برای حل مشکل نرمی غضروف کشکک زانو چه کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نرمی غضروف کشکک زانو که اغلب زانوی دونده نامیده می‌شود، یک بیماری شایع است که باعث درد کاسه زانو می‌شود. در چنین شرایطی کشکک با لایه‌ای از غضروف صاف پوشیده شده است که معمولاً هنگام خم شدن مفصل روی زانو می‌لغزد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرمی غضروف کشکک زانو چه شرایطی است؟

نرمی غضروف کشکک زانو شما را هم درگیر کرده؟ از این بیماری رنج می‌برید اما شناخت کافی از آن ندارید؟ به فکر راهی برای درمان این بیماری می‌گردید؟ این مقاله برای شماست، توصیه می‌کنیم آن را تا انتها بخوانید. نرمی غضروف کشکک زانو که اغلب زانوی دونده نامیده می‌شود، یک بیماری شایع است که باعث درد کاسه زانو می‌شود. در چنین شرایطی کشکک با لایه‌ای از غضروف صاف پوشیده شده است که معمولاً هنگام خم شدن مفصل روی زانو می‌لغزد. این بیماری اگر در زمان و به شکل درست درمان شود، کمک زیادی به کنترل شرایط بیمار خواهد کرد. در مقایسه هم در صورت درمان نادرست یا دیرهنگام عوارضی به همراه خواهد داشت. برای پیشگیری از این شرایط پزشکی متخصص ارتوپدی را بیابید و در سریع‌ترین زمان ویزیت شوید. وبسایت دکترتو پلتفرمی آنلاین و جامع است که می‌توانید به کمک آن از بهترین پزشکان نوبت ویزیت و مشاوره حضوری یا آنلاین دریافت کنید.

نرمی غضروف کشکک زانو (کندرومالاسی زانو) چیست؟

بیشتر مفاصل بدن با نوعی بافت به نام غضروف مفصلی پوشیده شده‌اند. این بافت سخت و لاستیکی انتهای استخوان‌های داخل مفصل را می‌پوشاند. همانطور که مفصل حرکت می‌کند، غضروف کمک می‌کند تا استخوان‌ها بدون فشار و به راحتی روی یکدیگر سر بخورند. گاهی اوقات غضروف داخل مفصل نرم شده و از بین می‌رود. در چنین شرایطی فرد دچار نرمی غضروف کشکک زانو (کندرومالاسی زانو) می‌شود. با حرکت مفصل، غضروف توانایی خود را برای محافظت از انتهای استخوان‌ها از دست می‌دهد. انتهای استخوان‌ها می‌توانند به هم ساییده شوند و باعث درد شوند.

کندرومالاسی می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما شایع‌ترین محل آن قسمت زیرین کاسه زانو (کشکک) است. هنگامی که زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این بیماری کندرومالسیا کشکک نامیده می‌شود. معمولاً به صورت ناحیه کوچکی از غضروف نرم شده در پشت کاسه زانو و با درد شروع می‌شود. در موارد شدید، غضروف آسیب‌دیده به طور کامل تا سطح زیرین کاسه زانو ساییده می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، سطح استخوانی کاسه زانو می‌تواند به‌طور دردناکی روی سایر استخوان‌های زانو ساییده شود. همچنین، تکه‌هایی از غضروف می‌توانند در داخل مفصل شناور شوند و سلول‌های پوشش دهنده مفصل را بیشتر تحریک کنند. در پاسخ، این سلول‌ها ممکن است مایع اضافی در داخل مفصل تولید کنند (افیوژن زانو چیست؟).

نرمی غضروف کشکک زانو چه علائمی دارد؟
نرمی غضروف کشکک زانو یک بیماری شایع بوده که باعث بروز درد زیاد در ناحیه زانو می‌شود..

درجه بندی نرمی کشکک زانو

نرمی کشکک زانو درجه‌های متفاوتی دارد که در ادامه هر یک از انواع گرید آن را نام برده و به شکلی مفصل توضیح‌ داده‌ایم.

گرید ۱

درجه ۱ نرمی کشکک زانو کمترین شدت را دارد و نشان‌دهنده نرم‌شدن غضروف در ناحیه زانو است.

گرید ۲

درجه ۲ نرمی کشکک زانو نشان‌دهنده نرم شدن غضروف همراه با ویژگی‌های غیرطبیعی سطح است. این وضعیت معمولاً شروع فرسایش بافت را نشان می‌دهد.

گرید ۳

کندرومالاسی درجه ۳ جایی است که ساییدگی غضروف عمیق‌تری وجود دارد، اما استخوان قابل توجهی در معرض ساییدگی قرار نمی‌گیرد.

گرید ۳ نازک شدن غضروف با زوال فعال بافت را نشان می‌دهد.

گرید ۴

درجه ۴، شدیدترین درجه نرمی کشکک زانو و نشان‌دهنده قرار گرفتن در معرض استخوان با بخش قابل توجهی از غضروف تخریب شده است. قرار گرفتن در معرض استخوان به این معنی است که احتمالا مالش استخوان به استخوان در حال رخ دادن است.

علائم نرمی غضروف کشکک زانو

علائم کندرومالاسی زانو شامل حساسیت و درد این ناحیه است که پس از نشستن طولانی مدت، استفاده مداوم از پله‌ها یا بلند شدن نادرست از صندلی افزایش می‌یابد. در صورت ابتلا به این بیماری همچنین ممکن است در هنگام صاف شدن زانو احساس ساییدگی ایجاد شود. درد زانو از چیست؟ ممکن است با وجود این بیماری در حین یا بعد از فعالیت‌های شدید احساس درد داشته باشید.

متن انگلیسی:
Contact your doctor if you have knee pain that doesn’t go away or if your knee catches, gives way, or looks swollen and puffy
ترجمه متن:
اگر زانو دردی دارید که از بین نمی‌رود یا اگر زانوی شما گرفت یا متورم و باد کرده به نظر رسید، با پزشک تماس بگیرید.

.health.harvard

عکس نرمی غضروف زانو

در تصویر زیر نمونه‌ای از نرمی کشکک زانو را مشاهده می‌کنید.

تصویر نرمی کشکک زانو نشان دهنده چه چیزی است؟
تصویری از یک زانوی دچار نرمی کشکک در کنار زانویی سالم

علت نرمی غضروف کشکک زانو

بسیاری از انواع مختلف آسیب های زانو و اختلالات مفصلی می‌توانند منجر به کندرومالاسی شوند. ابتلا به نرمی غضروف کشکک زانو معمولاً به آسیب، استفاده بیش از حد و تراز ضعیف عضلات و استخوان‌های اطراف مفصل زانو مربوط می‌شود.

علل نرمی غضروف کشکک زانو عبارتند از:

  • تروما، به خصوص شکستگی یا دررفتگی کاسه زانو
  • عدم تعادل ماهیچه‌های اطراف زانو (برخی از عضلات ضعیف‌تر از سایر عضلات هستند.)
  • استفاده بیش از حد از زانو (خم شدن یا پیچ خوردن مکرر) به ویژه در حین ورزش
  • تنظیم نبودن یا جابجایی عضلات یا استخوان‌های نزدیک به مفصل زانو
  • آسیب به منیسک (غضروف C شکل در داخل مفصل زانو)
  • آرتریت روماتوئید یا آرتروز
  • عفونت در مفصل زانو
  • دوره‌های مکرر خونریزی در داخل مفصل زانو
  • تزریق مکرر داروهای استروئیدی به زانو

راه تشخیص نرمی غضروف کشکک زانو

پزشک زانو را از نظر علائم حساسیت یا تورم خفیف معاینه می‌کند. در طول این معاینه ممکن است متوجه شود که کاسه زانو کاملاً با استخوان ران (فمور) هماهنگ نیست. به همین خاطر با اعمال فشار روی کاسه زانو و تمرین کشش، شرایط شما را بیشتر و بهتر بررسی می‌کند.

در طول این معاینه سوالات زیر از شما پرسیده می‌شود:

  • تا حالا تجربه شکستگی کاسه زانو یا هر استخوان دیگری در مفصل زانو را داشته‌اید؟
  • رگ به رگ شدن زانو یا آسیب به مینیسک زانو (غضروف دیسکی شکل و ضربه گیر داخل زانو) را تاکنون تجربه کرده‌اید؟
  • جراحی زانو داشته‌اید؟
  • خونریزی یا عفونت در داخل مفصل زانو داشته‌اید؟
  • تاکنون ابتلا به آرتریت زانو در شما تشخیص داده شده است؟

پزشک شما همچنین در مورد نوع کار و فعالیت های تفریحی و ورزشی شما سوال خواهد کرد. همچنین زانوی دردناک را با زانوی سالم مقایسه خواهد کرد. او زانوی دردناک را از نظر تورم، تغییر شکل، حساسیت و وجود مایع در مفصل بررسی می‌کند. 

روش تشخیص بعدی هم تصویربرداری اشعه ایکس از زانو است. اگرچه اشعه ایکس همیشه کندرومالاسی را تشخیص نمی‌دهد، اما می‌تواند علل دیگر زانو درد را شناسایی کند. اگر علائم شما شدید یا غیرعادی باشد، پزشک ممکن است توموگرافی کامپیوتری یا اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی از زانو را هم تجویز کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است بخواهد زانوی شما را از طریق نوعی جراحی به نام آرتروسکوپی معاینه کند. یک ابزار لوله مانند از طریق یک برش کوچک به زانوی شما وارد می شود تا داخل مفصل بررسی شود.

راه درمان نرمی غضروف کشکک زانو

روش‌های درمانی زیادی برای کندرومالاسی زانو وجود دارد. در ادامه با روش های درمانی نرمی غضروف کشکک زانو بیشتر آشنا خواهید شد:

روش درمانتوضیحاتمزایامعایب
استراحتاجتناب از فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شوند.ساده، بدون عوارض جانبیممکن است روند بهبود را طولانی کند.
یخ درمانیقرار دادن یخ روی زانو برای کاهش التهاب و درد.ساده، ارزان، موثر در کاهش دردممکن است باعث سوختگی پوست شود.
دارو درمانیاستفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد و التهاب.موثر در کاهش درد و التهابممکن است عوارض گوارشی داشته باشد.
فیزیوتراپیتمرینات تقویتی عضلات اطراف زانو، بهبود انعطاف‌پذیری و اصلاح الگوهای حرکتی.موثر در طولانی مدت، بهبود عملکرد زانونیاز به تمرین منظم و زمان‌بر
بریس و زانوبنداستفاده از بریس یا زانوبند برای حمایت از زانو و کاهش فشار روی کشکک.کمک به کاهش درد و بهبود عملکردممکن است باعث ناراحتی شود.
تزریق کورتیزونتزریق کورتیزون به داخل مفصل برای کاهش التهاب.اثر سریع در کاهش درد و التهابممکن است باعث تخریب غضروف شود، استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شود.
جراحیدر موارد شدید، جراحی برای ترمیم غضروف آسیب دیده، تغییر جهت کشکک یا آزادسازی رباط‌ها.درمان قطعی در موارد شدیدنیاز به جراحی، دوره نقاهت طولانی، ممکن است عوارض داشته باشد.
مقایسه روش های درمان نرمی کشکک زانو

۱. فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به عنوان یک درمان غیر جراحی معمول برای این مشکل به حساب می‌آید. ممکن است برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو به ۴ تا ۶ هفته فیزیوتراپی و پس از آن به چندین ماه برنامه کششی و تقویتی خانگی نیاز باشد. کنترل درد و التهاب اولین قدم است. اهداف کلی یک برنامه توانبخشی ارائه تسکین یا کنترل درد، بهبود عملکرد و انعطاف پذیری عضلات، بهبود هم‌ترازی زانو و جلوگیری از ساییدگی بیشتر است.

می‌خوای با فیزیوتراپی زانو دردت رو تسکین بدی؟

کلیک کن و توی سریع‌ترین زمان ویزیت شو.

۲. جراحی نرمی غضروف کشکک زانو

در این بیماری با توجه به اینکه کاسه زانو از جای اصلی خود حرکت می‌کند، این‌ وضعیت به مرور زمان و با فعالیت بدتر می‌شود و البته که با استراحت کمی بهبود می‌یابد. اما بسیاری از بیماران تصمیم می‌گیرند که این مشکل را با جراحی اصلاح کنند. عمل جراحی را می‌توان از طریق آرتروسکوپی یا جراحی باز زانو انجام داد. اما اصلاح این مشکل با جراحی آرتروسکوپی نسبتا آسان‌تر است.

جراحان ارتوپد ماهر عمل کندرومالاسی را برای برداشتن غضروف آسیب‌دیده انجام می‌دهند. هدف از جراحی کمک به برداشتن یا رفع بافت آسیب‌دیده و غضروف اطراف زانو است.

۳. دارو درمانی (قرص نرمی غضروف زانو)

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است برای کاهش درد تجویز شوند. داروهای بدون نسخه که می‌توانند درد و تورم مرتبط با نرمی غضروف زانو را درمان کنند عبارتند از استامینوفن مانند تایلنول، NSAIDها مانند ادویل (ایبوپروفن) و آلو (ناپروکسن).

۴. ورزش برای درمان نرمی غضروف زانو

تقویت ماهیچه‌هایی که از مفصل کشکک رانی حمایت می‌کنند می‌تواند به کاهش درد ناشی از کندرومالاسی کشکک کمک کند. تمرینات تقویتی از تشدید شرایط بیماری جلوگیری می‌کند. با این کار اطمینان حاصل می‌کنید که زانوی شما قادر به مقابله با فعالیت‌های روزمره زندگی یا ورزش کردن است. بهتر است در زمان ورزش روی عضلات چهار سر ران، همسترینگ و گلوت تمرینات کافی انجام‌ دهید.

همچنین می‌توانید‌ برای بهبود شرایط خود ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا، قایقرانی و تمرینات کششی را انجام دهید.

۵. ماساژ

ماساژ درمانی می‌تواند نقش مهمی در بهبود نرمی غضروف کشکک زانو داشته باشد. درحالی که ماساژ نمی‌تواند مستقیماً انحطاط غضروف را ترمیم کند، اما با کاهش و متعادل کردن نیروهایی که در وهله اول باعث ایجاد مشکل شده‌اند، اثرهای موثری در بهبود شرایط بیمار خواهد داشت.

ماساژ اصطکاکی زانو یک تکنیک موثر است که به کاهش التهاب و تنش عضلانی و نیز بهبود گردش خون در مفصل زانو کمک می‌کند. می‌توان از این تکنیک با شروع با فشار کم و افزایش تدریجی آن در حین حرکت در اطراف مفصل زانو در یک حرکت دایره‌ای، پهلو به پهلو یا بالا و پایین استفاده کرد.

متن انگلیسی:
Therapeutic treatments for addressing soft tissue injuries involve massage therapy, manual therapy, trigger point therapy, Graston Technique, or Active Release Technique. These treatments increase blood flow, decrease muscle spasms, enhance flexibility, speed healing, and promote proper tissue repair
ترجمه متن:
روش‌های درمانی برای رفع آسیب‌های بافت نرم شامل ماساژ درمانی، درمان دستی، درمان نقطه ماشه، تکنیک گراستون یا تکنیک آزادسازی فعال می‌شود. این درمان‌ها جریان خون را افزایش، اسپاسم عضلانی را کاهش، انعطاف‌پذیری را افزایش، بهبود را تسریع می‌کنند و باعث ترمیم درست بافت می‌شوند.

robertsonfamilychiro

۶. اولتراسوند

به کمک تابش امواج اولتراسوند می‌توان درد ناشی از نرمی غضروف کشکک زانو را به مرور زمان تسکین داد و بهبود بخشید. 

۷. الکتروتراپی

الکتروتراپی برای درمان زانو درد مزمن مفید بوده و به جبران ضعف عضلانی موجود کمک می‌کند. این روش در فیزیوتراپی روشی بسیار پرکاربرد و موثر است که بسیاری از بیماری‌ها را بهبود می‌بخشد.

دستگاه الکتروتراپی از امواج صوتی، امواج الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی برای تحریک اعصاب و عضلات و کمک به درمان شرایط بسیاری از بیماری‌های از جمله نرمی غضروف کشکک زانو استفاده می‌کند.

۸. لیزردرمانی

لیزر درمانی یک درمان جایگزین برای برخی از انواع درد مانند دردهای مرتبط با زانو است. نشان داده شده که لیزر درمانی درد زانو خفیف تا متوسط ​​را تسکین می‌دهد. همچنین حساسیت به فشار و انعطاف پذیری مفصل را بهبود می‌بخشد. لیزر درمانی سرد ممکن است رگ‌های خونی را برای کاهش تورم باز کند و به سیستم ایمنی بدن برای ایجاد مواد شیمیایی بیشتری که بافت را بهبود می‌بخشند کمک کند.

۹. تزریق پی آر پی (PRP)

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی یک درمان جدید برای کندرومالاسی کشکک با نتایج بسیار امیدوارکننده است.

نرمی غضروف کشکک زانو اغلب منجر به درد و التهاب مزمن زانو می‌شود. پی آر پی جامع با پرولوتراپی نه تنها با ترویج ترمیم بافت بلکه کاهش التهاب در ناحیه آسیب دیده این مشکل را برطرف می‌کند.

۱۰. اوزون تراپی

اوزون تراپی روشی ایمن و موثر برای مدیریت نرمی غضروف کشکک زانو است. اوزون درمانی یک درمان غیر جراحی و غیرتهاجمی است که برای بیماران مبتلا به زانو درد مزمن ناشی از آرتروز انجام می‌گیرد. اوزون گازی است که التهاب و درد را کاهش می‌دهد. همچنین پروتئین‌هایی را که بافت غضروف را تجزیه می‌کنند غیرفعال کرده و به کاهش آسیب بیشتر مفاصل کمک می‌کند.

اوزون درمانی به یک روش درمانی محبوب تبدیل شده است و نشان داده شده که در تسکین درد و کاهش التهاب موثر است. اوزون باعث افزایش جریان اکسیژن و در نتیجه کاهش التهاب و بهبودی می‌شود.

زانو درد داری و می‌خوای اوزون تراپی کنی؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

۱۱. تمرینات کششی

کشش عضلات موضعی مفصل زانو می‌تواند به کاهش علائم کندرومالاسی کشکک کمک کند. تمرینات کششی می‌تواند شامل کشش عضلات قدامی، خلفی و جانبی ران یا کشش عضلات ران باشد.

باید مراقب باشید که کشش‌های انتخابی باعث افزایش درد زانو نشود، زیرا کشش برخی از این عضلات می‌تواند شامل خم شدن مفصل زانو باشد.

۱۲. استفاده از محصولات و لوازم طبی مانند زانوبند

استفاده از زانوبند در مبتلایان به نرمی غضروف زانو باعث می‌شود زانو در یک راستا قرار گیرد و به کاهش درد زانو کمک کند.

۱۳. درمان خانگی نرمی غضروف زانو

برخی از روش‌های درمان خانگی نرمی غضروف زانو عبارتند از سرما درمانی، تغذیه مناسب و بهبود سبک زندگی درمان‌های گیاهی از جمله مصرف زردچوبه و زنجبیل که در ادامه هر کدام را به صورت مفصل‌تر توضیح داده‌ایم.

۱۴. برای نرمی کشکک زانو چی بخوریم؟

تغذیه مناسب برای سالم نگه داشتن مفاصل و جلوگیری از تجزیه غضروف بسیار مهم است. دریافت مقدار کافی از برخی مواد مغذی به بدن کمک می‌کند تا خود را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد تا مواردی مانند کندرومالاسی کشکک بهبود یابد.

یک رژیم غذایی پر از میوه‌، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های خوب با مکمل‌ها به‌خوبی می‌تواند در بهبود شرایط بیماران مبتلا به نرمی کشکک زانو کمک‌کننده باشد.

پای مرغ برای نرمی غضروف زانو

پای مرغ سرشار از مواد مغذی طبیعی مانند گلوکزامین، کندرویتین و کلاژن است. این ترکیبات برای سلامت مفاصل مفید هستند، زیرا ممکن است از حفظ غضروف و عملکرد کلی مفصل حمایت کنند.

۱۵. درمان نرمی کشکک زانو در طب اسلامی (درمان گیاهی نرمی غضروف زانو)

زردچوبه ممکن است به کاهش درد و التهاب در افراد مبتلا به کندرومالاسی کشکک کمک کند. زنجبیل ادویه دیگری با خواص ضدالتهابی است که می‌تواند درد و التهاب را در افراد مبتلا به کندرومالاسی کشکک کاهش دهد.

عوارض نرمی کشکک زانو چیست؟
درمان بیماری نرمی کشکک زانو باید به موقع شروع شود.

مدت زمان درمان نرمی کشکک زانو

از آنجایی که غضروف مفصلی به خوبی بهبود نمی‌یابد، کندرومالاسی معمولاً یک مشکل دائمی به حساب می‌آید. با این حال، درمان‌های غیرجراحی اغلب می‌توانند درد زانو را در عرض چند ماه تسکین دهند. 

عوارض بیماری نرمی غضروف کشکک زانو

کندرومالاسی کشکک ممکن است در نهایت باعث از دست دادن غضروف زانو شود. با از دست دادن غضروف، مفصل زانو توانایی خود را برای محافظت از استخوان‌های زانو در حین حرکت از دست می‌دهد. وقتی انتهای استخوان‌ها به هم ساییده می‌شوند، چیزی را تجربه می‌کنید که به آن درد استخوان روی استخوان گفته می‌شود. 

