بیماری پاژه استخوان، دومین بیماری شایع استخوان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری پاژه به طور معمول در افراد مسن دیده می‌شود. تغییر شکل استخوان،درد و افزایش خطر شکستگی از علائم این بیماری است. هر کدام از استخوان‌های بدن را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد. درمان فقط برای مدیریت و تسکین درد انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
بیماری پاژه

اسم بیماری پاژه بسیار عجیب و غریب است و حتی بسیاری فکر می‌کنند که پاژه یک بیماری نادر است. در حالی که بیماری پاژه، بعد از پوکی استخوان دومین بیماری شایع استخوانی است. این بیماری غالبا افراد را در سنین بالا تهدید می‌کند که در نهایت باعث بدشکل شدن استخوان یا ضعیف شدن استخوان می‌شود.

با توجه به اهمیت این بیماری در این مقاله به صورت کامل علائم بیماری پاژه را می‌شناسید، نحوه‌ی تشخیص و عکس آن را می‌بینید و با درمان و انواع و عوارض بیماری آشنا می‌شوید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این بیماری چه علائمی دارد؟ چرا ایجاد می‌شود؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ درصورتی‌که درمان نشود، چه اتفاقی میفتد؟

بیماری پاژه چیست؟

بیماری پاژه استخوان که به نام استئویت دفورمان هم شناخته می‌شود، به طور معمول افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشخصه این بیماری استخوانی مزمن، بازسازی غیرطبیعی استخوان است که منجر به تغییر شکل استخوان و افزایش خطر شکستگی می‌شود. در حالت طبیعی، بافت جدید و طبیعی استخوان به تدریج جایگزین بافت قدیمی می‌شود. اما در این بیماری، در این روند طبیعی تداخل وجود دارد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که فرآیند بازسازی استخوان بیش از حد و به‌هم‌ریخته می‌شود و در نتیجه استخوان‌ها ضعیف شده و تغییر شکل می‌دهند.

بیماری پاژه می‌تواند هر استخوانی در بدن را درگیر کند، اما بیشتر لگن، ستون فقرات، جمجمه و استخوان‌های بلند پاها را درگیر می‌کند. برخی از افراد مبتلا به بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است درد استخوان، تغییر شکل، شکستگی و مشکلات عصبی مانند کاهش شنوایی، فشردگی عصب و فشردگی طناب نخاعی داشته باشند. درمان ممکن است شامل داروهایی برای کند کردن بازسازی استخوان یا جراحی برای اصلاح ناهنجاری‌های استخوانی یا تسکین فشار عصبی باشد.

این بیماری به افتخار سر جیمز پاجت، پزشک بریتانیایی قرن نوزدهمی که اولین بار این بیماری را توصیف کرد، نامگذاری شده است.

درصورتی‌که مشکوک به علائم این بیماری هستید یا نیاز به دریافت مشاوره تلفنی یا متنی با دکتر ارتوپد دارید، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

بیماری پاژه ممکن است استخوان جمجمه را تحت تاثیر قرار دهد.
بیماری پاژه ممکن است استخوان جمجمه را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع بیماری پاژه چیست؟

دو نوع اصلی Paget’s disease وجود دارد:

  1. بیماری پاژه کانونی: این نوع بیماری پاژه تنها یک یا چند استخوان را درگیر می‌کند. معمولاً بدون علامت است و ممکن است به طور اتفاقی در طی یک رادیوگرافی معمولی یا سایر آزمایشات تصویربرداری کشف شود.
  2. بیماری پاژه پلی استوتیک: این نوع بیماری پاژه بر چندین استخوان در سراسر بدن تأثیر می‌گذارد. این نوع شیوع بیشتری نسبت به نوع کانونی آن دارد و معمولاً با علائم شدیدتری همراه است.

علائم بیماری پاژه چیست؟

بیماری پاژه یکی از انواع بیماری‌ های ارتوپدی است که علائم آن بسته به شدت و محل استخوان‌های آسیب‌دیده می‌تواند متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است به هیچ وجه علائمی را تجربه نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است، این موارد را تجربه کنند:

  • درد استخوان: بیماری پاژه می‌تواند باعث درد موضعی استخوان، به ویژه در لگن، ستون فقرات و پاها شود.
  • بدشکلی‌های استخوانی: رشد غیرطبیعی استخوان باعث بدشکل شدن استخوان‌ها و در نهایت منجر به خمیدگی پاها یا انحنای ستون فقرات می‌شود.
  • شکستگی‌ها: استخوان‌های ضعیف بیشتر مستعد شکستگی هستند.
  • کم شنوایی: بیماری اگر استخوان‌های گوش را تحت تاثیر قرار دهد، منجر به کاهش شنوایی و در برخی موارد ناشنوایی می‌شود.
  • استخوان‌های بزرگ شده: استخوان‌های آسیب دیده می‌توانند بزرگتر و ضخیم‌تر از حد طبیعی شوند.
  • درد و سفتی مفاصل: رشد غیرطبیعی استخوان می‌تواند باعث سفتی مفصل شود و حرکت مفصل را محدود کند.
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن: فشرده شدن اعصاب می‌تواند باعث بی‌حسی یا گزگز شدن در نواحی درگیر شود.
  • سردرد: بیماری اگر استخوان‌های جمجمه را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند باعث سردرد شود.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، ضروری است برای تشخیص دقیق و درمان مناسب با دکتر ارتوپد مشورت کنید. مشاوره تلفنی ارتوپدی برای رفع نگرانی شما می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آیا شما هم علائم بیماری پاژه استخوان داری؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر

چه نوع درد استخوانی علامت بیماری پاژه است؟

درد استخوان یکی از علائم شایع این بیماری است. درد استخوان مربوط به پاژه معمولاً به عنوان یک درد مبهم و عمیق توصیف می‌شود که اغلب در شب بدتر است و می‌تواند در هر استخوان آسیب‌دیده حس شود. درد ممکن است ثابت یا متناوب باشد و گاهی با سفتی یا حساسیت در ناحیه آسیب‌دیده همراه است.

ضروری است یادآوری کنیم که اگر درد استخوان یا هر علامت نگران کننده دیگری را تجربه می‌کنید، مهم است که با دکتر ارتوپد خوبی برای معاینه و تشخیص مناسب صحبت کنید.

در بیماری پاژه استخوان رشد غیرطبیعی استخوان باعث بدشکل شدن استخوان‌ها و در نهایت منجر به خمیدگی پاها یا انحنای ستون فقرات می‌شود.

بیماری پاژه چه قسمت هایی از بدن را بیشتر درگیر می کند؟

به نقل از mayo clinic بیماری پاژه استخوان می تواند هر استخوانی در بدن را درگیر کند، اما بیشتر استخوان‌های ستون فقرات، لگن، جمجمه و استخوان‌های بلند پاها درگیر می‌شوند. در برخی موارد، تنها یک استخوان ممکن است تحت تأثیر بیماری قرار گیرد (معروف به بیماری کانونی)، در حالی که در نوع دیگر، ممکن است چندین استخوان تحت تأثیر قرار گیرد (به عنوان بیماری پلی استوتیک شناخته می‌شود).

این بیماری می‌تواند باعث بزرگ شدن و بدشکل شدن استخوان‌ها شود که بسته به محل استخوان‌های آسیب‌دیده منجر به علائم مختلفی می‌شود. به عنوان مثال، اگر جمجمه تحت تأثیر قرار گرفته باشد، علائم ممکن است شامل سردرد، کاهش شنوایی و تغییرات بینایی باشد. اگر ستون فقرات تحت تأثیر قرار گرفته باشد، علائم ممکن است شامل کمردرد و از دست دادن قد به دلیل فشار مهره‌ها باشد. اگر استخوان‌های بلند پاها تحت تأثیر قرار گیرند، علائم ممکن است شامل خم شدن پاها یا افزایش خطر شکستگی باشد.

توجه به این نکته ضروری است که همه افراد مبتلا به بیماری علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند. در برخی موارد، این بیماری ممکن است به طور اتفاقی در طی یک رادیوگرافی معمولی یا سایر آزمایشات تصویربرداری کشف شود. اگر درد استخوان، درد مفاصل یا علائم دیگری را تجربه می‌کنید که می‌تواند مربوط به بیماری پاژه باشد، مهم است که برای ارزیابی و تشخیص مناسب به ارتوپد مراجعه کنید.

رشد غیرطبیعی استخوان در بیماری پاژه ممکن است باعث بدشکلی پاها شود.
رشد غیرطبیعی استخوان در بیماری پاژه ممکن است باعث بدشکلی پاها شود.

برای بررسی علائم بیماری پاژه باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم مشکوکی دارید و درد استخوان و مفاصل شما کاهش پیدا نمی‌کند، باید برای تشخیص این بیماری به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر ارتوپد ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص ارتوپد وجود دارد.

علت پاژه استخوان چیست؟

علت دقیق بیماری پاژه استخوان مشخص نیست، اما تصور می‌شود که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی باشد. برخی از متخصصان بر این باورند که عفونت ویروسی ممکن است باعث ایجاد این بیماری در افرادی شود که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند.

بیماری پاژه با تجزیه غیرطبیعی و تشکیل بافت استخوانی مشخص می‌شود. استخوان مبتلا به بیماری پاژه از نظر ساختاری غیرطبیعی، شکننده و مستعد تغییر شکل است. بافت استخوان توسط سلول‌هایی به نام استئوکلاست تجزیه می‌شود و بافت استخوانی جدید توسط سلول‌هایی به نام استئوبلاست تشکیل می‌شود. در بیماری پاژه، استئوکلاست‌ها بیش از حد فعال هستند و استخوانی غیرطبیعی و مستعد شکستگی ایجاد می‌کنند.

بیماری پاژه در افراد مسن شایع‌تر است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این بیماری در خانواده‌ها دیده می‌شود. همچنین در جمعیت‌های خاصی از جمله افراد انگلیسی یا اروپایی تبار شایع‌تر است. عوامل محیطی مانند قرارگرفتن در معرض ویروس‌ها یا سموم نیز ممکن است در ایجاد بیماری پاژه نقش داشته باشند. با این حال، تحقیقات بسیار بیشتری برای درک کامل علل این وضعیت مورد نیاز است.

علت دقیق بیماری پاژه هنوز مشخص نیست. اما ژنتیک نقش مهمی در آن دارد.
علت دقیق بیماری پاژه هنوز مشخص نیست. اما ژنتیک نقش مهمی در آن دارد.

عوامل خطر برای ایجاد بیماری پاژه چیست؟

اگرچه علت دقیق بیماری پاژه به طور کامل شناخته نشده است، چندین عامل خطر و ریسک فاکتور مهم برای این بیماری شامل موارد زیر است:

  • سن: بیماری پاژه در افراد بالای ۵۵ سال شایع‌تر است.
  • جنسیت: مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به بیماری پاژه هستند.
  • ژنتیک: ژنتیک نقش پررنگی در پاژه دارد، طوری‌که اگر در خانواده کسی درگیر بیماری باشد، احتمال درگیر شدن شما هم افزایش پیدا می‌کند.
  • جغرافیا: بیماری پاژه در مناطق خاصی از جهان از جمله اروپا، استرالیا و نیوزلند شایع‌تر است.
  • عفونت‌های ویروسی: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عفونت‌های ویروسی، مانند ویروس سرخک، ممکن است در ایجاد بیماری پاژه نقش داشته باشد.
  • عوامل محیطی: قرارگرفتن در معرض برخی عوامل محیطی، مانند سموم یا تشعشعات، ممکن است خطر ابتلا به بیماری پاژه را افزایش دهد.
  • سایر شرایط پزشکی: افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند، مانند پوکی استخوان یا آرتروز، ممکن است خطر ابتلا به بیماری پاژه را افزایش دهند.

توجه به این نکته مهم است که داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر لزوماً به این معنی نیست که یک فرد به بیماری پاژه مبتلا می‌شود.

ژنتیک نقش پررنگی در پاژه دارد، طوری‌که اگر در خانواده کسی درگیر بیماری باشد، احتمال درگیر شدن شما هم افزایش پیدا می‌کند.

بیماری پاژه در کودکان هم رخ می دهد؟ بیماری پاژه نوجوانی چیست؟

پاژه به طور معمول افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچند نادر، اما می‌تواند در کودکان هم رخ دهد و گاهی اوقات به عنوان بیماری پاژه نوجوانان هم شناخته می‌شود.

بیماری پاژه نوجوانی یک اختلال ژنتیکی است که در اثر جهش در ژن TNFRSF11B ایجاد می‌شود. این ژن دستورالعمل‌هایی را برای ساخت پروتئینی به نام استئوپروتجرین ارائه می‌دهد که به تنظیم تشکیل و تجزیه بافت استخوانی کمک می‌کند. هنگامی که این ژن جهش پیدا می‌کند، شکسته شدن و اصلاح استخوان‌ها با سرعتی سریع‌تر می‌شود و منجر به ضعیف شدن و بدشکل شدن استخوان‌ها می‌شود.

علائم بیماری در نوجوانی می‌تواند شامل درد استخوان، خم شدن پاها، کاهش شنوایی و بزرگ شدن سر باشد. این بیماری از طریق اشعه ایکس، اسکن استخوان و آزمایش ژنتیک قابل تشخیص است.

هیچ درمانی برای بیماری پاژه نوجوانان وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی ممکن است شامل داروهایی برای کمک به کند کردن چرخش استخوان و بهبود تراکم استخوان، و همچنین مداخلات ارتوپدی برای کمک به اصلاح ناهنجاری‌های استخوانی باشد.

برای کودکان مبتلا به بیماری پاژه نوجوانان بسیار مهم است که توسط تیمی از متخصصان از جمله متخصص غدد کودکان، جراح ارتوپد و شنوایی‌سنج تحت نظر باشند.

در نوجوانان این بیماری می‌تواند باعث خم شدن پاها شود.
در نوجوانان این بیماری می‌تواند باعث خم شدن پاها شود.

تشخیص بیماری پاژه چگونه است؟

تشخیص بیماری معمولاً شامل ترکیبی از معاینه فیزیکی، آزمایش خون و آزمایش‌های تصویربرداری است. معاینه فیزیکی ممکن است ناهنجاری یا حساسیت استخوان را نشان دهد، در حالی که آزمایش خون می‌تواند سطح آلکالین فسفاتاز را اندازه‌گیری کند. تست‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا اسکن MRI می‌توانند ناهنجاری‌های استخوانی را نشان دهند و به تعیین وسعت بیماری کمک کنند.

شما می‌توانید برای تشخیص بیماری‌های استخوان، چکاپ سلامت استخوان را هم هر ساله انجام دهید.

متخصص ارتوپد برای کاهش درد استخوان‌ها داروهایی تجویز می‌کند.
متخصص ارتوپد برای کاهش درد استخوان‌ها داروهایی تجویز می‌کند.

درمان بیماری پاژه چیست؟

در حال حاضر درمان مشخصی برای درمان بیماری پاژه وجود ندارد. با این حال، با درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به بیماری پاژه می‌توانند این بیماری را مدیریت کنند و زندگی عادی و فعالی داشته باشند. درمان بیماری هم به شدت بیماری و علائم موجود بستگی دارد. هدف از درمان کاهش چرخش استخوان، کاهش درد استخوان و جلوگیری از عوارضی مانند شکستگی یا تغییر شکل است.

چندین داروی مهم که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • بیس فسفونات‌ها: این داروها رایج‌ترین درمان برای بیماری پاژه هستند. آنها با کاهش سرعت چرخش استخوان و کاهش درد استخوان کار می‌کنند. نمونه‌هایی از بیس فسفونات‌های مورد استفاده برای بیماری پاژه عبارتند از: آلندرونات، ریزدرونات و زولدرونیک اسید.
  • کلسی تونین: این هورمون می‌تواند به صورت تزریقی یا اسپری بینی تجویز شود و با مهار تحلیل استخوان عمل می‌کند.
  • هورمون پاراتیروئید (PTH): در برخی موارد می‌توان از PTH برای تقویت رشد استخوان جدید و کاهش درد استخوان استفاده کرد.
  • داروهای ضد التهابی: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را می‌توان برای کاهش درد و التهاب استفاده کرد.

همچنین ممکن است در برخی موارد، برای اصلاح ناهنجاری‌های استخوانی، ترمیم شکستگی‌ها یا کاهش فشار روی اعصاب، جراحی لازم باشد.

توجه به این نکته ضروری است که هیچ درمانی برای بیماری پاژه وجود ندارد و درمان بر مدیریت علائم و پیشگیری از عوارض متمرکز است. علاوه بر دارو و جراحی، اصلاح شیوه زندگی مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم نیز ممکن است برای حمایت از سلامت استخوان توصیه شود.

به طور کلی، انتخاب درمان بیماری باید با مشورت متخصص ارتوپد انجام شود که می‌تواند شدت بیماری را ارزیابی کند و مناسب‌ترین برنامه درمانی را برای هر بیمار جداگانه توصیه کند.

آیا دنبال راهی برای درمان بیماری پاژه استخوان هستی؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

برای درمان پاژه به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

بیماران مبتلا به بیماری پاژه باید برای درمان به یک متخصص مانند ارتوپد، روماتولوژیست یا متخصص غدد ارجاع داده می‌شوند. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با روماتولوژیست یا دکتر ارتوپد وجود دارد.

در حال حاضر درمان مشخصی برای درمان بیماری پاژه وجود ندارد. با این حال، با درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به بیماری پاژه می‌توانند این بیماری را مدیریت کنند.

عوارض بیماری پاژه در صورت عدم درمان چیست؟

در صورت عدم درمان، بیماری پاژه می‌تواند منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به ارتوپد

بیماری پاژه استخوان یک بیماری مزمن است که می‌تواند باعث درد استخوان، تغییر شکل و شکستگی شود. این بیماری از طریق ترکیبی از معاینه فیزیکی، آزمایش خون و آزمایش‌های تصویربرداری تشخیص داده می‌شود و توسط متخصص ارتوپد درمان می‌شود. در حالی که هیچ درمانی برای بیماری پاژه وجود ندارد، این بیماری با دارو و جراحی قابل مدیریت است و اکثر افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند زندگی عادی و فعالی داشته باشند.

مراجعه به پزشک اولین و بهترین راه برای تشخیص دقیق بیماری و انتخاب بهترین روش درمان است. برای تشخیص و درمان بیماری پاژه نیازمند مراجعه به متخصص ارتوپدی هستید. در دکترتو می‌توانید با لیستی از بهترین متخصصان ارتوپدی برای تشخیص و درمان بیماری پاژه آشنا شوید. با استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین دکترتو می‌توانید به راحتی از پزشک موردنظرتان وقت ویزیت بگیرید و یا اینکه از خدمات مشاوره آنلاین یا تلفنی دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری پاژه وجود ندارد، اما درمان‌های فعلی می‌تواند به مدیریت علائم و جلوگیری از عوارض کمک کند. با درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به بیماری پاژه می‌توانند زندگی عادی و فعالی داشته باشند.

این بیماری طول عمر را کاهش می‌دهد ولی اکثر بیماران حداقل ۱۵-۱۰ سال پس از بروز بیماری زنده می‌مانند.

یک جزء ژنتیکی در بیماری پاژه وجود دارد و می‌تواند در خانواده‌ٰها به‌صورت ارثی منتقل شود. با این حال، همیشه ارثی نیست و می‌تواند خودبه‌خود و بدون هیچ‌گونه سابقه خانوادگی هم رخ دهد.

بیماری پاژه نوعی سرطان نیست، اما در موارد نادر ممکن است خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش دهد. افراد مبتلا به بیماری پاژه باید به طور منظم توسط ارتوپد تحت نظر باشند تا هر گونه علائم سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

ورزش می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری پاژه مفید باشد، زیرا می‌تواند به حفظ استحکام و انعطاف استخوان کمک کند. با این حال، مهم است که قبل از شروع یک برنامه ورزشی با ارتوپد صحبت کنید، زیرا برخی از فعالیت‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری پاژه خطرناک باشد.

بیماری پاژه استخوانی علیرغم تشابه اسم با بیماری پاژه پستانی دو بیماری متفاوت هستند. بیماری پاژه پستانی نوعی سرطان سینه است که نوک پستان را درگیر می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(2.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن