کیست لاله گوش چیست؟ آشنایی با انواع روش درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر برآمدگی را در اطراف لاله گوش خود احساس کردید، به‌احتمال‌زیاد یک کیست است و معمولاً بدون درمان از بین می‌رود. کیست‌های لاله گوش توده‌های کیسه‌ای هستند که از سلول‌های مرده پوست ساخته‌شده‌اند. آن‌ها مانند برجستگی‌های کوچک و صاف زیرپوست یا شبیه به یک لک به نظر می‌رسند. معمولاً اندازه کوچکی دارند و رنگ پوست هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
کیست لاله گوش چیست؟

اولین بار که کلمه کیست لاله گوش را شنیدید چه تصوری داشتید؟ احتمالاً مجموعه‌ای از غده‌هایی بزرگ، قرمز و دردناک را تصور کردید که به‌راحتی نمی‌توان از دست آن‌ها خلاص شد. باید بگوییم کیست گوش بیرونی یک توده با اندازه متغیر خیلی کوچک تا بزرگ حاوی چربی یا پروتئین است که روی پوست لاله گوش تشکیل می‌شود.

کیست‌ها معمولاً خطرناک نیستند و ممکن است خودبه‌خود درمان شوند. اما بهتر است برای درمان قطعی به پزشک متخصص مراجعه کنید. زیرا احتمال بازگشت آن‌ها وجود دارد. تا اینجا به‌طور خلاصه با ساختار کیست‌ها آشنا شدیم؛ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا بدانیم یک فرد هنگام کشف کیست لاله گوش چه اقداماتی باید انجام دهد. همچنین علائم، علل و راه‌های درمان را بررسی خواهیم کرد.

کیست لاله گوش چیست؟

وجود یک توده در پشت لاله گوش، در بیشتر مواقع خبر از یک کیست می‌دهد. کیست‌های لاله گوش برجستگی‌هایی محصورشده در زیرپوست هستند که از کراتین (یک پروتئین) و چربی پر شده‌اند. این عارضه یکی از بیماری های لاله گوش است. کیست می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، اما معمولاً در گردن، قفسه سینه، صورت، قسمت پشت بدن و اندام‌های داخلی مانند رحم ایجاد می‌شود و خوشبختانه در بیشتر موارد بسیار کوچک و خوش‌خیم است (سرطانی نیست).

بیشتر کیست‌ها خوش خیم هستند، اما برخی نیز می‌توانند سرطانی شوند.

همه‌گیرشناسی بیماری کیست لاله گوش

  • احتمال ایجاد کیست لاله گوش در مردان بیشتر از زنان است.
  • سن بلوغ، آسیب بافتی، آکنه و بیماری‌های خاص احتمال ابتلای فرد به کیست را افزایش می‌دهد.
  • کیست‌های لاله گوش معمولاً خوش‌خیم‌اند، مسری نیستند و بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کنند.
  • کیست لاله گوش در نوزادان و کودکان نادر است.
  • برخی از سرطان‌ها پیوند قوی‌تری با کیست گوش بیرونی دارند؛ مانند بیماری بوون و سرطان سلول سنگ‌فرشی.
  • کیست گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از یک ناهنجاری ژنتیکی باشد؛ مخصوصاً در افرادی با سندرم گاردنر که در آن تومور و پولیپ در داخل و اطراف روده بزرگ ایجاد می‌شود.
در بیشتر موارد کیست‌های خوش‌خیم نیازی به درمان ندارند.
در بیشتر موارد کیست‌های خوش‌خیم نیازی به درمان ندارند و بدون درمان از بین می‌روند، اما باید مراقب هرگونه تغییر در شکل، رنگ یا اندازه آن‌ها باشید

علائم کیست لاله گوش

موارد زیر شایع‌ترین علائم مرتبط با کیست در گوش بیرونی هستند:

  • برآمدگی کوچک گوشتی رنگ یا برجستگی‌های کوچک و صاف زیرپوست لاله گوش هستند.
  • اندازه آن‌ها معمولاً بزرگ‌تر از یک نخود نیست.
  • اگر کیست بترکد یا آسیب ببیند، ممکن است مایع سفیدرنگی به نام کراتین نشت کند.
  • با تخلیه کراتین، ماده‌ای غلیظ و پنیر مانند خارج می‌شود که می‌تواند بوی بدی داشته باشد.
  • ظاهری شبیه به جوش دارند.
  • گاهی اوقات، کیست لاله گوش ممکن است عفونی شود و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد.
  • علائم کیست عفونی شامل قرمزی و التهاب، تورم، حساسیت یا درد است.

در صورت مشاهده این موارد به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:

  • باعث درد یا ناراحتی می‌شود.
  • روی شنوایی شما تأثیر می‌گذارد.
  • تغییر رنگ می‌دهد.
  • ازنظر اندازه رشد می‌کند (اگرچه رشد کم، طبیعی است).

علائم کیست لاله گوش داری؟

همین حالا از دکتر مشاوره بگیر!

شکل ظاهری و ساختار کیست لاله گوش چگونه است؟

شکل ظاهری کیست لاله گوش به‌صورت زیر است:

  • معمولاً صاف و براق هستند و طیف رنگ آن‌ها از رنگ‌پریده، به رنگ پوست تا قرمز است.
  • یک توده از سلول‌های مرده پوست یا بافت دیگر (اغلب یک ماده غلیظ و سفید به نام کراتین) حاوی هوا یا مایع است.
  • در برخی موارد مانند یک جوش به نظر می‌رسد.
  • برخی از آن‌ها ممکن است حاوی چرک باشند که باید تخلیه شوند.
  • از نظر اندازه متفاوت‌اند. از اندازه کوچک مانند نخود شروع می‌شوند و در طول زمان ممکن است چندین سانتی‌متر بزرگ‌تر شوند.
  • کیست‌ها معمولاً در بزرگسالان در مناطقی که با مو پوشانده نشده‌اند، مانند روی صورت، گردن یا تنه ایجاد می‌شوند.

در بیشتر موارد کیست‌های خوش‌خیم نیازی به درمان ندارند و بدون درمان از بین می‌روند، اما باید مراقب هرگونه تغییر در شکل، رنگ یا اندازه آن‌ها باشید و در صورت احساس درد یا سوزش، به متخصص پوست و مو یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

چه زمانی برای بررسی نشانه های کیست لاله گوش به دکتر مراجعه کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، کیست‌های لاله گوش معمولاً خوش‌خیم‌اند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است خودبه‌خود از بین بروند. اما حتماً به شکل، رنگ و اندازه آن‌ها توجه کنید. زیرا ممکن است علائمی از بدخیمی در آن‌ها وجود داشته باشد که باید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. توصیه می‌کنیم بعد از مشاهده تورم در لاله گوش یا کیست نرمه گوش حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. بهترین متخصصان در این زمینه متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص پوست و مو هستند که می‌توانید جهت مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی و معاینه توسط به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید.

علل ایجاد کیست لاله گوش

چه عواملی سبب ایجاد کیست لاله گوش می‌شود؟ زمانی که سلول‌های اپیدرمی به‌جای ریزش و خارج شدن از پوست به عمق پوست می‌روند، دیواره سلولی کیست گوش خارجی را تشکیل داده و نوعی پروتئین به نام کراتین ترشح می‌کنند که کیست را پر می‌کند.

این عارضه یکی از بیماری های پوستی است. کیست‌ها در اکثر افراد در یک مقطع زمانی خاص (بعد از سن بلوغ) رخ می‌دهند و ممکن است روی پوست سر و لاله گوش ظاهر شوند. اگرچه به‌طورکلی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اما عواملی وجود دارد که ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد کیست قرار دهد:

  • داشتن یک سندروم نادر یا اختلال ژنتیکی
  • آسیب ناشی از نور خورشید (در افراد مسن شایع‌تر است.)
  • برخی از داروها، ازجمله مهارکننده‌های BRAF، ایمیکیمود و سیکلوسپورین
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • داشتن سابقه آکنه یا وجود آکنه در پوست، زیرا پوست شما را بیشتر مستعد ایجاد توده‌های مایع می‌کند.
  • آسیب‌های پوستی که باعث می‌شود سلول‌ها به روشی غیرمعمول واکنش نشان دهند و خود را عمیق‌تر در پوست دفن کنند و باعث تشکیل توده شوند.
  • گاهی اوقات استفاده از گوشواره باعث ایجاد کیست لاله گوش می‌شود. قرار دادن گوشواره در سوراخ گوش می‌تواند تکه‌ای از پوست را به دام بیاندازد و کیست ایجاد کند.
  • گاهی اوقات آن‌ها می‌توانند بدون هیچ دلیلی شکل بگیرند.

گاهی اوقات استفاده از گوشواره یا پیرسینگ گوش، باعث ایجاد کیست لاله گوش می‌شود.

یکی علل ایجاد کیست لاله گوش روی پوست، بیماری ژنتیکی است.
کیست‌ها در اکثر افراد بعد از سن بلوغ روی پوست سر و لاله گوش ظاهر می‌شوند.

تشخیص کیست گوش بیرونی

اگر برآمدگی را در اطراف لاله گوش خود احساس کردید، به‌احتمال‌زیاد یک کیست است و معمولاً بدون درمان از بین می‌رود. کیست‌های لاله گوش توده‌های کیسه‌ای هستند که از سلول‌های مرده پوست ساخته‌شده‌اند. آن‌ها مانند برجستگی‌های کوچک و صاف زیرپوست یا شبیه به یک لک به نظر می‌رسند. معمولاً اندازه کوچکی دارند و رنگ پوست هستند.

آن‌ها تقریباً همیشه خوش‌خیم هستند و نباید هیچ مشکلی به جز مشکل جزئی زیبایی ایجاد کنند. معمولاً احساس درد ایجاد نمی‌کنند. اما در مواردی، به‌عنوان‌مثال ساییدگی هدفون شما به آن، احساس ناراحتی ایجاد می‌کند. با دست کشیدن در قسمت‌های مختلف گوش، نرمه گوش، پشت لاله گوش و حتی کانال گوش، می‌توانید کیست لاله گوش یا کیست نرمه گوش را پیدا کنید.

به ندرت یک نوع تومور گوش ممکن است با کیست لاله گوش اشتباه گرفته شود، بنابراین مراجعه به متخصص پوست یا دکتر گوش و حلق و بینی برای تشخیص و طرح درمان مهم است.

درمان کیست لاله گوش

درمان کیست لاله گوش به‌شدت آن بستگی دارد. اگر کیست مشکلی ایجاد نکرد، نیازی به درمان آن نیست و باید بدون درمان ناپدید شود. کیست را می‌توان با تزریق استروئید و آنتی‌بیوتیک درمان کرد تا التهاب آن کاهش یابد و نیازی به تخلیه نداشته باشد. اما کیست‌های عفونی یا بزرگ‌تر ممکن است نیاز به برش و تخلیه داشته باشند.

گاهی اوقات، پزشک نمونه‌ای از کیست را در روشی به نام بیوپسی می‌گیرد و نمونه را زیر میکروسکوپ از نظر ابتلا به عفونت لاله گوش بررسی می‌کند. در صورت لزوم، درمان شامل برداشتن کیست با یک برش ساده و بی‌حسی موضعی است. پزشک کیست را برش می‌دهد، مواد داخلی آن را تخلیه می‌کند و پوست را بخیه می‌زند. اگر کیست دوباره رشد کند، که گاهی اوقات ممکن است اتفاق بیفتد، به‌راحتی می‌توان دوباره آن را برداشت.

کیست‌های لاله گوش تقریباً همیشه خوش‌خیم هستند و می‌توانند خودبه‌خود ناپدید شوند. برای درمان اکثر کیست‌های لاله گوش نیازی به درمان دارویی نیست. برخی حتی ممکن است خودبه‌خود از بین بروند. بهتر است برای تحریک تخلیه و کاهش تورم، کمپرس گرم روی کیست قرار دهید. بااین‌حال، اگر آن‌ها رشد کنند و باعث درد یا کاهش شنوایی شوند، ویزیت پزشک متخصص توصیه می‌شود.

به نقل از سایت epiphanydermatology

کیست تا زمانی که تخلیه یا با جراحی برداشته نشود، بهبود نمی‌یابد.

۱. درمان دارویی کیست لاله گوش

اگر کیست عفونی شده باشد، پزشک ابتدا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا عفونت برطرف شود و بتواند آن را از بین ببرد. اکثر کیست‌های چربی ملتهب (که به دلیل سبوم ملتهب شده‌اند) عفونی نیستند و خودبه‌خود بعد از ۴ هفته از بین می‌روند. آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی پزشکان بیشتر شامل موارد زیر می‌شود:

  • سفالکسین: برای درمان میکروبی.
  • کلوگزاسیلین: برای درمان عفونت‌ها.
  • مترونیدازول: یکی از رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت است. به‌صورت خوراکی، موضعی یا تزریق وریدی قبل از جراحی تجویز می‌شود.
  • آموکسی‌سیلین: از پرمصرف‌ترین داروها برای عفونت‌های باکتریایی.
  • کلیندامایسین: جلوگیری از رشد باکتری و میکروب.

۲. جراحی کیست نرمه گوش

برای درمان جراحی کیست نرمه گوش، متخصص پوست، کیست را برش می‌دهد. سپس با جراحی محتویات داخل آن و پوشش کیست یا کپسول را خارج می‌کند. پزشک متخصص قبل از برداشتن کیست از یک بی‌حس‌کننده موضعی در ناحیه موردنظر استفاده می‌کند تا احساس درد بیمار در زمان عمل، کمتر شود. پزشک متخصص پوشش کیست را به‌طور کامل حذف می‌کند، زیرا احتمال رشد مجدد کیست وجود دارد.

اگر کیست شما عفونی‌شده باشد، در کنار عمل جراحی، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. خوشبختانه برداشتن کیست یک روش ایمن، آسان و بدون درد است.

درمان کیست گوش بیرونی
برای درمان جراحی کیست نرمه گوش، متخصص پوست، کیست را برش می‌دهد سپس با جراحی محتویات داخل آن و پوشش کیست یا کپسول را خارج می‌کند.

۳. درمان خانگی کیست لاله گوش

استفاده از یک کمپرس گرم می‌تواند به تحریک کیست گوش خارجی برای تخلیه و بهبود زودتر آن کمک کند. اگر علائمی از گوش ‌درد را در لاله گوش خود احساس می‌کنید، داروهای مسکن بدون نسخه نیز می‌توانند مفید باشند. در مواردی که عفونت‌های باکتریایی وجود داشته باشد، به آنتی‌بیوتیک نیاز خواهید داشت که به‌صورت خوراکی یا موضعی مصرف می‌شوند.

کیست را فشار ندهید که باعث ایجاد زخم و عفونت می‌شود و حتماً به یاد داشته باشید خودتان در خانه کیست را تخلیه نکنید. باید در شرایط بهداشتی انجام شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

برای درمان کیست لاله گوش به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درحالی‌که اکثر پزشکان یا جراحان مراقبت‌های اولیه می‌توانند کیست‌های روی پوست را درمان کنند، اما متخصص پوست که روی درمان مشکلات پوستی متمرکز هستند، بهتر از سایر پزشکان می‌توانند کیست پوستی را درمان کنند.

جهت مشاوره آنلاین و معاینه توسط فوق تخصص پوست به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید و با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص پوست و مو وجود دارد.

اگر علائم عفونت گوش داری، تا دیر نشده نوبت بگیر.

انواع کیست لاله گوش

دو نوع از شایع‌ترین کیست‌هایی که در پشت لاله گوش رشد می‌کنند، کیست‌های سباسه و کیست‌های اپیدرموئید هستند. در بیشتر مواقع خوش‌خیم‌اند. درصورتی‌که دارای یکی از ویژگی‌های عفونت مانند درد، قرمزی یا ترشح چرک، سرعت رشد سریع پس از تخلیه آن و قطر بزرگ‌تر از پنج سانتی‌متر باشند، احتمالاً سرطانی هستند. در جدول زیر، نشانه‌های دو نوع شایع کیست پوستی برای مقایسه بهتر، قرار داده‌شده است:

کیست اپیدرموئیدکیست سباسه
یک توده خوش‌خیم محصورشده و زیر اپیدرمی است که با کراتین پرشده است.توده‌ای از چربی که به دلیل مجرای چربی مسدود شده یا فولیکول پاره شده تشکیل می‌شود.  
معمولاً حاوی کراتین، چربی و سایر ذرات پوست است.هر غده چربی حدود یک هفته عمر می‌کند و با متلاشی‌شدن مخلوطی از لیپید به نام سبوم را تولید می‌کند.
بیشتر روی صورت، گردن و تنه، کیسه بیضه، اندام تناسلی، انگشتان دست، مجرای گوش، پشت کمر، چانه و پیشانی ایجاد می‌شود.  اغلب در پوست سر، صورت، گوش‌ها، تنه، پشت یا ناحیه کشاله ایجاد می‌شود.
گاهی اوقات می‌تواند به کیست‌های اپیدرموئید غول‌پیکر تبدیل شود. سرعت رشد کمی دارند.برجستگی بی‌ضرر و با رشد آهسته در زیر پوست است.
شایع‌ترین کیست‌های پوستی هستند که اغلب در سنین ۳۰ و ۴۰ سالگی ظاهر می‌شوند.  شیوع آن‌ها از کیست‌های اپیدرموئید کمتر است.
معمولاً کوچک و خوش‌خیم هستند.خوش‌خیم‌اند و به‌ندرت سرطانی می‌شوند.
کیست‌های اپیدرموئید می‌توانند در صورت تحریک یا زخمی‌شدن بیرونی‌ترین لایه فولیکول مو ایجاد شوند.در برخی موارد، کیست‌ها می‌توانند ملتهب و در لمس حساس شوند.
بیشتر در قسمت‌هایی رشد می‌کنند که پرمو هستند.بیشتر در قسمت‌هایی رشد می‌کنند که مو وجود ندارد.
مقایسه انواع کیست لاله گوش

عوارض ابتلا به کیست لاله گوش

در بعضی شرایط، کیست گوش خارجی اگر درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی برای ظاهر گوش شما داشته باشد یا در صورت عفونی شدن، بیماری‌های مرتبط با گوش و حلق و بینی ایجاد کند. مهم‌ترین عوارض ابتلا به کیست لاله گوش عبارت‌اند از:

  • التهاب، خارش و قرمزی
  • ترکیدن ناگهانی کیست
  • سرطان پوست (در موارد بسیار نادر کمتر از ۱٪ از کیست‌های لاله گوش به سرطان تبدیل می‌شوند.)
  • درد و تورم
  • خونریزی، ترشح چرک یا مایع
  • تب شدید

ترکیدن ناگهانی کیست، یکی از عوارض ابتلا به کیست لاله گوش است.

پیشگیری از کلستاتوم گوش

کلستئاتوم یا کیست لاله گوش، قابل پیشگیری نیست. اما با اطلاع از علائم و تشخیص به‌موقع آن، می‌توان کیست گوش را مدیریت و درمان کرد. با درمان سریع و کامل، از عفونت گوش جلوگیری شده و می‌توانید از رشد و ایجاد کلستئاتوم در مراحل بعدی زندگی پیشگیری کنید. بااین‌حال، همچنان امکان دارد که کیست لاله گوش باز هم ایجاد شود.

عکس کیست گوش بیرونی

عکس زیر، تصویری از کیست لاله گوش در یک بیمار واقعی است.

با درمان سریع و کامل، از عفونت گوش جلوگیری می‌شود.
با درمان سریع و کامل، از عفونت گوش جلوگیری شده و می‌توانید از رشد و ایجاد کلستئاتوم در مراحل بعدی زندگی پیشگیری کنید.

جوش سفت در نرمه لاله گوش

تا اینجا، متوجه شدیم که کیست لاله گوش چیست و چگونه تشکیل می‌شود، اما هر تورمی در گوش، نشانی از وجود کیست نیست! اگر در نرمه گوش یا اطراف آن احساس برآمدگی سفت و محکم دارید، برخلاف کیست که حالت مایع دارد، به‌احتمال‌زیاد جوش زده‌اید. جوش سفت در نرمه گوش می‌تواند دردناک و ناخوشایند بوده و نشانی از وجود چرک عفونی باشد. با مراجعه به پزشک متخصص، چرک در جوش به‌راحتی تخلیه‌شده و با تجویز آنتی‌بیوتیک از عوارض آن جلوگیری می‌شود.

جوش خود را با موچین، انگشتان، گوش‌پاک‌کن یا هر وسیله دیگری خراش ندهید یا لمس نکنید. ساختار گوش حساس است و به‌راحتی خراشیده می‌شود که می‌تواند عفونت بیشتری ایجاد کند. برای کاهش تورم و التهاب آن، چند بار در روز از کمپرس گرم استفاده کنید.

احساس سفتی در نرمه گوش نشانه چیست؟

علاوه بر جوش سفت در نرمه لاله گوش، تجمع چربی در اطراف فولیکول‌های موهای ریز گوش هم یکی دیگر از بیماری‌های لاله گوش بوده که می‌تواند احساس سفتی یا توده‌ای گرد و کوچک را در نرمه گوش شما به وجود بیاورد. بهترین کار این است که از لمس زیاد آن پرهیز کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی را ارائه دهد.

راهنمای دکترتو برای مراجعه به پزشک متخصص

کیست لاله گوش تجمع کوچک و معمولاً خوش‌خیم سلول‌های پوستی در زیرپوست است. کیست‌های لاله گوش معمولاً خطرناک یا دردناک نیستند و برخی از آن‌ها نیازی به درمان ندارند. بااین‌حال، اگر کیست لاله گوش شما رشد کرد، دردناک شد یا عفونی شد، برای کسب اطلاعات بیشتر، علائم و نحوه مدیریت آن باید با متخصص پوست و مو یا متخصص گوش و حلق و بینی مشاوره داشته باشید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید و سوالات خود را از دکتر گوش و حلق و بینی یا دکتر پوست بپرسید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بهترین روش درمانی کیست لاله گوش تخلیه بهداشتی آن است اما باز هم احتمال بازگشت آن بعد از درمان وجود دارد.

عوارض برداشتن کیست با عمل جراحی شامل خونریزی، عفونت و التهاب است.

کیست‌های پوستی معمولاً کوچک و خوش‌خیم هستند و کمتر از 1٪ از کیست‌های لاله گوش به سرطان تبدیل می‌شوند.

مسدود شدن غدد چربی پوست، بیماری‌های ژنتیکی و آسیب‌های بافتی و آکنه از شایع‌ترین علائم ایجاد کیست هستند.

کیست بیشتر در افراد 15 تا 40 ساله دیده می‌شود و احتمال ایجاد آن در کودکان بسیار کم است.

بیشتر کیست‌های کوچک (درصورتی‌که عفونی نباشند) بعد از گذشت یک ماه از بین می‌روند.

قرار دادن پیرسینگ و گوشواره در مواردی که یک تکه کوچک از پوست زنده به زیر سطح پوست فشار داده شود، می‌تواند کیست ایجاد کند.

هزینه دقیق بعد از معاینه توسط پزشک مشخص می‌شود. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که هزینه عمل کیست لاله گوش از حدود 3 میلیون تومان شروع می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.9از5)
دسته بندی:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن