علائم آرتروز؛ آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آرتروز یا آرتریت یکی از بیماری‌هایی هستند که مفاصل را درگیر می‌کنند. علائم این بیماری‌های متنوع است و برای آشنایی با آنها بهتر است این مطلب را بخوانید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آرتروز و راه های درمان آن چیست؟

احتمالا از خود می‌پرسید که آرتروز چیست؟ آرتریت به چه بیماری گفته می‌شود؟ مفاصل من درد می‌کند، آیا به آرتروز مبتلا هستم؟ آرتروز تنها باعث درد مفاصل می‌شود؟ آرتروز یکی از انواع بیماری روماتیسمی است و شایعترین نوع آرتروز، استئوآرتروز است. دیگر انواع شایع بیماری روماتیسم که به التهاب مفصل مربوط می‌شوند عبارتند از نقرس، فیبرومیالژیا و آرتروز روماتوئید (RA). برخی از انواع آرتروز، مانند آرتروز روماتوئید و لوپوس (SLE) می‌توانند چندین ارگان را درگیر کنند و باعث بروز علائم گسترده شوند.

برای تشخیص و درمان آرتروز باید متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آرتروز چیست؟

آرتروز یا آرتریت به معنای التهاب مفصل است. واژه‌ی آرتروز برای توصیف حدود ۲۰۰ بیماری مختلف که مفصل، بافت‌های اطراف مفصلی و دیگر بافت‌های همبندی و اسکلتی عضلانی را درگیر می‌کنند استفاده می‌شود.

با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ۵۴.۴ میلیون نفر از بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به انواع آرتروز هستند. از این تعداد، ۲۳.۷ میلیون نفر دچار محدودیت فعالیتی هستند. آرتروز در افراد ۶۵ ساله یا مسن‌تر شایع‌تر است، اما می‌تواند افراد در همه سنین، از جمله کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

فرق آرتروز و آرتریت چیست؟

آرتریت به التهاب مفاصل گفته می‌شود. این بیماری با درد، تورم، سفتی و داغی در مفاصل آسیب دیده، وجود دارد. آرتریت ممکن است با برخی مشکلات کانند آسیب دیدگی، عفونت، اختلالات متابولیکی، یک سیستم ایمنی فعال و حتی مشکلات ناشی از وزن اشتباه گرفته شود.

آرتروز یکی از انواع آرتریت است. آرتروز بیماری دیگری برای عارضه اوستئوآرتریت است که یک بیماری غیرالتهابی در مفاصل است و طی آن غضروف مفاصل تخریب می‌شود. این بیماری تحلیل‌برنده در‌نتیجه آسیب‌دیدگی، افزایش سن و کشیدگی یا پارگی طولانی‌مدت غضروف در مفاصل بروز می‌کند و سبب ایجاد درد و سفتی مفاصل می‌شود.

آرتروز در افراد ۶۵ ساله یا مسن‌تر شایع‌تر است.
آرتروز در افراد ۶۵ ساله یا مسن‌تر شایع‌تر است.

علائم آرتروز چیست؟

انواع نشانه های آرتروز و چگونگی بروز آن‌ها، بسته به نوع آرتروز متفاوت است. علائم آرتروز می‌تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود، اگر کسی هر یک از چهار علایم آرتروز هشدار دهنده‌ی اصلی زیر را تجربه کند، باید به پزشک مراجعه کند.

  • درد: درد آرتروز می‌تواند ثابت یا متغیر باشد، مانند زانو درد
  • تورم: در برخی از انواع آرتروز، پوست روی مفصل آسیب دیده قرمز و متورم و گرم می‌شود.
  • سفتی و خشکی مفصل: خشکی مفصل یک علامت معمول است که پس از بیدار شدن از خواب در صبح، یا پس از نشستن طولانی مدت پشت میز، رانندگی طولانی مدت و بعد از ورزش رخ می‌دهد. گاهی نیز خود را به صورت گرفتگی انگشتان دست نشان می‌دهد.
  • اختلال در حرکت مفصل: حرکت دردناک مفصل یا خشکی و درد هنگام بلند شدن از روی صندلی می‌تواند نشان دهنده‌ی آرتروز باشد.

در برخی از انواع آرتروز، پوست روی مفصل آسیب دیده قرمز و متورم و گرم می‌شود.

علایم آرتروز بر اساس محل ایجاد

گفتیم که آرتروز آرتروز نوعی بیماری غیرالتهابی مفاصل است که در استخوان‌ها ایجاد می‌شود. مفاصلی که در بدن ما وجود دارند ممکن است که درگیر آرتروز شوند. در ادامه به برخی از این بیماری‌ها و علائم آنها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. علائم آرتروز گردن

نشانه های آرتروز گردن چیست؟ برای تشخیص و درمان بهتر این بیماری باید علائم آرتروز گردن را بشناسید. برخی از علائم آرتروز گردن شامل موارد زیر هستند؛

  • سر درد داشتن.
  • گاهی ممکن است که با تکان دادن سر و گردن خود از گردن صدا بشنوید.
  • احساس می‌کنید که ماهیچه‌های گردن و شانه‌های شما گرفته‌اند.
  • به سختی راه می‌روید.
  • احساس ضعف در پاها و دستان خود می‌کنید.
  • احساس می‌کنید که تعادل شما به هم خورده‌است و نمی‌توانید آن را حفظ کنید.

۲. علائم آرتروز انگشتان دست

در صورتیکه انگشتان دست شما دچار آرتروز شوند،‌ ممکن است که علائمی را در انگشتان دست خود نشان دهید. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند؛

  • یکی از ابتدایی‌ترین علائمی که ممکن است در آتروز انگشتان به آن مواجه شوید، درد در انگشتان دست است.
  • گاهی مفاصل انگشتان در اثر آرتروز ورم می‌کنند.
  • با لمس مفاصل خود احساس می‌کنید که گرم شده‌اند. این گرما می‌تواند در اثر ورم انگشتان هم باشد.
  • مفاصل خشک هستند و تکان دادن آنها سخت است.
  • مفصل میانی انگشتان خم می‌شود.
  • ممکن است که انگشتان شما بی‌حس باشند و یا گزگز کنند.
  • در انگشتان شما برجستگی‌هایی دیده‌می‌شود.
  • انگشتان ضعف دارند و توانایی انجام کارها را ندارند.

۳. علائم آرتروز زانو

اگر زانوی شما دچار آرتروز شود، علائم زیر را احساس خواهید کرد:

  • ممکن است که از زانوی شما صداهایی شنیده‌شود. درواقع زانوی شما پر سر و صدا می‌شود.
  • راه رفتن برای شما سخت است.
  • درد زانوی شما وابسته به آب و هواست و ممکن است که بدتر و بهتر شود.
  • مفصل زانو خشک می‌شود.
  • زانوی شما خالی می‌کند.
  • درد زانو به آهستگی بهبود پیدا می‌کند و احساس ناخوشی را برای شما باقی می‌گذارد.

۴. علائم آرتروز قلبی

بیماری آرتروز قلبی با بیماری‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم تفاوت دارد. این حالت بیماری التهابی است که آرتریت روماتوئید نامیده‌می‌شود. در واقع آرتروز قلبی، همان آرتریت است. علائم این بیماری شامل موارد زیر است؛

  • درد در بیش از یک مفصل
  • خشکی در بیش از یک مفصل
  • درد هنگام لمس و التهاب در بیش از یک مفصل
  • کاهش وزن
  • تب
  • خستگی
  • ضعف

آیا شما هم علائم آرتروز را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

انواع آرتروز نسبت به محل درد و ایجاد آن

آرتروز بیماری غیرالتهابی مفصلی است و می‌تواند مفاصل مختلفی را درگیر کند. در ادامه به بخش‌های مختلفی از بدن که ممکن است با آرتروز درگیر شوند می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱. آرتروز گردن

به نقل از orthoinfo، اسپوندیلوزیس سرویکال یا گردنی که برای سادگی آرتروز گردن نامیده می‌شود، معمولا به علت افزایش سن و یا آسیب‌ها و ساییدگی‌هایی در طول زمان ایجاد می‌شود. آرتروز گردن از بیماری‌های بسیار شایع است و افراد زیادی ممکن است به آن مبتلا شوند. بیش از ۸۵٪ مردم بعد از ۶۰ سالگی به آرتروز گردن مبتلا می‌شوند.

۲. آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو التهاب مفصل زانو است که در آن غضروف از بین رفته‌است. غضروف زانو آسیب می‌بیند و ساییدگی بین دو استخوان بالا می‌رود و التهاب ایجاد می‌شود (نه از نوع التهابی که در آرتریت می‌بینیم، به همین خاطر به این بیماری غیرالتهابی می‌گوییم). غضروف یک بافت ارتجاعی است که مانند یک بالشتک ضربه‌گیر بین دو استخوان قرار می‌گیرد و اصطکاک را کاهش می‌دهد. بنابراین حرکت استخوان در محل مفصل بدون در و به سادگی اتفاق می‌افتد.

۳. آرتروز انگشتان دست

هنگامی که در مفاصل انگشتان آرتروز ایجاد شود، مفاصل ملتهب می‌شوند و حرکت در این مفاصل سخت‌تر اتفاق می‌افتد. در این مورد معمولا افراد احساس خشکی مفاصل و درد می‌کنند.

۴. آرتروز دست چیست؟

استئوآرتروز دست یکی از بیماری‌های مفصلی دست است که در مفاصل دست التهاب ایجاد می‌شود و دست خشک و دردناک می‌گردد. معمولا آرتروز دست در سه محل اتفاق می‌افتد؛

  • قاعده‌ی انگشت شست در محل اتصال به مچ دست
  • در یکی از مفاصل نزدیک به نوک انگشتان
  • مفصل میانی انگشتان

ممکن است که دست شما ملتهب و قرمز شود.

استئوآرتروز یکی از بیماری‌های مفصلی است
آرتروز پا شرایطی است که در آن التهاب و درد مفاصل ایجاد می‌شود و ممکن است که بیش از ۳۰ مفصل در پا و قوزک پا را درگیر کند.

آرتروز دست راست

گاهی آرتروز تنها در یک دست و بیشتر در دست غالب اتفاق می‌افتد. ممکن است که شما به درد دست راست مبتلا شوید. در این حالت باید تمریناتی را انجام دهید تا از درد دست راست خود نجات پیدا کنید.

۵. آرتروز پا

آرتروز پا شرایطی است که در آن التهاب و درد مفاصل ایجاد می‌شود و ممکن است که بیش از ۳۰ مفصل در پا و قوزک پا را درگیر کند. استخوان‌های پا و استخوان‌هایی که به قوزک و مچ پا متصل می‌شوند به شما کمک می‌کنند که تعادل خود را حفظ کنید و راست بایستید. همچنین این مفاصل به شما کمک می‌کنند که راه بروید و بدوید. اگر هر کدام از این مفاصل با مشکل مواجه شوند، بدون شک در راه‌رفتن شما، نشستن شما، دویدن و حفظ کردن تعادلتان مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین آرتروز پا می‌تواند بسیار آزاردهنده و دردناک باشد.

۶. آرتروز کمر

آرتروز کمر به التهاب و درد مفاصل موجون در ستون فقرات و یا مفاصل ساکروایلیاک گفته می‌شود، جایی که کمر به استخوان لگن متصل می‌شود. این حالت می‌تواند به علت‌های مختلفی مرتبط باشد. مثلا می‌تواند در اثر ساییدگی و آسیب به مهره‌ها و غضروف‌های بین مهره‌های ایجاد شده‌باشد. البته که عفونت‌ها، بیماری‌های خودایمنی و شرایط دیگر هم می‌توانند این بیماری را ایجاد کنند.

۷. آرتروز لگن

آرتروز لگن التهاب و آسیب به غضرو‌ف‌های استخوان‌های لگن است. این بیماری یکی از بیماری‌های شایع است که می‌تواند با گذر زمان بسیار دردناک شود و احساس ناراحتی زیادی ایجاد کند. آرتروز لگن به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی بیمار تاثیر می‌گذارد و می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های او را مختل کند. تشخیص به هنگام و درمان این بیماری اهمیت زیادی دارد.

آرتروز کمر به التهاب و درد مفاصل موجون در ستون فقرات و یا مفاصل ساکروایلیاک گفته می‌شود، جایی که کمر به استخوان لگن متصل می‌شود.

انواع آرتریت و علائم آنها

آرتریت به هفت گروه اصلی شامل؛

  1. آرتریت التهابی
  2. آرتروز دژنراتیو(تخریبی) یا مکانیکی
  3. درد اسکلتی عضلانی و بافت نرم
  4. درد‌های کمری
  5. بیماری بافت همبند
  6. آرتروز عفونی
  7. آرتروز متابولیک

تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. آرتریت التهابی

کلمه‌ی “آرتروز” به معنای “التهاب مفصل” است، اما این التهاب ممکن است بر تاندون‌ها و رباط‌های اطراف مفصل نیز تاثیر بگذارد. التهاب بخشی طبیعی از روند بهبودی بدن یا دفاعی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها یا پاسخی به آسیب‌هایی مانند سوختگی است. اما در آرتروز‌های التهابی، التهاب غیر مفید است و باعث آسیب به سطح مفصلی و استخوان‌های زیرین و در نتیجه درد، سفتی و تورم می‌شود. نمونه‌هایی از آرتریت التهابی عبارتند از:

  • آرتروز روماتوئید (RA)
  • آرتروز واکنشی
  • اسپوندیلیت انکیلوزان
  • آرتروز مرتبط با پسوریازیس یا کولیت

آرتروز روماتوئید (RA)

در آرتروز روماتوئید سیستم ایمنی، بافت‌های بدن مخصوصا بافت همبند را مورد حمله قرار می‌دهد و منجر به التهاب مفاصل، درد و تخریب بافت مفصل می‌شود. غضروف، بافت همبند انعطاف پذیر در مفاصل است که فشار و شوک ایجاد شده توسط حرکت مانند راه رفتن و دویدن را کاهش می‌دهد و از مفاصل محافظت می‌کند. التهاب مزمن در مایع مفصلی منجر به تخریب غضروف و استخوان می‌شود. این امر می‌تواند منجر به تغییر شکل مفاصل، درد، تورم و قرمزی می‌شود.

علامت آرتروز روماتوئید خشکی مفاصل بعد از استراحت طولانی مدت است و باعث ناتوانی فرد و کاهش کیفیت زندگی او می‌شود. از بیماری‌های مرتبط با آرتروز روماتوئید می‌توان بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونر قلب و سکته‌ی مغزی را نام برد. تشخیص به موقع و زود هنگام آرتروز روماتوئید به مدیریت بهتر علائم کمک می‌کند و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

علائم آرتروز روماتوئید (RA)

آرتروز روماتوئید معمولا بر مفاصل دو طرف بدن به طور مساوی تاثیر می‌گذارد. مفاصل مچ دست، انگشتان، زانو و مچ پا بیشترین آسیب را می‌بینند. علائم مفصلی آرتروز روماتوئید عبارتند از:

  • خشکی صبحگاهی
  • درد: اغلب در مفاصل یکسان در هر دو طرف بدن وجود دارد.
  • از دست دادن طیف وسیعی از دامنه‌ی حرکتی مفاصل همراه با تغییر شکل مفصل
  • درد قفسه‌ی سینه در هنگام تنفس، به علت التهاب لایه‌ی جنب در ریه
  • خشکی چشم و دهان در صورت همراهی با سندروم شوگرن
  • سوزش، خارش و ترشحات چشمی
  • ندول زیر پوستی: معمولا نشانه‌ای از شدید بودن بیماری است
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا سوزش در دست و پا
  • مشکلات خواب

آرتروز دوران نوجوانی

آرتروز دوران نوجوانی انواع مختلفی دارد. آرتروز ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) که به عنوان آرتروز روماتوئید نوجوانان (JRA) نیز شناخته می‌شود، رایج ترین نوع آرتروز دوران کودکی است. آرتروز دوران کودکی می‌تواند باعث آسیب دائمی به مفاصل شود و برای آن درمانی وجود ندارد. با این حال ممکن است بیماری برای مدتی خاموش و غیرفعال شود.

مقایسه زانوی درگیر شده با آرتروز روماتوئید با زانوی سالم
مقایسه زانوی درگیر شده با آرتروز روماتوئید با زانوی سالم
علائم آرتروز دوران نوجوانی
  • تورم، قرمزی یا گرمی مفصل
  • محدودیت در حرکت مفصل
  • لنگش و یا مشکل در استفاده از اندام‌ها
  • تب بالای ناگهانی
  • بثورات جلدی بر روی تنه و اندام‌ها که با تب برطرف می‌شود
  • رنگ پریدگی پوست و تورم غدد لنفاوی
  • آرتروز روماتوئید نوجوانان می‌تواند باعث مشکلات چشمی مانند التهاب مشیمیه، التهاب عنبیه، قرمزی چشم‌ها، درد چشم، به ویژه هنگام نگاه کردن به نور و تغییرات بینایی شود.

برای تشخیص و درمان آرتروز باید متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

سندرم شوگرن

سندروم شوگرن اختلال خود ایمنی است که گاهی اوقات در کنار آرتروز روماتوئید و لوپوس رخ می‌دهد. سندروم شوگرن باعث تخریب غدد اشکی و بزاقی می‌شود، و در نهایت باعث خشکی دهان و چشم و دیگر مناطق مرطوب مانند بینی، گلو و پوست می‌شود. همچنین می‌تواند مفاصل، ریه‌ها، کبد، کلیه، عروق خونی، دستگاه گوارش و اعصاب را نیز درگیر کند. همچنین می‌تواند منجر به واسکولیت پوستی، نوروپاتی محیطی، گلومرولونفریت و کاهش سطح C4 شود. که این موارد نشان دهنده‌ی ارتباط بین سندروم شوگرن و سیستم ایمنی بدن است. اگر سندروم شوگرن این بافت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین افزایش می‌یابد. سندروم شوگرن به طور معمول در افراد بالای ۴۰ تا ۵۰ سال و به خصوص در زنان دیده می‌شود.

علائم سندرم شوگرن
  • خشکی و خارش چشم و احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • خشکی دهان
  • اشکال در بلع
  • از دست دادن حس چشایی
  • مشکل در صحبت کردن
  • بزاق غلیظ یا رشته ای
  • زخم و درد دهان
  • خشونت صدا
  • خستگی
  • تب
  • تغییر در رنگ دست و پا
  • درد یا تورم مفصلی

در این ویدئو دکتر سید محمد باقر ابطحی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد بیماری آرتروز با شما صبحت می‌کند.

آرتروز یا ورم مفاصل پسوریاتیک

ورم مفاصل پسوریاتیک بیماری خودایمنی است که اغلب با بیماری پوستی به نام پسوریازیس همراه است. اکثر افراد مبتلا به ورم مفاصل پسوریاتیک و پسوریازیس ابتدا به پسوریازیس و سپس به ورم مفاصل پسوریاتیک مبتلا می‌شوند، اما گاهی علائم مفصلی قبل از ضایعات پوستی ظاهر می‌شود. عواملی که باعث افزایش خطر آرتروز پسوریاتیک می‌شوند عبارتند از:

  • ابتلا به پسوریازیس
  • سابقه‌ی خانوادگی
  • سن بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی
  • افراد مبتلا به آرتروز پسوریاتیک نسبت به جمعیت عمومی با ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی از جمله افزایش BMI و تری گلیسیرید روبرو هستند.
علائم ورم مفاصل پسوریاتیک

علائم آرتروز پسوریاتیک ممکن است خفیف باشد و فقط شامل مفاصل انتهایی انگشتان دست یا پا باشد. آرتروز پسوریازیس شدید می‌تواند بر مفصل‌های متعدد، از جمله ستون فقرات و استخوان خاجی، تاثیر بگذارد و باعث خشکی، سوزش و درد در مفصل شود.

۲. آرتروز دژنراتیو یا مکانیکی

آرتروز دژنراتیو یا مکانیکی غضروف پوشاننده‌ی انتهای استخوان‌ها نازک و ناهموار می‌شود. کار اصلی این غضروف صاف و لغزنده، کمک به سر خوردن و حرکت هموار مفاصل است. بدن برای جبران از دست دادن غضروف و تغییر در عملکرد مفصل، شروع به بازسازی استخوان در تلاش برای بازگرداندن ثبات می‌کند. این فرآیند می‌تواند باعث رشد نامطلوب استخوان‌ها و ایجاد استئوفیت (برآمدگی استخوانی) شود که باعث بدشکلی مفاصل می‌شود. این بیماری استئوآرتروز نامیده می‌شود. استئوآرتروز همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی آسیب‌های قبلی به مفصل مانند شکستگی یا التهاب قبلی در مفصل ایجاد شود.

۳. درد اسکلتی، عضلانی و بافت نرم

درد اسکلتی، عضلانی و بافت نرم در بافت‌هایی غیر از مفاصل و استخوان‌ها احساس می‌شود. درد از عضلات و بافت‌های نرم حمایت کننده‌ی مفاصل سرچشمه می‌گیرد و یا اغلب در قسمتی از بدن که آسیب دیده و یا از آن بیش از حد استفاده شده، احساس می‌شود مانند آرنج تنیس بازان. دردی که گسترده باشد و با علائم دیگری همراه باشد ممکن است نشان دهنده‌ی فیبرومیالژیا باشد.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا معمولا در سنین میانسالی و پس از آن شروع می‌شود، اما می‌تواند کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. فرد ممکن است درد را غیر طبیعی پردازش کند و به چیزهایی که برای دیگر افراد دردناک نیست به شدت واکنش نشان دهد. علل فیبرومیالژیا ناشناخته است، اما برخی از عواملی که با ابتلا به بیماری همراه هستند عبارتند از:

  • حوادث استرس زا یا دردناک
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • صدمات ناشی از حرکات تکراری
  • عفونت‌های ویروسی
  • لوپوس، آرتروز روماتوئید، سندرم خستگی مزمن
  • سابقه‌ی خانوادگی
  • اضافه وزن
  • جنسیت زن
علائم فیبرومیالژیا
  • درد منتشر با نقاط حساس در بدن
  • اختلال خواب
  • خستگی
  • استرس روانی
  • خشکی صبحگاهی
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست‌ها و پاها
  • سردرد، از جمله میگرن
  • مشکلات گوارشی مانند سندرم روده‌ی تحریک پذیر
  • دوره‌های قاعدگی دردناک و سایر سندرم‌های درد
  • مشکل در تفکر و به خاطر سپردن
  • درد در فک
التهاب مفصل می‌تواند در اثر آرتروز و یا آرتریت باشد.
استئوآرتروز اغلب مفاصلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که تحت فشار زیادی هستند و از آن‌ها استفاده‌ی زیادی می‌شود مانند مفصل ران، زانو، شانه، ستون فقرات، پایه انگشت شست و مفصل انگشت شست پا می‌باشد.

۴. درد‌های کمری

منشا درد پشت ممکن است از عضلات، دیسک، اعصاب، رباط، استخوان یا مفصل باشد. کمر درد می‌تواند ناشی از بیماری‌های ارگان‌های داخلی بدن نیز باشد که به آن درد ارجاعی گفته می‌شود. علل کمر درد می‌تواند ناشی از استئوآرتروز، اسپوندیلوز، دیسک تضعیف شده، استئوپروز و نازک شدن استخوان‌ها باشد. اگر نتوان علت دقیق کمردرد را شناسایی کرد، تحت عنوان درد غیر اختصاصی شناخته می‌شود.

استئوآرتروز

استئوآرتروز غضروف، پوشش مفصل، رباط‌ها و استخوان زیرین مفصل را درگیر می‌کند. تخریب این بافت‌ها در نهایت منجر به درد، سفتی و خشکی مفاصل می‌شود. استئوآرتروز اغلب مفاصلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که تحت فشار زیادی هستند و از آن‌ها استفاده‌ی زیادی می‌شود مانند مفصل ران، زانو، شانه، ستون فقرات، پایه انگشت شست و مفصل انگشت شست پا می‌باشد.

علائم استئوآرتروز

افراد مبتلا به استئوآرتروز ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • درد و خشکی مفاصل
  • درد: که پس از ورزش یا فشار بر مفصل بدتر می‌شود
  • صدای خراشیده شدن هنگام حرکت مفصل
  • خشکی صبحگاهی
  • اختلالات خواب به علت درد

۵. بیماری های بافت همبند (CTD)

بیماری بافت همبند (بافت تشکیل دهنده‌ی تاندون، رباط و غضروف) باعث التهاب مفاصل و درد می‌شود. التهاب ممکن است در سایر بافت‌ها از جمله پوست، ماهیچه‌ها، ریه‌ها و کلیه‌ها نیز رخ دهد و نشانه‌های مختلفی علاوه بر درد مفاصل ایجاد کند. نمونه‌هایی از بیماری بافت همبند عبارتند از:

  • لوپوس (SLE)
  • اسکلرودرمی یا اسکلروز سیستمیک
  • درماتومیوزیت

برای تشخیص و درمان آرتروز باید متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE)

لوپوس اریتماتوی سیستمیک یا لوپوس بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی علیه سلول‌های بدن آنتی بادی تولید می‌کند و منجر به التهاب گسترده و آسیب بافتی می‌شود. این بیماری دارای دوره‌های بیماری و بهبودی است. لوپوس می‌تواند در هر سنی ظاهر شود، اما شیوع این بیماری در سنین ۱۵ تا ۴۵ سالگی بیشتر است.
در مقابل هر یک مرد مبتلا به لوپوس، ۴ تا ۱۲ زن به این بیماری مبتلا هستند. علت لوپوس هنوز معلوم نیست، اما می‌تواند با عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی مرتبط باشد. لوپوس می‌تواند بر مفاصل، پوست، مغز، ریه‌ها، کلیه‌ها، رگ‌های خونی و سایر بافت‌ها تاثیر بگذارد.

علائم لوپوس
  • بثورات قرمز رنگ و یا تغییر رنگ پوست صورت، اغلب به شکل پروانه در سراسر بینی و گونه
  • درد و ورم مفاصل
  • تب با علت ناشناخته
  • درد قفسه‌ی سینه در هنگام تنفس عمیق
  • غدد متورم
  • خستگی شدید
  • ریزش موی غیر معمول
  • انگشتان رنگ پریده یا بنفش در اثر سرما یا استرس
  • حساسیت به نور خورشید
  • کاهش سلول‌های خونی
  • افسردگی و اشکال در تفکر و حافظه
  • زخم‌های دهانی
  • تشنج غیر قابل توضیح
  • سقط مکرر جنین
  • مشکلات کلیوی غیر قابل توضیح

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی بافت همبندی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بیماری، پوست فرد خشک و سخت می‌شود. برخی از انواع اسکلرودرمی می‌تواند اندام‌های داخلی و شریان‌های کوچک را تحت تاثیر قرار دهند. علت اسکلرودرمی در حال حاضر ناشناخته است. اسکلرودرمی اغلب افراد ۳۰ تا ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است با سایر بیماری‌های خود ایمنی مثل لوپوس همراه باشد. عوارض آن شامل مشکلات پوستی، ضعف در قلب، آسیب ریوی، مشکلات گوارشی، و نارسایی کلیه است.

علائم اسکلرودرمی
  • تغییر رنگ انگشتان دست یا پا به آبی یا سفید که در پاسخ به درجه حرارت سرد ایجاد می‌شود، به عنوان پدیده‌ی رینود شناخته می‌شود.
  • ریزش مو
  • تغییر رنگ پوست
  • خشکی و سفتی پوست انگشتان دست، ساعد و صورت
  • توده‌های کوچک سفید در زیر پوست که گاهی اوقات ماده سفید شبیه خمیر دندان ترشح می‌کنند.
  • زخم روی انگشتان دست یا پا
  • پوست خشک و ماسک مانند بر روی صورت
  • بی حسی و درد در پا
  • درد، سفتی و تورم مچ دست، انگشتان و سایر مفاصل
  • سرفه‌ی خشک، تنگی نفس و خس خس سینه
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ پس از وعده‌های غذایی، یبوست و اسهال
  • مشکل در بلع
  • ریفلاکس معده به مری و سوزش سر دل.

۶. آرتروز عفونی

بعضی از باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌هایی که به مفصل وارد می‌شوند، گاهی باعث التهاب می‌شوند. ارگانیزم‌هایی که می‌توانند مفاصل را آلوده کنند عبارتند از:

  • سالمونلا و شیگلا: از طریق مسمومیت غذایی یا آلودگی غذایی گسترش می‌یابند.
  • کلامیدیا و گونوره: بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD) هستند.
  • هپاتیت C: عفونت منتقله از راه خون است که ممکن است از طریق سوزن‌های مشترک یا انتقال خون گسترش یابد.

عفونت مفصلی اغلب با آنتی بیوتیک و سایر داروهای ضد میکروبی بهبود می‌یابد. با این حال، گاهی اوقات آرتروز می‌تواند مزمن شود و در صورتی که عفونت ادامه دار باشد آسیب مفصلی ممکن است غیر قابل بازگشت شود.

درد مفصل زانو می‌تواند به علت آرتروز باشد.
آرتروز غیر التهابی اغلب با داروهای مسکن، فعالیت بدنی، کاهش وزن و خودمراقبتی بهبود می‌یابد و آرتریت التهابی با داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده‌ی بیماری (DMARDs) و داروهای بیولوژیک بهبود می‌یابد.

آرتروز سپتیک (عفونی)

التهاب مفاصل در آرتروز عفونی از عفونت باکتریایی یا قارچی منشا می‌گیرد و معمولا زانو و لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری به دو شکل مفصل را درگیر می‌کند، زمانی که میکروارگانیسم بیماری زا از طریق خون به مفصل گسترش می‌یابد، و یا زمانی که مفصل به طور مستقیم با میکروارگانیسم از طریق آسیب یا جراحی آلوده شده است.
باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک، استرپتوکوک و نایسریا گونوره عامل اکثر موارد آرتروز سپتیک حاد و میکروارگانیسم‌هایی مانند سل و کاندیدا آلبیکنس باعث آرتروز سپتیک مزمن می‌شوند. آرتروز سپتیک مزمن از نوع حاد آن کمتر شایع می‌باشد. آرتروز سپتیک ممکن است در هر سنی رخ دهد. در نوزادان قبل از ۳ سالگی رخ می‌دهد، مفصل ران سایت معمول عفونت در این سن است.

آرتروز عفونی از ۳ سالگی تا نوجوانی غیر معمول است. در صورتی که کودکان واکسینه نشده باشند، با احتمال بیشتری نسبت به بزرگسالان، به آرتروز سپتیک ناشی از استرپتوکوک گروه B و هموفیلوس آنفولانزا مبتلا می‌شوند. بروز آرتروز باکتریایی ناشی از عفونت با ویروس آنفلوانزا، از زمان استفاده از واکسن هموفیلوس آنفولانزا ب (HIB) تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. آرتروز سپتیک اورژانس روماتولوژیک است زیرا می‌تواند منجر به تخریب سریع مفصل شود و مرگبار باشد. موارد زیر خطر ابتلا به آرتروز سپتیک را افزایش می‌دهند:

  • بیماری‌ها و آسیب‌های مفصلی
  • ایمپلنت مفصلی مصنوعی
  • عفونت باکتریایی در نقاط دیگر بدن
  • حضور باکتری در خون
  • بیماری مزمن (مانند دیابت، آرتروز روماتوئید و بیماری سلول داسی شکل خون)
  • تزریق داخل وریدی (IV) داروها
  • داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند
  • صدمه‌ی اخیر به مفاصل
  • آرتروسکوپی مفصل و یا عمل جراحی اخیر
  • بیماری‌هایی مانند اچ‌ای وی، که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند
  • سن بالا
علائم آرتروز سپتیک در نوزادان
  • گریه هنگام حرکت مفصل درگیر
  • تب
  • ناتوانی در حرکت اندام
  • تحریک پذیری
علائم آرتروز سپتیک در کودکان و بزرگسالان
  • تورم مفصل
  • ناتوانی در حرکت اندام
  • درد شدید، تورم و قرمزی مفاصل
  • تب
  • لرز (علامت غیر معمول است)

۷. آرتروز متابولیک

اسید اوریک از تجزیه‌ی ماده‌ای بنام پورین در بدن ایجاد می‌شود. اگر تولید اسید اوریک بیش از نیاز بدن باشد و یا بدن نتواند اسید اوریک محلول در خون را با سرعت کافی از کلیه‌ها دفع کند. در این حالت سطوح اوریک اسید در خون بالا می‌رود و در مفاصل تجمع می‌یابد و باعث تشکیل کریستال سوزنی شکل در مفصل (معمولا مفاصل انتهایی اندام‌ها مانند انگشت بزرگ پا و دست ) و باعث بیماری نقرس می‌شود.

نقرس

زمانی که بدن از بیش از حد اسید اوریک تولید کند و یا به اندازه‌ی کافی اسید اوریک دفع نکند، کریستال‌های اسید اوریک و یا اورات مونوسدیم، در بافت‌ها و مایعات بدن تجمع کنند و منجر به نقرس می‌شوند. عوامل خطر ابتلا به نقرس عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • فشار خون
  • مصرف الکل
  • استفاده از دیورتیک‌ها
  • رژیم غذایی غنی از گوشت و غذاهای دریایی
  • برخی داروها
  • اختلال عملکرد کلیه‌ها
علائم نقرس
  • درد و تورم مفاصل، اغلب در انگشت شست پا، مفاصل زانو و مچ پا
  • درد ناگهانی و ضرباندار که اغلب در طول شب ایجاد می‌شود.
  • گرمی، حساسیت، قرمزی و تورم مفاصل
  • تب
  • توفی:پس از چند سال ابتلا به نقرس، توده‌هایی زیر پوست اطراف مفصل یا در نوک انگشتان و گوش‌ها ایجاد می‌شود که باعث تغییر شکل و کشش پوست می‌شود و اگر باعث تخریب پوست شود می‌تواند منجر به عفونت و یا استئومیلیت شود. برخی از بیماران نیاز به جراحی فوری برای تخلیه توفی دارند.
عکس رادیولوژی دست یک بیمار مبتلا به نقرس
عکس رادیولوژی دست یک بیمار مبتلا به نقرس

عوامل موثر در ابتلا به آرتریت

اکثر انواع آرتروز با ترکیبی از عوامل مختلف مرتبط هستند، اما برخی از آرتروز‌ها علت مشخصی ندارند و به صورت غیر قابل پیش بینی ظاهر می‌شوند. علت با توجه به نوع آرتروز متفاوت است با این حال علل احتمالی ورم مفاصل عبارتند از:

  • آسیب و ضربه: منجر به آرتروز دژنراتیو می‌شود.
  • متابولیسم غیر طبیعی: منجر به نقرس و نقرس کاذب می‌شود.
  • ارث: مانند استئوآرتروز
  • عفونت‌ها: آرتروز در بیماری لایم
  • اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن: مانند آرتروز روماتوئید و لوپوس
  • ژنتیک: برخی افراد از نظر ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های مفصلی هستند. عوامل مضاعف مانند آسیب قبلی، عفونت، سیگار کشیدن و مشاغل فیزیکی می‌توانند ژن‌های آرتروز را فعال کنند و خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.
  • رژیم غذایی و تغذیه: تغذیه می‌تواند در خطر ابتلا به آرتروز و مدیریت آرتروز نقش داشته باشد. غذاهایی که التهاب را افزایش می‌دهند، به ویژه غذاهایی که پاسخ سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند مانند غذاهای مشتق شده از حیوانات و غذاهایی که حاوی مقدار زیاد شکر تصفیه شده هستند، می‌توانند نشانه‌های آرتروز را بدتر کنند. نقرس با رژیم غذایی مرتبط است، زیرا رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد پورین مانند غذاهای دریایی، شراب قرمز و گوشت قرمز باعث افزایش سطح اسید اوریک می‌شود. با این حال سبزیجات و سایر مواد غذایی گیاهی حاوی سطوح بالای پورین باعث افزایش نشانه‌های نقرس نمی شوند.

عوامل خطر در ابتلا به آرتروز

برخی از عوامل خطر ابتلا به آرتروز قابل اصلاح هستند در حالی که برخی دیگر قابل اصلاح نیستند. عوامل خطر غیر قابل اصلاح آرتروز عبارتند از:

  • سن: با افزایش سن خطر ابتلا به انواع مختلف آرتروز نیز افزایش می‌یابد.
  • جنسیت: شیوع انواع آرتروز در زنان بیشتر است و ۶۰ درصد از افراد مبتلا به آرتروز زن هستند، اما نقرس در مردان نسبت به زنان شایع تر است.
  • عوامل ژنتیکی: ژن‌های خاصی با خطر بالای ابتلا به آرتروز مانند آرتروز روماتوئید (RA)، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) و اسپوندیلیت انکیلوزین همراه هستند.
  • عوامل خطر قابل تغییر آرتروز عبارتند از:
  • اضافه وزن و چاقی: وزن بیش از حد به شروع و پیشرفت استئوآرتروز زانو منجر می‌شود.
  • آسیب‌های مفصلی: آسیب مفصلی می‌تواند به ایجاد استئوآرتروز در آن مفصل منجر شود.
  • عفونت: بسیاری از عوامل میکروبی می‌توانند مفاصل را آلوده کرده و باعث ایجاد اشکال مختلف ورم مفاصل شوند.
  • شغل: برخی مشاغل که شامل خم شدن تکراری زانو و چمباتمه زدن است با استئوآرتروز زانو همراه است.

برای تشخیص و درمان آرتروز باید متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان آرتروز چیست؟

احتمالا می‌خواهید بدانید که درمان قطعی آرتروز چیست؟ هدف از درمان آرتروز کنترل درد، به حداقل رساندن آسیب مفاصل، حفظ عملکرد و بهبود کیفیت زندگی است. طیف وسیعی از داروها مثل تولمتین، قرص نوروبین و تغییر شیوه‌ی زندگی می‌تواند در رسیدن به این هدف کمک کند. درمان‌ها به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

درمان دارویی آرتروز

داروهای تجویزی به نوع آرتروز بستگی دارد. داروهای مورد استفاده در آرتروز عبارتند از:

۱. داروهای ضد درد

۲. داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده‌ی بیماری (DMARDs)

  • متوتروکسات (Trexall)
  • هیدروکسی کلروکین (Plaquenil)
داروهای NSAID از داروهای ضدالتهاب هستند.
مصرف داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن می‌توانند دردهای التهابی را برطرف کند و باعث کاهش عدد CRP شوند.

۳. داروهای بیولوژیکی

  • اتانرسپت (Enbrel)
  • اینفلکسیمب (Remicade)

۴. کورتیکواستروئیدها

آرتروز غیر التهابی اغلب با داروهای مسکن، فعالیت بدنی، کاهش وزن و خودمراقبتی بهبود می‌یابد و آرتریت التهابی با داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده‌ی بیماری (DMARDs) و داروهای بیولوژیک بهبود می‌یابد.

درمان های غیر دارویی آرتروز

در صورتیکه دکتر آرتروز برای شما درمان دارویی تجویز کرده‌باشد یا نکرده‌باشد، برخی از روش‌های درمانی غیردارویی می تواند کمک بسیاری به شما بکند. در ادامه به برخی از این درمان‌ها می‌پردازیم که بیشتر آنها مرتبط با تغییر سبک زندگی هستند.

۱. رژیم غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سالم و متعادل شامل پروتئین حیوانی و گیاهان دارای آنتی اکسیدان بالا و دارای خواص ضد التهابی مانند ماهی، آجیل و دانه‌ها، میوه و سبزیجات، لوبیا، روغن زیتون و غلات کامل می‌تواند در درمان افراد مبتلا به آرتروز کمک کند در حالی که مواد غذایی حاوی ماده‌ی شیمیایی به نام سولانیون مثل گوجه فرنگی برای افراد مبتلا به آرتروز مفید نیستند.

۲. درمان فیزیکی

پزشکان اغلب دوره‌های فیزیوتراپی و ماساژ، درمان آب گرم، کار درمانی و مدیریت خستگی را برای کمک به بیماران مبتلا به آرتروز جهت کنترل برخی مشکلات و کاهش محدودیت حرکتی را توصیه می‌کنند.

۳. آموزش به بیمار و خود مدیریتی

شامل رعایت مواردی است که در بهبود شرایط بیمار موثر هستند مانند داشتن فعالیت جسمانی همراه با استراحت کافی، حفظ وزن متعادل، اجتناب از سیگار و الکل، حفاظت از مفاصل در برابر استرس غیر ضروری، بهبود خواب با اجتناب از کافئین و ورزش شدید در شب و محدودیت استفاده از صفحه‌ی نمایش قبل از خواب، مراقبت از مفاصل با انجام کارهایی مانند استفاده از مفاصل بزرگ به عنوان اهرم برای باز کردن درب و استفاده از چند مفاصل برای تقسیم وزن اشیایی که فرد بلند می‌کند مانند استفاده از کوله پشتی و عدم قرار گیری در یک وضعیت برای مدت طولانی، چک آپ منظم توسط دکتر.

در روند درمان آرتروز می‌توانید از کمک‌های متخصص طب فیزیکی و توانبخشی هم استفاده کنید.

درمان آرتروز زانو

برخی از روش‌های درمانی که برای بهبود زانو استفاده می‌شود شامل موارد زیر هستند؛

  • عمل زانو
  • قرار دادن کمپرس بر روی زانو، کمپرس سرد گذاشتن، استراحت کردن
  • فیزیوتراپی و توانبخشی
  • ماساژ درمانی
  • تزریق کورتیکواستروئید در زانو
  • تزریق هیالورونیک اسید در داخل مفصل زانو
  • PRP و تزریق سلول‌های بنیادی
  • RFA

۱. درمان آرتروز زانو در خانه

برای درمان خانگی آرتروز زانو تمرینات و ورزش برای آرتروز زانو توصیه می‌شود. برخی از ورزش‌هایی که هوازی هستند و می‌توانید از آنها برای بهبود شرایط خود استفاده کنید شامل موارد زیر هستند؛

  • می توانید یک دوچرخه‌ی ورزشی در خانه داشته‌باشید و به آرامی ورزش کنید.
  • می‌توانید در خانه تردمیل داشته‌باشید و راه بروید. پیاده روی در بیرون از منزل هم می‌تواند موثر باشد.
  • سعی کنید هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش‌های هوازی انجام دهید تا وضعیت زانوی شما بهبود پیدا کند.
  • اگر به زانوی شما آسیب می‌رسد و درد می‌گیرد می‌توانید ورزش خود را زمان‌بندی ۱۰ دقیقه برسانید و در روزها و زمان‌های مختلف پخش کنید.

۲. درمان قطعی آرتروز زانو

عمل زانو آرتروز، از روش‌های قطعی درمان آرتروز است و برای انجام آن باید با متخصص روماتولوژی مشورت کنید. در این جراحی مفصل زانو که آسیب دیده‌است، عوض می‌شود و به جای آن یک مفصل مصنوعی قرار داده می‌شود.

۳. قرص آرتروز زانو

برای درمان آرتروز و کاهش درد مفاصل زانو می‌توانید از مسکن‌های ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و مسکن‌های دیگر استفاده کنید.

۴. برای درمان آرتروز زانو چه بخوریم؟

برای کاهش درد آرتروز خود می‌توانید از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده کنید؛

  • ماهی چرب مانند سالمون و مکرل که حاوی مقدار زیادی امگا-۳ و ویتامین دی هستند.
  • از سبزیجات برگ سبز تیره استفاده کنید.
  • سعی کنید مغز‌ بیشتری از بین آجیل‌ها مصرف کنید.
  • روغن زیتون را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید.
  • آلو بخورید.
  • سیر و پیاز
  • چای سبز

درمان آرتروز گردن

برای درمان آرتروز گردن، اگر علائم شدید نباشند، در بیشتر موارد دکتر از شما می‌خواهد بیشتر استراحت کنید، گردنبند ببندید، دارو بخورید و به فیزیوتراپی بروید. اگرچه هیچ کدام از این درما‌ن‌ها، علت اصلی را درمان نمی‌کنند. در صورتیکه شدت درد زیاد باشد، مجبور به جراحی خواهید بود.

۱. درمان قطعی آرتروز گردن

درمان قطعی آرتروز گردن جراحی است. درمان قطعی آرتروز گردن جراحی است. معمولا زمانی این جراحی انجام می‌شود که درما‌ن‌های دیگر بی‌اثر باشند و علائم بدتر شوند.

کلار یا گردنبند برای کاهش درد آرتروز گردن مفید است.
از کلار برای بهبود در آرتروز گردن استفاده می‌شود.

۲. ورزش برای آرتروز گردن

تمرینات ورزشی برای بهبود آرتروز گردن شامل موارد زیر هستند؛

  • روی یک صندلی با حالت مناسب بنشینید.
  • سر خود را به سمت راست، به آرامی، خم کنید. درحالیکه چانه را در مرکز نگه داشته‌اید.
  • ۵ تا ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید. سپس به حالت قبل بازگردید.
  • حالا همین کار را برای سمت چپ بکنید. مجددا ۵ تا ۱۰ ثانیه گردن را در همان سمت نگه دارید و باز به وسط برگردید.
  • این کار را چندبار در روز تکرار کنید تا وضعیت گردن شما بهبود پیدا کند.

۳. درمان خانگی درد آرتروز گردن

برای بهبود درد آرتروز گردن و درمان آرتروز گردن در منزل بهتر است که تمرینات ارتروز گردن را انجام دهید که در بخش بالا توضیح داده شد.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از درمان آرتروز چیه؟ همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

بیماری های همراه آرتروز

در زیر به معرفی بیماری‌هایی که همراه با آرتروز دیده می‌شوند، می‌پردازیم:

۱. فشار خون بالا همراه با بیماری قلبی

شایعترین بیماری همراه در بزرگسالان مبتلا به آرتروز است.

۲. بیماری تنفسی مزمن به علت سیگار

دومین بیماری همراه شایع در بزرگسالان مبتلا به آرتروز است.

در صورت نیاز به پزشک می‌توانید به وب سایت نوبت دهی دکترتو مراجعه کنید و از دکتر ارتوپد و روماتولوژیست اینترنتی نوبت بگیرید.

راهنمای دکترتو در مراجعه به دکتر ارتوپد و روماتولوژیست

اگر هر یک از علائم آرتروز یا آرتریت را در خود مشاهده کردید، وقت را تلف نکنید و از دکتر روماتولوژیست نوبت بگیرید. برای دریافت نوبت می‌توانید به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید و با جستجوی تخصص روماتولوژی در شهر مورد نظر خود، به لیستی از متخصص‌های روماتولوژی دسترسی پیدا کنید و از دکتر مورد نظر نوبت بگیرید.

پرسش‌های متداول

بهتر است که از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که به آنها شکر اضافه شده‌است، خودداری کنید. از خوردن گوشت قرمز و فراوری شده بپرهیزید. غذاهای حاوی گلوتن نخورید. از خوردن الکل خودداری کنید. برخی روغن‌های گیاهی را از رژیم خود حذف کنید. غذاهای نمکی کمتر بخورید.

از این دارو به طور روتین برای درمان آرتروز استفاده نمی‌شود اما می‌تواند اثراتی بر روی درد آرتروز داشته‌باشد.

برای کاهش درد آرتروز می‌توانید از مسکن‌های غیراستروئیدی ضد التهاب استفاده کنید.

بهترین دارو برای درد آرتروز، مسکن‌های ضدالتهابی غیر استروئیدی هستند.

