آبله میمونی و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آبله میمونی بیماری نادر ویروسی است که علائم خفیفی مانند آبله ایجاد می‌کند. این بیماری از طریق تماس مستقیم یا فرد آلوده یا سطوح آلوده، مایعات جنسی و مایعات بدن فرد آلوده و غیره منتقل می‌شود. دوره کمون این بیماری ۲۱ روز است و نیاز به داروی خاصی برای درمان ندارد. این بیماری معمولا کشنده نیست؛ پس خیلی نگران نباشید!

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
آبله میمونی چیست

پس از کاهش اپیدمی و علائم ترسناک و جهانگیر ویروس کرونا در تمام دنیا، حرف‌هایی از شیوع یک بیماری جدید به گوش می‌رسد؛ آبله میمونی! این بیماری به تازگی ترس‌ها و نگرانی‌های بسیاری را برای تمامی افراد دنیا به دنبال دارد و همچنان نیز با ابهامات و ناشناختگی‌هایی همراه است. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به بررسی و معرفی این بیماری بپردازیم و علائم و راه‌های درمان آن را مرور کنیم. شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به متخصص عفونی در دکترتو به تشخیص و درمان علائم مربوط به این بیماری بپردازید.

آبله میمونی چیست؟

به نقل از سازمان بهداشت جهانی؛ who آبله میمونی که این روزها، به وفور اسم آن را می‌شنویم، بیماری نادری است که در اثر عفونت با ویروسی به همین نام اتفاق می‌افتد. این ویروس از جنس Orthopoxvirus از خانواده Poxviridae است. ویروس آبله میمونی اولین بار در سال ۱۹۵۸ و در زمانی که شیوع یک بیماری مشابه آبله در میمون‌هایی که برای تحقیقات نگهداری می‌شدند کشف شد. به همین دلیل هم آبله میمونی، به این نام شناخته شد.

اولین مورد انسانی این ویروس و بیماری در سال ۱۹۷۰ در جمهوری کنگو به ثبت رسید و در ادامه نیز رفته‌رفته در مناطقی همچون آفریقای مرکزی و غربی دیده شد. تقریباً می‌توان با اطمینان گفت که پس از این ماجراها، موارد ابتلای مشاهده‌شده در خارج از آفریقا، به دلیل سفرهای بین‌المللی و یا ورود حیوانات وارداتی منتقل شده‌اند. اگر بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که منبع طبیعی این بیماری، همچنان ناشناخته است و در رابطه با تاریخچه طبیعی این بیماری نیز قطعیتی وجود ندارد.

یکی از بزرگ‌ترین ابهاماتی که در زمان انتشار اخبار مربوط به ابتلا به آبله میمونی در سراسر دنیا به وجود آمد، احتمال وجود ارتباط میان کووید ۱۹ و آبله میمونی است. به همین دلیل هم در پاسخ به این دغدغه باید بگوییم که این بیماری هیچ ارتباطی با ویروس کرونا ندارد و از خانواده ویروس‌های آبله‌ای است.

علائم آبله میمونی
دانه‌های پوستی، مهمترین نشانه بیماری آبله میمونی است.

علائم آبله میمونی

علائم ابتلا به آبله میمونی، بی‌شباهت به علائمی که از آبله می‌دانید نیست، با این تفاوت که غالباً به شکل خفیف‌تری بروز پیدا می‌کند. از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری، دانه‌های پوستی (راش) به همراه تاول در صورت، دست‌ها، پاها، دهان و اندام تناسلی است. از دیگر علائمی که نشان از ابتلا به این بیماری دارند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سردرد
  • بروز بثورات پوستی
  • تب
  • بدن درد
  • لرز
  • تورم غدد لنفاوی
  • خستگی

این بیماری دارای دوره کمون ۵ تا ۲۱ روز است. دوره کمون از زمان شروع علائم تا بروز عفونت را شامل می‌شود. به همین دلیل نیز نمی‌توان علائم را به روزهای اول بیماری، خلاصه کرد. در کنار این نیز ناگفته نماند که آبله میمونی، غالباً بین ۲ تا ۴ هفته، بهبود پیدا خواهد کرد.

موارد شدید ابتلا به آبله میمونی با علائم به مراتب شدیدتر نیز معمولاً در میان افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه‌ای و یا در کودکان خردسال دیده می‌شود. خانم‌های باردار نیز از دیگر افرادی هستند که در معرض ابتلا به آبله میمونی شدید قرار دارند.

دچار علائم آبله میمونی شدی و نگرانی؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

آبله میمونی چطور منتقل می شود؟

حیواناتی همچون جوندگان آفریقایی و یا نمونه‌های شبه انسانی همچون میمون‌ها، حامل این ویروس هستند و قابلیت آلوده کردن افراد را نیز دارند.

ابتلا و انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر از راه های زیر خواهد بود:

  • تماس نزدیک با سطوح آلوده
  • برقراری رابطه جنسی با بیمار
  • انتقال مایعات بدنی بدن بیمار
  • قطرات تنفسی و یا مواد آلوده موجود در بستر.

در کنار این موارد مصرف گوشت خام یا نیمه‌خام حیوانات آلوده نیز می‌تواند احتمالی بر بروز ابتلا به این بیماری باشد.

واکسن آبله میمونی
واکسن آبله تا ۸۰ درصد از ابتلای این بیماری جلوگیری می‌کند.

درمان آبله میمونی چگونه است؟

به نقل از «theconversation» معمولاً برای درمان این بیماری نیاز به داروی مشخصی نیاز ندارد. از آنجایی که آبله میمونی، معمولاً علائم خفیفی دارد، بعد از گذشت دوره مشخص خود و بدون نیاز به درمان، بهبود می‌یابد. با این حال، واکسن‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند ابتلا به این بیماری را کنترل کنند و آن را کاهش دهند.

توصیه اکید ما این است که در صورت بروز علائم مربوط به آبله میمونی، حتماً با پزشک دکتر عفونی و یا دکتر داخلی مشورت کنید و در صورت نیاز داروهایی همچون مسکن‌های تجویزی را مصرف کنید. به هیچ عنوان بدون تائید پزشک، هیچ دارویی را در طی این بیماری مصرف نکنید. شما می‌توانید با دریافت مشاوره با دکتر عفونی و به صورت آنلاین و یا مراجعه حضوری به فوق تخصص بیماری‌های عفونی دکترتو به درمان علائم مربوط به این بیماری بپردازید.

دنبال بهترین درمان آبله میمونی هستی؟ با متخصص عفونی مشورت کن.

آبله میمون در تهران

تا به حال گزارشاتی از وجود آبله میمون در تهران انجام شده که هر کدام بنا به دلایل مشخصی نقض شده‌اند. برای مثال، چندی پیش موردی مشکوک به بیماری آبله میمونی شناخته شد که بعد از بررسی‌های متفاوت و انجام آزمایش‌های لازم، مشخص شد که او به بیماری آبله مرغان مبتلاست نه آبله میمونی! با این حال به نقل از رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در خبر آنلاین، افرادی که واکسن مربوط به آبله را دریافت کرده‌اند تا ۸۰ درصد در برابر آبله میمونی ایمنی خواهند داشت. با این حال در حال حاضر برنامه‌ای برای واکسیناسیون ملی این بیماری وجود ندارد.

نکته‌ای که می‌تواند نگرانی‌های احتمالی را کاهش دهد این است که آزمایشگاه‌های موجود در تهران و سراسر کشور، از امکانات مجهزی برخوردارند که می‌توانند تشخیص این بیماری را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

آبله میمونی بیماری نادری است که علائم خفیفی مشابه علائم آبله مرغان ایجاد می‌کند. این بیماری داروی مشخصی ندارد و بین ۲ تا ۴ هفته درمان می‌شود.

به خاطر داشته باشید که رعایت موارد ذکرشده جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی، نگرانی‌های احتمالی را برطرف می‌کند، با این حال در حال حاضر این بیماری در تهران و یا سایر شهرستان‌های کشور به میزانی نرسیده که بتوانیم احتمال خطر داشته باشیم.

تحقیقاتی که در رابطه با بهداشت عمومی این بیماری در سراسر دنیا و به ویژه کشورهای غیربومی این بیماری انجام شده‌است نشان می‌دهد که نمونه‌هایی از ابتلا به این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا دیده می‌شود. با این حال تدابیری همچون رعایت نکات مهم و مؤثر در پیشگیری از این بیماری و یا در موارد بعد، و استفاده از واکسن می‌تواند در مهار این ویروس مؤثر باشد.

گزارش‌هایی که در رابطه با شیوع این بیماری در دنیا انجام شده‌است نشان می‌دهد علائم این بیماری، حدود ۲۱ روز بعد از آلودگی از طریق تماس فیزیکی با ضایعات پوستی، رابطه جنسی با فرد آلوده، قرارگیری در معرض ویروس به صورت رو در رو و بدون محافظ چشمی و تنفسی با افرادی همچون کادر درمانی که با بیماران مبتلا به این ویروس در ارتباط بوده‌اند و یا دیگر راه های انتقال، بروز پیدا می‌کنند.

ابله میمونی در ایران
شیوع آبله میمونی هنوز در ایران تایید نشده است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

طبیعی است که بعد از اپیدمی ویروس کرونا در سراسر جهان، نگرانی‌های بسیاری در رابطه با بروز موقعیت‌های مشابه وجود داشته باشد. آبله میمونی نوعی بیماری نادر ویروسی است که علائمی مشابه با آبله مرغان اما خفیف‌تر ایجاد می‌کند. سردرد و بدن‌درد، تاول پوستی، تب و لرز از علائم اصلی این بیماری هستند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده، مایعات بدنی و رابطه جنسی، تماس با سطوح آلوده

هم افزایش اطلاعات در رابطه با بیماری‌های دیگری همچون آبله میمونی که شیوع مجددی پیدا کرده‌اند می‌تواند علاوه بر آگاهی جمعی، راه‌های پیشگیری و شناخت بیشتری را در رابطه با این بیماری به وجود آورد. شما می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به فوق تخصص بیماری های عفونی دکترتو به تشخیص و درمان علائم مربوط به این بیماری بپردازید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تا به حال در بزرگ‌ترین شیوع شناخته‌شده از این بیماری که در سال ۲۰۱۷ در نیجریه آغاز شد، تنها ۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و حداقل ۴ نفر از آن‌ها دچار ضعف در سیستم ایمنی بوده‌اند. به همین دلیل نیز می‌توان گفت که این بیماری غالباً کشنده نیست، به ویژه در افرادی که از سیستم ایمنی سالمی برخوردارند.

بله، کودکان خردسال از جمله افرادی هستند که علائم شدیدتری از این بیماری را تجربه می‌کنند.

نرخ تخمینی سرعت واگیر این بیمار از ۳.۳ % تا ۳۰% است، با این حال، وضعیت شیوع اخیر آن در جمهوری کنگو نشان می‌دهد که این میزان به ۷۳% هم رسیده است.

بله، این ویروس از جنس Orthopoxvirus از خانواده Poxviridae است.

از آنجایی که سرعت انتقال این بیماری نسبتاً زیاد است می‌توان احتمال چنین مسئله‌ای را داد، با این حال رعایت نکات مربوط به پیشگیری و یا در صورت امکان، انجام واکسیناسیون سراسری، خطر ابتلا و درگیری جهانی را کاهش می‌دهد.

بله، این بیماری از طریق تماس نزدیک و رابطه جنسی با فرد مبتلا، استنشاق ذرات تنفسی فرد وغیره انتقال می‌یابد.

به نقل از خبرگزاری ایمنا خوشبختانه تا به حال، موردی از ابتلا به این ویروس در ایران گزارش نشده است، مواردی هم که مشکوک بوده‌اند با انجام آزمایش، نشان از ابتلا به بیماری دیگری همچون آبله مرغان داشته‌اند.

واکسن آبله میمونی ابتلا به این بیماری تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد، اما تا به حال در رابطه با اینکه آیا واکسن آبله نیز به پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری مؤثر هست یا نه نتیجه‌ای اعلام نشده است.

شکل ظاهری تاول‌ها در این آبله با دیگر انواع آن تفاوت زیادی ندارد. در تصویر زیر می‌توانید عکس آبلله میمونی را ببینید.

اجتناب از مصرف گوشت خام و نیمه‌خام، عدم تماس با فرد دارای علائم، اجتناب از سفر به مناطق بومی آلوده و غیره از جمله راه‌های پیشگیری از این بیماری هستند.

با رعایت موارد مربوط به پیشگیری از این بیماری می‌توان به خوبی آن را کنترل کرد.

نخستین مورد ابتلا به این بیماری در سال ۱۹۷۰ دیده شده و ریشه این ویروس را نیز می‌توان در مناطق محدوده آفریقای مرکزی و غربی دانست.

تا به حال موارد بسیاری در این رابطه مطرح شده‌اند که از میان آ‌ها می‌توان به تماس نزدیک با فرد بیمار و سطوح آلوده، استنشاق ذرات تنفسی فرد آلوده، رابطه جنسی با بیمار، مصرف گوشت خام و نیمه‌خام حیوانات آلوده و غیره اشاره کرد.

یکی از راه‌های بررسی ابتلا به آبله میمونی دریافت نمونه‌ای از ضایعات تنفسی است که پس از بررسی‌های لازم، نتیجه توسط آزمایشگاه، اعلام خواهد شد.

از زمان شروع علائم تا بروز عفونت معمولاً پروسه ۵ تا ۲۱ روزه دیده می‌شود، با این حال ممکن است در بسیاری از افراد، حدود ۲۱ روز نیز زمان ببرد تا علائم بروز پیدا کنند.

طبیعتاً دریافت واکسن این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. با این حال تا به حال در کشور، تدابیری برای دریافت این واکسن دیده نشده است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “آبله میمونی و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید!”

  1. ناشناس گفت:

    ولی من نمونه های بیشتری رو در تهران دیدم بااین علایم