راه رفتن درد میگیره و راه رفتن رو برام سخت میکنه
    کاری هست تو خونه بتونم انجام بدم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بری بررسی بیشتر نیازه ازمایش خون از نظر کمبود مواد معدنی و کلسیم انجام شود. نظر متخصص ارتوپدی در این مورد نیاز است. ممکنه نیاز به انجام یک سری حرکات ورزشی و یا فیزیوتراپی باشد. از این لینک میتونید نوبت ارتوپدی بگیرید.
      متخصص ارتوپدی

  4. مصطفی گفت:

    باسلام و تشکر از پیج مفیدتون.
    اخیرا پشت ساق پام یا کشاله ران بشدت میسوزه کارمند هستم مرحوم مادرم سابقه ارتروماتوئید داشت

  5. مسعود گفت:

    سلام من چند ساله پشت پاهام درد میکنه و همیشه خودم ماساژ میدهم ولی بیشتر مواقع از پله که بالا میروم یا پیاده روی میکنم درد بیشتری میگیرد،میشه یه راه کار برای از بین بردن درد به من بدید،

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه علت درد پشت پای شما التهاب کانال عبوری عصب باشه و یا فشار بر روی اعصاب این نواحی باشد. بنابراین بهتره متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شما را ررسی کند.
      بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

  6. رویا نوری گفت:

    سلامن من گاهی پاهام درد میگیره هر دفعه هم یه سمت کم پیش میاد دوتا باهم درد بگیره دردشم جوریه ک انگار عضلانی هست و مثلا امروز از قسمت جلوی رون درد میکرد و میزد ب لگن و زانو از درد ها نیست که با ماساژ بهتره شه اگه جای درد رو لمس کنم بیشتر درد میگره معلولا باید برم زیر پتو ک هم جام گرم باشه هم حداقل نیم ساعت بخوابم تا خوب شه گاهی هم از قسمت مچ پا شروع و میاد بالا تا برسه به لکن وقت هایی که هم پریودم همین دردا رو دارم .حتی یه نسیم خنک یا یه کم فوت کنم ب پاهام بدتر میشه باید بپوشونمش تا کاملا گرم شه؟ گودی و چال کمر هم دارم فکر کنم گاهی تا چال کمر میرسه درد هام.سعی کردم همه نکاتو بگم تا خوب تشخیص بدین🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره با انجام ام آر ای کمر و لگن از نظر دیسک مهره های کمری و مشکلات لگن اطمینان حاصل کنید. از این لینک می تونید نوبت متخصص ارتوپدی گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص ارتوپدی

  7. مهرداد گفت:

    سلام بابام حدود ۲۵ روز پیش به کرونا مبتلا شد الان چند روزی هست درد نقطه ای در عضله ساق پا دارد،نسبت به چند روز قبل بیشتر شده نیاز به مراجعه به پزشک هست یا خیر؟(سن ۶۳ سال)

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بهتره به متخصص داخلی مراجعه کنین تا معاینه بشن که خیالتون راحت باشه:
      لیست متخصصین داخلی

  8. یاسرشیرازی گفت:

    سلام الان حدود یک هفته میشه که پاهام در شدید می‌کنه نمی‌دونم چرا راننده هستم .بالا زانوهایم وماهیچه های پشت پام.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      می تونه به شغلون و اینکه دائم پاتون از صندلی آویزون هست و پدال رو فشار میدین مربوط باشه. اما برای اطمینان لازمه از عروق پشت پاتون هم سونوگرافی انجام بشه تا تشکیل لخته ی خون در عروق پشت پا بررسی بشه.

  9. هادی تقی زاده گفت:

    باسلام
    دو سالی هست که در پای راست ..پشت زانو و ماهیچه به اندازه ۵×۵حدودا قرمز مایل به مشکی میشود مث خونمردگی و بعد حدود یک هفته خود به خود از بین میرود .به پزشک مراجعه کردم و هم از مایش چیزی نداشت و هم داپلر رنگی همه چی نرمال بود.ولی میشینم و پا میشم تا چند دقیقه درد شدید دارم ..لطفا راهنمائ کنید

  10. محمد اکبریان گفت:

    سلام پای چپ وراست عضلات ران سفت میشود وتولید درد میکند علت چیست چند وقت است