اقدامات قبل از بارداری و مراقبت های دوران بارداری کدامند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اقدامات قبل از بارداری و مراقبت های دوران بارداری به قدری مهم هستند که روی نسل آینده شما تاثیر خواهند گذاشت. تهیه برنامه غذایی، مصرف ویتامین و پاکسازی محیط زندگی از هرگونه تنش و ناراحتی بخشی از آن‌ها است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

اقدامات قبل از بارداری، قبل بارداری چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

آیا از مهم‌ترین اقدامات قبل و حین بارداری آگاهی دارید؟ قبل از بارداری چه کارهایی باید انجام داد؟ برای اقدام به بارداری چه باید کرد؟ بسیاری از زوج‌ها قبل از به دنیا آمدن فرزند شروع به پرس‌وجو درباره شرایط و داروهایی که به سلامت جنین و مادر کمک می‌کند، می‌پردازند. در واقع قبل از بارداری باید ابتدا بدن شما شرایط مناسب برای این اتفاق مهم را داشته باشد. در این راه، دکتر زنان و مامایی اولین خط درمانی و کمک‌کننده به شما خواهند بود.

اگر نیاز به ویزیت دکتر دارید، در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که می‌خواهیم بررسی کنیم چه اقدامات و مراقبت‌هایی برای سلامتی زوجین و نوزاد در این دوران لازم است؟

اقدامات قبل از بارداری شامل چه مواردی است؟ (قبل از بارداری چه کنیم)

برای باردار شدن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ مهمترین و اولین اقدام برای بارداری چیست؟ اولین قدم این است که به دکتر زنان مراجعه کنید. با توصیه های قبل از بارداری که از پزشک دریافت می‌کنید برنامه‌ریزی کرده و مصرف مواد غذایی سالم و مولتی ویتامین را آغاز کنید.

همچنین نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر را متوقف کنید تا سلامت خودتان و جنین را حفظ کنید. از مواد سمی و آلاینده های محیطی دوری کنید. وزن سالمی را نگه دارید و از نظر روحی روانی در شرایط خوبی قرار بگیرید. اما بهترین زمان برای اقدام به بارداری کی است؟ در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

۱. برنامه ریزی برای بارداری، اقدامات قبل از بارداری برای زن و مرد

فرقی نمی کند که برنامه مورد نظر خود را بنویسید یا خیر. چه بخواهید بچه‌دار بشوید چه نخواهید باید برای آن برنامه‌ریزی کنید و بدانید چطور به هدف مورد نظر رسید. به عنوان مثال وقتی قصد ندارید بچه دار شوید؛ از روش‌های پیشگیری از بارداری مانند مصرف قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید.

برای باردار شدن نیز باید برنامه‌ریزی مشخص داشت. از جمله کارهایی که باید در دوران قبل بارداری انجام داد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ملاقات و مشورت با پزشک متخصص و فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی
  • تغذیه مناسب
  • انجام آزمایش قبل از بارداری
  • سبک زندگی سالم
  • دوری از الکل، سیگار و انواع دخانیات
  • رسیدن به وزن مناسب
  • داشتن شرایط پزشکی و سلامتی مناسب
  • سلامت روانی
اقدامات قبل از بارداری شامل چه مواردی است؟
با توصیه‌های قبل از بارداری که از پزشک دریافت می‌کنید برنامه ریزی کرده و مصرف مواد غذایی سالم و مولتی ویتامین را آغاز کنید.

۲. قطع راه های کنترل بارداری

اگر قصد بارداری و بچه‌دار شدن دارید، باید ابتدا هر روش کنترلی که استفاده می‌کنید را قطع کنید. بعد از قطع مصرف برخی راه‌های کنترلی مثل قرص‌های ضدحاملگی می‌توان با فاصله زمانی اقدامات قبل از بارداری را انجام داد. در واقع بیشتر خانم‌ها در عرض کمتر از دو هفته بعد از قطع مصرف قرص‌ها اولین پریود خود را تجربه می‌کنند.

بعد از اولین چرخه قاعدگی می‌توان برای بارداری اقدام نمود. اگرچه گاهی اوقات برای برخی خانم‌ها چندین ماه طول می‌کشد تا بتوانند باردار شوند.

۳. آزمایش های قبل از بارداری

وقتی تصمیم به بارداری بگیرید، پزشک متخصص و فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی به شما دادن تست و آزمایش یک سری موارد را پیشنهاد می‌دهد. تست بارداری شامل آزمایش‌های گسترده‌ای است که بخشی از آنها را باید قبل از بارداری انجام داد.

تست‌های پیشنهادی قبل بارداری موارد زیر را شامل می‌شود:

  • آزمایش سرخجه یا تست ویروس روبلا
  • آبله مرغان
  • تست HIV (ایدز)
  • تست هپاتیت ب
  • هرپس
  • بیماری‌های مقاربتی از جمله کلامیدیا، سفلیس و سوزاک
  • مشکلات تیروئید (تست TSH)
  • عفونت‌های انگلی مثل توکسوپلاسموز
  • بیماری‌هایی مثل دیابت نیز لازم است بررسی و تا جای ممکن درمان و کنترل شوند.

همچنین با توجه به سابقه پزشکی خانوادگی شما پزشک ممکن است قبل از بارداری برای موارد زیر آزمایشات ژنتیک را پیشنهاد دهد:

  • کم خونی داسی شکل
  • تالاسمی (نوعی کم خونی ارثی)
  • دیگر بیماری‌های ژنتیکی مانند سیستیک فیبروزیز.

۴. راههای تقویت رحم برای باردار شدن چیست؟ (تقویت رحم قبل از بارداری)

داشتن رحم سالم برای بارداری بسیار حائز اهمیت است. رحم انسان محل اتصال جفت، رشد آن و ایجاد جنین و در نهایت رشد نوزاد است پس می‌توان گفت در لیست مهم‌ترین اقدامات قبل از بارداری، مراقبت از رحم قرار می‌گیرد. نکات مهمی که برای داشتن رحم سالم باید رعایت شوند:

  • مشورت با متخصص و فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی. شما از هر جایی می‌توانید از مشاوره تلفنی استفاده کنید.
  • کاهش مصرف کافئین: کافئین با افزایش تولید استروژن می‌تواند منجر به فیبروئید رحمی شود (یا فیبروم رحمی که به توده‌های خوش خیم ایجاد شده در رحم گفته می‌شود)
  • داشتن تحرک و فعالیت فیزیکی بیشتر: اگر شغل شما بیشتر با نشستن است، می‌تواند منجر به لطمه زدن به جریان خون رحم شما بشود.
  • آگاهانه و هدفمند ورزش کردن: پیاده روی و یوگای باروری، دو تا از بهترین روش‌ها برای تقویت گردش خون و قدرت و انعطاف پذیری بهتر عضلات رحم هستند.
  • کاهش استرس: استرس وقتی مزمن باشد، آسیب‌هایی به همراه دارد که یکی از آن‌ها آسیب به رحم است.
  • ترک سیگار و دخانیات: مصرف این موارد موجب تغییر میزان پذیرش رحم می‌شود، یعنی احتمال اینکه رحم جفت را بپذیرد و جفت به دیواره متصل شود کاهش می‌یابد.

۵. اقدامات قبل از بارداری دوم به بعد

اگر در بارداری اول خود، نسبتا راحت بودید، زود باردار شدید و تجربه آرامی داشتید؛ انتظار نداشته باشید که بارداری دوم شما نیز به همین صورت باشد. حتی اگر بارداری اول شما با مشکلاتی همراه بوده قرار نیست بارداری دوم مشابه آن باشد. بدن شما، سطح انرژی و هورمون‌های شما، همه دچار تغییرات زیادی شده‌اند.

از این رو بارداری دوم برای شما یک چالش جدید بوده و به مراقبت‌های خاص خود نیاز دارد. آزمایش‌های لازم و اقدامات بار اول نظیر ترک و دوری از سیگار و الکل و دیگر موارد هم برای مرد و هم برای زن باید تکرار بشوند. اقدامات قبل از بارداری دوم برای پسردار شدن یا دختر دار شدن تا حد زیادی به تغذیه و نوع اسپرم همسر بستگی دارد.

نمی‌دونی برای افزایش سلامتی جنین قبل از بارداری چیکار کنی؟

همین حالا از متخصص نوبت بگیر.

۶. اقدامات قبل از بارداری در ازدواج فامیلی

یکی از موارد مهم که باید زمان ازدواج و فرزنددار شدن در نظر داشته باشید، شرایط ژنتیکی است. معموا در افرادی که ازدواج فامیلی داشتند، احتمال تداخل ژنی یا به دنیا آمدن فرزندانی با بیماری زمینه‌ای وجود دارد.

کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟

به طور کلی ازدواج فامیلی با ریسک همراه است. اما در این میان ازدواج با فامیل مادری، ریسک بیماری بیشتری برای فرزندان دارد زیرا شباهت ژنی بیشتر است.

۷. اقدامات مردان قبل بارداری چیست؟

وقتی بحث بارداری و داشتن نوزاد پیش می‌آید، خیلی از پیشنهاد‌ها و مراقبت‌ها به مادر گفته می‌شود. خیلی از مردان اطلاع ندارند که سلامت اسپرم نیز به اندازه سلامت تخمک و رحم در بارداری و سلامت نوزاد مؤثر است. تحقیقات در این زمینه هنوز در قدم اول هستند. در یک تحقیق روی حیوانات نشان داده شد که در زوج‌هایی که جنس مذکر مبتلا به چاقی هستند یا در دوران تلاش برای بارداری غذای پر چرب می‌خورند، احتمال ابتلای نوزاد به چاقی نیز افزایش می‌یابد.

پس مردان نیز برای سلامت جنین بهتر است بهترین اقدامات قبل از بارداری برای مردان را رعایت کنند:

  • مصرف کمتر الکل یا قطع مصرف آن: مصرف زیاد الکل موجب تولید اسپرم غیرطبیعی می‌شود.
  • داشتن تحرک و فعالیت: داشتن ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تحرک هوازی ۳بار در هفته خوب و مؤثر است. دویدن، دوچرخه سواری، شنا و پیاده‌روی سریع نمونه‌هایی از ورزش‌های هوازی هستند.
  • کاهش وزن: داشتن اضافه وزن نه تنها احتمال چاقی نوزاد را افزایش می‌دهد؛ بلکه می‌تواند موجب تولید اسپرم و باروری کمتری بشود.
  • مصرف روزانه ویتامین‌ها: تحقیقات نشان داده است مصرف آن موجب تولید میزان بیشتری اسپرم سالم می‌شود.
  • درمان و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی
  • بررسی سابقه پزشکی و ارثی خانواده
  • مراقبت و حمایت از شریک زندگی.

۸. اقدام به بارداری بعد از بارداری خارج رحمی خطرناک است؟

حاملگی خارج از رحم شایع‌ترین علت مرگ و میر مادران در سه ماهه اول بارداری است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که جنین خارج از حفره رحم لانه گزینی می‌کند. اگر درمان نشود، می‌تواند باعث خونریزی داخلی و مرگ شود.

اقدام به بارداری بعد از بارداری خارج رحمی خطرناک است؟
حاملگی خارج از رحم شایع‌ترین علت مرگ و میر مادران در سه ماهه اول بارداری است.

قبل از اقدام به بارداری چه بخوریم؟

برای داشتن یک بارداری سالم و سلامت، مهم است که تغذیه فرد قبل از بارداری به چه صورت باشد. بدن فرد باید از نظر سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی متعادل باشد. برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌توان از قرص‌های ویتامین و مواد معدنی استفاده نمود.

همچنین با داشتن جدول برنامه غذایی بارداری و یک رژیم غذایی خوب و کامل می‌توان ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن را تأمین نمود. در این دوران بهتر است بیشتر از سبزیجات و میوه‌های ارگانیک و طبیعی استفاده کرد؛ تا علاوه بر تأمین مواد مورد نیاز بدن، از قرار گرفتن در معرض سموم نیز پیشگیری کرد.

تغذیه در دوران بارداری (در این مورد قبل از بارداری)، مشابه تغذیه سالم در شرایط عادی است، پس بهترین پیشنهادها شامل موارد زیر است:

  • غذاهای سبوس دار (مثل نان، برنج قهوه‌ای) به جای غذاهای فرآوری شده سفید (برنج و نان سفید)
  • مصرف بیشتر سبزی و میوه‌
  • جلوگیری از خوردن چربی‌های بد مثل غذاهای سرخ شده، کیک و کلوچه
  • خوردن چربی‌های اشباع نشده مانند آووکادو، مغزها (مثل بادام و گردو) و ماهی
  • دوری از غذا و نوشیدنی‌های قندی مثل شیرینی و نوشیدنی‌های گازدار.

اگر پریود نمی‌شوید یا پریود شما منظم نیست، ممکن است تخمک‌گذاری شما مشکل داشته باشد و این موجب ناباروری می‌شود. تحقیقات نشان داده که مصرف مواد لبنیات پر چرب مثل شیر و ماست قبل از بارداری می‌تواند به این موضوع کمک کند.

متن انگلیسی:
eat at least 5 portions of a variety of fruit and vegetables every day.
ترجمه فارسی:
هر روز حداقل ۵ وعده از انواع میوه و سبزی را بخورید.

به نقل از سایت tommys

۱. مصرف قرص و ویتامین ها

قبل و حین بارداری، استفاده از ویتامین‌ها می‌تواند ریسک‌های کمبود آن را کاهش دهد. علاوه بر این به خانم‌های که در سن باردار شدن هستند پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از هر ریسکی دائما به تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن اهمیت بدهند.

بدن فرد حین بارداری به میزان بیشتری از ویتامین و مواد معدنی از جمله فولیک اسید و آهن نیاز دارد. برای تأمین این نیاز بهترین راه همان استفاده از مواد غذایی ارگانیک و طبیعی است. ولی معمولا قبل و حین بارداری قرص‌های خوراکی نیز به افراد پیشنهاد می‌شود:

قرص‌های قبل بارداریتاثیرات آن‌ها
قرص فولیک اسیدبه جلوگیری از نقص در سیستم عصبی کمک می‌کند. این نقص‌ها، مشکلات جدی‌ای برای مغز و نخاع جنین به همراه دارند. معمولاً از حداقل ۳ ماه قبل بارداری مصرف فولیک اسید آغاز می‌شود.
آهن به خون‌سازی کمک می‌کند که در نهایت منجر به اکسیژن‌رسانی بهتر به جنین می‌شود. همچنین آهن موجب پیشگیری از کم خونی می‌شود.
قبل از بارداری چی بخوریم؟

۲. مصرف امگا ۳ قبل از بارداری لازم است؟

مصرف امگا ۳ در کنار فولیک و اسید و ویتامین‌های برای بارداری لازم است. تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش مصرف DHA (امگا ۳) موجب پیشگیری از زایمان زودرس می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به افزایش وزن نوزاد هنگام تولد شود. علاوه بر این کمبود امگا ۳ خطر افسردگی مادر را افزایش می‌دهد.

۳. مصرف متفورمین قبل از بارداری برای چیست؟

متفورمین معمولاً برای درمان PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده می‌شود. طبق منابع زنانی که اضافه وزن دارند و مقاومت به انسولین نشان داده‌اند، معمولاً به PCOS مبتلا می‌شوند. این سندرم می‌تواند موجب از دست رفتن پریود، تخمک گذاری نامنظم و در نهایت منجر به ناباروری یا مشکل در بارداری شود.

متفورمین برای کاهش سطح انسولین با تنظیم قند خون استفاده می‌شود. همچنین به تنظیم قاعدگی و تخمگ گذاری کمک می‌کند. متفورمین می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

تعیین جنسیت نوزاد قبل از بارداری امکان پذیر است؟

اینکه به طور صددرصدی افراد تعیین جنسیت قبل از بارداری را انجام دهند هنوز امکان پذیر نیست. در حالت طبیعی احتمال داشتن دختر یا پسر ۵۰ به ۵۰ است. با استفاده از روش‌های گیاهی یا شیمیایی می‌توان این احتمال را در جهتی که خواست افراد بوده تغییر داد. در اینترنت روش‌های زیادی ممکن است پیشنهاد شود، ولی بیشتر آن‌ها بدون هیچ گونه تحقیقات علمی بیان می‌شوند. در ادامه چند تئوری را بررسی می کنیم.

نکات تعیین جنسیت قبل از بارداریتوضیحات
اقدامات قبل از بارداری برای فرزند دختررابطه جنسی قبل از تخمک گذاری، مصرف منیزیم
آمادگی قبل بارداری برای فرزند پسررابطه جنسی در روز تخمک گذاری، پوزیشن با دخول عمیق‌تر، مصرف پتاسیم
اقدامات قبل از بارداری برای دوقلو شدنمصرف کنترل شده شیرین بیان و لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می‌دهد.
تعیین جنسیت نوزاد قبل از بارداری امکان پذیر است؟

۱. تاثیر زمان رابطه جنسی (نظریه شتلز – روش بیلینگ)

سلول جنسی خانم‌ها سنگین‌تر و دارای عمر بیشتر است. اگر چند روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید و بعد از آن پرهیز کنید (اسپرم مرد طول عمرش کمتر است و زود از بین می‌رود)، احتمال دختر بودن را افزایش می‌دهد.

سلول جنسی مرد سبک‌تر بوده و سریع‌تر حرکت می‌کند. اگر در روز تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار کنید، احتمال پسر بودن را افزایش می‌دهد. طرفداران این نظریه ۷۵ درصد موفقیت را برای آن اعلام می‌کنند؛ اما شواهد مستند پزشکی خیلی کمتراست.

تعیین جنسیت نوزاد قبل از بارداری امکان پذیر است؟
اینکه به طور صددرصدی افراد تعیین جنسیت قبل از بارداری را انجام دهند هنوز امکان پذیر نیست.

۲. موقعیت و پوزیشن رابطه جنسی (مراحل قبل از بارداری)

پوزیشن‌هایی که موجب دخول عمیق‌تر می‌شوند (مثل زمانی که زن روی مرد بنشیند) احتمال پسر بودن را افزایش می‌دهند. چون باعث می‌شوند اسپرم وارد عمقی‌ترین محل رحم شود و سریع‌تر به تخمک برسد. در حالت برعکس احتمال دختر بودن بالا می‌رود. احتمال موفقیت این تئوری ضعیف است.

۳. تغییر رژیم غذایی و آموزش اقدامات قبل از بارداری

مواد معدنی موجود در رژیم غذایی، متابولیسم شما و محیط تخمک را تحت تأثیر می‌گذارد:

  • برای افزایش احتمال پسر بودن و تقویت اسپرم مرد به پتاسیم احتیاج است (در گوشت و موز یافت می‌شود).
  • برای افزایش احتمال دختر بودن و تقویت تخمک خانم به منیزیم بیشتر احتیاج است (در سویا، سبزی‌های برگی سبز و مغزها یافت می‌شود).

هیچ آزمایش علمی روی انسان که در حمایت یا تأیید این تئوری باشد صورت نگرفته است.

امکان تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری وجود دارد؟ از دکتر مشورت بگیر!

مراقبت های دوران بارداری چیست؟ (هفته به هفته)

دوران بارداری نیازمند مراقبت‌هایی است که باید آنها را هفته به هفته اجرا کنید. در این بخش مراقبت‌های دوران بارداری و ویزیت‌های مورد نظر را هفته به هفته در جدول آورده‌ایم:

مراقبت اول در هفته ۶ تا هفته ۱۰ بارداری

اولین مراقبت در دوران بارداری مربوط به این هفته‌ها است که در آن مراقبت‌های زیر برای مادر و جنین انجام می‌شوند:

مراقبت‌هاتوضیح
تشکیل پروندهمشخصات و شرح حال، بررسی بارداری فعلی، تعیین سن حاملگی، مصرف مکمل و تغذیه مناسب، بررسی زایمان‌ها و بارداری‌های قبلی، سابقه پزشکی و بیماری‌های ژنتیکی، همسرآزاری، رفتارهای پرخطر، اعتیاد، مصرف سیگار و الکل، شکایت‌های شایع و علائم خطر، تروما، آخرین روش پیشگیری از بارداری و تعیین EDC و LMP
معاینه فیزیکیقد و وزن، BMI و ترسیم منحنی وزن گیری، علائم حیاتی، معاینه‌ی قلب، تیروئید، ریه، پستان، دهان و دندان، معاینه‌ی لگنی و واژن
آزمایشآزمایش شمارش سلول‌های خونی، آنالیز و کشت ادرار، گروه خونی و rh، قند خون، HIV و HBSAg، کراتین، نوبت اول کومبس غیرمستقیم، VDRL (در صورت رفتارهای پرخطر)، CT (در مادر در معرض خطر دیابت، فشار خون و PCO مزمن)، پیشنهاد برای غربالگری تریزومی
آموزش و مشاوره برای مادر و پدربهداشت عمومی و روان، بهداشت جنسی، بهداشت دهان و دندان، تغذیه و مکمل‌های دارویی، مواد مخدر، داروی مخدر، سیگار و دخانیات، الکل، علائم خطر، شکایت‌های شایع، مشاوره و توصیه برای غربالگری بیماری‌های ژنتیکی، تاریخ مراجعه‌ی بعدی، کلاس‌های بارداری و آمادگی برای زایمان
مکمل‌ها و ویتامین‌های دوران بارداریمصرف اسیدفولیک از ابتدای بارداری تا پایان بارداری روزانه به میزان ۴۰۰ میکروگرم و در بارداری‌های با سابقه‌ی ناهنجاری عصبی به میزان ۴ میلی‌گرم
واکسن‌هاواکسن dt، آنفولانزا
مراقبت اول: مراقبت هفته ششم تا دهم بارداری

مراقبت دوم در هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری

در دومین مراقبت و ویزیت دوران بارداری مراقبت‌های زیر انجام می‌شود:

مراقبت‌هاتوضیح
تشکیل یا تکمیل پروندهبررسی پرونده و بررسی سلامت مادر، شکایت‌های شایعد و بررسی علائم مهم مثل سر درد، تنگی نفس، سرفه و خلط، علائم خطر، تعیین سن بارداری، اختلالات روانی، همسر آزاری، مصرف مکمل‌ها و رعایت رژیم مورد نظر، بررسی حرکت جنین، آسیب و ضربه یا تروما
معاینه فیزیکیقد و وزن، BMI و ترسیم منحنی وزن گیری، علائم حیاتی، معاینه‌ی قلب، تیروئید، ریه، پستان، دهان و دندان، معاینه‌ی چشم، اندام‌ها و صورت و پوست و بررسی ادم، کم خونی و بثورات پوستی، معاینه‌ی لگنی و واژن، ارتفاع رحم و شنیدن صدای قلب جنین
آزمایش‌ها و سونوگرافیسونوگرافی در هفته‌ی ۱۶ تا ۱۸ بارداری، پیشنهاد برای آزمایش quadruple در هفته‌های ۱۵ تا ۲۰ بارداری برای تشخیص سندرم داون و نقص لوله‌ی عصبی
آموزش و مشاوره برای مادر و پدربهداشت عمومی و روان، بهداشت جنسی، بهداشت دهان و دندان، تغذیه و مکمل‌های دارویی، مواد مخدر، داروی مخدر، سیگار و دخانیات، الکل، علائم خطر، شکایت‌های شایع، مشاوره و توصیه برای غربالگری بیماری‌های ژنتیکی، تاریخ مراجعه‌ی بعدی، کلاس‌های بارداری و آمادگی برای زایمان، تاریخ مراقبت بعدی
مکمل‌ها و ویتامین‌های دوران بارداریاز هفته‌ی ۱۶ بارداری شروع مصرف ۶۰ میلی‌گرم آهن و و روزانه ۱ قرص مولتی ویتامین تا آخر بارداری و ادامه‌ی مصرف اسید فولیک
واکسن‌هاواکسن dt، آنفولانزا در صورت نیاز
مراقبت دوم: مراقبت هفته شانزدهم تا بیستم بارداری

مراقبت سوم در هفته ۲۶ تا ۳۰ بارداری

در هفته‌ی بیست و ششم تا سی‌ام مراقبت‌های زیر انجام می‌شود:

مراقبت‌هاتوضیح
تشکیل پروندهبررسی پرونده و بررسی سلامت مادر، شکایت‌های شایعد و بررسی علائم مهم مثل سر درد، تنگی نفس، سرفه و خلط، علائم خطر، تعیین سن بارداری، اختلالات روانی، همسر آزاری، مصرف مکمل‌ها و رعایت رژیم مورد نظر، بررسی حرکت جنین، آسیب و ضربه یا تروما، علائم ptl
معاینه فیزیکیقد و وزن، BMI و ترسیم منحنی وزن گیری، علائم حیاتی، معاینه‌ی قلب، تیروئید، ریه، پستان، دهان و دندان، معاینه‌ی چشم، اندام‌ها و صورت و پوست و بررسی ادم، کم خونی و بثورات پوستی، معاینه‌ی لگنی و واژن، ارتفاع رحم، شنیدن صدای قلب و لمس حرکت جنیند و رشد آن
آزمایشآزمایش شمارش سلول‌های خونی، نوبت دوم کومبس غیر مستقیم در مادر rh منفی با همسر rh مثبت
آموزش و مشاوره برای مادر و پدرعلائم خطر، شکایت‌های شایع، تغذیه، مکمل‌های دارویی، بهداشت فردی، دهان و دندان، شیردهی، شرکت در کلاس آمادگی برای زایمان، تاریخ مراقبت بعدی
مکمل‌ها و ویتامین‌های دوران بارداریهمانند هفته ۱۶ بارداری ادامه پیدا کند.
واکسن‌ها و ایمن‌سازیتزریق روگام در صورت لزوم در هفته ۲۸ تا ۳۴ بارداری، واکسن dt، آنفولانزا در صورت نیاز
مراقبت سوم: مراقبت هفته بیست و ششم تا سی ام بارداری

مراقبت چهارم در هفته ۳۱ تا ۳۴ بارداری و مراقبت پنجم در هفته ۳۳ تا ۳۵ بارداری

مراقبت چهارم و پنجم شامل موارد زیر است:

مراقبت‌هاتوضیح
تشکیل پروندهبررسی پرونده و بررسی سلامت مادر، شکایت‌های شایعد و بررسی علائم مهم مثل سر درد، تنگی نفس، سرفه و خلط، علائم خطر، تعیین سن بارداری، اختلالات روانی، همسر آزاری، مصرف مکمل‌ها و رعایت رژیم مورد نظر، بررسی حرکت جنین، آسیب و ضربه یا تروما، علائم ptl و pih، تعیین تقریبی تاریخ زایمان
معاینه فیزیکیقد و وزن، BMI و ترسیم منحنی وزن گیری، علائم حیاتی، معاینه‌ی قلب، تیروئید، ریه، پستان، دهان و دندان، معاینه‌ی چشم، اندام‌ها و صورت و پوست و بررسی ادم، کم خونی و بثورات پوستی، معاینه‌ی لگنی و واژن، ارتفاع رحم، شنیدن صدای قلب و لمس حرکت جنیند و رشد آن، معاینه‌ی لئوپلد (شکمی)
آزمایشسونوگرافی در هفته‌های ۳۱ تا ۳۴ بارداری
آموزش و مشاوره برای مادر و پدرعلائم خطر، شکایت‌های شایع، تغذیه، مکمل‌های دارویی، بهداشت فردی، دهان و دندان، شیردهی، شرکت در کلاس آمادگی برای زایمان، تاریخ مراقبت بعدی،مراقبت نوزاد و علائم خطر نوزاد، توضیح روش‌های دیگر زایمان
مکمل‌ها و ویتامین‌های دوران بارداریهمانند هفته ۱۶ بارداری ادامه پیدا کند.
مراقبت چهارم و پنجم: مراقبت‌های هفته‌ی ۳۱ تا ۳۵

مراقبت ششم تا نهم در هفته ۳۸ تا ۴۱ بارداری

مراقبت‌های این هفته‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

مراقبت‌هاتوضیح
تشکیل پروندهبررسی پرونده و بررسی سلامت مادر، شکایت‌های شایعد و بررسی علائم مهم مثل سر درد، تنگی نفس، سرفه و خلط، علائم خطر، تعیین سن بارداری، اختلالات روانی، همسر آزاری، مصرف مکمل‌ها و رعایت رژیم مورد نظر، بررسی حرکت جنین، آسیب و ضربه یا تروما، علائم ptl و pih، تعیین تقریبی تاریخ زایمان
معاینه فیزیکیقد و وزن، BMI و ترسیم منحنی وزن گیری، علائم حیاتی، معاینه‌ی قلب، تیروئید، ریه، پستان، دهان و دندان، معاینه‌ی چشم، اندام‌ها و صورت و پوست و بررسی ادم، کم خونی و بثورات پوستی، معاینه‌ی لگنی و واژن، ارتفاع رحم، شنیدن صدای قلب و لمس حرکت جنیند و رشد آن، معاینه‌ی لئوپلد (شکمی)
آموزش و مشاوره برای مادر و پدرعلائم خطر، شکایت‌های شایع، تغذیه، مکمل‌های دارویی، بهداشت فردی، دهان و دندان، شیردهی، شرکت در کلاس آمادگی برای زایمان، تاریخ مراقبت بعدی،مراقبت نوزاد و علائم خطر نوزاد، توضیح روش‌های دیگر زایمان، سکس در بارداری
مکمل‌ها و ویتامین‌های دوران بارداریهمانند هفته ۱۶ بارداری ادامه پیدا کند.
مراقبت ششم تا نهم: مراقبت‌های هفته‌ی ۳۸ تا ۴۱ در هر هفته ۱ مراقبت

لیست آزمایشات و سونوگرافی های دوران بارداری

دوران بارداری و قبل از آن، یک دوران بسیار حساس است. زمانی که متوجه می‌شوید باردار هستید و تست بارداری انجام می‌دهید، باید لیستی از آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها را انجام دهید تا مطمئن باشید که سلامت شما در دوران بارداری به همراه سلامت جنین در بهترین شرایط است. برخی از آزمایش های دوران بارداری شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش‌های خونی
  • آزمایش‌های ادراری
  • آزمایش‌های غربالگری
  • تست‌های غربالگری بیماری‌های خاص مانند دیابت بارداری، تیروئید، کم خونی
  • سونوگرافی‌های بررسی رشد جنین
  • سونوگرافی‌های بررسی سلامت جنین

بررسی ارتفاع رحم در بارداری و رشد جنین

در دوران بارداری، باید رشد جنین بررسی شود و اندازه‌ی رحم مورد بررسی قرار گیرد. اگر می‌خواهید در خانه ارتفاع رجم خود را اندازه بگیرید، بهتر است یکبار از پزشک بخواهید که استخوان پوبیس و قسمت بالای رحم را به شما نشان دهد. نحوه اندازه گیری ارتفاع رحم نیازمند مراحل زیر است:

  • مثانه کامل خالی باشد.
  • به پشت دراز بکشید و زیر سر و زانو تکیه‌گاهی قرار دهید.
  • لمس شکم را شروع کنید. انگشتان باید از کناره‌های شکم به سمت بالا حرکت کنند. تا جایی بالا می‌روید که زیر انگشتان خود رحم را مانند یک توپ سخت حس کنید.
  • متر را از نقطه صفر روی این ناحیه قرار داده و به سمت استخوان شرمگاهی حرکت دهید. منحنی شکم را دنبال کنید.
  • عدد اندازه گیری شده ارتفاع رحم است.
بررسی ارتفاع رحم در بارداری و رشد جنین
در دوران بارداری، باید رشد جنین بررسی شود و اندازه‌ی رحم مورد بررسی قرار گیرد.

آیا سکس در بارداری مجاز است؟ بایدها و نبایدهای بارداری در خانه

خیلی از خانم‌ها بعد از بارداری تصور می‌کنند که فواید رابطه در بارداری از مضرات آن کمتر است و برخی تصور می‌کنند که اصلا نباید در دوران بارداری سکس داشت. این تصور کاملا اشتباه است. بهتر است بدانید که می‌توان بدون اینکه آسیبی به مادر یا جنین رساند، سکس را تا آخرین هفته‌های بارداری کماکان ادامه داد و لذت بسیاری را تجربه کرد. این اتفاق حتی می‌تواند پایه‌های زندگی زناشویی را تقویت کند. برای آگاهی از نحوه سکس در بارداری می‌توانید از دکتر زنان یا دکتر مامایی مشاره و راهنمایی بگیرید.

یکی دیگر از مواردی که اهمیت زیادی دارد، نحوه‌ی خانه تکانی و نظافت منزل برای خانم‌های باردار است. خانه تکانی در بارداری بایدها و نبایدهایی دارد که باید هر کدام از آنها را به دقت انجام دهید تا با مشکل مواجه نشوید.

ورزش در بارداری مجاز است؟

ورزش در دوران بارداری غیرمجاز نیست. هرچند روش ورزش کردن و میزان و شدت آن را پزشک باید مشخص کند. ورزش کردن هم برای شما و هم برای جنین شما مناسب است و می‌تواند در رشد فرزند شما موثر باشد. برای بهتر شدن شرایط می‌توانید تحت نظر دکتر خود ورزش کنید. می‌توانید از دکتر زنان و دکتر مامایی نوبت بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در این مطلب تلاش کردیم اقدامات قبل از بارداری را به ترتیب اولویتشان برایتان مطرح کنیم. جهت هرگونه راهنمایی بهتر و پیش از مصرف هرگونه دارو و دیگر اقدامات بهترین کار مشورت و ملاقات با دکتر متخصص زنان و دکتر مامایی است. در طول دوران قبل از بارداری و در مدت زمان بارداری بهتر است تحت نظر پزشک متخصص باشید. برای دریافت مشاوره نیز می‌توانید از مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

از مهمترین کارهای قبل از بارداری این است که به محض دریافت نتیجه آزمایش بارداری مثبت با پزشک تماس بگیرید تا برنامه ریزی غذایی و نکات ضروری را بدانید.

۱۲ تا ۱۴ روز قبل از شروع دوره قاعدگی بعدی بیشترین احتمال بارداری وجود دارد.

یکی از کارهای شب اقدام به بارداری از نظر اسلام این است که دو طرف کاملا پاکیزه باشند و در زمان رابطه جنسی هردو طرف با رضایت و در اوج میل جنسی باشند.

یکی از نکات مهم این است که معمولا قبل از سونوگرافی باید چندین لیوان آب بخورید.

معمولا ۱۰ روز بعد از اقدام به بارداری زمان مناسبی است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اقدامات قبل از بارداری

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    آیا خوردن ماهی سرخو قبل از بارداری مشکل داره یا نه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      به طور کلی، مصرف ماهی سرخو در حد معقول و متعادل برای زنان باردار بسیار ایمن است. با این حال، برخی از ماهی‌ها ممکن است حاوی مقادیر بالایی از جیوه باشند که می‌تواند برای جنین مضر باشد

  2. نازنین گفت:

    سلام وقت تخم گذاری کی هست؟
    کیت تخم گذاری چیه؟
    اینارو توضیح بدید ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حدود ۱۴ روز مانده به شروع پریودی بعدی
      کیت را از داروخانه ها تهیه کنید

  3. نازنین گفت:

    سلام وقت تخم گذاری کی هست؟
    و کیت تخم گذاری چیه؟
    اینارو توضیح بدید ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حدود ۱۴ روز مانده به شروع پریودی بعدی
      کیت را از داروخانه ها تهیه کنید

  4. ارزو گفت:

    برای اقدام به بار داری باید چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین کار در اقدام به بارداری تعیین روز تخمک گذاری است
      حدود ۱۴ روز مانده به شروع پریودی بعدی
      سه روز پشت سر هم نزدیکی داشته باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین کار در اقدام به بارداری تعیین روز تخمک گذاری است
      حدود ۱۴ روز مانده به شروع پریودی بعدی
      سه روز پشت سر هم نزدیکی داشته باشید

  6. سارا گفت:

    سلام من سه بار رابطه دارم پشت سر هم چند روز میکشه تا حامله بشم و بعد چند روز نشون میده تو بیبی چک من حامله ام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر در زمان تخمک گذاری اقدام کردید
      تا زمان پریودی تان صبر کنید و بعد کیت بگذارید

  7. ناشناس گفت:

    سلام من شش ماه عروسی کردم ولی نزدیک به یک بسته و نصفی قرص ال دی خوردم و یک ماه هم جلوگیری طبیعی داشتم ولی بعضی وقتها هم آب می‌ریخت الان هیچ نوع جلوگیری نمیکنم چکار کنم باردار بشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ناهید عزیز
      اگر قصد بارداری دارید دارو را قطع کنید تا اولین پریودی اتفاق بیفتد

      سپس حدود دوهفته مانده به پریودی بعدی می توانید کیت تخمک گذاری بگذارید و شروع به نزدیکی کنید

      بهتر است تحت نظر پزشک هم باشید

  8. ناهید گفت:

    سلام من شش ماهه عروسی کردم ولی نزدیک به یک بسته و نصفی قرص ال دی خوردم و یک ماه هم جلوگیری طبیعی داشتم ولی بعضی وقتها هم آب می‌ریخت الان هیچ نوع جلوگیری نکنم و باردار هم نمیشم الان چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ناهید عزیز
      اگر قصد بارداری دارید دارو را قطع کنید تا اولین پریودی اتفاق بیفتد

      سپس حدود دوهفته مانده به پریودی بعدی می توانید کیت تخمک گذاری بگذارید و شروع به نزدیکی کنید

      بهتر است تحت نظر پزشک هم باشید

  9. ناهید گفت:

    سلام من ۶ماهه عروسی کردم یک بسته و نصفی قرص ال دی خوردم یک ماهی هم جلوگیری طبیعی داشتم ولی بعضی وقتها هم آب می‌ریخت الان هیچ نوع جلوگیری نمیکنم و باردار هم نمیشم چکار کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ناهید عزیز
      اگر قصد بارداری دارید دارو را قطع کنید تا اولین پریودی اتفاق بیفتد

      سپس حدود دوهفته مانده به پریودی بعدی می توانید کیت تخمک گذاری بگذارید و شروع به نزدیکی کنید

      بهتر است تحت نظر پزشک هم باشید

  10. ناشناس گفت:

    سلام من۴ساله که ازدواج کردم بچه دارنمیشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      زمان نزدیکی تان در وقت تخمک گذاری باشد
      از کیت تخمک گذاری استفاده کنید و اقدام کنید
      در صورت عدم بارداری هم شما و هم همسرتان باید به پزشک مراجعه نمایید