راه های پیشگیری از نرمی غضروف کشکک زانو

شما می توانید با توجه بیشتر به این توصیه‌ها باعث کاهش احتمال ابتلا به نرمی غضروف کشکک زانو شوید:

  • از فشار مکرر به کاسه زانو خودداری کنید. اگر مجبور هستید مدتی را ایستاده بگذرانید توصیه می‌کنیم که از زانوبند استفاده کنید.
  • تعادل عضلانی را با تقویت عضلات چهارسر ران، همسترینگ، رباینده و ادکتور ایجاد کنید.
  • کفش‌هایی بپوشید که با افزایش قوس، کف پای صاف را اصلاح می‌کنند. این قوس فشار وارد شده به زانوها را کاهش می‌دهد.
  • وزن اضافی بدن ممکن است به زانوهای شما فشار وارد کند. حفظ وزن بدن در محدوده سالم می‌تواند به کاهش فشار از روی زانوها و سایر مفاصل کمک کند. شما می‌توانید با کاهش مصرف قند و چربی، خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل و حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز و تکرار آن به مدت پنج بار در هفته، اقداماتی را برای کاهش وزن انجام دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

زمانی که خود را مشکوک به ابتلا به بیماری نرمی غضروف کشکک زانو دیدید، خیلی سریع برای شروع درمان خود به یک پزشک ارتوپد مراجعه کنید. با اینکار، در زمان درست از عوارض احتمالی این بیماری پیشگیری خواهید کرد.

بهترین پزشکان متخصص را می‌توانید در وبسایت دکترتو پیدا کنید. در همین وبسایت می‌توانید نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره متنی یا تلفنی خود را با متخصص ارتوپد آنلاین دریافت کنید. سری به وبسایت دکترتو بزنید و نوبت ویزیت خود را ثبت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کندرومالاسی کشکک واقعی، که شامل تجزیه سطح غضروف است، قابل درمان نیست. با این حال با کاهش وزن، اجتناب از فعالیت‌های شدیدی که بیماری را بدتر می‌کنند، ورزش و برخی تزریقات ممکن است بتوان به تسکین علائم این بیماری کمک کرد.

داروهای بدون نسخه که می‌توانند درد و تورم مرتبط با کندرومالاسی را درمان کنند شامل استامینوفن‌هایی مانند تایلنول، NSAID‌هایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و کرم‌های موضعی NSAID مانند ژل دیکلوفناک است.

دقیقاً نه، اما آسیب ناشی از کندرومالاسی می‌تواند بهبود یابد. استراحت و فیزیوتراپی می‌توانند به بهبود یا پیشگیری از دوره‌های این بیماری کمک کنند. مهم است که ابتدا التهاب را کاهش دهید و در کنار آن فعالیت‌های استرس‌زا و سنگین اجتناب کنید.

تا زمانی که به کندرومالاسی کشکک مبتلا هستید، می‌توانید فعال بمانید، به شرطی که فعالیت‌های شنا هیچ فشاری به زانو وارد نکند. فعالیت‌های کم ضربه مانند راه رفتن روی سطوح صاف، یوگا و پیلاتس (به شرط خودداری از انجام حرکاتی که به زانو فشار وارد می‌کند.) مناسب هستند.

خوابیدن به پشت بهترین گزینه است. بالش را زیر هر دو پا قرار دهید تا زانو بالاتر از سطح قلب قرار گیرد. در چنین شرایطی اگر زانو دچار تورم باشد ارتفاع می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

کندرومالاسی کشکک به ندرت یک بیماری خطرناک به شما می‌آید. در واقع اکثر افراد می‌توانند آن را با استراحت، استفاده از یخ و کشش‌های مناسب کنترل کنند. با این حال، برای برخی از افراد، این وضعیت می‌تواند تا حدی بدتر شود که درد را نتوان با مسکن‌های بدون نسخه و سایر درمان‌های خانگی کنترل کرد.

دوره درمانی کندرومالاسی بین 4 تا 6 هفته تخمین زده می‌شود.

برای کاهش علائم کندرومالاسی و کمک به بهبودی سریع‌تر، سعی کنید با بالا بردن زانوی آسیب‌دیده به شکلی که پای خود را در حالت نشسته بالا بیاورید یا قرار دادن یک بالش در زیر پا بنشینید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن