قرص لاغری دارچین یا سینابتیک چقدر تاثیر دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مصرف دارچین به ‌صورت دمنوش دارچین یا قرص لاغری دارچین (سنامون) به تنظیم میزان قند خون کمک کرده و از ایجاد مقاومت انسولینی در بیماران دیابت تیپ 2 جلوگیری می‌کند. مصرف قرص لاغری سینامون باعث کاهش فشار خون، کلسترول و التهاب می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
دمنوش دارچین برای لاغری بهتر است یا قرص دارچین؟

قرص لاغری دارچین، سینامون یا سینابتیک از عصاره گیاه دارچین تهیه می‌شود که اثری شبیه انسولین در بدن ایجاد می‌کند و قند خون را پایین می‌آورد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با قرص لاغری دارچین یا سینامون، قرص سینابتیک و مزایای قرص لاغری دارچین بیشتر آشنا شوید.

مشاوره و توصیه‌های دکتر تغذیه برای لاغری ‌می‌تواند نتیجه بهتر و مورد اطمینان‌تری برای شما به همراه داشته باشد. پس چنانچه ترجیح می‌دهید با توجه به ویژگی‌های فیزیکی خود بهترین روش و رژیم لاغری را دنبال کنید، با دکترتو اولین نوبت متخصص را ثبت کنید.

قرص لاغری دارچین چیست؟

دارچین ادویه‌ای معطر و بومی نپال، هند و بنگلادش از خانواده Cinnamomum است که از گذشته برای درمان عفونت، التهاب و بیماری‌های مختلف در طب سنتی استفاده می‌شد. این گیاه دارویی چندمنظوره خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، التهاب را از بین می‌برد و باعث بهبود سلامت قلب و حساسیت نسبت به انسولین می‌شود. قرص دارچین هم همان خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد دیابتی دارچین را دارد، به‌علاوه اینکه تاثیر آن به‌عنوان داروی لاغری هم ثابت شده است.

قرص سینامون پلاس چیست؟

به نقل از «medicalnewstoday» قرص سینامون پلاس (Cinnamon Plus) قرصی متشکل از ویتامین‌های گروه ب، کرومیوم، زینک و سینامون یا دارچین زیلانیکوم است. طب سنتی از دیرباز از دارچین برای تنظیم کردن قند خون استفاده می‌کرد. ترکیب ویتامین‌های گروه ب، زینک، کرومیوم، و سینامون باعث تقویت اثر درمانی و پیشگیری هرکدام از این مواد تشکیل‌دهنده می‌شود و قند و چربی خون را تنظیم می‌کند.

مصرف قرص سینامون پلاس می‌تواند عوارض مصرف بلندمدت داروهای شیمیایی و درمانی مثل مشکلات کبدی، اختلالات گوارشی و کمبود ویتامین گروه ب و نوسان قند خون را کاهش دهد.

نحوه عملکرد قرص لاغری سینامون چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهند که این قرص همانند داروهای ضد دیابتی عمل می‌کنند و درنتیجه به انتقال گلوکز از جریان خون به سلول‌ها کمک کرده و موجب می‌شوند که به‌عنوان انرژی مورد استفاده قرار بگیرند.

در کنار این هم بسیاری از محققین بر این باور هستند که مصرف قرص‌های دارچین، بعد از غذا می‌تواند فعالیت آنزیم‌های گوارشی خاص روده و پانکراس را مسدود کنند و درنتیجه با کاهش متابولیسم کربوهیدرات‌ها و همین‌طور گلوکز، انسولین را در سطح معقول نگه داشته و کاهش وزن را نیز به دنبال خواهد داشت. مکمل‌های گیاهی همچون این قرص می‌توانند برای کسانی که شاخص توده بدنی بالایی دارند بسیار کمک کنند.

قرص سینابتیک یا دارچین
طب سنتی از دیرباز از دارچین برای تنظیم کردن قند خون استفاده می‌کرد.

قیمت قرص لاغری دارچین

باتوجه به نوسان بازار و شرکت سازنده متفاوت، تعیین قیمت قرص لاغری دارچین به صورت قطعی مشخص نیست، اما حدودی بازه قیمت قرص لاغری دارچین از ۹۲۰۰۰ تومان تا ۱۰۲۰۰۰ تومان تعریف می شود.

مصرف قرص سینامون پلاس می‌تواند عوارض مصرف بلندمدت داروهای شیمیایی و درمانی مثل مشکلات کبدی، اختلالات گوارشی و کمبود ویتامین گروه ب و نوسان قند خون را کاهش دهد.

نحوه مصرف قرص سینابتیک

قرص سینابتیک (Cinnabetic) که به آن قرص کرومیوم دارچین هم می‌گویند، نوعی داروی گیاهی است که قند خون را در بیماران دیابتی تنظیم می‌کند. دیابت بیماری خاموشی است که تقریبا نیمی از مبتلایان به آن از وجود بیماری خبر ندارند و همین موضوع در کنار رژیم غذایی سرشار از قند و نشاسته، باعث افزایش تعداد مبتلایان به دیابت در ایران شده است. قرص سینابتیک عارضه جانبی ندارد و صرفا برای تنظیم متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات در بدن، و قند خون تجویز می‌شود.

کرومیوم موجود در قرص سینابتیک، عنصر معدنی مورد نیاز برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ است. در رابطه با نحوه مصرف قرص سینابتیک حتما با پزشک مشورت کنید. نحوه مصرف سینابتیک پودری روزی یک ساشه است که باید در یک لیوان پر آب حل و مصرف شود. قرص سینابتیک هم باید روزی ۳ عدد همراه غذا در سه وعده مجزا میل شود.

نحوه مصرف قرص لاغری دارچین رو نمی‌دونی؟

حتما قبل از مصرف مشاوره دارویی بگیر!

دوز مصرفی

در حال حاضر دوز مصرفی مشخص و ثابتی برای قرص لاغری دارچین یا سینامون وجود ندارد. میزان دوز مصرفی استاندارد قرص دارچین ۲ تا ۴ گرم یا نصف یا یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین در روز است، البته در مواردی، دوز مصرفی قرص لاغری دارچین تا ۶ گرم دارچین در روز هم اعلام شده است، اما مصرف بیشتر از این دوز خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

دوز مصرفی پیشنهادی دارچین برای افراد مبتلا به دیابت ۱۲۰ تا ۶۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. اگر میزان مصرف از دوز مصرفی تجویز شده بیشتر باشد، احتمال بروز کومارین وجود دارد. کومارین یک ترکیب گیاهی در دارچین است که زیاده‌روی در مصرف آن باعث مسمومیت می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص سینابتیک

بهترین زمان مصرف قرص سینابتیک به‌ صورت روزانه و همراه وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات است.

همراه غذا مصرف شود یا نه؟ چقدر بعد از غذا اثر بهتری دارد؟

به نقل از «healthdigest» از آنجایی‌که قرص سینابتیک برای بهبود متابولیسم کربوهیدرات و چربی‌ها تجویز می‌گردد، بهتر است که همراه غذا مصرف شود تا اثرگذاری بهتری داشته باشد. وجود دارچین در قرص سینابتیک به‌‌عنوان محرکی برای دستگاه گوارش عمل می‌کند و روغن فرار موجود در پوست دارچین، موجب تسریع تجزیه چربی‌ها حین هضم غذا می‌شود. بنابراین بهتر است قرص سینابتیک همراه غذا یا نهایتا در فاصله کوتاهی بعد از غذا مصرف شود تا اثر بهتری داشته باشد.

نحوه مصرف قرص سینابتیک
قرص سینابتیک برای افرادی که به‌ دنبال لاغری و کاهش وزن هستند هم خوب است.

این قرص برای چه کسانی خوب است؟

کرومیوم موجود در قرص سینابتیک ماده ضروری برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع ۱ و ۲ محسوب می‌شود. مصرف این قرص برای افرادی که چربی خون بالا و اضافه وزن دارند هم خوب است، چراکه کرومیوم نقش موثری هم در بهبود سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها در بدن دارد و باعث کاهش میزان تری‌گلیسیرید در این بیماران می‌شود.

شاید به همین دلیل است که قرص سینابتیک برای افرادی که به‌ دنبال لاغری و کاهش وزن هستند هم خوب است. افراد مسن و سالمندان در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هم می‌توانند از مزایای قرص سینابتیک بهره‌مند شوند، چراکه دارچین موجود در این قرص لاغری ترکیب سینامیک آلدئید و اپی کاتچین دارد که به‌عنوان محافظ مغز عمل می‌کند و خاصیت ضد آلزایمری دارد. مصرف این قرص برای افراد زیر توصیه می‌شود:

  • افراد دارای سردردهای میگرنی
  • مبتلایان به آسم شدید
  • پوکی استخوان
  • سندروم پای بیقرار
  • درد و کرامپ پریودی
  • ورزشکاران

مصرف قرص سینابتیک برای افرادی که چربی خون بالا و اضافه وزن دارند هم خوب است،

خواص دارچین

دارچین گیاهی است که خواص زیادی برای بدن دارد از جمله:

  • حفظ سلامت بدن
  • افزایش و تقویت قوای جنسی
  • گرم نگه داشتن کلیه‌ها
  • رفع ضعف کمر و پاها
  • درمان کم‌خونی
  • رفع دردهای عضلانی
  • آرام‌بخش
  • شادکننده
  • افزایش تاثیر هورمون انسولین در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها
دارچین باعث لاغری میشود؟
پودر دارچین به ‌واسطه کاهش استرس اکسیداتیو از مغز محافظت می‌کند.

مزایای قرص لاغری دارچین

از مزایای قرص لاغری دارچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم انسولین خون
  • افزایش سرعت متابولیسم بدن
  • کاهش میزان قند خون
  • کاهش کلسترول LDL خون
  • کاهش چربی دور شکم

کاربردهای دیگر قرص دارچین

آنتی‌اکسیدان موجود در گیاه دارچین باعث می‌شود که از این گیاه و قرص دارچین برای مبارزه با عوارض ناشی از رادیکال‌های آزاد مثل آنتراکینون، تانن‌ها، گلیکوزیدها، فلاونوئیدها و ترپنوئیدها استفاده گردد. از کاربردهای دیگر قرص دارچین می‌توان به افزایش گردش خون و بهبود ترمیم بافتی اشاره کرد که برای رفع کامل درد توصیه می‌شود.

پودر دارچین هم به ‌واسطه کاهش استرس اکسیداتیو از مغز محافظت می‌کند. این یعنی از کاربردهای دیگر قرص دارچین، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر است. به‌ علاوه اینکه به‌ خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی، میزان آسیب سلولی را کاهش می‌دهد.

به دنبال روش لاغری موضعی هستی؟

قبل از اقدام مشاوره بگیر!

عوارض قرص لاغری دارچین

هرچند میزان بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف دارچین بسیار نادر است، اما دوز سنگین مصرف این گیاه و قرص لاغری دارچین عوارض مختلفی ایجاد می‌کند. از عوارض قرص لاغری دارچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش قند خون در دوز مصرفی بالا
  • بروز واکنش‌های حساسیت‌زا
  • احتمال آسیب کبدی
  • تحریک لب و دهان
  • قرمز شدن پوست
  • سوهاضمه
  • اسهال
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی

موارد منع استفاده از قرص لاغری‌ دارچین

افرادی که از واکنش‌های آلرژیک و حساسیتی رنج می‌برند، افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و بیماران سرطان‌های هورمونی مثل مبتلایان به سرطان سینه، از موارد منع استفاده از قرص لاغری دارچین هستند. زنان باردار و زنانی که در دوران شیردهی هستند هم اجازه استفاده از قرص لاغری دارچین را ندارند.

مصرف در بارداری و شیردهی مجاز است؟

با توجه به تغییرات هورمونی بدن در بارداری و شیردهی، ممکن است مصرف قرص سینامون در بارداری و شیردهی باعث ایجاد تداخل شود و عوارض جبران‌ناپذیری برای مادر و جنین ایجاد کند. به‌ همین دلیل مصرف قرص سینامون در بارداری و شیردهی منوط به تشخیص پزشک و با مشورت پزشک خواهد بود.

با توجه به تغییرات هورمونی بدن در بارداری و شیردهی، ممکن است مصرف قرص سینامون در بارداری و شیردهی باعث ایجاد تداخل شود و عوارض جبران‌ناپذیری برای مادر و جنین ایجاد کند

تداخلات دارویی

مصرف قرص لاغری سینامون ممکن است با برخی داروهای آنتی بیوتیک، داروهای قلبی، داروی بیماران دیابتی و رقیق‌کننده‌های خون و برخی داروهای خاص تداخلات دارویی داشته باشد. دارچین سیلان میزان قند خون را پایین می‌آورد؛ به‌همین خاطر مصرف دارچین سیلان با داروهای دیابتی، تداخلات دارویی ایجاد می‌کند و قند خون را بیش از حد پایین می‌آورد.

دارچین سیلان، فشار خون را کاهش می‌دهد؛ مصرف هم‌زمان داروهای فشار خون و دارچین سیلان هم باعث تداخلات دارویی می‌شود و فشار خون را بیش از حد پایین می‌آورد. برای جلوگیری از عوارض تداخلات دارویی بهتر است برای مصرف قرص لاغری دارچین حتما با پزشک متخصص یا مشاوره دارویی مشورت کنید. چراکه مصرف خودسرانه قرص لاغری دارچین ممکن است به‌خاطر تداخلات دارویی، عوارض جبران‌ناپذیر و خطرناکی ایجاد کند.

بهترین قرص لاغری دارچین

قرص‌های لاغری گیاهی به‌ خاطر اینکه معمولا عوارضی ندارند و تاثیر به‌سزایی بر لاغری و کاهش وزن می‌گذارند، جزو بهترین قرص لاغری محسوب می‌شوند. وجود دارچین به‌خاطر ویژگی‌های معجزه‌آسا باعث شده که سینامون در زمره بهترین قرص لاغری قرار بگیرد.

دمنوش دارچین برای لاغری بهتر است یا قرص دارچین؟
وجود دارچین به‌خاطر ویژگی‌های معجزه‌آسا باعث شده که سینامون در زمره بهترین قرص لاغری قرار بگیرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دارچین گیاهی با خواص فوق‌العاده درمانی سرشار از ترکیبات مفید و آنتی‌اکسیدانی است که تاثیر به‌سزایی بر سلامت بدن دارد. مصرف دارچین به ‌صورت دمنوش دارچین یا قرص لاغری دارچین (سنامون) به تنظیم میزان قند خون کمک کرده و از ایجاد مقاومت انسولینی در بیماران دیابت تیپ ۲ جلوگیری می‌کند. مصرف قرص لاغری سینامون باعث کاهش فشار خون، کلسترول و التهاب می‌شود و از بدن و مغز در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌هایی مثل آلزایمر محافظت می‌کند.

مصرف قرص لاغری دارچین باعث افزایش متابولیسم بدن و کالری‌سوزی بیشتر می‌شود و چربی‌های دور شکم را از بین می‌برد، درنتیجه مصرف منظم آن در بلندمدت باعث لاغری می‌شود. از آنجایی‌که دارچین باعث افت میزان قند خون می‌شود، مصرف قرص لاغری دارچین همراه با داروهای دیابتی بدون تشخیص و نظر پزشک ممکن است تداخلات دارویی ایجاد کرده و عوارض خطرناکی برای فرد ایجاد کند.

مصرف قرص سینامون با آنتی بیوتیک‌ها و داروهای قلبی و رقیق‌کننده‌ها هم تداخل دارویی دارد، بنابراین بهتر است قبل از اقدام به خرید قرص سینامون حتما با پزشکان متخصص مشورت کنید؛ به ‌خصوص خانم‌های باردار، شیرده و بیماران دیابتی نباید بدون نظر پزشک و خودسرانه اقدام به مصرف قرص سینامون کنند. می‌توانید سری به وب‌سایت دکترتو بزنید و از مشاوره دارویی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای مصرف این قرص به نسخه پزشک احتیاج نیست، اما از آنجایی که قرص لاغری دارچین روی میزان قند خون تاثیر می‌گذارد، مصرف آن بدون نظارت پزشک در افراد دیابتی، افرادی که داروهای قلبی، آنتی‌بیوتیک و رقیق‌کننده مصرف می‌کنند، توصیه نمی‌شود. افراد مبتلا به اختلال انعقاد خون، زنان باردار و شیرده هم باید برای مصرف این قرص با پزشک مشورت کنند.

مصرف خودسرانه قرص دارچین بدون تشخیص پزشک به‌خاطر احتمال تداخلات دارویی و عدم رعایت دوز مصرفی استاندارد باعث می‌شود که مصرف قرص دارچین خطرناک باشد.

دارچین میزان سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و مصرف قرص سینامون در بلندمدت سرعت متابولیزه قند و کربوهیدرات را بیشتر می‌کند. این یعنی بدن قند و کربوهیدرات بیشتری می‌سوزاند و خبری از چربی ذخیره‌شده نیست. به‌‌علاوه اینکه دارچین برای متابولیزه کردن، انرژی زیادی لازم ندارد و به ‌سرعت در بدن گردش می‌کند. درنتیجه بدن کالری بیشتری می‌سوزاند و باعث لاغری می‌شود.

دمنوش دارچین برای لاغری تقریبا همان اثر قرص لاغری دارچین را دارد، با این تفاوت‌ها که مدت زمان اثرگذاری با مصرف دمنوش دارچین طولانی‌تر از مصرف قرص دارچین است.

بله، مصرف قرص دارچین برای تنبلی تخمدان خوب است. چرا که دارچین، حساسیت نسبت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد. مقاومت نسبت به انسولین از نشانه‌های سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است. مصرف قرص دارچین باعث تنظیم سیکل پریودی در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان می‌شود.

مصرف قرص دارچین در دراز مدت به‌ شکل منظم، چربی‌ دور شکم را از بین می‌برد و باعث لاغری موضعی (شکم) می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “قرص لاغری دارچین یا سینابتیک چقدر تاثیر دارد؟”

  1. مادری عاشق فرزند گفت:

    دعا قشنگترین بده بستان دنیاست ، تو نگرانیهایت را بخدا میدهی ، او به تو آرامش…
    برای تمام ملت آرامش، آرزو میکنم .
    به امید آنکه فرزندان دلبندمان در آرامش زندگی کنند و دردل همه چیز از خدا بخواهند و به تنها معبود بی نیاز نزدیک باشند.