دلایل ایجاد بثورات پوستی زیر پستان چیست و چه علائم و درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بثورات پوستی زیر پستان یا دانه‌های پستانی به طور کلی به چهار دلیل عمده‌ی سرطان، بیماری‌های خود ایمنی، آلرژی و عفونت رخ می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بثورات پوستی زیر پستان

بثورات پوستی زیر پستان چیست؟

بثورات پوستی زیر پستان ممکن است به علت بیماری‌های مختلفی ایجاد شود. به غیر از بروز دانه بر اثر گرما (عرق سوز شدن)، جوش‌ها و دانه‌های زیر سینه به طور کلی دلایل بثورات پوستی زیر سینه به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

برای اینکه دلیل ایجاد بثورات پوستی زیرپستان را تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید، باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

دلایل ایجاد بثورات پوستی زیر پستان چیست؟

۱. عرق سوز شدن

جوش بر اثر گرما (عرق سوز شدن) به علت انسداد غدد عرق رخ می‌دهد. عرق نمی تواند از طریق منافذ سطح پوست خارج شود و در زیر پوست تجمع می‌یابد و باعث التهاب و بثورات جلدی می‌شود. بهترین درمان خنک کردن است. تعریق زیاد به علت گرما و رطوبت بیش از حد، عمدتا باعث بثورات حرارتی می‌شود. جوش‌های حرارتی معمولا بدون درمان برطرف می‌شوند.

۲. عفونت ها

پوست گرم و مرطوب زیر سینه مکانی ایده آل برای عفونت‌های باکتریایی، قارچی و مخمرها است.

کاندیدیازیس

کاندیدیازیس عفونتی است که توسط مخمرها یا همان قارچ‌هایی که باعث عفونت واژن، برفک دهان، و جوش در محل پوشک ایجاد می‌شود. عفونت‌های قارچی اغلب در نوزادان، افراد مبتلا به بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد. مخمرهای کاندیدا در محیط مرطوب و گرم زیر سینه نیز رشد می‌کنند و باعث کهیر می‌شوند که می‌توانند به سمت ایجاد تاول‌های ناراحت کننده و ترک‌های کوچک پوستی نیز پیشرفت کنند. مانند سایر بثورات، کاندیدیازیس می‌تواند بسیار خارش آور باشد. برای درمان کاندیدیازیس، کرم‌های ضد قارچ استفاده می‌شوند. اگر عفونت گسترده تر باشد، دکتر عفونی ممکن است داروهای ضد قارچ خوراکی نیز تجویز کند. نکته‌ی مهم در درمان کاندیدیازیس خشک نگه داشتن پوست است.

عفونت قارچی حلقوی

این عفونت قارچی هیچ ارتباطی با کرم‌ها ندارد و یکی از انواع مختلف عفونت‌های قارچی به نام کچلی است. قارچ‌ها ، موجودات تک سلولی و میکروسکوپی هستند که در هوا، خاک، آب، حیوانات و انسان‌ها یافت می‌شوند. انواع قارچ‌هایی که باعث عفونت قارچی حلقوی و بیماری‌های پوستی مرتبط با آن می‌شوند مانند عفونت قارچی پای ورزشکاران و سوار کاران، از کراتین مرده‌ی پوست تغذیه می‌کنند. کراتین پروتئینی است که در ساختار پوست، ناخن و مو وجود دارد. عفونت قارچی حلقوی، باعث ایجاد لکه‌های قرمز رنگ پوستی با ظاهر حلقه مانند می‌شود. عفونت قارچی حلقوی بسیار مسری است و اغلب از طریق حوله‌ی مشترک، ملافه، حمام و حتی حیوانات خانگی گسترش می‌یابد. استفاده از داروها و کرم‌های ضد قارچ در درمان عفونت قارچی حلقوی موثر است.

۳. آلرژی

کهیر یک واکنش آلرژیک به طیف وسیعی از مواد است، از جمله:

  • مواد غذایی
  • داروها
  • نیش حشرات
  • گرده
  • گیاهان

۴. کهیر

کهیر معمولا قرمز رنگ و به ندرت به رنگ پوست است که می‌تواند به شدت خارش آور باشد. اگر کهیر را فشار دهید، رنگ پریده یا سفید می‌شود. کهیر می‌تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد. کهیر معمولا با آنتی هیستامین‌ها درمان می‌شود. این داروها هیستامین (ماده‌ی شیمیایی طبیعی در پوست که باعث کهیر می‌شود) را مسدود و بلاک می‌کنند. همچنین می‌توانید از کمپرس سرد و داروهای موضعی مانند کرم کورتیزون یا لوسیون کالامین استفاده کنید. اگر به وفور دچار کهیر می‌شوید، پزشک ممکن است شما را به متخصص آلرژی ارجاع دهد. پزشک متخصص آلرژی تعیین خواهد کرد که به چه موادی حساسیت دارید تا در آینده از آن مواد حساسیت زا اجتناب کنید.

۵. اختلالات خود ایمنی

چند اختلال مختلف خود ایمنی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد بثورات زیر سینه شود. اختلالات خود ایمنی بیماری‌های مزمن و غیرقابل درمان هستند که تنها می‌توان علائم آن‌ها را درمان کرد.

نمی‌دونی چرا پوست پستانت تغییر کرده؟

همین الان مشاوره بگیر

۶. اگزما

لکه‌های ملتهب و قرمز رنگ یا قرمز مایل به خاکستری درپوست که به شدت خارش آور می‌باشند، از نشانه‌های اگزما یا درماتیت آتوپیک هستند. اگزما می‌تواند به صورت پیشرفته تر و به شکل برجستگی‌های پر از مایع با خروج ترشحات یا پوسته ریزی، خود را نشان دهد. با گذشت زمان، پوست ممکن است خشک شود و قبل از بازگذشت به حالت انعطاف پذیر قبلی، دوباره دچار سوزش و خارش شود. اگرچه اگزما می‌تواند در هر جای بدن یافت شود اما اغلب در مناطق زیر دیده می‌شود:

  • صورت
  • دست ها
  • پا
  • پشت زانو
  • سطح داخلی آرنج

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد و فقط می‌توان با مرطوب نگه داشتن پوست به وسیله‌ی مرطوب کننده‌های بدون عطر و استفاده از کرم یا ژل کورتیزون برای کنترل خارش، علائم اگزما را کنترل کرد. علائم اگزما ممکن است در اثر موارد زیر تشدید شود:

  • استفاده از صابون‌ها و مواد شوینده‌ی قوی
  • پشم
  • عرق کردن
  • استرس

۷. عود پسوریازیس

پسوریازیس عود شونده یکی از انواع رایج پسوریازیس (بیماری سیستم ایمنی مزمن) است. پسوریازیس عود شونده با لکه‌های صاف و قرمز رنگ در چین‌های پوستی بدن مشخص می‌شود. این بیماری اغلب در زیر سینه ها، زیر بغل و ناحیه‌ی کشاله ران دیده می‌شود. در پسوریازیس عود شونده معمولا پوسته پوسته شدن که در انواع دیگر پسوریازیس وجود دارد، دیده نمی شود. کرم و ژل‌های استروئیدی، خط اول درمان پسوریازیس عود شونده هستند. در موارد شدیدتر از داروهای پوستی که مهار کننده‌ی سیستم ایمنی بدن هستند برای درمان پسوریازیس عود شونده استفاده می‌شود.

۸. تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد بیماریی است که در آن غدد عرق بدن، بیش تر از میزان مورد نیاز برای خنک کردن بدن، عرق تولید می‌کنند. به طور متوسط، یک فرد دارای دو تا چهار میلیون غدد عرق است و روزانه تا یک چهارم لیتر عرق تولید می‌کند. عرق باعث ایجاد محیط مناسبی برای رشد میکروب‌های ایجاد کننده‌ی عفونت می‌شود. علت تعریق بیش از حد ناشناخته است، اما دانشمندان باور دارند که ارثی است. ضد عرق‌ها می‌توانند در زیر سینه نیز استفاده شوند که همچنین به صورت پودر هم در دسترس هستند. اگر این موارد کمک کننده نباشند، پزشک ممکن است یک ضد عرق قوی تر تجویز کند. تزریق بوتاکس و حذف غدد عرق از طریق لیزر یا جراحی، گزینه‌هایی برای درمان موارد شدید تعریق بیش از حد هستند.

۹. بیماری هایلی هایلی

بیماری هایلی هایلی یا پمفیگوس مزمن خوش‌خیم ارثی، یک اختلال نادر و ارثی است که با بثورات متعدد و خفیف در مناطقی از بدن مانند زیر سینه ها، گردن، بین باسن، زیر بغل و کشاله‌ی ران مشخص می‌شود. این بثورات خود به خود به وجود می‌آیند. با گذشت زمان پوست می‌تواند سخت و خشک و دارای ترک‌های دردناک شود. بیماری هایلی هایلی اغلب با کرم یا پماد کورتیکواستروئید یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی و آنتی بیوتیک و نور درمانی فتودینامیک یا لیزر، درمان می‌شود. از موقعیت‌هایی که باعث تعریق زیاد می‌شوند، مانند پوشیدن لباس‌های سنگین و قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم، اجتناب کنید.

اگه می‌خوای پستانت رو معاینه کنی، کلیک کن!

۱۰. سرطان

سرطان التهابی پستان یک فرم بسیار نادر از سرطان با سرعت گسترش بالا است که علائم آن عبارتند از:

  • تغییر رنگ پوست به رنگ صورتی یا قرمز رنگ
  • حفره دار شدن پوست سینه که مانند پوست پرتقال می‌شود.
  • بثورات پوستی مانند جوش
  • نوک سینه به سمت داخل فرو رفته می‌شود.

اگرچه این نوع سرطان پستان نادر است، اما اگر علائم فوق را دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. ترکیبی از شیمی درمانی، جراحی و پرتودرمانی درمان استاندارد برای سرطان التهابی پستان است.

اینفوگرافی بثورات پوستی زیر پستان
اینفوگرافی بثورات پوستی زیر پستان

درمان بثورات پوستی زیر پستان

برخی از کارهایی که می‌توانند در درمان بثورات و دانه‌های زیر سینه کمک کننده باشند، عبارتند از:

  • تا آنجا که ممکن است از پوشیدن سوتین یا سینه بند خودداری کنید، تا زمانی که بثورات کاملا پاک شوند.
  • مطمئن شوید که سوتین یا سینه بند کاملا اندازه باشد.
  • استفاده از پد‌های جاذب رطوبت می‌تواند مفید باشد.
  • پوشیدن لباس‌های گشاد از جنس پنبه و کتان.
  • استفاده از صابون‌های بدون بو، لوسیون و مرطوب کننده ها.
  • اعمال کمپرس سرد به منطقه‌ی آسیب دیده.
  • لوسیون کالامین می‌تواند به کاهش خارش کمک کند.
  • پودر‌های خشک کننده به جلوگیری از جوش کمک می‌کند. نشاسته‌ی ذرت به عنوان یک پودر جاذب رطوبت مفید است اما می‌توانید برخی از بثورات را بدتر کند، به خصوص اگر علت بثورات عفونت قارچی باشد.

پیش آگهی بثورات پوستی زیر پستان

بثورات زیر سینه به ندرت موضوع نگران کننده‌ای است که موجب ناراحتی می‌شود. با شناسایی علت اصلی راش و درمان آن، اغلب بثورات در عرض چند هفته بهبود می‌یابند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چه مواقعی برای درمان بثورات پوستی زیر پستان به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • وجود بیماری مزمن یا بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند
  • دچار تب، تهوع یا استفراغ شوید
  • دردناک بودن بثورات
  • پس از گذشت چندین روز از شروع خود درمانی، بهبودی حاصل نشود
  • بثورات دارای زخم‌های باز باشند که درمان نمی شوند
  • وجود علائم سرطان التهابی پستان، مانند قرمزی پوست، پوست حفره دار و نوک سینه‌ی فرو رفته
امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بثورات پوستی زیر پستان

  1. Mamad گفت:

    سلام من زیر سینم لکه قهوه ای کمرنگ در اومده و اروم آروم زیاد میشه از چی میتونه باشه ممنون اگه راهنماییم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      لکه های پوستی می‌تونه یکی از علایم بیماری های پوستی و خود ایمنی باشد. توصیه می شود متخصص پوست شما را ویزیت کند.
      متخصص پوست

  2. f گفت:

    سلام زیر سینه من لکه های، قهوه ای رنگ بهوجود اومده. وهی، بیشترمیشه ووسط، سینه هم قرمز گمی میخواره ومیسوزه مشکل چیع؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      وجود لکه ها ممکن است بعلت وجود و تجمع رنگدانه زیر پوست باشد. گاهی برخی درماتیت ها هم مب تواند باعث بروز این عارضه گردد
      لطفا به متخصص مراجعه کرده تا بهترین تصمیم اتخاذ شود
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  3. فرشته گفت:

    سلام کیسته باید بری دکتر جراح عمومی تا کیستتو عمل کنه خارج کنه منم بود خوب شد

  4. باران گفت:

    سلام‌من زیرسینم به اندازه یک سکه تیره شده و بعضی وقتابه شدت میخاره باید به پزشک‌مراجعه کنم یااگر کرم یا قرصی هست برا درمان‌امکانش هست راهنماییم‌کنید ممنون

  5. پربسا گفت:

    سلام من مدتی روی سینه هام ناگهانی خارش شدید میگیرم.بین سینه هام جوش ریز سر سفید میزنم پماد میزنم و پاکسازی خوب میشه .و گاهی روی سینه خیلی کم .اونام هم میرن.الان لکه قهوه ای از وسط سینه تا زیر سینه چپم دارم…میگم شاید عرق سوز شده لک شده پماد میزنم …ممنون میشم راهنمایی کنید پوست کل بدنم پرتقالی هست حتی روی سینه هام.اما خارش چند وقت وقت یه بار اذیتم می‌کنه .نیاز به مامو گرافی دارم.متاهل ۳۶سال فرزند ندارم.

  6. M گفت:

    سلام من بای سینم جوشی زد که خودش ترکید و هر چند وقت یک بار باد می‌کنه و دردناکه و خود به خود میترکه من خیلی میترسم که سرطان باشه و خجالت میکشم برم پیش پزشک میشه دلیلشو بگید

    1. فرشته گفت:

      کیسته برو دکتر جراح خوب میشی

  7. شهناز گفت:

    سلام من کلسیتریول میخورم گردن درد هم دارم فیزیوپراپی هم میرم ‌قرص ویتامین ب۱ هم میخورمولی از دیروز سینه امقرمز شده درد دارم زیر سینه ام

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      قرمزی پوست زیر سینه ارتباطی با مصرف این داروها ندارد. آلرژی پوستی یا بیماری پوستی توسط متخصص پوست بررسی شود.
      پزشک متخصص پوست

  8. مینا شهیدی گفت:

    سلام من چند وقتی هستی دوره هاله سینه ام جوش میزنه چند روز اول بزرگ و دردناک هستن بعد کم کم خودش خوب میشه و ناپدید میشه باز چند وقت بعد یکی دیگه. الان چند وقتی نوکه سینه ام از همون جوش‌ها زده بود خودش دردش آروم شد تا اینکه سر باز کرد خودم مرهم سیاه زدم چرکش در اومد دیگه نزدم اما هنوز نوکه سینه ام درد میکنه و یکم سفید شده زیرش. یک سال پیش مامو گرافی دادم و سونو ی سینه گفتن توده داری ولی مشکل نداره اما چون سرطان سینه ارثی هست در خانواده باید هر سال مامو گرافی رو تکرار کنم. من ۳۴ سالم هست میشه راهنمایی کنید بندرعباس پیش کی برم که مشکلمو حل کنه این جوش‌ها نگران کننده اس خیلی میترسم برم دکتر.

  9. مرجان گفت:

    باسلام.
    مامانم ۵۶سالشه.چند ماهیه زیر سینش یک لکه قرمز رنگ اندازه یک سکه ی بزرگ، بوجود اومده.یه مدت درد میکرد،اما الان درد نداره.بعد الان چند روزه زیر اون یکی سینش،هم خمین لک قرمز رنگ بوجود اومده.زیاد پررنگ نیست،وبه گفته ی خودشون،زیر آب بهتر معلوم میشه.هرچی هم میگیم دکتر نمیره.درد هم نداره.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  10. ۲۱ گفت:

    ینی ممکنه جوش روی سینه ک درواقع تقریبا زیربغله نشون دهنده ی سرطان سینه باشه؟من هیچ کدوم از علائم دیگه ی سرطان رو ک گفتینو ندارم.۲۱ ساامه کلا تو خونوادمونم نداشتیم همچین چیزی..ولی تقریبا ۲ ۳سالی هست چن تا جوش مانند اونجا درومدن..جوش ک نیستن بی رنگن.وقتی سوراخشون میکنم اب میاد ازش و یکم دیگه میبینم دوباره مثل قبل شده..ریزن.ولی نمیرن.ممکنه سرطان داشته باشم؟

    1. Mar گفت:

      منم همینتورم