لابیاپلاستی چیست و چه زمانی انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لابیاپلاستی یک روش جراحی برای بهبود ظاهر و تناسب لب‌های لابیا است که باعث افزایش راحتی و اعتماد به نفس زنان می‌شود. با انجام این عمل زیبایی می‌توان ابعاد، شکل و حجم لابیاها را تغییر داد یا متقارن کرد. با این حال، قبل از تصمیم به انجام این روش، باید به طور جدی با پزشک مشورت کنید و به طور کامل از جنبه‌های فیزیکی و روانی این عمل آگاه شوید و درباره روش‌ها، ریسک و عوارض احتمالی ان اطلاعات کافی بدست بیاورید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عمل زیبایی لابیاپلاستی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

لابیاپلاستی یکی از روش‌های جراحی تغییر شکل و بهینه سازی لب‌های بیرونی مجرای تناسلی زنان است که به منظور تغییر اندازه، شکل یا ظاهر لب‌های داخلی و بیرونی لابیاها انجام می‌شود. این عمل جراحی زیبایی ممکن است به عنوان راهکاری برای حل مشکلاتی مانند عدم تعادل در اندازه لابیاها، تغییرات پس از زایمان یا پیری، عدم راحتی در فعالیت‌های روزمره یا استرس روحی درباره ظاهر ناحیه تناسلی توصیه شود. در این مطلب با عمل زیبایی لابیاپلاستی، روش‌های مختلف، مزایا و ریسک‌های احتمالی آن آشنا می‌شویم. برای انجام این عمل زیبایی باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

‏لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی عمل زیبایی ناحیه تناسلی زنان است که امروزه بسیار پرطرفدار شده است. عمل زیبایی لابیاپلاستی یک روش جراحی زیبایی به منظور تغییر شکل و بهینه‌سازی لب‌های بیرونی و داخلی مجرای تناسلی زنان است. در طول عمل، جراح با استفاده از تکنیک‌های جراحی مختلف، اندازه لب‌های لابیا ماژور یا مینور را تغییر می‌دهد و آن‌ها را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر می‌کند.

هدف اصلی این جراحی، بهبود ظاهر و تعادل لب‌های لابیا است. این جراحی معمولا توسط جراح پلاستیک باتجربه و بسته به خواست و شرایط بیمار با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. مدت زمان بهبودی و ریکاوری بعد از عمل زیبایی لابیاپلاستی بسته به مدت و نوع جراحی، بهبود بیمار و رعایت دستورات بعد عمل متفاوت خواهد بود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

انواع روش ها برای لابیاپلاستی

برای انجام این عمل، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که بسته به خواست، شرایط بیمار، و مهارت و تخصص جراح انتخاب می‌شوند. برخی از روش‌های رایج برای لابیاپلاستی با هدف بهبود ظاهری و کوچک کردن سایز لابیا عبارتند از:

  • روش برش خطی که جراح با استفاده از برش‌های خطی، بخشی از لب‌های لابیا را بریده و بخیه می‌زند.
  • برش وی شکل (V) در بخش پشتی لب‌های لابیا
  • روش تریم (Trim) یا کوتاه کردن که بخش‌های اضافی بریده و با استفاده از بخیه، لب‌های لابیا به شکل مطلوب تغییر شکل می‌یابند.
  • برش گوه‌ای (Wedge) یا مثلثی که بخشی از لب‌های لابیاها به شکل مثلثی بریده می‌شود.

کاربرد لابیاپلاستی

کاربرد اصلی عمل زیبایی لابیاپلاستی، بهبود ظاهر و تغییر شکل لب‌های لابیا در زنان است و به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • اصلاح شکل و اندازه لب‌ها در زنانی که از شکل و اندازه ظاهری آن رضایت ندارند.
  • رفع علائم ناخوشایند و ناراحتی مانند احساس تراشیدگی، تغییر رنگ، سفتی زیاد
  • بهبود تعادل و تناسب و متقارن سازی لابیا مینور و ماژور
  • افزایش اعتماد به نفس جهت بهبود رابطه جنسی

می‌خوای لابیاپلاستی انجام بدی؟

از متخصص بپرس که برات مناسبه یا نه.

لابیاپلاستی برای چه کسانی خوب است؟

این عمل به طور عمده برای زنانی مناسب است که از ظاهر و شکل لب‌های لابیاهای خود ناراضی هستند یا مشکلاتی مانند ناراحتی، احساس تراشیدگی، ناهنجاری‌های شکلی، نامتقارنی یا بزرگ شدن لابیا را تجربه می‌کنند. لابیاپلاستی همچنین برای خانم‌هایی مناسب است که به‌خاطر زایمان یا افزایش سن دچار تغییرات ظاهری در ناحیه تناسلی و احساس ناراحتی و کمبود اعتماد بنفس در رابطه جنسی شده‌اند.

عمل زیبایی لابیاپلاستی می‌تواند شکل و اندازه این اندام‌های تناسلی را به حالت قبلی خود برگرداند و احساس راحتی و رضایت را در زندگی روزمره و رابطه جنسی افزایش دهد.

حتما قبل از تصمیم به انجام عمل، با جراح پلاستیک متخصص مشورت کنید تا با ارزیابی وضعیت شما، روش مناسب را طبق خواست و نیازتان تجویز کند.

چه کسانی نباید لابیاپلاستی را انجام دهند؟

دختران زیر ۱۸ سال مجاز به انجام این جراحی زیبایی نیستند چرا که هنوز در مرحله بلوغ جنسی بوده و لابیاها بعد از سن بلوغ تا اوایل جوانی همچنان درحال رشد هستند. خانم‌های بالاتر از ۵۵ سال هم کاندیدای مناسبی نیستند چرا که به‌خاطر دیر جوش خوردن زخم‌ها در سنین بالاتر احتمال عفونت بیشتر می‌شود. خانم‌های باردار، زنان مبتلا به زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی، و عفونت‌های واژینال نباید لابیاپلاستی انجام دهند چرا که هرگونه دست کاری باعث تشدید زخم‌ها، التهاب و عفونت می‌شود. 

آیا با وجود بکارت می توان عمل لابیاپلاستی را انجام داد؟ (عمل لابیاپلاستی برای دختر باکره)

از آنجایی‌که هایمن یا پرده بکارت داخل واژن قرار گرفته است، انجام عمل زیبایی لابیاپلاستی آسیبی به هایمن نمی‌رساند.

متن انگلیسی:
virgins can also have labiaplasty surgery
ترجمه متن:
با وجود بکارت می‌توان عمل لابیاپلاستی را انجام داد.

burcaktok

مزایای لابیاپلاستی

لابیاپلاستی که یک فرایند جراحی زیبایی است مزایای مختلفی به همراه دارد:

  • بهبود ظاهری و افزایش اعتماد به نفس
  • رفع ناراحتی و علائم ناخوشایند مانند احساس تراشیدگی، تغییر رنگ و سفتی زیاد
  • بهبود تعادل و تقارن بین لابیاها
  • افزایش راحتی و رضایت جنسی
رضایت از عمل لابیاپلاستی چقدر است؟
به طورکلی رضایت از عمل لابیاپلاستی در سطح بالایی قرار دارد.

روش انجام عمل لابیاپلاستی

روش انجام لابیاپلاستی بر اساس ترجیحات جراح پلاستیک، وضعیت و نیازهای خاص بیمار متفاوت است اما رایج‌ترین و ساده‌ترین روش انجام لابیاپلاستی با برش خطی است. جراح برشی خطی در طول لب‌های لابیا ایجاد می‌کند. اندازه و شکل آن‌ها بسته به خواست بیمار و توصیه جراح مشخص می‌شود. بعد از برش، بازسازی و تنظیم لب‌های لابیاها صورت می‌گیرد و درنهایت برش‌ها با بخیه جذبی بخیه زده می‌شوند.

‏لابیاپلاستی با روش Trim

روش Trim یکی از تکنیک‌های متداول برای انجام این عمل زیبایی است که برش خطی در اطراف، در قسمت بیرونی و طولانی‌تر لب‌های لابیاها زده می‌شود. بخش‌های اضافی و اندازه‌های نامناسب برداشته شده و درنهایت بخیه زده می‌شود.

لابیاپلاستی با روش Wedge

در عمل زیبایی لابیاپلاستی با روش Wedge برشی به شکل مثلث در قسمت مرکزی یا در قسمت بالایی ایجاد می‌شود. بخش مثلثی بین برش‌ها برداشته شده و لبه‌های لابیاها تنظیم و به هم خوب بخیه زده می‌شوند.

لابیاپلاستی با لیزر چیست؟

لابیاپلاستی با لیزر و لابیاپلاستی با روش Deepithelialization دو روش جداگانه هستند. تغییر شکل و اندازه لابیاها با لیزر برش کمتر و خونریزی کمتری نسبت به روش‌های سنتی دارد و یک روش غیر جراحی تلقی می‌شود.

لابیاپلاستی با روش  Deepithelialization

روش Deepithelialization، برداشتن لایه بیرونی پوست از لب‌های لابیا است. در این روش، لایه بیرونی پوست حذف و بازسازی و تنظیم لب‌ها صورت می‌گیرد.

ماندگاری لابیاپلاستی

در بیشتر موارد، نتایج عمل ماندگار و دایمی هستند. یعنی بعد از پایان یافتن دوره نقاهت، تا همیشه می‌توانید از زیبایی ماندگار عملتان لذت ببرید.

نتایج عمل لابیاپلاستی چه زمانی مشخص می شود؟

نتایج عمل ممکن است در طول زمان به تدریج قابل مشاهده باشد. روزهای اول به‌خاطر التهاب هنوز ورم دیده می‌شود اما طی مراحل بهبودی، تغییرات قابل توجهی در نحوه شکل‌دهی و اندازه لابیاها رخ می‌دهد. عوامل مختلفی از جمله روش انجام عمل، و ری اکشن بدن هر فرد روی مشخص شدن نتایج تاثیر می‌گذارند. معمولا، دو تا شش هفته بعد عمل، تورم ابتدایی کاهش می‌یابد و شکل نهایی به طور ملموس‌تری قابل مشاهده است. نتایج نهایی لابیاپلاستی طی چند هفته تا چند ماه پس از عمل قابل مشاهده و ارزیابی می‌شوند.

نگران نتیجه لابیاپلاستی هستی؟ در مورد نحوه عمل با متخصص مشورت کن.

آمادگی و مراقبت قبل از لابیاپلاستی

قبل از هر عمل جراحی، مشاوره با جراح پلاستیک متخصص الزامی است. در این مرحله، باید انتظارات و نیازهای خود را با جراح مطرح کنید و پرسش‌ها و نگرانی‌هایتان را بپرسید. در حالت معمول جراح باید برای اطلاع از وضعیت سلامتی شما آزمایش خون، ادرار و چند آزمایش تشخیصی بنویسد.

داروهایی مثل آسپرین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی باید قبل از عمل قطع شوند. جهت کاهش خطر عوارض و مشکلات مرتبط با تهوع و استفراغ پس از عمل ممکن است جراح منع مصرف مایعات و غذا قبل جراحی بدهد. شستشوی دقیق ناحیه تناسلی قبل از عمل و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها جهت پیشگیری از عفونت ضروری است. قبل از عمل، برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید در دوره بهبودی بهتر استراحت کنید.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

برای اینکه از نتیجه عمل راضی باشید علاوه بر انتخاب جراح متخصص و متبحر باید مراقبت های بعد از لابیاپلاستی را به خوبی انجام دهید:

  • استراحت و محافظت منطقه عمل، پرهیز از اعمال فشار یا کشیدگی، استفاده از محافظ یا پانتی لاینر
  • مصرف داروهای مسکن، ضد التهاب و آنتی‌بیوتیک
  • استفاده از کمپرس سرد جهت کاهش تورم و درد
  • شستشوی دقیق و بهداشت ناحیه عمل
  • رعایت برنامه غذایی و مصرف مایعات تجویزی
  • محافظت در برابر ضربه و فشار
  • پیگیری و ملاقات با جراح پلاستیک

نحوه خوابیدن بعد از عمل لابیاپلاستی

مهمترین نکته در خوابیدن بعد از عمل زیبایی لابیاپلاستی، انتخاب پوزیشن مناسب برای خواب است. بهتر است به جای خوابیدن در حالت تمام درازکش، از حالتی استفاده کنید که فشار و تماس مستقیم با ناحیه عمل شده نباشد. بهتر است به پهلوی راست یا چپ بخوابید تا فشار کمتری به قسمت تناسلی بیاید. بالشتک‌های خاصی برای حفظ پوزیشن مناسب و جلوگیری از حرکت در خواب هستند که با تجویز جراح می‌توانید استفاده کنید.

در صورت لزوم می‌توانید حین خواب از بالش‌های نرم و محدود کننده برای جلوگیری از فشار زیاد روی لابیاها استفاده کنید. قبل از خوابیدن، مطمئن شوید که ناحیه عمل به خوبی تمیز است و نشانه‌ای از عفونت یا خونریزی نیست. از شستشوی دقیق و بهداشت منطقه عمل قبل از خوابیدن اطمینان حاصل کنید.

رابطه بعد از لابیاپلاستی

اگر قصد دارید پس از عمل رابطه جنسی داشته باشید، باید به پزشک مشورت کنید تا براساس وضعیت جسمی و تشخیص خود زمان مناسب برای برقراری رابطه جنسی بعد از لابیاپلاستی را تجویز کند. معمولا بهترین زمان برای شروع دوباره رابطه بعد از لابیاپلاستی حداقل یک ماه بعد است یعنی وقتی که درد و تورم تا اندازه‌ای کمتر شده باشد.

چه مدت بعد از عمل لابیاپلاستی می توانم ورزش را شروع کنم؟

زمان شروع ورزش پس از عمل لابیاپلاستی بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله نوع عمل، پیشرفت بیمار در فرایند بهبودی و توصیه‌های پزشک. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند تا حدود ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل، ورزش‌های سبک را شروع کنید مانند پیاده روی، یوگا، ایروبیک غیرضربانی و تمرینات کششی.

ورزش‌های شدیدتر و با ضربان قلب بالا مانند دویدن، شنا، بدمینتون و تمرینات وزنه‌برداری، معمولا ۶ تا ۸ هفته بعد جراحی توصیه می‌شوند. تا زمانی که پزشک اجازه ندهد، از ورزش‌های سنگین و فعالیت‌هایی که ممکن است منطقه عمل را تحت فشار قرار دهند، خودداری کنید.

عوارض لابیاپلاستی شامل کمی درد و خونریزی است.
درد، التهاب و احساس ناراحتی بعد از عمل زیبایی لابیاپلاستی کاملا طبیعی است.

عوارض لابیاپلاستی

دو هفته بعد از عمل، نشستن و دستشویی به سختی انجام می‌شود. از عوارض و خطرات احتمالی این عمل زیبایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • عفونت
  • باقی ماندن جای زخم و اسکار
  • کاهش حساسیت ناحیه جنسی
  • لخته خون
  • واکنش آلرژیک به مواد بیهوشی

متن انگلیسی:
It’s normal after a labiaplasty to have soreness, bruising and swelling for up to 2 weeks
ترجمه متن:
التهاب، کبودی و ورم تا دو هفته بعد عمل از عوارض معمول لابیاپلاستی هستند.

nhs.uk

آیا بعد از عمل لابیاپلاستی درد خواهم داشت؟

درد، التهاب و احساس ناراحتی بعد از عمل زیبایی لابیاپلاستی کاملا طبیعی است. در روزهای اول بعد از عمل شدیدتر بوده و به مرور زمان کاهش می‌یابد. جهت کاهش درد می‌توانید با تجویز پزشک مسکن یا کمپرس سرد استفاده کنید.

سوزش بعد از عمل لابیاپلاستی

یکی از علائم عادی بعد از عمل است که عصب و عروق این ناحیه به‌خاطر قطع و دوختن بافت‌ ملتهب و تحریک شده و سوزش ایجاد می‌شود. معمولا سوزش بعد از عمل لابیاپلاستی در روزهای اول شدیدتر است و کم کم تسکین می‌یابد.

آیا لابیاپلاستی باعث کاهش میل جنسی میشود؟

به طور کلی، این عمل برای بهبود ظاهر و تناسب لب‌های بیرونی و داخلی آلت تناسلی زنان انجام می‌شود و تاثیر مستقیمی روی میل جنسی ندارد. برعکس، باعث افزایش راحتی و رضایت جنسی در خانم‌ها می‌شود. تغییرات ظاهری و تحسین بدنی اعتماد به نفس و راحتی در روابط جنسی را بالا می‌برد. البته یکی از عوارض احتمالی آن کاهش میل جنسی به‌خاطر از دست رفتن حس در ناحیه تناسلی است.

هزینه عمل لابیاپلاستی

هزینه عمل لابیاپلاستی بسته به عوامل مختلفی از جمله محل جغرافیایی، تخصص و تجربه جراح، محل کلینیک یا بیمارستان، تجهیزات و فناوری استفاده شده، هزینه‌های بیمارستانی، مدت زمان عمل و مراحل بازیابی و سایر هزینه‌های مرتبط متغیر است.

با توجه به این تفاوت‌ها، دقیق بودن هزینه عمل لابیاپلاستی بسیار دشوار است. بهترین راه برای اطلاع از هزینه عمل زیبایی لابیاپلاستی، مشاوره و ملاقات با جراح یا مرکز جراحی است.

برای اطلاع از هزینه عمل لابیاپلاستی روی این لینک کلیک کنید.

رضایت از عمل لابیاپلاستی چقدر است؟

رضایت از عمل لابیاپلاستی در هر فرد ممکن است متفاوت باشد و بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد. این عوامل شامل انتظارات شخصی، نتیجه عمل جراحی، تجربه جراح و تیم پزشکی، واکنش‌های بدنی و روانی پس از عمل و سایر عوامل مرتبط است.

درست است که میزان رضایت در افراد مختلف متفاوت است اما به طورکلی رضایت از عمل لابیاپلاستی در سطح بالایی قرار دارد. بسیاری از زنانی که عمل لابیاپلاستی را انجام داده‌اند، از نتایج آن رضایت دارند چرا که حس راحتی بیشتری در طول فعالیت جنسی تجربه می‌کنند، احساس خودرضایتی و اعتماد به نفس بیشتری دارند.

تفاوت لابیاپلاستی و هودکتومی

تفاوت‌ لابیاپلاستی و هودکتومی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

تفاوت‌هالابیاپلاستیهودکتومی
تعریفعمل جراحی برای بهبود ظاهر و تناسب لبهای بیرونی و داخلی آلت تناسلی زنانبریدن یا برداشتن قسمتی از پوست برجستگی (هود) بالای کلیتوریس
هدف اصلیافزایش راحتی و اعتماد به نفس در طول فعالیت جنسیکاهش احتمال ایجاد تحریک غیرمطلوب یا درد در کلیتوریس
نوع بیهوشیتحت بیهوشی کلی یا موضعیتحت بیهوشی موضعی
مدت عملحدود ۱ تا ۲ ساعتکمتر از ۳۰ دقیقه
ریکاوریمراقبت در خانه بین ۱ تا ۲ هفتهبهبود سریع
عوارضخونریزی، کبودی، عفونت، باقی ماندن جای زخم، کاهش میل جنسیخونریزی، کبودی، عفونت، باقی ماندن جای زخم، کاهش میل جنسی
تفاوت لابیاپلاستی و هودکتومی

آیا لابیاپلاستی و هودکتومی همزمان انجام میشود؟

در برخی موارد لابیاپلاستی و هودکتومی همزمان انجام می‌شوند. هدف از انجام همزمان این دو عمل، کاهش تعداد عمل‌ جراحی و مدت زمان بهبودی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

لابیاپلاستی یک روش جراحی برای بهبود ظاهر و تناسب لب‌های لابیا است که باعث افزایش راحتی و اعتماد به نفس زنان می‌شود. با انجام این عمل زیبایی می‌توان ابعاد، شکل و حجم لابیاها را تغییر داد یا متقارن کرد. با این حال، قبل از تصمیم به انجام این روش، باید به طور جدی با پزشک مشورت کنید و به طور کامل از جنبه‌های فیزیکی و روانی این عمل آگاه شوید و درباره روش‌ها، ریسک و عوارض احتمالی آن اطلاعات کافی بدست بیاورید.

اگر در مورد این جراحی سوالی دارید، حتما با دکتر زنان و زایمان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر زنان زایمان و نازایی وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

مانند هر عمل جراحی، لابیاپلاستی هم خطراتی دارد مانند خونریزی شدید حین یا بعد عمل، تورم و حساسیت به ماده بیهوشی.

بعد از عمل دیگر نمی‌توان نتیجه را تغییر داد اما به مرور زمان و با افزایش سن، به‌خصوص بعد زایمان یا یائسگی احتمال تغییر شکل وجود دارد.

عموما لابیاپلاستی توسط جراح پلاستیک و زیبایی انجام می‌شود، نه ماما.

تصمیم در مورد انجام یا عدم انجام هر عمل جراحی زیبایی، یک تصمیم شخصی است و به ترجیحات و نیازهای فردی بستگی دارد.

بزرگی لابیاها می‌تواند ژنتیکی و مادرزادی باشد یا بعد از دوره بلوغ، بارداری، زایمان، تغییرات هورمونی، جراحی‌های قبلی در ناحیه تناسلی، افزایش سن و تغییرات هورمونی ایجاد شده باشد.

معمولا جراحان توصیه می‌کنند که لابیاپلاستی قبل از بارداری انجام شود چرا که لابیا مینور و ماژور در طول حاملگی تغییر شکل پیدا می‌کنند.

این عمل زیبایی سرپایی حدود یک ساعت طول می‌کشد و نیازی به بستری شدن ندارد.

بعد از پایان دوره بلوغ جنسی مجاز است یعنی دختران زیر 18 سال به خاطر اینکه همچنان در حال رشد هستند نباید لابیاپلاستی انجام دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لابیاپلاستی

  1. سمیه گفت:

    لابیاپلاستی به هیچ عنوان انجام ندید.بسیار دردناک و باچیزایی که میخونین متفاوت است من انجام دادم دو هفتست و درد دنیا رو متحمل شدم.حالا با هرپزشکی ،اصلا انجام ندید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از توصیه تان
      البته در هر فرد و در هر پزشک ممکن است متفاوت باشد
      ریکاوری آن هم مهم است
      تندرست باشید