علت تپش قلب ناگهانی چیست و چه روش درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تپش قلب احساس ضربان شدید در قفسه سینه است که می‌تواند به به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آریتمی، اختلالات دریچه قلب یا مشکلات تیروئید مربوط باشد. بهترین روش درمان این بیماری تغییر سبک زندگی و مصرف دارو برای کنترل ضربان قلب نامنظم است. نظارت منظم پزشک متخصص قلب، تشخیص صحیح و برنامه‌های درمانی مناسب برای مدیریت تپش قلب و جلوگیری از عوارض آن ضروری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت تپش قلب ناگهانی چیست و چه روش درمانی دارد؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید.

لب

تپش قلب می‌تواند ناشی از استرس، مصرف زیاد کافئین، عوارض جانبی داروها یا بیماری‌های زمینه ای قلبی باشد. بهترین روش درمان این عارضه تغییر سبک زندگی، مدیریت استرس و مصرف داروهای تجویزی پزشک متخصص است. نظارت منظم پزشک برای مدیریت تپش قلب شدید بسیار مهم است. اگر برای درمان بیماری‌های قلبی به دنبال بهترین متخصص قلب و عروق هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

بیماری تپش قلب چیست؟

تپش قلب به انگلیسی high heart rate، یکی از انواع بیماری قلبی و احساس ضربان قلبی است که بسیار محکم یا بسیار سریع باشد، احساس اینکه قلب ضربانی را جا بیاندازد یا بلرزد. در واقع افراد در شرایط طبیعی متوجه ضربان قلب خود نمی شوند، زمانی که این ضربان را حس کنند، دچار تپش قلب شده‌اند. احساس ضربان قلب محکم ممکن است در قفسه سینه، گلو یا گردن احساس شود.

این عارضه می‌تواند آزاردهنده یا ترسناک باشند. معمولا جدی یا آسیب‌‌رسان نیست و خود به خود برطرف می‌شود. بیشتر وقت‌ها لرزش قلب با استرس و اضطراب یا به علت مصرف زیاد کافئین، نیکوتین، یا الکل ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است وقتی فرد باردار است هم ایجاد شود. در موارد نادر، این مشکل می تواند نشانه‌ای از شرایط جدی‌تر بیماری قلبی باشد.

تپش قلب نرمال و بهترین ضربان قلب چقدر است؟

از کجا بفهمیم تپش قلب داریم؟ تپش قلب به طور کلی نرمال نیست و زمانی آن را تپش قلب می‌نامیم که فرد ضربان قلب را در قفسه‌ سینه‌‌ خود احساس کند. اما اگر بخواهیم درباره تعداد ضربان قلب نرمال صحبت کنیم، زمانی ضربان قلب در محدوده‌ طبیعی است که بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه بزند.

البته به طور معمول در افرادی که ورزش می‌کنند و یا داروهای کاهنده‌ ضربان قلب می‌خورند ممکن است این عدد زیر ۶۰ هم باشد. البته این حالت در صورتی طبیعی است که خطر و مشکلی برای فرد ایجاد نکند. در غیر اینصورت بالا و پایین شدن این عدد باید بررسی شود.

تپش قلب نرمال و بهترین ضربان قلب چقدر است؟
تپش قلب به طور کلی نرمال نیست و زمانی آن را تپش قلب می‌نامیم که فرد ضربان قلب را در قفسه‌ سینه‌‌ خود احساس کند.

تپش قلب بالا چگونه است؟ چه چیزی باعث تپش قلب میشود؟

چرا ضربان قلب بالا میرود؟ تپش قلب بالا به انگلیسی high heart rate به حالتی گفته می‌شود که فرد ضربان قلب را در قفسه‌ سینه، گردن و گلو احساس می‌کند. البته این حالت چندان خطرناک نیست و معمولا به خودی خود برطرف می‌شود. در مواردی تپش قلب همراه با تندتر ضربه زدن و اختلال در کارکرد قلب انسان همراه است. این حالت معمولا باعث استرس و اضطراب در فرد می‌شود.

تپش قلب توسط چه ماهیچه ای انجام میشود؟

عضله قلب مانند ماهیچه‌های اسکلتی از سارکومرهایی تشکیل شده است که امکان انقباض را فراهم می‌کند. با این حال، بر خلاف عضله اسکلتی، عضله قلب تحت کنترل غیرارادی است و مسئول انقباض قلب و در نتیجه عمل پمپاژ است.

علائم تپش قلب (تپش قلب نشانه چیست؟)

علائم همراه با تپش قلب با توجه به علت ایجاد آن می‌تواند متفاوت باشد. قلب شما ممکن است احساس کند که در حال تپش، بال زدن، ضربان نامنظم و نشانه های بیماری قلبی است که فقط برای چند ثانیه یا چند دقیقه رخ می‌دهد. شما همچنین ممکن است این احساسات را در گلو یا گردن خود داشته باشید.

۱. علائم اضطراب و تپش قلب (تپش قلب و فشار خون بالا)

علت دلهره و تپش قلب چیست؟ اگر طی یک حمله پانیک (حمله اضطراب) دچار ضربان قلب شدید شوید ممکن است در حین آن تهوع و تعریق داشته باشید. نشانه های فشار بالا نیز سردرد شدید، تاری دید و وزوز گوش است. با مشاهده این علائم هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنید.

۲. علائم همراه با تپش قلب در اثر اختلالات تیروئید

ضربان قلب بالا نشانه چیست و چرا ضربان قلب بالا میرود؟ در بیماری‌های غده تیروئید و کاهش سطح قند خون نیز علائم دیگری که مختص این بیماری هستند به همراه تپش قلب دیده‌ می‌شوند. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند؛

  • خشکی پوست
  • کم خوابی
  • نفس نفس زدن
  • خشکی موها
  • زبری صدا
  • تشنگی
  • انرژی داشتن
  • لرزش اندام‌ها

چرا بعد از خوردن غذا تپش قلب میگیرم؟

باتجربه‌ترین دکتر متخصص برای درمان آن را پیدا کن.

قرص لووتیروکسین و تپش قلب

از عوارض داروی لووتیروکسین تپش قلب است. داروهای تیروئید ممکن است که بر روی قلب عارضه ایجاد کنند. اگر سن شما بالا باشد و نیازمند استفاده از این داروها باشید، معمولا دکتر از دوز پایین این داروها دارو درمانی را آغاز می‌کند. یک مسئله همین واکنشی است که ممکن است قلب به دارو نشان دهد.

۳. علایم تپش قلب ناشی از کم خونی

تپش ناشی از کم خونی ممکن است علائمی را به همراه داشته‌باشد که شامل موارد زیر هستند؛

  • خستگی
  • رنگ پریدگی
  • ضعف

۴. نشانه های تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی

در موارد نادر تپش قلب نشانه‌ای از مشکلات جدی قلب و انواع بیماری قلبی است در این مواقع ممکن است با علائمی نظیر درد قفسه سینه، گیجی، تنگی نفس شدید و بیهوشی همراه باشد که لازم است به طور جدی پیگیری شود.

هنگامی که تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی باشد، ممکن است عوارضی به جا گذارد، از این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • بیهوشی
  • ایست قلبی
  • عفونت دور قلب
  • استروک یا سکته (انسداد عروق مغزی در اثر لخته)
  • نارسایی قلبی.

۵. تپش قلب و گزگز دست و پا

هنگامی که بی‌حسی و گزگز در اندام‌ها با تپش قلب همراه می‌شود، ممکن است که نشان‌دهنده‌ی حمله‌ی اضطرابی و یا اضطراب شدید باشد. گاهی نیز ممکن است که اختلالات در الکترولیت‌ها باعث چنین واکنشی شود. برخی از اختلالات الکترولیت شامل موارد زیر هستند؛

نوع اختلالاتنشانه آن‌ها
‌هایپرکالمیبالا رفتن مقدار پتاسیم در بدن
هایپوکلسیمیپایین افتادن مقدار کلسیم خون
هایپومنیزیمیپایین افتادن مقدار منیزیم
علائم تپش قلب و گزگز دست و پا چیست؟

گاهی نیز ممکن است که در اثر اختلالات زیر چنین علائمی با هم بروز کنند؛

  • تاکی کاردی در اثر فیبریلاسیون آرتری
  • SVT و VT

۶. تپش قلب و فشار خون پایین (علت تپش قلب و سرگیجه)

هنگامی که فشار خون شما پایین باشد، قدرت قلب برای پمپاژ کردن خون در رگ‌ها و رساندن آن به اندام‌ها کم است. در چنین حالتی علائمی در بدن شما بروز می‌کنند و حتما باید فشار خون شما اندازه گرفته‌شود تا در صورت پایین بودن آن باید اقدامات درمانی لازم صورت گیرد. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند؛

  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • تهوع
تپش قلب و فشار خون پایین چه ارتباطی دارند؟
هنگامی که فشار خون شما پایین باشد، قدرت قلب برای پمپاژ کردن خون در رگ‌ها و رساندن آن به اندام‌ها کم است.

۷. اسید معده و تپش قلب (ارتباط تپش قلب و معده چیست؟)

آیا رفلاکس معده باعث تپش قلب میشود؟ رفلاکس معده و تپش قلب ارتباط جدی ندارند و اسید معده به طور مستقیم و به تنهایی نمی‌تواند باعث تپش قلب شود. البته که به طور غیرمستقیم ممکن است تپش قلب در شما ایجاد کند. مثلا یکی از توجیهاتی که می‌توان برای تپش قلب در اثر اسید معده در نظر گرفت این است که هنگامی که فرد به رفلاکس اسید معده دچار است، شاید از علائم خود دچار استرس شود. این استرس ممکن است که به او معده عصبی و تپش قلب بدهد.

۸. علائم تپش قلب عصبی

گاهی عصبانیت نیز مانند اضطراب می‌تواند در عملکرد قلب تاثیر گذاشته و علائم ضربان قلب بالا را ایجاد کند. اگر شخص دچار بیماری‌های قلبی باشد، تپش مضر بوده و باید برای کنترل آن اقدامات لازم انجام شود. شرایط محیطی باید به‌گونه‌ای باشد که شخص تا حد ممکن عصبی نشود.

۹. علائم تپش قلب هنگام ورزش (تپش قلب همراه با سرخ شدن صورت)

یکی از علائم این عارضه سرخ شدن صورت است. سرخ شدن صورت می‌تواند علائم شرایط پزشکی دیگری مانند استرس شدید، حمله پانیک، فیبریلاسیون دهلیزی یا اختلالات ریتم قلب باشد. اگر این علامت همراه با درد یا فشار قفسه سینه همراه است و شما را از ادامه فعالیت ورزشی محروم می‌کند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. بهترین ضربان قلب ورزشکاران نیز بین ۳۰ تا ۶۰ است.

۱۰. اگر تپش قلب و عرق کردن با هم باشد چه باید کرد؟

تپش قلب و تعریق به دلایل مختلفی می‌توانند همراه با هم ایجاد شوند. گاهی به دلیل استرس و اضطراب شخص دچار تعریق زیاد می‌شود. اما اگر این دو عارضه همراه با علائم دیگری باشند، حتما باید برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کرد.

دلایل و علت تپش قلب چیست؟

تپش قلب از چیست؟ دلایل تپش قلب متنوع هستند و علائم مختلفی را به همراه می‌آوردند. علل بسیار زیادی برای طپش قلب وجود دارد، که ممکن است مرتبط با قلب باشد یا علت نامعلوم داشته باشد. علل غیر مرتبط با قلب شامل موارد زیر می شود:

  • احساسات شدید مانند اضطراب، افسردگی، ترس یا استرس. اغلب طی حملات پانیک (حمله اضطراب) اتفاق می‌افتند.
  • فعالیت فیزیکی شدیدمصرف کافئین، نیکوتین (از تنباکو موجود در سیگار)، الکل یا مواد غیر‌قانونی مانند کوکائین و آمفتامین‌ها
  • شرایط پزشکی خاص مانند بیماری‌های تیروئید، سطح پایین قند خون، آنمی (کم خونی)، فشار خون پایین، تب و دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن)
  • تغییرات هورمونی طی قاعدگی، بارداری، یا درست قبل از یائسگی. گاهی ضربان قلب شدید طی بارداری نشانه‌ای از کم خونی و علت بی حالی بدن و تپش قلب است.
  • داروها، از جمله قرص‌های رژیمی، ضداحتقان‌ها، داروهای استنشاقی آسم و برخی داروهایی که برای جلوگیری از آریتمی‌ها(ضربان قلب نا منظم) یا درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • برخی مکمل‌های تغذیه‌ای و گیاهی و سطوح غیرطبیعی الکترولیت‌ها.
اینفوگرافی تپش قلب
دلایل تپش قلب متنوع هستند و علائم مختلفی را به همراه می‌آوردند.

۱. علت ضربان قلب بالا و بالا رفتن ضربان قلب ناگهانی

علل تپش قلب ناگهانی می‌تواند ناشی از حالت‌های ناگهانی باشد. بیشتر این حالت‌ها روانی و در اثر رخداد حادثه‌ای هستند. در بسیاری از موارد واکنش‌های احساسی قوی مانند استرس، اضطراب یا حملات پانیک باعث تپش قلب ناگهانی می‌شوند. اگر در شرایط مختلف به‌شدت استرس می‌گیرید یا دچار اختلال اضطرابی هستید، باید بیشتر مراقب بوده و برای مدیریت بیماری به پزشک مراجعه کنید.

متن انگلیسی: «A rapid heart rate can indicate a health problem. Ways of lowering the heart rate include breathing and relaxation techniques, exercise, vagal maneuvers, dietary choices, and stress management.»
ترجمه فارسی: «ضربان قلب سریع می‌تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی باشد. راه‌های کاهش ضربان قلب شامل تکنیک‌های تنفس عمیق و تمدد اعصاب، ورزش، مانورهای واگ، انتخاب رژیم غذایی و مدیریت استرس هستند.»

به نقل از سایت medicalnewstoday

۲. تپش قلب در کودکان

تپش قلب در کودکان خطرناک است؟ این عارضه در کودکان همانند بزرگسالان می‌تواند بی‌خطر باشد. اما اگر این عارضه همراه با علائم دیگری مانند غش کردن همراه باشد، باید بیماری را جدی گرفت. اگر پزشک در معاینه فیزیکی ضربان قلب غیرطبیعی را تشخیص دهد، باید آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص بیماری قلبی انجام شود.

۳. علت تپش قلب در زنان

گاهی ممکن است علت این مشکل یائسگی باشد. یکی از علائم رایج پیش از یائسگی تپش قلب است. معمولا زمانی که یک خانم حدود ۱۲ ماه پریود نشده باشد، به این زمان پیش از یائسگی می‌گویند. زمانی که هورمون استروژن کاهش پیدا می‌کند، قلب بیش از حد تحریک می‌شود. این کاهش هورمون خود را با افزایش ضربان قلب و تعداد دفعات تپش و آریتمی غیر تهدیدکننده نشان می‌دهد.

۴. تپش قلب در پریودی و تپش قلب یائسگی

ضربان قلب تند، پرش یا لرزش می‌تواند در حوالی دوره قاعدگی به دلیل تاثیرات هورمونی رخ دهد. تپش قلب با هر نوسان هورمونی رایج، مانند مواردی است که در زمان اختلالات تیروئید یا پیش از یائسگی رخ می‌دهند.

۵. تپش قلب در بارداری خطرناک است؟

تپش قلب در دوران بارداری در اثر تغییراتی است که در سیستم گردش خون رخ می‌دهد. ضربان قلب مادر در چند هفته اول بارداری افزایش پیدا می‌کند. این حالت در اواخر سه‌ماهه دوم تا اوایل سه‌ماهه سوم به بیشترین میزان خود می‌رسد. به‌طورکلی در زمان بارداری ضربان قلب مادر حدود ۱۰ تا ۲۰ ضربه در دقیقه بیشتر می‌شود.

آیا تپش قلب در بارداری طبیعی است؟ این افزایش ضربان قلب در بارداری کاملاً طبیعی است. اما گاهی ممکن است مادر به دلیل یک بیماری قلبی دچار تپش شده باشد. به همین دلیل حتما باید با پزشک خود مشورت کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

برای تپش قلب و آریتمی در بارداری چی بخوریم؟

برخی افراد مصرف داروی وراپامیل برای کاهش تند تند زدن قلب و قطع علائم آریتمی قلبی را توصیه می‌کنند. به هرحال باید توجه داشت که به دلیل شرایط خاص بارداری، نباید بدون توصیه پزشک برای تپش قلب و تنگی نفس در بارداری و علت عرق زیاد و تپش قلب دارو مصرف کنید.

برای تپش قلب و آریتمی در بارداری چی بخوریم؟
به‌طورکلی در زمان بارداری ضربان قلب مادر حدود ۱۰ تا ۲۰ ضربه در دقیقه بیشتر می‌شود.

۶. علت تپش قلب ناگهانی در آقایان و جوانان

علت تپش قلب در جوانان تفاوتی با علت‌های تپش قلب در سنین دیگر ندارد. اما از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند باعث تپش قلب در آنها شود، استرس و اضطراب شدید، واکنش نشان دادن به داروهای ضد حساسیت و موارد دیگر است.

در آقایان معمولا به دلیل استرس، کمبود خواب، ورزش، مصرف کافئین و نیکوتین و شرایط پزشکی مانند بیماری تیروئید، مشکلات قلبی مانند تپش قلب ایجاد می‌شود. گاهی نیز به دلیل مصرف قرص‌های لاغری یا داروهای سرماخوردگی چنین عارضه‌ای بروز می‌کند.

۷. علت تپش قلب هنگام دراز کشیدن چیست؟

یکی از ساده‌ترین دلایلی که باعث تپش قلب در افراد می‌شود، نحوه‌ی خوابیدن آنها است. هنگامی که در خود جمع می‌شوند می‌توانند ضربان قلب را به خوبی احساس کنند و فکر می‌کنند که تپش قلب گرفته‌اند. اما در مواردی که شخص با دراز کشیدن فشار خونش افت می‌کند هم می‌تواند این حس را داشته‌باشد. البته که اضطراب، استرس و افسردگی هم می‌توانند چنین حالت‌هایی را در فرد ایجاد کنند.

گاهی ضربان قلب شدید به دلیل تغییر موقعیت بدن ایجاد می‌شود. زمانی که دراز می‌کشید، شکم و قفسه سینه به قلب و جریان خون فشار وارد می‌کنند. در این حالت گردش خون افزایش پیدا کرده و باید موقعیت خود را تغییر دهید. پس شنیدن صدای قلب هنگام دراز کشیدن امر طبیعی است.

۸. علت تنگی نفس و تپش قلب

تپش قلب و تنگی نفس چگونه رخ می‌دهد؟ اگر تپش قلب همراه با علائمی باشد، ممکن است که نشان‌دهنده‌ بیماری‌های قلبی باشد. در مواردی که تپش قلب با تنگی نفس، نفس کم آوردن، سرگیجه و بی‌حالی همراه می‌شود، نشان‌ندهنده‌ی بیماری‌های قلبی است و باید به متخصص قلب مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام دهد. بیماری‌های قلبی ممکن است در صورت تشخیص داده‌نشدن خطرناک باشند.

۹. تپش قلب در خواب

علت تپش قلب در حالت استراحت و در خواب مانند مواردی که برای دراز کشیدن گفتیم، است. البته اگر فرد بیماری‌های قلبی داشته‌باشد ممکن است که به تپش قلب در حالت درازکش مبتلا شود.

۱۰. علت خشک شدن دهان و تپش قلب

یکی از مواردی که می‌تواند ایجاد تپش قلب کند، دهیدراتاسیون است که به معنی کم آبی بدن است. زمانی که شما آب کمی می‌خورید و یا به علت بیرون بودن در هوای گرم، دچار کم آبی می‌شوید، تپش قلب برایتان اتفاق می‌افتد. در مواردی که دهیدراتاسیون اتفاق می‌افتد، حجم خون هم کاهش پیدا می‌کند و ضربان قلب نامنظم همراه با تپش قلب دیده می‌شود. یکی از علائم دیگری که همراه تپش قلب می‌شود، خشکی دهان است.

۱۱. علت تپش قلب و حالت تهوع

چرا تپش قلب می گیریم؟ برخی اوقات شرایط اضطرابی، عصبی یا استرس طولانی مدت ممکن است باعث شود تا شما علاوه بر مشکلات قلبی، استفراغ را هم تجربه کنید. این مورد بیشتر به حالات ذهنی فرد بستگی خواهند داشت و بهتر است نفس عمیق بکشید و ذهن خود را آرام نگه دارید. سپس به دنبال درمان دارویی باشید.

علت تپش قلب و حالت تهوع چیست؟
یکی از مواردی که می‌تواند ایجاد تپش قلب کند، دهیدراتاسیون است که به معنی کم آبی بدن است.

۱۲. علت گر گرفتگی و تپش قلب

علت داغ شدن بدن و تپش قلب ممکن است با ورزش شدید، اختلال دارویی یا به ندرت یک وضعیت پزشکی مرتبط باشد.. اگرچه تپش قلب نگران کننده است، اما معمولا علت دلشوره و تپش قلب بی دلیل بی‌ضرر هستند. به ندرت علت لرزش بدن و تپش قلب می‌تواند نشانه یک بیماری قلبی جدی، مانند ضربان قلب نامنظم (آریتمی) باشد.

۱۳. تپش قلب و تنگی نفس بعد از خوردن غذا

تپش قلب بعد از غذا خوردن بسیار شایع است و ممکن است در صورت داشتن آلرژی یا حساسیت غذایی رخ دهند. افزایش ضربان قلب برای بسیاری از افراد در طول روز اتفاق می‌افتد. در این موارد بهتر است از ضربان قلب نرمال مطلع باشید:

  • بهترین ضربان قلب برای سالمندان ۶۰ تا ۱۲۰ ضربان در هر دقیقه
  • بهترین ضربان قلب برای چربی سوزی ۱۴۰ تا ۱۷۰ ضربان در دقیقه

۱۴. علت تپش قلب و لرزش بدن هنگام استرس

در صورتی‌که لرز بدن همراه با تپش قلب دیده‌شود،‌ ممکن است که به علت حمله‌ اضطرابی یا تپش قلب حمله پانیک، استرس شدید، واکشن نشان‌دادن به دارو و افت شدید فشار خون باشد. گاهی نیز ممکن است که نامنظم زدن ضربان قلب چنین حالتی را در بدن ایجاد کند. برخی از شرایط روانی هم می‌توانند چنین واکنش‌هایی را ایجاد کنند.

اغلب این دو عارضه یعنی تپش قلب و تب و لرز با هم رخ نمی‌دهند. اما اگر علت تپش قلب، پرکاری تیروئید باشد، منجر به فیبریلاسیون دهلیزی شده و لرزش بدن رخ می‌دهد. معمولا در بیماران دیابتی نیز حملات پانیک این مشکل را ایجاد می‌کنند. برای رفع استرس و اضطراب می‌توانید از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید یا کمی قدم بزنید.

۱۵. کمبود کدام ویتامین باعث تپش قلب میشود؟

تعداد زیادی از مطالعات کمبود ویتامین D را با افزایش خطر ابتلا به آریتمی‌های قلبی و مرگ ناگهانی قلب مرتبط دانستند.

۱۶. علل شایع تپش قلب چیست؟

بعضی از افراد بعد از غذاهای سنگین غنی از کربوهیدرات یا چربی، این مشکل را تجربه می کنند. گاهی مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد مونوسدیم گلوتامات (MSG)، نیترات‌ها یا سدیم می‌تواند باعث ایجاد آن شود. اگر شما پس از مصرف غذاهای خاصی تپش قلب دارید، می‌تواند به علت حساسیت غذایی باشد. دقت به غذاهای مصرف‌شده طی روز برای شناخت غذایی که باید از آن اجتناب کنید، کمک کننده است.

همانطور که گفته شد، ضربان قلب شدید همچنین می تواند با بیماری قلبی مرتبط باشد، و اگر این طور باشد احتمال بیشتری دارد که باعث آریتمی شود. شرایط قلبی که ممکن است منجر به این عارضه شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • حمله قلبی پیشین
  • بیماری‌های عروق کرونر یا گرفتگی رگ قلب
  • نارسایی قلبی
  • مشکلات دریچه‌ قلب مانند بیماری دریچه میترال
  • مشکلات ماهیچه‌ای قلبی

اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید، در معرض ابتلا به تپش قلب هستید:

  • استرس بسیار زیاد
  • بارداری
  • مصرف داروهای حاوی محرک‌ها مانند بعضی داروهای سرماخوردگی و آسم
  • پرکاری تیروئید
  • مشکلات قلبی دیگر مانند آریتمی، نواقص قلبی، حملات قلبی پیشین یا جراحی قلبی پیشین.
تپش قلب بالا چه علائمی دارد؟

سوالات رایج درباره علت تپش قلب

در ادامه به سوالاتی درباره علت تپش قلب پاسخ داده‌شده‌است. با ما همراه باشید.

تپش قلب در دروان کرونا نشانه درگیری قلب است؟ (تپش قلب در کرونا خطرناک است؟)

با شیوع بیماری کرونا علائم این بیماری به‌مرور مشخص می‌شود. کرونا می‌تواند روی قلب نیز تاثیر منفی داشته باشد. از علائم کرونا آن تپش قلب، سرگیجه، درد قفسه سینه و تنگی نفس است. اگر با چنین علائمی روبرو شدید، باید برای تشخیص تپش قلب و کرونا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک تشخیص بیماری قلبی دهد یا برای تشخیص کرونا آزمایش‌هایی را تجویز کند.

تپش قلب چه ارتباطی با استرس و وسواس فکری دارد؟

گاهی اوقات علت وسواس فکری و تپش قلب و دلیل استرس و تپش قلب یکی است. در موقعیت‌های استرس‌زا ضربان قلب بالا می‌رود. همچنین ممکن است شخص به دلیل اختلال اضطرابی (نگرانی بیش از حد) به این عارضه دچار شود.

علت تپش قلب و لرزش بدن در خواب چیست؟

اگر به لرزش بدن هم دچار شوید و تپش قلب هم داشته‌باشید، باید به متخصص قلب مراجعه کنید. البته که استرس و اضطراب از اصلی‌ترین دلایل آن هستند.

عفونت دندان و تپش قلب به هم ارتباط دارند؟

عفونت و تپش قلب، آیا عفونت باعث تپش قلب میشود؟ دندان درد و عفونت دندان به تنهایی نمی‌توانند باعث تپش قلب شوند. اما به طور غیرمستقیم ممکن است که چنین حالتی را ایجاد کنند. مثلا عفونت دندان در بخش‌های دیگر بدن هم پخش شود و باکتری‌ها به قلب سرایت کنند و باعث بروز علائم عفونت قلب شوند. در این موارد می‌توان تپش قلب را همراه با عفونت دندان دید.

چرا تپش قلب بعد از ترک سیگار و مصرف الکل اتفاق می‌ افتد؟

برخی افراد نسبت به الکل چنین واکنشی را نشان می‌دهند. هنگامی که الکل مصرف می‌کنند،‌ قلب آنها شروع به تپش قلب می‌کند. معمولا به این حالت سندروم تعطیلات گفته می‌شود. اگر با مقدار کمی الکل هم این اتفاق بیفتد احتمال این وجود دارد که فرد به بی‌نظمی ضربان قلب مبتلا باشد. که در این حالت حتما باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

علت حس گرما در سینه و تپش قلب و بی حالی چیست؟

در صورتیکه علائمی مانند گرمی و گرگرفتگی و تپش قلب در فرد همزمان با هم دیده‌شوند، ممکن است که علائم استرس حاد، حمله‌ی اضطرابی، تاکی کاردی سوپراونتریکولار و فیبریلاسیون آرتری باشند. تاکید می‌کنیم که اگر این علائم همراه با درد قفسه‌ سینه و فشار در قفسه‌ی سینه باشد، احتمال اینکه یک شرایط اورژانسی پیش آمده باشد، زیاد است.

تپش قلب ناگهانی و درد دست چپ چه زمانی اتفاق می‌ افتد؟

ممکن است که به علت استرس و اضطراب ناگهانی باشد.

آیا کورتیکواسترویید ها موجب تپش قلب می شوند؟

در موارد زیادی افرادی که دوزهای بالای کورتیکواستروئیدها را دریافت می‌کنند به تپش قلب دچار می‌شوند.

علت تپش قلب همراه با سرفه چیست؟

سرفه‌ زیاد، همراه با تپش قلب و فشار خون بالا می‌تواند نشان‌دهنده‌ پنومونی باشد.

علت تپش قلب زیاد چیست؟

ممکن است که ناشی از مشکلات قلبی و یا استرس زیاد باشد.

نمک و تپش قلب به هم ارتباطی دارند؟

نمک فشار خون را بالا می‌برد و این جالت ممکن است که همراه با تپش قلب دیده‌شود.

غلظت خون و تپش قلب به هم مرتبط هستند؟

غلظت خون و ضربان قلب میتوانند به طور غیر مستقیم با هم مرتبط باشند. کم آبی یا کم خونی باعث کاهش حجم خون شده که منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود (زیرا قلب برای حفظ جریان خون کافی سخت‌تر کار می‌کند).

آیا سندروم قلب شکسته باعث تپش قلب بالا میشود؟

بله، سندروم دل شکسته که به عنوان کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو نیز شناخته می‌شود را می‌توان یکی از علائم افزایش ضربان قلب در نظر گرفت.

تشخیص تپش قلب توسط متخصص قلب چگونه صورت می گیرد؟

چگونه بفهمیم تپش قلب داریم؟ روش‌های مختلفی برای تشخیص بیماری قلبی و عوارض آن مانند تپش قلب وجود دارد. برای تشخیص تپش قلب ابتدا پزشک با استفاده از گوشی به صدای قلب گوش می‌دهد و در مورد سوابق پزشکی سوالاتی می‌پرسد.

گاهی شرایط پزشکی مانند غده تیروئید متورم باعث تپش می‌شود. به همین دلیل باید علائم این نوع بیماری‌ها نیز بررسی شود. اگر پزشک مشکوک به علائم اریتمی قلب یا سایر بیماری‌های قلبی شود، برای تشخیص دقیق‌تر از آزمایش‌های زیر یا حتی تست ورزش قلب استفاده می‌کند که این روش‌ها بهترین راه تشخیص گرفتگی رگهای قلب هم هستند.

به دنبال راهی برای رهایی از تپش قلب هستی؟ همین الان از بهترین پزشک نوبت بگیر!ْ

۱. نوار قلب (ECG)

در این آزمایش غیرتهاجمی تکنسین الکترودها را روی سینه می‌چسباند. با استفاده از این الکترودها سیگنال‌های الکتریکی که باعث ضربان قلب می‌شوند، ضبط می‌کند.

۲. مانیتورینگ هولتر

این دستگاه قابل‌حمل و کوچک است. برای ثبت ضربان قلب به‌صورت مداوم از آن استفاده می‌شود. معمولا در این روش ضربان قلب برای ۲۴ تا ۷۲ ساعت بررسی و تپش قلبی که در معاینه معمولی یافت نمی‌شود، در این حالت تشخیص داده می‌شود. در برخی مواقع هم ممکن است آزمایش خون برای چکاپ قلب لازم باشد.

متن انگلیسی:‌
«During sleep, it is normal for a person’s heart rate to slow down below the range for a typical resting heart rate. Between 40 to 50 beats per minute (bpm) is considered an average sleeping heart rate for adults, though this can vary depending on multiple factors.»
ترجمه فارسی:‌
«در طول خواب، طبیعی است که ضربان قلب یک فرد کمتر از محدوده ضربان قلب معمولی در حالت استراحت باشد. بین ۴۰ تا ۵۰ ضربه در دقیقه (bpm) به عنوان ضربان قلب خواب متوسط ​​برای بزرگسالان در نظر گرفته می‌شود، اگرچه این می‌تواند بسته به عوامل متعددی بستگی داشته باشد.»

به نقل از سایت sleepfoundation

۳. اکو قلب

این آزمایش غیرتهاجمی بوده و با استفاده از امواج صوتی تصویری از قلب ایجاد می‌کند. در این تصویر متحرک جریان خون و ساختار قلب مشخص می‌شود.

در این ویدئو دکتر کامبیز پرآذران متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق روش‌های تشخیص و درمان تپش قلب را توضیح می‌دهد.

درمان تپش قلب چگونه است؟

درمان تپش قلب به علت آن بستگی دارد. اغلب، این عارضه بی‌ضرر است و خودبه‌خود از بین می‌رود. در این مواقع هیچ درمانی لازم نیست. اگر پزشک شما علت قطعی پیدا نکرد، احتمالا پیشنهاد می‌کند که از چیزهایی که می‌تواند آغازکننده آن باشد، دوری کنید. استراتژی‌های درمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش استرس و اضطراب از طریق ورزش‌های آرامش‌بخش، یوگا، تای چی، بیوفیدبک، تصورات هدایت شده، آروماتراپی.
  • قطع مصرف غذاهای خاص، مشروبات و سایر مواد از جمله الکل، نیکوتین، کافئین و مواد مخدر.
  • اجتناب از داروهایی که به شکل محرک عمل می‌کنند. برای مثال ممکن است لازم باشد که از داروهای سرفه و سرماخوردگی و مکمل‌های تغذیه‌ای و گیاهی خاصی اجتناب کنید.
  • اگر تغییر سبک زندگی کمک‌کننده نبود، ممکن است با صلاحدید پزشک به تجویز دارو نیاز پیدا کنید. گاهی اوقات این دارو ممکن است بتا بلاکر یا بلاک کننده کانال‌های کلسیمی باشد.
  • اگر پزشک دلیلی برای این مشکل پیدا کرد، روی درمان علت آن متمرکز خواهد شد. درصورتی‌که علت مصرف داروی خاصی باشد ممکن است برای جایگزینی آن داروی دیگری پیشنهاد کند.

اگر تپش با آریتمی تظاهر کند، ممکن است به مصرف دارو یا انجام عمل خاصی نیاز پیدا کنید. همچنین ممکن است به یک الکتروفیزیولوژیست (متخصص ریتم قلبی) ارجاع شوید.

۱. داروی تپش قلب چیست؟ (بهترین قرص های تپش قلب)

پزشک ممکن است از داروهای ضدآریتمی مانند مسدودکننده بتا و مسدودکننده کانال کلسیم برای درمان استفاده کند. این داروها ایمن هستند. اما گاهی اوقات به‌صورت موثر عمل نمی‌کنند. در این شرایط داروهای ضدآریتمی قوی‌تری تجویز می‌شود. تاثیر آلپرازولام بر قلب نیز مانند آسپیرین، شل‌کنندگی رگ‌ها و افزایش جریان خون است.

اگرچه هنوز برای گفتن درمان قطعی تپش قلب زود است اما مصرف قرص متورال برای تپش قلب و رفع علت تپش قلب مداوم هم می‌تواند با تجویز پزشک متخصص کمک‌کننده باشد.

داروی تپش قلب چیست؟
تاثیر آلپرازولام بر قلب نیز مانند آسپیرین، شل‌کنندگی رگ‌ها و افزایش جریان خون است.

دیلتیازم و تپش قلب (داروی پایین آوردن ضربان قلب)

یکی از داروهایی که در درمان نامنظم زدن ضربان قلب و تپش قلب موثر است، دیلتیازم است. بنابراین این دارو برای این افراد تجویز می‌شود.

داروی آرام بخش برای تپش قلب خوب است؟

در صورتی که علت این عارضه شرایطی مانند استرس و عصبانیت باشد، داروی آرام‌بخش می‌تواند در بهبود سلامت قلب موثر باشد. پزشک باتوجه‌به علت ایجاد عارضه از داروهای مختلف استفاده می‌کند.

آیا می توانم بدون مراجعه به پزشک قلب و عروق داروی آرام بخش بخورم؟ آرام‌بخش‌ها عوارض زیادی داشته و مصرف آن‌ها همراه با داروهای دیگر به دلیل تداخل دارویی می‌تواند به بدن آسیب وارد کند. این داروها اعتیادآور بوده و در صورت مصرف زیاد باعث وابستگی شدید می‌شوند. به همین دلیل حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

قرص درمان تپش قلب و اضطراب

گاهی ممکن است دلیل تپش اضطراب و استرس باشد. در این شرایط پزشک برای بهبود عملکرد قلب داروهای ضداضطراب تجویز می‌کند. این نوع داروها باعث آرامش شخص می‌شوند. داروهایی مانند لورازپام یا آلپرازولام ازاین‌دست داروها هستند. اگر باوجود مصرف آن‌ها بازهم دچار تپش شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

۲. درمان ضربان قلب بالا، درمان خانگی استرس و تپش قلب

برای کمک به کنترل تپش قلب در خانه، تکنیک‌های آرام سازی مانند تنفس عمیق، تمرین مدیریت استرس، پرهیز از محرک‌هایی مانند کافئین یا الکل، هیدراته ماندن و ورزش منظم را امتحان کنید. اگر علائم ادامه یافت با یک متخصص مشورت کنید.

۳. داروی گیاهی تپش قلب

از درمان‌های گیاهی برای کاهش علائم بیماری قلبی استفاده می‌شود. برخی از گیاهان می‌توانند در تسکین ضربان قلب شدید و بهبود عملکرد آن موثر باشند. زالزالک یکی از سودمندترین گیاهان برای قلب است. زالزالک به درمان تصلب شرایین، کاهش کلسترول و کنترل فشارخون کمک می‌کند.

دمنوش عناب برای تپش قلب و استرس و درد قفسه سینه مفید است. یک آرام‌بخش خفیف است که به افراد دارای آریتمی و تپش قلب قبل از پریودی نیز کمک می‌کند. دو گیاه دیگر به نام گل ساعتی و بادرنجبویه هم برای درمان ضربان قلب شدید توصیه می‌شوند.

۴. درمان طب سنتی تپش قلب

برای افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند یا جراحی قلب انجام داده‌اند، رایحه‌درمانی با روغن اسطوخودوس می‌تواند مفید باشد. چکاندن چند قطره از این روغن روی دستمال برای درمان بی‌خوابی، خستگی، استرس و ترس کاربرد دارد. در یک تحقیق مشخص شد که رایحه‌درمانی با اسطوخودوس فشارخون و ضربان قلب را در بیماران قلبی کاهش داد.

برخی دیگر از داروهای گیاهی که در طب سنتی برای بهبود تپش قلب استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند؛

  • بابونه
  • سنبل الطیب
  • گل‌گاوزبان
  • بیدمشک
  • گلاب
  • سکنجبین
درمان طب سنتی تپش قلب چیست؟
دمنوش بیدمشک به درمان تپش قلب کمک می‌کند.

عوارض تپش قلب بالا چیست؟

عوارض ضربان قلب بالا (تاکی کاردی) محکم زدن قلب یا تند زدن قلب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش جریان خون به اندام‌های حیاتی
  • کاهش برون ده قلبی و ایجاد علائمی مانند سرگیجه و ضعف
  • افزایش خطر لخته شدن خون که می‌تواند منجر به شرایط جدی مانند سکته مغزی یا آمبولی ریه شود.
  • ایجاد یا بدتر شدن نارسایی قلبی
  • تحریک یا بدتر شدن برخی از ریتم‌های غیر طبیعی قلب (آریتمی) مانند فیبریلاسیون دهلیزی، تاکی کاردی بطنی، یا تاکی کاردی فوق بطنی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دچار تپش قلب هستید و یا دیگر علائم بیماری قلبی در شما ایجاد شده است، باید برای تشخیص بیماری و انجام آزمایش‌های لازم به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. متخصص پس از تشخیص علت تپش، روش‌های درمانی لازم را توصیه می‌کند.

شما می توانید از بهترین دکتر قلب تهران، دکتر قلب شیراز، دکتر قلب اصفهان، دکتر قلب کرج، دکتر قلب مشهد و سایر شهر ها آنلاین نوبت رزرو کنید و زیر نظر بهترین متخصصان قلب و عروق درمان شوید. در سایت دکترتو امکان مشاوره تلفنی و مشاوره با دکتر قلب و عروق آنلاین نیز برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در بیشتر اوقات می‌تواند هشداردهنده باشد، اما خطرناک نیست. به‌عنوان‌مثال اگر دلیل آن اضطراب باشد، با ازبین‌رفتن علت اضطراب این مشکل نیز رفع می‌شود. اما به‌ندرت پیش می‌آید که تپش به علت آریتمی یا دیگر مشکلات قلبی ایجاد شده باشد. در این شرایط باید حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و برای تشخیص بیماری قلبی آزمایش‌های لازم را انجام داد. اگر ضربان قلب بالای ۱۲۰ در حالت استراحت داشته باشید، خطرناک است.

گلاب سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد که در بیماری‌های قلبی و سرطان نقش دارند، محافظت کند.

بله، وجود ضربان قلب جنین نشانه بارداری است. ضربان قلب جنین معمولاً در حدود هفته ششم بارداری با استفاده از تصویربرداری اولتراسوند قابل تشخیص است.

علائم تپش قلب و تنگی نفس شامل ضربان قلب تند یا نامنظم، احساس سبکی سر یا سرگیجه، ناراحتی در قفسه سینه، اضطراب و دشواری در تنفس یا بند آمدن نفس است.

مهم‌ترین دلایل ایجاد آن اضطراب، تیروئید پرکار، کافئین، سیگار کشیدن و بیماری دریچه قلب است.

رژیم غذایی نیز می‌تواند در تپش موثر باشد. برخی غذاها باعث می‌شوند، بعد از غذا خوردن شخص دچار افزایش ضربان قلب شود. به‌عنوان‌مثال سطح پایین پتاسیم و کم‌آبی یکی از دلایل آن است. اگر شخص دچار مشکلات قند خون باشد، غذاهایی با کربوهیدرات بالا و قند فرآوری شده می‌توانند باعث این مشکل شوند.
گاهی آلرژی غذایی باعث اختلال در قلب می‌شود. بهتر است مصرف غذاهای تند را به حداقل برسانید.

تند زدن ضربان قلب نشانه چیست؟ تپش قلب در واقع آگاهی از ضربان قلب است. تقریبا همه افراد در طول زندگی خود این حالت را تجربه کرده‌اند. گاهی ممکن است این مشکل با آریتمی قلب (ریتم غیرطبیعی قلب) همراه باشد. اما ضربان قلب نرمال به‌راحتی حس نمی‌شود و شخص نمی‌تواند ضربان زدن یا تپش آن را تشخیص دهد. معمولا هنگام فعالیت بدنی، استرس یا مصرف کافئین ضربان قلب نرمال به سمت تپش قلب می‌رود.

احساس تپش قلب در گلو یا علت تند زدن نبض گلو معمولاً جدی یا مضر نیست و اغلب خود به خود از بین می‌رود. بیشتر اوقات، به دلیل استرس و اضطراب یا به دلیل مصرف بیش از حد کافئین، نیکوتین یا الکل ایجاد می‌شود.

احساس ضربان قلب در سر، حالت تهوع بعد از غذا به همراه ضربان قلب شدید می‌تواند به دلیل آلرژی یا حساسیت غذایی یا حتی مشکلات قلبی باشد.

تپش قلب چه عوارضی دارد؟ اگر تپش قلب شدید یا کوبیدن قلب به دلیل شرایطی باشد که در آن حفره‌های فوقانی قلب به جای ضربان می‌لرزند (فیبریلاسیون دهلیزی)، خون می‌تواند جمع شده و باعث تشکیل لخته شود. اگر یک لخته از بین برود، شریان مغز را مسدود کرده و باعث سکته می‌شود.

زمانی که نبض یا ضربان قلب بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه باشد، تاکی کاردی نامیده می‌شود. تپش قلب می‌تواند به دلیل آریتمی هم باشد که ضربان غیر طبیعی و سریع قلب است.

ذخیره ضربان قلب تفاوت بین حداکثر (پیک) ضربان قلب و ضربان قلب در حالت استراحت است. حداکثر ضربان قلب شما تعداد ضربانی در دقیقه است که قلب شما در طول ورزش کردن می‌تواند به آن برسد. ضربان قلب در حال استراحت تعداد ضربان در دقیقه زمانی است که ورزش نمی‌کنید.

خیلی بعید است که فرد در اثر تپش قلب بمیرد. اگر تپش قلب دارید،نیاز به بررسی بیشتر دارد زیرا ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تری مانند فیبریلاسیون دهلیزی باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تپش قلب

  1. لیلی گفت:

    سلام مادر من دیروز صبح حالشون یهو بد شد و قلبشون خیلی شدید میزد و دستاشون میلرزید ولی دردی نداشتن فقط قلبشون تند میزد و خودشون میگن خیلی حالشون بد شده و مرگو ب چشم دیدن ولی من حتی نمیدونم مشکل چیه ک درمانش کنیم تا حالا سابقه نداشته ک تپش قلب بگیرن اینم بگم ک زخم معده دارن و شب قبلش غذای سنگین خوردن

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      نباید مشکلات قلبی رو به معده مرتبط بدونین و ابتدا باید بیماری‌های قلبی بررسی بشن. توصیه می‌کنم برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص قلب و عروق مراجعه کنین:
      لیست متخصصین قلب

  2. موسوی. گفت:

    سلام.من۲۶ساله هستم این چند هفته که تپش قلب دارم واقعا اذیت کننده است واین تپش باعث شد که فشارخونم بالا بره وبعدبه دکترداخلی مراجعه کردم گفت تا اخرعمر باید قرص فشار مصرف کنی ولی واقعااا بااین حرفاش استرسم بیشتر شد ولی روز بعدش به متخصص قلب وعروق ازم اکو گرفت ونوار قلب الحمدلله بهم گفت شما استرس داری وباعث شده که قلبت سریع بزن واین تپش روفشارخونتون تاثیر گذاشته وبایدچندتا ازمایش ازجمله برای غلظت خون،کلیه و…..وان شالله این حالت رفع بشه
    به راهنماییتون نیاز دارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      توصیه‌های متخصص قلب کاملا درست بوده و در اسرع وقت برای انجام آزمایشات گفته شده و شروع داروهای ضداضطراب اقدام کنین.

  3. فا گفت:

    سلام اقای دکتر من همیشه تو حالت عادی هم ضربانقلبم خیلی تند میزنه در حدی ک کسی ک کنارم نشسته ک هم متوجه میشه نفس کشیدنم خیلی تند هستش در ضمن سرگیجه و بی حالیم همراهش هست وفشار خونم پایین هستش و اینکه رژیم غذاییم دارم و اصلا وزن کم نمیکنم ایا میتونه همه اینا ب تیرویید ربط داشته کم کار باشه ؟یا این مشکلات ب هم ربط داشته باشن؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      توصیه می‌کنم برای انجام آزمایشات لازم برای بررسی تیروئید به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  4. آرش خلیلی گفت:

    سلام
    من۴۷سال دارم
    شبها دچار تپش قلب وتگرر ادرار ممیشوم
    ضربان قلب رو بیشتر در زیر شکم ویا در رگ گردنم احساس میکنم
    لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام آقای خلیلی عزیز
      علت تپش قلب در شب می‌تونه استرس، عوارض دارویی، کم آبی بدن، افت فشار خون، کم خونی، آریتمی قلبی و مشکلات تیروئیدی باشه. توصیه می‌کنم برای بررسی علت زمینه‌ای به متخصص قلب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین قلب

  5. نامداری گفت:

    سلام.من خانومی ۳۸ ساله هستم.بعضی وقتا مخصوصا شبها از خواب با تپش قلب بیدار میشم و وقتی غذای سنگین میخورم تپش قلب میگیرم‌.دکتر متخصص هم رفتم افتادگی دریچه ی میترال دارم .و قرص پراپرانول با دوز ۱۰ مصرف میکنم. بعضی وقتا سمت چپ قفسه ی سینه ام درد میگیره.فشارم پایینه.یه راهنمایی کنید.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام خانم نامداری عزیز
      توصیه می‌کنیم برای این مشکلتون به متخصص قلب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین قلب

      1. نغمه گفت:

        سلام خسته نباشید تقریبا ۳ یا ۴دفعه دچار تپش قلب شدم داروهای آسم برای مشکلات تنفسی هم مصرف میکنم استرس هم داشته باشم بیشتر میشه علتش چی هست راهنمایی کنین ممنون

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برخی داروهای آسم باعث تپش قلب میشن. علاوه بر این همونطور که خودتون هم گفتین، منشا تپش قلبتون از استرس هم می‌تونه باشه. توصیه می‌کنم برای این مشکلتون به متخصص داخلی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین داخلی

  6. قادربخش رئیسی گفت:

    سلام .دکتر خوبید

    من‌به سه ماه هست پیوند کلیه شدم وتپش قلب دارم البته تپشم زیاد نیست وهمین تپش باعث میشه شبا خوابم نمیبره چکار کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با تجه به سابقه‌ی پیوند کلیه، برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین که لینک نوبت دهی رو براتون ارسال می‌کنم:
      لیست متخصصین داخلی

      1. mahshid گفت:

        سلام. من دختری ۱۸ ساله هستم که بعضی اوقات مخصوصا وقت خواب تپش قلب میگیرم و نفس کم میارم و خیلی داره اذیتم میکنه باید به پزشک مراجعه کنم؟؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین داخلی

        2. مهرداد گفت:

          سلام دکتر من اوایل کرونا کمی استرس داشتم رفتم دکتر گفت ضربانت بالاست و پرانول۲۰ داد از وقتی اون قرصهارو خوردم تپش قلبم ادامه دارشد الانم اگر پرانول نخورم باز تپش دارم ممکنه بخاطر مصرف دارو باشه چون قبلا هیچ مشکلی نداشتم

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          داروی پروپرانولول برای درمان تپش قلب استفاده می شه. برای کنترل علائمتون لازمه که مصرفتون رو ادامه بدین. در صورت عدم بهبودی به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
          لیست متخصصین روانپزشک

  7. مهدیه گفت:

    من ۲۲ سالمه و خیلی بی دلیل الان چندین ماهه که تپش قلب دارم و واقعا ازیت میشم کاملا بی دلیل یهو قلبم تن تن میزنه نفس کم میارم قبلن وقتی استرس میگرفتم اینجوری میشدم ولی این تپش قلب غیر عادیه هر روز هر شب ،دلیل خاصی داره باید به دکتر مراجعه کنم؟!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام مهدیه جان
      وقت بخیر
      توصیه می‌کنیم برای مشکلت به متخصص روانپزشک مراجعه کنی.
      سلامت و شاد باشی
      کسب نوبت از متخصص روانپزشک:
      لیست متخصصین روانپزشک

  8. امید گفت:

    سلام
    من نزدیک به ۳ ۴ ماهه تپش قلب دارم و چه زمان کار پشت سیستم و چه زمان خواب تپش قلب میگیرم حتی زمانی که به چیزی فکر نمیکنم، تنگی نفس خاصی ندارم ولی اذیتم میکنم و نگرانم میکنه، ۲ ماه ورزش بدنسازی رفتم هیچ تاثیری نگذاشت رو تردمیل به راحتی میدوام ولی فرداش دوباره تپش قلب دارم. من هیچوقت همچین حالتی رو نداشتم و نمیدونم از چیه، البته اکثر مواقع بعد تپش قلب نوک انگشتام کمی سر میشه.
    البته این رو هم بگم ۷ ماه پیش پدرم فوت کرد و شوک بزرگی تا الان بهم وارد شده و هنوز باهاش کنار نیومم ممکنه حمله عصبی ناشی از این باشه؟

  9. علی اسکندرلو گفت:

    با سلام وعرض ادب,آقای دکتر من ۴۲ سالمه وحدود یکسال میباشد که به دلیل ظهور کرونا وتعطیلی استخر و سالن فوتسال دیگر فعالیت ورزشی ندارم و از همان زمان و حتی در اواخر فعالیت ورزشی که داشتن دچار تپش قلب و درد در ناحیه قفسه سینه غالبا به هنگام شب میشدم که با مراجعه به پزشک وانجام نوار قلب ،اکو و دوبار تست ورزشی مشکل حل نگردید و در نهایت با انجام سیتی آنژیو و هولتر ضربان قلب۴۸ساعته طبق اظهار نظر پزشک متخصص قلب مشکلی مربوط به قلب وجود نداشته و علایم تپش و تنگی نفس رو ناشی از حملات اضطرابی و پانیک عنوان نمودند در حال حاضر با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک اعصاب و روان(آلپرازولام،ایمی پرامین وپاروکسیتین) تا حدودی بهتر شدم ولی بدلیل ترس از بروز این حملات هیچگونه فعالیت ورزشی مطلقا ندارم که این موضوع برایم آزاردهنده میباشد سوال اینکه آیا این وضعیت تا کی با می باشد و اینکه این بی نظمی نرم افزاری که ناشی از فرمان های نابجای مغزی بوده فردا روز سخت افزار من رو که قلبم اشه و فعلا سالمه دچار بیماریهای قلبی وعوارضی ازجمله سندروم قلب شکسته نکنه سپاسگزارم

  10. مبینا گفت:

    سلام آقای دکتر.من ۲۲ سالمه چند روز هست تپش قلب دارم و خیلی اذیت میشم طوری که نمیتونم بخوابم گاهی اوقات نفس کم میارم و کلافه میشم.علت اصلیش استرس و اظطراب هستش.به محض اینکه به موضوع استرس آوری فکر میکنم حس لرزش در قلب دارم مثل ی خلأ میمونه و نیاز دارم نفس عمیق بکشم.به نظرتون به درمان خاصی نیاز هستش؟؟

    1. مسلم گفت:

      سلام آقای دکتر.من ۲۲ سالمه چند روز هست تپش قلب دارم و خیلی اذیت میشم طوری که نمیتونم بخوابم گاهی اوقات نفس کم میارم و کلافه میشم.علت اصلیش استرس و اظطراب هستش.به محض اینکه به موضوع استرس آوری فکر میکنم حس لرزش در قلب دارم مثل ی خلأ میمونه و نیاز دارم نفس عمیق بکشم.به نظرتون به درمان خاصی نیاز هستش؟؟

      سلام جناب دکتر منم دقیقا همین حالت رو دارم با همین مشخصات بخدا
      راه چاره اش چیه

    2. دکتر سینا سالمی گفت:

      حمله پانیکه

    3. قادربخش رئیسی گفت:

      سلام .دکتر خوبید

      من‌به سه ماه هست پیوند کلیه شدم وتپش قلب دارم البته تپشم زیاد نیست وهمین تپش باعث میشه شبا خوابم نمیبره چکار کنم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        با نظر پزشک، می تونین از قرص پروپرانولو کمک بگیرین.

      2. رحیمه برغمدی گفت:

        سلام آقای دکترحالتون خوبه؟من یک خانم ۳۵ساله هستم و اصلا خبر ندارم ک مشکل قلبی دارم یا نه،دیشب ساعت ۳صبح تپش قلب شدید گرفتم ،دست و پاهام میلرزید،وخیلی ترسیده بودم،مجبور شدم قرص لوزار بخورم، قبلش کمی نمک هم خوردم،خواهشا مرا راهنمایی کنید.

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          علایم افت فشار خون و کم خونی دارید
          در صورت عدم بهبود حتمن به پزشک مراجعه نمایید