کوتریموکسازول، آنتی بیوتیک قوی برای بیماری های باکتریایی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی کوتریموکسازول یا سولفامتوکسازول یک آنتی‌بیوتیک خوراکی سولفونامید است که همراه با تری متوپریم تجویز می‌شود و برای درمان انواع عفونت‌های دستگاه ادراری، سیستم تنفسی و دستگاه گوارش کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
کوتریموکسازول، آنتی بیوتیک قوی برای بیماری های باکتریایی

داروی کوتریموکسازول (تری متوپریم / سولفامتوکسازول) یک آنتی‌بیوتیک پرکاربرد برای درمان و پیشگیری بسیاری از عفونت‌های باکتریایی است. تجویز این دارو از ۱۹۷۴ شروع شد و خیلی زود در میان آنتی‌بیوتیک‌ها جای خودش را پیدا کرد. درحال‌حاضر تری متوپریم در لیست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت (WHO) قرار دارد و در سال ۲۰۲۰، با رکورد فروش بیش از ۵ میلیون نسخه، به‌عنوان صد و بیست و یکمین داروی رایج در ایالات‌متحده انتخاب شد.

دوز مصرفی کوتریموکسازول، ۴۰۰/۸۰ میلی‌گرم است و در انواع ساشه قرص کودکان و بزرگسالان، سوسپانسیون و محلول برای تزریقات تولید می‌شود. برای دریافت این دارو بهتر است با متخصص عفونی یا دکتر عمومی مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره دارویی و دریافت نوبت آنلاین و حضوری برای شما قرار دارد. در ادامه، به بررسی نکات مهم قبل از مصرف و عوارض جانبی آن نیز می‌پردازیم.

کوتریموکسازول ۴۰۰/۸۰ برای چیست؟

کوتریموکسازول یک داروی آنتی بیوتیک با دوز ۴۰۰/۸۰ برای کودکان، بزرگسالان و سالمندان است. در این دارو، از تری متوپریم استفاده‌شده است به همین دلیل بعضی افراد آن را به نام تری متوپریم می‌شناسند. ترکیب شیمیایی این دو، می‌تواند برای درمان عفونت‌های زیر مفید باشد:

  • عفونت دستگاه ادراری
  • اوتیت میانی حاد در کودکان
  • برونشیت مزمن در بزرگسالان
  • عفونت‌های دستگاه تنفسی و وبا
  • آنتریت ناشی از شیگلای حساس
  • پیشگیری و درمان پنومونی پنوموسیستیس جیرووسی
  • اسهال مسافران ناشی از E. coli انتروتوکسیژنیک
  • عفونت‌های پوستی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین

نام تجاری: باکتریم (Bactrim)، سپترا (Septra)، سولفاتریم (Sulfatrim)

اسامی رایج:

  • تری متوپریم
  • سولفامتوکسازول
  • بیسپتول
  • سومترولیم
  • کوتریم
  • دیسپتیل
  • رسپریم
  • سپترا
  • سپترین / سپتران
  • سولفاتریم
  • تری سول
  • وکتریم (Vactrim)
  • Polytrim
  • Primsol
کوتریموکسازول 400/80 برای چیست؟
کوتریموکسازول یک داروی آنتی بیوتیک با دوز ۴۰۰/۸۰ برای کودکان، بزرگسالان و سالمندان است.

مکانیسم اثر کوتریموکسازول چگونه است؟

سولفامتوکسازول یک آنتی‌بیوتیک سولفونامید باکتریواستاتیک است که با سنتز اسیدفولیک در باکتری‌های حساس تداخل می‌کند. معمولاً در ترکیب با تری متوپریم تجویز می‌شود که یک مرحله متوالی در سنتز اسیدفولیک باکتریایی را مهار می‌کند.

این عوامل به‌طور هم‌افزایی برای مسدودکردن اسیدهای نوکلئیک و پروتئین‌هایی که برای رشد و تقسیم باکتری‌ها ضروری هستند و استفاده از آن‌ها به کاهش مقاومت باکتریایی کمک می‌کند، عمل می‌کنند.

نحوه مصرف کوتریموکسازول چگونه است؟

کوتریموکسازول آنتی‌بیوتیکی ترکیبی از دو داروی ضد باکتری است: سولفونامیدی به نام سولفامتوکسازول و تری متوپریم. اگرچه در گذشته به‌طور گسترده برای طیف وسیعی از عفونت‌ها تجویز می‌شد، اما گاهی اوقات با عوارض جانبی جدی همراه بوده است.

به‌همین‌دلیل، درحال‌حاضر برای درمان عفونت‌های ساده، سایر آنتی‌بیوتیک‌ها و برای عفونت‌های جدی‌تر (مانند عفونت‌های افراد با مشکل دستگاه ایمنی مانند HIV) کوتریموکسازول تجویز می‌شود. این دارو با دوز ۴۰۰/۸۰ میلی‌گرم به‌صورت خوراکی و تزریقی و تنها با تجویز پزشک، قابل تهیه است. باتوجه‌به اینکه این دارو را بدون نسخه نمی‌توان خریداری کرد، بهتر است قبل از مصرف مشاوره دارویی داشته باشید.

کوتریموکسازول چه قرصی است؟

قبل از مصرف، حتما مشاوره دارویی بگیر!

قرص و شربت کوتریموکسازول را چه زمانی مصرف کنیم؟

داروی سولفامتوکسازول معمولاً برای مصرف ۲ بار در روز تجویز می‌شود. پزشک شما زمان و روزهای مصرف دارو (در بیشتر موارد ۵ تا ۷ روز و برای عفونت‌های دستگاه ‌ادراری ۱ تا ۳ روز) را مشخص خواهد کرد. بااین‌حال، اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارید، با دکتر عفونی مشورت کنید‌. در وب‌سایت دکترتو امکان تعیین وقت معاینه حضوری و مشاوره تلفنی با دکتر عفونی وجود دارد.

فراموشی مصرف کوتریموکسازول ۴۰۰/۸۰ میلی‌ گرم

اگر مصرف داروی کوتریموکسازول را در یک نوبت فراموش کردید، دوز فراموش‌شده را به‌محض یادآوری مصرف کنید. درصورتی‌که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش‌شده را رها کنید. برای جبران دوز فراموش‌شده دو دارو در یک زمان مصرف نکنید.

نحوه قطع مصرف داروی کوتریموکسازول

قبل از شروع درمان و در زمان توقف مصرف دارو، بروشور اطلاعات چاپ‌شده سازنده در داخل بسته را مطالعه کنید. کوتریموکسازول را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید و زمانی که علائم بهبود پیدا کرد (حداقل دو روز بدون نشانه‌های بیماری) با مشورت پزشک مصرف دارو را قطع کنید. می‌توانید قبل از مصرف نیز نحوه قطع مصرف را از پزشک عمومی جویا شوید.

موارد مصرف داروی کوتریموکسازول ۴۰۰ (خواص و کاربرد قرص کوتریموکسازول)

شربت و قرص کوتریموکسازول برای چیست؟ سولفامتوکسازول پس از مصرف خوراکی به‌سرعت جذب می‌شود. سعی کنید زمانی که کوتریموکسازول مصرف می‌کنید، چندین لیوان آب بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید.

اکثر افراد چند روز بعد از شروع درمان بهبود پیدا می‌کنند. اگر علائم شما باوجود مصرف سولفامتوکسازول بهبود نیافت، دوباره به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به آنتی‌بیوتیک جایگزین نیاز داشته باشید؛ زیرا برخی از باکتری‌ها نسبت به انواع خاصی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند.

خواص و کاربرد قرص کوتریموکسازول چیست؟
داروی سولفامتوکسازول معمولاً برای مصرف ۲ بار در روز تجویز می‌شود.

۱. پماد کوتریموکسازول

پماد کوتریموکسازول واژینال (قرص کوتریموکسازول برای عفونت واژن) با نام ژنریک کلوتریمازول و نام تجاری Canesten – کانستن، یک داروی ضد قارچ است که برای درمان عفونت‌های پوستی مخمری استفاده می‌شود.

کلوتریمازول انواع مختلفی از عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • عفونت قارچی پای ورزشکار
  • درماتوفیتوز
  • عفونت قارچی ناخن
  • درمان فاویسم یا بیماری باقلایی
  • عفونت حاصل از پوشک آلوده در نوزادان
  • قارچ در چین و چروک‌های پوست (اینترتریگو)
  • درمان برفک واژن

شایع‌ترین عارضه جانبی پماد کلوتریمازول، تحریک پوست در ناحیه تحت درمان بوده و بهتر است همیشه بعد از استفاده، برای جلوگیری از گسترش عفونت، دست‌های خود را بشویید. معمولاً بعد از یک هفته استفاده، ۲ مرتبه در روز، عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند.

متن انگلیسی:
Clotrimazole is available as a cream, spray and a solution that you put on your skin. The treatment you use will depend on where the infection is on your body.
ترجمه فارسی:
کلوتریمازول به صورت کرم، اسپری و محلول روی پوست موجود است. روش درمانی که استفاده می‌کنید بستگی به محل عفونت در بدن شما دارد.

به نقل از سایت nhs

۲. قرص کوتریموکسازول برای سرماخوردگی

شربت کوتریموکسازول برای سرماخوردگی خوبه؟ کوتریموکسازول با توقف رشد باکتری‌ها کار می‌کند و در سرماخوردگی‌های باکتریایی مؤثر است و از این نظر بهترین قرص آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی است. اما ویروس‌هایی را که می‌توانند باعث سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی شوند را از بین نمی‌برد.

۳. شربت کوتریموکسازول برای عفونت گلو و گلودرد

گلو درد و عفونت گلو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر ورود و تکثیر باکتری علت بیماری باشد، آنتی بیوتیک کوتریموکسازول، قویترین پماد چرک خشک کن، می‌تواند در درمان آن مؤثر باشد.

۴. پماد و قرص کوتریموکسازول برای جوش (آنتی بیوتیک قوی برای عفونت پوستی)

پماد کوتریمازول یک داروی ضدقارچ است و برای درمان عفونت‌های پوستی مؤثر است. علاوه‌برآن، برای درمان آکنه و جوش، به همراه تتراسایکلین یا آزیترومایسین توسط پزشک پوست و مو تجویز می‌شود.

۵. قرص کوتریموکسازول برای سینوزیت

آنتی‌بیوتیک‌های سیستمیک مانند آموکسی‌سیلین و تری متوپریم/ سولفامتوکسازول اغلب برای بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن و عفونت باکتریایی زمینه‌ای تجویز می‌شوند.

۶. قرص کوتریموکسازول برای عفونت روده

سولفاتریم برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند ذات‌الریه، عفونت ریه و برونشیت، عفونت لوله‌های منتهی به ریه‌ها و عفونت‌های دستگاه گوارش و روده‌ها استفاده می‌شود.

۷. قرص کوتریموکسازول برای عفونت واژن و رحم

کرم کوتریموکسازول واژینال، سوزش، خارش، ترشحات و عفونت واژن را کاهش می‌دهد. این کار را با توقف رشد مخمر (قارچ) که باعث عفونت شده‌اند، انجام می‌دهد.

قرص کوتریموکسازول برای عفونت واژن و رحم مفید است؟
کوتریمازول یک داروی ضدقارچ است و برای درمان عفونت‌های پوستی مؤثر است.

۸. شربت کوتریموکسازول برای عفونت کلیه و مجاری ادراری کودکان و بزرگسالان

آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً اولین روش درمانی عفونت‌های دستگاه ادراری هستند. سولفامتوکسازول، سفالکسین و نیتروفورانتوئین از شناخته‌شده‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت ادراری هستند. دوز کوتریموکسازول در عفونت ادراری نیز باتوجه به سن افراد در نظر گرفته می‌شود.

۹. قرص کوتریموکسازول برای اسهال کودکان و بزرگسالان

برای درمان اسهال شدید باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. آزیترومایسین و کوتریموکسازول برای درمان اسهال شدید مسافران و شربت کوتریموکسازول برای اسهال و سرماخوردگی کودکان ترجیح داده می‌شوند.

۱۰. شربت کوتریموکسازول برای اسهال و دل درد کودکان

آیا شربت کوتریموکسازول برای اسهال خوب است؟ معمولاً در درمان اسهال و دل درد کودکان، آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شود و با درمان‌های گیاهی درمان می‌شود. اما در موارد حاد و عفونت شدید، شربت کوتریموکسازول برای کودکان با توصیه پزشک مصرف می‌شود.

۱۱. آنتی بیوتیک کوتریموکسازول برای عفونت گوش

کوتریموکسازول معمولا برای درمان عفونت گوش باکتریایی استفاده می‌شود. این دارو ترکیبی از داروهای سولفامتوکسازول و تری متوپریم برای مبارزه موثر با عفونت و تسکین علائم آن است. شربت کوتریموکسازول برای نوزاد سه و پنج ماهه باید تحت نظارت پزشک مصرف شود.

۱۲. کپسول کوتریموکسازول و التهاب و عفونت پروستات

کپسول کوتریموکسازول را می‌توان برای درمان التهاب و عفونت پروستات هم استفاده کرد، زیرا در برابر باکتری‌های ایجادکننده درد و التهاب مقاومت خوبی نشان می‌دهند.

۱۳. سوسپانسیون کوتریموکسازول برای عفونت دندان

این آنتی بیوتیک حاوی سولفونامیدها و تری متوپریم است. خاصیت قرص کوتریموکسازول این است که در دندانپزشکی، بیشتر در مواردی که علائم و نشانه‌های واضح عفونت باکتریایی حساس به کوتریموکسازول وجود دارد، استفاده می‌شود.

سوسپانسیون کوتریموکسازول برای عفونت دندان کاربرد دارد؟
این دارو، بیشتر در مواردی که علائم و نشانه‌های واضح عفونت باکتریایی حساس به کوتریموکسازول وجود دارد، استفاده می‌شود.

۱۴. قرص کوتریموکسازول برای کرونا

داروی کوتریموکسازول بزرگسالان و کودکان برای درمان COVID-19 توصیه یا تایید نشده است. استفاده از دارو و درمان‌های ضد ویروسی خاص، مانند رمدسیویر و دگزامتازون، آنتی بیوتیک برای خلط گلو کودکان و قرص آنتی بیوتیک برای عفونت ریه باید توسط یک متخصص تجویز شود.

۱۵. دوز مصرف و مقدار مصرف قرص کوتریموکسازول

کوتریموکسازول معمولاً به‌صورت خوراکی در دوز بزرگسالان ۹۶۰ میلی‌گرم (تری متوپریم ۱۶۰ میلی‌گرم و سولفامتوکسازول ۸۰۰ میلی گرم) دو بار در روز تجویز می‌شود.

دوزهای کمتر برای درمان طولانی‌مدت و در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی داده می‌شود. دوزهای کوتریموکسازول دو بار در روز برای کودکان عبارت‌اند از:

  • به‌عنوان سوسپانسیون کودکان: از ۶ هفتگی تا ۵ ماهگی، ۱۲۰ میلی‌گرم.
  • مصرف قرص: ۶ ماه تا ۵ سال، ۲۴۰ میلی‌گرم
  • به‌صورت قرص: تا ۱۲ سال، ۴۸۰ میلی‌گرم

کوتریموکسازول به‌طورکلی نباید به نوزادان زیر ۶ هفته داده شود، زیرا خطر کرنیکتروس از ترکیب سولفونامید وجود دارد، اگرچه ممکن است در نوزادان از سن ۴ هفتگی برای درمان یا پیشگیری از پنومونی پنوموسیستیس استفاده شود. دوزها در ۳ روز متوالی در هفته یا برای ۷ روز در هفته تجویز می‌شوند.

دوز و مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول در کودکان چقدر است؟

در جدول زیر، دوز مصرفی شربت کوتریموکسازول برای کودکان در سنین مختلف قرار دارد:

سن کودک  دوز استاندارد
۶ هفته تا ۵ ماه۲.۵ میلی‌لیتر هر ۱۲ ساعت
۶ ماه تا ۵ سال۵ میلی‌لیتر هر ۱۲ ساعت
۶ تا ۱۲ سال۱۰ میلی‌لیتر هر ۱۲ ساعت
راهنمای دوز مصرفی داروی سولفامتوکسازول برای کودکان

۱۶. مصرف بیش از حد کوتریموکسازول

علائم مصرف بیش‌ازحد کوتریموکسازول ۴۰۰ عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • سردرد
  • افسردگی
  • ترومبوسیتوپنی
  • ازدست‌دادن اشتها
  • قولنج کردن
  • خواب‌آلودگی
  • بیهوشی

درمان توصیه‌شده برای مصرف بیش‌ازحد شامل موارد زیر است:

  • تجویز زغال فعال
  • پمپاژ معده
  • درمان فولینات‌کلسیم در موارد دیسکرازی خون
  • همودیالیز که در پاک‌سازی کوتریموکسازول از پلاسمای خون نسبتاً مؤثر است.

گلوت درد می‌کنه؟ فکر می‌کنی عفونت گلو گرفتی؟

همین الان مشاوره بگیر!

عوارض جانبی قرص کوتریموکسازول ۴۰۰/۸۰ چیست؟

 موارد زیر، رایج‌ترین عوارض جانبی مرتبط با سولفاتریم هستند:

  • حالات تهوع
  • استفراغ
  • زائده‌های پوستی
  • واکنش‌های آلرژیک شدید
  • عفونت کلستریدیوم دیفیسیل (ممکن است گاهی رخ دهد)
  • احساس بیماری
  • کم‌آبی
  • سردرد (اگر سردرد ادامه داشت، به پزشک خود اطلاع دهید و تا زمانی که با پزشک صحبت نکرده‌اید، دیگر دوز مصرف نکنید).

تأثیر قرص کوتریموکسازول بر قاعدگی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که آنتی‌بیوتیک‌ها باعث تاخیر در چرخه قاعدگی می‌شوند اما هیچ دلیل علمی‌ای برای این حرف وجود ندارد.

موارد احتیاط قرص کوتریموکسازول

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیستند. قبل از شروع مصرف کوتریموکسازول، مهم است که پزشکتان بداند:

  • باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید.
  • عملکرد کبد یا کلیه‌هایتان مشکل دارد.
  • آسم دارید.
  • اختلال خونی دارید. به‌خصوص اگر اختلال خونی ارثی نادری به نام پورفیری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • کمبود آنزیمی به نام  G6PD دارید.
  • مقادیر کمی ویتامین اسیدفولیک دارید.
  • داروی دیگری مصرف می‌کنید. شامل هر داروی بدون نسخه، گیاهی و مکمل می‌شود.
  • تابه‌حال به یک دارو واکنش آلرژیک داشته‌اید. بسیار مهم است که اگر تابه‌حال واکنش بدی به آنتی‌بیوتیک سولفونامید داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید.

در موارد زیر باید دارو با احتیاط مصرف شود:

  • ایجاد حساسیت شدید بعد از مصرف دارو: در این مورد باید مصرف دارو با مشورت پزشک قطع شود زیرا ادامه آن می‌تواند واکنش‌های شدیدتری را در بدن به دنبال داشته باشد.
  • کمبود فولات: در بیمارانی که به کمبود فولات مبتلا هستند، باید بااحتیاط مصرف شود.
  • برفک: برخی افراد پس از مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک دچار برفک (عفونت مخمری که باعث قرمزی و خارش در دهان یا واژن می‌شود) می‌شوند. اگر برفک دهان دارید، برای درمان برفک دهان با پزشک مشورت کنید.
  • واکسن زدن: این دارو ممکن است کارکرد واکسن حصبه را متوقف کند. اگر قرار است واکسن بزنید،.به پزشک خود اطلاع دهید.

در تمام حالات، برای جلوگیری از عوارض شدیدتر، بهتر است از پزشک خود، مشاوره دارویی بگیرید.

موارد احتیاط قرص کوتریموکسازول چیست؟
این مورد باید مصرف دارو با مشورت پزشک قطع شود زیرا ادامه آن می‌تواند واکنش‌های شدیدتری را در بدن به دنبال داشته باشد.

۱. منع مصرف کوتریموکسازول

موارد منع مصرف شامل موارد زیر است:

  • حساسیت مفرط شناخته‌شده به تری متوپریم، سولفونامیدها یا هر ترکیب دیگر موجود در فرمولاسیون دارو
  • بارداری
  • نارسایی شدید کبد، آسیب جدی پارانشیم کبد یا یرقان
  • اختلالات جدی هماتولوژیک و پورفیری
  • بیماری مزمن کلیوی شدید که در آن نمی‌توان اندازه‌گیری مکرر غلظت پلاسما انجام داد.
  • منع مصرف برای نوزادان در ۶ هفته اول (به‌جز برای درمان یا پیشگیری از پنوموسیستیس جیرووسی (P. carinii)

۲. مصرف کوتریموکسازول در نوزادان

کوتریموکسازول نباید در۶ هفته اول زندگی به نوزادان داده شود زیرا خطر عوارض جانبی را به دنبال خواهد داشت.

۳. قرص کوتریموکسازول در بارداری و شیردهی

استفاده از قرص کوتریموکسازول ۴۰۰ در دوران بارداری منع مصرف دارد و توصیه نمی‌شود. اطلاع از نحوه مصرف آنتی بیوتیک در سه‌ماهه اول (در طول اندام زایی) و ۱۲ هفته قبل از بارداری بسیار مهم است زیرا با افزایش خطر ناهنجاری‌های مادرزادی، به‌ویژه ناهنجاری‌های مرتبط با کمبود اسیدفولیک مادر (که به‌احتمال‌زیاد مربوط به مکانیسم اثر سولفاتریم است) همراه خواهد بود. سایر موارد عبارتند از:

  • نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا
  • ناهنجاری‌های قلبی عروقی (مانند ناهنجاری ابشتاین)
  • نقایص دستگاه ادراری
  • شکاف‌های دهانی
  • خطر زایمان زودرس
  • وزن کم هنگام تولد

در ۶ هفته اول پس از تولد که احتمال کمبود G6PD وجود دارد یا نوزاد هنوز زردی دارد، کوتریموکسازول نباید برای مادر شیرده تجویز شود.

۴. مصرف کوتریموکسازول در افراد مسن

استفاده از کوتریموکسازول در بیماران مسن خطر بروز عوارض جانبی شدید را افزایش می‌دهد. در صورت استفاده طولانی‌مدت با دوز بالا، مکمل‌های فولات را در نظر بگیرید.

تداخلات دارویی شربت و قرص کوتریموکسازول چیست؟

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • رقیق‌کننده‌های خون (مانند وارفارین)
  • دوفتیلید
  • متنامین
  • متوترکسات
  • دیورتیک‌ها
  • پیریمتامین

برای اطلاع از تداخلات دارویی قرص کوتریموکسازول با داروهای مصرفی خود باید مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان در ارتباط باشید.

اطلاعات دارویی کوتریموکسازول ۴۰۰/۸۰ میلی‌ گرم

اطلاعات دارویی قرص سولفامتوکسازول را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص (دوز مصرف بزرگسالان)زائده‌های پوستیرقیق‌کننده‌های خون (مانند وارفارین)
کوتریموکسازول پاک داروواکنش‌های آلرژیک شدیددوفتیلید
سوسپانسیونعفونت کلستریدیوم دیفیسیل (ممکن است گاهی رخ دهد)متنامین
محلول تزریقاتیاحساس بیماریمتوترکسات
اطلاعات دارویی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی کوتریموکسازول یک آنتی بیوتیک ترکیبی است که برای درمان بیماری‌های باکتریایی استفاده می‌شود. افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند می‌توانند داروی سولفامتوکسازول مصرف کنند، اما برای افرادی که به سولفونامیدها (از ترکیبات این دارو) حساسیت دارند، مناسب نیست.

شایع‌ترین عوارض جانبی احساس بیماری، اسهال و سردرد هستند و اگر بعد از مصرف داروی خوراکی یا تزریقی کورتیموکسازول با دوز  ۴۰۰/۸۰ میلی‌گرم دچار هرگونه بیماری پوستی یا حساسیت شدید، حتماً به متخصص عفونی یا پزشک عمومی اطلاع دهید. در وب‌سایت دکترتو امکان تعیین وقت حضوری و مشاوره آنلاین متخصص عفونی یا مشاوره آنلاین با دکتر عمومی وجود دارد. همچنین می‌توانید با مشاوره دارویی تمامی سوالات خود را از داروساز بپرسید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این دارو که در اشکال مختلف قرص، شربت و سوسپانسیون وجود دارد، برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت مثانه و پروستات، واژن و عفونت‌های نوکاردیای چشمی و تنفسی، ذات‌الریه و عفونت‌های دستگاه ادراری، گوش‌ها و روده‌ها و همچنین برای درمان اسهال مسافران نیز کاربرد دارد.

معمولا بیماران به ۵ تا ۷ روز استفاده از این دارو نیاز دارند.

مصرف مترونیدازول ۴۰۰ میلی‌گرم، ۳ بار در روز همراه با کوتریموکسازول، جایگزین آموکسی سیلین کلاولانات برای درمان عفونت پا در بیماران دیابتی که به پنی سیلین حساسیت دارند، تجویز می‌شود.

افرادی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند می‌توانند مصرف کنند، اما برای افرادی که به سولفونامیدها حساسیت دارند مناسب نیست.

این دارو و ایورمکتین، اثر خوبی در برابر درمان شپش سر نشان داده‌اند.

تمام داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید و در جای خشک و خنک و دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری کنید.

سولفاتریم به دسته‌ای از داروها به نام داروهای سولفور یا سولفونامید تعلق دارد.

موردی که در مصرف سولفامتوکسازول توصیه‌شده است، این است که این دارو را با غذا یا نوشیدنی میل کنید تا از کم‌آبی و در برخی افراد حالت تهوع، جلوگیری کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کوتریموکسازول

  1. ناشناس گفت:

    سلام آیا می شه کوتریموکسازول را دوتا دوتا خورد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      طبق دستور مصرف کنید

  2. شهین گفت:

    کوتریمو کسازول ۴۰۰را می شه دو تا دو تا خورد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      طبق دستور پزشک مصرف کنید

  3. Kim گفت:

    برای کیست مویی چه آنتی بیوتیکی مصرف شود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از جمله آنتی‌بیوتیک‌هایی که در زمره بهترین داروی کیست مویی قرار دارند می‌توان به سفالکسین، آزیترومایسین، مترونیدازول و سفیکسیم اشاره کرد. بیماران باید در نظر داشته باشند داروهای آنتی‌بیوتیک باید حتماً توسط پزشک تجویز شوند و بیمار باید این داروها را طبق برنامه زمانی خاص مصرف کند تا از شدت عفونت کاسته شود

  4. ناشناس گفت:

    سلام شربت کوتریموکسازول باید در یخچال نگهداری سود یا نه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در دمای مناسب زیر ۲۰

  5. آراز گفت:

    درمورد شپش سر برای کودکان شربت مناسب هست یا قرص کوتریموکسازول متشکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شپش ربطی به انتی بیوتیک ندارد

  6. عبدالرضا گفت:

    پماد کوتریموکسازول نداریم بلکه کلوتریمازول داروی دیگری است و ربطی به کوتریموکسازول ندارد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      پماد کوتریموکسازول واژینال (قرص کوتریموکسازول برای عفونت واژن) با نام ژنریک کلوتریمازول و نام تجاری Canesten – کانستن، یک داروی ضد قارچ است که برای درمان عفونت‌های پوستی مخمری استفاده می‌شود

  7. امرایی گفت:

    شربت کوتریموکسازول برای عفونت روده نوزاد مناسب است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ولی دوز و میزان ان به نظر پزشک بستگی دارد

  8. ناشناس گفت:

    درودآیامیتوان کوتریموکسازول ومترونیدازول رامصرف کرد?

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نه تنها تداخل ندارد
      که توصیه می شود باهم استفاده شود

  9. ناشناس گفت:

    سلام آیا برای بیماری گال این دارو مناسب است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممکن است مانع عفونت ثانویه پوستی گردد ولی درمان اصلی گال نمی باشد

  10. ققنوس گفت:

    درودفراوان
    من بخاطرعفونت باکتریایی دکترقرص ریفامپین۳۰۰واکساتنت۶۰۰ یاهمون لینزولید۶۰۰تجویزکردن
    دوره ی ریفامپین تموم نشده بودکه قرص کوتیمت سیدال۳۰۰یلکوترینوکسازول تجویزکردن،باخوردن قرصاپوست ناحیه تناسلیم چندباربصورت یه لایه نازک بلندشدوحالت سوختگی وقرمزی،خارش شدیدوخونریزی پوست ناحیه تناسلی پیداکردم،آیاعوارض این قرصاص،یامشکل بیماریم وخیم شده،ممنون میشم راهنماییم کنید،باتشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این عارضه به خاطر کوتریموکسازول است و بهتره دارو قطع شده و با پزشک معالج مشورت کنید.