روش های ساده برای درمان خانگی یبوست

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یبوست یک مشکل گوارشی رایج است که با استفاده از درمان‌های خانگی مانند افزایش مصرف فیبر، مصرف آب کافی و تمرینات ورزشی منظم قابل بهبود است. مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند به تنظیم حرکات روده کمک کند. همچنین، ماساژ شکم و مصرف ملین‌های طبیعی مانند روغن زیتون نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
درمان خانگی یبوست با تغذیه مناسب امکانپذیر است؟

اولین گزینه‌های درمان برای از بین بردن یبوست همیشه درمان‌های خانگی است. درمان خانگی یبوست می‌تواند در بیشتر مواقع به رفع مشکل و ناراحتی آن کمک کند و اکثر افراد با امتحان کردن روش‌های مختلف، نتیجه گرفته‌اند. در این مقاله از دکترتو می‌خواهیم به راه‌حل‌های مختلفی که برای درمان خانگی یبوست وجود دارد بپردازیم. از آنجایی که برخی درمان‌های خانگی ممکن است وضعیت را وخیم‌تر کنند، بنابراین بهتر است قبل از انجام آنها با یک متخصص داخلی یا گوارش در این باره صحبت کنید. شما می‌توانید از سامانه دکترتو برای یافتن بهترین پزشک و مشاوره با آنها استفاده کنید.

درمان خانگی یبوست چیست؟ (درمان یبوست در خانه)

درمان های خانگی که برای رفع علائم یبوست وجود دارد، بر اساس دلیل بروز این مشکل شامل چندین راه حل مختلف می‌شود. از تغییر رژیم غذایی گرفته تا مصرف برخی غذاها و داروهای گیاهی و انجام یک سری تمرینات و حرکات ورزشی، همگی می‌تواند به عنوان درمان خانگی یبوست در نظر گرفته شود. هدف تمام این درمان‌ها بهبود حرکت روده‌ها و دفع راحت‌تر مدفوع است. در کنار درمان یبوست با داروها حتما به این موارد هم توجه داشته باشید.

روش درمان یبوست با رژیم غذایی چیست؟
افرادی که دچار یبوست هستند نباید غذاهای نفخ‌دار بخورند.

درمان یبوست با رژیم غذایی

اولین کاری که می‌توان برای درمان خانگی یبوست انجام داد، تغییر دادن رژیم غذایی مناسب برای یبوست است. بسیاری از رژیم‌های غذایی خود عامل ایجاد یبوست هستند. به صورت معمول به افرادی که یبوست دارند، خصوصا کسانی که یبوست مزمن دارند توصیه می‌شود که از مصرف غذاهایی که نفخ زیادی دارند یا هضم آنها سخت است پرهیز کنند. لبنیات هم یکی دیگر از مواردی است که برای افراد مبتلا به یبوست ممنوع است.

در کنار این مورد معمولا افرادی که یبوست دارند باید در رژیم غذایی خود فیبر و سبزیجات بیشتری را بگنجانند. خوردن غذاهای سرشار از فیبر می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. از جمله این غذاها می‌توان به جو دو سر یا غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات با فیبر بالا، برنج قهوه‌ای، آجیل‌ها و مواردی از این دست اشاره کرد.

مصرف زیاد آب یکی دیگر از کارهای مهمی است که می‌توان برای رفع یبوست انجام داد. مصرف روزانه هشت لیوان آب می‌تواند به حرکت منظم روده‌ها و دفع راحت‌تر مدفوع کمک زیادی کند.

علاوه بر این ایده خوبی است که از مصرف غذاهایی که به طور بالقوه می‌توانند یبوست را بدتر کنند، مانند گوشت قرمز، غذاهای فراوری شده و کنسروی و فست‌فودها، پرهیز کرد. در کل با داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توان جلوی یبوست را گرفت.

متن انگلیسی:
Dehydration can cause constipation, so be sure to drink enough water. Sparkling water may be even more effective at relieving constipation
ترجمه متن:
کم‌آبی بدن می‌تواند باعث یبوست شود، بنابراین حتما آب کافی بنوشید. آب گازدار ممکن است حتی در تسکین یبوست موثرتر باشد.

medicalnewstoday
درمان خانگیمکانیسم اثرمیزان تاثیرگذاریمزایامعایب
افزایش مصرف فیبر (میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل)افزایش حجم مدفوع، تحریک حرکات رودهبالاطبیعی، کم هزینه، کاهش خطر بیماری‌های قلبیممکن است باعث نفخ و گاز شود، نیاز به افزایش تدریجی مصرف فیبر دارد.
نوشیدن آب کافینرم کردن مدفوع، بهبود حرکات رودهمتوسط تا بالاطبیعی، کم هزینه، ضروری برای سلامت کلی بدنممکن است در برخی افراد باعث نفخ شود.
ورزش منظمتحریک حرکات روده، بهبود عملکرد دستگاه گوارشمتوسط تا بالابهبود سلامت کلی، کاهش استرسنیاز به تداوم دارد.
مصرف ماست و غذاهای پروبیوتیکبهبود فلور روده‌ای، تقویت سیستم ایمنیمتوسطبهبود سلامت روده، کاهش التهابممکن است باعث نفخ و گاز شود، ممکن است برای همه مناسب نباشد.
روغن زیتونروانکاری روده، تسهیل حرکت مدفوعمتوسط طبیعی، کاهش التهابممکن باعث اسهال شود، مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.
عسلنرم کردن مدفوع، تحریک حرکات رودهمتوسط طبیعی، منبع انرژیممکن است باعث افزایش قند خون شود.
آلو و آب آلوتحریک حرکات روده، نرم کردن مدفوعبالاطبیعی، منبع فیبر و پتاسیمممکن باعث اسهال شود، مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.
دانه چیاجذب آب و افزایش حجم مدفوعبالاسرشار از فیبر و امگا ۳، کاهش کلسترولممکن باعث نفخ شود، نیاز به مصرف زیاد آب دارد.
مقایسه درمان های خانگی برای یبوست

درمان خانگی یبوست با مصرف ملین های طبیعی

برخی از مواد غذایی و مواد گیاهی طبیعی می‌توانند به صورت ملین عمل کرده و به رفع یبوست کمک کنند. در واقع این ترکیبات را می‌توان نوعی ملین طبیعی در نظر گرفت که با افزایش حرکات روده، افزایش حجم مدفوع و نرم‌تر کردن مدفوع می‌توانند به درمان خانگی یبوست کمک کنند.

۱. درمان یبوست با روغن زیتون

مصرف یک قاشق چایخوری روغن زیتون در صبح با معده خالی می‌تواند حرکت مدفوع را در روده تحریک کند. روغن به عنوان روان‌کننده در سیستم گوارش عمل می کند، به این معنی که با کمک آن مواد جامد راحت‌تر حرکت می‌کنند. همچنین روغن زیتون مدفوع را نرم می کند و تخلیه کامل روده را آسان‌تر خواهد کرد. (تحقیق درباره روغن زیتون)

۲. درمان یبوست با میوه

در کل میوه‌ها و سبزیجات تازه که حاوی فیبر بالایی هستند می‌توانند بهترین گزینه برای درمان خانگی یبوست باشند. میوه‌هایی مانند زردآلو، آلو، کیوی، توت سیاه، تمشک، پرتقال، خرمالو و آووکادو همگی فیبر بالایی دارند که می‌توانند به رفع یبوست کمک زیادی کنند.

می‌خوای با ماساژ شکم جلوی یبوست رو بگیری؟

با یک کلیک از متخصص مشورت بگیر.

۳. سیب برای درمان یبوست

سیب و گلابی هر دو می‌توانند به عنوان یک ملین طبیعی، حرکت روده‌ها را بهبود بخشیده و دفع مدفوع را راحت‌تر کنند. سیب و گلابی حاوی سطوح بالایی از فیبر، فروکتوز و سوربیتول هستند که می‌توانند با بهبود هضم غذا، یبوست را هم از بین ببرند.

۴. مصرف آلو و آب آلو

یکی از داروهای سنتی برای یبوست آب آلو یا خود آلو است که هر دو دارای محتوای سوربیتول بالایی هستند. سوربیتول بدون هضم از روده عبور می کند و آب را به داخل روده می‌کشد. این کار مدفوع را حجیم کرده و حرکت روده را تحریک می کند. زردآلوی خورشتی هم می‌تواند یک گزینه عالی برای درمان خانگی یبوست باشد.

۵. مصرف دانه های چیا و تخم کتان

برخی دانه‌ها مانند دانه‌های چیا و تخم کتان گزینه‌های بسیار مفیدی برای درمان خانگی یبوست هستند. برای مثال تخم کتان سرشار از نوعی فیبر غذایی به نام فیبر موسیلاژ است. این نوع فیبر وقتی با آب ترکیب می‌شود، ژل تشکیل می‌دهد که می‌تواند به نرم‌شدن مدفوع کمک کند و به عنوان یک ملین طبیعی برای کمک به رفع یبوست عمل کند.

۶. درمان فوری یبوست با خاکشیر

خاکشیر مدت‌هاست که به عنوان یک ملین طبیعی و موثر شناخته می‌شود. برای اثربخشی بیشتر و سریع‌تر می‌توان یک لیوان شربت خاکشیر را در آخر شب و اول صبح به صورت ناشتا مصرف کرد. باید برای رفع یبوست خاکشیر را در یک لیون آب گرم حل کرده و مصرف کنید.

روش درمان فوری یبوست با خاکشیر چگونه است؟
برای درمان فوری یبوست در صبح، دم‌نوش خاکشیر را با آب گرم بنوشید.

۷. درمان یبوست با روغن بادام شیرین

یکی دیگر از درمان های خانگی یبوست، روغن بادام شیرین است. خصوصا اگر به یبوست مزمن مبتلا باشید، مصرف چند قاشق روغن بادام شیرین در حالت ناشتا می‌تواند به درمان یبوست کمک زیادی کند.

۸. درمان یبوست با عسل و لیمو

یک لیوان آب ولرم، با نصف لیمو و مقداری عسل می‌تواند یک راه عالی برای پاک‌سازی روده‌های شما باشد. آب‌لیمو و عسل را می‌توان یک درمان خانگی موثر برای رفع یبوست در نظر گرفت. می‌توان قبل از خواب یا در ابتدای صبح که تازه از خواب بیدار شده‌اید، از این نوشیدنی مفید برای درمان خانگی یبوست کمک بگیرید.

۹. مصرف سبوس گندم یا جو دوسر

یکی از اصلی‌ترین رویکردها برای درمان خانگی یبوست و از همه مهم‌تر جلوگیری کردن از یبوست، افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی است. سبوس گندم و جو دو سر دو منبع غنی از فیبر هستند که می‌توانند تاثیر زیادی در درمان یبوست داشته باشند.

فعالیت بدنی و تمرینات برای درمان یبوست در خانه

یک بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ورزش مزایای قابل توجهی در بهبود علائم یبوست دارد. حرکت بر هضم غذا تأثیر می‌گذارد زیرا به حرکت غذا، گاز و مدفوع در طول دستگاه گوارش کمک می کند. ورزش منظم می‌تواند در رفع یبوست تاثیر زیادی داشته باشد و به همین دلیل آن را به عنوان درمان خانگی یبوست در نظر می‌گیرند.

۱. پیاده روی روزانه

برای فعال بودن نیازی به انجام ورزش‌های تخصصی نیست و تنها داشتن یک پیاده‌روی روزانه منظم هم می‌تواند به شما کمک کند تا از نظر جسمی سالم‌تر بمانید. سعی کنید هم‌زمان با پیاده‌روی، هیدراته بودن را فراموش نکنید تا به این ترتیب تاثیر آن را روی درمان یبوست ببینید.

۲. یوگا و تمرینات خاص برای یبوست

تمرینات یوگا و انجام یک سری حرکات خاص می‌تواند روی درمان یبوست موثر باشد. یک‌سری از تمرین‌ها در یوگا و سایر ورزش‌های تنفسی وجود دارد که اختصاصا به عنوان ورزش‌های درمان کننده یبوست در نظر گرفته می‌شوند. این حرکات تاثیر قابل توجهی روی کاهش دوره‌های یبوست دارند.

متن انگلیسی:
Certain types of yoga can also decrease stress and improve constipation. Poses that include twisting and placing pressure on the abdomen can help you pass stool
ترجمه:
انواع خاصی از یوگا نیز می‌تواند استرس را کاهش دهد و یبوست را بهبود بخشد. حرکاتی که شامل چرخش و فشار بر روی شکم است می‌تواند به دفع مدفوع کمک کند.

health

۳. تمرینات کگل (Kegel)

در برخی از افراد دفع سخت و دشوار مدفوع به دلیل ضعف عضلات کف لگن است. به همین دلیل یکی از روش‌ها برای درمان خانگی یبوست، انجام تمرینات کگل است که با کمک آن عضلات لگن تقویت می‌شوند.

روش های مکانیکی و ماساژ برای درمان یبوست در خانه

در برخی موارد می‌توان برای درمان یبوست از انواع ماساژها نیز کمک گرفت. این روش‌ها بیشتر روی ماساژ شکم و مقعد یا ماساژ کف پا متمرکز است. خصوصا در کودکان می‌توان برای درمان سریع‌تر یبوست از این روش‌ها کمک گرفت.

۱. ماساژ شکم

می‌توان با ماساژ شکم، یبوست را در خانه درمان کرد. برای درمان خانگی یبوست از این طریق می‌توان اطراف ناف را به آرامی با حرکاتی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت ماساژ داد. بهتر است برای ماساژ شکم از یک روغن گیاهی مانند روغن زیتون استفاده کنید.

۲. درمان یبوست با وازلین

برای درمان خانگی یبوست با وازلین کافی است مقداری از آن را در اطراف مقعد زد تا با نرم‌تر شدن و روانکاری، حرکت و دفع مدفوع راحت‌تر شود.

۳. درمان یبوست با انگشت

یکی از روش‌های اشتباهی که برخی از افراد برای درمان یبوست از آن استفاده می‌کنند، درمان یبوست با انگشت است. این روش ممکن است به دفع مدفوع کمک کند؛ اما هم از نظر بهداشتی و هم از این نظر که به مقعد آسیب وارد می‌شود، روش مناسبی نیست.

۴. استفاده از روش های فشاری (Acupressure)

یکی از تکنیک‌هایی که می‌توان از آن برای درمان خانگی یبوست کمک گرفت، طب فشاری است که در آن با فشار دادن بخش‌های خاصی از بدن می‌توان به بهبود سلامت کلی کمک کرد و یبوست را نیز درمان کرد.

۵. تنظیم وضعیت نشستن در توالت (استفاده از زیرپایی)

یک سری از تحقیقات نشان می‌دهد که نحوه نشستن در توالت و زاویه قرار دادن پاها روی دفع راحت‌تر مدفوع موثر است. با تنظیم موقعیت نشستن در توالت و استفاده از یک زیرپایی می‌توانید به قرار دادن بدن در وضعیت بهتر برای مدفوع کردن کمک کنید. همچنین این کار به شل شدن عضلات کف لگن هم کمک خواهد کرد.

تغییرات در سبک زندگی برای درمان یبوست

برای درمان خانگی یبوست شما باید برخی از عادت‌ها را کنار بگذارید و تغییراتی را در سبک زندگی خود به وجود بیاورید. برای مثال این که عادت کنید هر روز در ساعت مشخصی بخوابید یا این که برخی از غذاها را در برنامه غذایی‌تان حذف کنید، همگی می‌تواند روی درمان یبوست موثر باشد. حتی ترک سیگار و الکل هم در برخی موارد روی درمان یبوست تاثیر دارند.

دنبال راه درمان سریع یبوست در خانه هستی؟ همین الان مشاوره بگیر.

۱. ایجاد عادات منظم در دفع

شما باید یک برنامه منظم برای دفع مدفوع داشته باشید. بر طبق عادتی که دارید یا شرایط بدنی‌تان، باید تلاش کنید که هر روز در تایم مشخصی مدفوع کنید. بهترین موقع معمولا بعد از خوردن صبحانه است، چرا که خود غذا خوردن می‌تواند باعث تحریک روده‌ها شود.

۲. کاهش استرس و اضطراب

استرس به تنهایی می‌تواند عامل ایجاد یبوست باشد. کاهش استرس و اضطراب می‌تواند به نوبه خود برای درمان یبوست موثر باشد. انجام تمرین مدیتیشن می‌تواند استرس را کاهش دهد.

۳. بهبود الگوی خواب

برای رفع یبوست باید خواب منظمی داشته باشید. بهبود الگوی خواب نقش موثری در بهبود یبوست دارد. معمولا کسانی که خواب نامنظمی دارند، کمتر می‌خوابند یا این که صبح تا دیروقت می‌خوابند، بیشتر در معرض یبوست هستند.

۴. افزایش زمان استراحت

استراحت کافی داشتن هم می‌تواند به رفع یبوست کمک کند، چرا که استراحت کافی با کاهش استرس و بهبود شرایط بدن می‌تواند در جلوگیری از یبوست نقش داشته باشد.

درمان گیاهی یبوست (درمان یبوست با داروهای گیاهی)

یک سری داروهای گیاهی و درمان های طبیعی وجود دارد که به عنوان درمان گیاهی یبوست شناخته می‌شوند. برخی از این درمان‌ها به صورت یک سری قرص یا شربت گیاهی در دسترس است. علاوه بر این می‌توان از یک سری دم‌نوش‌ها و ترکیبات گیاهی هم برای درمان خانگی یبوست استفاده کرد. برای مثال دم‌نوش‌های گیاهی زیر می‌توانند به درمان یبوست کمک کنند:

  • دم‌نوش نعناع
  • دم‌نوش زنجبیل
  • آب گرم و لیمو
  • چای سبز
  • دم‌نوش رازیانه
درمان گیاهی یبوست چگونه است؟
دم‌نوش چای سبز و رازیانه تاثیر بسزایی در درمان یبوست دارد.

درمان های موضعی برای یبوست

گاهی اوقات می‌توان از درمان های موضعی هم برای رفع یبوست کمک گرفت. برای مثال می‌توان شکم را با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین ماساژ داد.

استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم در ناحیه اطراف ناف می‌تواند با نرم‌تر کردن روده‌ها، حرکات آنها را افزایش داده تا حرکت مدفوع راحت‌تر شود.

حمام آب گرم

برای درمان خانگی یبوست، خصوصا برای نوزادان و کودکان معمولا حمام آب گرم هم توصیه می‌شود. این گرما می‌تواند با بهبود حرکات روده، به دفع راحت‌تر مدفوع و درمان یبوست کمک کند.

درمان سریع یبوست در منزل

درمان سریع یبوست در خانه بسته به دلیل آن دارد. گاهی اوقات تغییر رژیم غذایی یا مصرف برخی از دم‌نوش‌ها می‌تواند سریعا به رفع یبوست کمک کند. برای برخی از افراد که یبوست شدید دارند، به روش‌های موثرتری مانند پاک‌سازی روده‌ها یا مصرف برخی از داروهای بدون نسخه نیاز است.

درمان خانگی یبوست بزرگسالان

برای بزرگسالان دم‌نوش‌های گیاهی، داروهای ملین بدون نسخه، داروهای گیاهی ملین مانند برگ سنا، روغن زیتون و مواردی از این دست همگی می‌تواند برای درمان یبوست موثر باشد. گاهی اوقات هم لازم است برای رفع یبوست در بزرگسالان، تنقیه برای آنها انجام شود.

درمان خانگی یبوست بعد از عمل

بعد از عمل احتمال یبوست زیاد است. کسانی که عمل کرده‌اند برای جلوگیری یا رفع یبوست باید آب بیشتری بنوشند، سعی کنند تا جای امکان حرکت داشته باشند و از همه مهم‌تر فیبر زیادی در برنامه غذایی‌شان داشته باشند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

می‌توان یبوست را تا زمانی که مزمن و شدید نشده با یک سری راه‌حل‌های خانگی درمان کرد. درمان خانگی یبوست ساده است و گزینه‌های زیادی برای این منظور وجود دارد. با این حال اگر راهکارهای خانگی موثر نبود و یبوست برای هفته‌ها ادامه داشت، حتما باید برای بررسی‌های بیشتر به یک پزشک متخصص گوارش یا دکتر داخلی مراجعه کرد تا معاینات لازم انجام شود. اما اگر تمایل به دریافت نظرات بیشتری در مورد شرایط خود دارید می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره با دکتر آنلاین گوارش یا دکتر داخلی آنلاین اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دم‌نوش چای سبز، رازیانه و دم‌نوش برگ سنا می‌توانند به درمان یبوست کمک زیادی کنند.

 

 

 

در کل به کسانی که یبوست دارند توصیه می‌شود مصرف لبنیات را کم کنند.

ماساژ شکم و حمام آب گرم بهترین درمان برای رفع یبوست در کودکان است.

میوه‌های سرشار از فیبر مانند سیب، گلابی، کیوی و آلو برای درمان خانگی یبوست عالی هستند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن