تمامی نکاتی که باید درباره کرم دور چشم بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کرم دور چشم، حاوی ترکیبات احیا کننده پوست و تغذیه‌کننده است که به حفظ رطوبت و آبرسانی دور چشم کمک کرده، پف و تیرگی دور چشم را کاهش می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کرم دور چشم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

همانند کرم مرطوب‌کننده که روی صورت استفاده می‌کنید، کرم دور چشم هم حاوی ترکیبات احیاء‌کننده پوست و تغذیه‌کننده است که به حفظ رطوبت و آبرسانی دور چشم کمک کرده، پف و تیرگی دور چشم را کاهش می‌دهد و از پوست این ناحیه در مقابل اشعه خورشید و سایر فاکتورهای محیطی محافظت می‌کند. پوست دور چشم، نازک‌ترین پوست بدن است که از حساسیت بالایی برخوردار است و هیچ لایه چربی زیرجلدی برای محافظت ندارد. به همین دلیل، پوست دور چشم نسبت به چین و چروک و فاکتورهای افزایش سن و خستگی مانند خشکی، پف، تیرگی، کدری و خطوط ریز حساسیت بیشتری دارد. اینجاست که کرم دور چشم وارد بازی می‌شود. اگر قصد استفاده از کرم دور چشم را دارید بهتر است با یک متخصص پوست در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان پوست و مو به صورت حضوری و آنلاین مشورت کنید.

کرم دور چشم چیست؟

پوست دور چشم نسبت به پوست سایر نقاط صورت، نازک‌تر است به همین دلیل سریع‌تر خشک می‌شود و نسبت به فاکتورهای محیطی مهاجم مانند اشعه خورشید، آسیب‌پذیرتر است. حرکات مداوم ناشی از مژه زدن و حالات صورت باعث ایجاد خط و خطوط، چروک و پنجه کلاغی‌ها اطراف چشم می‌شوند. به‌علاوه اینکه، پوست اطراف چشم، سبوم (چربی) کمتری دارد که مرطوب‌کننده طبیعی است. کرم های دور چشم مشخصا برای پوست حساس و ظریف دور چشم تولید می‌شوند، به همین دلیل نسبت به لوسیون و کرم‌های صورت، غلظت بیشتری دارند و حاوی مواد نرم‌کننده بیشتری هستند.

هر آنچه که باید در مورد کرم دور چشم بدانید.
کرم دور چشم حاوی ترکیبات احیا‌کننده پوست و هم تغذیه‌کننده است که به حفظ رطوبت و آبرسانی دور چشم کمک کرده، پف و تیرگی دور چشم را کاهش می‌دهد

انواع کرم دور چشم

کرم های دور چشم انواع مختلفی دارند که برای درمان مشکلات مختلفی مانند التهاب، خارش، قرمزی و تورم، تیرگی دور چشم، و رفع چین و چروک‌های اطراف چشم استفاده می‌شوند. متخصصان پوست، کرم‌های دور چشم حاوی ویتامین C یا K را توصیه می‌کنند چرا که این نوع محصول می‌تواند تیرگی و کبودی دور چشم‌ها را برطرف کند. کرم های دور چشم حاوی کافئین برای بهبود پف زیر چشم مناسبند و نوع حاوی رتینول هم برای کاهش خطوط و چروک‌های ریز اطراف ناحیه چشم مناسبند.

مشکلترکیبات مفیدمحصولات پیشنهادی
خشکی و کم آبیهیالورونیک اسید، سرامیدها، گلیسیرینلاروش پوزای هیدروفن، اوسرین هیاول uron، سی‌گل هیدرا بوست
سیاهی و تیرگیویتامین C، کافئین، عصاره چای سبز، نیاسینامیدلافارر ضد تیرگی، دیور Capture Total، Clinique Even Better Eyes
پف و ورمکافئین، عصاره خیار، پپتیدهااوردینری کافئین، لیلانیکا ضد پف، استی لادر Revitalize
چین و چروکرتینول، پپتیدها، هیالورونیک اسیداستی لادر Advanced Time Zone، Clinique Peptides، Sesderma C-Vit
راهنمای جامع نحوه انتخاب و استفاده

۱. کرم دور‌ چشم ضد چروک‌ قوی

محصولات حاوی رتینول معمولا برای کاهش ظاهر چروک‌ها و خطوط ریز دور چشم توصیه می‌شوند. مواد فعال رتینول می‌توانند فرایند تجدید سلولی را تسریع کنند و پوست را بهبود بدهند. کرم دور چشم حاوی پپتید هم با تقویت و آبرسانی پوست، ترمیم و تقویت کلاژن پوست، ظاهر چروک‌ها را بهتر می‌کند. محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و E می‌توانند برای مقابله با فاکتورهای رادیکال آزاد و کاهش آسیب‌های ناشی از خورشید و پیری زودرس پوست مفید باشند. این کرم‌ها می‌توانند به کاهش چروک‌ها و بهبود ظاهر پوست دور چشم کمک کنند.

دنبال کرم ضد چروک برای دور چشم هستی؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

۲. بهترین کرم دور چشم برای رفع سیاهی و گودی

کرم دور چشم، کیفیت پوست دور چشم را بهبود می‌بخشد، اما لزوما نمی‌تواند تمام مشکلات زیر چشم را برطرف کند. بهترین محصولی که برای رفع تیرگی دور چشم و گودی دور چشم باید حاوی ویتامین C، آربوتین، نیاسینامید و اسید کوجیک، مواد ضد‌التهابی و تقویت‌کننده عروق مانند ویتامین K، کافئین و روغن رزماری باشد. 

۳. بهترین کرم دور چشم خارجی

بهترین محصول خارجی که نه فقط پف زیر چشم‌ها را برطرف می‌کند، که برای محو کردن چروک‌های پنجه کلاغی و آبرسانی پوست دور چشم نیز بهترین گزینه است، کرم دور چشم رتینول RoC است که محبوبیت بالایی در میان مصرف‌کننده‌ها در سراسر دنیا به‌خصوص در آمریکا دارد. بهترین محصول خارجی ممکن است بسته به نیازها و ترجیحات پوستی هر فرد متفاوت باشد، اما در ادامه چند نمونه از بهترین برندهای خارجی این محصول را آورده‌ایم:

  • کرم دور چشم لامر
  • کرم دور چشم استی لادر
  • کرم دور چشم از برند معتبر شیسیدو 
  • کرم دور چشم کلارینز

۴. کرم دور چشم بالای ۵۰ سال

افراد بالای ۵۰ سال با تغییر نیازهای پوستی در سنین بالا باید به‌دنبال کرم‌هایی با فرمولاسیون مناسب این دوره سنی باشند. با افزایش سن و پا گذاشتن به دوره میانسالی، چین و چروک‌ها عمیق‌تر و بیشتر می‌شوند، بنابراین باید سراغ کرم های دور چشم با ترکیباتی مانند پپتید، رتینول، اسید هیالورونیک و ویتامین C رفت تا ظاهر چروک‌ها را کاهش و الاستیسیته پوست دور چشم را بهتر نمود. کرم دور چشم ترمیم چروک فوری نیتروژینا از بهترین کرم‌های دور چشم برای افراد بالای ۵۰ سال است.

۵. بهترین کرم دور چشم بالای ۴۰ سال

بهترین محصول برای افراد بالای ۴۰ سال با توجه به نیازهای پوستی در این سن توصیه می‌شود. در این سن، خطوط و چروک‌ها به‌آرامی شروع به ظهور می‌کنند. بنابراین، کرم دور چشم حاوی ترکیبات مانند رتینول، پپتیدها، کلاژن و ویتامین C می‌تواند به کاهش ظاهر چروک‌ها و بهبود الاستیسیته پوست دور چشم کمک کند. به علاوه اینکه افراد بالای ۴۰ سال به تغذیه و رطوبت بیشتری در ناحیه زیر چشم نیاز دارند که با کرم‌های حاوی اسید هیالورونیک، گلیسرین، روغن‌های طبیعی و ویتامین E تامین می‌شود.

۶. بهترین کرم دور چشم برای ۳۵ سال

یکی از بهترین محصولات خارجی برای ۳۵ سال، کرم استیکی چشم بلو اطلس است (Blu Atlas Eye Stick) که خاصیت ضد‌پیری آن نه فقط برای چروک‌های دور چشم در افراد ۳۵ سال به بالا که برای افراد ۴۰، ۵۰ و حتی ۶۰ ساله مناسب است. این محصول برای هر سنی جواب می‌دهد، به‌همین دلیل بهترین محصول برای ۳۵ سال است که هنوز چروک و خطوط پوستی ظاهر نشدند. 

نحوه مصرف کرم دور چشم باید چگونه باشد؟
بهترین زمان استفاده از این محصول، صبح و شب بعد از پاکسازی پوست به عنوان روتین شبانه است.

۷. کرم دور چشم ضد میلیا

ناحیه دور چشم حساسیت زیادی دارد و نمی‌توان از هر محصولی برای این قسمت استفاده کرد، چرا که ممکن است به‌دلیل چربی زیاد کرم، باعث ایجاد میلیا در اطراف چشم شود. کرم دور چشم حتما باید ضد میلیا و غیرکمدون‌زا باشد. چرا که در غیر اینصورت، منافذ پوست بسته شده و میلیا ایجاد می‌شود.

در انتخاب این محصول، ملاحظه غلظت ترکیبات موجود در محصول نیز مهم است. از غلظت بالا پرهیز کنید، زیرا ممکن است پوست حساس دور چشم را تحریک و عوارض جانبی ایجاد کند. رتینوئیدها بهترین گزینه برای جلوگیری از ایجاد میلیا هستند که می‌توانید دور چشم استفاده کنید. کرم دور چشم ضد میلیا باید رتینولی با ترکیبات آبرسان و نرم‌کننده باشد.

نحوه مصرف کرم دور چشم (کرم دور چشم را چگونه استفاده کنیم؟)

صورت را با پاک‌کننده ملایم (میسلار واتر بر پایه آب) تمیز کنید و بعد صورت را با شوینده ملایم مخصوص صورت بشویید. بعد از استفاده از تونرهای تنظیم pH پوست و آبرسان، نوبت به کرم دور چشم می‌رسد. به اندازه چند نقطه بسیار کوچک از کرم را زیر و اطراف چشم زده و به آرامی بمالید و به سمت بالا ماساژ دهید. کرم را با انگشت شست یا انگشتری، آرام و با حرکات نرم و پیچشی در ناحیه دور چشم و لبه استخوان چشم بمالید. از فشار زیاد خودداری کنید.

بهترین زمان استفاده از کرم دور چشم

بهترین زمان استفاده از این محصول، صبح و شب بعد از پاکسازی پوست به عنوان روتین شبانه است. در طول شب، پوست دور چشم در حال ترمیم و بازسازی است و استفاده از کرم در این زمان می‌تواند به بهبود و تغذیه عمقی پوست کمک کند. استفاده صبحگاهی هم باعث مرطوب کردن، آرامش بخشیدن و آماده‌سازی پوست برای آرایش روزانه می‌شود و به تقویت پوست، کاهش ترشحات چربی و کمک به مراقبت از پوست در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی مانند آفتاب، آلودگی و مواد آرایشی کمک می‌کند.

مزایای کرم دور چشم

استفاده از این محصول برای مراقبت از پوست حساس و ناحیه دور چشم، مزایای متعددی دارد که عبارتند از:

  • تغذیه و آبرسانی
  • کاهش چروک‌ها
  • تسکین التهاب و علائم خستگی
  • کاهش پف (علت ورم زیر چشم چیست؟)
  • محافظت از پوست دور چشم در برابر اشعه مضر UV 
  • کاهش ظاهر تیرگی‌ها و لکه‌های تیره دور چشم

دنبال راهی برای خلاصی از سیاهی زیر چشمت هستی؟ همن حالا مشاوره بگیر.

عوارض کرم دور چشم

استفاده از این محصول در برخی موارد ممکن است با عوارض واکنش‌های ناخوشایند همراه باشد. البته، این عوارض نادر و در درصد کمی از افراد رخ می‌دهند. برخی عوارض احتمالی مصرف این محصول عبارتند از:

  • تحریک و حساسیت و بروز علائمی مانند خارش، قرمزی، سوزش، تورم و تحریک در ناحیه دور چشم
  • التهاب چشم
  • تشدید علائم
  • ایجاد لک و تیرگی

متن انگلیسی:
Most eye creams can be used safely and effectively with no side effects. However, burning, stinging, redness, or irritation may occur. If any of these effects last or get worse, tell your doctor or pharmacist promptly
ترجمه متن:
اکثر کرم‌های دور چشم را می‌توان به‌طور ایمن و موثر و بدون عوارض استفاده کرد. با این حال، سوزش، قرمزی یا التهاب ممکن است رخ دهد. در صورت ماندگار شدن هر کدام از این علائم یا تشدید آن‌ها حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. 

webmd

تاثیر کرم دور چشم

از تاثیرات مصرف این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبرسانی و هیدراتاسیون پوست
  • کاهش ظاهر خطوط ریز و چروک‌های حاشیه چشم
  • کاهش تورم و پف دور چشم
  • محافظت از پوست این ناحیه در برابر فاکتورهای مضر

بایدها و نبایدهای کرم دور چشم

پاکسازی و شستشوی ناحیه دور چشم قبل از استفاده از کرم، استفاده منظم و در میزان مناسب از بایدهای استفاده از کرم دور چشم هستند. هرگز کرم دور چشم را به داخل چشم نزنید چرا که باعث تحریک و التهاب می‌شود. اگر به هر یک از مواد موجود در کرم آلرژی دارید، بهتر است از استفاده از آن خودداری کنید. در صورت بروز هرگونه علائم آلرژیک، مانند خارش، سوزن و قرمزی، مصرف را متوقف و به متخصص پوست مراجعه کنید. زیاده روی در مصرف، باعث نتایج بهتر نمی‌شود و ممکن است به پوست آسیب بزند.

خاصیت درمانی کرم دور چشم چیست؟
کرم دور چشم غالبا خاصیت درمانی دارد و باعث بهبود و جوانسازی ظاهر پوست می‌شود.

چه کسانی نباید کرم دور‌ چشم مصرف کنند؟

درست است که این محصول غالبا خاصیت درمانی دارد و باعث بهبود و جوانسازی ظاهر پوست می‌شود، اما مصرف آن برای برخی افراد مجاز نیست مانند:

  • افرادی که مشکلات چشمی مانند عفونت، التهاب، قرمزی یا درماتیت دور چشم دارند.
  • در دوران بارداری و شیردهی با مشورت متخصص پوست مصرف شود.
  • افرادی که در آستانه جراحی چشم هستند.

متن انگلیسی:
those with sensitive skin are typically intolerant of many ingredients that address dark circles, and says that eye creams can sometimes create more problems in the eye area. “Allergic reactions and irritation can cause thickening and darkening of the eyelid skin,” she says
ترجمه متن:
افرادی که پوست حساس دارند معمولا نمی‌توانند بیشتر ترکیبات کرم‌های دور چشم برای رفع تیرگی و گودی را تحمل کنند و این کرم‌ها باعث بروز مشکلات پوستی بیشتر در ناحیه اطراف چشم این افراد می‌شوند. واکنش‌های آلرژیک و تحریک پوست می‌تواند باعث ضخیم شدن و تیره‌تر شدن پوست پلک چشم خواهد شد. 

byrdie

چه کسانی باید کرم دور چشم مصرف کنند؟

هیچ سن و بازه مشخص و دقیقی برای مصرف این محصول وجود ندارد. این محصولات با فرمولاسیون مختلف برای انواع مشکلات پوستی ناحیه چشمی تولید شده و مشکلات مربوط به تیرگی، کبودی و گودی زیر چشم، پف، چروک و خطوط دور چشم را برطرف می‌کنند. تمام آن‌هایی که خطوط و چین و چروک در اطراف چشم‌ دارند، یا از تیرگی و گودی زیر چشم‌ها رنج می‌برند، پف زیر چشم دارند یا پوست این ناحیه صورت‌شان خشک و دهیدراته است، می‌توانند از این محصول مصرف کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کرم دور چشم یک محصول پوستی برای مراقبت و بهبود وضعیت پوست حساس و نازک اطراف چشم است که خطوط و چین و چروک، تیرگی زیر چشم، تورم و پف چشم‌ها را برطرف کرده و باعث مرطوب‌سازی و آرامش پوست می‌شود. از آنجایی که پوست اطراف چشم بسیار حساس است، انتخاب کرم دور چشم مناسب بسیار مهم است.

در صورت وجود هرگونه حساسیت یا علائم ناخوشایند، بهتر است استفاده را متوقف و به متخصص زیبایی پوست مراجعه کنید. همچنین شما می توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر آنلاین پوست و مو مشورت کنید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

بهترین زمان مصرف کرم دور چشم، روتین صبحگاهی و شبانه است.

۵ مورد از بهترین کرم‌های دور چشم ایرانی عبارتند از:

    • سی گل

    • سینره

    • نئودرم

    • لافارر

  • پرودرما

برای خرید کرم دور چشم خوب، با متخصص پوست مشورت کنید و براساس ویژگی‌های پوستی، کاربرد کرم، و بودجه‌ گزینه مورد نظر را خریداری کنید. از برندهای خارجی می‌توانید کرم دور چشم شیسیدو، آل ابوت آیز کلینیک، دور چشم لیفت شنل، دور چشم تاچا، استی لادر، نیتروژینا، آبی رویال گرلن و دیور کپچر توتال را انتخاب کنید.

میلیا، توده‌های کوچک و سفید روی پوست، اغلب در ناحیه اطراف چشم هستند که به دلیل انسداد یا بسته شدن غده‌های چربی در این ناحیه شکل می‌گیرند. کرم دور چشم معمولا برای از بین بردن میلیا مفیدی نیست، برعکس، ممکن است به دلیل چربی زیاد باعث ایجاد میلیا شود.

امتیاز شما به مقاله:
(2.5از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کرم دور چشم

  1. نسترن گفت:

    سلام من گرمه دور چشمه لافارر استفاده کردم و ۳۰سالمه اشکال ندارع این کرمو استفاده کنم چون نوشته واسه ۴۰سال

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ایرادی ندارد
      ولی معمولا بهتر است بالای چهل سال بعلت چروک احتمالی استفاده شود
      این کرم دور چشم لافارر یک آبرسان قوی است که دارای خاصیت ضد چروک بوده و مناسب سن پوستی ۴۰ سال به بالا است؛ این محصول جوانی و شادابی چشم ها را به همراه دارد.