دلایل درد لگن چیست و چه درمان هایی برای لگن درد پیشنهاد می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد لگن علامتی است که در همه‌ی سنین و در مردان و زنان ایجاد می‌شود. شایع‌ترین دلایل ایجاد درد لگن در زنان آرتروز است. علت شایع ایجاد لگن درد در مردان التهاب تاندون است. درمان این علامت متنوع است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل لگن درد

آیا تا به حال درد لگن یا لگن درد گرفته‌اید؟ می‌دانید که این درد چگونه و به چه دلیلی شروع می‌شود؟ لگن درد، دردی است که معمولا در افراد مسن ایجاد می‌شود. این درد می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ی شخص را مختل کند و در زمان‌های خاصی از روز و شب شدت بیشتری پیدا کند.

برای اینکه بتوانید برای درمان این مشکل اقدام کنید، ابتدا باید علائم آن را به خوبی بشناسید و سپس برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. از طرفی به خاطر داشته‌باشید که برای درمان درد لگن باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

درد لگن یا لگن درد چیست؟

لگن درد اصطلاحی است که برای توصیف درد در سمت بیرونی ران استفاده می‌شود. این نوع از بدن درد می‌تواند به طور ناگهانی شروع شود و یا به تدریج با گذشت زمان شدیدتر شود. بسیاری از مردم درد لگن را شب‌ها تجربه می‌کنند. لگن درد در زنان شایع‌تر از مردان است و بیشتر در زنان سن ۴۰ تا ۶۰ سال شایع است، که عمدتا ناشی از صدمه یا استفاده‌ی بیش‌از‌حد از مفاصل است، گرچه علل دیگری نیز وجود دارد.

دقیقا درد لگن کجاست؟

این درد در سمت بیرون ران و در ناحیه‌ی لگن احساس می‌شود و می‌توان در بخش‌های بالاتر و پایین‌تر بدن هم انتشار پیدا کند.

علت درد لگن چیست؟

درد لگن می‌تواند در اثر عوامل زیر ایجاد شود:

  • سن: استئوآرتریت و بورسیت در بزرگسالان بیشتر است. زنان در سنین یائسگی یا بعد از یائسگی در معرض خطر بیشتر لگن درد در شب هستند.
  • اضافه وزن و چاقی: باعث افزایش احتمال استئوآرتریت می‌شود، زیرا مفاصلشان باید فشار بیشتری ناشی از افزایش وزن بدن را تحمل کنند.
  • تصادف یا آسیب: درد لگن در شب می‌تواند ناشی از در رفتگی مفصل ران به علت آسیب ناشی از تصادف یا سقوط از ارتفاع باشد.
  • درد ارجاعی از زانو، لگن و یا کمر: شخص ممکن است درد را از دیگر مناطق بدن، در لگن احساس کند. به عنوان مثال، درد کمر ناشی از فشار بر روی عصب، می‌تواند در لگن نیز حس شود.
  • رگ به رگ شدن و دررفتگی مفاصل: کشش بیش‌از‌حد یا پارگی بافت نرم (تاندون، رباط یا ماهیچه) در داخل و اطراف مفاصل
  • درد سیاتیک: سیاتیک بلندترین عصب بدن است که در کنترل و حس و حرکت پا نقش دارد. هنگامی که این عصب تحریک شود باعث ایجاد درد در کمر و باسن و پاها می‌شود.
علت درد لگن چیست؟
درد لگن می‌تواند به علت رگ به رگ شدن پا هم باشد.

۱. علت درد لگن در شب چیست؟

لگن درد در شب می‌تواند ناشی از انواع مختلفی از بیماری‌های موثر بر مفصل ران، عضلات یا بافت اطراف مفصل، باشد:

  • سندرم درد برجستگی بزرگ استخوان ران: عضلات اطراف باسن، عضلات سرینی نامیده می‌شوند. استحکام ضعیف در عضلات سرینی، باعث ثبات و حمایت بیش‌از‌حد در قسمت جلویی و سایر قسمت‌های مفصل می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که تاندون‌هایی که عضلات سرینی را به ران و لگن متصل می‌کنند کوتاه و فشرده شوند و منجر به درد لگن شوند که با عنوان “سندرم درد برجستگی بزرگ استخوان ران (GTPS)” شناخته می‌شود.
  • GTPS: تاندون‌ها و کیسه‌های پر‌شده با مایع (بورسا) که در اطراف برجستگی بزرگ استخوان ران (بخش استخوانی برجسته‌ی استخوان ران) قرار دارند، را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آسیب به تاندون‌ها یا کیسه‌ها می‌تواند باعث درد و حساسیت در مفصل ران به خصوص در شب شود.
  • بورسیت (التهاب کیسه‌های مفصلی): بورسا کیسه‌های کوچک پر از مایع هستند که به عنوان بالشتک عمل می‌کنند و باعث کاهش اصطکاک در مفصل ران می‌شوند. بورسیت زمانی رخ می‌دهد که بورساها ملتهب شوند. همچنین التهاب بورسا باعث درد تیز و شدیدی می‌شود که از لگن تا ران گسترش می‌یابد و در شب بدتر می‌شود.
  • تندینوپاتی (اختلالات تاندون‌ها): تندینوپاتی به هر گونه بیماری تاندون اشاره دارد. تاندون لگن عضلات سرینی را به ران و لگن متصل می‌کند. همکاری تاندون‌ها با یکدیگر، باعث ایجاد ثبات در لگن در حین انجام کارهای روزمره، مانند راه‌رفتن و بالا رفتن از پله‌ها، می‌شود. تاندون‌های لگن ممکن است به علت اضافه بار یا افزایش فشار، بدون داشتن زمان برای بهبودی، دچار التهاب و یا پارگی شوند و این موضوع می‌تواند باعث لگن درد در شب شود. به علاوه چهارزانو نشستن مکرر یا ایستادن بر روی یک پا، می‌تواند تندینوپاتی و لگن درد ایجاد کند.
  • آرتروز: آرتروز مفصل ران یکی دیگر از علل شایع درد لگن در شب است. استئوآرتریت نتیجه “سایش و پارگی” در غضروف پوشاننده‌ی انتهای استخوان است. همانطور که غضروف مفصل ران ساییده می‌شود، استخوان‌ها در اصطکاک با یکدیگر دچار التهاب، تورم و درد می‌شوند. همچنین استئوآرتریت می‌تواند با سفتی و درد در ناحیه‌ی لگن خود را نشان دهد که می‌تواند در گذر زمان وظایف روزمره را دشوار و دردناک کند. درد می‌تواند در لگن و باسن یا پایین پا گسترش یابد و روی تحرک تاثیر بگذارد و در شب دردناک باشد.

۲. علت درد لگن سمت راست و علت درد لگن سمت چپ

درد یک طرفه در سمت راست یا چپ ناشی از عللی است که در بالاتر به آنها اشاره کردیم. این دو مورد چندان تفاوتی با هم ندارند. مگر آسیب و ضربه به یک طرف بدن وارد شده‌باشد.

آیا شما هم علائم گردن لگن را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

۳. علت درد لگن در زنان

درد لگن در زنان علت‌های مختلفی دارد. شایع‌ترین دلیل لگن درد در زنان می‌تواند آرتروز باشد. آرتروز بیشتر در زنان دیده‌می‌شود. مخصوصا آرتروز از نوع استئوآرتروز که بیشترین علت درد در لگن را شامل می‌شود. بیشتری دلیلی که خانم‌ها به این بیماری دچار می‌شوند، بالا رفتن سن است. البته که در سه ماهه‌ی دوم بارداری هم ممکن است که درد لگن در خانم‌ها بروز کند و علت آن را در همین مقاله توضیح داده‌ایم.

شایع‌ترین دلیل لگن درد در زنان آرتروز است.

علت درد لگن و کشاله ران در زنان

گاهی ممکن است که عفونت و بیماری‌های التهابی لگن باعث درد در کشاله‌ی ران شوند. این مسئله از مواردی است که باید به سرعت به آن رسیدگی شود. بنابراین برای درمان آن به دکتر زنان مراجعه کنید. گاهی نیز ممکن است که کمر درد همراه این درد باشد که نشان‌دهنده‌ی افتادگی رحم و مثانه است.

۴. علت درد لگن سمت راست در زنان

لگن در خانم‌ها ممکن است به صورت یک طرفه هم درد بگیرد. این مورد چندان تفاوتی در درد در لگن راست در مردان ندارد و می‌تواند ناشی از آرتروز باشد.

علت درد لگن در زنان چیست؟
درد لگن در زنان علت‌های مختلفی دارد که با معاینه می‌توان دلیل اصلی ایجاد آن را تشحیص داد.

۵. لگن درد در کرونا

نمی‌توان گفت که کرونا باعث درد لگن به صورت خاص می‌شود. این بیماری مانند سرماخوردگی می‌تواند درد بدن ایجاد کند که یکی از نقاطی که درد بدن دیده‌می‌شود، لگن است.

درد لگن در بارداری

لگن درد در بارداری، به علت تغییراتی است که در بدن ایجاد می‌شود. در طول بارداری تغییرات بدنی و هورمونی کاملا معمول است. یکی دیگر از این تغییرات، درد در مفصل ران یا لگن در اثر انقباض عضلات در زمان زایمان است. یکی از علل درد لگن در بارداری می‌تواند درد سیاتیک در بارداری باشد. خوابیدن به سمت پهلو، بهترین وضعیت خواب در بارداری است. قرار‌دادن یک بالش بین پاها، به حمایت از باسن و کمر و جلوگیری از چرخش کمک می‌کند.

سایر علل کمتر شایع لگن درد هنگام بارداری عبارتند از:

  • پارگی حلقه‌ی غضروفی که مفصل ران را محافظت می‌کند و سر استخوان ران را در کاسه‌ی استخوان لگن نگه‌می‌دارد. اصلاح این پارگی ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته‌باشد.
  • فتق: زمانی‌که یک ارگان یا بافت از طریق یک نقطه‌ی ضعیف در عضله یا بافت اطراف به خارج حرکت می‌کند. اضافه‌شدن فشار در شکم در دوران بارداری می‌تواند فتق را ایجاد کند.

درد لگن در بارداری و جنسیت جنین چه ارتباطی با هم دارند؟

درد لگن ارتباطی به جنسیت جنین ندارد. نمی‌توان گفت که چون لگن مادر درد می‌کند، مادر فرزند پسر و یا دختر باردار است. درصورتیکه درد لگن در دوران بارداری آزاردهنده‌ بود، می‌توانید از دکتر زنان نوبت بیگرید و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید.

۶. سوزش لگن و درد لگن نشانه چیست؟

درد لگن و سوزش آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد. سوزش لگن در بیشتر مواقع می‌تواند ناشی از درد‌هایی که از احشا درونی لگن ایجاد می‌شوند، باشد. اما در مواقع دیگر درد لگن معمولا ناشی از پوکی استخوان و یا درد مفاصل است.

۷. عفونت ادراری و درد لگن

می‌دانیم که مثانه عضوی است که در لگن جای می‌گیرد. اگر کلیه و مجاری ادراری و یا مثانه عفونی شوند، به عفونت ادراری مبتلا شده‌اید. یکی از عوارض این بیماری درد است. از آنجایی که این اعضا درون لگن جای گرفته‌اند و یا در لگن به هم مرتبط می‌شوند، ممکن است که لگن درد را از خود نشان ‌دهید. برای درمان این بیماری به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید.

نحوه نشستن می تواند ایجاد درد لگن کند.
یکی از مواردی که ممکن است درد لگنی را زیاد کند و یا آن را ایجاد کند، بد نشستن است.

۸. علت درد لگن هنگام راه رفتن و علت درد لگن هنگام نشستن

علاوه بر تمامی مواردی که نام برده‌شد، علل زیر می‌توانند در درد لگن هنگام نشستن و یا ایستادن و راه‌رفتن موثر باشند:

  • علل مرتبط با ورزش: ورزش شدید مانند فوتبال، دویدن یا رقص با افزایش خطر ابتلا به درد لگن مرتبط است، که می‌تواند به علت طیف وسیعی از مشکلات، از جمله بورسیت، تندینوپاتی و یا صدمه به باند ایلیوتیبیال (بافتی که استخوان لگن را به استخوان ساق پا متصل می‌کند) ایجاد شود. تغییر جدید در میزان ورزش نیز می‌تواند محرکی برای آسیب یا لگن درد باشد.
  • شکستگی لگن: شکستگی لگن یک مشکل جدی در هر سنی است و تقریبا همیشه نیاز به عمل جراحی دارد. عوارض مرتبط با شکستگی لگن می‌تواند خطرناک و تهدیدکننده‌ی زندگی باشد.
  • دررفتگی لگن: دررفتگی به معنای آن است که استخوان جایی که باید باشد، نیست و در واقع از جای مخصوص خود خارج شده‌است. دررفتگی استخوان باید به صورت اورژانسی درمان شود.

۹. علت درد لگن در مردان و علت درد لگن سمت راست در مردان

عللی که باعث ایجاد درد در زنان می‌شوند، می‌توانند در را در مردان هم ایجاد کنند. اما بیشترین دلیلی که در مردان باعث ایجاد درد لگنی می‌شود، التهاب تاندون‌ها است. این مسئله بیشتر به علت تمرین و ورزش بیش‌از‌حد دیده‌می‌شود. البته نیازی به نگرانی نیست. بعد از استراحت می‌توانید بهبودی در این درد را مشاهده کنید.

شایع‌ترین دلیلی که در مردان باعث ایجاد درد لگنی می‌شود، التهاب تاندون‌ها است.

علت درد لگن سمت چپ در مردان

درد لگن در مردان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی علت‌های بسیاری باشد. برخی از این علت‌ها، نشان‌دهنده‌ی مسائل ارتوپدی و برخی دیگر نشان‌دهنده‌ی مشکلات و مسائل ادراری تناسلی است. برخی نیز می‌توانند ناشی از مشکلات گوارشی باشند. در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • سیستیت: عفونت مثانه یکی از این علت‌هاست. در صورتیکه مثانه یک مرد درد بگیرد، می‌تواند با درد لگن در سمت چپ یا راست خود را نشان دهد. این مشکل به علت‌های زیر ایجاد می‌شود:
    • استفاده طولانی مدت از سوند
    • حساسیت و واکنش نشان دادن به دارو
    • واکنش و حساسیت نشان دادن به مواد شیمیایی موجود در برخی از محصولات
    • رادیوتراپی
  • التهاب پروستات: هنگامی که پروستات شما ملتهب شود یا عفونت بگیرد، ممکن است که با درد لگنی خود را نشان دهد. این مشکل می‌تواند علائم دیگری هم همراه خود داشته‌باشد که یکی از آنها خون در منی است.
  • بیماری‌های منتقله از راه جنسی: برخی از بیماری‌ها مانند کلامیدیا یا گنوره می‌توانند درد لگنی هم از خود نشان دهند.
  • هرنیا: هرنیا همان فتق است که به پارگی پوشش نگه‌دارنده‌ی اندام‌های لگنی گفته می‌شود. فتق اینگویینال در مردان زیاد اتفاق می‌افتد.
  • سندروم روده تحریک پذیر: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند درد لگنی ایجاد کند، سندروم روده تحریک پذیر است.
  • آپاندیسیت: التهاب و عفونت آپاندیس هم می‌تواند این علامت را ایجاد کند.
  • سنگ مجاری ادراری: دفع سنگ از مجاری ادرار، می‌تواند با درد لگنی همراه باشد.
  • هایپرپلازی پروستات: هنگامی که پروستات بیش از اندازه رشد کند اما سرطانی نشود،‌ می‌تواند این علامت را ایجاد کند.

چه مواقعی برای درمان لگن درد به دکتر مراجعه کنیم؟

  • اگر درد لگن در شب، پایدار بماند یا بدتر شود، یا به زانو، لگن یا کمر گسترش پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کرد.
  • اگر فردی برای مدت طولانی NSAID (مسکن‌های بدون نیاز به نسخه) مصرف کرده‌است، اما این دارو دیگر به کاهش درد لگن کمکی نمی‌کند، برای انتخاب داروی جایگزین باید به پزشک مراجعه کند.
  • برای تشخیص کامل درد لگن، به یک عکس رادیوگرافی از لگن نیاز باشد.

در این موارد می‌توانید به دکتر مراجعه کنید تا برای درمان و تشخیص علت درد لگن شما اقدامات لازم انجام شوند.

برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان درد لگن می‌توانید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. البته اگر درد لگن ناشی از مشکلات و بیماری‌های احشا و اعضایی باشد که لگن آنها را درون خود نگه می‌دارد، مثلا به عفونت ادراری و یا عفونت التهابی لگن مبتلا باشید، باید به دکتر زنان و یا دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. به هر جهت اولین دکتری که برای درد لگن باید به ایشان مراجعه کنید، دکتر ارتوپد است. برای دریافت مشاوره تلفنی یا آنلاین می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

چگونه علت درد لگن را تشخیص دهیم؟

هنگامی که بیمار با شکایت درد لگن به پزشک مراجعه می‌کند، موارد زیر بررسی می‌شوند:

  • اول از همه مفاصل لگنی معاینه می‌شوند. اگر هر یک مشکلی داشته‌باشند، علت این علامت مشخص می‌شود.
  • ممکن است که از برخی از تست‌های پاتولوژیک برای بررسی بیشتر استفاده شود.
  • تست FAI انجام می‌شود و در صورت لزوم تصویربرداری رادیولوژی درخواست می‌شود.
  • اگر رادیولوژی کمک‌کننده نباشد، از MRI استفاده می‌شود.

درمان درد لگن چیست؟

روش‌های زیر در درمان درد لگن می‌توانند موثر باشند:

  • گذاشتن یخ روی ران بعد از ورزش برای جلوگیری از درد و تورم.
  • پس از گذشت چند روز از حوله‌ی گرم یا بطری آب گرم در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استفاده کنید.
  • تزریق کورتیکواستروئید ممکن است موقتا درد را تسکین دهد، اما در تشخیص علت زمینه‌ای لگن درد کمکی نمی‌کند.
  • ماساژ باعث شل‌شدن عضلات کمر و باسن می‌شود و درد را کاهش می‌دهد.
  • دکتر فیزیوتراپی می‌تواند تمرینات خاصی را برای افزایش قدرت انقباض و انعطاف‌پذیری عضلات توصیه کند.
  • توصیه‌هایی در مورد خواب
  • تغییر سبک زندگی
  • برخی از تغییرات ساده در شیوه‌ی زندگی ممکن است به کاهش لگن درد در شب کمک‌کند، مانند:
    • اجتناب از چهارزانو نشستن به مدت طولانی
    • سعی کنید وزن خود را روی یک پا قرار ندهید تا به لگن فشار زیادی وارد نشود.
    • وزن مناسب
    • مدیریت درد

از طرفی تغییر منظم وضعیت خوابیدن، می‌تواند به بهبود درد لگن کمک کند. می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • دراز‌کشیدن به پشت منجر به کاهش فشار بین مفاصل ران می‌شود.
  • هنگام دراز‌کشیدن به یک سمت، یک بالش بین پاهایتان قرار دهید تا پاها را به طور موازی نگه‌دارد و از باسن، لگن و ستون فقرات محافظت کند.
  • انتخاب یک تشک جدید می‌تواند باعث بهبود حمایت از بدن و توزین مناسب وزن شود و فشار بر لگن را به حداقل برساند.

تزریق کورتیکواستروئید ممکن است موقتا درد را تسکین دهد، اما در تشخیص علت زمینه‌ای لگن درد کمکی نمی‌کند.

درمان درد لگن
تزریق کورتیکواستروئید
قرار گرفتن در پوزیشن مناسب (دراز کشیدن به پشت)
استراحت و قرار دادن بالش بین پاها
فیزیوتراپی
درمان دارویی بیماری‌های عفونی ایجادکننده‌ی این علامت
ماساژ
کمپرس گرم یا سرد
ورزش
کاهش وزن
درمان درد لگن چیست؟

۱. درمان سنتی درد لگن چیست؟

برخی از روش‌های سنتی درمان درد لگن شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از کپساسین: این ماده درون بسیاری از ادویه‌ها مانند زردچوبه قرار دارد و استفاده از آن می‌تواند در درد مفاصل موثر باشد. پودر فلفل هندی را همراه با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کنید. سپس آن را گرم کنید. بعد از حل شدن پودر فلفل درون روغن آن را کنار بگذارید تا کاملا سرد شود. می‌توانید این ماده را بر روی نقطه‌ای که درد می‌کند بمالید.
  • زنجبیل: به  اندازه‌ی یک قاشق غذاخوری از زنجبیل را رنده کنید. ۳ فنجان آب به آن اضافه کنید و تریکب را به مدت ۱۰ دقیقه حرارت دهید. می‌توانید این ترکیب را بنوشید. عسل هم می‌تواند طعم آن را بهتر کند.
درد لگن در بارداری هم می تواند اتفاق بیفتد.
برای درمان درد بگن در بارداری از ایستادن زیاد پرهیز کنید.

۲. درمان لگن درد در بارداری

به نقل از pampers، راهکارهای زیر می‌توانند در بهبود این درد در دوران بارداری موثر باشند:

  • سعی کنید زیاد سر پا نایستید.
  • از بلند کردن وسایل و بارهای سنگین خودداری کنید.
  • سعی کنید از تمرینات و ورزش‌هایی که به شما کمک می‌کنند استفاده کنید. برای استفاده از این تمرینات می‌توانید از دکتر زنان و یا دکتر ارتوپد یا دکتر فیزیوتراپی کمک بگیرید.
  • حمام گرم بکنید.
  • سعی کنید به درستی بنشینید و بایستید.
  • یک بالش در بین پاهای خود قرار دهید و بخوابید.
  • از کمپرس گرم بر روی نواحی دردناک استفاده کنید.
  • تمرینات کگل به شما کمک می‌کند احساس بهتری پیدا کنید.
  • از کمربندهای بارداری استفاده کنید که ستون فقرات و لگن شما را در راستای مناسبی قرار می‌دهد.

۳. درمان درد لگن در زنان و درمان درد لگن در مردان

لگن درد در شب را با ایجاد تغییراتی در نوع ورزش و نحوه‌ی خوابیدن، در کنار سایر تغییرات در شیوه‌ی زندگی می‌توان درمان کرد. اگر این کارها کمکی نمی‌کند، گزینه‌های متعدد دیگری برای کنترل درد وجود دارد.

پرطرفدارترین راه برای درمان لگن درد چیست؟ همین الان مشاوره بگیر

۴. ورزش لگن درد

علاوه بر اینکه ورزش برای لگن درد مفید است، انجام کارهای زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  • تقویت عضلات باسن، ران، لگن و عضلات سرینی با انجام تمریناتی که باعث حرکت این مناطق می‌شود.
  • همچنین اجتناب از فعالیت‌ها و ورزش‌هایی که باعث تشدید وضعیت ران و تاندون‌ها می‌شود، مانند دویدن و یا پیاده‌روی در تپه.
  • انتخاب فعالیت‌هایی که ضربه و فشار کمی ایجاد می‌کنند، مثل شنا‌کردن یا دوچرخه‌سواری، به جای ورزش‌های با فشار و آسیب بالا، نظیر دو
  • ایروبیک (ورزش‌های هوازی)
  • همیشه قبل از ورزش به آرامی بدنتان را گرم و پس از ورزش بدنتان را خنک کنید.
  • پوشیدن کفش مناسب برای دویدن.
ورزش و فیزیوتراپی برای درد لگن مفید است؟
یکی از روش‌های درمان درد لگن، کمک گرفتن از فیزیوتراپی و ورزش است.

۵. برای درد لگن چی بخوریم؟

توجه داشته‌باشید که استفاده از داروهای مختلف تنها با صلاحدید پزشک امکان‌پذیر است. مصرف داروهای ضدالتهابی (NSAID) مانند:

  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • یا آسپیرین

ممکن است به کاهش درد و کنترل التهاب کمک کند.

پیشگیری از لگن درد ممکن است؟

برخی کارهایی که برای پیشگیری و کاهش خطر درد لگن در شب یا در مواقع دیگر می‌توان انجام داد، شامل موارد زیر هستند:

  • در بعضی موارد، لگن درد غیرقابل پیش‌بینی و بخشی طبیعی از روند افزایش سن است.
  • ورزش در حد تعادل با کفش مناسب و حفظ وزن سالم به محافظت از استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند. انجام این دو کار در جلوگیری از بدتر شدن درد مفصل ران مفید هستند.
  • اجتناب از انجام فعالیت‌های تکراری که باعث ایجاد فشار بر روی لگن می‌شود.
  • اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، وزن کم کنید.
  • حفظ قدرت و انعطاف‌پذیری در مفصل ران با استفاده از ورزش‌های ایمن.
چگونه از درد لگن پیشگیری کنیم؟
یکی از راه‌های پیشگیری از درد لگن ورزش کردن و تمرینات کششی و اصلاحی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لگن درد یکی از مشکلاتی است که می‌تواند فعالیت روزانه‌ی شما را مختل کند. برای تشخیص علت این بیماری و درمان آن می‌توانید به دکتر ارتوپدی مراجعه کنید. یکی از مسائلی که در رابطه به درد لگن وجود دارد این است که این درد می‌تواند سنین مختلف را درگیر کند و علت‌های آن از فرد به فرد متفاوت باشد. بنابراین برای درمان درست مشکل، باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید تا از روش‌های تشخیصی مختلف برای تشخیص علت بیماری شما اقدام کند. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر ارتوپد می‌توانید از لینک قرار داده‌شده، کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

برای درمان درد لگن راست یا چپ می‌توانید از روش‌های تسکین دردی که در همین مطلب برای شما قرار داده‌شده‌اند، کمک بگیرید. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی
  • ورزش‌های اصلاحی
  • تقویت عضلات کمر و باسن و پا
  • تزریق کورتیکواستروئید
  • اصلاح وضعیت خوابیدن و نشستن و ایستادن

روش‌های درمان لگن سمت راست هم مانند لگن سمت چپ است. بنابراین همان روش‌ها را برای این مورد هم به کار ببرید.

ممکن است نشان‌دهنده‌ی شکستگی و دررفتگی باشد که می‌تواند خطرناک باشد. به خصوص اگر در سالمندان اتفاق بیفتد. یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند در افراد مبتلا به درد لگن خطرناک باشد، بیماری‌های التهابی لگن است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد لگن

  1. .....P گفت:

    سلام من ۱۳ سال دارم چند روزیه درد لگن شدید در سمت چپ دارم اصلا نمیتونم دراز بکشم و کار های دیگری بکنم خیلی سخته لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص ارتوپد مراجعه کنین:
      لیست متخصصین اورتوپدی

  2. Pouriya گفت:

    درد لگنم هم درسمت چم هست

  3. Pouriya گفت:

    سلام من ۱۳ سال دارم چند روزیه درد لگن شدید دارم وقتی دراز میکشم مثل نمیتونم حرکت کنم باید مثل مجسمه باشم و محدودیت حرکتی شدید دارم در همه ی کار ها لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روماتولوژی

  4. نصرالهی گفت:

    سلام دوساله که سمت چپ لگنم درد داره خیلی اذیتم میکنه یه کم هم برامدگی پیدا کرده حالا الان سمت راست لگنم هم درد گرفته دردش خیلی شدیده نمیتونم راه برم با این کرونا نمیتونم دکتر برم میشه راهنمایی کنید چیکار کنم ممنون میشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و وقت بخیر
      با توجه به شرایط موجود به علت کرونا، در مورد مشکلتون می‌تونین با متخصص اورتوپدی مشاوره‌ی تلفنی داشته باشین.
      لیست متخصصین اورتوپدی

  5. محسن ناصری گفت:

    سلام من مدتی درد پا زیر لگن دارم موقع بلند شدن ونشستن اذیت می شوم

  6. طاهره صادقی گفت:

    با سلام من یک زن ۵۴ ساله و با وزن بالا دو ماه پیش زمین خوردم در محل کارم و بعد از ان دچار درد شدید شدم در ناحیه بالاترین نقطه ران چپ از داخل یعنی بین دو پا ها و بعد از مدتی درد در ناحیه باسن بیشتر شده و برایم راه رفتن بسیار سخته و بعصی وقت ها در شب نمی توانم از دردش بخوابم زمانیکه مجبور می شوم در طی روز خیلی راه بروم و یا دولا و راست بشم . امروز عکس گرفتند از لگن و گفتند که مشکل مفصل و لگن ندارم ولی نمی دانم چرا این همه درد دارم که نمی توانم راه بروم لطفا راهنمایی کنید .سپاس

  7. مرتضی گفت:

    باسلام من دوماهه درلگن سمت راست دردشدیددارم موقع بلندشدن دچارمشکل هستم لطفا راهنمایی کنید

  8. ص.رحیمی گفت:

    درود بر شما؛؛؛ من سمت بیرونی پام خیلی درد می کنه یعنی دردش به داخل باسنم هم می زه که دکتر رفتم گفتن التهاب لگن داری باعث درد عصب سیاتیکتم شده ویک دوره دارو مصرف کردم ولی خوب نشدم
    می خواستم ببینم ورزش خاصی هست برای تقویت عضلات لگن وران ؟؟؟؟
    ممنون از راهنماییتون سپاس

  9. Faramarz گفت:

    سلام من چند سال پیش دچار شکستگی استخوان فوقانی
    عانه لگن‌شدم حالا هر موقع حتی خیلی کم کار میکنم مثلا در باع یا خانه بابیل یا کلنگ استفاده میکنم دیگر واقعا خیلی زجر میکشم وونمی توانم به راحتی بلند شوم وبرای رفع حاجت دچار مشکل میشوم وباید چندین روز استراحت کنم تا دوباره خوب بشومحلا راه چاره چیست ایا من باید اصلا کار نگنم این که نمیشود ودر این خصوص راهنمایی کنید در ضمن ۵۰ سال دارم ودر شهرستان غرب کشور هستم وکار کردن با بیل وکلنگ در باغ امرار معاش میکنم راه چاره چیست با سپاس فراوانچ

  10. جمشیدیوسف پور گفت:

    من لاغرم البته چاغ بودم که قرض دگزامیخوردم به مدت ۶ماه بعدکه ترکش کردم الان پای راستم کوتاه شده خیلی درددارم درناحیه سراستخوان پاورم کرده که نمیتونم روپام بیستم

    1. ناشناس گفت:

      سلام اشتباه بزرگی کردی همون اشتباه رو منم کردم داخل این قرص ها کورتون هست که باعث از بین رفتن مفصل شده باید فقط عمل مفصل کنی راهی نداره وگرنه بدتر میشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما دوست عزیز