پیش دیابت چیست و چقدر خطر دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پیش دیابت به حالتی گفته می‌شود که قند خون بالاتر از حد طبیعی است ولی هنوز به دیابت تبدیل نشده‌است. اگر در بیشتر از دو بار اندازه‌گیری قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد، احتمال پیش دیابت وجود دارد. پیش دیابت در صورت عدم درمان می‌تواند به دیابت نوع دوم تبدیل شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
پیش دیابت چیست

پیش دیابت یا پره دیابت (Prediabetes) یعنی میزان قند خون از حالت طبیعی و نرمال بیشتر می‌شود. اگر پیش دیابت به‌ درستی کنترل و درمان نشود به بیماری دیابت نوع ۲ تبدیل خواهد شد. پره دیابت معمولا همیشه علائم و نشانه ندارد بنابراین حتما باید آزمایش قند خون بدهید به خصوص در مواردی که ریسک بیماری بالا است. کاهش وزن و لاغری، ورزش منظم و سالم‌خواری از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند اثر Prediabetes را معکوس کرده و از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با این بیماری، علائم و نشانه‌های آن در زنان و مردان و دلایل ابتلا به این بیماری بیشتر آشنا شوید. پیشنهاد ما این است که برای دریافت مشاوره دیابت از دکتر غدد یا دکتر داخلی به صورت آنلاین یا تلفنی و یا معاینه حضوری سری به سایت دکترتو بزنید.

پیش دیابت چیست؟

پره دیابت یکی از بیماری های شایع غدد است که در آن میزان قند خون از حد نرمال بالاتر می‌رود، اما آنقدر زیاد نیست که آن را دیابت بدانیم. احتمال ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به Prediabetes طی پنج تا ده سال بعد از ابتلا ۵۰ درصد است، اما با اتخاذ تدابیر و اقداماتی می‌توان آن را کنترل کرد و از تبدیل شدن به دیابت نوع ۲ جلوگیری نمود. به همین دلیل هم انجام چکاپ برای افراد دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

میزان قند خون در پیش دیابت چقدر است؟

میزان قند خون ناشتا کمتر از ۹۹ نرمال است. اگر میزان قند خون فرد ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم باشد، یعنی فرد مبتلا به این بیماری است و میزان گلوکز بالاتر از ۱۲۶ میلی‌گرم نشان‌دهنده ابتلا به دیابت است. به‌طورکلی، عدد کمتر از ۱۴۰ میلی گرم طبیعی است و بازه ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی‌گرم نشانه ابتلای به این بیماری است.

پیش دیابت در کودکان

Prediabetes در کودکان زمانی روی می‌دهد که میزان قند خون کودک از حد نرمال بیشتر شود، اما این میزان آنقدر بالا نیست که بگوییم فرد دیابت نوع دو دارد. Prediabetes در کودکان را می‌توان نشانه هشداری تشخیص دیابت تیپ ۲ دانست. والدین این کودکان باید به‌ شدت مراقب باشند، چراکه کودکان مبتلا به Prediabetes بیشتر در معرض ابتلا به دیابت تیپ ۲ و دیابت کودکان هستند. بیماری که عوارض جدی و خطرناک بلند مدتی دارد.

پیش دیابت در نوجوانان

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که از هر ۵ نوجوان یک نوجوان مبتلا به این بیماری است و از هر ۴ نفر بزرگسال یک نفر با Prediabetes زندگی می‌کند. تقریبا از هر پنج نوجوان بین سن ۱۲ تا ۱۸ سال و هر ۴ جوان در بازه سنی ۱۹ تا ۳۴، یک نفر با این بیماری زندگی می‌کند.

پیش دیابت در بارداری

Prediabetes بارداری، واژه مفهومی جدیدی است که در آن فرد پیش از بارداری دیابت ندارد. در این وضعیت میزان قند خون در ماه‌های نخست بارداری از حد استاندارد و طبیعی بالاتر می‌رود، اما این افزایش آنقدر نیست که با معیارهای ابتلا به دیابت بارداری همخوانی داشته باشد. زنان مبتلا به Prediabetes بارداری را می‌توان در همان اوایل بارداری مثلا هفته ۱۲، با آزمایش گلیسمی، ارزیابی اندام‌های درونی با سونوگرافی یا ارزیابی گلوبولین یا آدیپونکتین شناسایی کرد.

پیش دیابت چیست
اگر قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد فرد مشکوک به پیش دیابت است.

علائم پیش دیابت چیست؟

به نقل از «healthline» بیشتر افراد مبتلا به Prediabetes اغلب تا سال‌ها علائم ندارند. معمولا هم این بیماری تا زمانی که به دیابت نوع ۲ تبدیل نشود بروز پیدا نمی کند. برخی از شایع‌ترین علائم پره دیابت شامل این موارد می‌شوند:

  • تیره شدن پوست زیر بغل یا پشت و کناره‌های گردن که به آن آکانتوز نیگریکانس می‌گویند.
  • ایجاد اسکین تگ (منگوله‌های پوستی)
  • تغییرات چشمی که به رتینوپاتی وابسته به دیابت تبدیل می‌شوند.

در این بیماری معمولا در آرنج، زانوها، گردن، زیر بغل، و بند انگشتان شاهد تغییر رنگ هستیم. در صورت تشخیص ابتلا به Prediabetes اگر علائم زیر را هم دارید حتما باید به متخصص مراجعه کنید:

  • تشنگی شدید
  • تکرر ادرار به خصوص تکرر ادرار در شب
  • خستگی
  • تاری دید
  • درد یا بریدگی که زخم‌ها التیام پیدا نمی‌کنند.

این‌ها علائم و نشانه‌های دیابت نوع ۲ هستند و موید اینکه Prediabetes شما به دیابت نوع ۲ تبدیل شده است. پزشک برای تایید تشخیصش، آزمایش‌های مختلفی را تجویز می‌کند.

دچار لکه‌های تیره روی پوستت شدی و احساس خستگی داری؟

با متخصص مشورت کن.

علائم پیش دیابت در زنان چیست؟

دیابت یا Prediabetes در زنان با عوامل خطر قلبی عروقی بیشتری مانند پارامترهای التهابی، تغییرات نامطلوب در انعقاد خون و فشار خون بالاتر همراه است. از دیگر علائم دیابت و Prediabetes در زنان می‌توان به ریسک بالاتر بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد.

وجود تشنگی شدید در زمان بروز پیش دیابت در میان خانم‌ها به خوبی دیده می‌شود. در کنار این هم خستگی زیاد و همین‌طور تاری دید، علائم دیگری هستند که در زمان ابتلا به پیش دیابت بروز پیدا می‌کنند. بنابراین بهتر است که به محض مشاهده این علائم در صورت غیرطبیعی و نرمال خود، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم پیش دیابت چیست
تغییر رنگ پوست در اطراف گردن یکی از نشانه‌های پیش دیابت است.

علائم پیش دیابت در مردان چیست؟

میزان شیوع Prediabetes در مردان چند برابر زنان است. به همین دلیل هم درصد بیشتری از آقایان، سالانه با علائم پیش دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند. از جمله مهم‌ترین علائم پیش دیابت در میان مردان می‌توان به تاری دید، تکرر ادرار و همین‌طور بریدگی‌هایی اشاره کرد که به سختی التیام پیدا می‌کنند و در عین حال هم درد نسبتا زیادی دارند.

به خاطر داشته باشید در صورت عدم درمان و کنترل Prediabetes طی پنج سال به دیابت نوع دوم تبدیل می‌‌شود. احتمال ابتلای مردان به دیابت هم بیشتر است، اما میزان تشخیص در آنها کمتر است و همین باعث شده عواقب بیشتری مردان را تهدید کند، چراکه معمولا مردان بیماری‌های تشخیص نداده را درست کنترل و مدیریت نمی‌کنند. اضافه وزن و چاقی، سن بالای ۴۵ سال، داشتن فرد مبتلا به دیابت در خانواده، سبک زندگی بدون تحرک، فشار خون بالا و میزان کلسترول بالا از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به Prediabetes در مردان هستند.

پیش دیابت و تکرر ادرار

تکرر ادرار از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به Prediabetes و انواع دیابت‌ها محسوب می‌شود. افرادی که از Prediabetes رنج می‌برند باید مرتب دفع ادرار داشته باشند. با بالا رفتن میزان قند خون، کلیه‌ها مایعات بیشتری را از خون سمت خود جذب می‌کنند. افزایش میزان مایعات مصرفی بدن هم بی تاثیر نیست و باعث تکرر ادرار می‌شود. بدن برای تبدیل غذا به قند مورد نیاز برای تامین انرژی به انسولین نیاز دارد.

پیش دیابت چیست؟

دلایل ابتلا به پیش دیابت چیست؟

غده لوزالمعده در بدن، هورمونی به‌نام انسولین تولید می‌کند که به گلوکز (قند خون) اجازه می‌دهد برای تامین سوخت‌وساز بدن، وارد سلول‌ها شوند. در بیماران مبتلا به Prediabetes، سلول‌ها آنطور که باید و شاید به انسولین پاسخ نمی‌دهند. سلول‌ها در چرخه Prediabetes نسبت به انسولین مقاوم می‌شوند؛ یعنی پاسخشان نسبت به انسولین کم شده یا کاهش پیدا می‌کند.

از دیگر علل ابتلا به Prediabetes می‌توان به میزان انسولین بیشتری اشاره کرد که لوزالمعده تولید می‌کند تا سلول‌ها را وادار به پاسخ دادن بکند، البته تا مدتی، انسولین اضافی ترشح شده توسط لوزالمعده می‌تواند جبران این پاسخ ضعیف را بکند و میزان قند خون در حد نرمال باقی می‌ماند.

در نهایت اما پانکراس دیگر نمی‌تواند به تولید ادامه بدهد و قند اضافی به‌ جای اینکه وارد سلول شود در جریان خون باقی می‌ماند. در نتیجه قند خون بالا می‌رود و اینجاست که نتیجه آزمایش خون، وجود Prediabetes را نشان می‌دهد. اگر علائم Prediabetes جدی گرفته نشوند و برای درمان اقدامی نکنید، بیماری به دیابت نوع ۲ تبدیل می‌گردد.

در حال حاضر مشخص نیست که چه چیزی دقیقا باعث مقاومت انسولینی سلول‌ها می‌شود، اما احتمالا وزن زیاد و عدم تحرک فیزیکی می‌توانند از علل اصلی ابتلا به این بیماری باشند. چربی دور شکم باعث بالا رفتن میزان التهاب در بدن شده که عاملی برای ایجاد مقاومت انسولینی است. ورزش کردن تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند که به حفظ تعادل میزان قند خون کمک می‌کند. عدم تحرک باعث شده که نتوان این توازن و تعادل را حفظ کرد.

علت ابتلا به پیش دیابت چیست
نداشتن تحرک کافی و اضافه وزن از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری است.

ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ابتلا به پیش دیابت

خطر ابتلا به پره دیابت همه را تهدید می‌کند و کسی از این بیماری در امان نیست، اما برخی فاکتورها هستند که احتمال بیماری را بیشتر می‌کنند. پره دیابت رابطه تنگاتنگی با فاکتورهای سبک زندگی و ژنتیک دارد. در ادامه برخی از ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ابتلا به پیش دیابت را آورده‌ایم:

  • سن: افراد بالای ۴۵ سال بیشتر در معرض ابتلا به پیش دیابت هستند.
  • وزن بدن: شاخص توده بدنی بیشتر از ۲۵ دیگر عامل خطر ابتلا به Prediabetes است. این افراد حتما باید تست غربالگری پره دیابت بدهند.
  • چربی و چاقی دور شکم: هر چقدر چاقی شکمی بیشتر باشد، ریسک ابتلا به این بیماری چند برابر می‌شود. در آقایان اگر اندازه دور کمر بیشتر از ۴۰ اینچ و در خانم‌ها بیشتر از ۳۵ اینچ باشد، نشانه خطرناکی است.
  • نژاد و قومیت: تحقیقات نشان می‌دهند که آمریکایی‌های آفریقایی، آسیایی، اسپانیایی‌ها و بومی‌های آمریکایی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
  • رژیم غذایی: مصرف مداوم گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، و نوشیدنی‌های با قند مصنوعی، ریسک ابتلا به این بیماری را چندبرابر می‌کنند.
  • فعالیت ورزشی و تحرک: ورزش منظم نه فقط کمک می‌کند که وزنتان در بازه مناسبی حفظ شود، بلکه ریسک ابتلا به Prediabetes را هم کم می‌کند.
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از افراد درجه یک خانواده بیماری دیابت نوع ۲ داشته باشد، ریسک ابتلا به Prediabetes در شما بیشتر خواهد بود.
  • مصرف دخانیات: مصرف سیگار و دخانیات نه فقط ریسک مقاومت انسولینی را بیشتر می‌کند، بلکه باعث چاقی شکمی هم می‌شود که خود یکی از فاکتورهای خطر Prediabetes است.
  • داشتن بیماری زمینه‌ای و سابقه پزشکی: آپنه خواب، دیابت بارداری، سندروم تخمدان پلی کیستیک، فشار خون بالا و افزایش کلسترول بدن خون باعث بالا رفتن ریسک مقاومت انسولینی و این بیماری می‌شوند.

افزایش سن، افزایش وزن، ورزش نکردن، مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، سابقه خانوادگی قند خون، ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای از مواردی هستند که شانس ابتلا به پیش دیابت را افزایش می‌دهند.

اینفوگرافی پیش دیابت
پیش دیابت را بشناسید.

تشخیص پیش دیابت

به نقل از «mayoclinic» پزشک متخصص با مشاهده علائم و نشانه‌هایی مثل تشنگی مفرط، تاری دید، تکرر ادرار یا حتی شب ادراری، خستگی و ضعف برای تشخیص Prediabetes، دستور آزمایش خون می‌دهد. آزمایش‌های تشخیص این بیماری شامل این موارد می‌شوند:

  • آزمایش قند خون ناشتا که خون فرد را به‌صورت ناشتا حداقل بعد از هشت ساعت معده خالی آزمایش می‌کند. در حالت ناشتا قند خون باید پایین‌تر از ۱۰۰ باشد. اگر این عدد بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم باشد خطر پیش دیابت وجود دارد. عدد بالاتر از ۱۲۶ نشانه ابتلای به بیماری قند خون است. چکاپ برای افراد دیابتی نیز بسیار کمک کننده است.
  • آزمایش A1C که میزان متوسط قند خون طی دو تا سه ماه اخیر را می‌سنجد. جواب آزمایش A1C باید بین ۵.۷ تا ۶.۴ درصد نرمال است.

درمان پیش دیابت

درمان Prediabetes را می‌توان به‌ منزله راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو دانست. در صورتی که مشاور دیابت با معاینه و بررسی آزمایش‌ها رای به تشخیص به ابتلا به Prediabetes بدهد، برای درمان قطعا تغییرات سبک زندگی را تجویز می‌کند. شایع‌ترین روش‌های مدیریت و درمان Prediabetes به‌ شرح زیرند:

  • رژیم غذایی سرشار از فیبر
  • ورزش منظم و تحرک
  • لاغری و کاهش وزن برای افرادی که از چاقی رنج می‌برند.
  • مصرف داروهای تجویزی پزشک.

برخی مبتلایان به Prediabetes از داروهای مکمل برای کنترل و درمان بیماری استفاده می‌کنند. همیشه پیش از مصرف مکمل‌ها حتما با پزشک متخصص غدد مشورت کنید، چراکه ممکن است روی داروهای مصرفی تاثیر بگذارند.

نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهند که رژیم غذایی کم کربوهیدرات تاثیر زیادی در مدیریت میزان قند خون، مقاومت انسولین و وزن بدن در پیش دیابتی‌ها دارد. در رژیم‌های کم کربوهیدرات معمولا مصرف کربوهیدرات‌ به کمتر از ۲۶ درصد کل کالری‌های روزانه محدود می‌شود. افراد مبتلا به کلسترول بالا، افرادی که از بیماری کلیوی رنج می‌برند یا بیماران قلبی گزینه خوبی برای رژیم کم کربو نیستند. پیش از هر گونه اقدامی برای تغییر در رژیم غذایی، حتما با متخصص تغذیه و متخصص غدد در این مورد مشورت کنید.

بهترین راه برای درمان پیش دیابت تغییر سبک زندگی است. ورزش، رژیم غذایی سالم و کم کربوهیدرات و سرشار از فیبر در کنار کاهش وزن به درمان پیش دیابت کمک زیادی می‌کند.

پیش دیابت رو با به‌روزترین روش‌ها کنترل کن و تحت نظر متخصص دیابت باش.

ورزش برای پیش دیابت

داشتن تحرک و فعالیت جسمی از موارد لازم برای کنترل و درمان Prediabetes محسوب می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت ورزشی و جسمی سبک داشته باشند مثل:

  • پیاده‌روی
  • حرکات ورزشی هوازی
  • دوچرخه‌سواری
  • شنا
  • رقص
  • وزنه‌برداری
  • حرکات کششی
  • ورزش با کش‌های استقامتی.
درمان پیش دیابت با ورزش و رژیم
رژیم غذایی سالم و ورزش از بهترین راه‌ها برای درمان پیش دیابت است.

درمان پیش دیابت در طب سنتی

طب سنتی راهکارهای زیادی برای درمان گیاهی Prediabetes ارائه می‌دهد. درست است که منشا داروها در طب سنتی گیاهی هستند و عوارض داروهای شیمیایی را ندارند، اما از آنجایی که واکنش بدن افراد باهم تفاوت دارد حتما پیش از انتخاب هر روش دارویی سنتی با پزشک متخصص مشورت کنید. درمان گیاهی این بیماری در طب سنتی صرفا محدود به گیاهان دارویی نمی‌شود. بلکه مصرف خوراکی‌هایی مثل میوه، سبزیجات، آجیل و مغزها هم در طب سنتی برای کنترل پره دیابت توصیه شده است. از جمله داروهای گیاهی پیشنهادی درمان گیاهی Prediabetes در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاه بابونه
  • بامیه (پودر بامیه)
  • مریم گلی
  • دارچین
  • کاسنی
  • گزنه
  • بلوبری.

درمان گیاهی و طب سنتی می‌تواند روش مکملی در کنار علم پزشکی باشد تا با توصیه راهکارها و به کمک گیاهان دارویی بتوانید شرایط بیماری را کنترل کنید. طب سنتی چند راهکار درمان گیاهی Prediabetes دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید، البته به‌خاطر داشته باشید که بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید، چراکه ممکن است درمان گیاهی این بیماری با داروهای تجویزی پزشک تداخل پیدا کنند.

ردمان پیش دیابت در طب سنتی
دمنوش مریم گلی و بابونه از روش‌های طب سنتی برای درمان و مدیریت این بیماری است.

داروی پیش دیابت

هرچند که تغییر سبک زندگی معجزه می‌کند، اما در برخی افراد مبتلا به این بیماری، به تجویز دارو هم نیاز است. در حال حاضر تنها داروی این بیماری که برای درمان Prediabetes مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا قرار دارد، داروی متفورمین است. اگر پزشک ریسک فاکتورهایی مثل میزان کلسترول خوب پایین، تری گلیسیرید بالا، سابقه خانوادگی ابتلا یا چاقی را در فرد مشاهده کند می‌تواند قرص Prediabetes متفورمین را تجویز کند. پیشنهاد ما این است که برای دریافت مشاوره آنلاین از مشاوره دارویی دیابت و یا معاینه حضوری از دکتر غدد در دکترتو کمک بگیرید.

پیش دیابت و متفورمین

متفورمین بیوگوانید خوراکی داروی اختیاری برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن دیابت در بیمارانی است که ریسک ابتلای بالایی دارند. در ابتدا، بیمار روزی دوبار در وعده صبح و شب یک قرص متفورمین ۵۰۰ می‌خورد یا اینکه یک دوز ۸۵۰ میلی‌گرمی در وعده صبحانه مصرف می‌شود. پزشک در صورت لزوم می‌تواند در فرد مبتلا به Prediabetes، دوز متفورمین تجویزی را بالا ببرد تا زمانی‌که قند خون کنترل شود.

آیا افراد مبتلا به پیش دیابت باید انسولین مصرف کنند؟

سلول‌های بدن در افراد مبتلا به Prediabetes، واکنش درستی به انسولین نشان نمی‌دهند. در این شرایط، لوزالمعده انسولین بیشتری تولید کرده تا سلول‌ها را تحریک به پاسخگویی به انسولین کند، اما در نهایت، لوزالمعده کم می‌آورد و نمی‌تواند ادامه دهد، درنتیجه میزان قند خون بالا رفته و این یعنی تشدید Prediabetes و تبدیل شدنش به دیابت نوع ۲.

با توجه به این توضیحات می‌توان گفت که معمولا پزشکان، تجویز انسولین را در شرایطی که فرد دچار پیش دیابت شده، نتیجه‌بخش نمی‌دانند، بلکه رعایت رژیم غذایی مناسب، انجام حرکات ورزشی و در صورت لزوم مصرف سایر داروهای درمانی در این مواقع، کفایت می‌کنند.

متفورمین برای پیش دیابت
گاهی پزشک برای مدیریت پیش دیابت متفورمین تجویز می‌کند.

رژیم غذایی پیش دیابت

بسته به شدت پیشرفت بیماری، یکی از روش‌های اصلی درمان Prediabetes، تغییر سبک و عادات زندگی فرد است. حتی فرد می‌تواند رژیم غذایی Prediabetes بگیرد. متخصص تغذیه بسته به نیازهای سلامتی بدن، رژیم غذایی مناسبی را تجویز می‌کند. پیش از انتخاب هر رژیم غذایی حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید تا براساس نیاز بدنتان برنامه غذایی مناسب را در اختیارتان قرار دهد. اقدامات لازم برای تغذیه پیش دیابتی‌ها شامل این موارد می‌شوند:

  • پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده
  • حذف نمک از تمام غذاها و ممنوعیت مصرف غذاهای شور
  • حذف خوراکی‌های کافئین‌دار
  • کاهش مصرف پروتئین
  • مصرف غذاهای آبکی
  • حذف یا کاهش مصرف سبزیجات نشاسته‌ای مثل کرفس، اسفناج و هویج
  • پرهیز از نوشیدنی‌های قندی
  • کاهش مصرف قند و شکر.

صبحانه افراد پیش دیابتی باید چطور باشد؟

تخم‌مرغ پای ثابت رژیم غذایی پیش دیابتی‌ها است که هم خوشمزه است و هم در هر خانه‌ای در دسترس است. از دیگر گزینه‌های صبحانه افراد مبتلا به این بیماری می‌توان به ماست یونانی، پودینگ دانه چیا، اوتمیل، تست آووکادو، اسموتی‌های کم کربوهیدرات، غلات صبحانه، پنیر کاتیج، میوه و آجیل اشاره کرد.

رژیم غذایی پیش دیابتی ها
تغییر رژیم غذایی از روش‌های اصلی برای مدیریت قند خون است.

عوارض پیش دیابت

ابتلا به این بیماری یعنی احتمال و ریسک ابتلا به دیابت نوع دو در فرد بیشتر می‌شود. ریسک بیشتر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی از دیگر عوارض Prediabetes هستند. بیماری‌های زیر هم جزء عوارض پره دیابت محسوب می‌شوند:

  • آسیب عصبی
  • آسیب کلیوی
  • آسیب چشمی
  • زخم پای دیابتی و آسیب به پاها که احتمال قطع عضو به ‌خاطر ضعیف شدن جریان خون در پاها بیشتر می‌شود
  • عفونت‌های پوستی
  • مشکل و اختلال شنوایی
  • بیماری آلزایمر.

البته خبر خوب این است که با ایجاد تغییرات سبک زندگی در بلند مدت می‌توان این بیماری را برطرف کرد.

پیش دیابت و قند خون بالا می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد مانند آسیب عصبی، آسیب به کلیه‌ها و چشم، عفونت پوستی، اختلال شنوایی، آلزایمر و همچنین ریزش مو.

پیش دیابت و ریزش مو

بیماری دیابت و Prediabetes دو اختلال سلامتی هستند که به شکل‌های مختلف‌ روی بدن تاثیر می‌گذارند. یکی از همین اختلال‌ها ریزش مو است. ریزش مو به نوع درمان بیماری بستگی دارد، شاید لازم باشد که داروها، رژیم غذایی یا سبک زندگی‌تان تغییر کند. پس از اینکه میزان قند خون بهتر شد، ریزش مو ناشی از Prediabetes هم باید کاهش پیدا کند. بعد درمان، کم‌کم ریزش مو متوقف شده و موهای ریخته از نو در می‌آیند.

راهی برای پیشگیری از پیش دیابت وجود دارد؟

در صورتی که یکی از اقوام و اعضای درجه یک خانواده به این بیماری مبتلا هستند حتما برای معاینه به دکتر متخصص غدد مراجعه کنید. با انتخاب سبک غذایی سالم و پرهیز از عادات غذایی نادرست، عدم تحرک و تنبلی، حذف مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی می‌توانید از Prediabetes پیشگیری کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پیش دیابت حالتی است که در آن میزان قند خون از سطح طبیعی بالاتر می‌رود و احتمال ابتلا به دیابت در آینده زیادتر می‌شود. در صورت مشاهده علائم این بیماری مثل تشنگی بیش از حد، تاری دید، خستگی و ضعف، تکرر ادرار باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که عدم توجه به این نشانه‌ها و درمان نکردن این دیابت خاموش باعث تشدید علائم شده و درنهایت به بیماری دیابت تیپ ۲ تبدیل می‌شود.

خوشبختانه Prediabetes قابل کنترل و درمان است و با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و سالم‌خواری می‌توان فرایند این بیماری را معکوس کرد. علاوه بر اینها، ورزش منظم و مصرف دارو را هم برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری در نظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که برای دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری از دکتر داخلی و دکتر غدد دکترتو کمک بگیرید. برای مشاوره می‌توانید از کمک دکتر داخلی آنلاین یا دکتر غدد آنلاین بهره‌مند شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

فریب واژه پیش در بیماری Prediabetes را نخورید. Prediabetes بیماری جدی است که میزان قند خون در مبتلایان بالاتر از حد نرمال خواهد بود. به‌علاوه اینکه Prediabetes احتمال ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری قلبی و سکته مغزی را بیشتر می‌کند.

هرچند این بیماری درمان ندارد، اما می‌توان آن را به حالت قبل بازگرداند. تبدیل این بیماری به حالت عدم ابتلا به دیابت، بهبود یا برگشت پیش دیابت است. ابتلا به Prediabetes، لزوما به این معنا نیست که فرد حتما به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شود. اگر درمان درست در زمان مناسب شروع شود، می‌توان این بیماری را درمان کرد.

میزان کورتیزول بالای خون به‌ واسطه استرس می‌تواند روی میزان قند خون، وزن بدن و عادات غذاییی تاثیر بگذارد. به‌ عبارت دیگر، استرس یکی از فاکتورهای مختلف تاثیرگذار بر مقاومت انسولینی محسوب می‌شود.

امکان آن وجود دارد، به همین دلیل هم لازم است که بیمار، تمامی شرایط مطرح‌شده توسط پزشک را به طور جدی درک کند و تمامی راه‌های درمان و کنترل پیش دیابت را پیش بگیرد. به خاطر داشته باشید که ابتلا به دیابت نوع ۱ و یا دو بعد از پیش دیابت می‌تواند در افراد مختلف و با توجه به سبک زندگی و شرایط جسمانی‌شان متفاوت باشد.

Prediabetes لزوما به دیابت تبدیل نمی‌شود. با اتخاذ تغییرات ساده در سبک زندگی و عادات غذایی سالم‌خواری می‌توان از این بیماری پیشگیری نمود یا زمان ابتلا به آن را به تعویق انداخت.

برای تشخیص و درمان Prediabetes باید به متخصص دیابت یا همان متخصص غدد مراجعه کنید. متخصص غدد در زمینه غدد درون‌ریز تخصص دارد و در حوزه درمان دیابتی‌ها آموزش می‌بیند. دکتر داخلی هم می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند.

بله، این بیماری همان دیابت خاموش است. دیابت خاموش اصطلاحی است برای آن دسته از افرادی که در لبه ابتلا به دیابت قرار دارند.

آزمایش هموگلوبین A1c، آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا و همین‌طور تست تحمل گلوکز خوراکی از جمله آزمایش‌های چکاپ افراد دیابتی به حساب می‌آیند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پیش دیابت

  1. عارف گفت:

    سلام وقت بخیر مردی ۶۰ ساله در ازمایشش نوشته بود ۱۴۵ قند رو..ممکنه راهنمایی بفرمایید ایا میشه ب طبیعی برش گرداند؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر می‌رسد دیابت داشته باشید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید فوق تخصص گوارش

    2. ناشناس گفت:

      سلام من قند خون ناشتا ۱۱۸ بود امروز البته با تست خون از سر انگشت با دستگاه چقدر میتونه دقیق باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        شلام
        تا یه حد زیادی می توانید دقیق باشد
        ولی بهتر است ازمایش خون بدهید

  2. حامد گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    قند خون ۱۰۶ و احساس خواب آلودگی پس از مصرف شکر یا شیرینی جزو علائم پیش دیابت محسوب میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با ارزوی سلامتی
      میزان قند خون ناشتا کمتر از ۹۹ نرمال است. اگر میزان قند خون فرد ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم باشد، یعنی فرد مستعد به بیماری است
      لطفا تحت نظر متخصص غدد باشید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/gastroenterologist

  3. sara گفت:

    سلام قند خون ناشنا همسرم ۱۱۲هست ۳۴ساله هستن اضافه وزن هم دارن ایا این میزان خطرناک هست؟ ایا با ورزش و رژیم غذایی برای همیشه به حد طبیعی برمیگرده؟؟ خیلی نگرانش هستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز.
      میزان قند خون ناشتای بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ هشداری است برای افرادی که مستعد به دیابت هستند یا به اصطلاح پیش دیابتی
      برای بررسی و معاینات دقیق تر به متخصص غدد مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  4. ناهید گفت:

    درود ،من ۶ماه پیش عمل سنگین ستون فقرات انجام دادم وطی این مدت استراحت مطلق بودم ،چند بار بطور اتفاقی تست قند خون گرفتم بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ بوده سابقه فامیلی قند ندارم ،چاق نیستم ،ایا ربطی به عمل داره ،ضمنا من ۱۲ کیسه خون دریافت کردم ،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  5. ناهید علیپوری گفت:

    درود ،من ۶ماه پیش عمل سنگین ستون فقرات انجام دادم وطی این مدت استراحت مطلق بودم ،چند بار بطور اتفاقی تست قند خون گرفتم بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ بوده سابقه فامیلی قند ندارم ،چاق نیستم ،ایا ربطی به عمل داره ،ضمنا من ۱۲ کیسه خون دریافت کردم ،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ناهید عزیز، با آرزوی سلامت
      برخی داروها ممکن است روی فاکتور قند خون تاثیر بگذاره. همچنین استرس هم بر افزایش قند خون بی تاثیر نیست. در صورت تداوم علایم تحت نظر متخصص غدد خوب باشید.
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  6. ناشناس گفت:

    س
    سلام ممنون از مطالب خوب و آموزنده
    من آزمایش دادم قند خونم ۱۰۰ هست
    ایا این پیش دیابت هست؟
    جهت درمان و کنترل لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون از شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      قندخون ناشتا شما لب مرز است و نیاز به داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش هستید . میزان HBA1C نیز سنجیده شود. اگر میانگین قند سه ماهه شما نرمال بود با رژیم غذایی و ورزش میزان قندخون خود را کنترل کنید.

  7. بهزاد گفت:

    عالی بود . ممنونم از مطالب دقیق و مفیدتون. دکتر برای من متفورمین تجویز کرده و قصد استفاده نداشتم ولی با خواندن این مطلب نظرم عوض شد و در کنار ورزش و رژیم غذایی به دستور پزشکم عمل میکنم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهزاد عزیز
      با ارزوی سلامتی شما
      په خوب که تحت نظر پزشکتان هستید

  8. ناشناس گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون یه سوال داشتم خدمتتون من بادستگاه خانگی ۲ ساعت بعد از شام تست گرفتم ۱۵۴ بود به نظر شما پیش دیابته؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      بله به نظر می‌رسد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  9. حمید منصوری گفت:

    دستتون درد نکنه خیلی مفید و آموزنده بود خیلی ب دردم خورد .
    حمید از روستاهای اصفهان

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  10. ناشناس گفت:

    دکتر جوابم را بدن