هموگلوبین نرمال میانسالی و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

معمولا تغییرات هموگلوبین در میانسالی به علت بیماری خاص یا جراحت ایجاد می‌شود. خستگی، ضعف، درد قفسه سینه و تنگی‌نفس از علائم آن است. برای درمان و تعیین هموگلوبین نرمال در میانسالی پزشکان داروهای مخصوصی را تجویز کرده و تغییر سبک زندگی را پیشنهاد می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هموگلوبین نرمال میانسالی و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

آیا می‌دانید هموگلوبین نرمال در میانسالی چقدر است؟ به طور کلی هموگلوبین که به اختصار به آن hgb هم می‌گویند، یک مولکول پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌های بدن می‌رساند و دی‌اکسیدکربن را نیز از بافت‌ها به ریه‌ها باز می‌گرداند. هموگلوبین نرمال و طبیعی در هر سنی اهمیت بالایی دارد و می‌تواند ابعاد مختلفی از سلامتی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. با این حال هموگلوبین نرمال در دوران میانسالی نیز بسیار مهم است و کنترل و جلوگیری از افزایش و یا کاهش آن بسیار لازم خواهد بود.

هموگلوبین نرمال در میانسالی نقش مهمی در حفظ شکل گلبول‌های قرمز در شکل طبیعی خود دارد. بنابراین خارج شدن آن از حالت و سطح طبیعی می‌تواند فرآیند کاری گلبول‌های قرمز را مختل کند و مانع از عملکرد و جریان آن‌ها در رگ‌های خونی شود. برای تشخیص مقدار آن در خون و درمان عوارض کاهش یا افزایش هموگلوبین، لازم است که به متخصص خون‌شناسی یا پزشک عمومی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان برای شما فراهم شده است.

‏هموگلوبین نرمال در میانسالی چقدر باید باشد؟

با وجودی که سبک زندگی و رژیم غذایی، شرط بسیار مهمی در کنترل مقدار هموگلوبین در میانسالی به حساب می‌آیند، اما معمولا افراد میانسال به صورت طبیعی دچار کاهش یا افزایش هموگلوبین نمی‌شوند و در بسیاری از شرایط این معضل با بروز بیماری‌هایی خاص و جراحت‌های بالا اتفاق می‌افتد. با این حال لازم است که فرد با انجام آزمایش هموگلوبین خون، سطح هموگلوبین نرمال میانسالی در خون خود را بررسی کرده و با پزشک معالج مشورت کند.

اما سوال اصلی این است که هموگلوبین نرمال چند است؟

مقدار هموگلوبین خون میانسالان
هموگلوبین نرمال در مردان میانسال و سالمندبین ۱۲.۴ تا ۱۴.۹ گرم در دسی‌لیتر
هموگلوبین نرمال در زنان میانسال و سالمندحدود ۱۱.۷ تا ۱۳.۸ گرم در دسی‌لیتر
هموگلوبین خون باید چند باشد؟

به خاطر داشته باشید که این مقادیر می‌توانند گاهی متفاوت‌تر باشند.

‏علائم تغییرات هموگلوبین نرمال در میانسالی چیست؟

علائم تغییرات هموگلوبین نرمال در میانسالی بسته به شدت و علت تغییرات می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد، با این حال اگر بخواهیم علائم و نشانه‌های کلی این تغییرات را مطرح کنیم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • احساس خستگی
  • ضعف
  • رنگ‌پریدگی در پوست
  • تمایل پوست به رنگ زرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد در قفسه سینه
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • سردی دست و پا
  • احساس سرگیجه و سبکی سر

به خاطر داشته باشید که در ابتدای خارج‌شدن هموگلوبین از حالت نرمال در میانسالی، امکان آن وجود دارد که علائم، آنقدر خفیف باشند که اصلا متوجه آن‌ها نشوید، اما با افزایش میزان و شدت علائم می‌توانید افزایش یا کاهش شدیدتر هموگلوبین خون خود را متوجه شوید.

‏علائم تغییرات هموگلوبین نرمال در میانسالی چیست؟
علائم تغییرات هموگلوبین نرمال در میانسالی بسته به شدت و علت تغییرات می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد.

‏۱. علائم هموگلوبین پایین در میانسالی

از جمله علائمی که به طور مشخص به کاهش هموگلوبین در دوران میانسالی اشاره دارند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • شکنندگی ناخن‌ها
  • عفونت‌های مکرر
  • کاهش تمرکز
  • احساس خستگی و ضعف
  • احساس سختی در بلعیدن
  • رنگ‌پریدگی لثه و ناخن
  • تنگی‌نفس به‌ویژه در زمان پیاده‌روی
  • کاهش اشتها
  • مشاهده علائم کم خونی مانند رنگ‌پریدگی صورت
  • سر شدن دست و پا
  • کاهش قدرت یادگیری
  • سردرد و سرگیجه

کمبود هموگلوبین خون باعث چه بیماری می شود؟

اگر بدن شما رنج نرمال هموگلوبین را نداشته باشد، ممکن است بیماری‌هایی مانند کم خونی، کمبود آهن و کمبود ویتامین که منجر به کاهش توانایی خون برای حمل اکسیژن می‌شوند، در کمین باشند.

۲. علائم هموگلوبین بالا در میانسالی

از جمله علائمی که نشان‌دهنده هموگلوبین بالا در دوران میانسالی هستند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • احساس خستگی زیاد
  • کاهش غیرطبیعی وزن
  • تورم دردناک در مفاصل
  • تعریق بیش از اندازه
  • سرگیجه و سردرد
  • زردی پوست و چشم‌ها
  • بروز زخم معده
  • تنگی نفس
  • نقرس
  • بزرگ‌شدن کبد و طحال
  • گزگز دست و پا
  • خونریزی و کبودی سریع
  • سنگ کلیه

آیا بالا بودن هموگلوبین خطرناک است؟

بالا بودن hb در آزمایش خون مشخص می‌شود. سطوح بالای هموگلوبین خون می‌تواند خطر عوارضی مانند لخته شدن خون را افزایش دهد. در این موارد نیاز به درمان پزشکی دارید.

۳. هموگلوبین و سرطان

ارتباط هموگلوبین پایین و سرطان و هموگلوبین بالا و سرطان چیست؟ به طور کلی، سطوح پایین هموگلوبین (کم خونی) ممکن است با انواع خاصی از سرطان و در نتیجه آن خونریزی مزمن، سرکوب مغز استخوان یا کمبودهای تغذیه‌ای مرتبط باشد. سطوح بالای هموگلوبین (پلی سیتمی) نیز ممکن است در برخی سرطان‌ها به دلیل تولید بیش‌ازحد گلبول‌های قرمز خون یا افزایش علائم سرطان کمک کرده و آسیب‌زا باشد.

علائم هموگلوبین پایین رو داری و می‌خوای از روش درمان آگاه بشی؟

از بهترین متخصصان کمک بگیر.

‏علت تغییرات هموگلوبین طبیعی در میانسالی چیست؟

معمولا بروز هموگلوبین پایین می‌تواند علت‌های بسیار خاص و محدودی داشته باشد. برای مثال شیمی درمانی یا استفاده از داروهایی که بر سلول‌های مغز استخوان که مسئول ساخت گلبول قرمز هستند تاثیر می‌گذارند، جزء بزرگ‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری است. با این حال کمبود آهن که گاهی گریبان‌گیر گیاه‌خواران می‌شود، نیز از دیگر دلایل ابتلا به این بیماری خواهد بود.

اما اگر بخواهیم به دلایل ابتلا به هموگلوبین بالا اشاره کنیم، می‌توانیم بگوییم که این معضل معمولا ناشی از سطوح پایین اکسیژن در خون خواهد بود که در یک دوره زمانی طولانی هم اتفاق می‌افتد. بااین‌حال بیماری مغز استخوان که موجب افزایش غیرطبیعی گلبول‌های قرمز خون می‌شود و همین‌طور بیماری‌های قلبی مادرزادی، بیماری مزمن انسداد ریه، فیبروز ریوی، مصرف داروهایی مثل استروئیدهای آنابولیک یا اریتروپوئیتین و کم‌آبی بدن هم از دیگر دلایل افزایش هموگلوبین در دوران میانسالی خواهند بود.

متن انگلیسی:
To ensure adequate tissue oxygenation, a sufficient hemoglobin level must be maintained.
ترجمه فارسی:
برای اکسیژن‌رسانی کافی به بافت‌ها، سطح هموگلوبین بدن باید نرمال بوده و مقدار آن حفظ شود.

به نقل از سایت ncbi

‏تست تشخیص تغییرات هموگلوبین نرمال در سالمندان و میانسالان چیست؟

آزمایشی که برای تشخیص هموگلوبین در میانسالی انجام می‌شود،  آزمایش هموگلوبین خون یا همان Hgb است که بخشی از آزمایش شمارش کامل خون CBC به حساب می‌آید و می‌تواند میزان هموگلوبین خون را اندازه‌گیری کند. این آزمایش، علاوه بر اینکه شرایط هموگلوبین خون شما را شناسایی می‌کند، می‌تواند در تشخیص بسیاری دیگر از مشکلات جسمانی نیز به پزشک کمک کند، چیزهایی مثل بیماری کبد و کلیه، اختلالات خونی، برخی از انواع سرطان‌ها، سوء تغذیه، بیماری‌های قلبی و ریوی.

‏تست تشخیص تغییرات هموگلوبین نرمال در سالمندان و میانسالان چیست؟
آزمایشی که برای تشخیص هموگلوبین در میانسالی انجام می‌شود،  آزمایش هموگلوبین خون یا همان Hgb است.

‏بهترین روش درمان مشکلات هموگلوبین در میانسالی کدام است؟

به طور کلی درمان مشکلات هموگلوبین در میانسالی بسته به نوع مشکل و سطح هموگلوبین خون فرد می‌تواند متفاوت باشد. با این حال روش‌های درمانی معمولا در دو دسته استفاده از دارو و داشتن رژیم غذایی سالم قرار می‌گیرد. در ادامه بسته به میزان هموگلوبین بالا یا پایین، روش‌های درمانی را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

در مرحله اولیه برای درمان کم‌خونی می‌توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید، اما در بیشتر موارد، پزشک عمومی جهت تکمیل روند درمانی و تخصصی‌تر عمل کردن، شما را به متخصص درمان اختلالات خونی یا همان هماتولوژیست، متخصص قلب و یا متخصص گوارش ارجاع خواهد داد.

‏۱. درمان هموگلوبین بالا در میانسالی

برای درمان هموگلوبین بالا در میانسالی، روش‌های متفاوتی وجود دارد، اما از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به استفاده از داروهایی همچون آسپرین، کلوپیدوگول، دی پیریدامول و تکلوپدین اشاره کرد، تمامی این داروها به تجویز مستقیم پزشک نیاز دارند، چرا که مصرف خودسرانه آنها می‌تواند عوارض بدی همچون خونریزی را به دنبال داشته باشد.

در برخی از مواقع، حجامت نیز برای درمان این بیماری استفاده می‌شود، با این حال برای انجام این روش هم حتما به تجویز پزشک نیاز خواهد بود. از دیگر روش‌های درمان هموگلوبین بالا در میانسالی می‌توان به پرهیز از مصرف دخانیات، انجام ورزش منظم و داشتن تغذیه سالم اشاره کرد.

‏زیاد بودن هموگلوبین در میانسالی چه مشکلی ایجاد می کند؟

بالابودن میزان هموگلوبین در خون نیز مشکلات بسیاری را برای فرد به دنبال دارد که از میان آن‌ها می‌توان به احساس ضعف و بی‌حالی، سردرد، بروز اختلالات بینایی، تنگی نفس، خارش پوست، بزرگی کبد و طحال شود. با این حال، عوارض طولانی‌مدت و خطرناک‌تری نیز در اثر این بیماری به وجود می‌آید که از میان آن‌ها می‌توان به بروز زخم معده، دردهای استخوانی خفیف تا شدید، نقرس و سنگ کلیه اشاره کرد.

بنابراین لازم است که به محض بروز علائم اولیه به پزشک مراجعه کنید تا پیش از آن که کار از کار بگذرد و علائم و عوارض شدیدتری بروز پیدا کند، بتوانید این بیماری را مهار و درمان کنید.

‏زیاد بودن هموگلوبین در میانسالی چه مشکلی ایجاد می کند؟
بالابودن میزان هموگلوبین در خون مشکلات بسیاری را برای فرد به دنبال دارد .

‏۲. درمان هموگلوبین پایین در میانسالی (درمان پایین بودن هموگلوبین خون)

راه‌های زیادی برای افزایش سطح هموگلوبین وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • انتقال گلبول قرمز
  • دریافت اریتروپویتین (هورمونی که برای تحریک تولید گلبول‌های قرمز استفاده می‌شود.)
  • مصرف مکمل‌های آهن
  • افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن (چیزهایی مثل تخم مرغ، اسفناج، گوجه فرنگی، لوبیا، گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی)
  • افزایش مصرف غذاهای غنی از کوفاکتور (مثل ویتامین B6، اسید فولیک، ویتامین B12 و ویتامین C)

به خاطر داشته باشید که افراد نباید مصرف مکمل‌های آهن یا سایر روش‌های درمانی ذکرشده را بدون مشورت با پزشک و تجویز مشخص آن‌ها انجام دهند، چرا که می‌تواند عوارض بسیاری را به دنبال داشته باشد.

کم بودن هموگلوبین چه مشکلی در میانسالی ایجاد می کند؟

برخی از عوارض عمومی کاهش هموگلوبین خون شامل کاهش وزن شدید، کبودی و خونریزی آسان و احساس سرگیجه مداوم می‌شود، با این حال، عوارض درازمدت و خطرناک‌تری نیز وجود دارد. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهند که بیمارانی که دچار سکته قلبی می‌شوند، میزان آهن کمی در خونشان دیده می‌شود و هموگلوبین موجود در خون آن‌ها نیز پایین است.

به همین دلیل هموگلوبین پایین در میانسالی به مرور زمان مشکلات قلبی به وجود می‌آورد و در دوران سالمندی اختلالاتی در تقویت قلب ایجاد می‌شود. در کنار آن نیز خستگی مزمن ناشی از هموگلوبین پایین خون در میان بیماران بسیار رایج است.

همین حالا برای جلوگیری از عوارض کاهش اکسیژن خون اقدام کن.

عوارض و خطرات هموگلوبین پایین و بالا در میانسالی چیست؟

یکی از نکات مهم این است که عوارض بالا بودن هموگلوبین خون (هموگلوبین بالا چه عوارضی دارد) و پایین بودن آن چیست؟

عوارض و خطرات هموگلوبین پایین (کم خونی) در میانسالی:

  • خستگی، ضعف و کاهش سطح انرژی
  • تنگی نفس به خصوص در هنگام فعالیت بدنی
  • اختلال شناختی، مشکل در تمرکز و مشکلات حافظه
  • افزایش حساسیت به عفونت و تاخیر در بهبودی

عوارض و خطرات هموگلوبین بالا (پلی سیتمی) در دوران میانسالی:

  • افزایش خطر لخته شدن خون، که می‌تواند منجر به ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریه یا سکته شود
  • افزایش فشار خون و فشار بر سیستم قلبی عروقی
  • بزرگ شدن طحال، ایجاد ناراحتی و تأثیر بر عملکرد آن
  • خطر بالاتر ترومبوز، که می‌تواند جریان خون را به اندام‌ها و بافت‌ها محدود کند.

‏پیشگیری از هموگلوبین بالا و پایین در میانسالی چگونه است؟

برای آنکه بتوانید از افزایش هموگلوبین خون در دوران میانسالی جلوگیری کنید لازم است که در وهله اول، سبک زندگی خود را سالم‌تر کنید. یک رژیم غذایی مغذی با میوه و سبزیجات، قطعا می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به هموگلوبین بالا موثر باشد. در کنار این نیز به صورت روزانه، مقدار زیادی آب و مایعات هیدراته بنوشید. فراموش نکنید که ترک سیگار هم شرط مهمی در پیشگیری از این بیماری خواهد بود. درنهایت از مصرف داروهای افزایش‌دهنده عملکرد هم جدا خودداری کنید.

اما اگر بخواهیم نگاهی به راه‌های پیشگیری از هموگلوبین پایین بیندازیم باید بگوییم که مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، رعایت یک رژیم غذایی سالم و البته همراه با منبع آهن است. در کنار این نیز سعی کنید که در رژیم غذایی‌تان از گوشت قرمز (گوشت گاو و جگر، مرغ و ماهی) استفاده کنید.

‏پیشگیری از هموگلوبین بالا و پایین در میانسالی چگونه است؟
مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از کاهش هموگلوبین انجام دهید، رعایت یک رژیم غذایی سالم و البته همراه با منبع آهن است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هموگلوبین، پروتئین غنی از آهن است که در گلبول‌های قرمز قرار دارد و اکسیژن را از ریه به بافت‌های مختلف بدن می‌رساند. تغییرات هموگلوبین نرمال در میانسالی می‌تواند تمام ابعاد سلامت بیمار را تحت تاثیر خود قرار دهد و دوران سالمندی سختی را برایشان فراهم کند. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که با انجام چکاپ‌های منظم و همین‌طور رعایت سبک زندگی سالم و رژیم غذایی درست و سالم مراقبت بیشتری از سلامت خود داشته باشید.

در کنار آن نیز به‌محض مشاهده هرکدام از عوارض و علائم این بیماری حتما به دکتر عمومی یا در موارد اورژانسی به متخصص انکولوژی مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های لازم از وجود این بیماری مطلع شوید و قدم‌های اولیه درمان را قبل از آنکه پیشرفته‌تر شود طی کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری از سیستم مشاوره آنلاین با دکتر عمومی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص خون و سرطان نیز استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خستگی، اختلال شناختی و تنگی نفس از عوارض آن هستند.

بخشی از آزمایش چکاپ کلی است یا ممکن است بعد از مشاهده علائمی مانند کم خونی و تنگی نفس تجویز شود.

هموگلوبین مردان در دوران میانسالی باید چیزی بین ۱۲.۴ تا ۱۴.۹ گرم در دسی‌لیتر باشد و هموگلوبین نرمال خانم‌ها در این دوره سنی چیزی حدود ۱۱.۷ تا ۱۳.۸ گرم در دسی‌لیتر محاسبه می‌شود. بنابراین اگر سطح هموگلوبین شما خارج از این میزان است، باید به پزشک مراجعه کنید.

در وهله اول رعایت یک رژیم غذایی سالم و البته سبک زندگی سالم می‌تواند هموگلوبین شما را در سطح طبیعی و نرمالی حفظ کند. در کنار آن هم تمامی مواردی که در این مطلب مطرح شد می‌تواند در جلوگیری و پیشگیری به هموگلوبین بالا یا پایین موثر باشد.

معمولا پزشکان در چکاپ‌ها یا بعد از مشاهده علائم با تجویز آزمایش، اختلالاتی همچون کم خونی یا هموگلوبین بالا را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بله درصورتی‌که این بیماری، کنترل و درمان نشود، می‌تواند عوارض شدیدی را به وجود آورد که فرد را در دوران کهنسالی و سالمندی دچار مشکلات بسیار زیادی کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هموگلوبین نرمال میانسالی

  1. محبوبه گفت:

    ۴۲ ساله هستم هموگلبین خونم۷/۴هست دلیلش چی میتونه باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهتره آزمایش تست خون مخفی مدفوع انجام شود تا وجود خون در مدفوع و خونریزی گوارشی بررسی شود اگر نرمال بود مکمل آهن مصرف کنید.

    2. الهه گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      پسر من ۱۲ سالشه هموگلوبین روی ۱۶.۲هست ،آیا این احتیاج به درمان داره،وبیماری سختی هستش

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        میزان هموگلوبین در سن پسر تان ۱۲.۷- ۱۷.۷ می باشد
        بنابراین طبیعی است

  2. هدیه گفت:

    سلام ۱۹ سال سن دارم و هموگلوبین خونم ۱۵ است آیا مشکل دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      بالاتر از حد معمول است
      به پزشک مراجعه کنید

  3. یوسف گفت:

    سلام من ۲۳ سالمه و Hb 16.2 هست نیاز به دکتر هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله نیاز به پزشک دارید

  4. سونا گفت:

    سلام من هشت ماه باردارام هموگلوبین آمد۱۰.۴است سن ام ۲۴

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کمتر از حد طبیعی است
      تحت نظارت پزشکتان نیاز به دارو مکمل دارید

  5. نا شناس گفت:

    سلام برای آقای ۳۱ ساله هموگلوبین ۱۷.۹ آیا طبیعیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      طبیعی نیست
      زیاد است
      و نیاز به پزشک دارید

  6. حمید اسماعیلی گفت:

    سلام هموگلوبین ۱۵/۵سن ۵۲سال طبیعیه ایا؟دکتر میگه باید بیاد زیر ۱۴ ولی شما در پاسخ بیمار گفتید ۱۶طبیعیه
    آیا اهدا خون بهترین روش کاهش غلظت خون است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ۱۵/۵ کاملا طبیعی است
      بهترین راه درمان غلظت خون تغییر سبک زندگی است

  7. ناشناس گفت:

    سلام هموگلوبین ۱۵/۵سن ۵۲سال طبیعیه ایا؟دکتر میگه باید بیاد زیر ۱۴ ولی شما در پاسخ بیمار گفتید ۱۶طبیعیه
    آیا اهدا خون بهترین روش کاهش غلظت خون است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ۱۵/۵ کاملا طبیعی است
      بهترین راه درمان غلظت خون تغییر سبک زندگی است

  8. ریحانه گفت:

    باسلام و قت بخیر
    برای اقای ۴۸ ساله با هموگلوبین ۱۶ همراه با درد مفصلی و خارش شدید پوستی ..
    چه راهنمایی می تونین بکنین و نظرتونو بگین لظفا

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      فاکتور هموگلوبین که طبیعی است
      برای خارش پوستی اطلاعات مان اندک است
      ممکن است مشکلات کبدی داشته باشند
      ابتدا فاکتور های کبدی را اندازه بگیرید

  9. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای اقای ۴۸ ساله با هموگلوبین ۱۶ و دارای دردهای مفصلی و خارش شدید پوست ..
    چه نظری دارین و چه چیزی پیشنهاد میدین؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      فاکتور هموگلوبین که طبیعی است
      برای خارش پوستی اطلاعات مان اندک است
      ممکن است مشکلات کبدی داشته باشند
      ابتدا فاکتور های کبدی را اندازه بگیرید

  10. طاهره بانو گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا پایین بودن هموگلوبین در میانسالی امکان ابتلا به سرطان خون هم وجود داره با وجودی که تعداد گلبول های سفید و پلاکت نرمال هست ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      همگلوبین پایین خون نشاندهنده سرطان نیست و باید خونریزی مخفی در مدفوع و مشکلات دیگر بررسی شود تا علت مشخص گردد. به متخصص هماتولوژی برای آزمایشات تخصصی مراجعه کنید.