معرفی بهترین روش‌ها برای درمان و رفع چروک پیشانی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان و رفع چروک پیشانی و خط اخم با چند روش امکان‌پذیر است، مانند تزریق بوتاکس، فیلر، لیفت با نخ، درم آبریژن، لایه‌برداری یا لیزر.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
wrinkles on the forehead

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر چین و چروک پیشانی شما زیاد شده است و به دنبال روشی برای درمان و رفع چروک پیشانی هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم، انواع چروک پیشانی چیست؟ با چه روش‌هایی می‌توان این خطوط را رفع کرد؟ آیا روش دائمی برای درمان چروک پیشانی وجود دارد؟ آیا می‌توان با ماساژ چروک‌ها را کاهش داد؟ روشی برای پیشگیری از چروک پیشانی وجود دارد؟

درصورتی‌که می‌خواهید برای درمان و رفع چین و چروک پیشانی به دکتر پوست و مو مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

چروک پیشانی

چروک پیشانی جز خطوطی است که روی پیری چهره تاثیر زیادی دارد. عوامل مختلفی باعث ایجاد چین و چروک صورت شده و می‌توان با روش‌های مختلف آن را درمان کرد. بالابردن ابروها یا اخم کردن باعث انقباض ماهیچه‌های پیشانی شده و به‌مرور خطوطی روی پوست ظاهر می‌شود. در سنین جوانی با انجام مداوم این حرکات پوست به دلیل خاصیت ارتجاعی به‌جای قبل خود بازمی‌گردد. اما در سنین بالاتر با کاهش کلاژن و الاستین، پوست به‌جای قبلی بازنگشته و چین و چروک ایجاد می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع چروک پیشانی

چروک‌های پیشانی انواع مختلفی داشته و هرکدام از روش‌های درمانی روی انواع چروک تاثیر متفاوتی دارند. آنها عبارتند از:

  • خطوط گلابلار: این خطوط، تورفتگی‌های افقی هستند که در سراسر پیشانی دیده می‌شوند. در بالای ابروها می‌توانید این چین و چروک را مشاهده کنید. این خطوط به دلیل انجام حرکات تکراری مانند اخم، لبخند و بالابردن ابروها ایجاد می‌شوند.
  • خط اخم: این خطوط عمودی بوده و بین چشم‌ها قرار دارد. خط اخم همان‌طور که از اسم آن مشخص است، با اخم کردن مداوم ایجاد می‌شود.
چروک پیشانی
ایجاد خطوط افقی روی پیشانی جز معضلاتی است که بسیاری از افراد برای درمان آن اقدام می‌کنند.

علت چروک پیشانی و خط اخم

همانند دیگر بخش‌های صورت و بدن، روند پیری روی پوست پیشانی هم تاثیر می‌گذارد. مهم‌ترین علت ایجاد چروک پوست در این ناحیه افزایش سن است. اما نمی‌توان عوامل دیگر را نادیده گرفت. از دلایل چروک پیشانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید
  • ایجاد حالات تکراری در پیشانی مانند اخم کردن
  • کاهش عضلات صورت
  • ایجاد فشار روی صورت (به‌عنوان‌مثال خوابیدن روی صورت)
  • جاذبه زمین
  • آلودگی
  • ژنتیک.
اینفوگرافی روش‌های رفع چین و چروک پیشانی
اینفوگرافی روش‌های رفع چین و چروک پیشانی

ازبین‌بردن چروک پیشانی

روش‌های مختلفی برای کاهش چین و چروک پیشانی وجود دارد. برخی از روش‌ها مانند استفاده از محصولات ضدچروک جز روش‌های خانگی بوده و برخی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست که نیاز به مراجعه به کلینیک داشته و باید زیر نظر پزشک انجام شود. البته دقت داشته باشید که هیچ یک از این روش‌ها چین و چروک را به طور کامل از بین نمی‌برند. در ادامه روش‌های پزشکی ازبین‌بردن چروک پیشانی را ذکر کرده و سپس روش‌های درمان خانگی را توضیح می‌دهیم.

۱. لیزر چروک پیشانی

یکی از روش‌های جوانسازی پوست لیزردرمانی است. چندین نوع لیزر برای رفع چروک وجود دارد. معمولا برای رفع چروک پیشانی از لیزر فرکشنال استفاده می‌شود. اشعه این نوع لیزر به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و سلول‌های پوستی را تحریک می‌کند. لیزر فرکشنال علاوه بر درمان چروک پیشانی، پوست را چند درجه روشن کرده و کلاژن و الاستین پوست را افزایش می‌دهد.

۲. ترماژ

ترماژ روشی عالی برای درمان چروک پیشانی است و به‌تازگی بسیار طرف‌دار پیدا کرده است. در این روش از فناوری فرکانس رادیویی استفاده می‌شود. فرکانس به درونی‌ترین لایه‌های پوست نفوذ کرده و حرارت ایجاد می‌کند. این حرارت کلاژن را تحریک کرده و باعث بهبود بافت پوست می‌شود.

۳. تزریق بوتاکس

یکی از روش‌های رفع چروک پیشانی تزریق بوتاکس است. بوتاکس در واقع سم بوتولینوم است و با تزریق به ماهیچه‌های خاص باعث فلج شدن آنها می‌شود. در این شرایط ماهیچه توانایی انقباض را از دست داده و در حرکاتی مانند اخم، پیشانی دچار چین و چروک نمی‌شود. این روش موقت بوده و برای حفظ نتایج باید هر ۳ یا ۴ ماه یک‌بار بوتاکس تزریق شود.

بوتاکس برای درمان و رفع چروک پیشانی
در این تصویر می‌توانید تفاوت خطوط پیشانی را قبل و بعد از تزریق بوتاکس مشاهده کنید.

۴. تزریق فیلر

تزریق فیلر‌های حاوی اسید هیالورونیک می‌تواند به جوان‌سازی پوست پیشانی و رفع خطوط کمک کند. این نوع پرکننده‌ها چین‌وچروک‌ها را پر کرده و باعث ازبین‌رفتن خطوط می‌شوند. تزریق فیلر چربی علاوه بر ایجاد حجم در فضاهای خالی باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود. در عرض چند ماه تولید کلاژن در پوست افزایش می‌یابد. فیلر روشی موقت بوده و معمولا بین ۶ ماه تا ۲ سال دوام دارد.

۵. رفع چروک پیشانی با نخ

برای رفع چروک پیشانی می‌توان از تکنیک لیفت با نخ هم استفاده کرد. در این روش نخ‌های مخصوصی از جهات مختلف وارد پوست می‌شود. متخصص از زاویه مناسب نخ‌ها را کشیده و افتادگی پوست را رفع می‌کند. در روش لیفت با نخ، از نخ‌هایی استفاده می‌شود که دندانه‌های ریز دارند و در پوست گیر می‌کنند. به همین دلیل با کشیدن آن چروک‌ها از بین می‌روند. این نخ‌ها علاوه بر کشیدگی پوست، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند.

۶. پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت)

در روش پی آر پی خون از بدن شخص گرفته شده، سپس پلاسمای غنی از پلاکت برای فرایند درمان استفاده می‌شود. پی آر پی در واقع پروتئین غلیظ پلاسمای غنی از پلاکت است که فاکتورهای رشد آن نسبت به خون کامل‌تر است. این روش تقریبا بی‌خطر بوده و به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.

۷. لایه‌برداری پوست

با انجام لایه برداری پوست سلول‌های پوستی پیر و مرده از سطح پوست جدا می‌شود. این فرایند به تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند. به‌خصوص افرادی که پوست خشک دارند، این سلول‌های مرده پوسته پوسته شده و علاوه بر ایجاد چروک باعث کدر شدن پوست می‌شوند. دقت داشته باشید که با لایه‌برداری نمی‌توان چین و چروک عمیق را از بین برد. این روش تنها چروک‌های سطحی را برطرف کرده و ظاهر پوست را شفاف می‌کند.

۸. درم آبریژن

درم آبریژن نوعی روش لایه‌برداری پوست است که در آن با ابزار چرخشی لایه‌های مرده پوست برداشته می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان خطوط ریز را برطرف کرد. همچنین لک‌های پوستی و جای آکنه نیز تا حدودی برطرف می‌شود.

۹. لیفت پیشانی با جراحی

لیفت ابرو و پیشانی با جراحی یکی از گران‌ترین روش‌ها برای رفع خطوط پیشانی است. در این روش پوست صورت از قسمت پیشانی و ابروها کشیده شده و پوست اضافی برداشته می‌شود. این نوع جراحی ریسک زیادی دارد، اما نتایج آن دائمی بوده و خطوط عمیق را می‌تواند تا حد زیادی کاهش دهد. معمولا پزشک پیشنهاد می‌دهد، لیفت پیشانی همراه با لیفت بخش‌های دیگر صورت انجام شود تا چین و چروک در همه بخش‌ها به طور یکسان کاهش پیدا کند.

۱۰. رفع دائمی چروک پیشانی

در میان روش‌های ذکرشده تنها روشی که به طور دائمی چروک پیشانی را رفع و درمان می‌کند، عمل چروک پیشانی است. انجام عمل جراحی برخلاف روش‌های دیگر دوران نقاهت داشته و نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. به همین دلیل پزشک برای همه افراد این روش را پیشنهاد نمی‌دهد.

به دنبال بهترین روش برای جوانسازی پوستت هستی؟

همین حالا مشاوره بگیر!

درمان و رفع چروک پیشانی در منزل

اگر به دنبال کاهش چین و چروک پیشانی با روش‌های خانگی هستید، برخی از اقدامات می‌تواند به شما کمک کند. این نوع اقدامات همانند روش‌های پزشکی نتیجه فوری ندارند. باید مدت‌زمان طولانی برای رسیدن به نتیجه مطلوب صبر کنید. برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • هر روز صبح از کرم ویتامین C و کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • از محصولاتی استفاده کنید که اسید هیالورونیک بالایی دارند.
  • شب‌ها قبل خواب از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید.
  • از سرم‌های پپتیدی استفاده کنید. این محصولات علاوه بر تحریک تولید کلاژن، هیدراتاسیون پوست را افزایش می‌دهند.
  • از دستگاه تونینگ در خانه استفاده کنید. این دستگاه جذب مواد فعال را افزایش می‌دهد.
  • با استفاده از روغن یا محصولات دیگر پیشانی خود را ماساژ دهید.
  • هر روز ورزش کنید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • مصرف سیگار و الکل را محدود کنید.
  • حداقل هفته‌ای یک‌بار از ماسک صورت استفاده کنید.

کرم ضدچروک پیشانی برای رفع چین و چروک مفید است؟

اگر به دنبال کرم برای رفع چروک پیشانی هستید، باید دقت کنید، محصولات حاوی رتینول خریداری کنید. رتینول از محصولات جانبی ویتامین A است و برای درمان آکنه و چین و چروک توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است. این نوع محصولات تولید کلاژن را افزایش داده و گردش سلولی پوست را بهبود می‌دهند. بهتر است از این محصولات شب قبل از خواب استفاده کنید. زیرا رتینول در نور خورشید از بین می‌رود.

برخی از کرم‌های ضدچروک نیز خاصیت لایه‌برداری داشته و باعث ازبین‌رفتن سلول‌های مرده و کدر می‌شوند. این نوع کرم‌ها باید گلیکولیک اسید یا آلفا هیدروکسی اسید داشته باشند. اسید گلیکولیک ماده اصلی در لایه‌بردارهای شیمیایی است.

بهترین کرم ضدچروک پیشانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برندهای مختلف ایرانی و خارجی انواع مختلفی از محصولات مراقبت از پوست را برای کاهش چین و چروک صورت ارائه کرده‌اند. انتخاب از میان این تعداد برند کار دشواری بوده و نیاز به مشورت با افراد دیگر دارد. به همین دلیل چند مورد از بهترین کرم‌های ضدچروک پیشانی را برای شما ذکر کردیم تا انتخاب راحت‌تر باشد.

  • کرم ضدچروک شب پریم
  • کرم ضدچروک سی گل حاوی ویتامین C
  • سرم ضدچروک و روشن‌کننده مدیلن
  • کرم ضدچروک بالای ۴۰ سال سینره
  • لوسیون ضدچروک آردن
از بین بردن خط پیشانی
معمولا با روش‌هایی ماند تزریق بوتاکس یا فیلر می‌توان خط پیشانی را از بین برد.

از بین بردن چروک پیشانی با ماساژ

با انجام ماساژ به طور مرتب می‌توان به افزایش گردش خون در پوست کمک کرد و کلاژن‌سازی را افزایش داد. برای این کار می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون استفاده کنید. همچنین می‌توانید زمان استفاده از محصولات مراقبتی برای جذب بهتر آنها ماساژ انجام دهید. این اقدام باید به یک روتین روزانه تبدیل شود تا در مدت‌زمان طولانی نتایج آن قابل‌مشاهده باشد.

ماسک قوی برای چین و چروک پیشانی

ماسک‌های مختلفی برای رفع چروک پیشانی توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید از بازار ماسک صورت تهیه کنید، بهتر است از ماسک‌های ورقه‌ای به‌جای ماسک کرمی استفاده کنید. این ماسک‌ها قدرت نفوذ بیشتری دارند. اما اگر می‌خواهید در خانه ماسک طبیعی درست کنید، می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • ماسک خیار و آلوئه‌ورا: مقداری ژل آلوئه‌ورا و آبلیمو را داخل دو قاشق ماست ریخته و خوب هم بزنید. سپس چند برش خیار را به این خمیر آغشته کرده و روی پیشانی قرار دهید. این ماسک علاوه بر کاهش چین و چروک باعث آبرسانی هم می‌شود.
  • ماسک عسل و پودر کاکائو: کاکائو مواد مغذی زیادی دارد و عسل پوست را تسکین می‌دهد. یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق چایخوری کاکائو و دو قاشق چایخوری شیر را با هم مخلوط کرده و این ترکیب را روی پوست قرار دهید. پس از ۲۰ دقیقه می‌توانید صورت خود را بشویید.
  • ماسک زردچوبه و کشک: زردچوبه قدرت درمانی خوبی دارد و کشک حاوی اسیدلاکتیک است. این ترکیب برای ماسک ضد پیری بسیار مناسب است. یک قاشق چایخوری کشک و مقداری زردچوبه را ترکیب کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی پیشانی خود قرار دهید.

روغن زیتون برای چروک پیشانی

روغن زیتون حاوی ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب طبیعی است. به همین دلیل برای محافظت از پوست و رفع چین و چروک توصیه می‌شود. شما می‌توانید از این روغن برای ماساژ پیشانی استفاده کنید.

وازلین برای از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

در گذشته از فواید وازلین برای رفع چروک صورت بسیار گفته می‌شد. اما امروزه مشخص شده است که وازلین در رفع چین و چروک صورت تاثیری ندارد. البته وازلین مرطوب‌کننده بسیار خوبی است. اما هیچ یک از موادی که برای جوان‌سازی پوست لازم است، ندارد.

درمان خط اخم
خط اخم خطی عمودی بین دو چشم است که در برخی افراد بسیار عمیق می‌شود.

از بین بردن خط اخم

خط اخم جز خطوط عمیق پیشانی است که معمولا با روش‌هایی مانند محصولات مراقبت پوست یا لایه‌برداری از بین نمی‌رود. خط اخم خطی عمودی بین دو ابرو است که به دلیل اخم کردن در سال‌های طولانی ایجاد می‌شود. برای از بردن خط اخم پزشک می‌تواند از روش‌های زیر استفاده کند.

  • تزریق بوتاکس: بوتاکس به محل خط اخم تزریق شده و با فلج شدن این ماهیچه، هنگام اخم کردن خطی ظاهر نمی‌شود.
  • تزریق فیلر: این پرکننده دقیقا روی خط اخم تزریق شده و چروک را پر می‌کند.
  • لیزردرمانی: با لیزردرمانی تولید کلاژن تحریک شده و خط اخم کمرنگ می‌شود.
  • عمل جراحی: با عمل جراحی می‌توان پوست پیشانی را تا جای ممکن کشید و خطوط روی پوست از جمله خط اخم را از بین برد.

بهترین روش برای از بین بردن خط اخم عمیق پیشانی چیست؟

بهترین روش برای رفع خط اخم به عمق چین و چروک بستگی دارد. اگر خط اخم خیلی عمیق نباشد، با لیزردرمانی می‌توان به‌مرور آن را برطرف کرد. معمولا برای درمان این مشکل بوتاکس تزریق می‌شود. بوتاکس به دلیل فلج کردن ماهیچه این ناحیه از عمیق‌تر شدن خط اخم در پیری جلوگیری می‌کند.

زمانی که خط اخم عمیق شده باشد و در حالت عادی هم ثابت باقی بماند، دیگر نمی‌توان با بوتاکس مشکل را برطرف کرد. در این شرایط احتمال دارد متخصص تزریق فیلر را پیشنهاد دهد.

می‌خوای از شر چین و چروک‌های صورتت خلاص شی؟ نوبت بگیر!

پیشگیری از ایجاد چین و چروک پیشانی

چین و چروک پیشانی با افزایش سن ایجاد می‌شود. این فرایند جز طبیعی از روند پیری است. اما با تغییراتی در سبک زندگی می‌توان این روند را کند کرد. برای جلوگیری از پیری زودرس و صاف ماندن پوست پیشانی می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. اشعه خورشید تاثیر زیادی در روند پیری دارد. روزانه از کرم ضدآفتاب با SPF بالای ۱۵ استفاده کنید.
  • استرس را مدیریت کنید. استرس طولانی‌مدت باعث چروک شدن پوست می‌شود. برای کاهش استرس از روش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن، رایحه‌درمانی و خواب کافی استفاده کنید.
  • آب زیاد بنوشید. پوست خشک زودتر دچار چین و چروک می‌شود. آبرسانی از داخل به بیرون بسیار مهم بوده و باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. افزایش مصرف ویتامین C و اسید لینولنیک (اسید چرب امگا ۳) در رژیم غذایی خشکی پوست و خطر چین و چروک را کاهش می‌دهد.
  • سیگار را ترک کنید. یکی از عوامل اصلی پیری زودرس سیگار است. دود سیگار تولید کلاژن را کاهش داده و خاصیت ارتجاعی پوست را کمتر می‌کند.

برای رفع چروک پیشانی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر چین و چروک پیشانی شما زیاد است و به دنبال راهی برای درمان و رفع چروک پیشانی هستید، باید به دکتر زیبایی مراجعه کنید. پزشک با بررسی میزان چین و چروک و نوع خطوط ایجاد شده روش‌های مناسب را به شما معرفی می‌کند. گاهی ممکن است با روش‌هایی مانند لایه‌برداری مشکل برطرف شود و گاهی نیاز به تزریق فیلر یا بوتاکس است. در برخی افراد نیز تنها گزینه جراحی است.

برای پیداکردن بهترین متخصص پوست و مو و زیبایی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر خطوط پیشانی شما کم است، می‌توانید با محصولات مراقبت از پوست و انجام روش‌هایی مانند لایه‌برداری، بافت پوست را بهبود دهید. اما اگر این خطوط عمیق شده‌اند، دیگر نمی‌تواند برای درمان و رفع چروک پیشانی فقط به محصولات مراقبتی تکیه کرد. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید تا انواع روش‌های پزشکی بررسی شود. برای درمان خط اخم به دلیل عمیق بودن آن احتمال دارد، متخصص تزریق فیلر یا ژل را توصیه کند. برای رفع خطوط افقی پیشانی نیز بوتاکس می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.

از میان روش‌های مختلف پزشکی نمی‌توان بهترین روش را معرفی کرد. متخصص باید باتوجه‌به میزان چین و چروک پیشانی و نیاز مراجعه‌کننده بهترین روش را پیشنهاد دهد. گاهی خطوط بسیار کم بوده و نیازی به انجام روش‌های پزشکی نیست. اما گاهی پزشک برای پیشگیری از افزایش چین و چروک روش‌های پزشکی مانند تزریق بوتاکس، فیلر، لیفت با نخ یا پی آر پی را پیشنهاد می‌دهد. متداول‌ترین روشی که در کلینیک‌ها انجام می‌شود، تزریق بوتاکس است. این روش علاوه بر درمان خط پیشانی، یک نوع روش پیشگیری هم به حساب می‌آید.

تکنیک‌های مختلفی برای ماساژ پیشانی وجود دارد که می‌تواند به افزایش گردش خون در این ناحیه کمک کند. مقداری روغن به دستان خود بمالید و انگشتان خود را در مرکز پیشانی قرار دهید. با فشار کمی انگشتان را به سمت بیرون حرکت دهید. حرکت دیگری که می‌توانید انجام دهید، این است که از ابروها تا خطر رویش مو حرکات روبه‌بالا انجام دهید. برای انجام حرکات عمودی باید از انگشت شست استفاده کنید. اما در حرکات عمودی انگشتان دیگر باید نزدیک به هم قرار بگیرند و ماساژ انجام شود.

از حدود ۲۰ سالگی خطوط افقی روی پیشانی ایجاد می‌شود. اما چین و چروک‌هایی که به‌وضوح دیده شوند، معمولا پس از ۳۰ سالگی خود را نشان می‌دهند. این خطوط افقی به دلیل بالابردن ابروها و حالات تکراری صورت در سنین پایین ظاهر می‌شوند.

معمولا در جوانی چین و چروک این ناحیه بسیار خفیف بوده و با محصولات مراقبت از پوست می‌توان تا حدودی چروک‌ها را کاهش داد. اما اگر احساس می‌کنید دچار پیری زودرس شده‌اید و قبل از ۳۰ سالگی چروک‌ها به‌وضوح دیده می‌شوند، باید برای درمان و پیشگیری از افزایش چروک‌ها به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

پیشانی مردان نسبت به زنان عضلانی‌تر است و با افزایش سن چروک‌های عمیق‌تری روی صورت آنها ایجاد می‌شود. خط پیشانی مردان معمولا با روش‌هایی مانند استفاده از محصولات مراقبت از پوست یا لایه‌برداری برطرف نمی‌شود و باید به دنبال روش‌های دیگری مانند تزریق ژل یا حتی جراحی باشند.

انجام برخی از حرکات ورزشی مانند یوگای صورت جلو آینه می‌تواند در بهبود سلامت پوست و تقویت عضلات صورت موثر باشد. البته نباید از این روش انتظار تغییرات زیادی داشته باشید. زیرا چین و چروک به دلیل ازدست‌دادن چربی و تجزیه کلاژن ایجاد می‌شود. ورزش صورت عضلات این ناحیه را تقویت کرده و تاثیر زیادی روی خطوط پیشانی ندارد.

برخی از ورزش‌های صورت که با حرکت‌دادن عضلات پیشانی، ابرو، چشم، دهان و گردن انجام می‌شوند، می‌توانند به‌مرورزمان برخی از چین‌وچروک‌ها را کاهش دهند. البته اگر به دنبال روشی با نتیجه بالا هستید، انجام ورزش صورت شما را ناامید می‌کند.

علل مختلفی باعث ایجاد چین و چروک در این ناحیه و بخش‌های مختلف صورت می‌شود. روند پیری باعث کاهش تولید کلاژن پوست شده و چین و چروک را افزایش می‌دهد. در ناحیه پیشانی یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد خطوط، حالات تکراری صورت است. بالا دادن ابروها یا اخم کردن خطوط زیادی روی پیشانی ایجاد می‌کند. انجام این کارها به‌صورت یک عادت باعث افزایش خطوط پیشانی می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره چروک پیشانی

  1. اسکندری گفت:

    سلام برای برای چروک خط پیشانی چه کارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ازکرم های ابرسان خوب استفاده کنید
      از بوتاکس با حجم کم خم می توانید بهره ببرید

  2. سمیر بلوچ گفت:

    سلام وقت بخیر من پیشانیم چروک داره رفتم دکتر چابهار واسه بوتاکس پیشانی دکتر بهم گفت اینا نمیرن چروک ها ذائمی نیستن ۷ ماه دوباره میان بیرون ولی ی چیزی دیگه هم گفت گفت اگه تا سه سال بیایی شاید دائمی گم بشن چروک پیشانی ها روش های دیگه نیست ک چروک پیشانی ها گم بشن دیگه نیان بیرون چروک پیشانیم خیلی زیاده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله درست گفتند
      می توانید بوتاکس را انجام دهید

  3. مهدی گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه و یه چروک دارم رو پیشونی و با یدونه تکوم دادن چروک تو رفتیگی معلوم میشه اگه هم اخم نکنم تکوم ندم باز یه خط رو پیشونیم معلومه چکارکنم خوب شه