نمونه برداری زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نمونه برداری زگیل تناسلی روش تشخیصی است که در مواردی تجویز می‌شود که زگیل‌ها با معاینه قابل تشخیص نباشند. در این روش، نمونه‌ای از بافت یا سلول‌های زگیل تناسلی برداشته و به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا تحت بررسی‌های مختلف قرار گیرد. بیوپسی زگیل تناسلی می‌تواند به تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان زگیل تناسلی، عفونت‌ها، التهابات و تغییرات غیرطبیعی دیگر در زگیل تناسلی کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
عوارض نمونه برداری برای زگیل تناسلی

آیا نمونه برداری زگیل تناسلی برای تشخیص ضروری است؟ زگیل تناسلی، توده‌های برجسته‌ای در ناحیه تناسلی است که ممکن است روی لب‌ها، زبان یا حتی حلق و گلو هم ظاهر شود. این زگیل‌ها در مردان، کیسه بیضه، آلت تناسلی، ناحیه کشاله ران، ران‌ها و داخل و اطراف مقعد را درگیر می‌کنند و در زنان داخل یا اطراف واژن، داخل یا اطراف فرج یا داخل سرویکس (دهانه رحم) دیده می‌شوند. این توده‌ها که شبیه وارت یا زگیل‌ هستند را می‌توان نشانه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی دانست. پزشک از بافت غیرعادی زگیل تناسلی، نمونه‌برداری می‌کند. بیشتر وارت‌ها نیازی به نمونه‌برداری یا بیوپسی ندارند. اما اگر زگیل‌ها با معاینه بدنی یا معاینه کولپوسکوپی قابل تشخیص نباشند، قطعا پزشک دستور انجام نمونه‌ برداری زگیل تناسلی را می‌دهد. در ادامه این مطلب همراه باشید تا با نمونه برداری زگیل، کاربرد، مزایا و نحوه انجام آن بیشتر آشنا شوید. شما می‌توانید برای تشخیص این بیماری از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان یا دکتر اورولوژی مشورت کنید.

نمونه برداری زگیل تناسلی چیست؟

نمونه برداری زگیل تناسلی یا بیوپسی (biopsy) یکی از روش‌های تشخیص زگیل تناسلی است که به پزشک کمک می‌کند تا علت بروز زگیل و مشخصات آن‌ را تشخیص دهد. برای انجام بیوپسی، پزشک یک تکه از زگیل مشکوک را برداشته یا نمونه‌ای از یک زگیل مشکوک بزرگ را می‌تراشد و می‌گیرد. البته در بیشتر موارد، نیازی به نمونه برداری نیست، اما در صورتی که زگیل‌های تناسلی با معاینه به‌راحتی قابل تشخیص نباشند یا در کولپوسکوپی و آزمایش hpv معلوم نشود، باید بیوپسی انجام شود. انجام این کار می‌تواند سرطان‌های وابسته به زگیل‌های تناسلی را نیز از بین ببرد (زگیل تناسلی خطرناک است؟).

نمونه برداری زگیل تناسلی در مردان با بیوپسی ممکن است.
نمونه برداری زگیل تناسلی یا بیوپسی (biopsy) به پزشک کمک می‌کند تا علت بروز زگیل و مشخصات آن‌ را تشخیص دهد.

کاربرد نمونه برداری زگیل تناسلی

زمانی که با آزمایش و معاینات اولیه، امکان تشخیص قطعی ابتلای فرد به زگیل تناسلی میسر نباشد، بیوپسی بافت مشکوک به پزشک در تشخیص بیماری کمک می‌کند. پزشک با آزمایش میکروسکوپی روی بافت نمونه برداری شده مطمئن می‌شود که ویروس اچ پی وی در بدن بیمار وجود دارد یا خیر. اگر بیمار پاسخی به درمان ندهد و زگیل‌ها همچنان باقی بمانند یا ظاهری غیرعادی پیدا کنند پزشک بیوپسی را تجویز می‌کند. از کاربردهای نمونه برداری زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص سرطان ناحیه تناسلی
  • تشخیص نوع عفونت‌های زگیل تناسلی (شناسایی انواع زگیل تناسلی)
  • تشخیص التهابات زگیل تناسلی
  • بررسی تاثیر این زگیل‌ها در ابتلا به سایر بیماری‌ها

مزایای نمونه برداری زگیل تناسلی

بیوپسی زگیل تناسلی به ما امکان می‌دهد تا نمونه‌ای از بافت زگیل تناسلی را برای تحلیل و بررسی به آزمایشگاه ارسال کنیم. این نمونه‌ها می‌توانند برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با زگیل تناسلی مانند عفونت‌های قارچی، باکتریایی، ویروسی، عوامل التهابی و سرطانی استفاده شوند. از مزایای نمونه برداری برای زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین نوع و شدت بیماری، میزان گسترش آن و نیز در صورت وجود،احتمال عوارض جدی‌تر یا تغییرات پیش سرطانی
  • بررسی اثربخشی درمان با مقایسه نمونه‌های قبل و بعد از درمان
  • ارزیابی عوارض و تغییرات بافتی مرتبط با بیماری‌های زگیل تناسلی

برجستگی و تورم در واژن داری؟

برای بررسی زگیل تناسلی از دکتر نوبت بگیر.

نحوه نمونه برداری زگیل تناسلی

نمونه برداری زگیل تناسلی بسته به هدف بیوپسی و جنسیت فرد مورد نظر، به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. به‌طورکلی، بیوپسی زگیل‌های تناسلی، کار ساده و سرپایی است که نیازی به بستری شدن ندارد. ناحیه موردنظر با بی‌حسی موضعی بیحس می‌شود. سپس پزشک تکه کوچکی از زگیل‌ها را با چاقوی جراحی بریده و برمی‌دارد. در صورت نیاز، قسمت برش خورده را بخیه می‌زنند. نمونه جهت بررسی و ارزیابی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

نمونه برداری از زگیل تناسلی زنان

همانطور که اشاره شد، نحوه نمونه برداری زگیل تناسلی بسته به جنسیت متفاوت خواهد بود. بیوپسی و بررسی علائم زگیل تناسلی در زنان به روش زیر انجام می‌شود:

بیوپسی زگیل تناسلیتوضیحات
تست پاپ اسمیربرای بررسی سلول‌های گردن رحم جهت تشخیص تغییرات پیش سرطانی یا سرطان.
بیوپسی گردن رحمدر صورتی که نتایج پاپ اسمیر نرمال نباشد یا تغییرات بافتی مشکوک دیده شود.
بیوپسی زگیل‌ها در سایر نقاط تناسلیدر موارد خاصی مانند بررسی تغییرات بافتی در سایر نواحی تناسلی مانند واژن، لبهای بیرونی، لبهای داخلی و غیره، بیوپسی مستقیم از این مناطق نیز انجام می‌شود.
روش نمونه برداری زگیل تناسلی زنان

نمونه برداری زگیل تناسلی در مردان

در صورتی که نتایج آزمایش‌های دیگر نرمال نباشد یا تغییرات بافتی مشکوکی (علائم زگیل تناسلی در مردان) مشاهده شوند، نمونه برداری زگیل تناسلی در مردان انجام می‌شود که قسمتی از زگیل تناسلی (مانند بیضه‌ها یا لوله‌های منی) جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. در برخی موارد، نمونه برداری از سایر غدد سیستم تناسلی مردان مانند غده پروستات نیز لازم است.

نکات قبل از نمونه برداری زگیل تناسلی

قبل از انجام هرگونه نمونه برداری زگیل تناسلی، بهتر است با پزشک متخصص یا پرستار مشورت کنید و درباره روش‌های مختلف نمونه برداری، هدف آن، نتایج ممکن و دلایل انجام آن آگاه شوید. اگر سابقه زگیل تناسلی، عفونت یا تغییرات غیرطبیعی در ناحیه تناسلی دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. پزشک را در جریان داروها یا مکمل مصرفی، خونریزی یا التهاب و عفونت در ناحیه تناسلی و زگیل‌ها قرار دهید. در خانم‌ها انجام بیوپسی در دوران پریود به دلیل احتمال التهاب یا عفونت، انجام نمی‌شود.

می‌خوای نمونه برداری زگیل تناسلی انجام بدی؟ قبلش حتما مشاوره بگیر.

مراقبت های بعد از نمونه برداری از زگیل تناسلی

در روزهای اول بعد از نمونه برداری از استخر، جکوزی یا سونا پرهیز کنید و تا زمان بهبودی (حداقل یک هفته) رابطه جنسی نداشته باشید. برای شستشوی ناحیه تناسلی از شوینده‌های قوی استفاده نکنید و ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید. در برخی افراد معمولا پزشک توصیه می‌کند که تا زمان مشخصی از شستشوی این ناحیه پرهیز کنید. جهت جلوگیری از عفونت یا التهاب، بهتر است داروهای تجویزی پزشک را به دقت مصرف کنید و در صورت مشاهده علائم ناگوار مانند خونریزی شدید، درد شدید، تورم، تحریک یا علائم عفونت، به پزشک اطلاع دهید.

زگیل‌ها ممکن است بعد از درمان کامل برگردند یا ممکن است که بعد از برداشتن زگیل‌ها، جای زخم روی قسمت تناسلی ایجاد شود. به‌علاوه اینکه، عفونت با انواع ویروس اچ پی وی، می‌تواند ریسک سرطان به‌خصوص سرطان دهانه رحم در زنان را تشدید کند. احساس درد داخل واژن در زنانی که نمونه برداری از زگیل تناسلی انجام دادند، طی یا تا دو روز بعد آزمایش، امری عادی و طبیعی است که ممکن است تا یک هفته بعد هم با خونریزی و ترشحات واژنی همراه باشد. در چنین مواقعی، بهتر است از پدهای بهداشتی روزانه استفاده کنید.

متن انگلیسی:
Do not douche, have sex, or use menstrual cups or tampons for one week, to allow time for your cervix to heal. If a colposcopy was performed, do not exercise for a day
ترجمه متن:
به مدت یک هفته از دوش گرفتن، داشتن رابطه جنسی یا استفاده از کاپ و تامپون قاعدگی خودداری کنید تا زمان لازم برای بهبود دهانه رحم وجود داشته باشد. اگر کولپوسکوپی انجام شد، یک روز ورزش نکنید.

hellodoctor

عوارض نمونه برداری زگیل تناسلی

نمونه برداری از زگیل، روش امنی است که برای تشخیص احتمال وجود مشکلات جدی انجام می‌شود. اما در برخی افراد ممکن است این آزمایش با عوارضی همراه باشد. از عوارض نمونه برداری زگیل تناسلی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که معمولا موقتی هستند و بعد چند روز برطرف می‌شوند:

  • درد و تحریک در ناحیه بیوپسی شده
  • خونریزی به خصوص در زنان برای نمونه‌برداری از داخل رحم
  • عفونت همراه تورم، درد، قرمزی، خارش، یا ترشح غیرعادی
  • ترشحات غیرمعمول
نکات قبل از نمونه برداری زگیل تناسلی را از پزشک بپرسید.
نمونه برداری زگیل تناسلی بسته به هدف بیوپسی و جنسیت فرد مورد نظر، به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود.

هزینه نمونه برداری زگیل تناسلی در دکترتو کلینیک

هزینه نمونه برداری برای زگیل تناسلی بسته به موقعیت جغرافیایی کلینیک و تخصص پزشک متفاوت است. جهت اطلاع دقیق از هزینه بیوپسی، با کلینیک یا مرکزی تماس بگیرید که قرار است این آزمایش را انجام دهید. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه بیوپسی دهانه رحم در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کرده و از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

نمونه برداری زگیل تناسلی روش تشخیصی است که در مواردی تجویز می‌شود که زگیل‌ها با معاینه قابل تشخیص نباشند. در این روش، نمونه‌ای از بافت یا سلول‌های زگیل تناسلی برداشته و به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا تحت بررسی‌های مختلف قرار گیرد. بیوپسی زگیل تناسلی می‌تواند به تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان زگیل تناسلی، عفونت‌ها، التهابات و تغییرات غیرطبیعی دیگر در زگیل تناسلی کمک کند.

جهت پیشگیری از عوارض نمونه برداری از زگیل تناسلی، توصیه می‌شود در کلینیک و مرکز بهداشتی معتبری توسط متخصص زنان یا پزشک اورولوژی این کار را انجام دهید. با این حال، ممکن است پس از بیوپسی زگیل تناسلی برخی از عوارض کوچک مانند درد، تحریک، خونریزی، عفونت یا ترشحات رخ دهد. در صورت بروز هرگونه ناراحتی یا نگرانی پس از نمونه برداری، به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر زنان و همچنین مشاوره آنلاین دکتر اورولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نمونه برداری برای زگیل تناسلی با بی‌حسی موضعی در مطب پزشک انجام می‌شود. این روش بی‌حسی برای نمونه برداری از نواحی تناسلی خارجی مردان و زنان ازجمله فرج، آلت تناسلی یا کیسه بیضه به‌کار می‌رود. خود آزمایش بیوپسی دردی ندارد چرا که ناحیه از قبل بی حس شده است، اما تزریق آمپول بی‌حسی دردناک است.

درحال حاضر، هیچ آزمایش خون یا ادراری برای بررسی ویروس‌های عامل زگیل تناسلی وجود ندارد. پزشک با معاینه به تشخیص زگیل تناسلی می‌رسد و در مواردی که معاینه ناکارآمد باشد، دستور نمونه برداری از زگیل‌ها را می‌دهد.

این آزمایش با بی‌حسی موضعی در ناحیه تناسلی انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی نیست.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن