لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لیزر موهای زائد در بارداری ممکن است دارای خطراتی باشد. اطلاعات دقیق در مورد ایمنی این روش در دوران بارداری کم است و تحقیقات کافی انجام نشده است، بنابراین به طور کلی اجرای لیزر موهای زائد در این دوره توصیه نمی‌شود. خطرات ممکن شامل ایجاد التهابات، تغییر در رنگ پوست، نتیجه بخش نبودن کار و حساسیت‌های پوستی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
لیزر موهای زائد در بارداری

بسیاری از افراد برای از خلاص شدن یا کاهش رشد موهای زائد به لیزر روی می‌آورند. لیزر می‌تواند برای از بین بردن موهای صورت، پاها، زیر بغل، دست‌ها و بیکینی کاربرد داشته باشد. آکادمی جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا می‌گوید بیش از یک میلیون نفر این عمل را در سال ۲۰۱۶ انجام دادند. اما آیا زنان باردار باید لیزر موهای زائد را انجام دهند؟ آیا لیزر موهای زائد در بارداری ایمن است؟ لیزردرمانی روشی است که برای سایر اهداف پزشکی مانند از بین بردن سنگ کلیه در زنان باردار هم انجام می‌شود. اما در خصوص استفاده از آن برای اهداف زیبایی در دوران بارداری و حتی شیردهی تردیدهای زیادی وجود دارد. در این مقاله به صورت کامل با بایدها و نبایدهای لیزر موهای زائد در دوران حاملگی آشنا می‌شویم. اگر در این مورد سوالی دارید می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان به صورت آنلاین یا حضوری در ارتباط باشید.

لیزر موهای زائد در بارداری

در روش از بین بردن موهای زائد با لیزر پزشک یا تکنسین پرتوی نور را به ناحیه‌ای که می‌خواهید موهای آن را از بین ببرید نشانه می‌گیرد. لیزر رنگ‌دانه تیره هر مو را هدف قرار می‌دهد و گرما را به ساقه مو و داخل فولیکول می‌فرستد. اگر گرما فولیکول را کاملاً از بین ببرد، دیگر مو تولید نمی‌کند. اگر فولیکول فقط آسیب دیده باشد، ممکن است موها دوباره رشد کنند، اما احتمالاً ریزتر و کرکی‌تر از قبل خواهند شد.

وقتی باردار هستید، بدن شما مملو از هورمون است. سطوح بالاتر استروژن و آندروژن می‌تواند باعث رشد مو در نواحی شود که قبلاً هرگز ظاهر نشده بودند، به خصوص در سه ماهه سوم. هورمون‌های بارداری نه تنها روی محل جوانه زدن ناگهانی مو و میزان آن تاثیر می‌گذارند، بلکه چرخه رشد موهای شما را نیز تغییر می‌دهند. با وجود چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که لیزر موهای زائد در دوران بارداری آن‌طور که باید موثر نباشد.

یکی از شایع‌ترین تغییراتی که می‌تواند در دوران بارداری اتفاق بیفتد، تیره شدن پوست است، وضعیتی به نام هایپرپیگمانتاسیون. به گفته پزشکان، لیزر موهای زائد زمانی موثرتر است که بین رنگ پوست و رنگ موهای بدن تضاد وجود داشته باشد. اگر هایپرپیگمانتاسیون پوست، ناحیه هدف را به رنگ موهای بدن نزدیک‌تر کرده باشد، به احتمال زیاد لیزر موهای زائد در حاملگی زیاد موثر نخواهد بود؛ بنابراین در درجه اول باید به این موضوع توجه کرد که ممکن است لیزر موهای زائد در دوران بارداری زیاد موثر نباشد و شما نتیجه دلخواه را در این بازه زمانی نگیرید.

لیزر انجام دادی و الان فهمیدی بارداری؟

نگران عوارضش هستی؟ همین الان مشاوره بگیر.

لیزر بدن برای بارداری ضرر دارد؟ (لیزر در بارداری خطرناک است؟)

ایا لیزر کردن ضرر دارد؟ ابهامات زیادی در مورد بی‌ضرر بودن یا نبودن لیزر موهای زاید در بارداری وجود دارد. اگرچه لیزر موهای زائد به‌طورکلی یک روش بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، پزشکان و متخصصان پوست معمولاً به زنان توصیه می‌کنند از این روش اجتناب کنند؛ زیرا هیچ مطالعه‌ای برای اثبات بی‌خطر بودن آن برای مادران و نوزادان انجام نشده است. اکثر پزشکان و متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که زنان باردار انجام این روش را تا بعد از زایمان متوقف کنند و ترجیحا در دوران بارداری خود را در معرض پرتو لیزر و ریسک‌های احتمالی آن برای جنین قرار ندهند.

عوارض لیزرتوضیحات
ایجاد تغییرات پوستیبارداری ممکن است باعث تغییرات هورمونی و در نتیجه تغییرات در واکنش پوست به لیزر شود.
احتمال سوختگی و تاولپوست در دوران بارداری حساس‌تر است و احتمال سوختگی و تاول پس از لیزر افزایش می‌یابد.
تغییرات رنگدانه‌ای پوستبارداری می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در رنگدانه‌های پوست شود که ممکن است با لیزر تشدید گردد.
عدم توصیه برای ایمنی جنیناگرچه تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد، برای ایمنی جنین توصیه می‌شود از لیزر در دوران بارداری خودداری شود.
افزایش حساسیت پوستپوست در دوران بارداری حساس‌تر و تحریک‌پذیرتر است که می‌تواند منجر به افزایش درد و ناراحتی پس از لیزر شود.
عوارض و خطرات لیزر موهای زاید در بارداری

لیزر در زمان اقدام به بارداری

یکی از مهم‌ترین سوالات در خصوص لیزر موهای زاید در بارداری این است که آیا لیزر موهای زائد می‌تواند روی باردار شدن افراد تاثیر بگذارد؟ آیا در زمان اقدام به بارداری این کار خطرناک است؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که لیزر موهای زائد بر شانس باردار شدن افراد تأثیر بگذارد. اگر قصد بارداری دارید، قبل از شروع درمان لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنید. به احتمال زیاد انجام لیزر در زمان اقدام به بارداری بی‌خطر است و تداخلی با اقدام به باردار شدن شما نخواهد داشت. با این وجود از آنجایی که معمولاً درمان لیزر برای از بین بردن کامل موهای زائد به ۶ تا ۹ ماه زمان نیاز دارد، ممکن است جلسات پایانی درمان لیزر با دوران بارداری تداخل داشته باشد.

آیا لیزر در ماه اول بارداری ضرر دارد؟

در بین سه ماهه اول، دوم و سوم، سه ماهه اول از هر نظر حساس‌ترین و مهم‌ترین سه ماهه در دوران بارداری است. در این دوره جنین در حال شکل‌گیری، کامل شدن و رشد است و خطر سقط جنین هم بالاتر است. از طرفی ریسک بروز هر نوع نقص مادرزادی در جنین وجود دارد و ممکن است با انجام کارهایی مانند لیزر موهای زائد در بارداری سلامت جنین به خطر بیفتد. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌شود به هیچ عنوان در سه ماهه اول بارداری لیزر موهای زائد را انجام ندهند.

لیزر بدن برای بارداری ضرر دارد؟
هنوز تحقیقات علمی معتبری بی‌ضرر بودن لیزر در بارداری را تایید نکرده است.

لیزر موهای زائد صورت در بارداری

با وجودی که لیزر موهای زائد صورت در قسمتی است که ارتباط کمتری با جنین دارد، اما هنوز هم مشخص نیست که انجام دادن این کار در دوران بارداری چه تاثیری روی جنین می‌گذارد. خصوصاً اگر از کرم‌های بی‌حس کننده استفاده شود، به دلیل جذب پوستی این کرم‌ها ممکن است خطراتی برای جنین وجود داشته باشد. در نتیجه حتی در مورد لیزر موهای زائد صورت در دوران بارداری هم توصیه می‌شود که از روش‌های جایگزین برای از بین بردن موها استفاده شود.

متن انگلیسی:
 while Many healthcare providers advise that you do not get laser hairemoval you’re pregnant  
ترجمه متن:
اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری لیزر موهای زائد را انجام ندهید.

laserallclinic

لیزر بیکینی در ماه اول بارداری

یکی از نواحی که معمولاً لیزر روی آن انجام می‌شود، ناحیه بیکینی است. علاوه بر ریسک‌های کلی، در دوران بارداری پوست ناحیه بیکینی بسیار حساس‌تر است؛ بنابراین لیزر موهای زائد در بارداری در ناحیه بیکینی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و زنان باردار سوزش، قرمزی و درد بیشتری را در این ناحیه احساس کنند. اکثر کلینیک‌هایی که هنوز لیزر موهای زائد در دوران حاملگی را انجام می‌دهند، معمولاً از انجام این روش برای از بین بردن موهای ناحیه شکم، سینه یا بیکینی خودداری می‌کنند و توصیه می‌کنند از دیگر روش‌های بی‌خطرتر مانند اپیلاسیون یا ژیلت برای از بین بردن موهای این نواحی استفاده شود.

عوارض لیزر در بارداری

عوارضی که ممکن است لیزر موهای زائد در دوران بارداری برای مادر و جنین داشته باشد هنوز دقیقاً مشخص نیست و مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است. با این حال اکثر عوارضی که با انجام لیزر موهای زائد در حاملگی ممکن است ایجاد شود، شامل تحریک پوست، تغییر در رنگ پوست، تاول زدن، جای زخم و رشد مجدد بیش از حد مو می‌شود.

خصوصاً اینکه با توجه به حساس‌تر شدن پوست در این دوران و همچنین تغییرات هورمونی ممکن است شدت بروز برخی از این عوارض مانند قرمزی و سوزش پوست بسیار بیشتر باشد. عوارض احتمالی دیگر ممکن است به مصرف کرم‌های بی‎حس کننده مربوط شود. ممکن است این کرم‌ها که از طریق پوست جذب می‌شوند برای جنین در حال رشد مضر باشند و عوارضی را برای جنین ایجاد کنند.

می‌خوای زمان بارداری لیزر انجام بدی و نگرانی؟ حتما قبلش مشاوره بگیر.

لیزر موهای زائد در بارداری برای چه کسانی مناسب است؟

به نوعی می‌توان گفت لیزر موهای زائد برای زنانی که باردار نیستند یا کسانی که دوران بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اند گزینه ایمنی است.

متن انگلیسی:
The reviewers said that while lasers have been safely used to treat medical conditions like kidney stones and genital warts in pregnant women, there’s no safety data available to support using lasers for cosmetic procedures like laser hair removal
ترجمه متن:
پزشکان معتقدند در حالی که لیزر به طور ایمن برای درمان بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه و زگیل تناسلی در زنان باردار استفاده شده است، هیچ داده ایمنی برای حمایت از استفاده لیزر برای روش‌های زیبایی مانند لیزر موهای زائد وجود ندارد.

HEALTHLINE

لیزر موهای زائد در بارداری برای چه کسانی مناسب نیست؟

زنان باردار در هر سه ماهه بارداری نباید لیزر موهای زائد را انجام دهند، چرا که هنوز مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده و مشخص نیست که انجام این کار چه تاثیری روی جنین دارد. از طرفی زنان بارداری که زخم‌های فعال دارند یا سابقه حساسیت به لیزر دارند، به هیچ عنوان نباید در این دوره لیزر انجام دهند.

آمادگی برای انجام لیزر موهای زائد در بارداری

آمادگی برای لیزر موهای زائد در بارداری شامل همان دستورالعمل‌های کلی لیزر موهای زائد است. همان‌طور که گفته شد ممکن است برخی از افراد و برخی از کلینیک‌ها از لیزر موهای زائد برای زنان باردار هم استفاده کنند. در این شرایط برای آمادگی انجام این فرایند باید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنند:

  • تا یک هفته قبل از جلسه لیزر، موهای بدن را نتراشید و انجام این کار را در روز قبل آن انجام دهید
  • به هیچ عنوان نباید در روز انجام لیزر، خصوصاً لیزر موهای زائد صورت از مواد آرایشی یا هر نوع کرمی روی پوست استفاده کرد.
  • در روز درمان از یک لباس گشاد و راحت استفاده کنید.
  • روز قبل از جلسه درمان با لیزر استحمام کنید.
  • به هیچ عنوان چند روز قبل از درمان لیزر در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید یا این که برنزه کردن پوست را انجام ندهید.
  • مطمئن شوید که هیچ نوع زخم فعال پوستی در ناحیه تحت درمان نداشته باشید؛ در صورت وجود هر نوع سوختگی، تاول یا زخم در ناحیه تحت درمان باید تا زمان خوب شدن کامل آن لیزر موهای زائد را به تعویق بیندازید.

در کنار تمام این موارد در نظر داشته باشید که حتماً قبل از لیزر موهای زائد در دوران حاملگی باید با پزشک زنان در این زمینه مشورت کنید و مطمئن شوید که خطری شما و جنین را تهدید نمی‌کند. ممکن است بسته به شرایط هر فرد لازم باشد بسته به نظر پزشک اقدامات دیگری هم قبل از لیزر موهای زائد در بارداری انجام شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که حتماً یک کلینیک معتبر را انتخاب کنید تا مطمئن شوید از بهترین و به‌روزترین تکنولوژی‌های لیزر بهره می‌برید. استفاده از دستگاه‌های لیزر جدیدتر که کمترین میزان حساسیت پوستی را ایجاد می‌کنند می‌تواند ریسک بروز عوارض جانبی لیزر موهای زائد در دوران حاملگی را کاهش دهد.

مراقبت های لازم بعد از انجام لیزر موهای زائد در دوران حاملگی

هم در زمان انجام لیزر موهای زائد در بارداری و هم بعد از آن باید حتماً با پزشکتان در ارتباط باشید تا در صورت بروز هر نوع حساسیت یا مشکلی در حین انجام درمان و بعد از آن، پزشک بتواند شرایط را کنترل کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

بعد از لیزر موهای زائد در حاملگی نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. همچنین کرم‌های بهداشتی و آرایشی را روی نواحی درمان شده با لیزر نزنید. سعی کنید مصرف آب را بعد از درمان افزایش دهید. همچنین تا ۲۴ ساعت بعد از انجام لیزر موهای زائد از استحمام یا رفتن به استخر و سونا پرهیز کنید.

هر نوع قرمزی، حساسیت پوستی یا التهابی که ادامه‌دار باشد باید توسط پزشک بررسی شود تا در صورت نیاز به انجام هر نوع اقدام درمانی، کارهای لازم توسط پزشک انجام شود.

عوارض لیزر در بارداری هنوز مشخص نشده است.
به دلیل حساس بودن پوست در بارداری، ممکن است عوارض لیزر در بارداری تشدید پیدا کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

با وجودی که شاید بسیاری از کلینیک‌ها لیزر موهای زائد در بارداری را انجام دهند، اما اکثر پزشکان و متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که بهتر است زنان باردار در این دوره از سایر روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند. دلیل آن هم این است که هنوز تحقیقات زیادی در خصوص بی‌خطر بودن این روش برای جنین انجام نشده و مشخص نیست که پرتوهای لیزر دقیقاً چه اثری روی جنین در حال رشد می‌گذارد.

از طرفی بعید است که نظر محققان دراین‌خصوص تغییر کند، چرا که هیچ ضرورتی نیست که در این دوره مادر و جنین را به صورت عمدی و بی‌دلیل در معرض محصولات و روش‌های بالقوه مضر قرار دهند که ریسک آسیب رساندن به مادر و جنین را به همراه داشته باشد؛ بنابراین بهتر است در این دوره به جای لیزر کردن از دیگر روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد استفاده کرد یا اینکه در صورت اصرار به انجام این کار، در یک کلینیک مجهز و مدرن مراحل درمان با لیزر را انجام داد.

اگر می‌خواهید لیزر موهای زاید در بارداری انجام دهید، حتما با دکتر متخصص زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به دلیل عدم انجام تحقیقات کافی در این زمینه و عدم اطمینان از ایمن بودن لیزر موهای زائد در بارداری بهتر است که این کار را در دوران بارداری انجام نداد.

ممکن است کسی بدون این که از بارداری خود مطلع باشد در هفته اول بارداری لیزر موهای زائد را انجام دهد. و معمولاً این کار خطر جدی را ایجاد نمی‌کند.

بهتر است انجام لیزر موهای زائد را به بعد از دوران بارداری موکول کرد. با این حال سه ماهه دوم بازه زمانی ایمن‌تری برای لیزر بدن است.

تا قبل از بارداری انجام لیزر موهای زائد بدون خطر است و ممنوعیتی ندارد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن