داروی لووتیروکسین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف لووتیروکسین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لووتیروکسین چیست؟ داروی لووتیروکسین به شکل قرص و کپسول وجود دارد و برای درمان بیماری های تیروئید به کار می رود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
داروی لووتیروکسین

نام رایج دارو: لووتیروکسین – Levothyroxine

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

لووتیروکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

از داروی لووتیروکسین برای درمان تیروئید کم‌کار استفاده می‌شود. کم‌کاری تیروئید در مواقعی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید به طور معمول هورمون کم‌تری ترشح کند یا هنگامی که غده‌ی تیروئید به وسیله‌ی داروها یا پرتودرمانی آسیب ببیند یا در یک عمل جراحی برداشته شود. ترشح کافی هورمون تیروئید برای حفظ سلامت روحی و روانی و نگه داشتن فعالیت‌های فیزیکی ضروری است. در کودکان ترشح کافی هورمون تیروئید برای رشد فیزیکی و ذهنی طبیعی لازم است.

همچنین از داروی لووتروکسین برای درمان سایر اختلالات تیروئید از قبیل بعضی از انواع گواتر و سرطان تیروئید تجویز می‌شود.

این دارو نباید برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار بگیرد مگر در شرایطی که عدم باروری به خاطر سطح پایین ترشح هورمون تیروئید باشد.

نحوه‌ مصرف لووتیروکسین و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف داروی لووتیروکسین و قبل از هر بار مصرف مجدد دارو راهنمای نحوه‌ی استفاده‌ی دارو را مطالعه کرده یا طریقه‌ی مصرف دارو را از دکتر غدد و متابولیسم یا دکتر داروخانه سوال کنید.

داروی لووتیروکسین را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز و با معده‌ی خالی، به صورت ناشتا، یک ساعت تا سی دقیقه پیش از صرف صبحانه استفاده کنید. داروی لووتیروکسین را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید مگر این که پزشک شما طور دیگری تجویز کرده باشد.

در صورتی که کپسول داروی لووتیروکسین را مصرف می‌کنید همه‌ی کپسول را به یک باره فرو دهید. دارو را نصف نکنید، نجوید و خرد نکنید. افرادی که نمی‌توانند همه‌ی کپسول را یک باره فرو دهند (مانند کودکان و نوزادان)‌ باید از شکل قرص دارو استفاده کنند. اگر نوزاد یا کودکتان نمی‌تواند قرص را به یک باره فرو دهد، قرص را له کرده و در یک یا دو قاشق چای‌خوری حل کنید و بلافاصله به با کمک یک قاشق به آن‌ها بخورانید. محلول را برای مصرف آینده‌ی کودک یا نوزادتان ذخیره نکنید. برای جزئیات بیش‌تر با متخصص غدد خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

نمی٬دونی چطوری کم‌کاری تیروئیدت رو درمان کنی؟

همین حالا از مشاوره بهره بگیر

موارد مصرف داروی لووتیروکسین

دوز مصرف داروی لووتیروکسین به سن، وضعیت بیماری، نتایج آزمایش‌ها و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر داروی لووتیروکسین آن را به صورت منظم مصرف کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در زمان مقرر از داروی لووتیروکسین استفاده کنید.

پیش از مشورت با دکتر مصرف داروی لووتیروکسین را متوقف نکنید. درمان جایگزین ترشح تیروئید برای کم کاری تیروئید معمولا تا آخر عمر ادامه دارد.

برندهای مختلفی از داروی لووتیروکسین در بازار موجود است. بدون مشورت با پزشک خود یا دکتر داروخانه برند مصرفی‌تان را تغییر ندهید.

بعضی از داروها مانند کلستیرامین، کولستیپول، کلسولام، داروهای آنتی اسید، سوکرالفیت، سایمتیکون، آهن، سدیم پلی استایرن سولفونات، کلسیم ساپلمنت، ارلیستات، سولامر و داروهایی از این دست می‌توانند میزان جذب هورمون تیروئید توسط بدن را کاهش دهند. در صورتی که هر کدام از این داروها را مصرف می‌کنید حداقل چهار ساعت پیش و پس از مصرف لووتیروکسین از آن‌ها استفاده کنید.

علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، درد عضلانی، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، تپش قلب آرام و حساسیت به سرما است. در صورتی که وضعیت بیماری شما چند هفته پس از مصرف دارو مثل قبل ادامه پیدا کرد یا حال‌تان وخیم‌تر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه‌ عمل‌کرد داروی لووتیروکسین

عملکرد داروی لووتیروکسین از طریق جایگزین یا فراهم کردن هورمونی است که به وسیله‌ی غده‌ی تیروئید، به طور معمول، ترشح می‌شود.

برای درمان بیماری تیروئیدی کودکتان همین الان اقدام کنید!

عوارض جانبی مصرف لووتیروکسین

در چند ماه اول درمان ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد. معمولا این در شرایطی است که بدن شما خود را با دارو سازگار می‌کند. در صورتی که این نشانه ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی لووتیروکسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لووتیروکسین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که هر یک از این علائم جدی اما نادر ترشح بالای هورمون تیروئید رخ داد به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید و از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید:

  • تعرق شدید
  • حساسیت به گرما
  • تغییرات روحی و روانی مانند اضطراب و نوسانات خلقی
  • خستگی
  • اسهال
  • لرزش
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • استخوان درد
  • شکستگی آسان استخوان‌ها
  • درد قفسه‌ی سینه
  • تپش سریع، شدید و نامنظم قلب
  • تورم دست‌ها، مچ پا و پاها
  • تشنج

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی لووتیروکسین نادر است. با وجود این اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.
با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی لووتیروکسین

پیش از مصرف داروی لووتیروکسین در صورتی که به این دارو حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی لووتیروکسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی لووتیروکسین همه‌ی سوابق پزشکی خود از جمله سابقه‌ی افزایش هورمون‌های تیروئید یا پرکاری تیروئید، کاهش فعالیت غده‌ی فوق کلیوی، بیماری‌های قلبی از قبیل بیماری عروق کرونر و ضربان قلب نامنظم، فشار خون بالا و دیابت را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر مبتلا به دیابت هستید داروی لووتیروکسین ممکن است روی قند خون شما تاثیر بگذارد. قند خون خود را به صورت مرتب بسنجید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورتی که دچار علائمی مانند تشنگی بیش از حد، زیاد شدن مقدار ادرار، لرزش، تعریق غیر عادی، سرگیجه و گرسنگی غیر معمول شدید به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید. ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، تغییر رژیم غذایی یا تغییر برنامه‌ی تمرینات ورزشی داشته باشید.

ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

ممکن است کودکان حساسیت بیش‌تری نسبت به عوارض جانبی این دارو اعم از سردرد، تغییرات بینایی و درد مفاصل و پاها داشته باشند. سطح بالای ترشح هورمون تیروئید ممکن است منجر به کاهش رشد استخوان‌ها و کوتاه قدی در بزرگ‌سالی شود. تمام تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی را انجام دهید تا این موارد کنترل شوند.

سالمندان نیز نسبت به عوارض جانبی داروی لووتیروکسین حساس‌ترند. به عنوان مثال تپش قلب سریع و نامنظم بیشتر از سایرین این افراد را تهدید می‌کند.

اطلاعات حاکی از این موضوع است که داروی لووتیروکسین می‌تواند در دوران بارداری هم استفاده شود. در صورتی که باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو داشته باشید.

برای مصرف داروی لووتیروکسین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنی و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی لووتیروکسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لووتیروکسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لووتیروکسین نفرمایید.

رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین، دیگوکسین و ساکروفریک اوکسی هیدروکساید ممکن است با داروی لووتیروکسین تداخل ایجاد کنند.

علائم اوردوز مصرف داروی لووتیروکسین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی لووتیروکسین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی باید به صورت دوره‌ای انجام بگیرند تا مانع از پیشرفت عوارض جانبی دارو شوند. برای جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

اگر دوز مصرفی داروی لووتیروکسین را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی لووتیروکسین نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید مگر این‌که پزشک به شما گفته باشد که تحت هر شرایطی دوز خود را مصرف کنید. اگر به صورت پشت سر هم بیش از دو دوز را فراموش کردید با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

برای نگهداری صحیح داروی لووتیروکسین آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنید. همچنین دارو را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لووتیروکسین

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر،خانمی ۲۰ ساله هستم،در طول یک سال در چند آزمایش اخیر من anti tpo بیشتر از حد نرمال بوده که در آزمایش آخر anti tpo عدد ۳۶ هست که نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و tsh عدد ۴/۱۲ هست و من بعلت قاعدگی نامنظم و ریزش مو شدید به دکتر زنان مراجعه کردم و آزمایش رو هم نشون دادم و گفتن من زمینه تیروئید کم کار دارم و برای من داروی لووتیروکسین ۵۰ روزی یک چهارم قرص رو شروع کردن میخواستم بدونم آیا حتما باید به دکتر غدد هم مراجعه کنم؟و این anti tpo بالا در زمان بارداری و غیره خطرناک هست؟چون میترسم همینطوری افزایش پیدا کنه،و بیماری من هاشیموتو هست؟و این دوز دارو با توجه به اعداد آزمایش من کافی هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به میزان tsh مستعد به کم کاری تیرویید هستید
      اما باید همه ی فاکتور های تیروییدی تان هم بررسی گردد
      منشا قاعدگی نامنظم و ریزش مو شدید هم ممکن است به تیرویید برگردد

  2. وحید گفت:

    سلام وقت تون بخیر. دستور مصرف لووتیروکسین میگن نیم ساعت الی یک ساعت‌ . یعنی با نیم ساعت کفایت میده اگه کفایت نمیده خب چرا همون یک ساعت رو نمیگن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بستگی به میزان کم کاری تیرویید هم دارد
      داروی لووتیروکسین را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز و با معده‌ی خالی، به صورت ناشتا، یک ساعت تا سی دقیقه پیش از صرف صبحانه استفاده کنید. داروی لووتیروکسین را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید مگر این که پزشک شما طور دیگری تجویز کرده باشد.

  3. مهدی گفت:

    با سلام من نوزده سالمه و به خاطر کم کاری تیروئید این داری رو دکتر دوماه به صورت روزانه برام تجویز کرد بعد از دو ماه که ازمایش دادم الان TSH شده ۰.۴ خیلی پر کار شده رفتم ی دکتر دیگه گفت همین دارو رو دوماه دیگه مصرف کن به جز پنچ شنه و جمعه ولی اینطور که معلمومه این دارو فقط برای کن کاری تیروئیده نه پرکاری ! الان چی کار کنم برم ی دکتر دیگع؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این اتفاق که پس از مدتی مصرف دارو بیماران کم کار تبدیل به پرکاری تیروئید می شوند وجود دارد. با کم کردن دوز دارو با نظر متخصص غدد ممکنه تنظیم هورمون صورت گیرد. از این لینک هم میتونید با دیگر متخصصان غدد نیز مشورت کنید.
      متخصص غدد و متابولیسم

  4. پ ـ جمشیدعینی گفت:

    سلام دکترخسته نباشید من نزدیک به سه ساله تیرویید کم کاردارم حدوددوهفته پیش آزمایش دادم تیروییدم ۵بود یه مدت قرص کنارگذاشته بودم یعنی بعداززایمانم دیگه نخورم الان پسرم دوسالشه من ۵روزه که قرص روشروع کردم هرروز یه نصفه میخورم ازموقعه که شروع کردم زودبه زودگشنم میشه دلم ضعف میره ممکنه بخاطره دفعات زیاد خوردن قرص باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله تعیین دوز باید براساس اخرین ازمایش باشد
      مصرف بالا ی لووتیروکسین علایمی مشابه پرکاری تیرویید دارد
      لطفا زیر نظر متخصص غدد دارو مصرف کنید
      سالم باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام دکتراین دارولوتروکسین اگرهمزمان باقرص ویتامین بی سیصداستفاده شود
    مشکلی ایجادمیکند؟
    وآیا این داروبرای میل جنسی درآقایان مشکلی ایجادمیکند؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      وست عزیز
      مصرف همزمان با ویتامین ب مشکلی ایجاد نمی کند و تغییر میل جنسی شما ممکنه به علت کم کاری تیروئید شما باشد که بهتره تحت درمان متخصص غدد باشید.

  6. . گفت:

    سلام دکتر من حدودا ۳۵ روز هست که لووتیروکسن مصرف میکنم و من شیفت بعد از ظهر تا شب کار میکنم و خیلی خوابم میاد تو این بازه ی زمانی حتی اگه خواب کافی هم داشته باشم و تعریق خیلی زیادی دارم وقتی کار میکنم چند روزی هم هست دچار اسهال شدم به نظرتون این عوارض قرص هست که مدام احساس خستگی دارم و اسهال و تعریق زیاد ؟ البته کنار این قرص بیزوپرولول هم میخورم

  7. الهام گفت:

    سلام خسته نباشید.من نه رفتم سونوگرافی نه آزمایش تیروئید هنوز دادم.ودکتر همرو واسم نوشتن که برم انجام بدم.و قرص لووکسین ۱۰۰ واسم نوشتن.ایا آزمایشاتمو هنوز نگرفتم.عیبی نداره بخورم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر از علایم بالینی تان تشخیص دادند حتمن استفاده کنید
      ولی باید ازمایش تیرویید را هم می دادید

      پوزش بعلت تاخیر در پاسخگویی

  8. rname گفت:

    سلام خسته نباشید دکتر من حدود ۸.۹ساله دیابت گرفتم آزمایش کردن گفتند تیروئید کم کار داری الان حدود ۹ساله که قرص مصرف میکنم دختر عمه من تیروئید کم کار داشت ۱۵سال قرص خوردخوب شد این قرص عوارض جانبی دارد یانه باید برم درکوتا مدت پیش فوق تخصص غدد اسدالله حبیب آزمایش بدم من بخاطر وضعیت بداقتصادی مجبورم کارگری کار کنم این کار توگرما برای بدمن که دیابت باتیروئد دارم مضرنیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با ارزوی سلامتی
      بیماری های متابولیک مثل دیابت و کم کاری تیرویید درمان طولانی مدت دارد. باید صبور باشیدباید تحت نظارت متخصص خودتان باشید
      گرما با از دست دادن آب ممکن است فشار ماغف ایجاد کند
      با ارزوی سلامتی

  9. طيبه كاويانيان گفت:

    سلام آقای دکتر من تیرویید کم کار دارم چندین سالها هس میشه ازخارجیش استفاده کنم ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز.
      بله داروی خارجی تحت نظارت سازمان غذا و دارو
      ولی برای تغییر دوز احتمالی حتمن با پزشک تان مشورت کنید

      با ارزوی سلامتی

  10. مرتضی گفت:

    سلام من ۴سال این قرص را مصرف میکنم ۲سالی است که بی‌حال میشدم استرس واضطراب گرفتم تازه فهمیدم قندم پایینه آیا از قرص تیروییده که قندم افت کرده

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      خیر به نظر نمی‌رسد از عوارض آن باشد باید علت افت قند بررسی شود
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید فوق تخصص گوارش