تشخیص زگیل تناسلی با چه آزمایش هایی ممکن است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تشخیص زگیل‌ تناسلی باید توسط پزشک متخصص با معاینه جسمی اولیه و شرح حال جنسی بیمار و انجام آزمایش‌های لازم صورت بگیرد. در برخی موارد که معاینه کافی نباشد یا زگیل‌ها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نباشند، یا احتمال سرطانی بودن زگیل‌ها باشد، پزشک برای تشخیص زگیل تناسلی، سراغ نمونه‌ برداری می‌رود. با مراجعه به پزشک متخصص و پیروی از دستورات و درمان‌های مورد تجویز آنها، می‌توانید بهبودی و درمان مناسب را تجربه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تشخیص زگیل تناسلی با آزمایش خون

راه های تشخیص زگیل تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است که از طریق ویروسی به‌نام پاپیلومای انسانی (اچ‌پی‌وی) ایجاد می‌شود. اچ پی وی انواع مختلفی دارد و تقریبا تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند دست‌کم یکبار به یک نوع از این ویروس مبتلا خواهند شد. زگیل‌های تناسلی روی بافت مرطوب ناحیه تناسلی اثر می‌گذارند و شبیه توده‌های کوچک رنگ پوست و گل کلم مانند هستند. معمولا پزشک با معاینه این توده‌های پوستی به تشخیص زگیل تناسلی می‌رسد. در ادامه این مطلب همراه باشید تا با نحوه تشخیص زگیل تناسلی در زنان و مردان بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید برای تشخیص این بیماری از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان یا دکتر اورولوژی در ارتباط باشید.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی

پزشکان معمولا با معاینه جسمی، زگیل های تناسلی را تشخیص می‌دهند. گاهی هم تکه کوچکی از بافت برداشته شده تا در آزمایشگاه بررسی شود. به این کار بیوپسی زگیل تناسلی یا همان نمونه برداری زگیل تناسلی می‌گویند. زنان باید به طور منظم تست پاپ اسمیر بدهند، چرا که این آزمایش کمک می‌کند کوچک‌ترین تغییرات در واژن و دهانه رحم در اثر زگیل‌های تناسلی مشخص شود (زگیل تناسلی خطرناک است؟).

همچنین به لطف این آزمایش، می‌توان نشانه‌های اولیه سرطان دهانه رحم را هم تشخیص داد. دیگر روش تشخیص زگیل تناسلی، آزمایش اچ پی وی است. تنها چند سویه ویروس اچ پی وی هستند که سرطانی می‌شوند. بیشتر اوقات تست اچ پی وی برای زنان بالای ۳۰ سال انجام شده و برای زنان کوچک‌تر مناسب نیست، چرا که در افراد کم سن و سال‌تر، ویروس بدون درمان خودبه‌خود برطرف می‌شود.

تشخیص زگیل تناسلی با تست پاپ اسمیر ممکن است.
تست پاپ اسمیر، برای غربالگری سرطان دهانه رحم (سرویکس) و عفونت‌های ویروس اچ پی وی تجویز شده که با چشم قابل دیدن نیستند.

۱. تشخیص زگیل تناسلی با آزمایش خون

معمولا، آزمایش خون یا ادرار برای تشخیص ویروس‌های عامل زگیل تناسلی تجویز نمی‌شود و بهترین روش تشخیص زگیل تناسلی با معاینه ناحیه تناسلی است. آزمایش سرولوژی برای تشخیص وجود آنتی‌بادی‌ها علیه زگیل تناسلی انجام می‌شود. در صورتی که آزمایش زگیل تناسلی نشان دهنده وجود آنتی‌بادی‌های مربوط به زگیل تناسلی باشد، نشانه وجود عفونت فعلی یا قبلی با زگیل تناسلی خواهد بود. در آزمایش آنتی‌ژن، آنتی‌ژن‌های مربوط به زگیل تناسلی در نمونه خون شناسایی می‌شوند که نشانه وجود عفونت با زگیل تناسلی است.

۲. تشخیص زگیل تناسلی با تست پاپ اسمیر

انجام تست پاپ اسمیر برای زنان ضروری است و باید به صورت منظم انجام شود تا کوچک‌ترین تغییر در دهانه رحم و واژن مشخص شود (پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟). تست پاپ اسمیر، برای غربالگری سرطان دهانه رحم (سرویکس) و عفونت‌های ویروس اچ پی وی تجویز شده که با چشم قابل دیدن نیستند. هرچند نتایج تست پاپ اسمیر، در برخی موارد نشانه وجود اچ پی وی است، اما آزمایش تخصصی برای تشخیص زگیل تناسلی محسوب نمی‌شود.

