کودکان،والدین و کرونا: آموزش و راه کار

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کودکان، والدین و کرونا-چگونه کرونا را به کودکانمان توضیح دهیم- آموزش کودکان-آگاه سازی والدین-نحوه رسیدگی به سلامت روانی و عاطفی کودکان

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
کودکان، والدین و کرونا

همه‌گیری کرونا باعث شده سوالاتی در ذهن افراد ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین سوالات در این زمینه نحوه مراقبت از کودکان در زمان شیوع کرونا است. مجله سلامت دکترتو،‌ در این مقاله سعی دارد این  نکات را مطرح کند. آگاهی بخشی والدین در برخورد با کرونا، روش صحیح اطلاع رسانی  کودکان  در مورد بیماری کرونا و کاهش استرس آن ها. این مقاله برای والدین، خانواده ها و مربیان آموزشی و … مفید است.

آیا کودکان در مقابل ویروس کرونا ایمن هستند؟

کودکان از جمله نوزادان نیز به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند. هر چند کودکان علائم خفیف‌تری از تب، خستگی، سرفه و … را تجربه می‌کنند. عوارض شدیدتر کمتر شایع است. کودکان با بیماری و مشکلات زمینه‌ای، بیشتر در خطر ابتلا به نوع شدید این بیماری هستند.

کرونا،‌والدین و کرونا
کرونا و کودکان

نحوه رسیدگی به سلامت روانی و عاطفی کودکان در عصر ویروس کرونا

همه‌گیری ویروس کرونا زندگی روزمره را مختل کرده است. با بسته شدن مدارس، کار کردن والدین از خانه روال معمول زندگی مردم مختل شده است. زندگی کودکان به خاطر شیوع ویروس کرونا دگرگون شده است. با شیوع ویروس کرونا، افراد جامعه به‌طور قابل درکی مضطرب هستند. کودکان ممکن است در فهم آنچه که در فضای آنلاین یا تلویزیون می‌بینند یا از دیگر افراد می‌شوند، دچار مشکل شوند. و در نتیجه در برابر احساساتی مانند نگرانی، استرس و غم آسیب‌پذیر شوند. در نتیجه آنها نیز سوال‌هایی درباره ویروس کرونا دارند. برای جلوگیری از افزایش اضطراب آن‌ها باید از پاسخ‌هایی مناسب سن کودک استفاده کرد. در همین راستا آن ها را برای مقابله با کرونا با روش های توصیه شده آشنا کرد. مانند شستن دست. پوشیدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و …

بزرگ‌سالان چگونه باید درباره کرونا با کودکان صحبت کنند؟

بسیاری از کودکان تا حدودی از آنچه اتفاق افتاده است باخبر هستند. حتی یک کودک نوپا می‌تواند به مضطرب بودن والدین خود یا تغییر کردن برنامه‌های خانواده پی ببرد. بزرگسالان می‌توانند از کودکانی که برای صحبت در این باره به اندازه کافی بزرگ هستند بخواهند درباره چیزی که از شرایط درک کرده‌اند توضیح دهند.  و سپس از نگرانی‌هایی که دارند بپرسند. تا زمانی که ندانیم کودکان از چه چیزی نگران هستند، نمی‌توانیم به آن‌ها قوت قلب بدهیم. بزرگ‌سالان نباید فرض کنند که نگرانی‌های کودکان مشابه نگرانی‌های خود آن‌هاست.

نمی‌دونی چه جوری در مورد کرونا به کودکت آموزش بدی؟ همین الان مشاوره بگیر

چگونه بزرگ‌سالان باید درباره احساساتی که دارند با کودکان صحبت کنند؟

اگر یکی از والدین از آنچه اتفاق افتاده است نگران شده باشد، کودکان می‌توانند متوجه این نگرانی شوند. توصیه می‌کنم افراد نگرانی‌شان را پنهان نکنند. کودکان توقع دارند بزرگ‌سالان قابل اعتماد، راستگو و صادق باشند.  بزرگ‌سالان باید بعضی از نگرانی‌هایشان را با کودکان در میان بگذارند و به‌خصوص درباره اینکه چگونه با آن نگرانی‌ها روبه‌رو می‌شوند صحبت کنند. اگر بزرگ‌سالان بتوانند با کودکانشان درباره نحوه روبه‌رو شدن با این شرایط دشوار صحبت کنند، مهارت‌های زندگی را به آن‌ها خواهند آموخت که در صورت مواجه شدن با مشکلات آینده به آن‌ها کمک خواهد کرد.

البته، بزرگ‌سالان باید برای ابراز بعضی از نگرانی‌هایشان، مانند نگرانی‌های مالی، محتاط باشند. اگر بی‌مقدمه به کودک ۱۲ ساله‌ای جمله‌ای مانند این بگویید: «شرکت شروع به اخراج کارمندان کرده است»، فقط او را نگران کرده‌اید. بزرگ‌سالان باید با تأکید بر اینکه چشم‌انداز پیش رویشان امیدوارکننده است، تلاش کنند دید خود را مثبت نگه دارند. باید این موضوع را به کودکان منتقل کنیم که اقدامات مثبتی توسط دانشمندان و دیگر افراد مسئول در حال انجام شدن است.


در این ویدئو دکتر لعیا بشاش، روانشناس کودک در مورد نحوه‌ی صحبت با کودکان در مورد کرونا با شما صحبت می‌کند.

بزرگ‌سالان چه کاری می‌توانند برای مشغول کردن کودکان در دوران قرنطینه کرونا انجام دهند؟

این دوران زمان خوبی برای انجام پروژه‌های خلاقانه یا تماشای تلویزیون با هم است. توصیه می‌کنم برنامه‌هایی را تماشا کنید که روحیه‌بخش یا شاد باشد و حواس‌پرتی سالمی برای هر دو شما باشد. با اینکه در حال‌ حاضر کودکان نمی‌توانند هر کاری را که دوست دارند انجام دهند، بزرگ‌سالان باید فعالیت قابل انجامی را که کودک دوست دارد پیدا کنند و در انجام دادن آن به کودک کمک کنند. برای سرگرم کردن کودکان در دوران قرنطینه چند توصیه در همین راستا را خواهید خواند:

چند تکنیک روبه‌رو شدن با مسائل را که هم کودکان و هم والدین می‌توانند انجام دهند

کودکان برای مقابله با پریشانی و اضطراب، به پرورش تنوعی از تکنیک‌های روبه‌رو شدن با مسائل نیاز دارند. چند روش برای حمایت از کودکان:

  • صحبت کردن با آن‌ها: در میان گذاشتن احساسات با کسی که به آن‌ها اهمیت می‌دهد می‌تواند مفید باشد.
  • نوشتن درباره احساسات یا استفاده از هنر ابراز احساسات.
  • استفاده از ذهن‌آگاهی برای تمرکز و حفظ آرامش، کودکان می‌توانند این تکنیک‌ها را بیاموزند.
  • ورزش کردن در خانه یا حیاط خانه.

والدین اغلب تلاش می‌کنند از کودکان محافظت کنند، اما کودک باید بیاموزد چگونه مسئولیت مراقبت از سلامت خود را بر عهده بگیرد، این آموزش می‌تواند از سنین پایین شروع شود. بزرگ‌سالان باید بر این وسوسه که دقیقاً به کودک بگویند چه کاری را انجام دهد غلبه کنند.

اگر فرزندم در دوران کرونا مشکلات رفتاری داشته باشم، چه کار باید انجام دهم؟

وقتی کودکان با شرایط بحرانی مواجه می‌شوند، اغلب ابتدا به خودشان فکر می‌کنند. و ممکن است خودمحور شوند.  این موضوع قابل انتظار است. وقتی کودک درباره چیزی که از دست خواهد داد و دلتنگش خواهد شد،‌ پریشان می‌شود، مثل جشن تولد یا بازی فوتبالی که برگزار نمی‌شود، به او اجازه دهید احساساتش را بیان کند. به کودک اجازه دهید آن پریشانی را تجربه و ابراز کند و این احساس را قضاوت نکنید.

کرونا و ادراک موقیعت غیرقابل پیش بینی

مردم نمی‌دانند چه اتفاقی خواهد افتاد. این حس غیرقابل پیش‌بینی بودن باعث می‌شود افراد احساس آسیب‌پذیری زیادی داشته باشند. به‌خصوص برای کودکان، پیشنهاد می‌کنیم بزرگ‌سالان برای چیزهایی که می‌توانند کنترل کنند (مثل برنامه‌ریزی برای امور خانه)، حسی از قابل پیش‌بینی بودن برای کودکان به وجود آورند. شاید نتوانید به کودک بگویید چه زمانی می‌تواند به زمین بازی یا خانه دوستانش برود. اما می‌توانید به او بگویید شام چه زمانی حاضر خواهد بود. می‌توانید زمانی را مشخص کنید که می‌توانید با هم بازی فکری انجام دهید. یا داستانی را با هم بخوانید. سعی کنید تا حد امکان این چنین برنامه‌هایی را تهیه و اجرا کنید،‌ چون برای کودکان تسلی‌بخش است.

کرونا و چگونه بزرگ‌سالان می‌توانند ماندن در خانه به همراه فرزندانشان را مدیریت کنند؟

شنیده‌ام که افراد درباره اضطراب صحبت می‌کنند. اضطرابی که از خانه ماندن اعضای خانواده و بودن در کنار هم به وجود آمده است. همه باید بدانند که فشار و اضطراب زیادی در اثر این شرایط خاص بروز می‌کند. این شرایط یک روز برفی یا تعطیلات در کنار خانواده نیست. افراد نگران هستند و تلاش می‌کنند کارهای زیادی انجام دهند. مانند ادامه مدرسه از راه دور یا کار کردن از خانه. که خود لایه دیگری از اضطراب به خانواده‌ها اضافه می‌کند.

افراد باید انتظارات معقولی داشته باشند. هدف این نیست که تفریح و سرگرمی زیادی داشته باشیم. یا در مدرسه یا محل کار پربازده‌ترین فرد باشیم. هدف این است که بفهمیم چگونه میان همه چیزهایی که افراد از ما خواسته‌اند انجام دهیم، توازن برقرار کنیم. این دورانی است که همه باید مایه تسلی یکدیگر باشند. و این موضوع گاهی اوقات به معنی به خطر انداختن بعضی از پیشرفت‌های مورد انتظارمان است. انتظاراتی مانند پیشرفت تحصیلی در کودکان. تا زمانی که بزرگ‌سالان کمک کنند کودکان ایمن باشند، کودکان در بهترین شرایط هستند که به پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند.

به دنبال راهکارهایی برای سرگرم کردن کودکت در خانه هستی؟

همین الان مشاوره بگیر

 توصیه های آموزشی کرونا

یکی از بهترین راه‌ها برای سالم نگه داشتن کودکان از ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها تشویق شستشوی مداوم دست‌ها است. همچنین می‌توانید به کودکان نشان دهید که چگونه سرفه یا عطسه را با آرنج بپوشانند. توضیح دهید که بهترین کار نزدیک نشدن به افرادی است که این نشانه‌ها را دارند. و از آنها بخواهید که اگر احساس تب، سرفه یا سختی در تنفس داشتند به شما بگویند.

به کودکان‌تان یادآوری کنید که ابتلای آنها به بیماری نامحتمل است. اغلب افرادی که به ویروس مبتلا می‌شوند، دچار بیماری شدید نخواهند شد. و اینکه بزرگسالان بسیاری در تلاش هستند تا خانواده شما را ایمن و سالم نگه دارند.

درباره افرادی که کمک می‌کنند صحبت کنید. داستان‌های کارکنان سلامت، دانشمندان و افراد جوان که در تلاش برای توقف همه‌گیری و ایمن نگه داشتن جامعه هستند، را بازگو کنید. دانستن این نکته که افراد دلسوز و مهربان دست به کار شده‌اند،حس اطمینان خاطر بسیاری می‌دهد.

  • محدود کردن تعاملات اجتماعی: کلید کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا محدود کردن تماس تا حد ممکن است. کودکان نباید با بچه های خانواده های دیگر بازی کنند. اگر کودکان در خارج از خانه های خود بازی می کنند، ضروری است که آنها از هر کسی که ساکن خانه نیست، ۲ متر دور بمانند.
  • تمرین فاصله اجتماعی: از حضور در اجتماعات بزرگ و کوچک در اماکن خصوصی و اماکن عمومی، مانند خانه دوست، پارک ها، رستوران ها، مغازه ها یا هر مکان دیگر خودداری کنید. این توصیه برای افراد در هر سنی از جمله نوجوانان و بزرگسالان بیشتر صادق است.
"کودکان،

چند تمرین

  • به دنبال راه هایی برای لذت بخش کردن یادگیری باشید.
  • فعالیت‌های مفیدی مانند بازی معماها، نقاشی، طراحی و کاردستی داشته باشید.
  • نوشتن نامه به اعضای خانواده را تمرین کنید. این یک روش عالی برای ارتباط  است.
  • دفتر خاطراتی را با فرزند خود شروع کنید. تا تجربه مشترک این دوره زمانی را مستندسازی کنید.
  • از کتاب‌های صوتی استفاده کنید.
  • کودک خود را از نظر هرگونه علائم بیماری زیر نظر داشته باشید. اگر علائم بیماری مطابق با علائم ویروس کرونا، به ویژه تب، سرفه یا تنگی نفس را مشاهده می کنید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. و کودک خود را  دور از دیگران نگه دارید.
  • مراقب علائم استرس در فرزند خود باشید. برخی از تغییرات معمول که باید مراقب باشید شامل: نگرانی یا ناراحتی بیش از حد. خوردن غذاها یا عادات خوابیدن ناسالم و مشکل در توجه و تمرکز است.
  • یک الگوی خوب وظیفه شناس باشید. اگر دستان خود را اغلب شستشو می دهید. احتمالا آنها نیز همین کار را می کنند.
  • برای پیشگیری از انتقال کرونا ، دست شستن را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید.
  • به فرزندتان کمک کنید تا فعال بماند.
  • کودک خود را تشویق کنید که در بیرون از خانه بازی کند. این برای سلامتی جسمی و روحی عالی است. با فرزند خود پیاده روی کنید یا به دوچرخه سواری بروید.
  • در دوران کرونا ، به فرزندتان کمک کنید تا در روابط اجتماعی باقی بماند.
  • از طریق گفتگوی تلفنی یا ویدیویی به دوستان و خانواده خود سعی در ایجاد ارتباط کند.

 

 

امتیاز شما به مقاله:
(2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دکترتو برای من یعنی نوشتن و نوشتن برای من یعنی تموم زندگیم...خوشحالم توی تیمی کار می‌کنم که محتوای ارزشمندی تولید می‌کنه و برای تک تک آدما احترام قائله
مطالب مرتبط

پاسخ دادن