درمان سلولیت چیست؟ آیا این روش ها دائمی است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سلولیت چربی زیر پوست است که می‌توان با روش‌های کلینیکی آن را از بین برد. لیزردرمانی یکی از بهترین روش‌ها برای رفع سلولیت است. با کاهش وزن هم می‌توان سلولیت‌ها را کاهش داد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

درمان سلولیت

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

سلولیت یکی از مشکلاتی است که برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. به همین دلیل برای درمان سلولیت روش‌های مختلفی ارائه شده است. اگر شما هم روی ران، باسن، شکم یا هر قسمت بدن خود سلولیت دارید و به دنبال بهترین روش برای درمان آن هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که روش‌های درمان سلولیت چیست؟ آیا با درمان خانگی می‌توان آن را از بین برد؟ برای درمان این مشکل از چه دستگاهی استفاده می‌شود؟ آیا می‌توان در یک جلسه آن را درمان کرد؟ کدام روش درمان بهتر است؟

درصورتی‌که دچار سلولیت روی ران، بازو، شکم، باسن یا هر ناحیه دیگری از بدن خود هستید و می‌خواهید آن را درمان کنید، باید برای مشاوره و انتخاب بهترین روش درمان به دکتر پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست و مو و زیبایی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

سلولیت چیست؟

سلولیت چربی زیر پوست است که شبیه به توده دیده می‌شود. این عارضه بی‌ضرر بوده و در میان بسیاری از خانم‌ها و آقایان رایج است. سلولیت ممکن است روی ران، بازو، باسن یا شکم دیده شود. زمانی که چربی به بافت همبند پوست فشار می‌آورد، باعث ایجاد چروک روی پوست شده و شکل توده مانند می‌گیرد.

سلولیت می‌تواند هم در افراد چاق و هم در افراد لاغر ایجاد شود. حتی افرادی که تناسب‌اندام خوبی دارند، گاهی دچار این مشکل می‌شوند. عوامل هورمونی و ژنتیک می‌تواند روی این عارضه تاثیر داشته باشد. اگر رژیم غذایی ناسالمی دارید، رژیم‌های سخت را دنبال می‌کنید، فعالیت بدنی کمی دارید و دچار کم‌آبی می‌شوید، بیشتر در معرض سلولیت قرار دارید.

سلولیت معمولا در نواحی زیر دیده می‌شود:

  • باسن
  • ران
  • شکم
  • بازو
  • سینه‌ها.

همان‌طور که گفتیم سلولیت عوارضی نداشته و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما بسیاری از افراد به دلیل ظاهر ناخوشایند، به دنبال درمان سلولیت هستند. در ادامه روش‌های درمان سلولیت را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع روش درمان سلولیت

روش‌های مختلفی برای درمان سلولیت وجود دارد. این روش‌ها می‌توانند به طور موقت یا طولانی‌مدت ظاهر سلولیت را از بین ببرند. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. به همین دلیل باید پیش از تصمیم‌گیری در مورد این روش‌ها تحقیق کنید. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب این درمان‌ها با هم می‌تواند نتیجه بهتری همراه داشته باشید. روش‌های درمان سلولیت شامل موارد زیر می‌شود.

به نقل از mayoclinic در رابطه با روش‌های تهاجمی درمان سلولیت:

پزشک شما ممکن است روش جراحی را پیشنهاد دهد که تهاجمی‌تر است. در این روش از سوزن، تیغ یا سایر ابزارهای ویژه برای جداکردن نوارهای فیبری زیر پوست و صاف کردن پوست استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پیوند چربی برای بهبود ظاهر پوست انجام شود. نتایج حاصل از این تکنیک‌ها دو تا سه سال باقی می‌ماند.

۱. لیپوساکشن

لیپوساکشن یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن چربی در نواحی مختلف بدن است. دستگاه لیپوساکشن به صورت مکش چربی را از بدن خارج می‌کند. درست است که این روش چربی‌ها را به طور موثری از بین می‌برد. اما ممکن است روی پوست گودی ایجاد کرده و سلولیت‌ها را از بین نبرد. به همین دلیل پزشک توصیه می‌کند در کنار لیپوساکشن لیزردرمانی هم انجام شود.

معمولا پزشک توصیه می‌کند در کنار لیپوساکشن لیزردرمانی هم انجام شود.

۲. لیزردرمانی

درمان‌های لیزری مختلفی وجود دارد که جای زخم و سلولیت را از بین می‌برند. در این روش دستگاه روی پوست می‌لغزد و گرمای لیزر باعث شکسته‌شدن چربی‌ها و ازبین‌رفتن پیوند آنها می‌شود. با ازبین‌رفتن نوارهای فیبری پیونددهنده چربی ظاهر توده مانند سلولیت برطرف می‌شود. درمان سلولیت با لیزر بین ۶ ماه تا یک سال ظاهر سلولیت را از بین برده یا کاهش می‌دهد.

۳. آر اف یا فرکانس رادیویی

در روش آر اف از انرژی فرکانس رادیویی برای از بردن چربی‌ها استفاده می‌شود. با انجام چندین جلسه آر اف پوست ظاهر صاف‌تری پیدا کرده و برجستگی‌های آن از بین می‌رود. نتایج حاصل از آر اف بیشتر از ۶ ماه باقی می‌ماند.

در روش آر اف فرکانس رادیویی نوار سخت چربی را زیر پوست از بین می‌برد.
در روش آر اف فرکانس رادیویی نوار سخت چربی را زیر پوست از بین می‌برد.

۴. مزوتراپی

برای درمان سلولیت می‌توان از مزوتراپی هم استفاده کرد. در این روش تزریقاتی در ناحیه دارای سلولیت انجام شده و سلولیت‌ها کاهش پیدا می‌کنند. مواد مزوتراپی شامل کافئین، هورمون، آنزیم و عصاره‌های گیاهی است. پزشکان برای درمان از ترکیبات مختلف مزوتراپی استفاده می‌کنند. به همین دلیل به طور دقیق مشخص نیست که کدام مواد تاثیر بیشتری دارند.

مزوتراپی باعث قرمزی و تورم می‌شود. گاهی ممکن است حساسیت و تغییرات پوستی ایجاد کند. تاثیر مزوتراپی روی سلولیت‌ها از دیگر روش‌ها کمتر بوده و جز روش‌های پرطرف‌دار محسوب نمی‌شود.

۵. سابسیژن

در روش سابسیژن برای رفع سلولیت از سوزن استفاده می‌شود. سوزن زیر پوست در ناحیه نوارهای سخت سلولیت وارد می‌شود. در این روش نوارهای سخت سلولیت شکسته و کاهش پیدا می‌کنند. سابسیژن گودی پوست ناشی از سلولیت را نیز کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای در مورد این روش درمان روی ۲۳۲ بیمار انجام شد. ۹۹% افراد از این روش درمان سلولیت راضی بودند. نتایج معمولا حدود ۲ سال یا بیشتر باقی می‌ماند. بعد از دو سال باید دوباره آن را تمدید کنید.

۶. سلولاز

سلولاز یکی از روش‌های لیزردرمانی برای رفع سلولیت است. در این روش گرما و مکش لیزر نوارهای سخت زیر پوست را از بین می‌برد و به ضخیم شدن پوست کمک می‌کند. بعد از چند جلسه درمان می‌توان تغییرات را مشاهده کرد. حدود ۶ ماه یا حتی بیشتر نتایج باقی می‌ماند.

سلولاز نوعی روش لیزردرمانی است که نتایج آن حدود 6 ماه باقی می‌ماند.
سلولاز نوعی روش لیزردرمانی است که نتایج آن حدود ۶ ماه باقی می‌ماند.

۷. کرایولیپولیز

در روش کرایولیپولیز از دستگاهی استفاده می‌شود که مکش خلا ایجاد کرده و بافت پوست را بالا می‌آورد. در نتیجه پوست با صفحات خنک‌کننده تماس پیدا کرده و چربی کاهش پیدا می‌کند. برای درمان سلولیت با کرایولیپولیز باید چندین جلسه درمان را ادامه دهید. بعد از حدود ۲ تا ۳ ماه تغییرات قابل‌مشاهده خواهد بود.

بعد از حدود ۲ تا ۳ ماه درمان سلولیت با کرایولیپولیز تغییرات قابل‌مشاهده خواهد بود.

روش‌های درمانی سلولیت کدامند؟

همین حالا مشاوره بگیر!

۸. کربوکسی تراپی

در این روش درمان سلولیت از گاز کربن‌دی‌اکسید (Co2) استفاده می‌شود. این گاز زیر پوست وارد شده و روی چربی‌ها تاثیر می‌گذارد. گاز مونواکسید کربن مضر بوده و کشنده است، اما گاز کربن‌دی‌اکسید ضرری برای بدن ندارد. در طول تزریق این گاز ممکن است کمی درد داشته باشید و کبودی موقتی در ناحیه سلولیت‌ها ایجاد شود. با روش کربوکسی تراپی سلولیت‌ها کمتر دیده می‌شوند؛ اما به طور کامل از بین نمی‌روند. طی تحقیقات انجام شده، از هر ۱۰ نفر ۸ نفر از این روش درمان رضایت داشته‌اند.

۹. کرم های رفع سلولیت

برخی از کرم‌ها و لوسیون‌ها روی سلولیت تاثیر می‌گذارند. محصولات حاوی کافئین سلول‌ها را کم‌آب کرده و روی سلولیت‌ها تاثیر می‌گذارند. از کرم ضد سلولیت باید هر روز استفاده شود تا تاثیرات آن به‌مرور ظاهر شود. محصولات حاوی رتینول نیز روی سلولیت تاثیر می‌گذارند. رتینول باعث ضخیم شدن پوست شده و میزان سلولیت را کاهش می‌دهد. از محصولات حاوی رتینول باید بیشتر از ۶ ماه استفاده کنید تا تاثیر آنها مشخص شود.

کرم ضد سلولیت
کرم‌ها و لوسیون‌های ضد سلولیت هم تاثیر خوبی در رفع سلولیت‌ها داند.

۱۰. درمان خانگی سلولیت

علاوه بر روش‌های ذکر شده می‌توانید در خانه با چند اقدام ساده به‌مرور سلولیت‌ها را کاهش دهید. البته بدون شک تاثیر روش‌های کلینیکی بیشتر بوده و سریع‌تر دیده می‌شود. برخی اقدامات موثر عبارتند از:

  • هوشمندانه ورزش کنید. ورزش باعث عضله‌سازی شده و پوست را یکدست نشان می‌دهد.
  • غذاهای خام را بیشتر مصرف کنید. در غلات کامل، میوه و سبزیجات فیبر بیشتری موجود است. در موادی مانند نان، نوشابه یا آب‌نبات‌ها کربوهیدرات ساده موجود بوده و کالری اضافی دارند. این نوع مواد باعث تجمع بیشتر چربی در نواحی مستعد سلولیت می‌شود.
  • مقداری از وزن خود را کم کنید. سلولیت هم در افراد لاغر و هم در افراد چاق دیده می‌شود. اما مقدار کاهش وزن می‌تواند به کمتر دیده‌شدن آن کمک کند.
  • سیگار را ترک کنید. سیگار روی گردش خون تاثیر گذاشته و باعث نازک و افتاده شدن پوست می‌شود. در نتیجه سلولیت بیشتر به چشم می‌آید.
  • نواحی دارای سلولیت را هر چند وقت ماساژ دهید. می‌توانید زیر دوش یا زمانی که از لوسیون استفاده می‌کنید، این کار را انجام دهید. ماساژ جریان خون را بهبود می‌دهد.
  • اگر پوست روشنی دارید، استفاده از لوسیون برنزه کننده به کمتر دیده‌شدن سلولیت‌ها کمک می‌کند.
  • جوراب‌های ساق بلند پوست را صاف نگه داشته و از ذخیره مایع سلولیت در پاها جلوگیری می‌کند.

بهترین درمان برای سلولیت چیه؟ همین حالا مشاوره بگیر!

ورزش و عضله‌سازی، کاهش وزن، ماساژ نواحی دارای سلولیت، ترک سیگار و مصرف غذاهای خام می‌تواند به رفع سلولیت‌ها کمک زیادی کند.

برای درمان سلولیت به کدام دکتر مراجعه کنم؟

اگر دچار سلولیت هستید و به دلیل ظاهر ناخوشایند آن می‌خواهید راهی برای درمان پیدا کنید، باید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. پزشک روش‌های مختلف درمان را به شما توضیح داده تا راحت‌تر بتوانید روش مناسب را انتخاب کنید. برای مشاوره تلفنی با دکتر پوست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کرده و سوالات خود را بپرسید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درمان سلولیت یکی از مسائلی است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان برای آن اقدام می‌کنند. سلولیت همان چربی است که زیر پوست فشار وارد کرده و شبیه به توده دیده می‌شود. این عارضه هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برخی افراد به دلیل ظاهر سلولیت به دنبال درمان آن هستند. با برخی اقدامات مانند ورزش، رژیم غذایی سالم، ماساژ و استفاده از کرم‌های ضد سلولیت می‌توان تا حدی آنها را کاهش داد. اما اگر به دنبال روشی بهتر با نتیجه سریع‌تر هستید، باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

سلولیت با استفاده از روش‌هایی مانند لیزردرمانی، کربوکسی تراپی، مزوتراپی، کرایولیپولیز و سابسیژین از بین می‌رود. معمولا برای درمان سلولیت به چندین جلسه درمان نیاز است. بلافاصله بعد از درمان نمی‌توان نتایج را مشاهده کرد. باید مدتی به آن زمان بدهید تا چربی‌ها از بین بروند. معمولا نتایج درمان بیشتر از ۶ ماه دوام می‌آورد. برای حفظ این شرایط باید درمان را دوباره تمدید کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سلولیت و اقدام برای درمان سلولیت باید با متخصص پوست و مو و زیبایی مشاوره داشته باشید. در دکترتو علاوه بر نوبت حضوری می توانید به صورت تلفنی یا متنی با دکتر پوست آنلاین مشاوره داشته باشید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

در بیشتر درمان‌های ذکرشده باید برای رفع سلولیت چندین جلسه درمان را ادامه داد. با یک جلسه درمان تغییر زیادی در پوست ظاهر نمی‌شود. در مورد تعداد جلسات موردنیاز باید با پزشک خود مشورت کنید.

برای رفع سلولیت برخی اقدامات را می‌توان انجام داد. از کرم‌های رفع سلولیت استفاده کنید. ورزش کنید و وزن خود را کاهش دهید. رژیم غذایی سالم داشته باشید و گاهی روی ناحیه دارای سلولیت را ماساژ دهید. روش‌های کلینیکی مانند لیزردرمانی، کربوکسی‌تراپی و کرایویپولیز تاثیر بیشتر و سریع‌تری خواهند داشت.

با ورزش مقدار عضلات در بدن بیشتر شده و چربی جای خود را به عضله می‌دهد. در این وضعیت پوست صاف‌تر و محکم‌تر به نظر رسیده و سلولیت‌ها کمتر دیده می‌شوند.

پیاده‌روی و تحرک به افزایش گردش خون در بدن کمک کرده و همچنین میزان چربی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل پیاده‌روی روزانه می‌تواند به‌مرور سلولیت‌ها را کاهش دهد.

اضافه‌وزن می‌تواند سلولیت‌ها را بیشتر نمایان کند. در بسیاری از افراد با کاهش وزن میزان سلولیت کمتر می‌شود. اما اگر همراه با کاهش وزن پوست دچار افتادگی شود، ممکن است سلولیت بیشتر از قبل نمایان شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان سلولیت دستگاه لیزر است. لیزردرمانی روش‌های مختلفی داشته و در همه این روش‌ها گرمای لیزر باعث شکسته‌شدن پیوند در نوار سخت زیر پوست می‌شود. چند جلسه درمان با لیزر به بهبود وضعیت سلولیت‌ها کمک می‌کند.

خیر این عارضه می‌تواند هم برای خانم‌ها و هم آقایان به وجود بیاید. اما طبق آمار، سلولیت در خانم‌ها بیشتر از آقایان ظاهر می‌شود. ممکن است علت آن نحوه توزیع چربی در بدن خانم‌ها باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان سلولیت

  1. ماندانا گفت:

    من بدنم سلولیت وجود داره ماله سزارین بودافتاده روی ران پام پشت پاموسمت چپ راست شکمم کمی دارم چیکارکنم برای درمانش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ماندانا عزیز
      از مهمترین روش های درمانی سلولیت تحت نظر متخصص:
      ۱. لیپوساکشن لیپوساکشن یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن چربی در نواحی مختلف بدن است. …
      ۲. لیزردرمانی درمان‌های لیزری مختلفی وجود دارد که جای زخم و سلولیت را از بین می‌برند. …
      ۳. آر اف یا فرکانس رادیویی …
      ۴. مزوتراپی