افراد بد بین چه ویژگی‌هایی دارند؟ دلایل، عوامل و راهکارهای درمانی منفی‌نگری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آیا می‌دانید بد بین بودن می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. بدبینی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین موانع برای داشتن یک زندگی موفق و شاد باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
بد-بین

بد بین بودن ویژگی‌ نیست که اکثر مردم مشتاق آن باشند. این حالت اغلب با منفی‌گرایی، نگرش “نیمه‌ی خالی لیوان را دیدن”، افسردگی و سایر اختلالات خلق‌و‌خو همراه است. با‌این‌حال، مقدار سالمی از تفکر منفی لزوماً بد نیست. اگر چه همیشه به ما گفته می‌شود که لبخند بزنید، به جنبه‌های مثبت قضیه فکر کنید و هنگام بروز مشکلات دیدگاه مثبتتان را حفظ کنید، اما این توصیه‌ها همیشه کاربردی، منطقی یا درست نیستند. در حقیقت، گاهی اوقات کمی بد بینی ممکن است چیز خوبی باشد. اما تا چه حد؟!

در این مطلب از دکترتو به بررسی این موضوع می‌پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بدبینی چیست؟

بد بینی توسط انجمن روانشناسی آمریکا اینگونه توصیف می‌شود:

“نگرشی درباره‌ی این که هیچ چیزی خوب پیش نمی‌رود و بعید به نظر می‌رسد که خواسته‌ها یا اهداف دیگران برآورده شوند”.

یک فرد با شخصیت بدبین بیشتر به جنبه‌ی منفی (یا به گفته‌ی برخی، جنبه‌ی واقع گرایانه‌ی) زندگی می‌نگرد. از طرف دیگر، افراد خوش بین مسائل را از دیدگاه مثبت‌‌تری می‌بینند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

آدم بد بین چه ویژگی‌هایی دارد؟

افراد بدبین معمولاً انتظار پیامدهای منفی را دارند. این افراد هنگامی که به نظر می‌رسد همه چیز خوب پیش می‌رود باز هم مشکوک هستند. درواقع کاملاً برعکس افراد خوش بین عمل می‌کنند. افراد خوش بین، انتظار دارند که اتفاقات خوبی رخ دهد. این افراد زمانی که زندگی مطابق میل آن‌ها پیش نمی‌رود، دنبال روزنه‌ی امیدی می‌گردند.

تفکری که معمولاً افراد بدبین به سراغ آن می‌رود این است:

“من تصادف کردم و ماشین خیلی صدمه دیده، چون یک آدم احمق هستم.”

این تفکر دارای خطاهای شناختی چشمگیری است و بر احساسات تأثیر منفی بگذارد وحتی باعث افسردگی شود. چنین دیدگاهی می‌تواند برای عملکردتان خطرناک باشد. درک این که بدبینی چگونه به نظر می‌رسد، می‌تواند دشوار باشد.

برخی از علائمی که نشان می‌دهند ممکن است بدبین باشید عبارت‌اند از:

  • در هر شرایطی انتظار بدترین حالت را داشته باشید.
  • وقتی موقعیتی خوب پیش می‌رود تعجب می‌کنید.
  • از کسانی که نسبت به شما خوش بین‌‌تر هستند عصبانی می‌شوید.
  • از امتحان کردن چیزهایی که دوست دارید می‌ترسید. زیرا فکر می‌کنید ممکن است شکست بخورید. معتقدید خطراتی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید از مزایای امتحان کردن آن بیشتر هستند.
  • اندیشیدن به افکار منفی یا مشارکت در گفتگوهای منفی (به عنوان مثال “من ارزش امتحان کردن این را ندارم”)
  • داشتن دیدگاه‌های پایینی نسبت به خود و مهارت‌های خود، که می‌تواند باعث شود تصور کنید که در هیچ زمینه‌ای استعداد ندارید.
  • روی نقاط ضعف و نواقص خود متمرکز می‌شوید. درنتیجه به خودتان اجازه نمی‌دهید تا مهارت‌ها و نقاط قوت تان را ببینید.
  • اعتقاد به این که چیزهای لذت بخش یا مثبت بالاخره به پایان می‌رسند.

در حالی که ممکن است تمام این موارد را تجربه نکنید، اما درک آنچه تجربه می‌کنید می‌تواند دشوار باشد. خصوصاً اگر به این دیدگاه عادت ندارید.


انواع بد بینی

بد بینی انواع مختلفی دارد. در واقع افراد بد بین نسبت به هر چیزی می‌توانند این نگر ش را داشته باشند. افراد بد بین عمدتا نسبت به موضوعات زیر نگرش منفی دارند:

  • بد بینی به خدا
  • بد بینی به خود
  • بد بینی به همسر
  • بدبیبنی به دوست
  • بد بینی دختر به مادر یا بالعکس
  • بدبینی به والدین یا به فرزند.
علل-بد-بین-بودن
گاهی بدبینی تدافعی مزایایی برای فرد به همراه دارد.

دلایل بدبینی

افراد بد بین معمولاً انتخاب آگاهانه‌ای نداشته‌اند. برخی از افراد از نظر ژنتیکی بیشتر مستعد بدبینی هستند. با این حال، افراد بد بین بیشتر به دلیل شرایط خارجی مانند جدایی بد، از دست دادن شغل، آسیب روحی، بیماری یا سایر حوادث دچار این احساسات منفی شده‌اند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا برخی از افراد بیشتر یا کمتر دارای ویژگی‌های شخصیتی منفی گرایانه هستند، از جمله:

  • ژنتیک
  • پویایی خانواده
  • تجربیات گذشته
  • عوامل اجتماعی و محیطی.

کسانی که دیدگاه بدبینانه‌‌تری دارند تمایل کمتری به برخورداری از حمایت اجتماعی دارند، تحمل کمتری برای کنار آمدن با مشکلات دارند، توانایی کمتری برای مقابله با استرس دارند و بیشتر در معرض افسردگی و اختلالات اضطرابی قرار دارند.

می‌خوای زودتر از شر بدبینی راحت بشی؟

همین حالا مشاوره بگیر

علائم بد بینی: ۵ عادت افراد بد بین

افراد بد بین ویژگی‌های منفی زیادی دارد. در این قسمت ۵ مورد از علائم بد بینی و ویژگی‌های انسان‌های منفی‌گرا را بررسی می‌کنیم:

۱‌‌- افراد بدبین فقط بر روی نقص‌ها و ضعف‌ها تمرکز می‌کنند.

مقایسه‌ی نیمه‌ی خالی و نیمه‌ی پر، مثال مناسبی هنگام مقایسه‌ی افراد بدبین و افراد خوش بین است. دیدگاه خوش‌بینانه تنها بر افکار مثبت متمرکز است. در‌حالی‌که افراد بدبین نمی‌توانند خود را کنترل کنند و به چیزهای بد فکر نکنند.

وقتی افراد بدبین با یک چالش روبرو می‌شوند، به جای ارائه‌ی راه حل به مشکلات بیشتری فکر می‌کنند. این افراد نه تنها هنگام بروز چالش عصبانی می‌شوند بلکه هر چیزی از آب‌و‌هوا گرفته تا ترافیک و هر چیزی در اطرافشان آنها را عصبانی می‌کند. در واقع این افراد همیشه در این زمینه نگرش منفی دارند.

تحقیقات نشان داده‌اند که افراد بدبین همچنین توانایی ضعیفی در حل مشکلات دارند، زیرا از نظر آن‌ها همیشه همه چیز اشتباه پیش می‌رود.

اگر متوجه شدید که دائما به جنبه‌ی منفی همه چیز توجه می‌کنید، به این فکر کنید که این تفکر چه احساسی در سایر افراد ایجاد می‌کند. سپس ببینید چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. داشتن دیدگاه منفی همیشگی، بهترین مکانیسم مقابله نیست.


۲‌‌- این افراد دچار خود‌کم‌بینی هستند.

افراد بدبین نه تنها دیدگاه منفی نسبت به زندگی دارند، بلکه نسبت به خودشان هم دیدگاه بدی دارند. خود‌کم‌بینی یکی از نشانه‌های افراد بدبین است. انتقاد از ظاهر خود تا تضعیف دستاوردها، برای این افراد یک عادت روزانه است.

افرادی که در خود‌کم‌بینی افراط می‌کنند، خیلی سخت تعریف و تمجید را می‌پذیرند و غالباً از خود انتقاد می‌کنند تا مانع از نقد خود توسط دیگران شوند.

خود‌کم‌بینی این افراد حتی هنگامی که تنها هستند هم متوقف نمی‌شود. این افراد پس از تعریف یک جوک خنده‌دار در حضور دوستان، فوراً از خود انتقاد می‌کنند.

اثر حقیقت واهی (illusory truth effect) به معنای تمایل به باور کردن اطلاعات غلط پس از تکرار آنهاست. حتی اگر خود‌کم‌بینی را به عنوان یک شوخی برای تعاملات اجتماعی شروع کرده باشید، افکار مداوم (مهم نیست که چقدر درست باشند) می‌توانند بخشی از شخصیت شما شوند و مغزتان را فریب دهند تا اطلاعات غلط را باور کند.


۳‌‌- این افراد تلاش می‌کنند که دیگران را هم بدبین کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند که منفی‌گرایی نه تنها مضر است بلکه مسری هم هست. شاید این موضوع را در ارتباط با فرد منفی‌نگر تجربه کرده باشید. احتمالاً او قصد ندارد شما را هم به یک فرد بدبین تبدیل کند، اما این اتفاق افتاده است.

بعد از کدتی معاشرت با انسان‌های منفی‌نگر، به جای این که نگرش مثبتی داشته باشید مدام انتظار دارید که همه چیز بد پیش برود. به طور کلی برای این که مدام شاد باشید به تلاش بیشتری لازم است. خصوصاً هنگامی که زندگی پر از استرس است. بهترین راه برای جلوگیری از دیدگاه بدبینانه این است که با افراد شاد معاشرت کنید. افراد مثبت‌گرا بر این باورند که ممکن است همه چیز بد پیش برود، اما نیازی نیست نگران نتیجه باشید. نگرانی هیچگاه غم فردا را از بین نمی‌برد، بلکه شادی امروز را از بین می‌برد.


۴‌‌- سندرم ایمپاستر بخشی از شخصیت این افراد است.

سندرم ایمپاستر (Imposter Syndrome) اختلالی است که در آن افراد در توانایی‌های خود برای انجام یک کار خاص شک می‌کنند. این ترس بعداً به عنوان ترس از شناخته‌شدن به عنوان یک متقلب یا کلاهبردار، درونی می‌شود.

مطالعه‌ای که در مجله‌ی General Internal Medicine در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان داد که سندرم ایمپوستر ارتباط نزدیکی با افکار بدبینانه دارد.

افراد مبتلا به سندرم ایمپوستر فکر می‌کنند که اگر اوضاع خوب پیش نرود، آن‌ها به عنوان کلاهبردار شناخته می‌شوند. حقیقت این است که هیچ چیز در زندگی بی نقص نیست. بنابراین این احتمال وجود دارد که گاهاً همه چیز خوب پیش نرود.

در عوض می‌توانیم ببینیم که افراد خوش بین اشتباهات خود را به عنوان بخشی از زندگی می‌پذیرند. در‌حالی‌که افراد بدبین تصور می‌کنند به محض این که مشکلی پیش بیاید، همه چیز خراب خواهد شد.

به استعدادهای خود اعتماد کنید. اگر به سختی می‌توانید بپذیرید که به اندازه‌ی کافی ماهر هستید، با اطرافیان تان درباره‌ی نحوه‌ی تقویت استعدادهایتان صحبت کنید. تا جایی که به حد کافی اعتماد به نفس داشته باشید و بتوانید کمک به دیگران را آغاز کنید.

سندرم ایمپاستر باعث می‌شود افراد در توانایی‌های خود برای انجام یک کار خاص شک کنند. این ترس بعداً به عنوان ترس از شناخته‌شدن به عنوان یک متقلب یا کلاهبردار، درونی می‌شود.

۵‌‌- آن‌ها دائما به موفقیت مشکوک هستند.

افراد بد بین حتی پس از موفقیت در انجام یک کار سخت باز هم مشکوک هستند. آن‌ها خیلی با خود کلنجار می‌روند و گمان می‌کنند که به دلیل اثر حقیقت واهی موفق شده‌اند. این افکار مداوم (صرف‌نظر از این که تا چه حد درست باشند) می‌توانند بخشی از شخصیت شما شوند. در نتیجه مغز شما را فریب دهند تا اطلاعات غلط را باور کند.

شخصیت یک فرد بد بین به گونه‌ای است که به زندگی با دیدگاه منفی نگاه می‌کند. این نگرش باعث می‌شود از هر تصمیم و نتیجه‌ای در زندگی انتقاد کند. حتی وقتی چیزی کاملاً درست پیش می‌رود هم این افراد راهی برای تبدیل آن به یک چیز بد پیدا می‌کنند.

آن‌ها نمی‌توانند بفهمند که چه زمانی اتفاقات خوبی برای آنها رخ می‌دهد. زیرا مغز خود را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که دائما به بدترین سناریو فکر کند.

یکی از نشانه‌های بد بینی، خود‌کم‌بینی است. این افراد به خودشان هم نگرش منفی دارند و این نگرش منفی باعث می‌شود به خودشان ایمان نداشته باشید و گاهاً فرصت‌های زندگی را از دست بدهند. صحبت با روان‌شناس می‌تواند کمک زیادی به افراد بد بین بکند.

خطرات بد بین بودن در روانشناسی

بد بینی بیش از حد، معایب آشکار زیادی دارد. برخی از خطرات اساسی بد بینی شدید یعنی اختلال پارانوئید پارانوئید عبارت‌اند از:

  • تمرکز بر افکار منفی برای سلامتی و تندرستی مضر است. مطالعات نشان داده اند که ممکن است میزان افسردگی در زنان بالاتر باشد زیرا میزان نشخوار فکری، در فکر فرو رفتن و اندیشه‌ی منفی در آن‌ها بیشتر است.
  • نشخوار فکری و در فکر فرو رفتن هر دو جزئی از تفکر بدبینانه هستند. تفکر بیش از حد منفی منجر به افسردگی و اضطراب می‌شود. علائم اصلی اختلال اضطرابی شامل نگرانی بیش از حد، نشخوار فکری و فکر کردن به بدترین حالت هر سناریو است.
  • علاوه بر روحیه‌ی ضعیف، افکار منفی، عزت نفس پایین و نگرانی نه تنها ویژگی‌های افراد بدبین هستند، بلکه فاکتورهایی در افسردگی هم در نظر گرفته می‌شوند.
  • دیدگاه منفی با برخی دیگر از خطرات سلامتی شدید (همچون بیماری قلبی و همچنین مرگ و میر) همراه است.

رابطه استرس و بد بین بودن در افراد

زنان و مردان بددل استرس بیشتر و مهارت‌های مقابله‌ای کمتری دارند. یک مطالعه نشان داد که این نگرش در زنان و مردان بدبین، با سطوح بالاتر استرس، تمرکز بیشتر بر جنبه‌های منفی زندگی، تمایل برای به یاد آوری گذشته با نگرش منفی، و کاهش رضایت از زندگی ارتباط دارد.

همسران خوش بین سطوح استرس سالم‌‌تری را تجربه می‌کنند و درک بالاتری از رضایت از زندگی دارند. برعکس، همسر شکاک انزوای بیشتر، درگیری و استرس بیشتر، سلامت ضعیف و کاهش تندرستی را تجربه می‌کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که سطح بالای خوش بینی، با سازگاری فیزیولوژیکی بهتر در شرایط استرس‌زا همراه است. در حالی که سطح بالای بد بینی با سازگاری روانی بدتری با استرس همراه است.

یکی دیگر از مؤلفه‌های نگران‌کننده‌ی بد بینی این است که ممکن است باعث شود که شرایط استرس‌زا بدتر از آنچه در حقیقت هستند به نظر برسند. از سوی دیگر، تفکر خوشبینانه‌‌تر می‌تواند هنگام کنار آمدن با رویدادهای چالش برانگیز به طرز چشمگیری کمک‌کننده باشد.

مزایای بد بین بودن

هرچند بد بینی معایب زیادی دارد اما به این معنا نیست که هیچ مزیتی در آن نیست. افراد بد بین گاهاً نقاط قوت قابل توجهی در سایر زمینه‌ها دارند. نوع خاصی از بد بینی وجود دارد، به نام “بد بینی تدافعی“، که تفکر منفی را در بر می‌گیرد. بد بینی تدافعی با تفکر و پردازش از طریق پیامدهای منفی بالقوه، دارای پیامدهای غیر منتظره‌ی مثبت، افزایش انگیزه و در برخی موارد افزایش چشمگیری در سطح عزت نفس خواهد بود.

افراد بد بین سطحی از واقع‌گرایی را دارند که گاهاً مفید واقع می‌شود. برای مثال زمانی که صحبت از سلامت جسمی به میان می‌آید، افراد بدبین در برخی موارد برتری‌هایی دارند. افراد بد بین در طول شیوع یک بیماری نسبت به افراد خوش بین بیشتر نگرانند. در نتیجه رفتارهای سالم و پیشگیرانه‌ای را انجام می‌دهند که احتمال بروز بیماری را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

هنگامی روبرویی با بیماری‌های مزمن، دیدگاه افراد بد بین نسبت به پیامدهای بیماری واقع بینانه‌‌تر است و این امر در پیگیری درمان تأثیر مثبتی دارد.

یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد که افراد بد بین که کیفیت زندگی شان کم شده است، به علت دیدگاه واقع گرایانه‌ای که دارند نسبت به شرایط پیش‌آمده راضی‌تر خواهند بود.

هرچند بد بین بودن مشکلات خود را دارد، اما نقاط قوتی را هم در مورد آینده فراهم می‌کند و تفکر آینده‌نگر را تشویق می‌کند. با این اوصاف، این سؤال مطرح می‌شود که چه چیزی باعث می‌شود افراد دیدگاه بدبینانه‌‌ نسبت به مسائل داشته باشند.

آیا شما هم علائم بدبینی دارید؟ برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

آیا از نظر علمی هم بد بین بودن مزیتی دارد؟

در حالی که عواملی دخیل در بدبینی عمدتاً منفی هستند اما بد بینی یک جنبه‌ی مثبت هم دارد. در حقیقت کمی بدبینی می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. افراد بد بین اغلب برای روزهای سخت آمادگی بیشتری دارند و ممکن است از خطراتی که افراد خوش بین آن‌ها را نادیده می‌گیرند، اجتناب کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند که افراد بد بین موانع را بهتر پیش‌بینی می‌کنند، زیرا از پیش این انتظار را دارند که اوضاع خوب پیش نرود. این بدان معناست که آن‌ها معمولاً برای مشکلات برنامه ریزی می‌کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی Research in Personality منتشر شد نشان داد که منفی گرایان اقدامات ایمنی را بیشتر رعایت می‌کنند. این افراد هنگامی که اوضاع خوب پیش نمی‌رود (از نظر عملی و احساسی) آمادگی بیشتری دارند و هنگامی که اتفاقات بدی رخ می‌دهند، به یک‌باره خود را در موقعیت بحرانی نمی‌بینند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی Psychology and Aging منتشر شد، نشان داد که یک همبستگی بین دست کم گرفتن رضایت از زندگی آینده با پیامدهای مثبت سلامتی و افزایش طول عمر در افراد مسن وجود دارد. به عبارت دیگر، این مطالعه نشان داد که فکر کردن به این که ممکن است زندگی تان خوب پیش نرود ممکن است مزایایی برای سلامتیتان داشته باشد.

عوارض-بد-بین-بودن
بدبینی ممکن است یک عامل خطر برای بیماری های قلبی و سایر بیماری های جسمی و روحی باشد.

طیف خوش بینی– بد بینی

روان‌شناسان بد بینی و خوش بینی را به عنوان یک طیف می‌بینند. در واقع هر یک از نقطه نظرها و خصوصیات شخصیتی ما در نقطه‌ای از این طیف قرار گرفته‌اند. هر دو سمت طیف، یعنی بد بینی محض وخوش بینی محض می‌توانند آسیب زننده باشند. بدبینی محض ممکن است عذاب آور باشد و خوش بینی محض ممکن است فرد را از واقعیت جدا کند. بیشتر افراد جایی در وسط طیف بدبینی– خوش بینی قرار دارند.

شرایط زندگی، تجربیات ما و تأثیرات زمان و تجربه می‌توانند بر بدبینی یا خوش بینی نسبی ما تأثیر بگذارند. اکثر افراد نسبت به یک زمینه‌ی زندگی خوش‌بین‌ترند و نسبت به زمینه‌ی دیگر چندان خوش‌بین نیستند. با‌ این‌حال، روحیات و تفکر افراد معمولاً به یک سمت طیف تمایل دارد و این امر باعث می‌شود که فرد ویژگی‌های شخصیتی داشته باشد که بیشتر بدبینانه یا خوش بینانه هستند.


رابطه افکار منفی و بد بین بودن افراد

یکی از تفاوت‌های اساسی بین یک فرد خوش‌بین با یک فرد بدبین، در نحو‌ه‌‌ی درک و تفسیر تجربیات است. اینکه فرد چگونه اتفاقاتی که در زندگی او رخ می‌دهند را تفسیر می‌کند. فرد خوشبین رویدادهای مثبت را در نظر می‌گیرد و روی آن‌ها تمرکز می‌کند. فرد خوش‌بین حداقل میزان دید منفی را نسبت به یک موقعیت دارد. یک فرد بدبین برعکس عمل می‌کند. وی اتفاقات مثبت را کم اهمیت جلوه می‌دهد در حالی که بر روی اتفاقات منفی بیش از حد تمرکز می‌کند.

تمایل برای به حداقل رساندن منفی گرایی، یکی از ویژگی‌های افراد خوش بین است. این ویژگی این افراد را تشویق می‌کند تا رویاهای بزرگی داشته باشند و آن‌ها را تشویق می کند تا حتی پس از مواجه شدن با شکست هم به تلاش خود ادامه دهند.


امنیت کاذب در افراد خوش بین

خوش‌بینی می‌تواند یک احساس امنیت کاذب در فرد ایجاد کند. امنیت کاذبی که ممکن است باعث شود افراد خوش بین نتوانند مشکلات احتمالی را درک کنند و برای آن‌ها برنامه ریزی کنند. این ویژگی همچنین ممکن است باعث شود زمانی که همه چیز مطابق میل فرد پیش نمی‌رود، متعجب شود.

با این حال، این ویژگی‌ها (به حداقل رساندن منفی گرایی و به حداکثر رساندن مثبت گرایی) می‌تواند در شرایط سخت به افراد خوشبین کمک کند. در حالی که می‌تواند یک فرد بدبین را به مکانی تاریک‌ و ناامید کننده بفرستد. یک فرد خوشبین ممکن است به جای تمرکز روی مشکلات، مدام به دنبال راه حل‌های جدید باشد. این افراد اغلب به آینده امیدوارند و برای پشت سر گذاشتن دوران سخت، مهارت‌های مقابله‌ای دارند. مهارت‌هایی که آن‌ها را برای تبدیل یک موقعیت منفی به یک موقعیت مثبت آماده می‌کنند.

مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده اند که برای سلامتی، بد بینی کمتر مهم‌‌تر از خوش‌بینی بیشتر است. به عبارت دیگر، نیازی نیست که بیش از حد شاد باشید تا از معایب منفی‌گرایی بیش از حد دوری کنید. به نظر نکته‌ی کلیدی اینجاست که محدود کردن آثار منفی افکار بیش از حد بدبینانه، تأثیر بیشتری روی سلامتی دارد. در حالی که تفکر مطلقاً مثبت تأثیر چندانی ندارد.

negative-energy
زمانی که زیاد با افراد بدبین معاشرت می‌کنید، شما هم کم کم به یک انسان بدبین دچار می‌شوید.

مزایا و معایب خوش بینی

برای اینکه طیف بدبینی – خوش‌بینی را بهتر درک کنید بهتر است مزایا و معایب خوش بینی را با هم مرور کنیم. اگر دقیق‌‌تر نگاه کنید متوجه می‌شوید که یکی از بزرگترین خطرات بدبین بودن، خوش بین نبودن است. تحقیقات علمی زیادی نشان داده اند که افراد خوش بین از نظر مالی، اجتماعی و بسیاری از جهات دیگر، سالم‌تر، شادتر و موفق‌‌تر هستند و روابط قوی‌‌تر و رضایت بخش‌‌تری دارند.

اما نگاه کردن به نیمه‌ی پر لیوان، همیشه هم خوب نیست. از معایب خوش بینی می‌توان به تمایل بیشتر برای ریسک‌های غیرموجه (از نظر سلامت شخصی و ایمنی) اشاره کرد از جمله:

  • نبستن کمربند ایمنی در ماشین
  • یا عدم واکسینه شدن
  • یا اشتباه در امور مالی همچون سرمایه‌گذاری روی یک کسب‌وکار پر ریسک.

حتی هنگامی که معایب احتمالی خوش بینی را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که خوش‌بینی مزایای بسیار زیادی دارد.


مزایای خوش‌بینی

  • مثبت اندیشی با رضایت زیاد از رابطه در زوج‌هایی که تازه با هم آشنا شده اند، در ارتباط است.
  • خوش بینی بیشتر همچنین با افزایش احتمال جستجوی حمایت اجتماعی در دوره‌های استرس‌زا و سخت زندگی، و سطوح پایین درگیری‌های بین فردی در ارتباط است.
  • سطوح بالای خوش بینی در زوج‌های متأهل باعث سلامت بیشتر خانواده می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که میزان خوش بینی یکی از زوجین، در ارتقاء سلامت هر دو زوج نقش دارد.
  • خوش بینی بیشتر در افرادی با شخصیت خونگرم دیده می‌شود. بدبینی و شک بیشتر در افراد کینه‌ای و سلطه‌پذیر دیده می‌شود.
  • خوش بینی باعث افزایش طول عمر می‌شود..
  • خوش بینی همچنین با رضایت بیشتر از زندگی، مهارت‌های مقابله ای، حمایت اجتماعی و توانایی کنار آمدن با مشکلات در ارتباط است.

افراد بدبین ممکن است هنگام وقوع بحران‌ها کمتر شگفت زده شوند، اما افراد خوش بین به مدت طولانی در موقعیت‌های منفی نمی‌مانند. خوش‌بین‌ها می‌دانند که به جای تمرکز روی شرایط نامطلوب، باید تمرکز خود را روی یافتن راه حل معطوف می‌کنند.

پارانوئید
اگر بددلی و شکاکی به دیگران را درمان نکنید، به پارانوئید یا بدبینی شدید تبدیل می‌شود

راه های درمان افراد بد بین

چگونه می‌توان از بدبین بودن دست برداشت؛ البته بدون اینکه زیاد از حد خوش بین شویم؟ چندین مرحله وجود برای مبارزه با بد بینی وجود دارد:

۱. به بهترین امیدوار باشید و برای بدترین‌ها برنامه ریزی کنید.

این کار به شما این امکان را می‌دهد که از بسیاری از مزایای خوش بینی برخوردار شوید، بدون این که خودتان را در وضعیت آسیب‌پذیر و بدون آمادگی قرار دهید. برای اینکه از مزایای تفکر بدبینانه برخوردار شوید، به چیزهایی فکر کنید که ممکن است اشتباه پیش بروند. سعی کنید برنامه‌های پشتیبان و احتمالی را برای مقابله با حوادث غیرمنتظره پیدا کنید. شما باید با در نظر داشتن این برنامه‌های پشتیبان، روی افکار مثبت تمرکز کنید.


۲. آنچه مهم است را به یاد داشته باشید.

به داشته‌های خود فکر کنید، از آن‌ها لذت ببرید و سعی کنید شکرگزار باشید. برای تهیه‌ی یک فهرست از نقاط قوت و داشته‌های خود وقت بگذارید. زمانی که احساس کنیم یک موقعیت، از توانایی ما برای کنترل آن فراتر است، استرس خواهیم گرفت. با در نظر داشتن داشته‌ها و توانایی‌هایتان می‌توانید استرس را مدیریت کنید و در طول زندگیتان احساس قدرت کنید. این روش تفکر، هنگام رویارویی با یک بحران، واقعاً به شما کمک می‌کند.

تمرین ذهن آگاهی یا مایندفولنس یکی دیگر از استراتژی‌های مفید است. مایندفولنس تکنیکی است که شامل تمرکز بر زمان و مکان کنونی است نه نگرانی از گذشته و آینده.


۳. به یاد داشته باشید که شرایط خوب یا بد، هر دو گذرا هستند.

یکی از موضوعاتی که تحقیقات روان‌شناسی مثبت به ما آموخته این است که حتی شکست‌های عمده باعث نمی‌شوند که فرد به مدت خیلی طولانی احساس ناراحتی کند. افرادی که بحران بزرگی را تجربه کرده‌اند عموماً پس از چند هفته یا چند ماه، به سطح شادی یا ناراحتی عادی خود باز می‌گردند.

به طور کلی افراد خوش بین پس از این مدت، احساس شادی بیشتری می‌کنند. افراد بدبین هم احساس شادی کمتری را تجربه می‌کنند. اگرشما ویژگی‌های یک فرد بد بین را دارید، همیشه می‌توانید نحوه‌ی تبدیل شدن به یک فرد خوش بین را بیاموزید. گاهی اوقات تحمل یک بحران، انگیزه‌ی مناسبی برای انجام این کار به شما می‌دهد.

رهایی-از-بد-بین-بودن
این حقیقت را بپذیرید که هر چیزی و هر کسی هم نقاط مثبت دارد هم منفی.

سخن آخر دکترتو

این حقیقت را بیاموزید که اگر تلاش کنید، همه چیز می‌تواند برای شما خوب پیش برود. گاهی هم همه چیز به تلاش بستگی ندارد و شانس هم متغیر مهمی است. پیروزی‌های خود را بپذیرید، زیرا به شما کمک می‌کنند تا با شکست‌های خود کنار بیایید.

بد بینی و عواقب آن می‌تواند مانع بزرگی برای زندگی شما باشد. این ویژگی باعث می شود شما از بسیاری از موقعیت‌های خوب زندگی عقب بمانید. اگر شما هم دچار بدبینی هستند، لحظه‌ای تردید نکنید و به فکر چاره باشید. صحبت با یک روان‌شناس و استفاده از راهنمایی‌های یک متخصص می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

در وب‌سایت دکترتو می‌توانید لیستی از روان‌شناسان شهرتان را ببینید، بهترین روان‌شناس را درمان بد بینی پیدا کنید و به‌راحتی وقت ویزیت رزرو کنید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بد بین

  1. ناشناس گفت:

    سلام من خیلی نسبت به مردان بدبین هستم و به هیجکس اعتماد نمیکتونم کنم یه خواهر کوچک دارم حس میکنم مردایی که مثل فامسل خونمون میان نگاه بدی با خواهر کوچیکم دارن میترسم اذیتش کنن یا کلا مردا رو نزدیک دختر بچه اا میبنم حس بدی میگرم که اون مرد نیت خوبی نداره خیلی میترسم مریضی گرفتع باشم لطفا راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا در اثر اتفاقی این احساس به شما دست داده است
      ولی در صورت تشدید علایم از نظر وسواس فکری و یا پارانویا باید مورد بررسسی دقیق تر قرار گیرید

  2. کنکوری بیکار گفت:

    سلام. یک خواهر بدبین دارم که من رو نسبت به زندگی دلسرد کرده. از زندگی‌ام خسته شدم و اون هم خیلی بدبین و لجبازه. تازه وارد جوونی‌ش شده. خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس هم داره. کارهایی هم میکنه که شک میکنم شاید خیلی موذی هست. چیکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ویژگی رفتاری شان باید به دقت بررسی شود
      علایم نارسییسم هم دارند
      بهتر است با مشاوران مان بطور تخصصی و با جزییات مشورت کنید

      https://doctoreto.com/doctors/telehealth/speciality/psychologist

      1. کنکوری بیکار گفت:

        سلام
        لینک برام باز نمیشه
        الان بعد از یک ماه و نیم، هنوز هم همونه. بهش گفتم دست از بدبینی بردار. اما بدتر شد. وقتی باهاش حرف میزنم در مورد چیزهای روزمره، افکار بدبینانه اش رو بلند بیان میکنه
        مثال:( من رو به خواهرم) فایل سوالات رو داری برام بفرستی؟
        جواب خواهرم: آره.چیه فکر کردی ندارم؟
        یعنی برای هر چیز کوچیکی اینجوری جواب میده.بدترین قسمتش اینه که وقتی ازش تعریف میکنی، پرخاشگر میشه، تهمت دروغگویی میزنه. عصبانی میشه و فوری ناراحت میشه و حاضر نیست به حرف کسی توجه کنه( یعنی افکارش رو بلند بلند در ذهنش تجزیه میکنه، تصدیق میکنه و بابتشون گریه میکنه واز ما توقع هم داره!!!!)

  3. نهال گفت:

    همسرم رفتار و گفتار من را کاملا برای خودش تحریف میکند و چیزی را می‌گوید که اصلا هدف و منظور حرف من نبوده گاهی مرا واقعا میترساند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این رفتار می تواند شروع نارسیسیسم یا خود شیفتگی باشد
      بهتر است هر دو و یا خودتان برای مشورت بیشتر به روانشناس مراجعه کنید

  4. علی گفت:

    با سلام. برادر حدود ۳۰ سال هست که مشکل بد بینی نسبت به همسر و اطرافیان را دارد. چند سال هم هست که مواد مخدر شیشه مصرف می‌کند. باید به کدام پزشک مراجعه کنیم و آیا نیاز به بستری دارد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      مصرف شیشه این مشکل روحی را ایجاد می کند. نیازه برای ترک مواد صنعتی شیشه و رفع اختلل ایجاد شده در وی به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید.
      متخصص روانپزشک

  5. Fatema گفت:

    خیلی خستم دلم خیلی گرفته 😔

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیزم
      خستگی، پریشانی و بطور کلی حال بد ممکن است محصول خانواده ، جامعه ، اقتصاد و هزار چیز دیگر است.
      اینکه چگونه با این عوامل رفتار کنیم و خودمان را بسازیم مهم است.
      بد نیست در چنین شرایطی به یک روانشناس خوب اعتماد کنیم
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychologist

    2. یعقوب گفت:

      سعی کنید برای خودتان شادی درست کنید و نگذارید مشکلات و استرس بر شما مسلط شود ک‌ عواقب خیلی بدی دارد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس

  6. پیمان گفت:

    من هر وقت خوشبین بودم و به اینده امیدوار شکست خوردم. اصولا هر کاری میکنم و هر برنامه ریزی میکنم برعکس میشه. به هیچ چیزی و هیچکسی خوشبین نیستم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      پیمان عزیز
      سلام
      تغییر در هر برهه ای از زندگی نیاز به تجربه زیستی و راهنمای دقیق است. انتخاب تراپیست و احتمالا روانپزشک میتونه مفید باشه.
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

    2. Fatema گفت:

      خیلی خستم دلم خیلی گرفته 😔

  7. Faeze گفت:

    من خیلی به شوهرم بد بینم چیکار کنم. در حالی که تو فامیل چشم پاک تر از همسرم نیست 😔

    1. ناشناس گفت:

      فقط خودتو داغون میکنی

    2. آرش گفت:

      دوست عزیز همین که قبول داری شوهرت چشم پاکه و قبول داری ک بدبین هستی و ب این ضعفت واقف هستی پس میتونی بذاری کنار. ب نظر من کار زمانی مشکل میشه ک شخص کلا قبول نداره که بدبین هست