سرطان استخوان لگن و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان استخوان لگن یکی از انواع سرطان استخوان است که در ناحیه لگن ایجاد می‌شود. درد لگن، احساس توده در استخوان، کاهش وزن و شکستگی بدون دلیل و ضعیف شدن استخوان از نشانه‌های این بیماری است. خوشبختانه این بیماری به خصوص در مراحل اولیه کاملا قابل درمان است و معمولا کشنده نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرطان استخوان لگن

سرطان استخوان لگن به‌ خاطر رشد غیرعادی سلول‌های استخوانی در ناحیه لگن ایجاد می‌شود و شایع‌ترین نشانه آن هم درد در قسمت لگن است که باعث اختلال در خواب و فعالیت‌های روزمره بیمار می‌شود. سرطان استخوان لگن یا تومور بدخیم در لگن باعث ضعیف شدن سلول‌های لگنی و استخوان‌های درگیر تومور می‌شود و نتیجه آن هم شکستگی استخوان با کم‌شدت‌ترین ضربه‌ها خواهد بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این بیماری، دلایل ایجاد و انواع آشنا شوید. به خاطر داشته باشید که دکترتو با فراهم کردن امکان مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به بهترین متخصص انکولوژی و متخصص ارتوپدی به شما کمک می‌کند که هر چه سریع‌تر برای درمان این بیماری خود اقدام کنید.

سرطان استخوان لگن چیست؟

سرطان استخوان دو نوع اولیه و ثانویه دارند. نوع اولیه، جزء سرطان‌های نادر است و بافت استخوانی و بیشتر استخوان‌های بلند، بازو، پاها و لگن را درگیر می‌کند. سرطان ثانویه که به نسبت سرطان اولیه شایع‌تر است از متاستاز سرطان از سایر قسمت‌های بدن به استخوان ایجاد می‌شود.

ابتلا به نوع اولیه این بیماری، نادر است. در واقع بیشتر توده‌های سرطانی در استخوان لگن از نوع سرطان ثانویه محسوب می‌شود که از سایر اندام‌ها به استخوان لگن متاستاز کرده‌اند. نوعی از این بیماری است که قسمت مغز استخوان لگن را درگیر می‌کند و به ‌شکل تب و لرز شبانه، خونریزی، درد ضربان‌دار لگن، نارسایی کلیوی بروز می‌کند.

دلایل ایجاد سرطان لگن چیست؟

به نقل از «medicinenet» در مورد علت ایجاد این بیماری:

سرطان استخوان لگن علت مشخصی ندارد. اکثر این سرطان‌ها عوامل ارثی دارند یا اینکه به‌ خاطر قرار گرفتن در معرض تشعشات پرتودرمانی به وجود می‌آیند.

به ‌طورکلی، موارد زیر ریسک ابتلا به این بیماری را بیشتر می‌کنند:

  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان یا انواع سرطان‌های استخوان
  • قرار گرفتن در معرض تابش
  • پیوند سلول‌های بنیادی
  • شیمی‌ درمانی قبلی با عوامل آلکیله‌کننده
  • بیماری یاژه استخوان
  • سندروم‌های ژنتیکی ارثی
  • تومورهای موجود در غضروف.
سرطان استخوان لگن چیست
در بیشتر موارد سرطان استخوان لگن از نوع ثانویه است و در اثر متاستاز از دیگر بخش‌های بدن ایجاد می‌شود.

به نقل از «socalhip» تومورهای سرطانی در این بیماری انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

انواع سرطان استخوان لگن

  • کندروسارکوما: نوع نادر و خوش‌خیم این بیماری که بافت غضروفی استخوان لگن را درگیر می‌کند. معمولاً کندروسارکوما علائم و نشانه‌ای ندارد و بسته به نوع توده سرطانی با شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا جراحی درمان می‌شود. علت اصلی سرطان کندروسارکوما جهش ژنتیکی DNA ناشی از فاکتورهای ژنتیکی و محیطی است و با افزایش سن میزان ابتلا به آن هم بیشتر می‌شود.
  • استئوسارکوما: سرطان استخوان لگن نادر و بدخیم که به ‌سرعت در بافت استخوان لگنی رشد می‌کند. از علائم استئوسارکوما می‌توان به درد استخوان، التهاب، تورم و قرمزی محل تومور، شکنندگی استخوان و تشدید درد با حرکت اشاره کرد.
  • مولتیپل میلوما: یکی از انواع این بیماری که به‌ خاطر سرطانی شدن پلاسما سل‌های مغز استخوان تشکیل می‌شود. وظیفه پلاسما سل‌ها دفاع از بدن از طریق تولید آنتی‌بادی است که وقتی بیش از حالت عادی تکثیر شوند به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند.

سرطان مغز استخوان لگن

این بیماری منجر به رشد بی‌رویه مغز استخوان می‌شود و در نتیجه آن نیز بافت جای استخوان را می‌گیرد. از آنجایی‌ که بافت مثل استخوان مقاوم نیست احتمال شکستگی استخوان بیشتر می‌شود. به ماده قرمز رنگ داخل استخوان، مغز استخوان می‌گویند که در استخوان لگن، ران، ستون فقرات، شانه، دنده و جمجمه وجود دارد. به سرطان مغز استخوان لگن میلوما و لوکمیا می‌گویند.

درد لگن، وجود توده سخت و قابل لمس، شکستگی بی‌دلیل استخوان‌ها و کاهش وزن از علائم اصلی سرطان استخوان لگن است.

علائم سرطان استخوان لگن
احساس درد در استخوان، رایج‌ترین علامت در سرطان استخوان لگن است.

علائم سرطان استخوان لگن

از رایج‌ترین نشانه‌های این بیماری می‌توان به درد لگن و حساس شدن این قسمت اشاره کرد. سایر نشانه‌های این بیماری نیز شامل این موارد می‌شوند:

  • توده سخت متورم یا قابل لمس در استخوان‌های بلند اندام‌ها
  • استخوان ضعیف با احتمال شکستگی
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • خستگی
  • تب
  • عرق شبانه

احساس سوزن سوزن شدن در پا و بازو، ضعیف شدن نبض و سردی دست و پاها از نشانه‌های کمتر رایج این بیماری هستند. تشکیل تومور سرطانی در لگن خاصره می‌تواند به مجاری ادراری فشار بیاورد و باعث تکرر ادرار شود.

آیا شما هم علائم سرطان استخوان لگن دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

درد استخوان لگن و سرطان چه ارتباطی دارند؟

درد لگن از مشکلات شایع خانم‌ها است که می‌تواند به خاطر سندروم پیش از قاعدگی یا بیماری‌های وخیمی مثل سرطان باشد. احساس درد یا فشار پیوسته یا متناوبی که در ناحیه زیر ناف احساس می‌شود درد استخوان لگن است که گاهی با علائمی مثل کمر درد، ترشح واژنی و خونریزی واژنی شکمی هم همراه می‌شود.

احساس درد در استخوان لگن می‌تواند نخستین نشانه‌های سرطان دستگاه تناسلی به‌ ویژه سرطانی شدن تخمدان در خانم‌ها هم باشد و معمولاً در مراحل پیشرفته سرطان بروز پیدا می‌کند، البته لزوماً تمام دردهای استخوان لگن نشانه این بیماری نیستند و بیماری‌های زیر هم می‌توانند باعث درد در این ناحیه باشند:

  • عفونت مجاری ادراری
  • کیست تخمدان
  • تومور فیبروئیدی
  • سنگ کلیه
  • بارداری خارج از رحم
  • یبوست
  • التهاب لگن.

تشخیص سرطان استخوان لگن به چه صورت است؟

پزشک پس از بررسی سوابق بیمار، علائم بیماری و معاینه بالینی، آزمایش‌های زیر را برای تشخیص این بیماری تجویز می‌کند. آزمایش خون هم از روش‌های تشخیص این بیماری است که پزشک نتیجه آزمایش خون را بر اساس وجود دو آنزیم عامل این بیماری بررسی می‌کند.

  • اشعه ایکس
  • سی‌تی‌اسکن
  • ام آر آی (MRI)
  • پت اسکن (PET)
  • اسکن استخوان
  • بیوپسی (نمونه‌برداری از بافت تومور).
تشخیص سرطان استخوان در لگن
پزشکان از روش‌های مختلف تصویربرداری، آزمایش خون و بیوپسی برای تشخیص استفاده می‌کنند.

درمان سرطان استخوان لگن

درمان این بیماری بسته به نوع سرطان و مرحله پیشرفتگی آن و همین‌طور مواردی همچون سن و وضعیت جسمی بیمار تعیین می‌شود. به ‌طور کلی، روش‌های رایج درمان این بیماری شامل این موارد می‌شوند:

  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
  • سرما درمانی (کرایوتراپی) که سلول‌های سرطانی را از طریق نیتروژن مایع فریز کرده تا از بین بروند.
  • عمل جراحی که کل تومور سرطانی را خارج می‌کند که دو حالت دارد، یکی جراحی با هدف حفظ اندام درگیر سرطان و دیگری جراحی با هدف قطع عضو سرطانی و گذاشتن پروتز است.
  • درمان هدفمند با دارو، آن هم داروهای ضدالتهاب و ضددرد برای تسکین، بیس‌ فسفونات‌ها برای حفظ ساختار استخوان و داروهای سیتوتوکسیک برای توقف رشد سلول‌های سرطانی.

به خاطر داشته باشید که دکترتو با فراهم کردن امکان مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به بهترین دکتر آنکولوژیست و یا دکتر ارتوپد به شما کمک می‌کند که هر چه سریع‌تر برای درمان بیماری خود اقدام کنید.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از درمان سرطان استخوان چیه؟ همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

راهی برای پیشگیری از سرطان استخوان لگن وجود دارد؟

از آنجایی که علت اصلی بروز این بیماری مشخص نیست به ‌راحتی نمی‌توان درباره روش‌های پیشگیری از این بیماری صحبت کرد. عوامل ژنتیکی و ارثی، تابش اشعه و پرتودرمانی از علل اصلی ابتلا به این بیماری هستند که تا به امروز عنوان شده‌اند.

در حال حاضر بهترین روش برای پیشگیری از این نوع بیماری توجه به علائم پیش آگهی‌دهنده و تشخیص زود هنگام و انجام چکاپ سلامت استخوان باشد. در صورت مشاهده درد و التهاب در ناحیه لگن و ران پا، یا هرکدام از علائمی که در بالا عنوان شد بلافاصله به متخصص مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

این بیماری از نوع سرطان‌های نادر، اما قابل درمان است که در صورت تشخیص دیرهنگام و متاستاز، مغز، ریه، قلب، شنوایی، تخمدان و سایر استخوان‌ها را درگیر می‌کند. درد مزمن و ناگهانی شدید در ناحیه لگن از نشانه‌های رایج این بیماری است که باید جدی گرفته شود.

افراد مبتلا به این بیماری حداقل پنج سال بعد از تشخیص بیماری زنده می‌مانند. به خاطر داشته باشید که دکترتو با فراهم کردن امکان مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به بهترین متخصص انکولوژی و بهترین دکتر ارتوپد به شما کمک می‌کند که هر چه سریع‌تر به درمان این بیماری خود اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، سرطان‌های استخوان عموما کشنده نیستند و بر عکس میزان مرگ‌ومیر در مبتلایان در این دسته از سرطان‌ها پایین است و اکثر مبتلایان بهبود پیدا می‌کنند.

درمان این بیماری هم مانند انواع سرطان‌ها نیازمند کمک و همکاری تیمی پزشکی متشکل از پزشکانی با تخصص‌های مختلف است. شما در روند درمان این بیماری به کمک متخصصان و فوق تخصصان انکولوژیست پزشکی، انکولوژیست پرتویی، انکولوژیست ارتوپد، پاتولوژیست و رادیولوژیست نیاز خواهید داشت.

از آنجایی که در طب سنتی رژیم غذایی، عامل ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود برای درمان خانگی این بیماری هم تغییر رژیم غذایی به سمت سالم‌خواری و پرهیز از غذاهای فرآوری‌شده و قند مصنوعی را توصیه می‌کند. البته باید بدانید که بیماری‌های جدی مانند انواع سرطان نیاز به درمان‌های گسترده‌ای دارند و روش‌های سنتی یا خانگی چندان کمکی به درمان این بیماری‌ها نمی‌کند، بلکه شاید بتوان با استفاده از روش‌های خانگی یا سنتی علائم بیماری را کاهش داد یا در بهترین حالت از ایجاد آن جلوگیری کرد.

اگر این بیماری در مراحل ابتدایی خود باشد معمولاً قابل درمان است، اما در حالت پیشرفته که سرطان به سایر اندام‌ها متاستاز می‌دهد احتمال درمان قطعی پایین می‌آید.

این بیماری چهار مرحله دارد که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم:
۱. در مرحله یک، توده سرطانی صرفاً داخل استخوان اصلی لگن است و منتشر نشده است.
۲. مرحله دوم هم هنوز خبری از گسترش توده سرطانی نیست، اما ممکن است توده تهاجمی باشد و سایر بافت‌ها را به خطر بیندازد.
۳. در مرحله سوم، تومور سرطانی تهاجمی در چند ناحیه استخوان لگن منتشر می‌شود.
۴. و نهایتا در مرحله چهارم که متاستاز سرطان استخوان است و توده سرطانی علاوه بر حمله به بافت‌های دور استخوان لگن، اندام‌هایی مثل مغز و ریه را هم درگیر می‌کند.

بله، گرید چهارم این بیماری، مرحله متاستاز است که تومور سرطانی بافت‌های اطراف لگن را درگیر می‌کند و به اندام‌های دیگری مثل مغز، ریه، تخمدان و غیره هم متاستاز می‌دهد.

بیماری پاژه استخوان با تأثیر روی رشد و ترمیم استخوان‌‌ها باعث تضعیف استخوان می‌شود. از آنجایی ‌که بیشترین تأثیر بیماری پاژه روی استخوان‌های ساق، ران، لگن، ستون فقرات و جمجمه است می‌توان گفت که بیماری پاژه می‌تواند باعث این بیماری شود.

درد بدون دلیل در لگن که شدت پیدا کند و باعث اختلال مجاری ادراری شود می‌تواند نشانه این بیماری باشد. البته لگن درد به خصوص در خانم‌ها علل دیگری هم می‌تواند داشته باشد که در خلال این مطلب به آنها اشاره کردیم.

ضربه زدن به لگن می‌تواند باعث بروز توده‌های دردناک در لگن شود، اما ضربه به لگن از علل ایجاد این بیماری محسوب نمی‌شود.

بله، پیشرفت توده سرطانی در مغز استخوان لگن به بافت داخل استخوان حمله می‌کند و باعث ضعیف شدن و شکنندگی استخوان می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان استخوان لگن

  1. فاطمه گفت:

    سلام ببخشید توده بدخیم لگن قابل درمان هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا در صورت عدم متاستاز با جراحی درمان می گردد

  2. جواد گفت:

    سلام آیا از طریق داروهای گیاهی میشه رشد این تومور رو متوقف کرد؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر

  3. فرشاد گفت:

    باسلام دختری دارم ۱۷ ماهه که در ناحیه لگن توده بزرگی داره و مشکوک به سرطان است چه کار کنم آیا درمان داره ، شهرستان هستم دکتر خوب تهران برای کودک کی رو می تونید معرفی کنید ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن باید با روشهای پاراکلینیکی تشخیص داده شود
      به لینک زیر مراجعه کنید

      پوزش به دلیل تاخیر در پاسخگویی

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/pediatric

  4. علی گفت:

    سلام.داشتن وکیل خوب در مشکلات بسیار مهم است.شما میتوانید با استفاده از بهترین وکیل آی داور مشکلات خود را به اسانی حل کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      لطفا کامنت های تان در حیطه پست های پزشکی مربوطه باشد

  5. مهناز گفت:

    سلام من بیماری هوچیکین داشتم درمان شدم ولی الان بیشتر شب درد شدید در دوطرفه استخوان لگن دارم ولی وزنم زیادشده دکتر برام سی تی نوشته نرفتم امکان داره سرطان لگن باشه

  6. مادر پارسا گفت:

    سلام من مادر یک پسر ۱۳ ماهه هستم چند وقتی میشه متوجه شدم روی لگن پسرم توده استخوانی هست ک البته گفتن خوش خیم هستش پسرم شبا از وقتی ک متولد شده درست حسابی نمیخابه کم وزنی هم داره ممکنه ک شاید به توده استخوانی مربوط بشه؟وبنظر شما باید حتما عمل بکنم ؟ واحتمال اینکه در راه رفتنش مشکل ایجاد بکنه هست یا ن؟

  7. محمدرضا زرگرانی گفت:

    باسلام بنده بیست ودوساله پیش به بیماری سرطان لگن گرفتارشده بودم وباکمک پزشکان وشیمی درمانی وپرتودرمانی درمان شدم ایابازهم خطربرگشت بیماری وجوددارد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر سرطان لگن شما متاستاز نداده باشد خطری شما را تهدید نمی کند و بهتره بررسی های دوره ای را ادامه دهید.

  8. ا ف گفت:

    ممنون از راهنماییتون عالی بود به من خیلی کمک کرد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.