آب آوردن مفصل شانه (افیوژن مفصل شانه) چه علائم و راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افیوژن مفصلی شانه، به وضعیت تجمع بیش از اندازه مایعات مفصلی در ناحیه شانه می‌گویند که با درد، تورم، محدودیت حرکت، ضعف عضلات و عوارض عصبی همراه است. حرکات ناگهانی و شدید بازویی، ورزش‌هایی که نیازمند تکان‌دهی شانه هستند، ضربه‌های مستقیم و سقوط‌های شدید، برخی عوامل خطرناکی هستند که ریسک آب آوردن شانه را تشدید می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عوارض کشیدن آب شانه چیست؟

آب آوردن مفصل شانه که به آن افیوژن مفصل شانه می‌گویند، تجمع بیش از اندازه مایعات مفصلی در مفصل سرشانه‌ای است که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب‌های مفصلی و تروما، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و شکستگی‌های استخوانی ایجاد شود. افیوژن شانه باعث درد، التهاب، ورم و عدم حرکت مفصل شانه شده و در صورت عدم درمان ممکن است عوارض و آسیب جبران‌ناپذیر به‌جای بگذارد. با ادامه این مطلب از دکترتو همراه ما باشید تا با افیوژن مفصل شانه، علائم، علت، تشخیص افیوژن مفصلی شانه، درمان و عوارض جانبی آب آوردن شانه بیشتر آشنا شوید. اگر با چنین علائمی مواجه شدید بهتر است با یک پزشک ارتوپد در این باره مشورت نمایید. شما می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای پرسش سوالات خود از پزشکان استفاده کنید.

آب آوردن شانه چیست؟

افیوژن مفصلی چیست؟ آب آوردن مفصل شانه یا افیوژن شانه (Joint Effusion of Shoulder) به‌معنای تجمع مایع در مفصل شانه در اثر التهاب یا آسیب است. وقتی مایع درون مفصل شانه افزایش می‌یابد، ممکن است منجر به تورم، درد و محدودیت در حرکت مفصل شانه شود. علل مختلفی می‌تواند باعث آب آوردن مفصل شانه شوند از جمله التهابات مفصلی مانند آرتروز، التهاب مفصل شانه (بورسیت)، آسیب مفصلی، آسیب به بافت‌های اطراف مفصل، عفونت و ترمیم‌پذیری پس از جراحی یا ضایعات.

درمان افیوژن شانه ای بستگی به علت اصلی و شدت عارضه دارد و شامل استراحت، دارو درمانی، فیزیوتراپی، تزریق مواد ضد‌التهاب یا در موارد شدیدتر، جراحی می‌شود. بلافاصله بعد از مشاهده اولین علائم التهاب در شانه، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، چرا که تشخیص و درمان به‌موقع افیوژن شانه ای نقش مهمی در این بیماری دارد.

علائم آب اوردن شانه

در صورتی که دچار آسیب دیدگی در ناحیه شانه هستید یا ضربه و آسیبی به ناحیه شانه‌ها وارد شده باشد، احتمالا تا چند روز درد و ورم دارید و ممکن است کبودی یا حساسیت هم ایجاد شود. اما اگر این علائم طی چند روز برطرف نشوند و هیچ اثری از بهبودی مشاهده نگردد، علائم بدتر شوند و التهاب شدت پیدا کند، باید علائم را جدی بگیرید. چرا که ممکن است این فشار یا ضربه باعث تجمع بیش از حد مایعات مفصلی شانه شود. علائم آب آوردن مفصل شانه عبارتند از:

  • تورم در ناحیه مفصل شانه یا در سراسر قسمت بازو و شانه
  • درد ملایم یا شدید در ناحیه مفصل شانه، بازو، گردن و حتی سر که هنگام حرکت مفصل شانه‌ای شدت پیدا می‌کند (علت درد شانه چیست؟).
  • محدودیت در حرکت شانه تا جایی که قادر به بالا آوردن دست نیستید.
  • سفت شدن عضلات شانه‌ای، کاهش انعطاف پذیری شانه و گرفتگی پشت کتف
  • حساسیت پوست اطراف مفصل
  • قرمزی پوست اطراف مفصل شانه

درد شانه و گردن کلافت کرده؟

برای تشخیص و درمان زود نوبت بگیر.

علت افیوژن مفصلی شانه

عوامل مختلفی باعث تجمع مایعات مفصلی در ناحیه سرشانه و افیوژن مفصلی شانه می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

علتشرح
آسیب و صدمهضربه، سقوط، تصادف یا فعالیت‌های ورزشی یا حرفه‌ای که باعث آسیب به مفصل شانه می‌شوند، می‌توانند عاملی برای افیوژن مفصلی شانه باشند.
التهابمانند آرتریت روماتوئید، التهاب مفصلی، آرتریت عفونی و آرتریت پس از ضربه می‌توانند باعث آب آوردن شانه شوند.
آرتروزآرتروز باعث تخریب غضروف و بافت‌های مفصل شانه می‌شود. در پاسخ به آسیب و التهاب ناشی از آرتروز، مفصل شانه ممکن است مایع بیشتری تولید کند و درنتیجه افیوژن مفصل شانه ایجاد شود.
بورسیت شانهبیماری بورسیت چیست؟ التهاب کیسه‌های پر از مایعی است که مفاصل را احاطه می‌کنند.
بیماری‌های مفصلیبرخی بیماری‌های مفصلی مانند مینیسک دیسکوئید، کیست‌های مفصلی و آرتروز می‌توانند علت افیوژن مفصلی شانه باشند.
عفونتعفونت مفصل شانه از طریق عمل جراحی، ضایعات باز، آسیب ناشی از عفونت در سایر قسمت‌های بدن یا عفونت خون به مفصل شانه منتقل می‌شود.
مشکلات ساختاریتغییرات ساختاری در مفصل شانه باعث تسهیل فرایند آب آوردن شانه می‌شوند.
علل ابتلا به افیوژن شانه

عوامل دیگری مانند عفونت، عمل جراحی قبلی در منطقه شانه، بارداری و تغییرات هورمونی نیز ممکن است به افیوژن مفصلی شانه منجر شوند. مهم است تا برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، با پزشک متخصص ارتوپد یا متخصص شانه مشورت کنید. پزشک با انجام ارزیابی جسمانی، تاریخچه پزشکی و در صورت لزوم با استفاده از تصویربرداری تشخیصی، می‌تواند علت آب آوردن شانه را تعیین و برنامه درمانی مناسب را تجویز کند.

تشخیص افیوژن مفصلی شانه

تشخیص افیوژن مفصلی شانه معمولا توسط پزشک متخصص یا ارتوپد انجام می‌شود. برای تشخیص دقیق، پزشک از روش‌ها و آزمایش‌های زیر استفاده می‌کند:

  • بررسی سوابق بالینی بیمار و طرح سوالاتی درباره شدت و زمان بروز علائم، شدت درد، محدودیت حرکت و عوامل تشدیدکننده
  • معاینه با بررسی شانه و ارزیابی تغییرات در اندازه، شکل، تورم و دمای مفصل
  • عکس رادیولوژی
  • سونوگرافی
  • ام‌آرآی (ام آر آی شانه چقدر طول میکشد؟)
  • آزمون‌های جانبی مانند آزمایش خون، آزمایش مایع مفصل (سیتولوژی)
علائم آب اوردن شانه چیست؟
آب آوردن مفصل شانه یا افیوژن شانه (Joint Effusion of Shoulder) به معنای تجمع مایع در مفصل شانه در اثر التهاب یا آسیب است

درمان آب آوردن شانه

درمان آب آوردن شانه بستگی به علت و شدت آب آوردن شانه دارد. در برخی موارد، درمان غیرجراحی ممکن است کافی باشد، در حالی که در موارد شدیدتر، نیاز به روش‌های جراحی خواهید داشت. در هر صورت، پزشک با بررسی وضعیت بیمار و شرایط، بهترین درمان را تجویز می‌کند. استراحت، پرهیز از فعالیت‌های جسمی شدید که باعث تحریک بیش از حد شانه می‌شوند، کمپرس سرد و فیزیوتراپی و انجام تمرینات انعطاف‌پذیری همراه با ماساژ، الکتروتراپی، تمرینات تقویتی و تمرینات تعادلی از روش‌های درمان آب آوردن شانه هستند.

آسپیراسیون مفصلی، یکی از روش‌هایی است که مایعات اضافی از مفصل را با سرنگ یا سوزن بیرون می‌کشد. آسپیره کردن باید با بی‌حسی موضعی انجام شود. پزشک معمولا روش‌های زیر را برای درمان آب آوردن شانه تجویز می‌کند:

  • استراحت و پرهیز از فعالیت‌هایی که به مفصل شانه فشار می‌آورند.
  • کمپرس سرد و گرم سه بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه
  • بالا نگه داشتن مفصل جهت کاهش درد و تورم
  • داروهای ضدالتهابی و مسکن مانند استامینوفن و ناپروکسن
  • تزریق داروهای استروئیدی
  • عمل جراحی برای درمان آسیب دیدگی و کاهش فشار وارده به مفصل شانه
تشخیص افیوژن مفصلی شانه چگونه است؟
پزشک با انجام ارزیابی جسمانی، تاریخچه پزشکی و در صورت لزوم با استفاده از تصویربرداری تشخیصی، می‌تواند علت آب آوردن شانه را تعیین و برنامه درمانی مناسب را تجویز کند.

درمان سنتی آب آوردن شانه

درمان سنتی آب آوردن شانه معمولا به عنوان مکمل درمان پزشکی استفاده می‌شود تا التهاب را کاهش دهد و با تسکین درد به افزایش حرکت مفصل شانه کمک کند. اما لازم است توجه داشته باشید که قبل از شروع هر درمان سنتی، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

کمپرس سرد یا گرم سه بار در روز به‌مدت ۲۰ دقیقه، ماساژ با روغن‌های ضدالتهابی مانند روغن آووکادو، روغن زیتون یا روغن نعناع و مصرف داروهای گیاهی حاوی عصاره زنجبیل، آلوئه‌ورا، آویشن و جینسنگ از روش‌های پیشنهادی درمان سنتی آب آوردن شانه هستند. درمان سنتی بر تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی ضد‌التهابی مانند ماهی چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه در رژیم غذایی تاکید دارد.

درمان خانگی افیوژن مفصلی شانه

درمان خانگی افیوژن مفصلی شانه باعث کاهش التهاب، تسکین درد و افزایش حرکت مفصل شانه می‌شود. به مفصل شانه استراحت دهید و فعالیت‌های شدید را محدود کنید. این درمان خانگی کمک می‌کند، شانه فرصت لازم برای بهبودی پیدا کند. در کنار کمپرس سرد و گرم، تمرینات ورزشی آرام که باعث انعطاف‌پذیری، تقویت عضلات و بازسازی حرکت مفصل شانه شده نیز برای درمان خانگی افیوژن مفصلی شانه تجویز می‌شوند.

درمان آب آوردن شانه چقدر طول میکشد؟

پس از بروز علائم و مراجعه به پزشک و شروع درمان، اولین نشانه‌های بهبودی طی چند هفته اول مشاهده می‌شوند. بعد از آسیب دیدگی شدید مفصل شانه، شانه به کمک درمان بهبود پیدا می‌کند تا فقط بتواند دوباره مایع مفصلی تولید کند. مدت زمان درمان آب آوردن شانه به علت بروز افیوژن مفصلی بستگی دارد. اگر یکی از استخوان‌های اصلی مفصل شکسته باشد، احتمالا چند هفته یا ماه درگیر درمان خواهید بود. اگر آرتروز، علت افیوژن شانه‌ای باشد، آنگاه روند درمان طولانی‌تر شده و احتمالا تا آخر عمرتان با مفصل ملتهب سروکار خواهید داشت.

مفصل شانه‌ت آب آورده؟ دنبال درمان سریع درد شانه هستی؟ از متخصص مشورت بگیر.

عوارض افیوژن مفصلی شانه

افیوژن مفصلی شانه معمولا نشانه‌ وجود مشکلات دیگری در مفصل شانه است. برخی از عوارض افیوژن مفصلی شانه عبارتند از:

  • درد خفیف تا شدید در مفصل و اطراف شانه که با حرکت و فشار بیشتر روی مفصل، شدت می‌گیرد.
  • محدودیت حرکتی در چرخاندن، بلند کردن یا جابجا کردن بازو
  • التهاب و تورم در ناحیه مفصل که به‌تدریج شدت پیدا می‌کند.
  • ضعف عضلات شانه‌ای و بازوها
  • محدودیت در انجام فعالیت‌های روزمره مانند شستشوی بدن، پوشیدن لباس، برداشتن اشیا سنگین و حتی تغییر پوزیشن خواب
  • استرس و ناراحتی روحی به‌دلیل ناتوانی در حرکت که باعث کاهش کیفیت زندگی فرد می‌شود.

متن انگلیسی:
The greatest risk is that of an infection caused by germs that have got into the joint. This risk of this happening varies, depending on what is done during the aspiration and which joint is involved. Diseases like diabetes or a weakened immune system increase the risk of infection
ترجمه متن:
بزرگترین خطر، عفونت ناشی از میکروب‌هایی است که وارد مفصل شده‌اند. خطر وقوع این اتفاق بسته به اینکه در طول آسپیراسیون چه کاری انجام می‌شود و کدام مفصل درگیر است، متفاوت خواهد بود. بیماری‌هایی مانند دیابت یا ضعف سیستم ایمنی، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند.

ncbi.nlm.nih.gov

عوارض کشیدن آب شانه

یکی از روش‌های درمانی افیوژن مفصلی شانه، کشیدن آب شانه است که به آن آسپیره کردن یا آسپیراسیون می‌گویند. آسپیراسیون، روش تخلیه و بیرون کشیدن آب و مایعات اضافی شانه ملتهب‌شده است که با سرنگ یا سوزن با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این روش درمانی ممکن است در برخی افراد با عوارضی مانند ناراحتی و درد در محل آسپیراسیون، کبودی یا تورم همراه باشد.

از دیگر عوارض کشیدن آب شانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی در مفصل
  • التهاب در محل ورود سرنگ
  • احساس فشار یا سوزش اندک
  • واکنش آلرژیک به داروها

پیشگیری از افیوژن مفصلی شانه

با اتخاذ سبک زندگی سالم و رعایت برخی دستورات غذایی و حرکت، انجام تمرینات ورزشی مناسب جهت تقویت عضلات، و پرهیز از فشار شدید به مفصل شانه، می‌توان ریسک بروز افیوژن مفصلی شانه را به حداقل رساند:

  • انجام تمرینات استقامتی جهت تقویت عضلات مانند پرس سرشانه و تمرینات وزنه‌برداری مرتبط
  • اجتناب از حرکات و وضعیت‌های خطرناک مانند حرکات شدید و ناگهانی بازویی، چرخش شدید بازو، بلند کردن وزنه‌های سنگین
  • حفظ وزن سالم و جلوگیری از چاقی جهت کاهش فشار اضافی بر مفصل شانه
  • استفاده از محافظ شانه در فعالیت‌های ورزشی و باربری
  • پرهیز از ضربه‌های مستقیم به شانه، سقوط‌های شدید یا فعالیت‌های خطرناک  که احتمال آسیب دیدگی شانه وجود دارد.
  • درمان صحیح مصدومیت‌های شانه‌ای
آیا آب آوردن شانه با ورزش درمان میشود؟
در صورتی که دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه شانه هستید یا ضربه و آسیبی به ناحیه شانه‌ها وارد شده باشد، احتمالا تا چند روز درد و ورم دارید و ممکن است کبودی یا حساسیت هم ایجاد شود.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

افیوژن مفصلی شانه، به وضعیت تجمع بیش از اندازه مایعات مفصلی در ناحیه شانه می‌گویند که با درد، تورم، محدودیت حرکت، ضعف عضلات و عوارض عصبی همراه است. حرکات ناگهانی و شدید بازویی، ورزش‌هایی که نیازمند تکان‌دهی شانه هستند، ضربه‌های مستقیم و سقوط‌های شدید، برخی عوامل خطرناکی هستند که ریسک آب آوردن شانه را تشدید می‌کنند.

در صورتی که از افیوژن مفصلی شانه رنج می‌برید، بهتر است بلافاصله به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب انجام شود. عدم درمان به‌موقع و مناسب افیوژن شانه‌ای، عوارض جدی و خطرناکی به‌دنبال دارد. یادآور می‌شویم که به هیچ وجه خودسرانه و بدون مشورت پزشک متخصص، هیچ روش درمانی را دنبال نکنید، چرا که ممکن است عوارض جدی به‌دنبال داشته باشد. شما می توانید با استفاده از خدمات غیرحضوری دکترتو سوالات خود را از متخصص ارتوپد آنلاین بپرسید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر افیوژن مفصلی شانه همراه با تب باشد، نشانه وجود عفونت در مفصل است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به مفصل آسیب جدی برساند. شدت آسیب ممکن است تا جایی برسد که تنها راه چاره، عمل جراحی است. اگر دچار ورم و التهاب شانه‌ای شدید و طی چند روز بهبودی حاصل نشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای جلوگیری از تشدید عوارض جانبی و تاثیر دایمی، باید بلافاصله با مشاهده علایم به پزشک مراجعه کنید. درمان به موقع، اهمیت زیادی در خطرناک بودن این عارضه دارد، به‌خصوص اگر افیوزن به‌خاطر عفونت باکتریایی ایجاد شود. عدم درمان به‌موقع، می‌تواند آسیب جدی و خطرناک ایجاد کند.

انجام تمرینات ورزشی استقامتی یا انعطاف‌پذیری و حرکات بدنسازی در روند بهبودی آب اوردن شانه نقش اثرگذاری دارند. اما در فرایند درمان برای انجام حرکات ورزشی باید با پزشک مشورت کنید تا متناسب با نوع، شدت و علت آب آوردن شانه، برنامه ورزشی و تمرینات مناسب و فیزیوتراپی را تجویز کند.

در برخی موارد، تمرینات تقویتی و استحکام‌بخشی عضلات محیطی مفصل شانه می‌تواند به استحکام و پایداری مفصل کمک کند و از آب آوردن شانه جلوگیری کند. استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی مانند ماساژ، الکتروتراپی، تمرینات انعطاف‌پذیری و تمرینات تعادل باعث بهبود وضعیت شانه می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن