شربت دیفن هیدارمین، موارد مصرف و عوارض آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از داروهای ضد حساسیت که برای درمان آلرژی و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کاربرد دارد، دیفن هیدرامین است. شربت دیفن هیدرامین برای سرفه کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی دیفن هیدرامین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

اسم شربت دیفن هیدرامین و دیفن هیدرامین کامپاند را همگی شنیده‌ایم. به احتمال خیلی زیاد حداقل یک‌بار هم از این شربت ضدسرفه استفاده کرده‌اید. دیفن هیدرامین رایج‌ترین دارو برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا هم محسوب می‌شود و برای درمان گلو درد و سرفه بسیار پرکاربرد است. اما شربت دیفن هیدرامین برای همه سنی مناسب است؟ آیا تاثیر قرقره کردن دیفن هیدرامین مثل خوردن آن است؟ برای بی خوابی در کودکان استفاده کنیم؟ فرق دیفن هیدرامین و دیفن هیدرامین کامپاند چیست؟ برای درمان کرونا هم مناسب است؟

مجله سلامت دکترتو در مقاله پیش‌رو تمامی این سوالات را پاسخ خواهد داد. در صورتی‌که می‌خواهید با تمامی عوارض و نحوه مصرف دقیق شربت دیفن هیدرامین آشنا شوید، می‌توانید از دکتر عفونی یا دکتر گوش و حلق و بینی هم مشورت بگیرید.

شربت دیفن هیدرامین چیست؟

نام رایج دارو:

  • دیفن هیدرامین
  • Diphenhydramine
  • دیفین هیدارمین
  • دیفن هیدرامین کمپاند
  • دیفن هیدرامین کامپاند

اسامی تجاری داروی دیفن هیدرامین:

  • بنادریل
  • سامینکس

دیفن‌هیدرامین دارویی شناخته شده است که عموما برای درمان علائم آلرژی و واکنش‌های آلرژیک به کار می‌رود. رایج‌ترین شکل این دارو شربت آن است. شربت دیفن‌هیدرامین همچنین ممکن است برای پیشگیری و درمان حالت تهوع در سفر (سفرگرفتگی) یا علائم بیماری پارکینسون نیز استفاده شود.

این دارو با مسدودکردن هیستامین (ماده‌ای که طی یک واکنش آلرژیک توسط بدن آزاد می‌شود) عمل می‌کند. این دارو به گروهی از داروها به نام آنتی‌هیستامین‌ها تعلق دارد.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تفاوت شربت دیفن هیدرامین کامپاند و ساده چیست؟

شربت دیفن هیدرامین کامپاند دارای آمونیم کلرید است، در حالی‌که دیفن هیدرامین ساده آن را ندارد. به همین دلیل دیفن هیدرامین کمپاند برای از بین بردن سرفه با خلط بسیار موثر است.

از دیگر تفاوت‌های دیفن هیدرامین کامپاند و دیفن هیدرامین ساده دارند در مصرف کودکان است. مصرف دیفن‌ هیدرامین کامپاند در کودکان توصیه نمی‌شود ولی دیفن‌ هیدرامین ساده در کودکان بزرگتر از ۲ سال با تجویز پزشک منعی ندارد.

نحوه عملکرد داروی دیفن هیدرامین 

عملکرد دیفن هیدرامین به شکل انسداد یک ماده طبیعی هیستامین (ماده‌ای که بدن طی یک واکنش آلرژیک تولید می‌کند) است. باید توجه کرد که اثرات خشک‌کنندگی دیفن هیدرامین روی علائم دیگر مثل اشک و آبریزش بینی در اثر انسداد ماده‌ی دیگری به نام استیل کولین است.

به‌صورت کلی دیفن هیدرامین در درمان سرما خوردگی و سرفه استفاده ‌می‌‌شود؛ اما باید توجه داشت که شربت دیفن هیدرامین برای درمان سرماخوردگی و سرفه‌ی کودکان زیر ۶ سال راهکار مناسبی نیست. همچنین بعضی از اشکال دیفن هیدرامین مانند قرص و کپسول برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود. به همین دلیل در کودکانی که علائم سرماخوردگی دارند تنها در صورت تجویز مستقیم پزشک اطفال یا پزشک عمومی مصرف شود.

  • این محصولات دارویی، درمان‌کننده یا کاهنده طول سرماخوردگی نیستند و می‌توانند عوارض جدی به دنبال داشته‌باشند. به همین دلیل لازم است به دقت به دوز مصرفی آن توجه کنید.
  • از این محصول برای خواباندن کودک استفاده نفرمایید.

به نقل از my.clevelandclinic:

از دیفن هیدرامین برای خواباندن کودک استفاده نکنید.

شربت دیفن هیدرامین چیست؟
شربت دیفن هیدرامین برای درمان علائم آلرژی کاربرد دارد.

نحوه مصرف دیفن هیدرامین یا شربت دیفن هیدرامین کامپاند

برای مصرف صحیح داروی دیفین هیدرامین لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید. اگر پزشک شربت دیفن هیدرامین را تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی کنید.

  • قرص، کپسول یا شربت دیفن هیدرامین را همراه غذا یا بدون غذا میل کنید.
  • اگر از شکل شربت دیفین هیدرامین استفاده می‌کنید، از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید.
  • دوز مصرف داروی دیفن هیدرامین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.
  • همچنین برندها و فرم‌های مختلفی از دیفن هیدرامین در بازار موجود است. به همین دلیل لازم است راهنمای مصرف دیفن هیدرامین را به دقت مطالعه فرمایید، زیرا مقدار آن در محصولات مختلف، متفاوت است.
  • توجه داشته‌باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید.
  • این دارو بدون نسخه و با نسخه در دسترس است.
  • حداکثر تاثیر شربت دیفن هیدرامین ۲ ساعت بعد از مصرف است و بعد از ۷ ساعت اثرش کم می‌شود.
  • مصرف دیفن هیدرامین کامپاند برای بیش از ۶ بار در یک روز ممنوع است.
  • برای جلوگیری از بروز اختلالات حرکتی، دارو را ۳۰ دقیقه پیش از انجام فعالیت‌هایی مثل مسافرت مصرف کنید.
  • در صورتیکه برای درمان اختلالات حرکتی یا بی‌خوابی مصرف می‌کنید ۳۰ دقیقه قبل از حرکت یا زمان خواب مصرف کنید.
  • اگر پس از ۲ هفته مصرف دیفن هیدرامین کماکان با مشکل خواب مواجه بودید با دکتر داخلی، عمومی یا متخصص گوش، حلق و بینی تماس بگیرید.

نحوه مصرف شربت دیفن هیدرامین چجوریه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

مصرف دیفن هیدرامین کامپاند بیشتر از ۶ بار در یک روز ممنوع است.

طریقه مصرف شربت دیفن هیدرامین برای گلو درد (قرقره دیفن هیدرامین)

به‌طور کلی قرقره کردن دیفن هیدرامین به عنوان یک روش مصرف دارو توصیه نمی‌شود. دیفن هیدرامین به‌طور معمول، برای گلودرد به‌صورت شربتی یا قرصی مصرف می‌شود و باید به‌دقت دستورالعمل پزشک را دنبال کرد. در صورتی که پزشک شما غرغره دیفن هیدرامین را توصیه کرده است، شما باید حتماً دستورالعمل پزشک را رعایت کنید.

به‌طور کلی، قرقره کردن داروهای شربتی برای درمان عفونت‌های دهان و حلق ممکن است به‌عنوان یک روش مصرف دارو مطرح شود، اما بهتر است که همیشه دستورالعمل پزشک را رعایت کرده و با او درمورد روش مصرف دارو صحبت کنید.

شربت دیفن هیدرامین برای نوزاد ۹ ماهه

شربت دیفن هیدرامین از داروهای در دسترس و بدون نیاز به نسخه است. بنابراین به وفور در خانه‌ها یافت می‌شود. اما آیا می‌توان از این دارو برای نوزادان هم استفاده کرد؟ آیا شربت دیفن هیدرامین،‌ برای نوزاد ۶ ماهه، نوزاد ۹ ماهه و یا برای خواب نوزاد قابل استفاده است؟ در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

با وجود اینکه از این دارو به‌سادگی و به‌طور معمول برای بزرگسالان و کودکان با سن بالاتر استفاده می‌شود، اما این دارو می‌تواند برای نوزادان و شیرخوارگان زیر ۲ سال خطرناک باشد.

می‌دانیم که شربت دیفن‌هیدرامین حاوی ماده‌ی آنتی هیستامین است و اصلا بیشترین اثرات این دارو به خاطر وجود این ماده است. آنتی‌هیستامین برای نوزادان بسیار خطرناک است و می‌تواند اثرات کشنده‌ای برای آنها به جای بگذارد. اگر فرزند شما سنی بین ۲ تا ۶ سال داشته‌باشد، می‌توانید از متخصص اطفال برای استفاده از این داروی بدون نیاز به نسخه، کمک بگیرید و حتما به توصیه ایشان گوش کنید.

اثراتی که ممکن است داروی دیفن هیدرامین بر روی نوزادان ۹ ماهه و کمتر بگذارد، شامل بالا رفتن ضربان قلب و تشنج است. تنها زمانی می‌توان از این دارو برای نوزادان استفاده کرد که با تجویز پزشک و توضیحات دقیق باشد.  

شربت دیفن هیدرامین برای نوزاد ۶ ماهه

تنها در صورتی می‌توان از این شربت برای نوزادان ۶ ماهه استفاده کرد که با دستور پزشک باشد. در غیر این‌صورت به هیچ عنوان نباید از شربت دیفن هیدرامین سرخود برای نوزاد استفاده کرد، چون ممکن است اثرات کشنده‌ای داشته‌باشد.

شربت دیفن هیدرامین چیست؟

اگر یک نوبت از مصرف دیفن هیدرامین را فراموش کردید

خیلی پیش می‌آید که افراد نمی‌توانند به‌طور منظم، دقیق و سر موقع داروهای خود را مصرف کنند. گاهی پیش می‌آید که داروی خود را فراموش می‌کنند. بنابراین باید بدانیم که چه زمانی برای مصرف داروها مناسب است و آن را رعایت کنیم و با نکات فراموش کردن دوز دارو نیز آشنا باشیم. اما اگر یک نوبت مصرف دیفن هیدرامین را فراموش کردیم، چه کنیم؟

در صورتی‌که یک نوبت را برای چند ساعت فراموش کردید، اشکالی ندارد، در اولین زمانی که آن را به خاطر آوردید، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اما اگر دوز فراموش شده را نزدیک به مصرف دوز بعدی به خاطر آوردید، آن را مصرف نکنید و دوز مصرفی روز بعد یا ساعت بعد را دو برابر نکنید.

اگر می‌خواهید که از نحوه مصرف این دارو و عوارض آن آگاه باشید،‌ می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک‌بگیرید.

شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟

می‌دانیم که دیفن هیدرامین برای علائم آلرژی و تب و سرماخوردگی کاربرد دارد. این داروی آنتی هیستامین از داروهای پرکاربرد و مناسب است. این دارو علائم آبریزش، تب، احتقان و سایر علائمی که به حساسیت‌ها و آلرژی مربوط می‌شوند را برطرف می‌کند. گذاشتن این اثرها به علت بلوکه کردن هیستامین است.

موارد مصرف دیفن هیدرامین و کاربرد آن

داروی دیفن هیدرامین نوعی آنتی‌هیستامین است که در درمان علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه موثر است. این علائم شامل راش و کهیر، خارش، آبریزش بینی، اشک، خارش چشم، خارش بینی و گلو، سرفه و عطسه می‌شود. از شربت دیفن هیدرامین برای درمان علامتی پارکینسون و واکنش‌های اکستراپیرامیدال هم استفاده‌می‌شود.

داروی دیفن هیدرامین در پیشگیری و درمان حالت تهوع، استفراغ و گیجی ناشی از مسافرت یا حرکت (مثل بیماری ماشین) کاربرد دارد. علاوه‌بر این دیفن هیدرامین می‌تواند در افزایش آرامش (ریلکس کردن) و درمان کم‌خوابی هم موثر باشد.

دیفن هیدرامین کامپاند ترکیب دو داروی دیفن هیدرامین و آمونیوم کلراید است. هر ۵ میلی‌لیتر شربت دیفن هیدرامین کامپاند، حاوی ۱۲.۵ میلی‌گرم دیفن هیدرامین هیدروکلراید و ۱۲۵ میلی‌گرم آمونیوم کلراید است. دیفن هیدرامین کامپاند هم با خاصیت آنتی‌هیستامینی برای کاهش علائم سرماخوردگی کاربرد دارد. علاوه‌بر آن دیفن هیدرامین کامپاند برای تسکین سرفه‌های خشک و صدادار یا سرفه‌های خلط‌دار هم استفاده می‌شود.

اینفوگرافی شربت دیفن هیدرامین
شربت دیفن هیدرامین را بیشتر بشناسید.

شربت دیفن هیدرامین برای گرفتگی صدا

گاهی آلرژی می‌تواند منجر به بروز علائمی همچون گرفتگی صدا شود. این انواع آلرژی را اغلب می‌توان با کمک استروئید بینی یا اسپری‌های آنتی‌هیستامین بینی درمان کرد. در برخی شرایط نیز پزشک مصرف آنتی‌هیستامین‌های خوراکی (نظیر شربت دیفن‌هیدرامین) را تجویز می‌کند.

این که کدام شکل از آنتی‌هیستامین‌ها برای شرایطتان مناسب‌تر است به نوع آلرژی‌تان بستگی دارد.

شربت دیفن هیدرامین برای خروسک

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کمکی به درمان خروسک نمی‌کند، زیرا خروسک توسط یک ویروس ایجاد می‌شود. هیچ‌گونه مدرکی برای اثبات این که داروهای ضد حساسیت (آنتی‌هیستامین‌ها) یا داروهای سرماخوردگی (دکونژستانت‌ها) برای خروسک مفید هستند وجود ندارد.

پرمصرف‌ترین دارو برای درمان انواع خروسک دگزامتازون است. این یک داروی گلوکوکورتیکوئید است که درمان طولانی‌مدت و موثری را فراهم می‌کند. معمولا ۶ ساعت پس از این که دوز اول دگزامتازون را مصرف کردید این دارو شروع به کاهش ورم حنجره می‌کند.

شربت دیفن هیدرامین برای سرفه خوبه (دیفن هیدرامین برای سرفه خشک)

دیفن‌هیدرامین، یک آنتی‌هیستامین رایج است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA)، استفاده از این دارو به‌عنوان یک ضد سرفه (سرکوب‌کننده سرفه) را تایید کرده است.

دیفن هیدرامین برای سرفه خشک یا سرفه های ناشی از تحریک خفیف گلو یا راه‌های تنفسی نیز استفاده می‌شود.

