انواع در رفتگی مفاصل، علائم و درمان آنها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در رفتگی در مفاصل مختلف بدن ازجمله شانه، کتف، آرنج، لگن، فک، مچ دست و پا و انگشتان دیده می‌شود. این عارضه درد و تورم ایجاد می‌کند. برای تشخیص ممکن است تصویربرداری انجام شود. معمولا برای درمان داروی مسکن و آتل تجویز می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
در رفتگی مفصل

در رفتگی نوعی آسیب مفصلی است. زمانی که دو استخوان از هم جدا می‌شوند، این عارضه به وجود می‌آید. تصادف، ضربه یا زمین‌خوردن می‌تواند باعث دررفتگی شود. در مفاصل مختلف بدن ممکن است این مشکل ایجاد شود. اگر شما هم دچار این عارضه هستید در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که در رفتگی چیست؟ در کدام قسمت‌های بدن بیشتر اتفاق میفتد؟ چه علائمی دارد؟ علت بروز این مشکل چیست؟ چگونه پزشک آن را تشخیص می‌دهد؟ راه‌های درمان آن چیست؟ آیا نیاز به جراحی دارد؟ اگر درمان نشود، چه می‌شود و چگونه می‌توان از این آسیب پیشگیری کرد؟

درصورتی‌که در قسمتی از مفاصل درد دارید یا نمی‌توانید آن را حرکت دهید، حتما برای بررسی دقیق به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر ارتوپد وجود دارد.

در رفتگی چیست؟

در رفتگی از انواع بیماری های استخوان و مفاصل است و وضعیتی است که دو سر مفصل سطح تماس خود را از دست می‌دهند. در این وضعیت استخوان‌های مفصل از هم جدا می‌شوند. پزشکان جداشدن کامل استخوان‌های یک مفصل را دررفتگی می‌نامند. اگر دررفتگی جزئی باشد و بخشی از سطح تماس از بین برود، به آن سابلوکساسیون می‌گویند.

هر نوع ضربه و آسیبی ممکن است باعث این عارضه شود. درنتیجه در آن مفصل درد و بی‌ثباتی ایجاد می‌شود. گاهی ممکن است این عارضه همراه با آسیب رباط یا غضروف همراه باشد. معمولا برای درمان این مشکل نیاز به مداخله پزشکی است. اما در برخی موارد هم مفصل خودبه‌خود به‌جای خود بازمی‌گردد و مشکل برطرف می‌شود.

انواع در رفتگی

در مفاصل مختلف بدن مانند آرنج، شانه، زانو و مچ پا ممکن است در رفتگی ایجاد شود. تمامی مفاصل بدن مستعد این عارضه هستند. اما برخی مفاصل بیشتر تحت تاثیر آسیب قرار گرفته و احتمال دررفتگی آنها بالاتر است. در ادامه لیستی از آنها را ارائه می‌دهیم.

۱. در رفتگی زانو

در رفتگی زانو یا کشکک زانو عارضه‌ای نادر است، اما می‌تواند عوارض جدی‌تری نسبت به سایر مفصل‌ها ایجاد کند. در این عارضه کل مفصل زانو دچار در رفتگی می‌شود. معمولا با پارگی رباط همراه است و باید سریعا اقدامات پزشکی انجام شود.

۲. در رفتگی مچ دست

در رفتگی مچ دست جز مشکلاتی است که کمتر اتفاق میفتد. در تصادف یا ورزش ممکن است به مچ دست فشار وارد شود و مفصل آن از جای خود خارج شود. در این وضعیت ممکن است استخوان، تاندون و اعصاب هم آسیب ببینند.

۳. در رفتگی شانه و کتف

شایع‌ترین نوع دررفتگی، در رفتگی شانه است. در این وضعیت سر استخوان بازو از حفره آن خارج می‌شود. این عارضه در قسمت کتف اتفاق میفتد. گاهی در این ناحیه دررفتگی آکرومیوکلاویکولار به وجود می‌آید. این عارضه مربوط به مفصلی است که ترقوه را به آکرومیون متصل می‌کند.

شایع‌ترین مفصلی که دچار این عارضه می‌شود، مفصل شانه و کتف است.
شایع‌ترین مفصلی که دچار این عارضه می‌شود، مفصل شانه و کتف است.

۴. دررفتگی آرنج

بعد از دررفتگی شانه، در رفتگی آرنج بسیار شایع است. در شرایطی مانند افتادن روی بازو ممکن است این عارضه اتفاق بیفتد. گاهی ضربه شدید باعث می‌شود با شکستگی و آسیب عصبی همراه باشد. ممکن است کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که مفصل آرنج از جای اصلی خود خارج می‌شود، درد زیادی ایجاد کرده، قدرت بازو کم می‌شود و نمی‌توان آرنج را تکان داد.

۵. در رفتگی مچ پا

آسیب شدید به مچ پا ممکن است باعث در رفتگی مچ پا شود. در این شرایط احتمال پارگی رباط‌های مچ پا وجود دارد. در تصادف با وسایل نقلیه موتوری احتمال بروز این وضعیت بیشتر است. گاهی در هنگام ورزش و پریدن هم به مچ پا فشار وارد شده و استخوان‌های مفصل از هم جدا می‌شوند.

۶. در رفتگی فک

در رفتگی فک وضعیت اورژانسی و بسیار جدی است. این عارضه درد شدیدی ایجاد می‌کند و گاهی ممکن است امکان بسته‌شدن دهان وجود نداشته باشد. به همین دلیل باید سریعا اقدامات درمانی انجام شود. معمولا این نوع دررفتگی زمانی ایجاد می‌شود که دهان بیش‌ازحد باز شود. به‌عنوان‌مثال هنگام عمل دندانپزشکی، خمیازه‌کشیدن، استفراغ یا گاززدن مواد خوراکی با ابعاد بزرگ ممکن است در رفتگی فک اتفاق بیفتد.

۷. در رفتگی لگن

دررفتگی لگن یا ران شوک شدیدی ایجاد می‌کند. در این وضعیت سر استخوان ران از حفره آن خارج می‌شود. نوع خاصی از در رفتگی لگن وجود دارد که مادرزادی است. این عارضه برخی نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در فیتینگ لگن نوزاد ایجاد می‌شود. دررفتگی مادرزادی لگن قبل از تولد ایجاد شده و علت آن ممکن است ژنتیکی، هورمونی یا مکانیکی باشد.

۸. در رفتگی انگشت دست و در رفتگی انگشت پا

گاهی ممکن است انگشت دست یا پا دچار این عارضه شود. این وضعیت معمولا مفصل مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که انگشت کشیده شود یا ضربه بخورد و به عقب بازگردد، این عارضه ایجاد می‌شود. معمولا هنگام بازی با توپ یا زمین‌خوردن دررفتگی انگشت دست و پا اتفاق میفتد.

۹. در رفتگی ناف

در رفتگی ناف یا افتادگی ناف اصطلاحی است که با دررفتگی مفاصل تفاوت دارد. در این شرایط عضلات ناف جابه‌جا می‌شوند. بلندکردن اجسام سنگین، پریدن یا استرس ممکن است این وضعیت را ایجاد کند. سردرد، بی‌حالی و دل‌پیچه از علائم آن هستند.

متن انگلیسی:
Misalignment of the bones can lead to visible deformation of the affected joint. This can be particularly noticeable in the case of a shoulder or knee dislocation where the displaced bone may be visible to the naked eye.
ترجمه متن:
ناهماهنگی استخوان‌ها می‌تواند منجر به تغییر شکل قابل‌مشاهده مفصل آسیب‌دیده شود. به‌ویژه در مورد دررفتگی شانه یا زانو که استخوان جابه‌جا شده است، با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده است.

به نقل از سایت elsan

علائم در رفتگی مفصل

گاهی ممکن است دررفتگی به صورتی باشد که جابه‌جایی استخوان دیده شود. ممکن است استخوان به طور غیرطبیعی بیرون بزند و روی پوست فشار وارد کند. معمولا این عارضه علائم زیر را ایجاد می‌کند.

  • درد مفاصل
  • تورم
  • احساس ضربه ناگهانی هنگام آسیب
  • مشکل در حرکت‌دادن ناحیه آسیب‌دیده
  • ناتوانی از ایجاد فشار روی مفصل و کاهش قدرت
  • کبودی و تغییر رنگ: در ابتدا کبودی بنفش مایل به سیاه است. بعد از چند روز سبز و زرد می‌شود.
  • حساس به لمس
  • پیچ‌خوردگی یا جابه‌جایی
  • بی‌حسی یا حس غیرطبیعی

آیا شما هم علائم دررفتگی مفاصل دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علائم نیمه در رفتگی

نیمه در رفتگی نوعی دررفتگی جزئی است. در این وضعیت ممکن است قسمتی از استخوان خارج از جای اصلی قرار گیرد. از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد
  • تورم
  • بی‌حسی
  • آسیب عصب حسی و عصب حرکتی
  • کوتاه دیده‌شدن پا در صورت آسیب به مفصل پا
  • ناتوانی در حرکت‌دادن مفصل
گاهی این عارضه قابل‌مشاهده بوده و جابه‌جایی استخوان مشخص است.
گاهی این عارضه قابل‌مشاهده بوده و جابه‌جایی استخوان مشخص است.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر کدام از علائم مربوط به در رفتگی را داشتید، حتما برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. گاهی ممکن است دررفتگی عوارض جدی ایجاد کند و باعث تغییر شکل مفصل شود. به همین دلیل باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

برای بررسی علائم دررفتگی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم این عارضه، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد وجود دارد.

علت در رفتگی

عوامل مختلفی باعث دررفتگی مفاصل می‌شوند. علت اصلی آن تروما است. شدت در رفتگی به میزان ضربه بستگی دارد. برخی از علل این عارضه عبارتند از:

  • نیروی مستقیم مانند سقوط یا تصادف
  • تمرینات فشرده ورزشکاران
  • سایش مکرر در فعالیت‌های تکراری

متن انگلیسی:
Certain pathologies favor dislocation. For example, this is the case with Ehlers-Danlos syndrome, a rare inherited connective tissue disease that results in excessive joint movement. People with this syndrome are prone to sprains and strains.
ترجمه متن:
پاتولوژی‌های خاص باعث دررفتگی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، سندرم اهلرز دانلوس از این موارد است که یک بیماری نادر بافت هم‌بند ارثی بوده و منجر به حرکت بیش‌ازحد مفاصل می‌شود. افراد مبتلا به این سندرم مستعد دررفتگی و رگ‌به‌رگ شدن هستند.

msdmanuals

تشخیص در رفتگی

اگر بعد از ضربه درد شدیدی داشته باشید یا نتوانید مفصل را به‌خوبی حرکت دهید، احتمال در رفتگی وجود دارد. گاهی پزشک می‌تواند حرکت استخوان در ناحیه مفصل آسیب دیده را مشاهده کند. همچنین باید توانایی حرکت دادن مفصل مشخص شود.

معمولا معاینات فیزیکی برای تشخیص کافی است. اما گاهی پزشک برای تشخیص دقیق تست تصویربرداری را توصیه می‌کند. در عکس‌برداری با اشعه ایکس شکستگی و بدشکلی مفصل مشخص می‌شود. همچنین گاهی برای تشخیص آسیب به رباط یا تاندون سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی تجویز می‌شود.

درمان در رفتگی

اقدامات درمانی برای این عارضه شامل موارد زیر می‌شود.

  • برای درمان در رفتگی در اولین قدم باید درد تسکین پیدا کند. به همین دلیل پزشک داروهای مسکن و ضدالتهاب تجویز می‌کند.
  • برای کاهش درد و تسریع بهبودی باید مفصل بی‌حرکت بماند. پزشک باید از آتل یا بانداژ استفاده کند تا مفصل تکان نخورد.
  • در برخی موارد پزشک متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپیست می‌توانند مفصل را در سریع‌ترین حالت به‌جای قبلی خود بازگردانند. برای این کار نیازی به بیهوشی نیست.
  • در موارد نادر مانند دررفتگی‌های مکرر یا آسیب به استخوان، ماهیچه یا تاندون‌ها باید جراحی تحت بیهوشی انجام شود. مواردی مانند تثبیت مفصل، بازسازی بافت آسیب‌دیده یا آرتروپلاستی (تعویض مفصل با پروتز) ازاین‌دست جراحی‌ها است.

معمولا روند بهبودی در رفتگی سریع است. اما برخی عوامل می‌توانند روی آن تاثیر داشته باشند. به‌عنوان‌مثال کودکان سریع‌تر از بزرگسالان بهبودی پیدا می‌کنند. در افرادی که دچار اختلال در گردش خون مانند دیابت هستند، این روند کندتر می‌شود. گاهی فیزیوتراپیست برای تسریع روند بهبودی تمریناتی را برای انجام در خانه توصیه می‌کند.

معمولا برای درمان در رفتگی از آتل یا بانداژ استفاده می‌شود.
معمولا برای درمان در رفتگی از آتل یا بانداژ استفاده می‌شود.

درمان خانگی در رفتگی

بعد از مراجعه به پزشک و اقدامات پزشکی در صورت جزئی بودن دررفتگی می‌توان در خانه از کمپرس یخ استفاده کرد. در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول باید این اقدام را انجام دهید. کمپرس یخ التهاب و درد را کاهش می‌دهد. حتما یخ را در یک حوله یا پارچه بپیچید و آن را مستقیم روی پوست قرار ندهید.

جدیدترین روش برای عمل دررفتگی مفاصل چیست؟ به دنبال راه بهتری هستی؟

برای درمان به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

برای درمان این عارضه، باید با دکتر ارتوپد مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص ارتوپد وجود دارد.

عوارض در رفتگی

اگر بعد از آسیب، احتمال در رفتگی وجود داشته باشد، باید اقدامات درمانی انجام شود. در غیر این صورت احتمال بروز عوارض زیر است.

  • آسیب عصبی
  • ازدست‌دادن عملکرد مفصل
  • درد مزمن
  • خونریزی
  • عفونت: در صورت پارگی پوست احتمال عفونت و سرایت آن به استخوان وجود دارد. به این وضعیت استئومیلیت می‌گویند که درمان آن بسیار دشوار است.
  • آسیب به غضروف: در غضروف آسیب‌دیده اسکار ایجاد شده و باعث آرتروز می‌شود.

گاهی ممکن است این عارضه باعث پاره شدن پوست یا آسیب به عروق خونی و اعصاب شود. همچنین احتمال شکستگی استخوان هم وجود دارد.

برای پیشگیری از عوارض این مشکل باید به علائم و نحوه تشخیص دررفتگی توجه داشته باشید.

علائمتشخیصدرمان
درد شدیدمعاینه فیزیکیداروی مسکن
تورمتصویربرداری با اشعه ایکسآتل یا بانداژ
احساس ضربه هنگام آسیبسی تی اسکنفیزیوتراپی
مشکل در حرکتام آر آیکمپرس یخ
تغییر رنگجراحی
حساس به لمس
علائم، نحوه تشخیص و درمان در رفتگی مفاصل

پیشگیری از در رفتگی

برای پیشگیری از دررفتگی راهی وجود ندارد. تنها باید هنگام ورزش، فعالیت‌های سنگین و حرکات شدید مراقب آسیب و ضربه باشید. به‌خصوص کودکان بیشتر در معرض آسیب بوده و ممکن است هنگام بازی یا فعالیت دچار دررفتگی مفاصل شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در رفتگی ممکن است در مفاصل مختلف بدن ایجاد شود. در این وضعیت دو استخوان مفصل از هم جدا شده و سطح تماس آنها از بین می‌رود. مفاصل شانه، آرنج، زانو و فک بیشتر دچار دررفتگی می‌شوند. گاهی ممکن است این عارضه با شکستگی استخوان یا آسیب به رباط و تاندون همراه باشد.

برای تشخیص در رفتگی ممکن است پزشک تست تصویربرداری با اشعه ایکس را تجویز کند. داروهای مسکن و ضدالتهاب برای تسکین درد تجویز شده و احتمالا آتل یا بانداژ بسته می‌شود. در مواقع نادر ممکن است آسیب شدید باشد و جراحی انجام شود.

برای بررسی علائم و درمان این عارضه، باید با دکتر ارتوپد مشورت کنید. پزشک احتمالا برای درمان شما را به دکتر فیزیوتراپی ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

موارد مختلفی مانند ضربه یا تصادف ممکن است باعث دررفتگی مفصل شود. گاهی زمین‌خوردن، برگشتن انگشت در بازی با توپ و کشیدگی مفصل این وضعیت را ایجاد می‌کنند.

علائم آنها بسیار شبیه به هم بوده و تشخیص آنها در معاینات اولیه دشوار است. در شکستگی استخوان می‌شکند. اما در دررفتگی دو استخوان مفصل از هم جدا می‌شوند.

در میان مفاصل مختلف بدن مفصل شانه بیشتر در معرض این عارضه قرار دارد. بعد از آن مفصل آرنج تحت تاثیر این عارضه قرار می‌گیرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره در رفتگی

  1. پری گفت:

    سلام وقت بخیر ، ۱۰ روز پیش زیر تخت تاشو دیواری خوابیده بودم متاسفانه از جا در اومد و افتاد روم به پهلو چپ خوابیده بودم و به بغل لگنم خورد دکتر رفتم عکس گرفتم فرمودن مشکل خاصی نیست یه ذره پریدگی استخوان هست که با استراحت خوب میشم الان ۱۰ روز گذشته بدون واکر نمیتونم راه برم و قدمی بردارم به تنهایی لازمه دوباره به دکتر مراجعه کنم؟ یا با گذشت زمان و استراحت بهتر میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با چنین شرایطی حتمن به پزشک مراجعه کنید
      و عکس را تکرار کنید

  2. پوریا گفت:

    سلام من پویا هستم دیروز توپ را شوت میکردم که انگشت بزرگ پام به سنگ بزرگ خورد و از جلو بهش ضربه وارد شد میتونم راه برم و همچنین میتونم انگشتم را چپ و راست کنم ولی نمیتونم خم کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا اسیب به مفصل انگشتان وارد شده
      از ناپروکسن و ماساژ اب گرم استفاده کنید
      در صورت خوب نشدن به پزشک مراجعه کنید

  3. ناشناس گفت:

    سلام من پویا هستم دیروز توپ را شوت میکردم که انگشت بزرگ پام به سنگ بزرگ خورد و از جلو بهش ضربه وارد شد میتونم راه برم و همچنین میتونم انگشتم را چپ و راست کنم ولی نمیتونم خم کنم لطفاً برام یه راه حلی بگید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا اسیب به مفصل انگشتان وارد شده
      از ناپروکسن و ماساژ اب گرم استفاده کنید
      در صورت خوب نشدن به پزشک مراجعه کنید

  4. احسان گفت:

    سلام و عرض ادب
    انگشت اشارم از مفصل در رفته بود جا انداختن یک ماه از اون اتفاق میگذره انگشتمو میتونم خمو راست بکنم ولی فشار میاد روش درد میکنه و یه استخوان ریزم از زیر مفصل انگشت اشارم زده بیرون ممنون میشم راهنمایی کنید و آیا لازم هست برم پیش ارتوپدی یا ن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا دچار ارتریت شدید و حتی شکستگی سر بند انگشتان
      در مرحله اول نیازبه عکس رادیولوژی دارید

  5. احسان گفت:

    سلام و عرض ادب
    انگشت من یکماه پیش در رفته بود جا انداختن بعد از یک ماه انگشتمو میتونم خم و راست بکنم ولی فشار بیاد درد میکنه یه استخوانم از کف دستم زده بیرون پیش ۳تا دکتر رفتم میگن چیز خاصی نیست به مرور زمان خوب میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا دچار ارتریت شدید و حتی شکستگی سر بند انگشتان
      در مرحله اول نیازبه عکس رادیولوژی دارید

  6. ناشناس گفت:

    سلام بند انگشت دستم ک نزدیک به ناخن یه هفته پیش روش فشار وارد شد و به سمت کف دستم خم شد و ی صدای هم داد ولی بعد از یه هفته الان درد شدیدی داره و همون قسمت پوست هم قرمز شده جوری ک دیشب نتونستم بخوابم ، ممنون میشم راهنمایی کنید؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب مفصل و حتی شکستگی وجود دارد
      تا سه روز از ناپروکسن استفاده کنید
      از پماد پیروکسیکام استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود نیاز به رادیولوژی دارید

  7. T_ma گفت:

    سلام کشکک زانوم حدودا یک ماه هست که در رفته و دکترها گفتن شیار ترکلئا زانوم کم عمق هست
    ایا این ناپایداری کشکک هست؟
    و جلسات فیزیوتراپی رو تموم کردم ولی کشکک زانوم در قسمت پایین زانو مونده و تکون نمیخوره مشکل از کجاست ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت مشکلات در لیگامنت کشکک این اتفاق می افتد
      احتمالا نیاز به جراحی دارید

  8. شایان گفت:

    سلام انگشت حلقه دستم در رفته بود سه سال پیش رفتم جاش انداختن و بهم گفتن آتل ببند ولی من نبستم الان کج مونده وقتی بهش فشار میارم تو باشگاه تو وزنه زدن یا مشت زدن اذیت میکنه اوایل فک میکردم خوب میشه ولی یکم بهتر شد همینجوری موند الان بعد سه سال میتونین راهنمایی کنین؟میشه کاری کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در حال حاضر باید مجددا عکس رادیولوژی بگیرید
      ولی احتمالا با چند‌ جلسه فیزیوتراپی درمان شود

  9. ناشناس گفت:

    سلام انگشت حلقه دستم در رفته بود سه سال پیش رفتم جاش انداختن و بهم گفتن آتل ببند ولی من نبستم الان کج مونده وقتی بهش فشار میارم تو باشگاه تو وزنه زدن یا مشت زدن اذیت میکنه اوایل فک میکردم خوب میشه ولی یکم بهتر شد همینجوری موند الان بعد سه سال میتونین راهنمایی کنین؟میشه کاری کرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در حال حاضر باید مجددا عکس رادیولوژی بگیرید
      ولی احتمالا با چند‌ جلسه فیزیوتراپی درمان شود

  10. سهیلا گفت:

    سلام وقت بخیر مدتی هست ک انگشت بغل انگشت شست دستم درد میکنه اما حرکتو میکنه ولی نمیتونم چیزی باهاش بلند کنم ،مشکلش چیه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا دچار التهاب مفاصل انگشتان شدید
      از قرص های ضد التهاب استفاده کنید
      و روزانه از پماد پیروکسیکام استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه نمایید