دکتر خاطره علوی (پزشک ناظر کیفی محتوای مجله سلامت دکترِتو)
تخصص پزشکی :

دکتر متخصص داخلی

کد نظام پزشکی: 54676
فعالیت در مراکز پزشکی :

آخرین مقاله های بررسی شده توسط دکتر خاطره علوی

ایشان تاکنون 50 مقاله پزشکی را در مجله سلامت دکترتو بررسی کرده‌اند

هماتوم چیست و چگونه درمان میشود؟

به تشکیل و تجمع خون به صورت غیرطبیعی درون بافت بدن، هماتوم می‌گویند که معمولا به‌خاطر ضربه، سقوط، جراحت یا بیماری ایجاد می‌شود. از نشانه‌های شایع آن می‌توان به درد، تورم، احساس داغی و التهاب اشاره کرد. برای مدیریت هماتوم‌، اقداماتی مانند استراحت، استفاده از کمپرس سرد، کاهش فشار به قسمت آسیب دیده، مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و در برخی موارد، خدمات پزشکی تخصصی لازم هستند.

6 روز پیش

طب کار چیست؟ جامع ترین اطلاعات در مورد آن

طب کار، حوزه‌ کاری در سلامت عمومی است که بیشترین میزان سلامت و رفاه جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان در تمام مشاغل را حفظ و ترویج می‌کند.

1 هفته پیش

درمان کم آبی بدن، راهنمای درمانی برای مقابله با این عارضه

کم آبی بدن یا خشکی بدن به معنای کاهش نسبی آب در سیستم بدن است. این وضعیت ممکن است به دلیل مختلفی از جمله کاهش مصرف آب، از دست دادن آب بدن یا عدم توانایی بدن در تولید و نگهداری آب باشد. در صورتی که با این وضعیت مواجه شده‌اید، لازم است میزان آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

5 ماه پیش

ام آر آی قفسه سینه چیست و چه کاربردی دارد؟

ام آر آی قفسه سینه نوعی تصویربرداری پزشکی و روشی برای تشخیص بیماری های قفسه سینه و اندام های زیرین این ناحیه است. در صورتی که اشعه ایکس یا سی تی اسکن تصویر دقیقی از وضعیت بیماری یا سلامت فرد ارائه نکند (که این موارد در بیماری‌های سرطانی شایع‌تر است)، پزشک ممکن است تصویربرداری قفسه سینه را درخواست کند.

6 ماه پیش

ام آر آی شش و ریه چیست و چرا انجام میشود؟

ام آر آی شش و ریه برای افرادی انجام می‌شود که باید سلامت آن‌ها و یا احتمال ابتلا به یک بیماری در آن‌ها مورد سنجش قرار گیرد. این آزمایش برای تشخیص بیماری غدد لنفاوی غیر طبیعی، نقایص مادرزادی قلب، مشکلات عروق خونی و تومورهای مدیاستن انجام می‌شود.

6 ماه پیش

صفر تا صد علت و علائم به وجود آمدن ژنیکوماستی

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه در مردان عارضه‌ای است که باعث بزرگ شدن و تورم نوک و بافت پستان در مردان می‌شود و اعتما به‌نفس آن‌ها را به‌شدت پایین می‌آورد. ابتلا به این عارضه سن خاصی ندارد و در نوزادان، دوره بلوغ و میانسالی هم دیده می‌شود و معمولا خطرناک نیست فقط از نظر بار روانی ممکن است باعث ایجاد آسیب روحی شود.

6 ماه پیش

ژنیکوماستی کاذب مشکل بزرگ مردان چاق

ژنیکوماستی کاذب به علت چاقی ایجاد می‌شود. افزایش بیش از حد چربی در ناحیه سینه باعث بزرگی و افتادگی سینه مردان می‌شود. اختلالات هورمونی در این عارضه نقشی ندارد. با رژیم و ورزش می‌توان این مشکل را برطرف کرد. اما سریعترین راه درمان جراحی است.

6 ماه پیش

تشخیص ژنیکوماستی، راهنمای شناسایی این اختلال در مردان

تشخیص ژنیکوماستی معمولاً بر اساس تاریخچه بالینی، بررسی جسمانی و برخی آزمایشات تشخیصی انجام می‌شود. پزشک بررسی جسمانی انجام می‌دهد و سینه شما را معاینه می‌کند. او ممکن است اندازه سینه‌ها را اندازه‌گیری کند و به دنبال هرگونه تغییرات غیرطبیعی در بافت سینه باشد. گاهی برای تشخیص دقیق نیاز به آزمایشات هورمونی، سونوگرافی یا ماموگرافی و حتی بیوپسی است.

7 ماه پیش

داروهای ژنیکوماستی که توسط پزشک تجویز می‌شوند

ژنیکوماستی در برخی مواقع با دارو درمان می‌شود. این داروها از طریق کاهش هورمون زنانه یا افزایش هورمون مردانه عمل می‌کنند. تاموکسیفن رایج‌ترین دارویی است که برای این بیماری تجویز می‌شود. اگر دارو جوابگو نباشد، احتمالا جراحی پیشنهاد می‌شود.

7 ماه پیش

وبا؛ علائم، علل، تشخیص و درمان بیماری وبا

بیماری وبا بیماری گوارشی باکتریایی است. علائمی مانند اسهال شدید، تشنگی، گرفتگی عضلات پا و تحریک‌پذیری ایجاد می‌کند. برای درمان پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کرده و کم‌آبی بدن را درمان می‌کند.

11 ماه پیش

هموگلوبین نرمال میانسالی و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

معمولا تغییرات هموگلوبین در میانسالی به علت بیماری خاص یا جراحت ایجاد می‌شود. خستگی، ضعف، درد قفسه سینه و تنگی‌نفس از علائم آن است. برای درمان و تعیین هموگلوبین نرمال در میانسالی پزشکان داروهای مخصوصی را تجویز کرده و تغییر سبک زندگی را پیشنهاد می‌کنند.

12 ماه پیش

نکات مهم درباره سندروم کوشینگ و علائم آن

سندرم کوشینگ یک اختلال غدد و متابولیسم همراه با تغییرات جسمی و روحی است که به دلیل ترشح زیاد کورتیزول در خون برای مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود.

1 سال پیش