انواع روماتیسم پوستی و درمان آنها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری روماتیسم پوستی مشکلات پوستی مرتبط با بیماری‌های روماتیسمی یا اسکلتی عضلانی است. این موارد شامل اختلالاتی است که با ضایعات پوستی یا مخاطی مشخص می‌شود. تغییرات پوست پس از التهاب؛ جای زخم حساسیت به نور و درگیری اندام‌های داخلی مختلف از شایع‌ترین نشانه‌های روماتیسم پوستی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
روماتیسم پوستی چیست؟

بیماری روماتیسم یا آرتریت روماتوئید یکی از بیماری‌های خودایمنی است که در نتیجه از کنترل خارج شدن سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. آرتریت روماتوئید معمولاً باعث درد مفاصل، تورم و التهاب می‌شود. با این حال، برخی از افراد مبتلا به روماتیسم دچار بثورات پوستی نیز می‌شوند. به این مشکلات و بیماری‌های پوستی، روماتیسم پوستی گفته می‌شود که با عوارض مختلفی همراه است. در این مقاله از دکترتو بیشتر با روماتیسم پوستی و ناراحتی‌های مرتبط با آن آشنا می‌شویم. اگر علائم پوستی باعث از بین بردن اعتماد به نفستان شده است بهتر است در این باره با یک متخصص پوست یا روماتولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و آنلاین دکترتو برای ارتباط با پزشکان استفاده کنید.

روماتیسم پوستی چیست؟

رماتیسم یک بیماری خودایمنی است که عمدتا مفاصل را هدف قرار می‌دهد. با این حال هم خود بیماری و هم بسیاری از داروهایی که برای درمان آن تجویز می‌شوند می‌توانند روی پوست هم تاثیر بگذارند و یک سری مشکلات و اختلالات پوستی را ایجاد کنند. ازاین‌رو، به ناراحتی‌ها و بیماری‌های پوستی ناشی از روماتیسم، روماتیسم پوستی گفته می‌شود. این بیماری با علائم مختلفی ظاهر می‌شود و انواع متفاوتی دارد.

در واقع تظاهرات بالینی پوستی ناشی از روماتیسم ممکن است به اشکال مختلفی مانند راش‌های پوستی، اگزما، لوپوس واسکولیت، درماتومیوزیت، سندروم اسکلرومیکس ادم یا پلی کندریت عودکننده ظاهر شوند. هر کدام از این بیماری‌های پوستی مرتبط با روماتیسم با ناراحتی‌ها و عوارض به خصوصی همراه هستند و می‌توانند مشکلات پوستی متعددی را برای بیماران به وجود آورند.

علائم روماتیسم پوستی چیست؟
علائم روماتیسم پوستی بیشتر در رطوبت پوست تاثیرگذار است.

علائم روماتیسم پوستی (علایم روماتیسم پوستی)

روماتیسم پوستی می‌تواند به اشکال مختلفی پوست را تحت تاثیر قرار دهد و موجب تغییرات مختلفی در رنگ و ساختار پوست بدن شود. برخی از تغییرات رایجی که ممکن است در اثر روماتیسم در پوست ایجاد شوند عبارت‌اند از:

  • تغییر رنگ کف دست
  • کبودی آسان
  • خشکی
  • پوست چروکیده
  • شکافتن یا ضخیم شدن ناخن‌ها

علاوه بر این روماتیسم پوستی می‌تواند علائم دیگری هم ایجاد کند که شامل ندول‌ها، لکه‌های پوستی، راش‌های پوستی، خارش و مشکلاتی مشابه می‌شود. ندول‌ها شایع‌ترین بیماری پوستی در میان افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند. آنها به شکل یک سری توده‌های کاملا مشخصی هستند که در زیر پوست ظاهر می‌شوند و اندازه آنها از یک نخود تا یک لیموی کوچک متغیر است. آنها معمولا در اطراف مفاصل ظاهر می‌شوند، اما ممکن است در هر جایی از پوست ایجاد شوند.

علامت دیگر این مشکل، بهبودی بسیار کند زخم و آسیب‌های پوستی است. برخی از عارضه‌ها و علائم پوستی مرتبط با روماتیسم به دلیل مصرف داروهاست. برای مثال داروهای بیولوژیک ممکن است باعث ایجاد یک سری بثورات پوستی شوند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی هم می‌توانند موجب حساسیت بیش از حد پوست به نور خورشید شوند. کورتیکواستروئیدها هم باعث نازک شدن پوست و کبودی سریع آن خواهند شد.

متن انگلیسی:
Rheumatoid nodules are the most common RA skin symptom, found in about a quarter of people with RA
ترجمه متن:
ندول‌های روماتوئید شایع‌ترین علامت پوستی روماتیسم هستند که در حدود یک‌چهارم افراد مبتلا به روماتیسم یافت می‌شوند.

webmed

۱. خارش روماتیسم پوستی

خارش بدن از چیست؟ خارش‌های پوستی یکی دیگر از نشانه‌های رایج روماتیسم پوستی است. در بیشتر موارد بثوراتی که روی پوست ایجاد می‌شوند، دردناک و خارش دارند. خارش می‌تواند گاهی این بثورات را به زخم تبدیل کند.

خارش پوستی مداوم کلافه‌ات کرده؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

۲. لکه های پوستی روماتیسم

لکه‌ها، راش‌ها یا بثورات پوستی هم از علائم رایج روماتیسم پوستی هستند. آنها می‌توانند به اشکال مختلفی دیده شوند. برخی از آنها، بثورات و لکه‌های پسوریاتیک قرمز یا به صورت پوسته پوسته شدن پوست با رنگ‌های روشن ظاهر می‌شوند. با این حال برخی از علائم هم شامل ضخیم شدن و برجسته شدن بخش‌هایی از پوست می‌شود. شایع‌ترین لکه‌های پوستی که در اثر روماتیسم ایجاد می‌شوند، لکه‌های ناشی از واسکولیت روماتوئید هستند.

معمولا این عارضه در افرادی که برای مدت زمانی طولانی با روماتیسم درگیر بوده‌اند مشاهده می‌شود. لکه‌ها می‌توانند قرمز یا شرابی به نظر برسند یا در رنگ‌های تیره‌تر رنگ قرمز، مایل به بنفش دیده شوند. این لکه‌ها ممکن است به صورت چند نقطه در بخش‌های مختلف ظاهر شوند یا ظاهری یکپارچه داشته باشند. واسکولیت پوستی مرتبط با روماتیسم معمولاً در انگشتان دست و پا ظاهر می‌شود. گاهی اوقات، بثورات واسکولیت روماتوئید به زخم‌های دردناک تبدیل می‌شوند. اگر زخم‌ها عفونی شوند، می‌توانند عوارض بیشتری را ایجاد کنند. زخم‌های عمیق می‌توانند روی پاها یا انگشتان ظاهر شوند.

متن انگلیسی:
Rheumatoid vasculitis can cause spots or patches to develop on the skin. It typically occurs in people who have had RA for a long time or have elevated blood markers for RA
ترجمه متن:
واسکولیت روماتوئید می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی روی پوست شود. معمولاً در افرادی رخ می‌دهد که برای مدت طولانی به روماتیسم مبتلا بوده‌اند یا نشانگرهای خونی آنها افزایش یافته است.

medicalnewstoday

روماتیسم پوستی در کودکان

در کودکان هم روماتیسم پوستی با یک سری علائم ظاهری مشخص می‌شود. بثورات پوستی و لکه‌های ملتهب روی پوست از رایج‌ترین نشانه‌های روماتیسم در کودکان هستند. همچنین معمولا تغییر شکل ناخن‌ها، درد و التهاب مفاصل و افزایش حساسیت پوست به نور خورشید از دیگر نشانه‌های تاثیر روماتیسم بر پوست کودکان است.

عکس روماتیسم پوستی

تصاویر و عکس‌های روماتیسم پوستی می‌تواند شامل نشانه‌های خفیف تا بسیار شدید بیماری باشد. در برخی موارد تصاویر روماتیسم پوستی مشابه لوپوس یا پسوریازیس است و با آنها همپوشانی دارد.

عکس روماتیسم پوستی به این شکل نمایان می شود.
عکس روماتیسم پوستی اکثرا به این شکل است.

علت روماتیسم پوستی

معمولا روماتیسم پوستی و مشکلات مرتبط با آن به عنوان یک عارضه بیماری آرتریت روماتوئید یا بیماری‌های خودایمنی پوستی دیگر شناخته می‌شوند. مشکلات و بیماری‌های اسکلتی عضلانی هم می‌توانند موجب بروز عوارض و ناراحتی روماتیسم پوستی شوند. در تمام این موارد سیستم ایمنی بدن با حمله به بافت‌های پوستی موجب آسیب به آنها شده و با تغییراتی که در پوست ایجاد می‌کند، موجب التهاب، زخم و حساسیت بیشتر پوست بدن می‌شوند.

علت دیگری که می‌تواند موجب بروز علائم روماتیسم در پوست شود، مصرف برخی از داروهای درمان‌کننده روماتیسم است. کورتیکواستروئیدها، داروهای اصلاح‌کننده بیماری بیولوژیکی و برخی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است یک سری عوارض پوستی را ایجاد کنند.

مشکلات پوستی مربوط به روماتیسم می‌توانند در اثر سیگار کشیدن بیماران در دوران بیماری، عدم محافظت مناسب از پوست در برابر نور خورشید، عدم استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده مناسب پوستی و مواردی از این دست هم ایجاد شود.

تشخیص روماتیسم پوستی

یک متخصص پوست با بررسی و ارزیابی شواهد و نشانه‌های بیماری می‌تواند روماتیسم پوستی را تشخیص دهد. مراحل تشخیص بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

  • معاینه بدنی
  • بررسی تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی
  • بحث در مورد علائم
  • غربالگری تست‌های آزمایشگاهی
  • بیوپسی از پوست آسیب دیده (در صورت نیاز)

برای تأیید تشخیص یک بیماری پوستی خاص روماتیسمی، بیماران ممکن است برای وجود اتوآنتی بادی نشانگر (به عنوان مثال، پروتئینی که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شود) آزمایش شوند. آزمایشاتی که بیماران ممکن است به آنها نیاز داشته باشند عبارتند از:

  • آزمایش خون: خون‌گیری برای بررسی اتوآنتی بادی‌های خاص، نشان دادن شدت بیماری و نظارت بر اینکه آیا درمان موثر است یا خیر.
  • بیوپسی پوست: برداشتن نمونه کوچکی از پوست آسیب دیده برای بررسی زیر میکروسکوپ از نظر علائم بیماری
  • ایمونوفلورسانس مستقیم: برداشتن نمونه کوچکی از پوست نرمال برای بررسی زیر میکروسکوپ ویژه برای تشخیص پروتئین‌های ایمنی رسوب کرده در پوست بیمار.

ایا روماتیسم پوستی درمان دارد؟

به صورت کلی روماتیسم درمان قطعی و کامل ندارد و معمولا اکثر افراد باید تا مدت‌ها تحت درمان‌های مختلف قرار بگیرند. درمان‌ها نمی‌توانند بیماری را کامل از بین ببرند اما می‌توانند علائم را کاهش داده و روند پیشرفت آن را کند کنند. از طرفی مانع ایجاد آسیب‌های دائمی و شدید به بافت‌ها و اندام‌های درگیر از جمله پوست می‌شوند.

درمان روماتیسم پوستی

درمان روماتیسم پوستی می‌تواند از درمان‌های غیردارویی تا درمان‌های دارویی متفاوت باشد. در ابتدا پزشک به بیماران می‌گوید که چطور سبک زندگی خود را تغییر دهند. برای مثال ترک سیگار یا استفاده از لباس‌های مناسب در برابر نور خورشید یا مصرف مداوم ضدآفتاب از جمله کارهایی است که بیماران باید انجام دهند. همچنین بیماران معمولا باید همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارند و از خشک شدن پوست جلوگیری کنند. در مرحله تخصصی‌تر بیماری، با توجه به شدت علائم و مرحله بیماری، از برخی داروها برای درمان روماتیسم پوستی استفاده می‌شود.

۱. درمان دارویی روماتیسم پوستی

درمان اولیه بیماری‌های روماتیسمی پوست، تجویز کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون است. داروهای اضافی که ممکن است پزشکان بر اساس شرایط بیماران تجویز کنند عبارت‌اند از:

  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسات، مایکوفنولات، آزاتیوپرین یا سیکلوفسفامید
  • درمان‌های بیولوژیکی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، ضدالتهابی یا تعدیل‌کننده ایمنی
  • داروهای آنتی‌بیوتیک، ضدقارچ یا ضدویروسی برای جلوگیری از عفونت

دنبال بهترین دارو برای روماتیسم پوستی هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۲. درمان روماتیسم پوستی در طب سنتی

در طب سنتی مصرف یک سری ترکیبات برای درمان روماتیسم پوستی توصیه شده است. میوه‌هایی مانند شاه‌بلوط، زالزالک و ازگیل، از جمله مواردی است که می‌توان برای بهبود ضایعات پوستی روماتیسمی از آنها استفاده کرد. همچنین در طب سنتی به بیماران توصیه می‌شود که عسل گون طبیعی را با آب گرم ترکیب کنند و روزانه بخورند. ماساژ پوست آسیب دیده با روغن بنفشه هم یکی از درمان‌های طب سنتی برای روماتیسم پوستی است.

۳. درمان خانگی و گیاهی

درمان خانگی و گیاهی روماتیسم پوستی شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده منظم از یک آبرسان یا مرطوب‌کننده فاقد مواد شیمیایی و معطر
  • ماساژ پوست با روغن زیتون یا بادام تلخ
  • مصرف ترکیبات خنک‌کننده پوست مانند رب انار یا آب انار شیرین
  • دوش آب ولرم
  • مصرف دم‌نوش‌های گیاهی مانند دم‌نوش بابونه یا دم‌نوش سیاه‌دانه عسل

انواع روماتیسم پوستی

روماتیسم پوستی می‌تواند به اشکال مختلفی ظاهر شود. از انواع مختلف لوپوس گرفته تا اسکلرودرمی و پسوریازیس، همگی می‌توانند عوارض و مشکلات پوستی مختلفی را برای بیماران مبتلا به روماتیسم ایجاد کنند.

نوع بیماریعلائم پوستی اصلیسایر علائمعوامل خطر
لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)راش پروانه‌ای روی گونه‌ها، زخم‌های دهانی، حساسیت به نوردرد مفاصل، تب، خستگی، مشکلات کلیویژنتیک، هورمون‌های جنسی، برخی داروها
آرتریت روماتوئیدندول‌های روماتوئید زیر پوست، راش ماکولوپاپولاردرد مفاصل، تورم، خشکی صبحگاهیسیگار کشیدن، عوامل ژنتیکی
اسکلرودرمیسفت شدن و ضخیم شدن پوست، تغییر رنگ پوستمشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی، درد مفاصلعوامل محیطی، ژنتیک
سندرم شوگرنخشکی دهان و چشم، راش پوستیخستگی، درد مفاصل، تورم غدد بزاقیعوامل ژنتیکی
پسوریازیسلکه‌های قرمز و پوسته‌پوستی، ناخن‌های ضخیم و تغییر شکل دادهدرد مفاصل (آرتریت پسوریازیس)عوامل ژنتیکی، استرس، عفونت‌های استرپتوکوکی
انواع بیماری‌های روماتیسمی پوستی

۱. روماتیسم پوستی لوپوس

روماتیسم پوستی لوپوس می‌تواند شامل لوپوس اریتماتوز پوستی حاد یا مزمن باشد. این بیماری می‌تواند مشکلات مختلفی را در پوست ایجاد کند که مهم‌ترین آنها شامل حساسیت به نور و زخم‌های دهانی می‌شود. سایر نشانه‌ها می‌تواند به صورت اریتم‌های متقارن و ادم در بخش‌های مختلف پوست از جمله گونه‌ها، پیشانی و گردن ظاهر شود. فرم‌های شدیدتر این بیماری هم می‌تواند یک نوع نکروز اپیدرمی خطرناک را ایجاد کند که در آن مناطق وسیعی از پوست حساس و ملتهب می‌شوند. بیماری لوپوس علاوه بر پوست می‌تواند دیگر اندام‌های بدن را هم درگیر کرده و علائمی مانند درد و خستگی و تورم عضلات را ایجاد کند.

۲. روماتیسم پوستی اسکلرودرمی

روماتیسم پوستی اسکلرودرمی که به آن اسکلروز پوستی سیستمیک پیش‌رونده هم گفته می‌شود، یکی دیگر از اختلالات خود ایمنی مرتبط با روماتیسم است که می‌تواند علاوه بر دیگر اندام‌های اصلی مانند ریه‌ها و قلب، روی پوست هم تاثیر بگذارد. در این بیماری معمولا روی بخش‌هایی مانند انگشتان دست و پا، یک سری ندول و برآمدگی ایجاد می‌شود که معمولا دردناک اند. سوزش پوست و مشکلاتی در بلع و تنفس هم می‌تواند در این اختلال خودایمنی دیده شود.

روماتیسم پوستی پسوریازیس چیست؟
پسوریازیس یکی از انواع روماتیسم پوستی است.

۳. روماتیسم پوستی پسوریازیس

یکی دیگر از انواع روماتیسم پوستی، روماتیسم پوستی پسوریازیس است که در این شرایط پوست بیمار بسیار قرمز و ملتهب می‌شود و نشانه‌هایی شبیه بیماری پسوریازیس دارد. به این بیماری، روماتیسم پسوریاتیک هم گفته می‌شود. پوسته پوسته شدن پوست به همراه ورم مفاصل از اصلی‌ترین علائم روماتیسم پسوریازیس این بیماری خودایمنی است.

۴. روماتیسم پوستی سر

گاهی اوقات عوارض و علائم روماتیسم پوستی در سر دیده می‌شود که موجب خارش پوست سر، پوسته پوسته شدن، قرمزی و التهاب و ریزش مو می‌شود.

عوارض روماتیسم پوستی

علاوه بر مشکلات و ناراحتی‌های جدی که روماتیسم پوستی ایجاد می‌کند، یک سری عوارض جدی‌تر هم ممکن است برای برخی از بیماران ایجاد شود. یکی از آنها، واسکولیت روماتوئید است. واسکولیت روماتوئید یک عارضه جدی اما نادر ناشی از آرتریت روماتوئید روی پوست است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که روماتیسم بر عروق خونی تأثیر بگذارد. این وضعیت باعث تنگ شدن و التهاب رگ‌های خونی کوچک تا متوسط می‌شود و اغلب انگشتان دست، انگشتان پا، اعصاب و پوست را درگیر می‌کند.

این عارضه خود می‌تواند موجب خونریزی‌های جزئی، انفارکتوس، چین‌خوردگی ناخن و نوروپاتی محیطی هم شود. در برخی موارد ممکن است مصرف برخی از داروها در درمان روماتیسم، ریسک بروز سرطان پوست را افزایش دهند.

روماتیسم پوستی و بارداری

بیماری‌های روماتیسمی از جمله روماتیسم پوستی در دوران بارداری می‌توانند دوره‌های مختلفی را طی کنند. گاهی اوقات بیماری روی بارداری تاثیر می‌گذارد و گاهی هم بارداری می‌تواند به درجات مختلفی روی بیماری روماتیسم پوستی تاثیر بگذارد.

پیشگیری از روماتیسم پوستی

با وجودی که در بیشتر موارد امکان پیشگیری از روماتیسم پوستی وجود ندارد، اما شاید یک سری اقدامات به موقع بتواند ریسک بروز بیماری و علائم مرتبط با آن را کمتر کند. برای مثال تشخیص به موقع آرتریت روماتوئید و شروع به موقع درمان شاید بتواند مانع پیشرفت بیماری در دیگر بافت‌ها و اندام‌ها شود. سیگار نکشیدن، مرطوب نگه داشتن پوست، مراقبت کامل از پوست در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش و دریافت واکسن زونا از جمله اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌توان انجام داد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری های روماتیسمی پوستی مشکلات پوستی مرتبط با بیماری‌های روماتیسمی یا اسکلتی عضلانی هستند. این موارد شامل اختلالاتی است که با ضایعات پوستی یا مخاطی مشخص می‌شود. تغییرات پوست پس از التهاب؛ جای زخم حساسیت به نور و درگیری اندام‌های داخلی مختلف از شایع‌ترین نشانه های روماتیسم پوستی است. یک متخصص روماتولوژی و دکتر پوست می‌توانند گزینه‌های درمانی مناسب را برای بیماران ارائه دهند. همچنین استفاده از خدمات غیرحضوری دکترتو شامل مشاوره آنلاین با دکتر روماتولوژی و ویزیت آنلاین دکتر پوست می‌توانند تا حد زیادی در سرعت بخشیدن به روند درمانی کمک‌کننده باشند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله این بیماری می‌تواند عوارض بسیار جدی را برای بیماران به دنبال داشته باشد.

آسیب‌ها، ندول‌ها و التهاب‌هایی که در پوست ایجاد می‌شود ممکن است دردناک باشند.

خیر روماتیسم پوستی یک بیماری خودایمنی است و واگیردار نیست.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن