درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی، رویکرد نوین افزایش شانس بارداری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لیزر درمانی یکی از روش‌های نوین در درمان ناباروری است که با استفاده از تابش‌های متمرکز نور لیزر، به بهبود عملکرد تخمدان‌ها، افزایش کیفیت تخمک‌ها و بهبود گردش خون در ناحیه رحم کمک می‌کند. این روش با تحریک سلول‌های بافتی و بهبود اکسیژن‌رسانی، باعث افزایش پذیرش اندومتر برای جنین و بهبود شرایط لازم برای بارداری می‌شود. لیزر درمانی با کاهش التهاب و بهبود زخم‌های ناشی از جراحی‌های پیشین، می‌تواند به عنوان یک گزینه موثر و کم‌خطر در درمان ناباروری مورد استفاده قرار گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
آیا درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی امکانپذیر است؟

به طور سنتی، طب تولید مثل اغلب معتقد است که پیری و کاهش کیفیت تخمک برگشت‌ناپذیر است. تا سال‌ها قبل، روش‌های بسیار محدودی برای درمان ناباروری وجود داشت و افراد برای باردارشدن گزینه‌های چندان زیادی نداشتند. حتی بسیاری از مواقع امکان درمان ناباروری وجود نداشت، مانند زمانی که کیفیت اسپرم‌ها به شدت پایین بود یا این که تخمک‌ها کیفیت لازم را نداشتند. اما امروزه به دلیل پیشرفت‌های زیاد علمی در این زمینه، روش‌های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد. یکی از این روش‌ها که تقریباً یک روش جدیدتر است، درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی است. اما آیا لیزر می‌تواند به درمان ناباروری کمک کند؟ در این مقاله از دکترتو با نحوه تاثیر گذاری لیزر و شیوه استفاده از آن برای درمان ناباروری بیشتر آشنا می‌شویم. اما قبل از تصمیم‌گیری برای انتخاب شیوه درمانی بهتر است با متخصص زنان و مامایی در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌‌دهی و آنلاین دکترتو برای مشاوره با بهترین پزشکان کمک بگیرید.

درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی امکان پذیر است؟

روش‌های مختلف لیزردرمانی برای کمک به بهبود باروری وجود دارد. تحقیقات در خصوص تاثیر لیزردرمانی برای درمان ناباروری ادامه دارد؛ اما تحقیقاتی که تاکنون انجام شده نشان می‌دهد که اکثر این روش‌ها می‌توانند به میزان زیادی روی بازیابی قدرت باروری موثر باشند. برای مثال این روش‌ها می‌تواند کیفیت تخمک‌ها را بهبود ببخشد و روند پیری را کاهش دهد. در نتیجه می‌تواند قدرت باروری را برای زنان و مردان به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد.

چندین کلینیک باروری در آمریکای شمالی، اروپا (به ویژه در دانمارک و نروژ) و در کشورهای دیگر در سراسر جهان، درصد بالایی از لقاح موفق در بیماران را هنگام ترکیب لیزر درمانی با درمان کمک باروری (ART) / IVF گزارش می‌کنند. حتی در مواردی که قبلاً روش IVF موثر نبوده است، درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی به همراه روش IVF منجر به بارداری‌های موفق شده است.

مطالعات آزمایشگاهی بارها اثربخشی لیزر درمانی سطح پایین را برای باروری با استفاده از طول‌موج‌های مادون‌قرمز و نزدیک مادون‌قرمز (نور قرمز و نور نامرئی ۶۰۰-۱۰۰۰ نانومتر) به دلیل افزایش فعالیت میتوکندری و تولید ATP، افزایش جریان خون و کاهش آسیب اکسیداتیو نشان داده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که این روش درمانی می‌تواند تاثیر به سزایی در بهبود باروری، هم در زنان و هم در مردان داشته باشد.

انواع روش‌های لیزردرمانی در ناباروری کدامند؟
لیزر درمانی باعث بهبود گردش خون در ناحیه رحم می‌شود.

انواع روش های لیزردرمانی در ناباروری

در درمان ناباروری به کمک لیزر درمانی می‌توان از پروتکل‌های مختلف و نورهای مختلف لیزر کمک گرفت. با این حال اصلی‌ترین روش که اکثر رویکردهای درمان ناباروری با لیزردرمانی روی آن متمرکز است، لیزر درمانی سطح پایین یا LLLT نام دارد. این روش از طرق مختلفی می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا به رویای بچه‌دار شدنشان برسند.

متن انگلیسی:
Photobiomodulation therapy can be used for all aspects of fertility but we see the best results when used to improve egg and sperm quality
ترجمه متن:
درمان فتوبیومدولاسیون را می‌توان برای تمام جنبه‌های باروری استفاده کرد، اما بهترین نتایج را زمانی می‌بینیم که برای بهبود کیفیت تخمک و اسپرم استفاده شود.

acupuncturenw

۱. لیزردرمانی برای بهبود کیفیت تخمک ها

در درجه اول درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی با هدف بهبود کیفیت تخمک‌ها انجام می‌شود. در واقع با افزایش سن زنان و شروع روند پیری، هم ذخایر تخمدانی کاهش می‌یابد و هم تخمک‌ها بی‌کیفیت و اصطلاحاً پیر می‌شوند؛ بنابراین آنها توان لازم برای لقاح و باروری را ندارند. لیزردرمانی از طریق سوخت‌رسانی به میتوکندری‌های سلول‌های تخمک و تامین عملکرد صحیح آنها می‌تواند انرژی لازم برای لقاح را تامین کند.

در واقع از آن جایی که با بالا رفتن سن تخمک‌ها، انرژی کمتری برای انجام کارهای سخت مانند لقاح را دارند، این روش می‌تواند انرژی مورد نیاز آنها را تامین کرده و موجب بهبود عملکرد و کیفیت سلول‌های تخمک شود. لیزر می‌تواند با افزایش تولید ATP سلول، روند پیری را معکوس کنند که این دقیقا چیزی است که تخمک‌های پیر به آن نیاز دارند؛ انرژی بیشتر برای تقسیم صحیح و ایجاد یک نوزاد سالم. به این ترتیب به احتمال بسیار زیاد ناباروری با لیزردرمانی سطح پایین درمان می‌شود.

۲. لیزردرمانی برای بهبود کیفیت اسپرم ها

در مواردی که سن زن پایین است و مشکلی از بابت کیفیت تخمک‌ها ندارد، احتمال این که دلیل ناباروری بی‌کیفیت بودن اسپرم‌ها باشد هم وجود دارد. از این روش می‌توان از لیزردرمانی برای بهبود کیفیت اسپرم‌ها استفاده کرد تا به این طریق یک بار دیگر درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی محقق شود. تحقیقات و داده‌ها نشان می‌دهد که لیزردرمانی به طرز بسیار موفقیت‌آمیزی می‌تواند تعداد اسپرم‌های مرد را افزایش دهد و نقش مهمی در درمان ناباروری مردان داشته باشد. مردان احتمالاً بعد از ۳ دوره درمان شاهد بهبودی در تعداد اسپرم خواهند بود.

می‌خوای برای درمان ضعف اسپرم از لیزردرمانی استفاده کنی؟

همین الان از بهترین متخصص نوبت بگیر.

۳. لیزر برای بهبود شرایط رحم و اندومتر

گاهی اوقات دلیل ناباروری شرایط نامناسب رحم یا مشکلات تخمدان و اندومتر است. لیزر واژینال در این زمینه هم می‌تواند به درمان ناباروری کمک کند. این روش درمانی می‌تواند با بهبود خون‌رسانی به رحم، ضخامت دیواره رحم را بهبود ببخشد و از همه مهم‌تر با تنظیم‌کردن قاعدگی، کاهش درد و ناراحتی ناشی از اندومتریوز و همچنین درد ناشی از PCOS، احتمال باردارشدن را افزایش دهد.  

علاوه بر این، افزایش سطح انرژی در سلول‌ها که ناشی از تابش نور لیزر است، گردش خون را بهبود می‌بخشد، تنش‌های عضلانی را آرام می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. همه این عوامل برای محیط عمومی داخل اندام‌های تناسلی زن و به ویژه برای پوشش مخاطی تخمدان مفید هستند که قطعاً تاثیر زیادی در قدرت باروری دارند. در نهایت این که درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی می‌تواند از طریق ترمیم سریع‌تر و بهتر بافت اسکار انجام شود که سهم زیادی در مشکلات باروری زنان دارد.

کاربرد لیزردرمانی در درمان ناباروری

در درجه اول درمان ناباروری به کمک لیزردرمانی برای زنانی کاربرد دارد که به دنبال افزایش سن و کاهش کیفیت تخمک‌ها، برای باردارشدن مشکل دارند. کاربرد اصلی این روش افزایش تولید ATP و بهبود عملکرد میتوکندری‌هاست تا به این ترتیب توانایی سلول‌های تخمک و اسپرم برای انجام کارهای مربوط به لقاح و باروری افزایش یابد. علاوه این، لیزردرمانی برای تنظیم کردن میزان التهاب و بهبود جریان خون به تخمدان و رحم هم کاربرد دارد. این روش می‌تواند از طریق کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود بافت اسکار یا کاهش چسبندگی تخمدان، به درمان ناباروری کمک کند.

به صورت کلی لیزر سطح پایین یا لیزردرمانی می‌تواند با اهداف زیر هم مورد استفاده قرار بگیرد:

  • رفع مشکل ذخیره کم تخمدانی
  • تخمک‌های بی‌کیفیت
  • شکست‌های متعدد در کاشت جنین (عمل ای وی اف)
  • سقط‌جنین‌های متوالی
  • عدم تعادل هورمونی
  • اندومتریوز
  • دوره‌های دردناک (دیسمنوره)
  •  بازیابی ضخامت پوشش داخلی رحم
  • مردانی که تعداد اسپرم پایینی دارند نیز از درمان فتوبیومدولاسیون برای باروری بهره‌مند خواهند شد

متن انگلیسی:
These mechanisms and protocols are designed to help rejuvenate eggs and sperm quality, maximise the egg’s potential and to prepare the uterus for fertilisation and pregnancy
ترجمه متن:
این مکانیسم‌ها و پروتکل‌های لیزردرمانی برای کمک به جوان‌سازی تخمک‌ها و بهبود کیفیت اسپرم، به حداکثر رساندن پتانسیل تخمک و آماده‌سازی رحم برای لقاح و بارداری طراحی شده‌اند.

lasermedicine

۱. استفاده از لیزر برای بهبود خون رسانی به اندام های تولیدمثلی

لیزردرمانی می‌تواند با افزایش جریان خون به اندام‌های تناسلی مانند رحم، تخمدان و بیضه‌ها، عملکرد آنها را بهبود ببخشد تا قدرت و توان بهتری برای فرایند لقاح داشته باشند. افزایش خون‌رسانی همچنین می‌تواند میزان انرژی مورد نیاز سلول‌ها را افزایش دهد که همین امر می‌تواند باروری را تقویت کند. این روش هم در زنان و هم در مردان موثر است و می‌تواند روی کیفیت بالاتر اسپرم و بهبود توانایی باروری در مردان و زنان تاثیر زیادی داشته باشد.

تاثیر لیزر بر کاهش التهاب و افزایش شانس باروری چیست؟
لیزر درمانی به افزایش کیفیت تخمک‌ها کمک می‌کند.

۲. تاثیر لیزر بر کاهش التهاب و افزایش شانس باروری

از آن جایی که بافت‌های اسکار و التهاب رحم و تخمدان از جمله عواملی است که می‌تواند باروری را مشکل مواجه کند، لیزردرمانی با تاثیری که روی کم کردن میزان التهاب در اندام‌های تناسلی دارد به میزان قابل توجهی می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد.

نوع کاربردتوضیح
تخلیه فولیکولبه‌عنوان بخشی از روش IVF برای استخراج تخمک
جراحی لاپاراسکوپیبرای درمان مشکلات فیزیکی مانند چسبندگی‌ها
طب سوزنی با لیزرتحریک نقاط طب سوزنی برای بهبود عملکرد سیستم تولید مثل
کاربردهای لیزر در درمان ناباروری

درمان ناباروری با لیزر درمانی برای چه افرادی مناسب است؟

سن بهینه برای ترویج لقاح از طریق لیزر سرد برای زنان در گروه سنی بالغ ۳۵ تا ۵۰ سال است، زیرا سلول‌های تولید مثلی به احتمال زیاد انرژی سلولی ناشی از فرآیند پیری را ندارند. کسانی که ذخیره تخمدانی کمی دارند یا تخمک‌های آنها بی‌کیفیت است هم می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. این روش می‌تواند برای مردانی که کیفیت اسپرمشان پایین است و به همین دلیل مشکلات باروری دارند، مناسب باشد.

درمان ناباروری با لیزردرمانی برای چه افرادی مناسب نیست؟

زنان جوان‌تر به درمان فتوبیوومدولاسیون یا لیزردرمانی برای باروری به خوبی پاسخ نمی‌دهند، زیرا کیفیت تخمک معمولاً برای زنان جوان‌تر مسئله‌ای نیست و احتمالا مشکل چیز دیگری است. از طرفی انجام این روش برای هر فرد باید بر اساس سلامت کلی او انجام شود.

مزایای لیزردرمانی نسبت به روش های سنتی

روش لیزردرمانی برای کمک به ناباروری یک روش ایمن است و کمترین میزان ناراحتی و عوارض جانبی را دارد. مهم‌ترین مزیت این روش، میزان اثربخشی بالای آن در درمان ناباروری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی کسانی که تمام رویکردهای درمان ناباروری را امتحان کرده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند، با دو تا سه دوره درمان لیزر سطح پایین، باردار شده‌اند. این روش در مقایسه با سایر روش‌های سنتی‌تر درمان ناباروری، کاملا بدون درد است و افراد در دوره‌های درمان هیچ درد و ناراحتی را تجربه نمی‌کنند.

معمولا این روش به نسبت دیگر روش‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و در مدت زمان سریع‌تری نتیجه به دست می‌آید. از آن جایی که اکثر روش‌های درمان ناباروری تهاجمی است، این روش به دلیل غیرتهاجمی بودن طرف‌داران بسیار بیشتری دارد.

نمی‌دونی برای تو لیزردرمانی مناسبه یا روش‌های دیگه؟ با متخصص مشورت کن.

نحوه لیزر درمانی برای درمان ناباروری

درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی از روز اول قاعدگی شروع می‌شود. در مجموع ۶ درمان در طول دو هفته اعمال خواهد شد. در این مرحله، زمانی است که انتظار می‌رود تخمک گذاری چه به صورت طبیعی و چه به صورت غیر طبیعی انجام شود. اگر زن باردار نشد و قاعدگی برگشت، یک دوره درمانی دیگر داده می‌شود. برای درمان، لیزر سطح پایین مستقیماً روی ناحیه شکم، ۱ تا ۲ سانتی متر بالاتر از پوست قرار می‌گیرد. طول هر درمان ۲۳ دقیقه است دوز کل آن هم ۲۰ هزار ژول است. طول دوره‌های درمان مورد نیاز بر اساس سن هر فرد، شرایط سلامت کلی و سایر فاکتورهای موثر در باروری تعیین می‌شود.

آمادگی قبل از لیزر درمانی برای درمان ناباروری

برای آمادگی قبل از لیزر درمانی برای درمان ناباروری لازم است چند مورد را مدنظر داشته باشید که به بهبود نتایج درمان کمک می‌کند. ابتدا باید از وضعیت سلامت عمومی خود اطمینان حاصل کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید. پزشک ممکن است توصیه کند که برخی از داروها را قبل از جلسه لیزر درمانی مصرف نکنید.

همچنین، اگر سیگار می‌کشید، باید حداقل چند هفته قبل از درمان آن را ترک کنید تا بهبود گردش خون و فرآیند بهبودی تسریع شود. به علاوه، از مصرف الکل نیز باید خودداری کنید. در روز درمان، بهتر است منطقه مورد نظر تمیز و بدون هرگونه کرم یا لوسیون باشد. همچنین، مهم است که تمام دستورالعمل‌های پزشک را به دقت رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از درمان به دست آورید.

مراقبت بعد از لیزر درمانی برای درمان ناباروری

 لازم است اقدامات و مراقبت‌هایی را بعد از لیزر درمانی انجام دهید که به بهبود و تسریع روند بهبودی کمک بیشتری کنید. ابتدا، توصیه می‌شود که ناحیه درمان شده را تمیز و خشک نگه دارید و از استفاده از محصولات تحریک‌کننده مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها خودداری کنید. برای کاهش التهاب و درد، می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد.

پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که تا چند روز بعد از درمان از فعالیت‌های شدید و ورزش‌های سنگین پرهیز کنید. همچنین، بهتر است تا مدت زمان معینی از رابطه جنسی خودداری کنید تا ناحیه درمان شده کاملا بهبود یابد. پیروی دقیق از دستورالعمل‌های پزشک و مراجعات منظم برای ارزیابی پیشرفت درمان از دیگر موارد مهم پس از لیزر درمانی است.

عوارض لیزردرمانی در درمان ناباروری

تاکنون هیچ عارضه شناخته شده‌ای برای این روش گزارش نشده و به همراه درمان ناباروری با کمک لیزر ناراحتی به خصوصی گزارش نشده است.

عوارض لیزردرمانی برای درمان ناباروری چیست؟
لیزر درمانی برای باروری عوارض خاصی نداشته و چه بسا افراد را به رویای بچه‌دار شدن می‌رساند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لیزردرمانی یک روش جدید است که چند سالی است در کشورهای اروپایی به منظور درمان ناباروری از آن استفاده می‌شود. امروز تعداد کلینیک‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند افزایش یافته و به نظر می‌رسد که این روش، جزو روش‌های بسیار موثر در درمان ناباروری زنان و مردان است. خصوصا زمانی که دلیل ناباروری تعداد کم اسپرم‌ها یا کیفیت پایین تخمک‌ها است. در آمار به دست آمده مشخص شده کسانی که تمامی روش‌های بارداری را امتحان کرده‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند، احتمالا می‌توانند درمان ناباروری با کمک لیزردرمانی باردار شوند.

با این حال این روش بیشتر برای زنانی که در محدوده سنی ۲۵ تا ۵۰ سال قرار دارند، موثر است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش درمان با فوق تخصص نازایی و یا دکتر متخصص مامایی در ارتباط باشید. همچنین خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره آنلاین دکتر زنان یا دکتر آنلاین مامایی می‌توانند تا حدود زیادی پاسخگوی سوالات شما باشند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این یک روش کاملا ایمن و بی‌خطر است و تا کنون هیچ عارضه جدی و به خصوصی وجود نداشته است.

خیر این روش ایمن است و باعث سرطان نمی‌شود.

هزینه بسته به هزینه‌های کلینیک، منطقه جغرافیایی و تعداد دوره‌های درمان مورد نیاز هر فرد متفاوت است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن