نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر خواب و بیداری افراد تاثیر گذار است. این حملات ممکن است در طول هر کاری و یا در هر زمانی رخ دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 4 دقیقه
نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تجربه خواب آلودگی روزانه و دوره‌های متناوب و غیرقابل کنترل خوابیدن در طول روز را تجربه می‌کنند. این حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

در یک چرخه خواب معمولی، ابتدا به مراحل اولیه خواب و به دنبال مراحل عمیق خواب و در نهایت (بعد از ۹۰ دقیقه) حرکت سریع چشم (REM) وارد شوید. برای افرادی که مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب هستند، خواب REM تقریبا بلافاصله در چرخه خواب، و همچنین دوره‌ای در طول ساعات بیداری، اتفاق می‌افتد. در خواب REM است که ما رویاها و فلج عضله را تجربه کنیم – که بعضی از نشانه‌های نارکولپسی یا حمله‌ی خواب را نشان می‌دهد.

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی شروع می‌شود، اما در هر سنی می‌تواند ظاهر شود. در بسیاری از موارد، نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تشخیص داده نشده است و بنابراین درمان نمی‌شود.

دلایل نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علت نارکولپسی یا حمله‌ی خواب مشخص نیست با این حال، دانشمندان در جهت شناسایی ژن‌هایی که به شدت مرتبط با این اختلال است، پیشرفت‌هایی داشته اند. این ژن‌ها تولید مواد شیمیایی را در مغز کنترل می‌کند که ممکن است سیگنال‌های خواب و بیداری را تنظیم کند. برخی از کارشناسان معتقدند که نارکولپسی ممکن است به علت کمبود تولید شیمیایی به نام هیپوکتین توسط مغز باشد. علاوه بر این، محققان ناهنجاری‌ها را در نقاط مختلف مغز که در تنظیم خواب REM دخیل اند، کشف کرده اند. این ناهنجاری‌ها ظاهرا به پیشرفت علائم کمک می‌کنند. به گفته کارشناسان، احتمالا نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شامل عوامل متعددی است که باعث اختلال در عملکرد عصبی و اختلالات خواب REM می‌شود.

آیا شما هم با حمله خواب روبه‌رو هستید؟

برای درمان همین حالا مشاوره بگیرید

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب عبارتند از:

خواب آلودگی بیش از حد روزانه: به طور کلی، خواب آلودگی باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه فرد می‌شود، هرچند که فرد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شب نیز خواب کافی شب دارد. این افراد معمولا اختلالات ذهنی، کمبود انرژی و تمرکز، افت حافظه، خلق افسرده یا خستگی شدید را گزارش می‌دهند.

Cataplexy: این علامت شامل کاهش ناگهانی حجم ماهیچه است که منجر به احساس ضعف و از دست دادن کنترل عضلات می‌شود. کاتاپلکسی می‌تواند نشانه‌هایی از لکنت و گرفتگی زبان و شل شدن بدن، بسته به عضلات درگیر ایجاد کند و اغلب به دنبال احساسات شدید مانند غافلگیری، خنده، یا خشم ایجاد می‌شود.

هذیان‌ها: معمولا این توهمات، واضح و اغلب ترسناک هستند. توهمات در ابتدا از نوع بینایی است، اما هر یک از حواس دیگر را نیز می‌تواند درگیر باشد. هنگامی که این توهم‌ها همراه به حملات خواب باشد به آن توهمات خواب گفته می‌شود.

فلج خواب: این علامت شامل ناتوانایی موقت در حرکت یا صحبت کردن هنگام خواب یا بیدار شدن است. این وقایع به طور کلی مختصر بوده و چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می‌یابند. پس از اتمام این واقعه، فرد به سرعت توانایی کامل خود را برای حرکت و صحبت را بدست می‌آورد.

حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.
حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.

تشخیص حمله‌ی خواب چیست؟

معاینه فیزیکی و شرح حال کامل پزشکی برای تشخیص مناسب نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است. با این حال، هیچ یک از علائم فوق منحصر به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب نیست. چندین آزمایش تخصصی که می‌توانند در یک درمان اختلالات خواب یا آزمایشگاه خواب انجام شوند، معمولا قبل از تشخیص تشخیص می‌بایست انجام شود. دو آزمایش که در تایید تشخیص نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است، پلی سومنوگرافی (PSG) و آزمون تأخیر خواب چندگانه (MSLT) است.

سریع‌ترین روش برای درمان این مشکل چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

درمان حمله‌ی خواب چیست؟

اگرچه هیچ درمان قطعی برای درمان نارکولپسی یا حمله‌ی خواب وجود ندارد، بیشترین علائم این اختلال در اکثر افراد با دارو کنترل می‌شود. خواب آلودگی با محرک‌های شبه-آمفتامین درمان می‌شود، در حالی که علائم خواب غیر طبیعی REM با داروهای ضد افسردگی درمان می‌شود.
اخیرا یک داروی جدید برای کسانی که از نارکولپسی یا حمله‌ی خواب با کاتاپلکسی (شل شدن عضلات و‌زمین افتادن به هنگام حالات هیجانی شدید و گریه یا خنده شدید) رنج می‌برند، تایید شده است. این دارو که Xyrem نامیده می‌شود، به افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب کمک می‌کند تا خواب شبانه‌ی بهتری را تجربه کنند، و این باعث می‌شود که آنها در طول روز خواب آلوده نباشند. مصرف دارو در بیماران مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد. اصلاح شیوه زندگی از قبیل اجتناب از مصرف کافئین، الکل، نیکوتین و وعده‌های غذایی سنگین، همچنین تنظیم برنامه خواب، برنامه ریزی برای چرت روزانه (۱۰ تا ۱۵ دقیقه) و ورزش نیز می‌تواند باعث کاهش علائم شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

 

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حمله‌ی خواب

  1. سمی گفت:

    سلام. سی سالمه. من تاحالا راجع به حمله خواب چیزی نشنیده بودم اما این کلمه رو بارها برای حسی که بهم دست می‌داد استفاده می‌کردم. احساسی که با عدم توانایی در مقاومت در برابر خوابیدن همراه است. بطوریکه در دوره دانشجویی تجربه اینو داشتم که سر جلسه امتحان پایانی نتونستم در مقابل خوابیدن مقاومت کنم. تجربه دیگه دوره دانشگاهم این بود که سر کلاس درس خوابم می‌برد، خواب میدیدم، از خواب می‌پریدم در حالیکه جزوه نوشتنم قطع نشده بود و مثلا حدود یک خط و نیم از جزوه رو بسیار بدخط نوشته بودم اما تو مقایسه‌ای جزوه بغل دستیم حتی یک واو هم جا ننداخته بودم. فلج خواب هم کلا زیاد برام پیش میاد که خواب میبینم از خواب میپرم ولی نمیتونم خودمو تکون بدم یا حرف بزنم. و نکته دیگه اینکه گاهی وقتی رفتم توی تخت که بخوابم توی ذهنم حس میکنم خوابم نبرده هنوز ولی از خواب میپرم تازه میفهمم خواب بودم. من کلا زیاد خواب میبینم و خواب دیدت دقیقا از همون دقایق ابتدایی خوابیدن شروع میشه و لحظه ای هم که از خواب بیدار میشم حتما بازم دارم خواب میبینم. الانم گاهی در طول روز یهو حس خواب آلودگی شدید میکنم و اصلا نمیتونم بیدار بمونم. گاهی هم برام بیدار شدن صبحگاهی خیلی سخت میشه. مثلا امروز به زور خودمو رسوندم به حموم و دوش گرفتم تا بیدار بشکه اونم تقریبا پنج دقیقه اولش زیر دوش به سختی خودمو بیدار نگه می‌داشتم. شبا هم بعضی وقتا سخت خوابم میبره. آیا لازمه به دکتر مراجعه کنم و آیا ممکنه واقعا اختلال حمله خواب باشه؟ ولی من موقع خنده یا گریه عضله هام از کار نمیفته. در ضمن مشکل عدم تمرکز هم دارن.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه نیاز باشه توسط متخصص ریه که فوق تخصص اختلالات خواب هم هستند بررسی شوید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      فوق تخصص ریه

  2. علی اکبر صالحی نژاد گفت:

    سلام من چندوقته فهمیدم دچار بیماری نارکولپسی شدم وهمزمان فهمیدم ریه هام کوچیک شده وچون بدنم ضعیفه به قلبم فشار میاره .من یه کارگرم اگه کار نکنم با دوتا بچه نمیتونم گذرون زندگی بکنم دکتر برام دستگاه سی پپ نوشته الان سه ماهه نتونستم پول جور بکنم دستگاه رو خریداری بکنم باید چیکار کنم چون بدجور دارم زجر میکشم وقتی خوابم میبره اعصابم بدجور بهم میریزه دارم فراموشی میگیرم همه منو مسخره میکنن میگن تو مواد مصرف میکنی من چهل سالمه باید چیکار کنم

  3. Fatemeh گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من ۱۶ سالمه و الان حدودا ی سالی هست که درگیر اختلال نارکولپسی هستم وقتی خوابم غش میکنم و وقتی که بیدار میشم نمیتونم دست و پاهام رو تکون بدم و حتا نمیتونم کسی رو صدا بزنم که بیاد نجاتم بده از این حالت
    و الان چند مدته وقتی ناراحت میشم سمت چپ دست و پام درد میکنن و بی حس میشن و قلبم خیلی درد میگیره
    بعضی وقتا هم نیمکره چپ سرم هم بی حس میشه و درد میکنه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      مشکلات مغزی شما میتونه عامل این موضع باشد. بی حسی بدن و فلج اندام ها از مشکلات سیستم مغزی است. بهتره متخصص نورولوژی شما را بررسی کند.
      فوق تخصص مغز اعصاب

  4. سید گفت:

    سلام من بعد از ناهار نمیتونم جلوی خوابم رو بگیرم و اگه حالت دراز کش باشم و مثلا گوشی دستم باشه یهو گوشی میفته و دستم بی‌حس میفته و دیگه نمیتونم نخوابم. و اینکه هر موقع بدنسازی کار میکنم شبها خواب کاملا بی کیفیتی دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنونم

  5. میثم گفت:

    سلام .. بعد از عمل سی دی گذار کمر ‘ فرد عمل شده دچار اختلال عصبی شده به طوریکه کوچکترین واکنش عصبی (شادی ناراحتی اضطراب و … ) باعث میشه مثل یه فرد خوابیده باشه ولی با چشمان باز و صحبت میکنه در مورد گذشته ولی هیچ شخصی رو نمیبینه و صدایی نمیشنوه تقریبا دچار توهمات دیداری میشه .. برمیگرده به گذشته مثلا ۱۰ ۱۵ سال پیش ..
    این چه نوع بیماری هست؟؟ راه درمانی داره!!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه توسط متخصص روانپزشکی بررسی شوند. بنظر می رسد علایم ایشان شبیه اختلالات روانپزشکی باشد. از این لینک می تونید از بهترین متخصصان در این زمینه نوبت بگیرید.
      متخصص روانپزشک

  6. آریان گفت:

    سلام من آزمایش خواب دادم فلج خوابم مشخص شد اونم به صورت مکرر قبل و بعد خواب و اینکه گفتن نارکلوپسی نداری البته تا ۵۰ درصد گفتن این ازمایش دقیق هست ، اما همه علایم نارکولپسی رو دارم از جمله فلج خواب، توهم ، و به خواب رفتن در شرایط خیلی حساس که اصن منطقی نیست این رو تو زمان نوجوانی فهمیدم که جاهای غیر معمول خوابم میبرد همه ی کسایی که اطرافم هستن فکر میکنن من زیادی خواب الو هستم ولی من در واقع جلوی خوابم هیچ مقاومتی ندارم حتی چند بار توی خیابون این حس بهم دست داده که سریعا خودمو به خونه رسوندم حتی مدتی پیش در حین راه رفتن اینطوری شدم که سریع اسنپ گرفتم و اومدم خونه تا بخوابم و بیهوش شدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اختلالات خواب و این علایم بهتره توسط متخصص ریه بررسی شود.

  7. saeede گفت:

    سلام،۲۳سالمه و در طول هفته چند شب دچار فلج خواب میشم،حتی یک شب ممکنه پشت سرهم سه یا چهار بار دچار فلج خواب بشم،و خیلی اذیت کنندست حس مردن و خفگی،چند ساله این اتفاق پیش میاد و یه مدت چند ماهی قطع شده بود ولی دوبارهذبرگشته..

  8. رئود گفت:

    درود
    من اغلب خسته م و خوابم میاد ولی در طول روز نمیتونم بخوابم اما هرموقع که اراده کنم توی سه سوت خوابم میبره ، وقتی درحال انجام کاری هستم مثل ورزش این خستگی خیلی کمتر میشه. آزمایش های تیروید و چکاب کامل هم انجام دادم و مشکلی ندارم .
    این میتونه نارکولپسی باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خستگی و خواب آلودگی شما می تونه به علت ضعف عضلات و کمبود انرژی باشد و بنظر نمی رسد چون مشکلی در به خواب رفتن ندارید، این مورد غیر طبیعی باشد. این لینک را مطالعه کنید تا با روش های افزایش انرژی آشنا شوید.
      ۶ راه سریع برای افزایش انرژی

  9. مبین گفت:

    در ضمن توهم بینایی و توهم شنوایی جدیدا میدا کردم همش یک کلاع یا جسم سیاه میبینم بی دلیل

    1. فرشته گفت:

      سلام من دقیقا توی روز ی‌خواب شدید میاد سراغم ک‌باید حتما بخابم دیگه خودم مطمعنم ک توهمات شنیداری و دیداری میاد سراغم مثلا یکی پشت پنجره اس یکی از در میاد تو صدای حرف زدن می‌شنوم همش بخودم میگم خوابه نترس محو میشن ومیخام بلند شم اصلا نمیتونم نحوه بخوره خیلی طول می‌کشه و ب سختی بیدار میشم

  10. مبین گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه و وقتی دارم درس میخونم با اینکهشاید شب قبل دقیق ۸ ساعت یا حتی ۸ سالت و نیم خوابیده باشم ناگهان یه حسی میاد که بخوابم اگه نخوابم مشت سرم دبد شدیدی میگیره اغلب مواقع نمیتونم جلوی خوابم را بگیرم سرم را میزارم رو میز ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت خوابم میبره دوباره بلند میشم و شاید تو روز جندین بار اتفاق بیوفته و اینجوری نیست چون صبح یکبار خوابیدم دیگه خوابن نبره ولی بدترینش قبل ناهار و حدود ساعت ۱۰ تا ۱۲ اتفاق میوفته مثل الان که دارم میمیرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره کم کاری تیروئید و کم خونی را چک کنید. برای ایجاد توهم بینایی نیازه متخصص نورولوژی شما را با انجام ام آر ای بررسی کنه. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      دکتر نورولوژی

      1. احمد گفت:

        سلام من خیلی سخت خوابم میبره هرچند از خستگی داغون میشم ولی گاهی اصلا خوابم نمیبره شده چشمام درد میگیره ولی خوابم نمیبره.در طول روز هم خودمو هی کِش میدم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای درمان اختلال خواب بهتره با متخصص روانپزشکی از این لینک مشورت کنید.
          دکتر روانپزشک

    2. Marzieh گفت:

      سلام
      من ۱۸ سالمه و بیشتر مواقع خواب آلود هستم با اینکه خواب کافی دارم ولی بازم احساس خستگی بیش از حد و خواب آلودگی میکنم با اینکه کاری انجام نمیدم که بخوام خسته بشم .
      امشب چشمم رو روی هم گذاشتم و باز کردم ،دیدم که انگار خواب هستم، دیدم که دست و پاهام سِر شدن و گِز گِز میکنن و هر کاری میکنم نمیتونم تکونشون بدم و بعد شروع کردم به صدا کردن مامانم ولی خودم متوجه شدم که دهنمو نمیتونم تکون بدم ولی باز هم مدام صداش میکردم و خودم صدای خودم رو به طور بلند می‌شنیدم به طوری که شک کرده بودم من الان واقعا دارم صداش میزنم یا توی ذهنمه
      بعدش کم کم پلک هام هم داشت بسته میشد که مقاومت میکردم چشمام نیمه باز بود تو این حالت یه زن دیدم که دستام رو گرفته بعد یه لحظه چشمم بسته شد دوباره سریع به زور چشمامو باز کردم دیدم زنه نیست ولی من تو همون حالت بودم. دوباره چشمام داشت بسته میشد به زور باز کردم تا اینکه انگار از اون حس و حال اومدم بیرون بعد دیدم میتونم حرف بزنم و دست و پاهام رو تکون بدم انگار از خواب به زور اومده بودم بیرون.
      دیگه نتونستم بخوابم میترسم باز هم اتفاق بیفته باید چیکار کنم؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این اتفاق در خواب و بیداری شما اتفاق افتاده و بنظر نمیرسه مشکل خاصی باشه. بنابراین در صورت تکرار این موضوع به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید.
        دکتر روانپزشک