متن انگلیسی:
Most warts are diagnosed by a doctor during an examination. Some warts are the flat type found by a Pap test of the cervix. HPV on a Pap test only means that the virus has been detected. It does not always mean you have warts
ترجمه متن:
بیشتر زگیل‌ها توسط پزشک در طی معاینه تشخیص داده می‌شوند. برخی از زگیل‌ها از نوع مسطح هستند که توسط تست پاپ اسمیر از دهانه رحم مشخص می‌شوند. HPV در تست پاپ اسمیر فقط به این معنی است که ویروس شناسایی شده است. همیشه به این معنی نیست که شما زگیل دارید.

nationwidechildrens

۳. تشخیص زگیل تناسلی با اسید استیک

در صورتی که زگیل‌ها با چشم و معاینه معمول قابل دیدن نباشند، یکی از تست‌های تشخیص زگیل تناسلی، اسید استیک است که در آن محلول سرکه روی نواحی تناسلی مبتلا به عفونت اچ پی وی استفاده شده تا رنگشان سفید شود. در روش تشخیص زگیل تناسلی با اسید استیک، گاز بهداشتی آغشته به اسید استیک ۳-۵ درصد را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی قسمت‌ها و زخم‌های مشکوک آلت تناسلی مردانه، سرویکس، لابیاها یا نواحی مقعدی می‌گذارند.

۴. بیوپسی و نمونه برداری

در مواردی که تشخیص زگیل تناسلی با معاینه اولیه میسر نباشد، زگیل‌ها مسطح و قابل دیدن با چشم نباشند، یا احتمال سرطانی بودن زگیل‌ها وجود داشته باشد، پزشک بیوپسی و نمونه‌برداری از بافت زخم‌ها را تجویز می‌کند. بیوپسی و نمونه برداری زگیل تناسلی باید توسط متخصص و در محیط پزشکی انجام شود. پزشک تکه‌ کوچکی از بافت مشکوک به عفونت با اچ پی وی را برداشته و برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد تا سرطانی یا خوش‌خیم بودن ضایعات مشخص شود.

احساس می‌کنی روی پوستت زگیل تناسلی هست؟

برای بررسی زگیل تناسلی زود نوبت بگیر.

۵. آزمایش های بر پایه DNA

آزمایش‌های بر پایه دی ان ای معمولا در طول تست پاپ اسمیر انجام می‌شوند. هدف اصلی این آزمایش‌ها، جمع‌آوری سلول‌های نواحی مشکوک به عفونت است، نمونه‌های جمع‌آوری شده برای بررسی و آنالیز به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

۶. تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی زنان معمولا در لابیاها یا دهانه واژن قرار می‌گیرند، اما ممکن است اطراف یا داخل ناحیه مقعدی هم این زگیل‌ها ظاهر شوند. بیشتر زنان مبتلا به زگیل تناسلی، اصلا هیچ علائمی ندارند و در موارد نادر ممکن است خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی را تجربه کنند. تشخیص زگیل تناسلی در زنان براساس معاینه فیزیکی ناحیه تناسلی و نمونه برداری انجام می‌شود.

۷. تشخیص زگیل تناسلی در مردان

تشخیص زگیل تناسلی مردان نیز با معاینه و بررسی زگیل‌ها میسر می‌شود. پزشک سوالاتی درباره علائم و شرکای جنسی و روابط جنسی فرد می‌پرسد و آلت تناسلی، کیسه بیضه، ناحیه مقعد و پیشاب راه (محل خروج ادرار) را به‌دقت بررسی می‌کند. در برخی موارد برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، از بیوپسی کمک می‌گیرند تا مشخص شود که فرد به این عارضه مبتلا شده است یا خیر.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان با بررسی زگیل ها ممکن است.
تشخیص زگیل تناسلی در مردان نیز با معاینه و بررسی زگیل‌ها میسر می‌شود.

۸. تشخیص زگیل تناسلی در خانه

گاهی با دانستن علائم اولیه این بیماری، می‌توان به تشخیص زگیل تناسلی در خانه رسید مانند تغییر رنگ پوست یا روشن‌تر شدن پوست ناحیه تناسلی، تشکیل توده‌های برجسته جوش مانند به صورت تک یا دسته‌ای شبیه گل کلم و برجستگی‌های سفت، نرم، مسطح یا برآمده، همگی نشانه‌هایی هستند که برای تشخیص زگیل تناسلی در خانه به کار می‌آیند.

تشخیص زگیل تناسلی با سرکه سفید

یکی از روش‌های خانگی تشخیص زگیل تناسلی با سرکه سفید است. در این روش، سرکه را روی ناحیه تناسلی می‌زنند، قسمت‌هایی که زگیل تناسلی داشته باشند، تغییر رنگ داده و سفید می‌شوند. به این ترتیب نواحی مبتلا به عفونت اچ پی وی مشخص می‌شوند. البته تکرار این روش ممکن است باعث سوزش، تحریک و التهاب ناحیه تناسلی شود.

روش تشخیصتوضیحات
معاینه بالینیپزشک با بررسی بصری ناحیه تناسلی و مشاهده ضایعات، زگیل تناسلی را تشخیص می‌دهد.
تست پاپ اسمیربا استفاده از این تست، سلول‌های غیرطبیعی که ممکن است به دلیل عفونت HPV تغییر کرده باشند، در دهانه رحم شناسایی می‌شوند.
تست HPV DNAدر این روش، نمونه‌ای از سلول‌های ناحیه تناسلی گرفته شده و DNA ویروس HPV بررسی می‌شود.
بیوپسیدر مواردی که ضایعات مشکوک به سرطان یا تغییرات پیش‌سرطانی باشند، نمونه‌ای از بافت برداشته و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
روش های تشخیص زگیل تناسلی

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

با بررسی و معاینه ناحیه لگنی و بررسی تغییرات دهانه رحم در اثر زگیل‌های تناسلی و انجام تست پاپ اسمیر متوجه می‌شویم که زگیل تناسلی داریم یا خیر. کولپوسکوپی و بیوپسی واژن و سرویکس ، و معاینه آنال (ناحیه مقعدی) نیز به تشخیص انواع زگیل تناسلی کمک می‌کنند. البته برای اینکه بفهمید زگیل تناسلی دارید یا خیر، به علائم توجه کنید . توده‌های تک یا چندتایی برجسته، قرمز یا رنگ پوست یا تیره‌تر از پوست اطراف، می‌توانند نشانه وجود زگیل های تناسلی باشند.

می‌خوای خیلی سریع hpv رو تشخیص بدی؟ از متخصص نوبت بگیر.

متن انگلیسی:
Symptoms of genital warts include small swellings in the genital area that may be skin-colored or a different color, A cauliflower-like shape caused by a few warts close together, Itching or discomfort in your genital area, Bleeding with sex
ترجمه متن:
برجستگی‌های کوچک در ناحیه تناسلی که ممکن است به رنگ پوست یا رنگ متفاوت باشد، شکلی شبیه گل کلم که در اثر نزدیکی چند زگیل به هم ایجاد می‌شود، خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی و خونریزی در حین رابطه جنسی از علائم زگیل تناسلی هستند.

mayoclinic

برای تشخیص زگیل تناسلی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

برای بررسی و تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان باید به متخصص پوست، پزشک عفونی و متخصص اورولوژی و متخصص زنان مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تشخیص زگیل‌ تناسلی باید توسط پزشک متخصص با معاینه جسمی اولیه و شرح حال جنسی بیمار و انجام آزمایش‌های لازم صورت بگیرد. در برخی موارد که معاینه کافی نباشد یا زگیل‌ها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نباشند، یا احتمال سرطانی بودن زگیل‌ها باشد، پزشک برای تشخیص زگیل تناسلی، سراغ نمونه‌ برداری می‌رود. با مراجعه به پزشک متخصص و پیروی از دستورات و درمان‌های مورد تجویز آنها، می‌توانید بهبودی و درمان مناسب را تجربه کنید.

همچنین، رعایت بهداشت جنسی و شخصی، داشتن رابطه جنسی امن و استفاده از کاندوم، از عفونت‌های تناسلی پیشگیری می‌کنند. در صورت مشاهده علائم و عدم بهبودی، بهتر است به پزشک متخصص زنان یا دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آنلاین زنان و دکتر اورولوژی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بعد از مشاهده علایم اولیه، به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک بعد از معاینه بدنی و انجام آزمایشات ضروری، بررسی سابقه و روابط جنسی بیمار، بیوپسی و انجام آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، آزمایش‌های پیشرفته مولکولی، آزمایش‌های میکروسکوپی و آزمایش‌های کشت باکتری و ویروس تشخیص می‌دهد که بیمار به زگیل تناسلی مبتلا هست یا خیر.

بهترین راه تشخیص زگیل تناسلی، معاینه و بررسی توده‌های روی پوست است. گاهی ممکن است برای تشخیص سرطانی بودن توده‌ها، بیوپسی انجام شود.

زگیل تناسلی عمدتا به علت عفونت‌های جنسی مانند سیفیلیس، هرپس یا خارش تناسلی در ناحیه تناسلی زنان یا مردان ایجاد می‌شود. اما، جوش‌ها به‌علت عفونت باکتریایی، ترشح چربی پوست یا پاسخ آلرژیک به مواد شیمیایی در هر جایی از بدن، حتی قسمت تناسلی ظاهر می‌شوند. زگیل تناسلی با علائمی مانند خارش شدید، قرمزی، تورم، زخم‌، ترشحات غیرطبیعی، سوزش و درد همراه است، اما جوش‌ها به‌صورت توده‌ قرمز یا سفید ناشی از ترشح چربی پوست یا التهاب پوستی هستند. زگیل تناسلی بر اثر انتقال عفونت از طریق فعالیت جنسی با فرد آلوده رخ می‌دهد. اما جوش‌ها به علت عوامل داخلی نظیر التهاب پوست یا عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شوند و معمولا قابل انتقال نیستند.

آزمایش‌هایی که برای تشخیص زگیل تناسلی لازم هستند عبارتند از:

    • معاینه لگن و ناحیه تناسلی

    • تست پاپ اسمیر

    • کولپوسکوپی

    • بیوپسی

    • آزمایش‌های مولکولی

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن