چرا دچار ضعف و بی حالی می شویم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ضعف و بی حالی یکی از علائمی هستند که می‌تواند برای هر کسی ایجاد شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل بی‌حالی، غذانخوردن و آب نخوردن است. بی‌حالی می‌تواند نشانه‌ی بیماری باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ضعف و بی حالی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

یکی از مشکلاتی که خیلی از ما با آن مواجه می‌شویم، ضعف و بی حالی است. معمولا بیشتر ما این احساس را زمانی که گرسنه هستیم یا به اندازه‌ی کافی آب نخورده‌ایم، احساس می‌کنیم. همچنین مواقعی که به ماه رمضان نزدیک می‌شویم، این حس را داریم. از طرفی وقتی سرما می‌خوریم یا به آنفولانزا مبتلا می‌شویم، ممکن است که دچار ضعف بدن شویم. اما چرا ضعف در بدن ایجاد می‌شود؟ برای درمان این مشکل چه باید بکنیم؟ علت بی حالی بدن چیست؟ برای درمان ضعف و بی‌حالی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، با ما همراه باشید.

در صورتیکه می‌خواهید برای ضعف و بی‌حالی خود درمانی پیدا کنید، بهتر است که به دکتر عمومی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر عمومی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بهترین پزشک متخصص درمان بی‌حالی کیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

بی حالی و ضعف بدن نشانه چیست؟

ضعف، به معنای کاهش قدرت در یک یا چند عضله است. همچنین ضعف ممکن است عمومی باشد و در کل بدن احساس شود، یا ممکن است به طور انحصاری روی یک عضله یا گروه عضلانی تأثیر بگذارد. بسیاری از افراد از اصطلاحاتی مانند خستگی یا کمبود انرژی، به عنوان مترادف ضعف استفاده می‌کنند.

ضعف و بی‌حالی اغلب به تدریج ظاهر می‌شود و کارهایی را که به سادگی انجام می‌دادید، دشوار می‌کند. ضعف و بی حالی تاثیر دومینو وار بر سلامتی دارد. ضعف، متابولیسم بدن را کند می‌کند، به‌تدریج فشار بیشتری به مفاصل وارد می‌شود، تعادل از بین می‌رود و میزان حرکت فرد محدود می‌شود.

ضعف و بی‌حالی اغلب به تدریج ظاهر می‌شود و کارهایی را که به سادگی انجام می‌دادید، دشوار می‌کند.

علت ضعف بدن و دلیل بی حالی بدن چیست؟

همه‌ی ما از سن ۳۰ و ۴۰ سالگی شروع به از‌دست‌دادن فیبرها و توده‌ی عضلانی می‌کنیم و عملکرد خود را به تدریج از دست می‌دهیم و احساس ضعف می‌کنیم. فراتر از افزایش سن، دلایل زیادی برای ضعف وجود دارد. در زیر به بررسی علت‌هایی می‌پردازیم که باعث می‌شوند دچار ضعف و خستگی شوید:

۱. خواب ناکافی

کمبود خواب یکی از دلایل اصلی احساس ضعف و خستگی است. بی‌خوابی باعث خستگی می‌شود و می‌تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. سعی کنید هر شب در ساعت مشخصی بخوابید و هر روز صبح در ساعت مشخصی بیدار شوید. اطمینان حاصل کنید که تشک شما راحت است و اتاق به اندازه‌ی کافی تاریک و خنک است. نیم‌ساعت قبل از خواب از تلفن همراه و تلویزیون استفاده نکنید و هنگام خواب، آنها را خاموش کنید. درد مزمن، سندرم پاهای بی‌قرار، شیفت کاری در شب و حضور نوزادان کوچک در منزل که در طول شب نمی‌خوابند، باعث اختلال در خواب شده و فرد را خسته و بی‌حال می‌کنند.

می‌توانید برای درمان اختلالات خواب به روانپزشک مراجعه کنید.

بی خوابی علت ضعف بدن است؟
یکی از علت‌های ضعف بدن، بی‌خوابی یا خواب ناکافی است.

۲. آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال جدی در خواب است که مبتلایان به این بیماری، مدت کوتاهی در طول خواب دچار وقفه در تنفس می‌شوند. اکثر بیماران از این اتفاق آگاه نیستند. این بیماری می‌تواند باعث خروپف بلند و خستگی در طول روز شود.

اضافه وزن، سیگار کشیدن و مصرف الکل می‌تواند علائم آپنه‌ی خواب را بدتر کند. سیگار را ترک کنید، از مصرف الکل خودداری کنید و وزن خود را کاهش دهید. همچنین ممکن است پزشک برای درمان آپنه خواب، دستگاه CPAP را تجویز کند که به شما در باز نگه‌داشتن راه‌های هوایی هنگام خواب کمک می‌کند.

۳. علت سرگیجه و بی حالی: انرژی ناکافی

آنچه می‌خورید یا حتی نمی‌خورید، می‌تواند در میزان انرژی شما تاثیر بگذارد. تغذیه‌ی ناکافی یا خوردن غذاهایی که مقوی نیستند، باعث می‌شود احساس کمبود انرژی و ضعف داشته‌باشید. اگر غذاهایی مصرف می‌کنید که قند آنها در بدن زود تجزیه و مصرف می‌شود، احتمالا پس از مدت کوتاهی احساس ضعف می‌کنید. همچنین سرگیجه هم می‌تواند همراه با این بی‌انرژی بودن بروز کند.

رژیم غذایی متعادلی داشته‌باشید، به طوری که از میوه‌ها، سبزیجات، غلات و پروتئین استفاده کنید. از مصرف غذاهای بی‌ارزش و سرشار از قند و چربی خودداری کرده یا مصرف آنها را محدود کنید.

۴. کم خونی یک علت ضعف بدن و سرگیجه

کم خونی فقر آهن یکی از دلایل عمده‌ی ضعف و خستگی در زنان است. کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که سطح هموگلوبین در فرد پایین باشد، که اغلب به دلیل کمبود آهن است. گلبول‌های قرمز وظیفه‌ی حمل و نقل اکسیژن در بدن را به عهده دارند و آهن، جزء اصلی این سلول‌ها است. بدون آهن کافی، بدن شما اکسیژن مورد نیاز برای تامین انرژی را دریافت نمی‌کند. زنانی که دوره‌های قاعدگی آنها طولانی است، زنانی که میزان خونریزی قاعدگی در آنها زیاد است یا زنانی که باردار هستند، ممکن است در معرض خطر کم خونی فقر آهن باشند.

علائم دیگر کم خونی عبارتند از:

  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • سرد بودن دست و پا
  • ضربان قلب نامنظم.

اگر به دلیل کمبود آهن، کم خون هستید ممکن است بتوانید آهن بدن را از طریق رژیم غذایی دوباره بازگردانید. گوشت، لوبیا، سیب زمینی، کلم بروکلی، آجیل، غلات غنی شده از آهن و برنج قهوه‌ای از منابع غنی آهن هستند. در صورت نیاز، پزشک برای شما مکمل های آهن را تجویز خواهد کرد.

کم خونی باعص بی حالی می شود.
یکی از علائم کم خونی ضعف بدن است.

۵. علت بی حالی دست و پا: بیماری آدیسون

فرد مبتلا به بیماری آدیسون ممکن است دچار خستگی مزمن یا کاهش اشتها شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که غدد فوق کلیوی فرد به اندازه‌ی کافی هورمون‌های کورتیزول و آلدوسترون را تولید نمی‌کنند.

علاوه بر ضعف عضلانی، سایر علائم رایج بیماری آدیسون عبارتند از:

  • خستگی مزمن
  • کاهش وزن
  • از‌دست‌دادن اشتها
  • دل درد.

۶. کم کاری تیروئید یک دلیل ضعف و بیحالی

تیروئید غده‌ای است که متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند. تیروئید همچنین تنظیم می‌کند که سوخت اولیه‌ی بدن با چه سرعتی به انرژی لازم برای انجام عملکردهای بدن تبدیل شود. تیروئید کم‌کار یا کم کاری تیروئید باعث می‌شود علائمی مانند:

  • خستگی
  • کمبود انرژی
  • ضعف
  • افسردگی یا اختلالات خلقی
  • افزایش وزن
  • احساس سرما
  • خشکی پوست و مو
  • دوره‌های قاعدگی نامنظم
  • ضربان قلب آهسته
  • درد مفاصل و عضلات
  • مشکلات باروری در فرد ایجاد شود.

با آزمایش خون می‌توان ابتلا به کم کاری تیروئید را تایید کرد. خبر خوب این است که این بیماری به خوبی به داروها و هورمون‌های جایگزین تیروئیدی پاسخ می‌دهد.

۷. علت بی حالی بدن می تواند افسردگی باشد

افسردگی علاوه بر اینکه می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و اضطراب می‌شود، می‌تواند علائم جسمانی از جمله ضعف، خستگی، بی خوابی و درد را نیز ایجاد کند. بسیاری از درمان‌ها از جمله ورزش منظم، روانکاوی و داروها می‌توانند به رفع علائم افسردگی کمک کنند.

۸. کافئین اضافی: علت ضعف ناگهانی بدن

اکثر افراد برای کمک به بیدار ماندن یا متمرکز شدن روی فعالیت‌های روزمره‌، از کافئین استفاده می‌کنند. مصرف کافئین در حد متوسط​​، هوشیاری و انرژی را بهبود می‌بخشد. اما مصرف بیش‌از‌حد کافئین می‌تواند باعث:

  • لرزش
  • افزایش ضربان قلب یا تپش قلب
  • فشار خون بالا
  • اضطراب
  • بی خوابی شود.

علاوه بر این، پس از دفع کافئین از بدن و از بین رفتن اثرات کافئین، فرد در وضعیت کمبود کافئین قرار می‌گیرد و احساس خستگی و ضعف می‌کند.

اگر مقدار زیادی قهوه، چای یا نوشابه‌های حاوی کافئین می‌نوشید یا داروهایی که دارای کافئین هستند مصرف می‌کنید، باید به‌تدریج و آهسته از این نوشیدنی‌ها، مکمل‌ها یا داروها خداحافظی کنید. اگر ناگهان مصرف کافئین را به طور کامل قطع کنید، ممکن است دچار علائم ترک کافئین شوید، بنابراین به آرامی مصرف کافئین را قطع کنید. برای شروع، هر روز آب بیشتری بنوشید و نوشیدنی‌های حاوی کافئین کمتری را مصرف کنید.

گرسنگی باعص ضعف بدن می شود.
اگر گرسنه باشید و سوء تغذیه داشته‌باشید، اینکه به ضعف دچار شوید کاملا طبیعی است.

۹. علت ضعف معده و گرسنگی و علت ضعف معده بعد از خوردن غذا: دیابت

دیابت چگونه می‌تواند باعث خستگی و ضعف شود؟ دیابت زمانی ایجاد می‌شود که بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند از انسولین به طور مناسب استفاده کند. زمانی که فرد به دیابت مبتلا است، وقتی قند خون خیلی بالا است، بدن نمی‌تواند از قند برای تامین انرژی استفاده کند، قند در جریان خون باقی می‌مانند و فرد احساس خستگی می‌کند. افت قند خون به این معنی است که فرد سوخت کافی برای تامین انرژی را ندارد و در نتیجه احساس خستگی می‌کند.

دیابت قابل کنترل است. پزشکان برای کنترل دیابت، تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش را توصیه می‌کنند. همچنین ممکن است برای کنترل بیماری، انسولین یا سایر داروهای کنترل‌کننده‌ی سطح قند خون برای درمان دیابت تجویز شوند.

۱۰. کمبود آب بدن

همه‌ی ما می‌دانیم که آب تشنگی را رفع می‌کند، اما آیا می‌دانستید که کمبود آب بدن می‌تواند شما را خسته کند؟ زمانی که احساس تشنگی می‌کنید، درواقع بدنتان کم‌آب شده‌است.

اگرچه هر مایعی به آبرسانی بدن کمک می‌کند، اما آب بهترین گزینه است زیرا آب فاقد قند، کالری و کافئین است. اکثر متخصصان مصرف حدود ۸ لیوان آب در روز را توصیه می‌کنند. اما اگر ورزش می‌کنید یا در یک محیط گرم زندگی و کار می‌کنید، ممکن است به مقدار آب بیشتری نیاز داشته‌باشید. اگر به خوبی هیدراته باشید و میزان آب بدن شما کافی باشد، ادرار شفاف یا زرد کمرنگ است. اگر ادرار تیره باشد، ممکن است به مصرف مایعات بیشتری احتیاج داشته‌باشید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر عمومی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۱۱. بیماری قلبی

آیا هنگام فعالیت‌های روزمره مانند خرید، نظافت یا بالا رفتن از پله‌ها خسته می‌شوید؟ هنگامی که قلب قادر به پمپاژ خون به تمام بافت‌های بدن نباشد، خون را از اندام‌های انتهایی به سمت اندام‌های حیاتی هدایت می‌کند و باعث صرفه‌جویی در منابع انرژی می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث ضعف و خستگی شود و ممکن است نشانه‌ای از بیماری قلبی باشد.

بیماری قلبی یک بیماری جدی است و نیاز به درمان دارد، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی به عنوان مثال رژیم غذایی و ورزش، داروها و فیزیوتراپی می‌توانند در کنترل بیماری قلبی و بازگشت به فعالیت‌های روزمره به شما کمک کنند.

۱۲. عفونت ادراری بدون علامت

علائم رایج عفونت ادراری (UTI) شامل درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن، یا احساس نیاز به ادرار فوری یا تکرر ادرار است. اما UTI می‌تواند باعث خستگی و ضعف نیز شود.

اگر به UTI مشکوک هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان معمول برای عفونت ادراری، آنتی‌بیوتیک است که می‌تواند طی ۱ یا ۲ هفته این بیماری را درمان کند و ضعف، خستگی و دیگر علائم را کاهش دهد.

۱۳. علت ضعف معده و حالت تهوع: عدم تعادل الکترولیت ها

الکترولیت‌ها به عملکرد صحیح عضلات، عصب‌ها، قلب و مغز کمک می‌کنند. تغییر مقادیر الکترولیت‌هایی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم می‌تواند باعث ضعف عضلات شود. عوامل خطر برای عدم تعادل الکترولیت‌ها عبارتند از:

  • از‌دست‌دادن مایعات از طریق تعریق
  • استفراغ
  • اسهال
  • شیمی‌درمانی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مصرف داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی.
ضعف و بی حالی
ضعف و بی‌حالی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات مختلفی باشد.

۱۴. عفونت ها

برخی از بیماری‌های عفونی می‌توانند باعث ضعف، خستگی و بی‌حالی شوند. آنها عبارتند از:

آنفولانزا

ویروس آنفولانزا می‌تواند باعث ضعف عضلانی، تب، گلودرد، سرفه و خستگی شود.

بیماری لایم و ضعف عضلانی

بیماری لایم یک بیماری التهابی است که به دنبال گزش کنه‌ی آلوده ایجاد می‌شود. علائم بیماری لایم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حاد یا مزمن
  • شامل تب
  • بثورات پوستی
  • سفتی گردن
  • بی‌حسی
  • ضعف عضلانی
  • خستگی

ویروس ابشتن بار

ویروس ابشتن بار می‌تواند منجر به ضعف عضلانی و همچنین خستگی غیرقابل توضیح، بثورات پوستی، سردرد و از‌دست‌دادن اشتها شود.

سفلیس

سفلیس یک عفونت مقاربتی است که می‌تواند باعث ضعف عضلات و همچنین سردرد، خستگی، گلودرد و کاهش وزن شود.

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز یک عفونت انگلی است که باعث سردرد، خستگی، تب پایین و تشنج می‌شود.

مننژیت

مننژیت یک عفونت جدی است که باعث التهاب در مغز و نخاع می‌شود. علاوه بر ضعف، علائم دیگر مننژیت می‌تواند شامل:

  • تب
  • سفتی گردن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • افزایش حساسیت به نور باشد.
برخی از بیماری ها می تواند ایجاد ضعف کند.
ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌تواند باعث ایجاد ضعف و بی‌حالی شود.

اچ آی وی (HIV)

اچ آی وی می‌تواند باعث ضعف عضلانی پیشرونده در برخی از افراد، به ویژه افرادی که تحت درمان نیستند، شود.

فلج اطفال

فلج اطفال می‌تواند باعث ضعف و حساسیت عضلانی شود.

هاری

این بیماری در اثر تماس با بزاق حیوانات آلوده ایجاد می‌شود. علائم هاری می‌تواند شامل:

  • خستگی
  • سردرد
  • گیجی
  • تشنج
  • و همچنین ضعف و اسپاسم عضلانی باشد.

۱۵. مصرف برخی داروها

برخی از داروها می‌توانند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند ضعف عضلانی و خستگی شوند. اگر داروهایی که باعث این عوارض می‌شوند، قطع نشوند می‌توانند باعث تغییرات دائمی شوند.

داروهایی که معمولا می‌توانند باعث ضعف شوند شامل استاتین‌ها (داروهایی که برای کاهش سطح کلسترول استفاده می‌شوند)، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها (از جمله سیپروفلوکساسین و پنی سیلین) و مسکن‌های ضدالتهابی (مانند ناپروکسن و دیکلوفناک) هستند.

برخی از داروها می‌توانند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند ضعف عضلانی و خستگی شوند.

استفاده طولانی مدت از استروئیدهای خوراکی نیز باعث ضعف و تحلیل رفتن عضلات می‌شود. این یکی از دلایلی است که پزشکان سعی می‌کنند تا جای ممکن از تجویز استروئیدهای طولانی مدت برای بیماران خودداری کنند.

داروهای شیمی‌درمانی، داروهای ضد HIV و اینترفرون (که در بعضی از سرطان‌ها و برای درمان بیماری MS استفاده می‌شود) نیز می‌توانند باعث احساس ضعف در فرد شوند.

برخی از داروها باعث بی حالی و ضعف می شود.
یکی از مواردی که می‌تواند ایجاد ضعف و بی‌حالی کند، داروها هستند.

۱۶. الکل و سیگار: علت بی حالی و خستگی مداوم

استفاده‌ی طولانی مدت از الکل می‌تواند باعث ضعف عضلات شانه و ران شود. سیگار کشیدن می‌تواند به طور غیرمستقیم عضلات را ضعیف کند. سیگار کشیدن باعث تنگی عروق شده و منجر به بیماری شریانی محیطی می‌شود.

۱۷. سندرم خستگی مزمن (CFS) و فیبرومیالژیا از دلایل خستگی و بی حالی روزانه

این تشخیص به خستگی غیرقابل توجیهی گفته می‌شود که پزشک نمی‌تواند آن را با یک بیماری پزشکی ارتباط دهد. سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا، بیماری‌هایی هستند که می‌توانند باعث خستگی مداوم و غیرقابل توجیهی شوند که بیش از ۶ ماه در فعالیت‌های روزمره تداخل ایجاد می‌کنند. علائم دیگر شامل مشکلات خواب، ضعف عضلانی، درد، سرگیجه و اختلال در تمرکز هستند.

هر دو بیماری، مزمن هستند و هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد. اما تغییر سبک زندگی اغلب می‌تواند به کاهش علائم خستگی کمک کند. این استراتژی‌ها شامل:

  • تغییر عادت‌های نامناسب خواب
  • محدود کردن مصرف کافئین
  • تاریک نگه‌داشتن اتاق خواب
  • ساکت بودن مکان خواب
  • یوگا
  • ورزش‌های سبک
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل هستند.

۱۸. ضعف و بی حالی در کرونا و ضعف و بیحالی بعد از کرونا

یکی از اصلی‌ترین عوارض بیماری کرونا و همچنین از علائم کرونا بی‌حالی و ضعف است. کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، معمولا با بدن درد و بی حالی زیادی مواجه می‌شوند که درمان آن تنها با گذر از دوره‌ی بیماری ممکن است. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ این ویروس یکی از ویروس‌های جدید است که عوارض ناشناخته‌ای ایجاد می‌کند. از آنجایی که واکنش دفاعی بدن در مواجهه با این بیماری نسبتا شدید است، انرژی زیادی از شما می‌گیرد و ضعیف می‌شوید. همچنین بدن آب زیادی از دست می‌دهد. بنابراین باید برای رفع ضعف و بی‌حالی در کرونا، مواد غذایی مقوی مصرف کنید و مایعات بخورید.

۱۹. علت ضعف پا در شب

به نقل از footcentregroup، دلایل مختلفی می‌تواند باعث بی‌حالی و ضعف در پاها در شب شود. یکی از ساده‌ترین دلایلی که می‌تواند این خستگی و ضعف شدید در پاها را ایجاد کند، ایستادن زیاد در طول روز است. کسانی که در طول روز زیاد از پاهای خود استفاده کرده‌اند، معمولا در شب باید به پاهای خود جواب پس بدهند. اما علت‌های دیگری هم می‌تواند این مشکل را ایجاد کند که شامل موارد زیر هستند:

  • مشکلات عضلانی
  • آسیب و بیماری‌های عصبی
  • گاهی ممکن است که استخوان‌ها مشکل داشته‌باشند.
  • در مواردی اگر پوست شما آسیب دیده‌باشد، دردها و ضعف‌های شبانه ممکن است که اتفاق بیفتد.
  • گاهی بیماری‌ها و آسیب‌های التهابی می‌توانند موثر باشند.

برای تشخیص علت ضعف چه زمان به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتیکه ضعف و بی حالی در شما برطرف نمی‌شود و ربطی به غذا نخوردن و مایعات کم خوردن ندارد، باید با دکتر مشورت کنید. همچنین اگر ضعف شما بیش از چند روز طول می‌کشد و با وجود استراحت بهبود پیدا نمی‌کند، همچنین هیچ بیماری دیگری ندارید و یا از آن آگاهی ندارید، باید به دکتر مراجعه کنید تا علت این بی حالی بررسی شود.

برای درمان بی حالی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر به ضعف و بیحالی مبتلا هستید، می‌توانید برای درمان آن و یا در اولین قدم برای تشخیص علت آن به دکتر عمومی مراجعه کنید. دکتر عمومی با بررسی علت‌های مختلف بی‌حالی می‌تواند دلیل آن را پیدا کند و برای برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهد. در صورتیکه نیاز باشد می‌تواند شما را به دکترهای دیگر ارجاع دهد.

علت ضعف چگونه تشخیص داده می شود؟

گزینه‌های زیادی برای تشخیص علت ضعف وجود دارد. تعیین علت اصلی به پزشک کمک می‌کند تا بهترین روش درمانی را انتخاب کند.

۱. معاینه و شرح حال

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، علائم شما و زمان بروز آنها را بررسی می‌شوند. این کار به پزشک کمک می‌کند تا علت ضعف و بی‌حالی را پیدا کند.

۲. آزمایش

آزمایش خون و آزمایش ادرار دو موردی هستند که می‌توانند برای بررسی علت ضعف مورد استفاده قرار گیرند.

۳. تصویربرداری

تصویربرداری‌هایی مانند موارد زیر، می‌توانند در تشخیص علت زمینه‌ای ضعف به پزشک کمک می‌کنند:

  • عکس اشعه‌ی ایکس
  • ام آر آی (MRI)
  • سی تی اسکن (CT scan)
  • سونوگرافی

۴. سایر بررسی ها

اگر مشکوک به حمله‌ی قلبی یا سکته مغزی باشید، پزشک اسکن مغز و الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) را درخواست می‌کند.

برای درمان ضعف بدن چه کنیم؟
برای برطرف کردن ضعف بدن می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید.

گزینه های درمانی برای ضعف و بی حالی چیست؟

هنگامی که پزشک علت زمینه‌ای ضعف را پیدا کند، بر اساس تشخیص می‌توان گزینه‌های درمانی مناسب را در پیش گرفت. درواقع درمان ضعف بر اساس علت زمینه‌ای انجام می‌گیرد.

ورزش می‌تواند به تقویت بدن کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند، احساس ضعف و خستگی کمتری دارند.

مراقبت از سلامت جسمی از اقدامات پیشگیرانه‌ی مفید است. نوشیدن مایعات فراوان و استراحت کافی می‌تواند به بهبودی ضعف کمک کرده و همچنین از آن جلوگیری کند.

بهترین روش درمانی برای بی‌حالی و ضعف چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

برای ضعف بدن چه بخوریم؟ (برای ضعف بدن چه ویتامینی بخوریم؟)

در صورتیکه ضعف و بی‌حالی شما ناشی از غذا نخوردن و یا مواد مغذی نخوردن به اندازه‌ی کافی باشد، می‌توانید با خوردن برخی مواد غذایی و ویتامین‌ها این ضعف را درمان کنید. در ادامه به برخی از خوراکی‌هایی که می‌توانند در بهبود بی حالی شما موثر باشند اشاره کرده‌ایم. همچنین به ویتامین‌هایی که می‌توانند حال شما را بهتر کنند، اشاره کرده‌ایم.

  • سعی کنید مایعات بیشتری بخورید.
  • از سبزیجات و میوه‌های بیشتری استفاده کنید.
  • غذاهایی بخورید که قند و کربوهیدرات بیشتری دارند.
  • چربی می‌تواند انرژی از دست‌رفته‌ی بدن شما را تامین کند.
  • برای بهتر شدن ضعف خود می‌توانید از ویتامین‌های گروه ب استفاده کنید. این ویتامین‌ها محلول در آب هستند و می‌توانند حال عمومی شما را بهتر کنند.
  • در برخی مواقع ممکن است که بیحالی شما ناشی از کمبود ویتامین دی باشد. پس خوردن ویتامین دی و یا دریافت آن به هر طریقی می‌تواند حال شما را بهتر کند.

در صورتیکه ضعف و بی‌حالی شما ناشی از غذا نخوردن و یا مواد مغذی نخوردن به اندازه‌ی کافی باشد، می‌توانید با خوردن برخی مواد غذایی و ویتامین‌ها این ضعف را درمان کنید.

قرص برای ضعف معده

اگر ضعف معده‌ی شما ناشی از سوزش معده و سوزش سردل باشد، قرص فاموتیدین می‌تواند به شما کمک کند. از طرفی خوردن قرص جوشان هم می‌تواند به شما انرژی بدهد. زیرا ویتامین‌های محلول در آب دارد و خوردن آنها می‌تواند حال عمومی شما را بهتر کند.

ترک اعتیاد باعث بی حالی می شود.
یکی از علت‌های بی‌حالی ترک اعتیاد است. برای درمان این بی‌حالی باید به دکتر مراجعه کنید.

درمان بی حالی بعد از ترک اعتیاد

زمانی که شما مواد اعتیادآوری را ترک می‌کنید، بدن شما ضعیف می‌شود. زیرا این وابستگی برای از بین رفتن نیازمند صرف انرژی زیادی بوده‌است. همچنین سیستم ایمنی بدن شما کمی تحلیل می‌رود. برای تقویت دوباره‌ی بدن خود می‌توانید با خوردن ویتامین‌ها و مواد معدنی، کمی بهتر شوید.

درمان بی حالی کرونا

برای درمان بی‌حالی کرونا، باید مایعات زیادی مصرف کنید و استراحت کنید. با استراحت کردن، انرژی کمتری مصرف می‌کنید و انرژی ذخیره‌ی شما صرف بهبودی سریع‌تر بدن می‌شود. بنابراین بهبود پیدا می‌کنید. از طرفی به خاطر داشته باشید که دوره‌ی بیماری شما باید بگذرد.

درمان ضعف پا در طب سنتی

برای درمان ضعف پا در طب سنتی روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از خوراکی‌های زیر در درمان ضعف بدن و ضعف پاها توصیه شده‌اند. مصرف این خوراکی‌ها می‌تواند در بهبود شرایط شما موثر باشد. برخی از این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • دارچین و چوب دارچین
  • هل
  • زعفران
  • عسل و گردو به همراه هم
  • مرزه و عسل
  • آب انگور
  • سیر
  • سیب زمینی

دمنوش برای رفع خستگی و بی حالی

یکی از دمنوش‌هایی که برای بی‌حالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده چای و زعفران است. زعفران انرژی دارد و به بدن شادابی و طراوت می‌بخشد. اگر کمی عسل به این دمنوش اضافه شود می‌تواند قند بدن را تامین کند و انرژی بیشتری به بدن بدهد. چای نبات نیز گزینه مناسبی است.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر عمومی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا می توان از ضعف و بی حالی پیشگیری کرد؟

معمولا فرد نمی‌تواند پیشبینی کند که قرار است با ضعف و بی‌حالی مواجه شود که بخواهد از آن پیشگیری کند، اما راه حل‌هایی برای بهبود این حالت وجود دارد. می‌توانید همیشه مقداری خوراکی و یا نوشیدنی همراه خود داشته‌باشید که اگر قند شما افتاد و بی حال شدید، بتوانید از این خوراکی‌ها استفاده کنید تا حال شما بهتر شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بی حالی و ضعف می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های مختلف باشند. از طرفی ممکن است که این علامت هیچ علت خطرناکی نداشته‌باشد و تنها شرایط طبیعی و یا بی‌توجهی به تغذیه باعث آن شده‌باشند. در مواردی که بیحالی و ضعف به علت عوامل طبیعی باشند، نیازی به مراجعه به دکتر نیست و می‌توان با درمان‌های خانگی آن را برطرف کرد. اما اگر بی حالی نشان‌دهنده‌ی یک بیماری و یا شرایط خطرناکی باشد، برای درمان آن باید به دکتر عمومی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت دکتر عمومی می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی با دکتر عمومی سوالات خود را در رابطه با ضعف بپرسید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ویتامین B1 یا تیامین می‌تواند این حالت را ایجاد کند. این ویتامین اگر در بدن کم باشد، می‌تواند پاهای شما را سنگین و خسته کند. معمولا این حالت بعد از دویدن، راه‌رفتن و فعالیت کردن پاها ایجاد می‌شود. برای از بین رفتن این حالت باید از غلات کامل، لبنیات، حبوبات و گوشت و مرغ استفاده کنید.

به خاطر داشته‌باشید که فشار فیزیولوژیک خانم‌ها و فشار پایه‌ی آنها در حالت عادی از مردان پایین‌تر است. بنابراین اگر در شرایطی قرار بگیرند که فشار آنها پایین‌تر بیاید، ممکن است که احساس ضعف و سرگیجه و بی‌حالی داشته‌باشند. همچنین بیشتر خانم‌ها در دوره‌ی خونریزی و پریود خود دچار بی حالی می‌شوند و این به علت از دست دادن خون و دردی است که تحمل می‌کنند.

در مواقعی که فرد دچار افت فشار خون شود، ممکن است که با عرق سرد و سرگیجه و بی حالی مواجه شود.

اگر کسی دهیدراته شده باشد، حجم خون او کاهش پیدا می‌کند و فشار خون آرام آرام پایین می‌افتد. قلب برای اینکه از بروز این حالت پیشگیری کند، شروع به پمپاژ خون با سرعت بیشتری می‌کند. همین مسئله باعث بروز تپش قلب می‌شود. همچنین ممکن است که بی‌حالی و سرگیجه هم در دهیدراته شدن بروز کند.

اگر به بی‌حالی ناشی از کرونا مبتلا شده‌اید، برای درمان آن باید مایعات بیشتری مصرف کنید. همچنین مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند در بهبود حال شما موثر باشد. سرم هم در مواردی که بی‌حالی برطرف نشود، می‌تواند موثر باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ضعف

  1. ناهید گفت:

    سپاس از اطلاعات جامع و کامل شما.
    من هم آنفولانزا گرفتم و سه روز هست صبحها که از خواب بیدار میشم ضعف شدید دارم. طوریکه حتی از رخت خواب نمیتونم بلند بشم. چکار کنم برای برطرف شدن این ضعف؟

  2. جواد گفت:

    سلام .من قبلا میکروب معده داشتم وقرص های میکروب معده مصرف میکردم شب بود یه دفع دیدم افتادم زمین بیهوش شدم بعد ازاین که به هوش اومدم دیدم سرم خورده زمین وخونیه صورتم بعد همه قرص ها رو بالا اوردم از اون به بعد تعادل ندارم وکمی سرگیجه دارم باید چیکار کنم .ممنون.

  3. حمید گفت:

    سلام..وقتی خانه هستم هیچ مشکلی ندارم تا میرم سرکار ضعف و بی حالی و عرق زیاد دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوستعزیز
      ممکنه مشکل شما به علت استرس در محیط کار و ترس از رویارویی با ناشناخته ها باشد. برای درمان و غلبه بر این حس با متخصص روانپزشکی از این لینک مشورت کنید.
      روانپزشک خوب

  4. ناشناس گفت:

    با سلام حدود دو هفته هست که احساس دردهای پراکنده در بدنم میکنم و شبها هم ضعف و خستگی و بی جونی شدید دارم و البته شبها هم نمیتونم بخوابم صبحها هم درجه حرارت بدنم خیلی پایینه آیا کرونا هستش ؟من این سویه ba5 رو دو ماه پیش گرفتم اما اینجوری هم بد نبود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درگیری با ویروس جدید شبیه علایم سرماخوردگیه. این ضعف و بیحالی می تونه به علت خستگی بدنی و یا کمبود ویتامنی های بدن باشه. بهتره برای چکاب به متخصص داخلی مراجعه کنید.
      دکتر فوق تخصص داخلی

  5. میلان گفت:

    سلام من تقریبا نزدیک به یه سال هست کلا احساس خستگی و بی حالی می کنم و احساس می کنم سرم سنگیته و همیشگیه اصلا توان هیچ کار ندارم و قتی کار و ورزش می کنم خیلی عرق می کنم که قبلا نداشتم و حافظمم خیلی ضعیف شده دو سه دکترم رفتم اصلا نفهمیدم کلا جیه

  6. محمد گفت:

    سلام

    سلام

    چن روزی هست احساس ضعف و بی حالی میشم البته بعد از واکسن کرونا
    لطفا توضیح بدید

  7. هدیه گفت:

    سلام خسته نباشید گاهی اوقات انقدر بی حال و بی جون می شم که احساس خوابالودگی بهم دست می ده علت چیه و این که یه وقتایی تهوع ام دارم همراه بی حالی

  8. راز گفت:

    سلام من حدود دو هفته ست بدنم جون نداره انگار عضلاتم ضعیف شده نمیتونم بلند بشم ولی بزور بلند میشم تا کاری کنم چی بخورم تا بدنم عادی بشه البته یک هفته مریض بودم یک هفته بعد خوب شدم دوباره این هفته بی حس شدم جون ندارم کمکم کنید آقای دکتر

  9. حجتی گفت:

    با سلام
    بعد از شنیدن یه خبر بد دچار ضعف شدید عضلات می شوم. یا در زمان مسابقه ورزشی رزمی توان استفاده از عضلات را ندارم. علت و روش درمان چیست؟
    با تشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ضعف عضلات در زمان شنیدن خبر بد و وارد شدن استرس به علت ترشح هورمون کورتیزول بوده و طبیعی می باشد. بهتره برای غلبه بر استرس و افزایش مهارت آن با متخصص روانشناسی مشورت کنید.
      متخصص روانشناسی

      1. حامد گفت:

        احساس ضعف و خستگی دارم در طول روز و گاهی سرم گیج میره

    2. سحر گفت:

      سلام ۲۲سالمه دوتا بچه دارم از بچه ی دوم به بعد اصلا گشنگی رو نمیتونم تحمل کنم جوری وقتی گشنه میشم کل مفاصل بدنم بی جان میشه و قادر به هیچ کاری نمیشم لطفا راهنمایی کنید

  10. ناشناس گفت:

    یه دو سه روزی دچار ضعف شدم متوجه نشدم دلیلشو علامت خاصی هم نداشتم متوجه نشدم کروناس بی خوابیه … البته من شدیداً دچار مشکل بی خوابیم … ضعفی که بخاطر بی خوابی باشه با ریلکس کردن حتی اگه نشه بخوابی هم کلی شرایطی بهتر میشه اما ریلکس کردن و حتی خوابیدن تاثیری برای برطرف شدنش نداشت. یه کمی گوارشم درگیر شد که خوب بازم قطعی نتونستم پای گوارش بزارم چون بخاطر ضعفم حتی آب هم کم مصرف کرده بودم و از نظر غذا نمی‌تونستم غذا حتی گرم کنم چه برسه درست کنم… خوب طبیعی بود که گوارشمم درگیر شه… در کل نتونستم دلیلش رو بفهمم . در هر صورت فقط مجبور شدم مثل ضعف بیماری ویروسی سرما خوردگی … کرونا…که احتیاج به زمان داره باهاش مدارا کنم تا زمانش سپری شه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به علت شیوع دوباره بیماری کرونا علایم ضعف و بیحالی و شبیه سرماخوردگی را باید فرض بر درگیری با این ویروس دانست و درمان محافظتی و استراحت و تقویت سیستم ایمنی صورت گیرد.

      1. محمدي هستم گفت:

        سلام من چندروز ناگهان بر زمین خوردم بعد ازسرم اسکن گرفتم اما دکتر گفت چیزی نیست اما الان یک هفته هست که نمی توانم درست راه برم وقتی می خوام راه برم لرزش توپاهام احساس میکنم وهنگام راه رفتن کم میارم لطفا راهنمای کنید ممنونم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          اسکن شما بهتره توسط متخصص نورولوژی بررسی شود و اگر مشکلی نداشتید ممکنه از بهم خوردن تعادل مایع گوش داخلی این مشکل ایجاد شده باشد.
          فوق تخصص مغز اعصاب