گره عضلانی چیست؟ علائم و راه های درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گره عضلانی نقاطی کانونی و تحریک‌پذیر است که باعث ایجاد درد می‌شود. برای درمان از روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، ماساژ و تزریق به نقطه ماشه ای استفاده می‌شود. گاهی ممکن است تعداد نقاط ماشه ای بیش‌از‌حد زیاد شود و درد شدید ایجاد کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

گره عضلانی چیست

اگر در عضلات خود درد مداوم احساس می‌کنید و می‌خواهید بدانید گره عضلانی چیست، در این مطلب همراه ما باشید. گره های عضلانی یا نقاط ماشه‌ای گره‌هایی در زیر پوست هستند که می‌توان با لمس آنها را احساس کرد. این نقاط در نوارهای عضلات اسکلتی قرار دارند و گاهی بسیار تحریک‌پذیر هستند. در این مطلب به طور کامل توضیح می‌دهیم که تحریک این گره‌ها چه علائمی ایجاد می‌کند؟ علت ظاهرشدن این تریگر پوینت‌ها چیست؟ چگونه می‌توان آنها را درمان کرد؟ آیا راهی برای پیشگیری از این عارضه وجود دارد؟ درمان‌های خانگی آن شامل چه مواردی می‌شود؟ در صورت عدم درمان چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

اگر دچار درد مداوم و ناحیه‌ای در عضلات خود هستید و احتمال تحریک گره عضلانی وجود دارد، حتما باید برای تشخیص به‌موقع و درمان آن به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین متخصص ارتوپد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

گره عضلانی چیست؟

مطالعه دررابطه‌با دردهای عضلانی به قرن پانزدهم میلادی می‌رسد. برای توصیف این درد اصطلاحات زیادی استفاده شده است. امروزه قابل‌قبول‌ترین اصطلاح دراین‌رابطه نقاط ماشه ای میوفاسیال و درد میوفاسیال است. تغییرات میکروسکوپی در فیبرهای عضلانی باعث ایجاد گره عضلانی می‌شوند.

گره عضلانی یا تریگر پوینت نقاطی کانونی و تحریک‌پذیر در نوارهای ماهیچه اسکلتی است. نقاط ماشه ای به‌صورت تیله‌های کوچک یا گره زیر پوست احساس می‌شوند. گاهی ممکن است این نقاط حساس شده و با لمس آنها درد ایجاد شود. این درد ماهیچه ای الگوی ارجاعی داشته و گاهی با اختلالات اسکلتی – عضلانی مزمن همراه است.

نقاط ماشه ای در کل عضله حالت اسپاسم و درد ایجاد نمی‌کنند. در این شرایط بخش کوچکی از عضله دچار اسپاسم می‌شود. اما اگر تعداد نقاط ماشه ای زیاد باشد، درد بسیار شدید شده و حتی تحرک عضلانی محدود می‌شود.

گره عضلانی می‌تواند در هر قسمت بدن ایجاد شود. در واقع در هر ناحیه‌ای که بافت عضلانی دارد، امکان بروز این عارضه وجود دارد. در برخی از قسمت‌های بدن تریگر پوینت ها بیشتر دیده می‌شوند. این نواحی شامل موارد زیر است.

  • عضلات ذوزنقه فوقانی که در دو طرف گردن قرار داشته و بالای شانه‌ها هستند.
  • عضلات کوادراتوس کمری
  • همسترینگ
  • عضلات ساق پا
  • امتداد عضلات ایلیوتیبیال.

گره عضلانی نقاط کانونی و تحریک‌پذیر در نوارهای ماهیچه اسکلتی هستند. این نقاط به‌صورت تیله‌های کوچک یا گره زیر پوست احساس می‌شوند.

گره های عضلانی می‌توانند در هر قسمت بدن ایجاد شوند.
گره های عضلانی می‌توانند در هر قسمت بدن ایجاد شوند.

انواع نقاط ماشه ای

این نوع از بیماری های ارتوپدی دو نوع دارد که فیزیوتراپیست می‌تواند آنها را درمان کند. این دو نوع تریگر پوینت به شرح زیر هستند:

  • نقاط ماشه ای فعال: در نوع فعال این گره درد فقط محدود به یک ناحیه نیست. به‌عنوان‌مثال اگر نقاط ماشه ای روی شانه باشد، با فشار روی گره درد علاوه بر شانه می‌تواند در ناحیه قفسه سینه هم ایجاد شود.
  • نقاط ماشه ای غیرفعال: هنگام لمس نقاط غیرفعال درد فقط در همان ناحیه احساس می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر گره عضلانی دردناک در همسترینگ داشته باشید، با فشار روی گره، درد فقط در ناحیه گره ایجاد می‌شود.

علائم گره عضلانی چیست؟

درد عضلانی می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد. گره عضلانی با علائم خاصی تشخیص داده می‌شود. اگر دچار درد عضلانی بوده و علت آن را متوجه نشده‌اید و حدود نیمی از نشانه‌های زیر را دارید، احتمالا دچار تریگر پوینت هستید:

  • نواحی دردناک و حساس به فشار در عضلات (اگر درد در قسمت اتصال تاندون به مفصل باشد، احتمالا علت آن مورد دیگری است.)
  • درد بیشتر شبیه به درد عضلات است تا درد مفاصل.
  • در ناحیه موردنظر اندام‌ها کمی ضعیف، سنگین و سفت هستند.
  • درد در یک ناحیه خاص و واضح رخ داده است.
  • درد ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد.
  • ممکن است گاهی ناحیه درد کمی جابه‌جا شود.
  • ماساژ باعث تسکین موقت درد می‌شود.
  • دوش و حمام آب گرم برای مدت‌زمان کوتاهی درد را کاهش می‌دهند.
  • با فعالیت و ورزش احساس بهتری خواهید داشت.

گاهی ممکن است علاوه بر بروز این علائم در گره عضلانی شخص دچار علائمی در قسمت‌های دیگر بدن شود. این علائم شامل بی‌حسی، گزگز، درد بسیار شدید، درد مفاصل و درد منتشرشده است.

اگر دچار چنین علائمی هستید حتما برای تشخیص و درمان این عارضه به متخصص ارتوپد و فیزیوتراپیست مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

یکی از علائم نقاط ماشه ای این است که با فشار و ماساژ به طور موقت تسکین پیدا می‌کنند.
یکی از علائم نقاط ماشه ای این است که با فشار و ماساژ به طور موقت تسکین پیدا می‌کنند.

علت ایجاد گره های عضلانی چیست؟

تحقیقات زیادی در زمینه تریگر پوینت ها انجام شده است. اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست که در بافت عضلانی چه اتفاقی میفتد که این نقاط تحریک می‌شوند. همچنین دلیل این موضوع که چرا برخی افراد هنگام لمس گره عضلانی احساس درد می‌کنند و برخی درد ندارند، مشخص نیست.

یکی از نظریه‌ها این است که نوارها در بافت عضلانی به‌قدری منقبض می‌شوند که جریان خون به بافت محدود می‌شود. در نتیجه درد و سفتی در عضلات به وجود می‌آید. برای رفع این عارضه لازم است اکسیژن و مواد مغذی به عضلات برسند. اما به دلیل کاهش گردش خون این مواد به عضله نمی‌رسند. این چرخه همین‌طور ادامه داشته و به‌سختی قطع می‌شود.

مقرون به‌صرفه‌ترین روش برای درمان گره عضلانی را پیدا کن

فقط کافیه با متخصص مشورت کنی

عوامل خطر گره عضلانی

برخی از عوامل می‌توانند باعث بروز نقاط ماشه ای شوند. از جمله:

  • سالخوردگی
  • آسیب ناشی از زمین‌خوردن یا ضربه هنگام تولد
  • عدم تحرک و ورزش (در افراد کم‌تحرک بین ۲۷ تا ۵۵ سال که ۴۵٪ آنها مرد هستند.)
  • وضعیت نامناسب مانند نشستن با پاهای ضربدری
  • استفاده بیش از حد از عضلات مانند وزنه‌برداری
  • استرس مزمن، اضطراب و افسردگی
  • کمبود ویتامین B، C و D و اسیدفولیک
  • اختلال خواب
  • مشکلات مفاصل و بیش حرکتی.

برخی از عوامل مانند عدم تحرک، وضعیت نامناسب بدن، استفاده زیاد از عضلات و کمبود ویتامین‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به گره عضلانی را افزایش دهند.

مشکلات مفاصل یا وضعیت بدنی نامناسب می‌تواند باعث بروز نقطه ماشه ای شود.
مشکلات مفاصل یا وضعیت بدنی نامناسب می‌تواند باعث بروز نقطه ماشه ای شود.

عوارض گره عضلانی

گره های عضلانی می‌توانند در هر ناحیه از بدن ایجاد شوند. اگر تعداد نقاط ماشه ای بیش از حد زیاد شود، درد مزمن و شدیدی ایجاد شده و شخص دچار سندروم درد میوفاسیال می‌شود.

احتمالا برای شما سوال پیش آمده است که سندروم درد میوفاسیال چیست. برای توضیح این سندروم بهتر است یک مثال بزنیم. تصور کنید روی انگشت شما یک بریدگی بسیار کوچک ایجاد شود. این بریدگی کمی درد دارد. اما مزاحمتی ایجاد نکرده و می‌توانید به‌راحتی انگشتان خود را حرکت دهید. حال تصور کنید، روی دست شما تعداد زیادی از این بریدگی‌های کوچک وجود داشته باشد. این شرایط باعث می‌شود هر حرکت دردناک باشد و حتی زمان استراحت این درد را حس کنید. سندروم درد میوفاسیال نیز به همین شکل است. گستردگی نقاط ماشه ای باعث درد شدید شده و به دلیل گستردگی درد نمی‌توان تشخیص داد درمان از کدام ناحیه شروع شود.

به نقل از mayoclinic دررابطه‌با عوارض تشدید گره های عضلانی:

علائم و نشانه‌های سندرم درد میوفاسیال ممکن است خواب شبانه را دشوار کند. ممکن است در یافتن یک موقعیت خواب راحت مشکل داشته باشید و اگر در شب حرکت کنید، به یک نقطه ماشه ای برخورد کرده و بیدار شوید. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سندرم درد میوفاسیال ممکن است در برخی افراد به فیبرومیالژیا تبدیل شود. فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که با درد گسترده همراه است. اعتقاد بر این است که مغز افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به‌مرورزمان به سیگنال‌های درد حساس‌تر می‌شود. برخی از پزشکان معتقدند که سندرم درد میوفاسیال ممکن است در شروع این فرایند نقش داشته باشد.

اگر نقاط ماشه‌ای زیاد باشند، فرد ممکن است به سندروم درد میوفاسیال دچار شود که باعث می‌شود هر حرکتی دردناک شود و حتی در زمان استراحت هم درد داشته باشید.

تشخیص نقاط ماشه ای

در حال حاضر هیچ آزمایش و تست تشخیصی برای شناسایی گره عضلانی وجود ندارد. پزشک تنها با بررسی علائم و ایجاد فشار روی گره می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد.

برای تشخیص نقاط ماشه ای و درمان آنها باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو امکان مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین با بهترین متخصصان وجود دارد.  

پزشک با ایجاد فشار روی گره های عضلانی آنها را تشخیص می‌دهد.
پزشک با ایجاد فشار روی گره های عضلانی آنها را تشخیص می‌دهد.

درمان گره عضلانی چیست؟

برای درمان گره عضلانی باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. در واقع نمی‌توان با هیچ روشی این نقاط را از بین برد. اما می‌توان به مدیریت درد و کنترل علائم این عارضه کمک کرد. برای تعیین مکانیسم‌های اساسی بدن و مدیریت درد فیزیوتراپیست تمرین‌هایی را به شما آموزش می‌دهد. برای این منظور درمان‌های مختلفی وجود دارد که فیزیوتراپیست می‌تواند از آنها استفاده کند. گزینه‌های درمان شامل موارد زیر است:

  • ورزش برای کمک به تغییر وضعیت بدن و اصلاح حرکات
  • روش‌های درمانی مانند اولتراسوند و تحریک الکتریکی
  • ماساژ
  • تزریق در نقطه ماشه ای.

هرکدام از این تکنیک‌ها می‌توانند به بهبود گردش خون و حرکت عضلات کمک کنند.

به نقل از verywellhealth دررابطه‌با طریقه درمان نقاط ماشه ای:

درمان نقطه ماشه ای با ایجاد فشار در بالای نقاط ماشه ای در عضلات انجام می‌شود. این اقدام به طور موقت گردش خون را در بافت قطع می‌کند. قطع جریان باعث افزایش ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک در بافت می‌شود. اکسید نیتریک به بدن شما سیگنال می‌دهد که ریز مویرگ‌ها را باز کند. در نتیجه جریان خون بیشتری ایجاد کرده و چرخه درد – اسپاسم – درد را می‌شکند.

۱. درمان با تزریق نقطه ماشه ای

یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان این عارضه تزریق نقطه ماشه ای است. در این روش پزشک سوزن کوچکی را وارد گره عضلانی می‌کند. تزریق تحت بی‌حسی انجام می‌شود. با این روش نقطه ماشه ای غیرفعال شده و برای مدتی درد تسکین پیدا می‌کند. معمولا درمان بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد. اگر بیمار به دارو حساسیت داشته باشد، از سوزن خشک (بدون دارو) استفاده می‌شود.

۲. درمان خانگی گره های عضلانی

برای کاهش درد گره های عضلانی می‌توان در خانه هم اقداماتی انجام داد. برخی از تکنیک‌های ساده و ماساژ در خانه به مدیریت درد کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر گره عضلانی در پشت ایجاد شده است، می‌توانید روی یک توپ تنیس بغلتید تا روی آن ناحیه فشار وارد شود. همچنین می‌توانید روی ماهیچه‌های خود یک فوم را حرکت دهید تا بافت ماهیچه صاف شود.

۳. ورزش برای گره عضلانی

برخی از تمرینات ورزشی می‌توانند به تسکین درد ناشی از گره های عضلانی کمک کنند. برای آموزش این تمرینات باید با فیزیوتراپیست مشاوره داشته باشید. فیزیوتراپیست برای کاهش درد عضلات تعدادی تمرین کششی ملایم آموزش می‌دهد. اگر هنگام کشش درد داشته باشید، ممکن است روی پوست اسپری بی‌حس‌کننده تزریق شود.

با ورزش‌های کششی ملایم می‌توان به بهبود تریگر پوینت ها کمک کرد.
با ورزش‌های کششی ملایم می‌توان به بهبود تریگر پوینت ها کمک کرد.

بهترین روش درمان گره عضلانی چیه؟ قبل از انجام فیزیوتراپی با متخصص مشورت کن.

برای تشخیص و درمان گره عضلانی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

گره عضلانی یا تریگر پوینت نقاطی در نوار ماهیچه اسکلتی هستند که تحریک‌پذیر بوده و گاهی باعث درد می‌شوند. این گره‌ها با لمس پوست کاملا مشخص هستند. برخی از انواع آن غیرفعال بوده و فقط باعث درد در ناحیه گره می‌شوند. اما برخی دیگر فعال بوده و علائمی در قسمت‌های دیگر بدن هم ایجاد می‌کنند. نقاط ماشه ای دردناک و حساس بوده و گاهی ممکن است درد هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد.

علت دقیق ایجاد گره های عضلانی مشخص نیست. اما عواملی مانند کمبود برخی ویتامین‌ها، اختلالات خواب، استرس و اضطراب مزمن، عدم تحرک یا استفاده بیش از حد از عضلات می‌توانند احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهند. روشی برای تشخیص نقطه ماشه ای وجود ندارد. برای درمان آن از روش‌هایی مانند ماساژ، تحریک الکتریکی، فیزیوتراپی، تزریق به نقطه ماشه ای و انرژی اولتراسوند استفاده می‌شود. در تمامی این روش‌های درمانی فشار روی نقطه ماشه ای ایجاد شده و باعث تسکین درد می‌شود.

اگر دچار درد عضلانی هستید و هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد، باید برای بررسی احتمال گره عضلانی به دکتر ارتوپد یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید. برای پیداکردن بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله این گره‌ها گاهی می‌توانند باعث درد شوند. معمولا این گره‌ها به لمس حساس بوده و حتی گاهی درد به نواحی دیگر بدن هم منتقل می‌شود. اگر تعداد نقاط ماشه ای بیش از حد زیاد باشدُ درد گسترده شده و منجر به سندروم درد میوفاسیال می‌شود.

در برخی مواقع می‌تواند علت کمر درد وجود گره عضلانی باشد. درد کمر دلایل مختلفی داشته و پزشک باید باتوجه‌به علائم و نوع درد علت بروز آن را تشخیص دهد.

در برخی مواقع می‌تواند علت کمر درد وجود گره عضلانی باشد. درد کمر دلایل مختلفی داشته و پزشک باید باتوجه‌به علائم و نوع درد علت بروز آن را تشخیص دهد.

برخی از عوامل ممکن است در ایجاد و افزایش درد تریگر پوینت ها تاثیر داشته باشند. گاهی ورزش‌های سنگین و فشار به عضلات مانند وزنه‌برداری باعث بروز این مشکل می‌شوند. از دیگر عوامل می‌توان به عدم تحرک، استرس و اضطراب و کمبود برخی ویتامین‌ها اشاره کرد.

برای کاهش درد باید به نقطه ماشه ای فشار وارد شود. این کار برای مدت کوتاهی درد را تسکین می‌دهد. شما می‌توانید از روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، ماساژ، تزریق به نقطه ماشه ای، انرژی اولتراسوند و تحریک الکتریکی استفاده کنید.

بله گره عضلانی همان نقطه ماشه ای است که در نوار ماهیچه‌های اسکلتی ایجاد می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گره عضلانی

  1. لیلا گفت:

    سلام من پشت گردنم از مهر ماه درد میکرد بعدش یه نقطه گرد کوچیک به اندازه نخود پشت گردم داخل مو پیدا شد الان دوماه ک اصلا درد ندارم اما اون نقطه هنوز هس ینی برآمدگی گره عضلانی نمیره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم گره عضلانی و بیشتر احتمال لیپوما وجود دارد
      جدی بگیرید و به پزشک مراجعه نماییید

  2. امیرحسین گفت:

    سلام من درد زیاد و احساس گرفتگی‌و سفت شدن در گردن دارم و وقتی دست میزنم انگار چهار تا رگ روی هم هستن هرچی ماشاژ میدم برای پنج دقیقه بهتر میشه و بعد دوباره دردش شروع میشه چیکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسپاسم و یا مشکلات ستون فقرات گردنی دارد
      با پماد موضعی پیروکسیکام ماساژ دهید
      در صورت عدم بهبود حتمن عکس رادیولوزی بگیرید

    2. رضا گفت:

      اونا رگ نیستن تاندون هستن که در امتداد گره عضلانی قرار دارن
      ماساژ باید دقیقا روی گره باشه، یعنی اول گره عضلانی که اطراف همون تاندون ها هستن رو پیدا کنید بعد با فشار شدید روی گره ماساژ رو شروع کنید . با این کار احتمالا درد شدیدی احساس میکنید که با ادامه ماساژ درد بیشتر و بیشتر میشود ولی تحمل کنید و ماساژ را ادامه دهید تا درد آرام آرام کم شود و نقطه ماشه ای از بین برود

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی خوبتان

  3. سعیدی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من گره های کوچک در ساعد دستم وجود داره که باعث درد عضلانی شده و اذیتم میکنه باید چیکار کنم و کار میکنم دردش بیشتر میشه چندروز استراحت میکنم بهتر میشه نمیدونم چیه لطفا راهنمایی بفرماییدممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      راه های زیاد درمانی وجود دارد که ابتدا باید معاینه و نوع پره ها مشخص گردد:
      ورزش برای کمک به تغییر وضعیت بدن و اصلاح حرکات
      روش‌های درمانی مانند اولتراسوند و تحریک الکتریکی
      ماساژ
      تزریق در نقطه

  4. ناشناس گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من گره های کوچک در ساعد دستم وجود داره که باعث درد عضلانی شده و اذیتم میکنه باید چیکار کنم و کار میکنم دردش بیشتر میشه چندروز استراحت میکنم بهتر میشه نمیدونم چیه لطفا راهنمایی بفرماییدممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      راه های زیاد درمانی وجود دارد که ابتدا باید معاینه و نوع پره ها مشخص گردد:
      ورزش برای کمک به تغییر وضعیت بدن و اصلاح حرکات
      روش‌های درمانی مانند اولتراسوند و تحریک الکتریکی
      ماساژ
      تزریق در نقطه

  5. ناشناس گفت:

    من گره های کوچک در ساعد دستم وجود داره که باعث درد عضلانی شده و اذیتم میکنه باید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای کاهش درد گره های عضلانی می‌توان در خانه هم اقداماتی انجام داد. برخی از تکنیک‌های ساده و ماساژ در خانه به مدیریت درد کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر گره عضلانی در پشت ایجاد شده است، می‌توانید روی یک توپ تنیس بغلتید تا روی آن ناحیه فشار وارد شود. همچنین می‌توانید روی ماهیچه‌های خود یک فوم را حرکت دهید تا بافت ماهیچه صاف شود.

      در صورت عدم درمان حتمن به پزشک مراجعه کنید

  6. ناشناس گفت:

    منم این بیماری رادارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      با ارزوی صحت و تندرستی

  7. برجی گفت:

    سلام خسته نباشید من ۵۳سالسن دارم جای جای بدنم نقطه به نقطه درد می‌کند یعنی درد می گردد ازمردم به کمرم بعد به زانوم می‌گردد چکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال مشکلات ستون فقرات سرتاسری و علات دارید
      نیاز به معاینه دارید تا نوع درد و منشا ان مشخصص گردد

  8. رضا قدیمی گفت:

    با. سلام .. آیا قدرت و توان عضله ای که در آن گره ایجاد شده را کاهش میدهد ؟ مثلاً در عضله ساق پا اگه گره ایجاد شده باشد از قدرت و توان عضله ساق پا کاسته میشود ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام رضای عزیز
      بله باعث کاهش کارایی عضلات هم می گردد
      برخی از عوامل ممکن است در ایجاد و افزایش درد تریگر پوینت ها تاثیر داشته باشند. گاهی ورزش‌های سنگین و فشار به عضلات مانند وزنه‌برداری باعث بروز این مشکل می‌شوند. از دیگر عوامل می‌توان به عدم تحرک، استرس و اضطراب و کمبود برخی ویتامین‌ها اشاره کرد.

  9. خانم طربی گفت:

    سلام عرض ادب من خانم ۵۰ ساله هستم. زیر پوستم داخل ماهیچه بازو و ران نقاطی هست که با لمس درد خفیف داره و سفت شده .سه روزه دو نقطه کف دستم به اینصورت شده .مثل ضربه خوردگی انگار داخلش خونمردگی و یا گرفتگی هست.لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      وجود توده های متعدد ممکن است بخاطر تجمع چربی زیر پوست یا لیپوما باشد و گاهی باعث پارگی عروق یا هماتوم گردد
      گاهی برخی توده ها ممکن است خطرناک باشد
      لطفا جدی بگیرید و پیگیری کنید
      سالم باشید

  10. حمید گفت:

    ممنون ، من ده ساله که مبتلا به این درد شدم و زندگیم داغون شده ، پیش چند تامتخصص رفتم ولی میگن علاج نداره فقط گرم نگهش دار . ولی شما اطلاعات مفیدی در این مورد به بنده دادید تا مجددا” به پزشک مراجعه کنم

    1. ناشناس گفت:

      یکی از راه ها تزریق ازن است

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بله ازون تراپی از درمان های خوب ونو می باشد