بله. درمان قطعی آن جراحی است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آرتروز

  1. سرینه گفت:

    سلام عرض ادب
    شخصی که دچار آرتوروز پا شده برای کم کردن وزن می تواند از تردمیل استفاده کند ؟
    سپاس از سایت دکترتو

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مورد باید بسته به وضعیت زانوها توسط متخصص ارتوپدی مشخص شود. حرکت آهسته ضری ندارد ولی حرکات سریع تردمیل مناسب نیست.
      دکتر فوق تخصص ارتوپد

    2. ناشناس گفت:

      با عرض سلام وخسته نباشید به شما
      من زنی ۵۵ ساله هستم که از مدتها پیش دچار بیماری آرتروز شدم خیلی دکتر رفتم و دارو مصرف کردم ولی همچنان درد دارم الان مدتیه که دردام بیشتر شده از گردن تا به کمر حتی لگن وپاهام وانگشتان دستم هست وستون فقرات‌ اذیتم میکنه نمیدونم چکار کنم میشه راهنماییم کنید که باید چکار کنم تا کمی درد کمتر بشه ممنون میشم از
      شما

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        با توجه به علایمی که دارید انجام mri ضروری است
        احتمالا بر اساس سلامت ستون فقرات نیااز به دارو درمانی دارید و درصورت بیرون زدگی دیسک توصیه به جراحی خواهد شد

  2. مینو گفت:

    سلام.من سه ماه هست استخوان های دنده سمت چپ و جناق،متورم شده و هنگام لمس و حرکت دردناک هست.به دو نفر دکتر مراجعه کردم و هرکدام دارو دادن ولی تشخیص قطعی ندادن.درعکس رادیولوژی و سونوگرافی هم چیزی مشخص نشد.لطفا منو راهنمایی کنید که مشکل من چی هست؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد در زیر دنده چپ می تواند از هر عضو در شکم که سمت چپ بالا یا زیر قفسه سینه، ستون فقرات و یا دنده چپ قرار دارد، به وجود آید.در افراد سالم، سوزش طحال و گاز تولید شده در روده بزرگ علل اصلی درد در زیر دنده چپ می باشد. این درد می تواند منشا روانی مانند درد عصبی قلب نیز داشته باشد. اما معمولا علل فیزیکی آن مشهود تر است. بهتره کبد و طحال شما توسط سونوگرافی به دقت بررسی شده و از نظر سلامت قلب اطمینان حاصل کنید.

  3. شیدا گفت:

    سلام وقت بخیر
    تستrf من مثبت شد..ولی crp و esr منفی شد و همچنین ana
    علایم بالینی خاصی موقع ویزیت دیده نشد..غیر از اینکه چند مدت هست درد گردن و ستون فقرات دارم و احساس ضعیف بودن عضلات کمر و گردنم باعث شده موقع بلند شدن در حالت خوابیده درد داسته باشم واحساس ضعیف بودن عضلات کمرم رو دارم..خانم ۳۳ ساله هستم..ممنون میشم راهنماییم کنید..به نظر شما من مبتلا به آرتریت روماتوئید هستم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مثبت شدن تست ارتریت شما ضرورت مراجعه به متخصص عفونی و بررسی بیشتر را مطرح می کند. ا زاین لینک نوبت بهترین متخصصان عفونی را بگیرید.
      متخصص عفونی

  4. زینب شریفی گفت:

    سلام
    برای پیشگیری ازآرتروز ازچه موادغذایی بایداستفاده کرد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تغذیه می‌تواند در خطر ابتلا به آرتروز و مدیریت آرتروز نقش داشته باشد. غذاهایی که التهاب را افزایش می‌دهند، به ویژه غذاهایی که پاسخ سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند مانند غذاهای مشتق شده از حیوانات و غذاهایی که حاوی مقدار زیاد شکر تصفیه شده هستند، می‌توانند نشانه‌های آرتروز را بدتر کنند.

  5. جلال گفت:

    سلام انگشت شصت دست راست وهردو زانو هم هنگام خم وراست کردن انگشت شصتم و ننشستن زانوهایم صدا وکم درد دارد دکتر علفی ها میگن بامالش دادن معجون روغن زیتون ونمک دریایی واسفند بعد چندجوش‌ وسرد شدن بسیار موثراست ‌ شماتاییدمیکنیدممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره برای بررسی مشکل خشکی مفصل و بررسی سابیدگی و آرتروز مفاصل به متخصص ارتوپدی مراجعه کنی.
      دکتر متخصص ارتوپد

  6. شهرام گفت:

    با عرض سلام و تشکر بابت اطلاعاتتون میخواستم بدونم آیا ورم کردن و قرمزی مچ پا که همراه با درد در همون قسمت مچ پا و مخصوصا کف پا و عضلات پشت ساق پا باشه میتونه یکی از علائم آرتروز باشه یا خیر ؟
    سوال دوم اینکه برای تشخیص آرتروز چیکار باید انجام داد ؟
    بازم ممنون از پیج خوبتون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد، تورم، سفتی و خشکی مفصل و اختلال در حرکت مفصل از علایم آرتروز هست. تشخیص آرتروز توسط متخصص روماتولوژی صورت میگیره. از این لینک میتونی نوبت متخصص روماتولوژی بگیری.
      متخصص روماتولوژی

  7. Majid Esteky گفت:

    Salam
    I have arthritis of the hand. A few points are important to consider and inform people. One is hand splints; those splints are like gloves and wearing splints block movement so after a few weeks or more or less Reduce the pain completely.
    Using the internet is quite common these days therefore many people use computers or laptops and type a lot and use their hand frequently. Many people work as programmers, these groups also use fingers for typing for many hours.
    Movement of fingers continually, causes finger joint erosion and later bad arthritis. I believe doctors should inform all people by internet or radio and TV and health journals That those who type for many hours and get the first symptom should avoid using their hand otherwise later it will get worse.
    Finally, nutrition like carrot and green tea and ginger s is good and Bad nutrition and lack of eating fruits and rich nutrition can cause joint weakness and arthritis. I believe advertising about this matter is especially important. If you add a picture of different splints In your website can attract many patients for you. Thank you for your website.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممنون از همراهی و نظراتتون

  8. رویا فراهانی گفت:

    سلام
    من خانمی ۳۵ ساله هستم میخواستم بدونم اگر من برای درد و خشکی انگشتان دست بعد از بیدار شدن به پزشک مراجعه کنم برای تشخیص آرتروز چکار میکنند ؟ آیا برام آزمایش خون می نویسن یا عکس رادیوگرافی یا چی ؟ ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      هر دو آزمایش براتون انجام میشه:
      بررسی وجود آنتی بادی ضد روماتیسمی در خون و عکس برداری برای بررسی تخریب مفصل.

    2. Majid Esteky گفت:

      There is a treatment, I had such problem in my fingers. Putting the hands in
      Hot Parafin for ten minutes, then keep hand in a towel for ten minutes.
      It is very effective. This treatment should be done by a specialist.

  9. میلاد گفت:

    با عرض سلام و ادب
    آیا آرتروز درمان قطعی دارد؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      متاسفانه این بیماری به طور قطعی درمان نمی شود زیرا روند تجریب غضروف استخوانی کاملا متوقف نمی شود و تنها می توان علایم را کنترل کرد یا سیر بیماری را آهسته کرد.

  10. فرامرز نادرخانی گفت:

    مجله خبری بسیار خوبی است

    1. فرامرز نادرخانی گفت:

      فقط قسمت پرسش و پاسخ ندارد

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست گرامی
        سوالی دارید بفرمایید، خوشحال می‌شم کمکی کنم.