دیفن‌هیدرامین برای تسکین قرمزی، تحریک، خارش و آبریزش چشم‌ها نیز استفاده می‌شود. این دارو همچنین به تسکین عطسه، آبریزش بینی ناشی از تب یونجه و سرماخوردگی معمولی هم کمک می‌کند.

نمی‌دونی چرا مدام سرفه می‌کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر!

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست؟

اگر فرزندتان بالای ۶ سال سن دارد ممکن است پزشک برای درمان علائم سرفه و سرماخوردگی او، قرص و شربت دیفن‌هیدرامین را تجویز کند. اگر هدف از استفاده از دیفن‌هیدرامین برای درمان علائم آلرژی است، می‌توانید آن را به کودکان بالای ۱۲ سال بدهید و مصرف آن برای افراد زیر ۱۲ سال به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. حتما با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو برای فرزندتان مناسب است.

دیفن هیدرامین برای درمان کرونا مفید است؟

دیفن هیدرامین یکی از داروهای رایج در نسخه بیماران کرونایی است. کرونا با درگیر کردن سیستم تنفسی فوقانی باعث ایجاد علائم زیادی می‌شود. سرفه از علائم اولیه کرونا است. دیفن هیدرامین کامپاند و ساده هر دو برای تسکین سرفه‌های خشک کرونا موثر است. پس این دارو برای درمان سرفه خشک کاربرد دارد.

آبریزش بینی از علائم کرونا امیکرون است. به نظر می‌رسد برای تسکین آبریزش بینی هم این دارو مفید باشد.

اما به‌شدت توصیه می‌شود در صورتی‌که علائم کرونا را تجربه کردید و تست کرونای شما مثبت شد، هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک عفونی مصرف نکنید.

شربت دیفن هیدرامین برای گلو درد

از شربت دیفن هیدرامین برای سرفه و گلودرد هم استفاده می‌شود. این دارو، رایج ترین دارو برای درمان سرماخوردگی و بهبود علائم کروناست. زیرا به علت تاثیرات آنتی‌هیستامینی که دارد، بر گلو درد و سرفه هم تاثیر می‌گذارد. در صورتیکه گلو درد و سرفه به علت آلرژی و حساسیت باشد، قطعا با دیفن هیدرامین بهبودی پیدا می‌کند.

شربت دیفن هیدرامین برای 
چیست؟
شربت دیفن هیدرامین برای درمان گلودرد کاربرد دارد.

قرص دیفن هیدرامین برای چیست؟

قرص دیفن‌هیدرامین هم کاربردهای مشابهی با شربت آن دارد و در شرایطی که بیمار بزرگسال باشد یا با مصرف قرص راحت‌تر باشد، پزشک قرص دیفن‌هیدرامین را تجویز می‌کند.

آیا دیفن هیدرامین تب بر است؟

داروهای آنتی‌هیستامین (همچون دیفن‌هیدرامین) و داروهای ضد احتقان برای تسکین عطسه، احتقان سینوس و بینی (گرفتگی بینی)، تب، سردرد و آنفولانزا استفاده می‌شوند.

این دارو گاهی برای درمان تب هم موثر است؛ اما به‌هیچ‌وجه نباید بدون مشورت با پزشک آن را مصرف کنید؛ زیرا ممکن است عوارض جانبی شدیدی را تجربه کنید.

درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین (درمان آفت دهان کودک با دیفن هیدرامین)

می‌توان اشکال مایع دیفن هیدرامین را با مقداری شیر ​​منیزیا مخلوط کرد و از آن به‌عنوان شوینده دهان استفاده‌کرد. به مدت ۱ دقیقه دهانتان را با این محلول شستشو دهید، سپس محلول را کاملا بیرون بریزید. نکته مهم این است که مراقب باشید از قورت‌دادن این محلول خودداری کنید.

مخلوط‌کردن شیر منیزیا و دیفن هیدرامین یا یک آنتی‌هیستامین دیگر، می‌تواند درد را تسکین دهد. همچنین می‌تواند محیط اسیدی را که آفت را تشدید می‌کند را خنثی کند.

حداکثر دوز مصرف دیفن هیدارمین برای بزرگسالان

دوز مصرفی مجاز گزارش شده برای بزرگسالان در مصرف دیفن هیدرامین، ۱۰۰ میلی‌گرم برای مصرف یکباره و تک دوزی و ۳۰۰ میلی‌گرم در هر ۲۴ ساعت است. اما میزان دوز مصرفی کاملا بستگی به شرایطی دارد که قرار است این دارو را مصرف کنید. همچنین نوع شربت دیفن هیدرامین مورد استفاده نیز در تعیین دوزاژ موثر است.

یکی از پراستفاده‌ترین داروهای عصر حاضر، دیفن هیدرامین است که معمولا ۳.۲٪ مرگ‌هایی که با اور دوز اتفاق‌می‌افتند مرتبط‌با مصرف این دارو است. بنابراین رعایت دوز مجاز و حداکثری در این دارو مهم و موثر است. توجه داشته‌باشید که باید با پزشک درباره این مسئله مشورت کنید.

بیشترین دفعات اوردوز برای کودکان زیر ۶ سال می‌افتد که از شربت دیفن هیدرامین استفاده می‌کنند. اما بزرگسالان نیز از این حادثه در امان نیستند.

دوز مصرفی صحیح دیفن هیدرامین چقدر است؟

رینیت آلرژیک، کهیر و سرما خوردگی

  • ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز
  • دوز حداکثر: ۳۰۰ میلی‌گرم در روز

بیماری ماشین (تهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه)

  • ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم ۳ تا ۴ بار در روز
  • دوز اول ۳۰ دقیقه قبل حرکت

بی‌خوابی

  • ۵۰ میلی‌گرم در روز قبل خواب

عوارض اکستراپیرامیدال

  • ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم ۳ تا ۴ بار در روز

عوارض دیفن هیدرامین چیست؟

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی و تداخلات دارویی دیفن هیدرامین، می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید و اطلاعات لازم را در کوتاه‌ترین زمان به دست بیاورید.

عوارض جانبی دیفن هیدرامین و دیفن هیدرامین کامپاند

درصورتیکه پزشک داروی دیفن هیدرامین را برای شما تجویز کرده‌است، مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده‌است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی دیفن هیدرامین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

مصرف دیفن هیدرامین و دیفن هیدرامین کامپاند ممکن است منجر به عوارضی مثل:

  • ناهوشیاری
  • گیجی
  • یبوست
  • ناراحتی گوارشی
  • تاری دید
  • خشکی دهان و بینی و چشم و گلو

شود. شایع‌ترین عوارض جانبی شربت دیفن هیدرامین خواب‌آلودگی است. یکی دیگر از رایج‌ترین عوارض داروی دیفن هیدرامین خشکی دهان است. می‌توانید برای رفع آن از آدامس (بدون قند)، مکیدن آبنبات (بدون قند) یا قطعه ی یخ، نوشیدن آب استفاده کنید.

چنانچه با عوارضی نظیر تغییر خلق (بی قراری، گیجی)، ضربان قلب تند یا نامنظم یا اختلال ادراری مواجه شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی دیفن هیدرامین نادر است. با‌این‌وجود، اگر واکنش آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

با‌توجه‌به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

چنانچه با عوارضی نظیر تغییر خلق (بی‌قراری، گیجی)، ضربان قلب تند یا نامنظم یا اختلال ادراری مواجه شدید، سریعا به پزشک عمومی اطلاع دهید.

عوارض جانبی خطرناک دیفن هیدرامین

در صورتیکه هر یک از علائم زیر را داشته‌باشید، باید بلافاصله با اورژانس یا فوریت‌ها تماس بگیرید؛

  • اگر با تپش قلب یا افزایش سرعت ضربان قلب مواجه شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر احساس سوزن‌سوزن شدن و گزگز کردن و بی‌حسی داشتید، با اورژانس تماس بگیرید.
  • در صورتیکه احساس گیجی و یا خستگی مفرط داشتید.

موارد احتیاط مصرف دیفن هیدرامین

قبل از مصرف اگر به داروی دیفن هیدرامین حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. داروی دیفن هیدرامین ممکن است شامل ترکیبات غیر‌فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. به موارد زیر توجه ویژه بکنید؛

  • داروی دیفن هیدرامین ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری، تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید، اجتناب کنید.
  • هنگام مصرف دیفن هیدرامین کامپاند و ساده از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید.
  • قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.
  • چنانچه پرهیز غذایی خاصی دارید، با‌توجه‌به اینکه فرم شربت، قرص جویدنی یا خوردنی داروی دیفن هیدرامین می‌تواند حاوی قند یا آسپارتام باشد در مورد این دارو از پزشک سوال بفرمایید.
  • داروی دیفن هیدرامین حاوی ترکیباتی است که می‌تواند موجب خواب‌آلودگی شود. لذا برچسب تمامی داروهای خود را بادقت مطالعه بفرمایید و برای اطمینان بیشتر در طول مصرف دارو از پزشک سوال بفرمایید.
  • دیفن هیدرامین ممکن است با نتایج بعضی از آزمایش‌ها مثل تست پوستی آلرژی تداخل ایجاد کند و موجب نتیجه‌ی کاذب شود. در نتیجه کارکنان آزمایشگاه و پزشکتان را نسبت به مصرف شربت دیفن‌هیدرامین آگاه سازید.
  • هنگام مصرف شربت دیفن‌هیدرامین، از قرارگرفتن در معرض نور خورشید یا جای گرم خودداری کنید.

چنانچه سابقه‌ی بیماری‌های زیر را دارید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید؛

  • مشکلات تنفسی (آسم، اِمفیزما)
  • فشار چشم بالا (گلوکوم)
  • مشکلات قلبی
  • فشارخون بالا
  • مشکلات کبدی
  • تشنج
  • مشکلات گوارش
  • پرکاری تیروئید
  • مشکلات ادراری (مثل بزرگی پروستات)

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان فاویسم

بیماران فاویسمی، به‌خصوص برای کودکان، لیست داروهایی دارند که نباید مصرف شوند. برخی از این داروها خطر بسیار بالا و برخی دیگر خطر نسبی دارند. دیفن هیدرامین یکی از داروهایی است که بهتر است برای کسانی که فاویسم دارند استفاده نشود، زیرا خطر کمی دارد.

شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان ضرر دارد؟

کودکان ممکن است نسبت‌به عوارض شربت دیفن هیدرامین حساس‌تر باشند. هچنین داروی دیفن هیدرامین در نوجوانان ممکن است به جای ناهوشیاری، موجب هیجان بشود. پس در صورتیکه می‌خواهید برای کودکان زیر ۱۲ سال استفاده کنید، حتما با دکتر اطفال یا مشاور دارویی مشورت کنید.

ازآنجایی‌که دیفن‌هیدرامین یک داروی آنتی‌هیستامین است، می‌تواند عوارض جانبی جدی یا حتی کشنده‌ای را در کودکان ایجاد کند. این عوارض جانبی شامل افزایش ضربان قلب و تشنج هستند.

این دارو اغلب برای درمان واکنش‌های آلرژیک، آلرژی بینی و کهیر در کودکان استفاده می‌شود. از مصرف این دارو برای کودکان زیر ۲ سال خودداری کنید، مگر این که پزشک توصیه کرده باشد.

سالمندان می توانند شربت دیفن هیدرامین مصرف کنند؟

سالمندان هم مثل کودکان نسبت‌به عوارضی مثل ناهوشیاری، گیجی، عدم تعادل (می‌تواند باعث افزایش خطر زمین‌خوردن شود)، یبوست یا مشکلات ادراری حساسیت بیشتری دارند.

زنان باردار و شیرده می توانند شربت دیفن هیدرامین مصرف کنند؟

برای مصرف داروی دیفن هیدرامین و دیفن هیدرامین کمپاند در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنانچه باردار هستید، فقط در صورت نیاز ضروری داروی دیفن هیدرامین را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

شربت دیفن هیدرامین چه عوارضی دارد؟
شربت دیفن هیدرامین عوارضی دارد که برخی از آنها ممکن است برای شما مشکل‌ساز شوند.

شربت دیفن هیدرامین کامپاند مرفین دارد؟

شربت دیفن هیدرامین کامپاند مورفین ندارد اما حاوی نوعی ترکیب آنتی‌کولی‌نرژیک به‌نام بنادریل است که باعث آرام شدن و ریلکس شدن شما می‌شود. بنادریل نام برند داروی دیفن هیدرامین است. در شربت دیفن هیدرامین کامپاند، می‌توانید شیرین‌کننده‌ی مصنوعی، دیفن هیدرامین کلراید و ترکیبات دیگری را ببینید، اما در آن مورفین وجود ندارد. عوارضی که این ماده برای افراد دارد، این است که ممکن است شما را خواب‌آلوده کند. کسانی که خواب‌آلود هستند و این دارو را مصرف کرده‌اند، نباید رانندگی کنند.

آیا خوردن شربت دیفن هیدرامین کامپاند با مورفین تداخل دارد؟

از آن جایی که دیفن هیدرامین یکی از داروهای حاوی بنادریل است، عوارضی دارد. در صورتیکه این شربت را با مورفین مصرف کنید، ممکن است که عوارض جانبی این دارو افزایش پیدا کنند و اثرات آنتی‌کولی‌نرژیک شدیدتری نشان‌دهند.

آیا دیفن هیدرامین خواب آور است؟

یکی از عوارض جانبی قرص دیفن هیدرامین،‌ شدیدا خواب‌آور بودن آن است. خواب‌آور بودن دیفن هیدرامین به‌علت وجود ماده‌ای آنتی‌کولی‌نرژیک در آن است. این عارضه به‌قدری پررنگ است که برای درمان اینسامنیا یا همان اختلال خواب، از دیفن هیدرامین استفاده می‌شود. دوز مصرف دیفن هیدرامین برای درمان بی‌خوابی، ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم قرص است. معمولا ۵۰ میلی‌گرم قرص دیفن هیدرامین به مدت ۲۰ دقیقه قبل از خواب برای بیمار تجویز می‌شود.

تداخلات دارویی دیفن هیدرامین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی دیفن هیدرامین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی دیفن هیدرامین نفرمایید. همچنین آنتی‌هیستامین‌هایی که مصرف پوستی (کرم، پماد، اسپری) دارند، با شربت دیفن‌هیدرامین می تواند تداخل داشته‌باشد. داروهای زیر ممکن است با داروی دیفن هیدرامین تداخل داشته‌باشد. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید؛

  • داروهای دیگری که خواب‌آلودگی ایجاد می‌کنند (مخدرهایی که کاهنده‌ی سرفه یا درد هستند، مثل کدئین و هیدروکدون)
  • الکل
  • ماری‌جوآنا
  • داروهای خواب یا ضداضطراب (آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)
  • شل‌کننده‌ی عضلانی (کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)
  • بقیه‌ی آنتی‌هیستامین‌ها (سیترزین، کلرفنیرامین)

تداخل‌های دارویی شربت دیفن هیدرامین به شکل زیر است؛

تداخلات دارویی جدی شربت دیفن هیدرامین:

  • آنتی‌کولی‌نرژیک؛‌ مثل مورفین‌ها
  • کلوزاپین
  • ید رادیواکتیو
  • کپسول‌های خوراکی پتاسیم
  • قرص‌های خوراکی پتاسیم

تداخلات دارویی متوسط شربت دیفن هیدرامین:

  • توپیرامات
  • متوپرولول
  • تاموکسیفن

اطلاعات و اشکال دارویی دیفن هیدرامین

در جدول زیر اطلاعات مورد نیاز دیفن هیدرامین را آورده‌ایم.

عوارضاختلالات داروییاشکال دارویی
بی‌قراری، تاری دیدداروهای خواب یا ضداضطراب (آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)قرص دیفن هیدرامین
خشکی دهان، تهوع، استفراغ، سرگیجه، خواب‌آلودگی، افزایش ضربان قلب، اسهالشل‌کننده‌ی عضلانی (کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین)شربت دیفن هیدرامین
خشکی چشم، سوزش چشمآنتی‌هیستامین‌ها (سیترزین، کلرفنیرامین)استامینوفن+دیفن هیدرامین+فنیل افرین
اطلاعات دارویی دیفن هیدرامین

تفاوت برم هگزین و دیفن هیدرامین

همان‌طور که گفته شد از اشکال مختلف دیفن هیدرامین معمولا برای درمان عطسه، آبریزش بینی، و به‌طورکلی علائم آلرژی استفاده می‌شود. این در حالی است که برم هگزین یک عامل موکولیتیک است. این دارو مخاط را در راه‌های تنفسی رفیق می‌کند؛ بنابراین باعث می‌شود که مخاط کمتر چسبنده شود و حذف آن آسان‌تر شود.

قرص دیفن هیدرامین چیست؟
یکی از اشکال دارویی دیفن هیدرامین قرص آن است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یکی از مهم‌ترین مواردی که در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آلرژی موثر است، استفاده از داروهای مناسب است. از میان داروهایی که برای درمان این مشکلات تجویز می‌شوند، می‌توان به دیفن هیدرامین اشاره کرد. این دارو به خوبی برای آرام کردن سرفه‌های خلط دار و برخی از علائم بیماری‌هایی که در بالاتر به آنها اشاره کردیم، موثر است. اما برای آگاهی از نحوه مصرف این دارو و آگاهی از عوارض آن، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید، یا از دکتر مشاوره دارویی آنلاین دکترتو سوالات خود را بپرسید. در صورتیکه با عوارض این دارو مواجه شدید، می‌توانید از دکتر عمومی بخواهید که این دارو را با داروی دیگری جایگزین کند. همچنین می‌توانید از دکترعمومی آنلاین کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

اگر دوز مصرفی داروی دیفن هیدرامین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی دیفن هیدرامین نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی دیفن هیدرامین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین شربت دیفن هیدرامین را فریز نکنید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف‌نکنید.

دیفن هیدرامین ساده را برای سرفه‌های همراه با خلط های زیاد استفاده نکنید. دیفن هیدرامین کامپاند برای درمان سرفه خلط دار مناسب است. البته برای درمان خلط و سرفه خلط‌دار بهتر است با دکتر گوش حلق و بینی مشورت کنید.

خیر. شربت دیفن‌هیدرامین سرفه‌های ناشی از آسم، سیگار کشیدن و آمفیزم را درمان نمی‌کند.

در صورتی‌که به دیفین هیدارمین یا داروهای شبیه به آن حساسیت دارید شربت دیفن هیدرامین را مصرف نکنید. مصرف سدیم اکسیبات هم باعث منع مصرف دیفن هیدرامین می‌شود. در بیماری پورفیریا هم بهتر است استفاده نشود.

در صورت سوءمصرف، شربت دیفن هیدرامین می‌تواند باعث ایجاد هذیان شود. اگر به اشتباه این دارو را زیاد مصرف کرده‌اید حتما با مشاوره دارویی مشورت کنید.

خیر. به‌هیچ‌عنوان از داروی دیفن هیدرامین برای خواباندن یا تنظیم خواب کودکان استفاده نکنید. به نظر بسیاری از متخصصین کودک مصرف دیفن هیدرامین به هر دلیلی در کودکان زیر ۲ سال مناسب نیست. برای مصرف شربت دیفن‌هیدرامین در کودکان زیر ۶ سال با دکتر اطفال مشورت کنید.

دیفن هیدرامین یک داروی ضدحساسیت است. برخی تجربیات از این قضیه پشتیبانی می‌کنند که قرقره کردن دیفین هیدرامین کامپاند و ساده جهت تسکین سرفه و خارش گلو و همچنین رفع خلط پشت گلو موثر است.

مصرف بیش از اندازه داروی دیفن هیدرامین ممکن است موجب بروز علائمی مثل خواب‌آلودگی شدید، تشنج و گشادی مردمک چشم شود. همچنین در کودکان، تغییرات خلق (بی‌قراری، حساسیت‌پذیری، هذیان) می‌تواند قبل از خواب‌آلودگی رخ دهد. اگر با مصرف داروی دیفن هیدرامین دچار عوارض جدی نظیر مشکل تنفسی شدید؛ با اورژانس تماس بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دیفن هیدرامین

  1. حسین گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من گلو درد و آبربزش بینی دارم میتونم دیفن هیدرامین مصرف کنم ؟؟

    1. انیس سعادت گفت:

      بله. دیفن هیدارمین ساده و کمپاند هر دو برای کاهش گلودرد و آبریزش بینی مفید هستند

  2. مریم گفت:

    سلام وقت بخیربچم۲۲ماهشه باوزن۱۴،۱۵کیلو.سرفه خلط دار داره وسینش خیلی خرابه داروی پلارژین کیدزاستفاده میکنم چندروزولی خوب نشده میخوام دیفن بدم بهش چقدرمیتونم بدم؟

    1. انیس سعادت گفت:

      برای کودک زیر دو سال دیفن هیدرامین رو با مشورت با دکتر اطفال یا عمومی مصرف کنید.

  3. علیپور گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من هفته ۱۲بارداری هستم،الان ۳روزه سرفه خشک دارم هم شربت دیفن هیدرامین وهم قرص لوراتادیدن مصرف میکنم ولی تاثیر چندانی نداره.به نظرتون چه دارویی استفاده کنم؟آیا همین داروها خوبن؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      چون باردار هستین بهتره در زمینه ی داروهای مصرفی از متخصص زنان کمک بگیرین:
      لیست متخصصین زنان

      1. الى گفت:

        سلام، من سقف دهانم دچار سوختگى شده دکتر داروخانه به من دیفن هیدرامین که داخلش دوتا امپول دگزامتازون شکوندن دادن براى قرقره، ولى بعد از قرقره فقط ١ساعت دردم را ارام میکند به نظرتون ادامه بدم تاثیر داره،

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          بله تجویز درست بوده
          مصرف رو ادامه بدین

  4. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر
    ایا دیفن هیدرامین ساده برای التهاب گلو موثر هست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله موثره

    2. امیرحسین گفت:

      سلام روی شیشه شربت دیفن هیدرامین نوشته دارای ۵%حجمی.حجمی اتانول است
      یعنی برای ساخت از اتانول هم استفاده شده؟

  5. مرصاد گفت:

    سلام دفین هیدرامین برای تب خشکی گلو خوبع؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      بله کمک کننده هست. اما برای تب باید استامینوفن استفاده کنین.

  6. مرجان گفت:

    سلام خوبید
    پسرم که کمتر از سه سال داره و وزنی حدوده ۹کیلو داره گلو درد داره فقط بخاطر اب بازی در باران.
    الان چه مقدار و هر چند ساعت میتونم دیفن هیدرامین بهش بدم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      هر ۸ ساعت. نصف وزن.
      اگه علائم دیگه ای پیدا کرد به پزشک مراجعه کنین.
      مراقب تب هم باشین. تب در اطفال خیلی اهمیت داره.

  7. محمد گفت:

    سلام ببخشید من می خواستم بیهوش بشم دیفن هیدارمین بیهوش می کنه یانه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      برای چی می خواین بیهوش بشین؟
      این دارو مقداری خاصیت خواب آوری داره

  8. کیانی گفت:

    سلام من معمولا بعد از حمام دچار سردرد میشم. اخیرا با مراجعه به پزشک داروهای مربوط به سینوزیت مصرف کردم که با تمام شدن داروها الان مجددا گاهی سردرد دارم. معمولا انتهای بینی احساس سوزش و مور مور شدن و پشت چشمها و ابروها احساس درد و سنگینی دارد. می تونم بعد از حمام یه قرص یا نصف قرص کلداستاپ مصرف کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممکنه سینوس هاتون دچار عفونت و التهاب شده باشه. برای این مشکلتون لازمه آنتی بیوتیک مصرف کنین. می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  9. IRツDarkMERC گفت:

    آیا دیفن هیدرامین بصورت قرص هم موجوده؟؟
    و اینکه بعد از گزیدگی اگه حساسیت رخ داد میشه سرخود از دیفن هیدرامین استفاده کرد؟؟
    اگه نه پس چه جور آنتی هیستامینی مناسبه؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      قرص لوراتادین یا سیتریزین یا دگزامتازون بهتر جواب میدن.

  10. باکویی گفت:

    سلام مصرف دیفن هیدرامین برای کودکان یک سال مناسبه برای درمان سرفش اگه مناسبه دوزش چقدره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام بله قابل استفاده هست
      فرزندتون چند کیلو هست؟