دلیل بوی بدن چیست؟ آیا عرق بدبو درمان دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بوی بد بدن یکی از علائمی است که معمولا ناشی از تعریق زیاد است. در مواردی که بوی بد بدن برطرف نمی‌شود، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. چون این مسئله ممکن است ناشی از بیماری‌های خاصی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلیل بوی بدن چیست؟ آیا عرق بدبو درمان دارد؟

بوی بد بدن یکی از مشکلاتی است که می‌تواند بر روی بسیاری از جنبه‌های مهم زندگی شما تاثیر بگذارد. برای شما هم پیش آمده است که وارد اتوبوس یا مترو شوید و بوی بد بدن فرد کناری شما را آزار دهد؟ بوی بد عرق می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد شود. معمولا کسانی که زیاد عرق می‌کنند و کم حمام می‌روند، به بوی بد عرق دچار می‌شوند. اما افرادی هم هستند که بهداشت خود را رعایت می‌کنند، اما از شر بوی بد بدن خلاص نمی‌شوند. برای درمان این مشکل چه باید بکنیم؟

در ادامه به دلایل عرق بدبو پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم روش‌هایی را به شما بیاموزیم که با این بوی بد مقابله کنید. اگر می‌خواهید که بوی بد بدن خود را رفع کنید و یا علت زیاد شدن آن را بدانید، می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید. با مراجعه به دکتر عمومی می‌توانید برای درمان این مشکل اقدام کنید.

بوی بد بدن چیست؟

بوی بد بدن اغلب مرتبط با تعریق زیاد است. تعریق به خودی خود هیچ بویی ندارد، تنها هنگامی که عرق با باکتری‌های روی پوست مواجه می‌شود، بو تولید می‌شود. تعریق بدبو اغلب با تغییر در عادات بهداشتی قابل پیشگیری و درمان است، البته گزینه‌های درمانی پزشکی نیز وجود دارد.

دو نوع غده‌ی عرق در بدن وجود دارد:

  • آپوکرین
  • اکرین

بوی بدن بدن معمولا با ترشحات غدد آپوکرین مرتبط است. اما هر دو نوع غده عرق می‌توانند منجر به بوی غیرطبیعی در بدن شوند.

متن انگلیسی:
«Body odor is caused by a mix of bacteria and sweat on your skin. Your body odor can change due to hormones, the food you eat, infection, medications or underlying conditions like diabetes.»
ترجمه متن:
«بوی بد بدن ناشی از فعالیت باکتری‌ها و وجود عرق بر روی تن شماست. بوی بدن شما تحت تاثیر هورمون‌ها، غذایی که می‌خورید، عفونت‌ها، داروها و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، تغییر می‌کند.»

به نقل از clevelandclinic

علائم همراه با بوی بد بدن چیست؟

بوی بد بدن ممکن است علامتی باشد که به تنهایی در افراد وجود داشته‌باشد و نشانه‌ی بیماری خاصی نباشد. اما گاهی ممکن است به همراه جوش و سوزش در محل تعریق و یا به همراه تورم و درد در محل فولیکول‌های مو همراه باشد که نشانه‌ی عفونت فولیکول‌های مو در ناحیه‌ی تعریق است.

نمی‌دونی چرا بدنت بوی بد می‌ده؟

همین حالا از دکتر مشاوره بگیر!

علت بوی بد بدن چیست؟ (انواع بوی عرق نشانه چیست)

اما چرا بدن ما بوی بدی می‌گیرد؟ این سوال اهمیت زیادی دارد و ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. یکی از اصلی‌ترین علت‌های ایجاد بوی بد بدن، عرق کردن زیاد است. هنگامی که بدن شما زیاد عرق می‌کند، می‌تواند بوی بدی هم بگیرید. به خصوص اگر بهداشت فردی خود را رعایت نکنید. در این صورت احتمال اینکه به بوی بد بدن مبتلا شوید بیشتر هم می‌شود.

علت ایجاد بوی بد بدندرمان بوی بد بدن
کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنیصابون آنتی‌سپتیک و کرم‌های ضدباکتری
دوران بلوغجراحی
تریکومیکوزیس آگزیلاریسلیپوساکشن غدد عرق
دیابت نوع دوبوتاکس بوتولاکس
اریتراسمارعایت بهداشت و استفاده از مواد بهداشتی مثل لوسیون بدن و دئودورانت
تعریق زیاد که معمولا علت عرق سوز شدن استروش‌های درمان طب سنتی
برای درمان بوی بد بدن باید علت آن را بدانید. در این جدول علت‌ها و درمان بوی بد بدن آورده شده است.

۱. بوی بد بدن نشانه چه بیماری است؟ (علت بوی عرق شبیه پیاز)

علت بوی بد بدن بعضی افراد، به بیماری مرتبط است. برای بعضی از افراد تعریق بدبو تنها عامل بوی بد بدن نیست، بلکه ممکن است نشانه مشکل پزشکی دیگری باشد؛ از جمله:

  • تریکومیکوزیس آگزیلاریس: عفونت فولیکول‌های مو زیر بغل
  • اریتراسما: عفونت سطحی پوست
  • عرق سوز: جوش‌های پوستی
  • دیابت نوع دو.
علت بوی بد عرق چیست؟
بدن به علت‌های مختلفی می‌تواند بو بدهد، اما بسیارآزاردهنده است.

۲. علت بوی بد بدن زنان (علت بوی بد عرق زیر بغل زنان)

اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده‌است که چرا بدن برخی از زنان بوی بدی می‌دهد، بهتر است که مکانیسم تولید عرق را به خاطر بیاورید. نمی‌توان گفت که کدام جنسیت بیشتر بوی بدی می‌دهند. معمولا بوی بد عرق بین هر دو جنس دیده‌می‌شود و بیشتر به بهداشت فردی ارتباط دارد. در مواردی ممکن است که بوی بد عرق به علت بیماری باشد. اینکه گاهی زنان بیشتر بوی عرق می‌دهند، ممکت است به علت مدل توزیع چربی باشد. زنان معمولا بازوهای پرتری دارند و در زیر بغل یا نواحی تناسلی بیشتر عرق می‌کند. این بوی بد به علت رعایت نکردن بهداشت و شستشوی کمتر بدن است.

بوی بد بدن در دوران بارداری (علت تغییر بوی عرق بدن)

در دوران بارداری حمام رفتن سخت‌تر می‌شود. یکی دیگر از مواردی که در بارداری می‌تواند بوی بدن را بیشتر کند، تعریق بیشتر است. همچنین وزن زن بالاتر می‌رود. تمامی این موارد در بوی بد بدن در دوران بارداری موثر است. از طرف دیگر در دوران بارداری، بدن شما تغییرات زیادی می‌کند که همین مسئله می‌تواند در افزایش بوی بد بدن موثر باشد. اگر بیشتر از حد نیاز عرق می‌کنید و نگران تغییرات بدن خود هستید، می‌توانید با دکتر عمومی یا دکتر زنان در رابطه با این مسئله مشورت کنید.

زنان در زیر بغل و نواحی تناسلی بیشتر عرق می‌کنند و در دوران بارداری هم این موضوع شدیدتر است و همین مسئله می‌تواند دلیلی برای بوی بد بدن در زنان باشد.

۳. علت بوی بد بدن در دوران بلوغ

از علائم بلوغ در پسران و علائم بلوغ در دختران عرق کردن زیاد است. برای اینکه ببینیم چرا بدن در دوران بلوغ بوی بدی می‌دهد، بهتر است که به تولید عرق توجه کنید:

  • غدد آپوکرین: این غدد عمدتا در زیر بغل، کشاله‌ی ران، و نواحی اطراف پستان قرار دارند. تعریق از غدد آپوکرین غلیظ‌تر از عرق تولید شده توسط غدد اکرین است. همچنین عرق آپوکرین محتوی موادی شیمیایی به نام فرومون است که هورمون‌هایی هستند که بر روی سایر مواد تاثیر می‌گذارند. عرق آپوکرین در هنگام ترشح بدون رنگ و بدون بو است. هنگامی که باکتری‌های سطح بدن شروع به تجزیه‌ی عرق خشک‌شده می‌کنند، بوی آزاردهنده می‌تواند منجر به بوی بد بدن در افراد شود. غدد آپوکرین تا بلوغ فعال نمی‌شوند. به این علت است که بوی بدن در کودکی مشکل محسوب نمی‌شود.
  • غدد اکرین: غدد عرق اکرین در تمام بدن وجود دارند. عرق اکرین نیز در ابتدا بدون رنگ و بدون بو هستند اما محتوی ماده‌ای نسبتا نمکی هستند. هنگامی که باکتری‌ها روی پوست عرق اکرین را تجزیه می‌کنند نیز ممکن است بوی بد ایجاد شود. بوی عرق اکرین ممکن است غذای خاصی که فرد میل کرده‌است (مانند سیر)، الکلی که مصرف کرده‌است، یا داروی خاصی که استفاده می‌کند، را نشان دهد.

۴. علت بوی بد بدن دختر نوجوان

بوی بد بدن نوجوان، به بلوغ آنها مرتبط است. دختران نوجوان تازه به سن بلوغ می‌رسند و غدد عرق آپوکرین در این سنین فعال می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که بعد از رسیدن به بلوغ بوی بد بدن دختران بیشتر می‌شود. البته که با رعایت بهداشت این بو برطرف می‌شود.

۵. علت بوی بد بدن کودکان

کودکان نباید بوی بد بدن داشته باشند و عرق آنها نباید بو داشته باشد. اگر این بو در کودکان دیده‌می‌شود، برای بررسی علت‌های آن باید بررسی‌های لازم انجام شود. در صورتیکه کودک به بیماری خاص و یا عفونتی مبتلا شده‌باشد، ممکن است که به بوی بد بدن مبتلا شود.

علت بوی بد عرق چیست؟
علت‌های بوی بد عرق متنوع است.

۶. کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود؟

کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در بدن شود. یکی از این ویتامین‌ها B12 است. این ویتامین اگر در بدن کاهش پیدا کند می‌تواند بوی بد بدن را ایجاد کند. برخی از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا بوی بدن خود را رفع کنید. برخی از این مکمل‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • منیزیم
  • کلروفیل
  • پروبیوتیک‌ها
  • زینک.

اگر به طور ناگهانی بیشتر یا کمتر از همیشه عرق می‌کنید، یا تعریق بیش‌از‌حد با فعالیت‌های روزانه‌ی شما تداخل دارد و تغییری در بوی بدن احساس می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی برای عرق بدبو به دکتر مراجعه کنیم؟

  • بهتر است اگر به طور ناگهانی بیشتر یا کمتر از همیشه عرق می‌کنید، یا تعریق بیش‌از‌حد با فعالیت‌های روزانه‌ی شما تداخل دارد و تغییری در بوی بدن احساس می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.
  • همچنین اگر بوی بدن ناشی از بیماری‌های عفونی ذکر شده و همراه با جوش‌های دردناک در محل تعریق باشد به پزشک مراجعه نمایید.

برای بوی بد بدن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورتیکه بوی بدن شما آزاردهنده‌ شده‌است و نمی‌توانید با آن کنار بیایید، بهتر است که به دکتر مراجعه کنید. برای درمان این مشکل راه‌کارهایی به شما پیشنهاد داده‌‌خواهدشد که می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. برای دریافت نوبت حضوری از دکتر عمومی در نزدیکی محل زندگی خود می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با وارد کردن تخصص و شهر مورد نظر، از بهترین دکتر عمومی نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی با دکتر عمومی بسیاری از سوالات خود را بپرسید و جواب دهید.

تشخیص دلیل بوی بد بدن چیست؟

برای تشخیص علت بوی بد بدن خود باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. گاهی ممکن است که بوی بد بدن شما به بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط باشد. دکتر ابتدا شما را معاینه می‌کند و از شما شرح حال می‌گیرد. در صورت لزوم آزمایش‌های تشخیصی و تکمیلی برای بررسی علت بوی بد بدن درخواست داده‌می‌شود.

در مواردی مثل بوی بد پا می‌توان به عدم رعایت نکات بهداشتی مشکوک بود. همچنین پوشیدن کفش بد و نامناسب در این مسئله موثر است. اما اگر بهداشت رعایت شود و بوی بد وجود داشته‌باشد، بهتر است که بررسی‌های دقیق‌تر انجام شود.

درمان بوی بد عرق چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که بوی بد بدن را چگونه از بین ببریم! در ادامه برخی از روش‌های درمانی پزشکی بوی بدن عرق آورده‌شده‌است. درمان مناسب بر مبنای شدت مشکل انتخاب می‌شود. در برخی موارد اقدامات پیشگیرانه کافی هستند، در موارد جدی‌تر از بین بردن غدد عرق آزاردهنده ممکن است لازم باشد. گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • بوتاکس: بوتاکس با انسداد مسیر عصبی به غدد عرق باعث می‌شود تعریق غدد عرق متوقف شود. نکته منفی تزریق بوتاکس این است که نیاز به تکرار دارد.
  • لیپوساکشن غدد عرق: در این روش لوله‌های ظریف ساکشن را درست زیر پوست قرار می‌دهند و سپس همان‌طور که آنها را حرکت می‌دهند، غدد عرق را برمی‌دارند. بعد از این درمان احتمال دارد برخی غدد عرق همچنان به جا بمانند. استفاده از لیپوساکشن اولتراسوند نتایج بهتری نشان داده‌است.
  • جراحی: عمل جراحی که اندوسکوپیک سمپاتوتکتومی نامیده می‌شود برای تخریب اعصابی که در قفسه‌ی سینه منجر به تعریق زیر بغل می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحی با تهاجم کمتر به نام الکتروسرجری نیز وجود دارد. اگر بیمار دچار هیدرآدنیت (آبسه‌های پوستی) باشد ممکن است جراح از روش‌های قدیمی‌تری که با برش پوست انجام می‌شود و بعد از انجام اثر به جا می‌گذارند، استفاده کند.
برای درمان بوی بد بدن به چه دکتری مراجعه کنیم؟
برای درمان بوی بد بدن می‌توانید به دکتر غدد مراجعه کنید.

۱. بهترین صابون برای رفع بوی بد بدن

اما برای از بین بردن بوی بد بدن چه باید کرد؟ صابون آنتی‌سپتیک و کرم‌های ضدباکتری حاوی اریترومایسین و کلیندامایسین می‌توانند مفید باشند. این صابون‌ها با از بین بردن آلودگی‌‌ها و عواملی که بوی بد را در بدن ایجاد می‌کنند به شما کمک می‌کنند که بوی بد بدن را برطرف کنید.

۲. قرص برای بوی بد بدن

برخی از قرص‌های ضدعرق هستند که به کاهش عرق کمک می‌کنند. هنگامی که شما کمتر عرق کنید، به دنبال آن کمتر هم بو می‌گیرید. یکی از اصلی‌ترین مواردی که در بوی بدن موثر است وجود عرق است. اگر عرق بدن شما کاهش پیدا کند، بوی بدن هم ایجاد نخواهد شد. پس قرص‌های ضدعرق می‌توانند در این روند به شما کمک کنند.

باکتری‌ها علت ایجاد بوی بد بعد از تعریق هستند، برای همین می‌توانید از صابون و کرم‌های ضدباکتری با قرص‌های ضدتعریق هم استفاده کنید.

۳. درمان بوی بد بدن در طب سنتی

رفع بوی بد بدن با طب سنتی یکی از روش‌های درمان این معضل است. یکی از روش‌هایی که برای درمان بوی بد عرق کاربرد دارد، استفاده از گیاهان دارویی و مواردی است که می‌توانند در برطرف کردن بوی بد بدن موثر باشند. در مطلب گیاهان دارویی و درمان گیاهی بوی بد عرق به این موارد اشاره کرده‌ایم. طب سنتی پیشنهاد می‌کند که بهداشت خود را رعایت کنید و از خوردن خوراکی‌های زیر تا جایی که می‌شود خویشتن‌داری کنید:

  • از مصرف بیش‌ازحد قهوه پرهیز کنید.
  • سعی کنید که غذاهای تند و تلخ حاوی سبزیجاتی مانند شنبلیله و موارد مشابه پرهیز کنید.
  • نوشیدنی‌های الکلی کمتری مصرف کنید.
  • سیر و پیاز کمتری بخورید.
بوی بد بدن نشانه چیست؟
درمان بوی بد بدن روش‌های متنوعی دارد. یکی از روش‌های درمانی استفاده از کیاهان دارویی است.

۴. رفع بوی بد بدن با گیاهان دارویی

رفع بوی بد بدن و زیر بغل با برخی از محصولات گیاهی ممکن است. این محصولات گیاهی شامل موارد زیر هستند:

  • گلاب
  • دارچین
  • هل
  • زعفران
  • سرکه سیب برای شستن زیر بغل
  • نعنا
  • آبلیمو
  • گوجه فرنگی
  • برگ شیرین بیان
  • سدر.

می‌خوای از بوی بد عرق خلاص شی؟ زیر بغلت رو بوتاکس کن!

پیشگیری از داشتن بدن بدبو چگونه امکان پذیر است؟

راهکارهای زیر برای پیشگیری از بوی بد بدن پیشنهاد شده‌اند:

  • برای جلوگیری از بوی بد بدن لازم است لباس‌ها به طور مرتب شستشو شده و لباس‌هایی که عرق روی آنها قرار دارد، تعویض شوند.
  • تراشیدن موهای زیر بغل نیز پیشنهاد می‌شود.
  • ممکن است لازم باشد پس از هربار که یک لباس پوشیده شد، شسته شود.
  • پوشیدن زیر پوش می‌تواند از سرایت عرق به لباس‌های رویی جلوگیری کند.

پیش از آن که هر روش تهاجمی استفاده شود، می‌توان استراتژی‌های بهداشتی را تغییر داد، این کار به کاهش باکتری‌هایی که با عرق واکنش می‌دهند، کمک می‌کند.

  • شستشوی حداقل روزی یکبار با آب و صابون با تمرکز بر محلی که منبع اصلی بوی بد است، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • همچنین دئودورانت قوی یا ضد تعریق می‌تواند نقش اساسی در کاهش بو داشته‌باشد.
پیشگیری از بوی بد بدن چگونه ممکن است؟
یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به بوی بدن شستن لباس‌ها بعد از نشستن عرق بر روی آنهاست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بوی بد بدن می‌تواند در اثر عرق کردن زیاد ایجاد شود. یکی از علت‌های واضح این علامت عرق کردن زیاد است. اما اگر به بهداشت خود برسیم و زیاد هم عرق نکنیم، اما باز هم بوی بد بدهیم، باید به دنبال علت‌های دیگر باشیم. گاهی برخی از بیماری‌ها می‌توانند ایجاد بوی بد در بدن شما بکنند. برای رفع بوی بد بدن می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که بسیاری از آنها خانگی هستند.

اگر بوی بدن شما با روش‌های خانگی هم رفع نمی‌شود و شما را اذیت می‌کند، بهتر است که از دکتر عمومی یا دکتر فوق تخصص غدد نوبت حضوری دریافت کنید. برای مشاوره آنلاین با دکتر عمومی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد می‌توانید از لینک قرار داده‌شده، کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

می‌تواند ناشی از عفونت‌های قارچی و آلودگی باشد.

۵۰ گرم شیرین بیان را در ۱ لیتر آب بریزید و آن را بجوشانید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس از این ماده ۲ تا ۳ بار در روز برای شستن زیر بغل استفاده کنید.

علاوه بر مواردی که در این مطلب اشاره شد، یکی از گیاهانی که در رفع بوی بد بدن تاثیر دارد، روغن درخت چای است. می‌توانید این روغن را زیر بغل خود بزنید.

یکی از مواردی که می‌تواند به رفع بوی بد بدن کمک کند، عصاره گل سرخ است. این عصاره می‌تواند در رفع بوی بد بدن و پاکیزه کردن آن موثر باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بوی بد بدن

  1. پسرلی گفت:

    بدن ما بد بوی دارند چه باید بکنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا از نظر هورمونی و غدد باید بررسی شوید
      در اسرع وقت به متخصص غدد مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  2. امیر علی گفت:

    سلام دکتر ، من بوی عرقم خیلی بده با اینکه هر روز حموم میرم و نظافت شخصی خیلی رعایت میکنم ولی بازی بوی عرقم بده یعنی ۱ دقیقه بعد حموم هم تحرک داشته باشم بوی عرقم بده پاهام هم همین جوره تا کفش میپوشم بو میگره خیلی به خاطر این جریان دارم اذیت میشم لطفا راهنماییم کنید برای درمانش باید چیکار کنم .

  3. محمد گفت:

    سلام..من حدود یک ماه پیش آزمایش دادم دکتر گفت یه مقدار قندت بالاس دارم رعایت میکنم ولی مشکلی که دارم پام خیلی بو میده و عرق می‌کنه بدنم اصلا عرق نمیکنه و بو نمیده فقط مشکل پامه به طوری که زود به زود کفشم هم خراب میشه ی جورایی میپوسه. به نظر شما چکار باید انجام بدم و مشکل از چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محمد عزیز
      احتمال عفونت قارچی در ناحیه پا دارید
      هر روز با شامپو کتوکنازول گا ها را بشویید تا یک هفته

  4. مرتضی مهرابی گفت:

    من هروز میرم حمام ولی بازم بوی عرق میدم چکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مرتضی عزیز
      ممکن است همه ما با مشاهده تعریق پس از حمام احساس کنیم که به یک بیماری خاص مبتلا هستیم. در واقع باید بدانید تعریق پس از حمام نشانه ای از بیماری نیست و تعریقی که چند دقیقه پس از حمام کردن در بدن ما اتفاق می افتد، تنها به دلیل رعایت نکردن برخی از نکات در هنگام حمام است. دوش با آب گرم، رطوبت بالای محیط، پوشیدن لباس زیاد پس از حمام و غیره می توانند از دلایل اصلی تعریق باشند.
      حوله را زیاد روی بدنتان نکشید.
      از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید.
      از محصولات ضدتعریق استفاده کنید.
      از لباس هایی با الیاف پلی استر یا الیاف نایلونی در فصل گرم سال استفاده نکنید