کافئین در دوران بارداری مجاز است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مصرف قهوه و کافئین در دوران بارداری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مادران است. آیا کافئین برای جنین خطرناک است؟ مصرف این ماده در مقادیر بالا می‌تواند عوارضی داشته‌باشد، اما مصرف آن در اندازه‌ی طبیعی، بی‌خطر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کافئین در دوران بارداری

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانم‌های باردار، تغذیه است. اینکه خوردن کدام مواد غذایی برای خانم‌ها مجاز است و خوردن کدام‌یک می‌تواند برای شما مضر باشد، می‌تواند استرس زیادی را به خانم باردار وارد کند. اگر شما هم به تازگی باردار شده‌اید یا قصد باردار شدن دارید، حتما این مسئله ذهن شما را درگیر کرده‌است که مصرف کافئین در دوران بارداری مشکل‌ساز است یا نه! آیا خوردن قهوه در بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟ باید مصرف کافئین را در این بازه قطع کرد؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، بهتر است که با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

در صورتیکه باردار هستید و سوالی ذهن شما را مشغول کرده‌است، می‌توانید از دکتر زنان نوبت حضوری دریافت کنید یا از مشاوره تلفنی دکتر زنان دکترتو کمک بگیرید. در وبسایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو می‌توانید بهترین دکترهای زنان را در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید.

مصرف کافئین در بارداری باعث سقط جنین می شود؟

حتما این جمله را از خیلی از اطرافیان خود شنیده‌اید که «خانم‌های باردار نباید کافئین مصرف کنند.»

این جمله صحیح است یا غلط؟

غلط است.

مطالعات نشان‌می‌دهد که نوشیدن کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز به تولد زودهنگام و یا سقط جنین ارتباطی ندارد. اما متخصصان در مورد اینکه آیا مصرف کافئین با وزن کم نوزاد در هنگام تولد مرتبط است یا خیر، نظری ندارند. اگر شما باردار هستید و صبح‌ها به خوردن قهوه نیاز دارید، احتمالا دکتر شما با مصرف قهوه موافقت خواهد‌کرد. ولی نمی‌توانید بدون ملاحظه به نوشیدن قهوه ادامه‌دهید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

آیا قهوه بدون کافئین در بارداری مجاز است؟

خیلی از خانم‌های باردار، باوجود علاقه‌ای که به قهوه و کافئین موجود در آن دارند، نمی‌توانند به این نوشیدنی در دوران بارداری اعتماد کنند. هرچند که قبل‌تر گفتیم که این نوشیدنی چندان ارتباط دقیقی با سقط جنین ندارد. اما مطالعات به اندازه‌ی کافی در این زمینه انجام‌نشده‌است و بارداری تجربه‌ی استرس‌آوری برای خانم و آقا است. پس رعایت همه‌ی نکات در این دوره برای زوجین اهمیت زیادی دارد.

نگرانی خوردن قهوه در بارداری باعث سقط جنینت بشه؟ حتما از متخصص مشاوره بگیر

مطالعات نشان‌می‌دهد که نوشیدن کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز به تولد زودهنگام و یا سقط جنین ارتباطی ندارد.

شاید این نکته به ذهن شما برسد که اگر کافئین در دوران بارداری ممکن است مشکل‌ساز شود، پس قهوه‌های بدون کافئین انتخاب مناسبی برای خانم باردار هستند. بله! به نقل از nhs، این انتخاب می‌تواند بسیار هوشیارانه و مناسب باشد. در صورتیکه به خوردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قهوه در روتین زندگی خود عادت دارید، می‌توانید در دوران بارداری به سمت نوشیدنی‌های بدون کافئین بروید و انتخاب‌های خود را کمی محدودتر کنید. این کار می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند و از طرفی کافئین نیز در دوران بارداری محدود خواهدشد.

در دوران بارداری به سمت نوشیدنی‌های بدون کافئین بروید و انتخاب‌های خود را کمی محدودتر کنید.

کسانی که می‌خواهند باردار شوند، باید راهنمای قبل از بارداری را بخوانند و بدانند که قبل از بارداری باید چه کنند؟ مقاله مراقبت های قبل از بارداری به مادران کمک زیادی می‌کند.

مصرف کافئین در دوران بارداری مجاز است؟
مصرف کافئین در دوران بارداری باید کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز باشد.

مصرف کافئین و قهوه در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟ (عوارض کافئین در بارداری)

حتما این سوال را می‌پرسید که مصرف کافئین در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟ چرا باید مصرف کافئین خود را کم کنیم؟ در ادامه به برخی از نتایجی که تحقیقات مختلف به آنها رسیده‌اند، اشاره کرده‌ایم و به شما توضیح داده‌ایم که چرا بهتر است مصرف کافئین خود را محدود کنید. برخی از عوارضی که ممکن است قهوه و کافئین زیاد، بر روی جنین و مادر در دوران بارداری داشته‌باشند، شامل موارد زیر هستند:

۱. تولد نوزادی با قد کوتاه

مصرف کافئین در دوران بارداری می‌تواند باعث تولد نوزادی با قد کوتاه‌تر شود. طبق یکی از تحقیقاتی که انجام شده‌است، مادرانی که در دوران بارداری خود قهوه مصرف می‌کردند، نسبت به مادرانی که مصرف قهوه نداشتند، نوزادانی با قد کوتاه‌تر به دنیا آورده‌اند. این اختلاف قد در سنین ۴ تا ۸ سالگی بیشترین بروز را داشته‌است. این کودکان معمولا ۱.۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر از فرزندانی هستند که مادرانشان اصلا کافئین مصرف نکرده‌اند.

۲. سقط جنین

مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری، بیشتر از ۲۰۰میلی گرم در روز، می‌تواند باعث سقط جنین در هفته‌های پایین شود. توجه داشته‌باشید که این مورد برای افرادی که مصرف زیاد کافئین دارند، مطرح می‌شود. البته که مصرف کمتر از آن، باعث سقط نمی‌شود. به خاطر داشته‌باشید که انجام آزمایش و مطالعه بر روی مادرانی که باردار هستند، چندان ساده نیست. بنابراین ارائه اطلاعات دقیق در این زمینه چندان ساده نیست. نمی‌توان از هر داده‌ای که در این زمینه به مادران باردار داده‌می‌شود، به طور کامل اطمینان داشت. پس سعی کنید همیشه در حاشیه‌ی امن باشید و به احتمالات نزدیک نشوید و قهوه‌های بدون کافئین استفاده کنید.

۳. تولد زودهنگام نوزاد

بااینکه برخی از مطالعات این مسئله را تایید و برخی دیگر آن را رد می‌کنند، گفته‌شده‌است که مصرف کافئین می‌تواند در تولد زودهنگام نوزاد موثر باشد. بنابراین برای اینکه با این مسئله مواجه نشوید و نوزاد شما به موقع متولد شود، بهتر است که مصرف کافئین خود را محدود و حتی قطع کنید.

نوزادی که زودتر از موعد به دنیا می‌آید، معمولا وزن خوبی ندارد و برخی از بخش‌های سیستم تنفسی او تکامل پیدا نکرده‌است. بنابراین لازم است که چند روزی را در مراقبت‌های ویژه نوزادی بگذراند. همین مسئله می‌توند مشکلات زیادی برای مادر و نوزاد ایجاد کند.

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است مصرف کافئین داشته‌باشد، نفخ در دوران بارداری است. همچنین کسانی که پرکاری تیروئید در بارداری دارند، باید مصرف کافئین در بارداری را کاهش دهند.

عوارض مصرف کافئین در بارداری چیست؟
یکی از عوارض مصرف کافئین در بارداری وزن کم است.

۴. وزن کم هنگام تولد

نوزادانی که از مادران با مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری متولد می‌شوند، معمولا وزن کمی در هنگام تولد دارند. وزن مناسب هنگام تولد اهمیت بسیار زیادی در سلامت نوزاد دارد. وزن کم می‌تواند مشکلات زیادی مثل انواع بیماری‌ها برای نوزاد ایجاد کند.

می‌دونی خوردن کافئین در بارداری چه عوارضی داره؟

از متخصص سوال کن.

قهوه در دوران شیردهی مجاز است؟ (کافئین در شیردهی)

یکی دیگر از سوالاتی که برای مادران پیش می‌آید، این است که مصرف قهوه و کافئین در دوران شیردهی مشکل‌ساز است؟ مقدار کم قهوه و کافئین چندان تاثیری ندارد. اما کافئین می‌تواند وارد شیر مادر شود. بنابراین مصرف زیاد این ماده در دوران شیردهی مجاز نیست. سعی کنید که مصرف قهوه و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی قهوه را در دوران شیردهی محدود کنید.

مصرف قهوه باعث سقط می شود؟
یکی از عوارض مصرف قهوه و کافئین زیاد، سقط جنین است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

با اینکه تحقیقات مختلفی بر روی مصرف کافئین در دوران بارداری انجام‌شده‌است، هنوز آمار و داده‌های کاملی در این زمینه در دست نیست. اما یکی از اصلی‌ترین توصیه‌هایی که از طرف دکتر زنان به مادران باردار می‌شود، این است که مقدار مصرفی کافئین خود را در دوران بارداری به زیر ۲۰۰ میلی‌گرم در روز برسانند.

مصرف بیش‌ازحد کافئین در دوران بارداری می‌تواند باعث سقط یا تولد نوزاد با وزن کمتر شود. یکی از انتخاب‌هایی که پیش روی مادران باردار وجود دارد، مصرف نوشیدنی‌های بدون کافئین است. هرچند که در مصرف این نوشیدنی‌ها نیز باید حد و حدود رعایت شود و بیش از اندازه مصرف نشوند. چون این نوشیدنی‌ها هم تا حدودی کافئین دارند و می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

برای دریافت نوبت دکتر زنان یا مشاوره تلفنی دکتر زنان می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. در این وبسایت می‌توانید از بهترین دکترهای زنان در شهر خود نوبت دریافت کنید.

پرسش‌های متداول

کاپوچینو هم حاوی قهوه است. قهوه نیز دارای کافئین است. اگر می‌خواهید که مشکلی در دوران بارداری برای شما ایجاد نشود، باید مصرف کاپوچینوی خود را محدود کنید. البته که برخی از انواع کاپوچینو موجود هستند که فاقد کافئین هستند. مصرف این موارد بهتر از دیگر انواع کاپوچینو است. به خاطر داشته‌باشید که کاپوچینو بدون کافئین هم حاوی مقادیر بسیار کمی از کافئین است. بنابراین در مصرف این نوشیدنی نیز نباید زیاده‌روی کنید. راهنمای تغذیه در بارداری می‌تواند در بایدها و نبایدهای خوراکی در دوران بارداری به شما کمک کند.

مقدار مجاز کافئین دریافتی در دوران بارداری، ۲۰۰ میلی گرم در روز است. اثرات کافئین بر بدن متنوع هستند و در دوران بارداری شدت بیشتری پیدا می‌کنند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است خوردن کافئین در بارداری برای جنین ایجاد کند، سقط است. این واقعه در اثر مصرف زیاد کافئین اتفاق می‌افتد و مقادیر کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.

نسکافه هم بهتر است از انواعی باشد که در آن مقادیر کافئین محدود و حذف باشد. برای اینکه مشکلی برای شما ایجاد نشود، بهتر است که از این نوشیدنی به مقدار کافی مصرف کنید. هرچند توصیه می‌شود که نوشیدن نوشیدنی‌های محرک را تاحد امکان حذف کنید.

اگر این ماده در سه ماهه اول بارداری (تا قبل از هفته دهم بارداری) بیشتر از حد مجاز مصرف شود، ممکن است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جنین وارد کند که خطرناک‌ترین آنها، سقط جنین است. یکی دیگر از تاثیراتی که ممکن است کافئین بر روی جنین در سه ماهه‌ی اول بگذارد، میزان خونرسانی به جنین است. زیرا این ماده بر روی فشار خون و حجم خون دریافتی جفت اثر می‌گذارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن