اختلالات خلقی چیست؟ بررسی ۸ مورد شایع و خطرناک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اختلالات خلقی دسته‌ای از اختلالات روانی هستند که ویژگی اصلی آن‌ها تغییرات غیرعادی و شدید در خلق و خو است. این اختلالات شامل افسردگی عمده، اختلال دوقطبی و اختلالات افسردگی فصلی هستند. افراد مبتلا به اختلالات خلقی ممکن است دوره‌های طولانی از افسردگی یا مانیا را تجربه کنند که تأثیرات جدی بر زندگی روزمره، روابط و عملکرد اجتماعی آن‌ها دارد. درمان این اختلالات معمولاً شامل ترکیبی از داروها و روان‌درمانی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
اختلالات خلقی چیست؟

اختلالات خلقی می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی یک فرد را تحت تاثیر بگذارد. معمولاً افرادی که به انواع اختلالات خلقی مبتلا هستند، به‌شدت کیفیت زندگی پایینی دارند و در دوره‌های افسردگی شدید، احتمالا نسبت به هر چیزی که قبلاً به آن علاقه داشتند، بی‌تفاوت خواهند شد. اختلال خلقی در تمامی سنین، از کودکان گرفته تا نوجوانان، جوانان و بزرگسالان رخ می‌دهد و می‌تواند جنبه‌های مختلف رفتاری و احساسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله از دکترتو به صورت کامل با این اختلال و علائمی که دارد آشنا می‌شویم. اما برای کنتر علائم روحی و روانی خود بهتر است از یک روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی دکترتو و خدمات آنلاین برای مشاوره با پزشکان مورد نظر خود استفاده کنید.

اختلالات خلقی چیست؟

اختلالات خلقی شرایط روانپزشکی است که بر وضعیت عاطفی فرد تأثیر می‌گذارد. علائم ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد. آنها ممکن است کیفیت زندگی فرد را کاهش دهند و در برخی موارد عملکرد طبیعی را دشوار کنند.

این اختلالی است که در آن شما دوره‌های طولانی شادی شدید، غم و اندوه شدید، یا هر دو را تجربه می‌کنید. برخی از اختلالات خلقی نیز شامل سایر احساسات پایدار مانند عصبانیت و تحریک‌پذیری می‌شود. طبیعی است که خلق‌وخوی شما بسته به شرایط تغییر کند. با این حال، برای تشخیص اختلال خلقی، علائم باید برای چند هفته یا بیشتر وجود داشته باشد. اختلالات خلقی می‌تواند باعث تغییراتی در رفتار شما شده، به‌نحوی‌که بر توانایی شما برای انجام فعالیت‌های معمولی مانند فعالیت‌های روتین محل کار یا مدرسه تأثیر بگذارد. در برخی مواقع به اختلالات خلقی، اختلالات عاطفی هم گفته می‌شود.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

انواع اختلالات خلقی

برای شناخت اختلال خلقی باید انواع آن را شناخت. به صورت کلی انواع اختلالات خلقی را به دو دسته عمده؛ اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی تقسیم‌بندی می‌کنند. هر کدام از این اختلالات خود چندین زیرشاخه را در بر می‌گیرند.

انواع اختلالات افسردگی باعث از دست دادن لذت در بیشتر یا همه فعالیت‌ها می‌شود و در نهایت بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. افرادی با این نوع از اختلالات ممکن است انرژی کمتر، مشکل خواب، مشکل تمرکز، تغییر در اشتها و عدم علاقه به فعالیت‌ها یا چیزهای معمول را تجربه کنند. همچنین ممکن است احساس بی‌ارزشی یا گناه و درد و خستگی داشته باشند. یکی از شدیدترین انواع این نوع اختلال، اختلال افسردگی مدام (نوعی افسردگی طولانی‌مدت که باعث احساس غم و اندوه، پوچی و اغلب ناامیدی می‌شود) نام دارد.

دسته مهم بعدی، اختلالات دوقطبی است که در آن فرد نوسانات خلق‌وخوی شدیدی را تجربه می‌کنند. یک دوره، دوره اوج عاطفی است که به دوره‌های شیدایی یا هیپومانیک معروف است. دوره بعدی، دوره‌هایی با مود پایین است که دوره‌های افسردگی نامیده می‌شود. این بالا و پایین‌ها معمولاً پیوسته هستند.

متن انگلیسی:
Two of the most common mood disorders are depression and bipolar disorder
ترجمه متن:
دو دسته اصلی از اختلالات خلقی شامل اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی می‌شود.

my.clevelandclinic

۱. مانیا یا هیپومانیا

مانیا یا هیپومانیا از انواع اختلال شخصیت دو قطبی است که در آن فرد درجات خفیف‌تری از حالت شیدایی غیر روانپریشی را تجربه می کند. معمولاً این دوره کوتاه‌تر است و حداقل برای چهار روز متوالی این حالت ادامه دارد و کمتر از یک هفته طول می‌کشد. ممکن است رفتارهای پرخطری همراه با این اختلال خلقی وجود داشته باشد، اما معمولاً هیپومانیا تأثیر زیادی بر توانایی فرد برای عملکردهای روزمره ندارد. با این حال، افراد دیگر باید بتوانند متوجه شوند که چیزی در مورد فرد موردنظر متفاوت است.

۲. افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی یا MDD که قبلاً با عنوان افسردگی بالینی نیز شناخته می‌شود، نوعی از افسردگی است که در آن فرد دوره‌های طولانی‌مدت و مداوم خلق‌وخوی ضعیف، ناامیدی، خستگی و سایر علائم را تجربه می کند (افسردگی چیست؟). در این فرم از افسردگی افراد غم و اندوه مداوم، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های موردعلاقه و احساس بی‌ارزشی مداوم را تجربه می‌کنند.

اختلالات خلقی چه علائمی دارد؟
اختلالات خلقی شامل شرایطی هستند که بر حالت و احساسات فرد تأثیر می‌گذارند، مانند افسردگی و اختلال دوقطبی.

۳. افسردگی پس از زایمان

یکی از شایع‌ترین انواع افسردگی، افسردگی پس از زایمان است. این نوع افسردگی در دوران بارداری یا پس از پایان بارداری در زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، تشخیص داده می‌شود. زنان بعد از بارداری و زایمان تغییرات هورمونی، فیزیکی، عاطفی، مالی و اجتماعی را تجربه می‌کنند. این تغییرات می‌تواند علائم افسردگی بعد از زایمان را ایجاد کند.

۴. افسردگی فصلی

نوع دیگری از افسردگی وجود دارد که به آن افسردگی فصلی یا SAD گفته می‌شود. این نوع افسردگی در فصول خاصی از سال رخ می‌دهد. معمولاً از اواخر پاییز یا اوایل زمستان شروع می‌شود و تا بهار یا تابستان ادامه می‌یابد. به طور معمول، دوره‌های SAD نیز ممکن است در اواخر بهار یا تابستان شروع شود. علائم اختلال عاطفی فصلی زمستان ممکن است شبیه علائم افسردگی اساسی باشد. آنها در طول بهار و تابستان از بین می‌روند یا کاهش می‌یابند.

متن انگلیسی:
SAD, when a person experiences symptoms of major depressive disorder during colder months of the year, when the days are shorter and darker
ترجمه متن:
اختلال عاطفی فصلی SAD، هنگامی مشخص می‎‌شود که فرد علائم اختلال افسردگی اساسی را در ماه‌های سردتر سال تجربه می‌کند، زمانی که روزها کوتاه‌تر و تاریک‌تر هستند.

yalemedicine

از اختلال خلفی تو پاییز خسته شدی؟

با یه کلیک درمانت رو شروع کن.

۵. اختلال دیس تایمیک

اختلال افسردگی دیس تایمیک که به‌عنوان اختلال افسردگی مداوم هم شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین حالت‌های افسردگی است. این نوع از اختلالات خلقی زمانی است که فرد علائم افسردگی خفیف تا متوسط را در بیشتر روزهای سال، برای حداقل دو سال نشان دهد. در این فرم از افسردگی، علائم به‌شدت علائم افسردگی اساسی نیست.

۶. اختلالات دوقطبی

حتما از خود می‌پرسید اختلال دو قطبی چیست! یکی از انواع رایج و اصلی اختلالات خلقی، اختلال دوقطبی است. افرادی با این وضعیت دارای دوره‌های افسردگی متناوب و شدید با زمان‌های شیدایی یا خلق‌وخوی بالاترند. اختلال دوقطبی یک اختلال خلقی و وضعیت سلامت روان مادام‌العمر است که باعث تغییرات شدید در خلق‌وخو، سطوح انرژی، الگوهای تفکر و رفتار می‌شود.

۷. اختلال سیکلوتایمیک

اختلال سیکوتایمیک یکی از انواع رایج اختلال دوقطبی است که در آن افراد مبتلا یک حالت خلقی ناپایدار مزمن دارند. آنها هیپومانیا و افسردگی خفیف را برای حداقل دو سال تجربه می‌کنند. این تغییرات احساسی شدید می‌تواند به صورت مشخص روی عملکرد و فعالیت‌های فرد تاثیر بگذارد. با این حال، فراز و نشیب‌های عاطفی به اندازه اختلال دوقطبی I یا II شدید نیست.

۸. اختلالات خلقی در dsm5

علاوه بر اختلالات خلقی بالا، چندین اختلال دیگر هم درdsm5  جزو اختلالات خلقی دسته‌بندی می‌شود. برای مثال اختلال پیش از قاعدگی یا PMS یکی از آنهاست. برخی از اختلالات قطبی دیگر هم وجود دارند که با سایر وضعیت‌های سلامتی مرتبط‌اند. برای مثال، اختلالات خلقی مرتبط با بیماری‌های مزمن یا سرطان یا اختلال خلقی ناشی از مصرف مواد مخدر یا الکل نیز در دسته انواع اختلالات خلقی قرار دارند.

اختلالات خلقی در چه مواردی نمایان می شود؟
از جمله علائم اختلالات خلق احساس گناه و بی‌ارزش بودن، مشکل در تمرکز و پرخاشگری است.

علائم اختلالات خلقی

بسته به سن و نوع اختلال خلقی، زمانی که فرد افسرده می‌شود ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد. موارد زیر شایع‌ترین علائم اختلال خلقی هستند:

  • خلق‌وخوی غمگین، مضطرب و تهی
  • احساس ناامیدی یا درماندگی
  • داشتن عزت‌نفس پایین
  • احساس بی‌کفایتی یا بی‌ارزش بودن
  • احساس گناه بیش از حد
  • عدم علاقه برای انجام فعالیت‌های عادی یا فعالیت‌هایی که زمانی فرد از انجام آنها لذت می‌برد.
  • مشکل در روابط جنسی، زناشویی یا اجتماعی
  • مشکل در خواب یا زیاد خوابیدن
  • تغییر در اشتها یا تغییرات شدید وزنی
  • کاهش انرژی
  • مشکل در تمرکز
  • عدم توانایی برای تصمیم‌گیری
  • تحریک‌پذیری، خصومت یا پرخاشگری
  • داشتن افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی
گروه سنیتغییرات در اشتها یا خوابتحریک‌پذیری یا غم و اندوهانزوای اجتماعیمشکل در تمرکزتغییرات در سطح انرژیافکار خودآزاری یا خودکشی
کودکانممکن است در غذا خوردن وسواس به خرج دهند یا در خوابیدن به‌تنهایی مشکل داشته باشند.ممکن است به طور مکرر عصبانیت یا گریه کنند.ممکن است از بازی با سایر کودکان خودداری کنند.ممکن است در تمرکز در مدرسه یا در زمان بازی مشکل داشته باشند.ممکن است بیشتر از حد معمول خسته یا بی‌حال به نظر برسند.این یک علامت جدی است که نیاز به کمک فوری حرفه‌ای بدون در نظر گرفتن سن دارد.
نوجوانانممکن است به طور بیش از حد بخوابند یا در به خواب رفتن مشکل داشته باشند.ممکن است بد خلق یا گوشه‌گیر شوند.ممکن است خود را از دوستان و خانواده جدا کنند.ممکن است در تمرکز در کلاس یا تکمیل تکالیف مشکل داشته باشند.ممکن است انرژی بیش از حد یا مشکل در خواب داشته باشند.این یک علامت جدی است که نیاز به کمک فوری حرفه‌ای بدون در نظر گرفتن سن دارد.
چوانانممکن است وعده‌های غذایی را حذف کنند یا پرخوری کنند یا الگوهای خواب نامنظمی داشته باشند.ممکن است احساس ناامیدی یا بی‌ارزشی کنند.ممکن است علاقه خود را به فعالیت‌های اجتماعی یا سرگرمی‌ها از دست بدهندممکن است در تمرکز بر روی وظایف در محل کار یا مدرسه مشکل داشته باشند.ممکن است احساس خستگی یا کمبود انگیزه کنند.این یک علامت جدی است که نیاز به کمک فوری حرفه‌ای بدون در نظر گرفتن سن دارد.
بزرگسالانممکن است تغییرات در وزن یا مشکل در خواب را تجربه کنند.ممکن است دائماً احساس افسردگی کنند یا علاقه خود را به فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردند از دست بدهند.ممکن است علاقه خود را به گذراندن وقت با عزیزان از دست بدهند.ممکن است در تمرکز بر روی کارهای روزانه یا سرگرمی‌ها مشکل داشته باشند.ممکن است دائماً احساس خستگی کنند یا به دلیل کمبود انرژی در انجام وظایف مشکل داشته باشند.این یک علامت جدی است که نیاز به کمک فوری حرفه‌ای بدون در نظر گرفتن سن دارد.
مقایسه اختلالات خلقی در گروه‌های سنی مختلف

اختلالات خلقی در کودکان

در کودکان ممکن است یک سری نشانه‌های خاص، با توجه به نوع اختلال خلقی ایجاد شده در آنها دیده شود. از بدخلقی و بهانه‌گیری‌های بی‌دلیل گرفته تا کاهش فعالیت‌های روزمره، بی‌حرکتی، آشفتگی و بی‌قراری، زودرنجی و کاهش اعتمادبه‌نفس در کودک، همگی می‌توانند نشان‌دهنده نوعی از اختلال عاطفی در کودکان باشند.

اختلالات خلقی در نوجوانان

در نوجوانان علائم افسردگی یا اختلال دوقطبی ممکن است کمی متفاوت باشد یا این که برخی از نشانه‌ها بیشتر در آنها دیده شود. نوجوانان با اختلال خلقی معمولاً افسردگی مزمن و ادامه‌دار را تجربه می‌کنند. احساس غم و اندوه شدید، فکر یا تمایل به خودکشی، مشکل در برقراری ارتباطات اجتماعی، احساس پوچی و ناامیدی، مشکلات خواب، کاهش وزن یا افزایش شدید وزن، از دست دادن اشتها، عصبی بودن و پرخاشگری از اصلی‌ترین نشانه‌های اختلالات خلقی در نوجوانان است. نوجوانان ممکن است حس پوچی، احساس گناه و بی‌ارزش بودن داشته باشند.

اختلالات خلقی در جوانان

جوانان بسته به نوع اختلال خلقی که دارند، انواع مختلفی از نشانه‌ها را دارند. از خلق‌وخوی غمگین گرفته تا احساس ناامیدی و خستگی زیاد و مشکلات خواب، ممکن است در آنها دیده شود. مشکلات رابطه، خصوصا مشکل در رابطه جنسی و عدم لذت‌بردن از کارهایی که قبلاً انجام می‌دادند، از دیگر نشانه‌های اختلالات خلقی در جوانان است. جوانانی که به دلیل مشکلات زندگی دچار افسردگی شدید می‌شوند، بیشتر با افکار پوچی، بی‌ارزش بودن و تمایل به خودکشی مواجه می‌شوند.

اختلالات خلقی در بزرگسالان

افسردگی، غم و اندوه طولانی، تحریک‌پذیری یا اضطراب، بی‌حالی و کمبود انرژی، هذیان‌گویی، مشکلات خواب، تغییرات خلقی غیرعادی و مزمن، احساس پوچی و بی‌ارزش بودن، احساس گناه و بی‌اشتهایی از جمله نشانه‌های رایج اختلالات خلقی در بزرگسالان است.

علائم اختلال خلقی داری و می‌خوای ازشون خلاص بشی؟ پس مشاوره بگیر.

اختلالات خلقی به چه علتی رخ می دهد؟

عوامل زیادی به بروز انواع اختلالات خلقی کمک می‌کنند. آنها احتمالاً ناشی از عدم تعادل مواد شیمیایی مغز هستند. رویدادهای زندگی (مانند تغییرات استرس‌زا در زندگی) نیز ممکن است به خلق افسرده کمک کند. اختلالات خلقی همچنین در خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود.

چه افرادی بیشتر در معرض اختلال خلقی قرار دارند؟

هر کسی ممکن است گاهی اوقات احساس غمگینی یا افسردگی کند. اما اختلالات خلقی شدیدتر بوده و طولانی‌تر است. همچنین مدیریت آنها نسبت به احساسات عادی غم و اندوه دشوارتر است. کودکان، نوجوانان یا بزرگسالانی که والدینی با اختلال خلقی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به انواع اختلالات خلقی دارند. اما رویدادهای زندگی و استرس می‌توانند احساسات غمگینی یا افسردگی را آشکار یا بدتر کنند. این امر مدیریت احساسات را سخت‌تر می کند.

گاهی اوقات مشکلات زندگی می‌تواند باعث افسردگی شود. مواردی مانند اخراج از شغل، طلاق، از دست دادن یکی از عزیزان، مرگ در خانواده و مشکلات مالی می‌تواند دشوار باشد. کنارآمدن با فشار ممکن است چالش‌برانگیز شده و زمینه بروز انواع اختلالات خلقی شود.

خطر ابتلا به افسردگی در زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان است. زنان ممکن است به دلیل بارداری، تغییرات هورمونی، چرخه‌های قاعدگی و انواع شرایط مشابه، بیشتر انواع افسردگی و تغییرات خلق‌وخو را تجربه کنند. وقتی فردی در خانواده این تشخیص را داشته باشد، خواهر و برادر و فرزندانش شانس بیشتری برای ابتلا به اختلال مشابه را دارند. در نهایت برخی از بیماری‌ها مانند سکته مغزی، بیماری تیروئید، بیماری قلبی، لوپوس، روماتیسم مفصلی، بیماری پارکینسون و دیابت، ریسک بروز انواع اختلالات خلقی را افزایش می‌دهد.

تشخیص اختلالات خلقی (تست اختلال خلقی)

اختلالات خلقی یک بیماری جدی است. روانپزشک، روان‌شناس بالینی یا مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز، می‌توانند پس از تکمیل تاریخچه سلامت کامل و ارزیابی روانپزشکی، اختلالات خلقی را تشخیص دهند. هیچ آزمایش پزشکی خاصی برای تشخیص اختلالات خلقی وجود ندارد.

راه درمان اختلال خلقی

دو درمان اساسی برای اختلالات خلقی وجود دارد که شامل دارودرمانی و درمان روانکاوی می‌شود. گاهی نیز درمان، شامل ترکیبی از این دو روش است. داروهای ضدافسردگی مختلف، بر اساس سن و شرایط هر فرد تجویز می‌شود تا علائم را تسکین دهد. روان درمانی علاوه بر دارو درمانی، بخش مهمی از روند درمان اختلالات خلقی است. در کنار دارو درمانی و روان درمانی، ممکن است برای درمان برخی از انواع افسردگی، از یک سری رویکردهای مکمل نیز استفاده شود. اینها شامل مصرف مکمل‌های ویتامین D یا نور دمانی می‌شود. پزشک همچنین ممکن است تغییرات خاصی در سبک زندگی از جمله ورزش منظم، برنامه خواب ثابت و رژیم غذایی سالم را توصیه کند.

عوارض اختلالات خلقی چیست؟
عوارض اختلالات خلقی می‌تواند شامل مشکلات خواب، تغییرات اشتها و انرژی، و کاهش تمرکز باشد.

عوارض اختلالات خلقی

در صورتی که اختلالات خلقی درمان نشوند، کیفیت زندگی فرد به شدت کاهش می‌یابد. افرادی که اختلالات خلقی شدید و مزمن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های روحی و روانی هستند. احتمال خودکشی در آنها بیشتر است و بیشتر ممکن است به سمت مصرف مواد تمایل پیدا کنند. اضطراب شدید، انزوا و گوشه‌گیری، به هم خوردن روابط زناشویی، ترک محل کار یا تحصیل، دیابت و چاقی مزمن، کاهش وزن شدید و مشکلات قلبی مانند ضربان بالای قلب از دیگر عوارض انواع اختلالات خلقی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اختلالات خلقی به دو دسته اصلی افسردگی و اختلال دوقطبی دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام زیرشاخه‌های خود را دارند. شرایط مختلفی می‌تواند موجب بروز این اختلالات شوند. در صورت وجود نشانه‌های اختلالات خلقی که برای بیش از چند هفته ادامه داشته باشد، باید با مراجعه به یک متخصص روانشناسی یا دکتر روانپزشک درمان مناسب را دریافت کرد. چنانچه تمایلی به حضور در مطب ندارید می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو مانند مشاوره روانشناسی آنلاین یا ویزیت آنلاین روانپزشک برای پرسید سوالات خود به صورت متنی یا تلفنی ستفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اضطراب یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های اختلالات خلقی است و خود می‌تواند عامل بروز انواع این اختلالات باشد.

 

 

 

 

با مشاهده نشانه‌های خلق‌وخوی متغیر که برای مدتی طولانی ادامه دارد، می‌توان احتمال وجود یک نوع اختلال خلقی را داد. یک متخصص روان می‌تواند به صورت قطعی، نوع اختلال را تشخیص دهد.

با روان درمانی و در صورت نیاز مصرف داروهای ضدافسردگی می‌توان انواع اختلالات خلقی را درمان کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن