نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر خواب و بیداری افراد تاثیر گذار است. این حملات ممکن است در طول هر کاری و یا در هر زمانی رخ دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 4 دقیقه
نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تجربه خواب آلودگی روزانه و دوره‌های متناوب و غیرقابل کنترل خوابیدن در طول روز را تجربه می‌کنند. این حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

در یک چرخه خواب معمولی، ابتدا به مراحل اولیه خواب و به دنبال مراحل عمیق خواب و در نهایت (بعد از ۹۰ دقیقه) حرکت سریع چشم (REM) وارد شوید. برای افرادی که مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب هستند، خواب REM تقریبا بلافاصله در چرخه خواب، و همچنین دوره‌ای در طول ساعات بیداری، اتفاق می‌افتد. در خواب REM است که ما رویاها و فلج عضله را تجربه کنیم – که بعضی از نشانه‌های نارکولپسی یا حمله‌ی خواب را نشان می‌دهد.

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی شروع می‌شود، اما در هر سنی می‌تواند ظاهر شود. در بسیاری از موارد، نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تشخیص داده نشده است و بنابراین درمان نمی‌شود.

دلایل نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علت نارکولپسی یا حمله‌ی خواب مشخص نیست با این حال، دانشمندان در جهت شناسایی ژن‌هایی که به شدت مرتبط با این اختلال است، پیشرفت‌هایی داشته اند. این ژن‌ها تولید مواد شیمیایی را در مغز کنترل می‌کند که ممکن است سیگنال‌های خواب و بیداری را تنظیم کند. برخی از کارشناسان معتقدند که نارکولپسی ممکن است به علت کمبود تولید شیمیایی به نام هیپوکتین توسط مغز باشد. علاوه بر این، محققان ناهنجاری‌ها را در نقاط مختلف مغز که در تنظیم خواب REM دخیل اند، کشف کرده اند. این ناهنجاری‌ها ظاهرا به پیشرفت علائم کمک می‌کنند. به گفته کارشناسان، احتمالا نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شامل عوامل متعددی است که باعث اختلال در عملکرد عصبی و اختلالات خواب REM می‌شود.

آیا شما هم با حمله خواب روبه‌رو هستید؟

برای درمان همین حالا مشاوره بگیرید

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب عبارتند از:

خواب آلودگی بیش از حد روزانه: به طور کلی، خواب آلودگی باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه فرد می‌شود، هرچند که فرد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شب نیز خواب کافی شب دارد. این افراد معمولا اختلالات ذهنی، کمبود انرژی و تمرکز، افت حافظه، خلق افسرده یا خستگی شدید را گزارش می‌دهند.

Cataplexy: این علامت شامل کاهش ناگهانی حجم ماهیچه است که منجر به احساس ضعف و از دست دادن کنترل عضلات می‌شود. کاتاپلکسی می‌تواند نشانه‌هایی از لکنت و گرفتگی زبان و شل شدن بدن، بسته به عضلات درگیر ایجاد کند و اغلب به دنبال احساسات شدید مانند غافلگیری، خنده، یا خشم ایجاد می‌شود.

هذیان‌ها: معمولا این توهمات، واضح و اغلب ترسناک هستند. توهمات در ابتدا از نوع بینایی است، اما هر یک از حواس دیگر را نیز می‌تواند درگیر باشد. هنگامی که این توهم‌ها همراه به حملات خواب باشد به آن توهمات خواب گفته می‌شود.

فلج خواب: این علامت شامل ناتوانایی موقت در حرکت یا صحبت کردن هنگام خواب یا بیدار شدن است. این وقایع به طور کلی مختصر بوده و چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می‌یابند. پس از اتمام این واقعه، فرد به سرعت توانایی کامل خود را برای حرکت و صحبت را بدست می‌آورد.

حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.
حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.

تشخیص حمله‌ی خواب چیست؟

معاینه فیزیکی و شرح حال کامل پزشکی برای تشخیص مناسب نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است. با این حال، هیچ یک از علائم فوق منحصر به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب نیست. چندین آزمایش تخصصی که می‌توانند در یک درمان اختلالات خواب یا آزمایشگاه خواب انجام شوند، معمولا قبل از تشخیص تشخیص می‌بایست انجام شود. دو آزمایش که در تایید تشخیص نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است، پلی سومنوگرافی (PSG) و آزمون تأخیر خواب چندگانه (MSLT) است.

سریع‌ترین روش برای درمان این مشکل چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

درمان حمله‌ی خواب چیست؟

اگرچه هیچ درمان قطعی برای درمان نارکولپسی یا حمله‌ی خواب وجود ندارد، بیشترین علائم این اختلال در اکثر افراد با دارو کنترل می‌شود. خواب آلودگی با محرک‌های شبه-آمفتامین درمان می‌شود، در حالی که علائم خواب غیر طبیعی REM با داروهای ضد افسردگی درمان می‌شود.
اخیرا یک داروی جدید برای کسانی که از نارکولپسی یا حمله‌ی خواب با کاتاپلکسی (شل شدن عضلات و‌زمین افتادن به هنگام حالات هیجانی شدید و گریه یا خنده شدید) رنج می‌برند، تایید شده است. این دارو که Xyrem نامیده می‌شود، به افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب کمک می‌کند تا خواب شبانه‌ی بهتری را تجربه کنند، و این باعث می‌شود که آنها در طول روز خواب آلوده نباشند. مصرف دارو در بیماران مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد. اصلاح شیوه زندگی از قبیل اجتناب از مصرف کافئین، الکل، نیکوتین و وعده‌های غذایی سنگین، همچنین تنظیم برنامه خواب، برنامه ریزی برای چرت روزانه (۱۰ تا ۱۵ دقیقه) و ورزش نیز می‌تواند باعث کاهش علائم شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

 

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حمله‌ی خواب

  1. ابوالفضل گفت:

    درود بر شما من ۴۵ ساله هستم اکثر شب‌ها که تازه میخوام بخوابم بدنم فلج میشه تمام وقایع دوروربر خودم رو میبینم اما هیچ حرکتی ندارم حتی صدا میزنم که منو بیدار کنید وقتی بیدار میشم که میگم چرا بیدارم نمیکنید بهم میگن تو فقط داشتی آه و ناله میکردی فکر کردیم داری خواب میبینی که بیدارت کردیم روزا هم که خسته و حوصله هیچ کاری ندارم همش خمیازه میکشم پشت کتف سمت راست خیلی میگیره پایین کمرم درد دارم جدیدا حافظه و چشمم خیلی ضعیف شده.ممنون از راهنمایی شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم اضطراب و پانیک دارید
      خطرناک است
      حتمن به پزشک مراجعه کنید

  2. ابوالفضل گفت:

    درود بر شما.من اکثر شب ها که میخوام تازه بخوابم بدنم فلج میشه میتونم تمام وقایع دروربر خودم رو ببینم اما هیچ حرکتی ندارم هرچه میگم منو بیدار کنید کسی متوجه نمیشه وقتی بیدار میشم به همسر فرزند یا دوستان میگو چرا بدارم نمیکنی میگن داشتی آه وناله میکردی که متوجه شدیم فکر کردیم داری خواب میبینی روزا هم که خیلی خسته وهمش خمیازه میکشم اصلا حال هیچ کاری رو ندارم جدیدا هم حافظه ام و چشمم خیلی ضعیف شده.ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم اضطراب و پانیک دارید
      خطرناک است
      حتمن به پزشک مراجعه کنید

  3. j گفت:

    سلام من مرد۳۴ساله هستم الان ۲ساله ماهی ۲باریا ۳ یا ۴بار شبا از خواب هراسان بیدار میشم داد میزنم هرکی که پیشم میشه کتک میزنم پا میشم میدوم از خواب که بیدار میشم هیچی یادم نمیاد شبا بعد ساعت ۲اینجوری میشم ی چیز شبیه آدم کوچک سیاه رنک میبینم میاد پیشم یا از دور نگاهم میکنه عرق میکنم نفسم بند میاد نمیتونم نفس بکشم راننده هستم حتی چند بار تو ماشین اینجوری شدم زدم شیشه جلو ماشین رو شکستم خودمو پرت کردم بیرون بعد این که بیدار شدم دیدم بیرون از ماشین هستم اصلا هیچی یادم نمیاد کلاانرژیم رو از دست میدم دستم به هیچ کاری نمیره اصلا نمیتونم ت خونه تنها باشم دیگه خسته شدم افسرده شدم
    دکتر مغزاعصاب رفتم چند جا دعا نویس رفتم دعا نویس ها گفتن جن هست تورو اذیت میکنن بلید احصار کنیم احصارم کردن خوب نشدم لطفا اگه هرکی اینجوری شده درمان شده یا دکتر میشناسین راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم مانیا و پانیک دارید
      و نیاز به بررسی بیشت دارید
      ولی نگران نباشید
      تلاش کنید برای خوب شدنتان و حتمن به یک روانپزشک خوب مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

  4. نیما گفت:

    درود…۳۸ ساله هستم. نارکولپسی انقدر شدیده که اگر در بیرون از منزل دچار حمله خواب بشید حتی ده قدم هم نمیتونید راه برید و فرقی نمیکنه کجایید همونجا دراز میکشید و میخوابید…الان با تجویز روانپزشک لیزدگزآمفتامین (ویاس) ۵۰ مصرف میکنم در صبح و با این حال بعد از ظهر هم باید یک ساعت حداقل بخوابم… لطفاً شب ها قبل از ساعت ده بخوابید تا در طول روز حالتون بهتر باشه به هر حال چاره ای نیست و مجبوریم برنامه خواب مرتبی داشته باشیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از راهنمایی تان نیمای عزیز
      تندرست باشید همیشه

  5. علیرضا فغان معروفی گفت:

    عالی و مفید بود
    سپاسگزارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از لطف شما
      تندرست باشید