نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر خواب و بیداری افراد تاثیر گذار است. این حملات ممکن است در طول هر کاری و یا در هر زمانی رخ دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 4 دقیقه
نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تجربه خواب آلودگی روزانه و دوره‌های متناوب و غیرقابل کنترل خوابیدن در طول روز را تجربه می‌کنند. این حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

در یک چرخه خواب معمولی، ابتدا به مراحل اولیه خواب و به دنبال مراحل عمیق خواب و در نهایت (بعد از ۹۰ دقیقه) حرکت سریع چشم (REM) وارد شوید. برای افرادی که مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب هستند، خواب REM تقریبا بلافاصله در چرخه خواب، و همچنین دوره‌ای در طول ساعات بیداری، اتفاق می‌افتد. در خواب REM است که ما رویاها و فلج عضله را تجربه کنیم – که بعضی از نشانه‌های نارکولپسی یا حمله‌ی خواب را نشان می‌دهد.

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی شروع می‌شود، اما در هر سنی می‌تواند ظاهر شود. در بسیاری از موارد، نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تشخیص داده نشده است و بنابراین درمان نمی‌شود.

دلایل نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علت نارکولپسی یا حمله‌ی خواب مشخص نیست با این حال، دانشمندان در جهت شناسایی ژن‌هایی که به شدت مرتبط با این اختلال است، پیشرفت‌هایی داشته اند. این ژن‌ها تولید مواد شیمیایی را در مغز کنترل می‌کند که ممکن است سیگنال‌های خواب و بیداری را تنظیم کند. برخی از کارشناسان معتقدند که نارکولپسی ممکن است به علت کمبود تولید شیمیایی به نام هیپوکتین توسط مغز باشد. علاوه بر این، محققان ناهنجاری‌ها را در نقاط مختلف مغز که در تنظیم خواب REM دخیل اند، کشف کرده اند. این ناهنجاری‌ها ظاهرا به پیشرفت علائم کمک می‌کنند. به گفته کارشناسان، احتمالا نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شامل عوامل متعددی است که باعث اختلال در عملکرد عصبی و اختلالات خواب REM می‌شود.

آیا شما هم با حمله خواب روبه‌رو هستید؟

برای درمان همین حالا مشاوره بگیرید

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب عبارتند از:

خواب آلودگی بیش از حد روزانه: به طور کلی، خواب آلودگی باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه فرد می‌شود، هرچند که فرد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شب نیز خواب کافی شب دارد. این افراد معمولا اختلالات ذهنی، کمبود انرژی و تمرکز، افت حافظه، خلق افسرده یا خستگی شدید را گزارش می‌دهند.

Cataplexy: این علامت شامل کاهش ناگهانی حجم ماهیچه است که منجر به احساس ضعف و از دست دادن کنترل عضلات می‌شود. کاتاپلکسی می‌تواند نشانه‌هایی از لکنت و گرفتگی زبان و شل شدن بدن، بسته به عضلات درگیر ایجاد کند و اغلب به دنبال احساسات شدید مانند غافلگیری، خنده، یا خشم ایجاد می‌شود.

هذیان‌ها: معمولا این توهمات، واضح و اغلب ترسناک هستند. توهمات در ابتدا از نوع بینایی است، اما هر یک از حواس دیگر را نیز می‌تواند درگیر باشد. هنگامی که این توهم‌ها همراه به حملات خواب باشد به آن توهمات خواب گفته می‌شود.

فلج خواب: این علامت شامل ناتوانایی موقت در حرکت یا صحبت کردن هنگام خواب یا بیدار شدن است. این وقایع به طور کلی مختصر بوده و چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می‌یابند. پس از اتمام این واقعه، فرد به سرعت توانایی کامل خود را برای حرکت و صحبت را بدست می‌آورد.

حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.
حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.

تشخیص حمله‌ی خواب چیست؟

معاینه فیزیکی و شرح حال کامل پزشکی برای تشخیص مناسب نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است. با این حال، هیچ یک از علائم فوق منحصر به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب نیست. چندین آزمایش تخصصی که می‌توانند در یک درمان اختلالات خواب یا آزمایشگاه خواب انجام شوند، معمولا قبل از تشخیص تشخیص می‌بایست انجام شود. دو آزمایش که در تایید تشخیص نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است، پلی سومنوگرافی (PSG) و آزمون تأخیر خواب چندگانه (MSLT) است.

سریع‌ترین روش برای درمان این مشکل چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

درمان حمله‌ی خواب چیست؟

اگرچه هیچ درمان قطعی برای درمان نارکولپسی یا حمله‌ی خواب وجود ندارد، بیشترین علائم این اختلال در اکثر افراد با دارو کنترل می‌شود. خواب آلودگی با محرک‌های شبه-آمفتامین درمان می‌شود، در حالی که علائم خواب غیر طبیعی REM با داروهای ضد افسردگی درمان می‌شود.
اخیرا یک داروی جدید برای کسانی که از نارکولپسی یا حمله‌ی خواب با کاتاپلکسی (شل شدن عضلات و‌زمین افتادن به هنگام حالات هیجانی شدید و گریه یا خنده شدید) رنج می‌برند، تایید شده است. این دارو که Xyrem نامیده می‌شود، به افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب کمک می‌کند تا خواب شبانه‌ی بهتری را تجربه کنند، و این باعث می‌شود که آنها در طول روز خواب آلوده نباشند. مصرف دارو در بیماران مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد. اصلاح شیوه زندگی از قبیل اجتناب از مصرف کافئین، الکل، نیکوتین و وعده‌های غذایی سنگین، همچنین تنظیم برنامه خواب، برنامه ریزی برای چرت روزانه (۱۰ تا ۱۵ دقیقه) و ورزش نیز می‌تواند باعث کاهش علائم شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

 

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حمله‌ی خواب

  1. نیما گفت:

    درود..۳۸ ساله هستم.. تحت درمان با لیزدگزامتازون یا همون ویاس هستم روز دوباراما بازم صبح ها نمیتونم کار کنم و شیفت بعد از ظهر کار میکنم
    به هر میزانی هم که شب بخوابم اما بعد سه ساعت بیداری مخصوصا بعد خوردن صبحانه ناگهان دچار حمله خواب میشم به طوری که حتی ده قدم هم نمیتونم راه برم. این حمله با شل شدن شدید عظلات کاهش شنوایی و توهم و رویاپردازی همراهه
    لطفاً کمکم کنید تا درمان شم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      میتونید یا مراجعه به متخصص روانپزشکی داروهایی تجویز شود که مشکل شما حل شود.

      1. نیما گفت:

        درود دوز داروی من که ویاس هست از ۳۰ به ۵۰ میلی گرم افزایش پیدا کرد و مشکل خواب خستگیم برطرف شد البته درمان اپنه خوابم هم تاثیر زیادی داشت♥️

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بسیار عالی
          تندرست باشید

  2. ناشناس گفت:

    سلام. وقتتون بخیر. من شب ها به مقدار کافی می خوابم. اما در طول روز بعد از اینکه از خواب بیدار میشم، به شدت خوابم میگیره و باید یک ساعت بخوابم. دوباره یکی دو ساعت فعالیت میکنم و باز به شدت خوابم میگیره و باید یکی دو ساعت بخوابم. و این اتفاق تا انتهای شب تکرار میشه. درضمن در هنگام خواب آلودگی های روزانه این دو مورد هم برام پیش میاد: ۱-(احساس شل شدن و تحلیل عضلات مثل یک فرد معتاد که خمار شده) ۲-(سنگینی در قسمت پیشانی سر)
    من الان دانشجویم و به شدت روی تحصیلم تاثیر منفی گذاشته این موضوع. لطفا راهنماییم بفرمایید که مشکل من چه علت هایی میتونه داشته باشه و به چه متخصص هایی باید مراجعه کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر میزان اهن و کم خونی و همچنین مشکلات تیروییدی انجام ازمایش خون الزامی است

  3. کاربر گفت:

    سلام وقت شما به خیر.من ساعت ۱۵ بعد از ظهر سرم رو گذاشتم و درحال استراحت کردن بودم.یمقدار زیادی استرس داستم و فکرم مشغول بود.دیدم ناگهانی خوابم برده و سریع بیدار شدم دیدم ساعت ۱۶:۳۰ هست و انگار اصلا متوجه گذر زمان نشدم ولی یه خوابی دیدم که هرچی فکر میکنم یادم نمیاد.یه حس عجیبی بود که قابل توصیف نیست.تحقیق کردم فهمیدم علتش استرس هست ولی خواستم ببینم نظرتون چیه؟و اینکه آیا مضر نیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در زمان استرس این حالت طبیعی است
      و اتفاقا کمک میکند به کاهش استرس

  4. فرهمند گفت:

    سلام
    با وجودیکه خواب شبانه کافی دارم ولی صبح ها تا ظهر کاملا خواب آلودم. اما بعداز ظهرا خوبم. این مشکل رو سالهاست که دارم و زندگیمو مختل کرده اگه نخوابم سردرد و سرگیجه می گیرم و کاملا خواب آلودم. مجبورم روزی ۱۲ ساعت بخوابم تا سرحال بشم. هیچگونه سابقه بیماری ندارم. بفرمائید چه کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا ازمایش خون کامل دهید
      میزان اهن و هورمون تیرویید تان باید چک شود
      در صورت نرمال بودن احتمالا نیازز به دارو های بالا برنده سروتونین دارید

  5. فرهمند گفت:

    سلام
    با وجودیکه خواب شبانه کافی دارم ولی صبح ها تا ظهر کاملا خواب آلودم. اما بعداز ظهرا خوبم. این مشکل رو سالهاست که دارم و زندگیمو مختل کرده اگه نخوابم سردرد و سرگیجه می گیرم و کاملا خواب آلودم. مجبورم روزی ۱۲ ساعت بخوابم تا سرحال بشم. هیچگونه سابقه بیماری ندارم. بفرمائید چه کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا ازمایش خون کامل دهید
      میزان اهن و هورمون تیرویید تان باید چک شود
      در صورت نرمال بودن احتمالا نیازز به دارو های بالا برنده سروتونین دارید

  6. لیا گفت:

    سلام، من حدودا یک ماهه تو خواب مغزم حرف میزنه با خودش من چیزی نمیگم و بر زبون نمیارم ولی مغزم حرف میزنه کاملا خوابم و عادیم ولی متوجم مغزم داره با خودش حرف میزنه و به نتایجی میرسه که اصلا واقعی نمیتونه باشه میشه بگید مشکلم چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      عدم کنترل این علایم ممکن است مشکلات جدی تری ایجاد کند
      نیاز به روانپزشک و احتمالا نوار مغز دارید

  7. سمیرا گفت:

    باسلام
    بنده۲۳سالمه
    تقریبا۲سال میشه فک میکنم علائم هایی مثل یهویی گیج شدن بعداحساس خواب وعدم تمرکز وحافظه ضعیف وخلق پایین دارم.تواین شرایط مغزم کامل قفل میکنه وبایدبخوابم اماوقتی ازخواب هم بیدارمیشم گیجی بامن همراه هست یعنی درطول روزاحساس گیج ومنگی دارم فقط درصدش کم میشه!
    این بیماری رودارم یااختلال دیگری میتونه باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      پیش از مشکوک شدن به بیماری های اعصاب و روانُ ابتدا فشارخونُ کم خونی و میزان هورمون تیرویید تان را چک کنید

  8. نيما گفت:

    درود بر شما
    من سالهاست درگیر این مسئله هستم حتی اگر دوازه ساعت بخوابم باز بعد یک ساعت چنان ناگهان خواب غیر طبیعی به سراغم میاد که به زور خودم رو به اتاقم میرسونم
    قهوه هم نمی تونه مشکل رو حل کنه
    یا در مواقعی که بیرون هستم خواب ناگهانی طوری به سراغم میاد که گاهی ممکنه در میان راه تا ماشینم به زمین بیفتم
    تمام زندگیم رو نابود کرده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نیما عزیز
      بیماری سختی است اما می توان کنترلش کرد
      درمان قطعی برای نارکولپسی وجود ندارد ولی می توان نشانه های آن را با مداخلات درمانی و تغییرات رفتاری کنترل کرد. خواب آلودگی افراطی در طی روز به وسیله دارو های محرک، کاتاپلکسی و دیگر نشانه های مربوط به خواب REM بوسیله داده های ضدافسردگی ۳ حلقه ای کنترل می شوند.
      لطفا جدی بگیرید و به روانپزشک مراجعه کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

  9. M.R گفت:

    سلام
    من چندین سالی هست که اگر حتی یک ثانیه به خواب برم خواب می بینم! حتی توی این دوره پیش نیومده که یه بارم خوابی ندیده باشم!
    توی خواب هایی که دارم لمس میشم و بو ها رو احساس میکنم …
    مرز بین واقعیت و خواب برام خیلی عجیب شده
    توی خواب تصمیمات واقعی میگیرم و مسیرم رو انتخاب میکنم و حتی با آدمها معاشرت میکنم در حالی که می‌دونم بدنم خوابه … اگر از ارتفاع بپرم از خواب بیدار نمیشم.
    این قضیه خیلی برام مشکل ساز شده چون هر بار که بیدار میشم کمی احساس خستگی دارم با اینکه ممکنه مدت زمان طولانی ای خوابیده باشم .

  10. میلاد گفت:

    سلام من ناگهان به خواب امیق فرومیرم ولرزش کول بدن رودارم چشمام بهداز ۳ساعت بازمیشه وپلک نمی زنم وخواب هستم حرف نمیتونم بزنم وحرکت هم نمیتونم انجام بدم خاهش میکنم کمکم کنید باید کجابرم من باردارهستم سه ماهه واین بیماری ۵ماهه درگیرم ۷تا۸ساعت خوابم درروز

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزی
      با توجه به باردار بودنتان و محدویت دارویی
      حتمن به متخصص روانپزشکی مراجعه نمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist