هفته ۲۲ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته بیست و دوم بارداری جنین حدود 19 سانتی‌متر است. شکم شما کاملا بزرگ می‌شود. با استفاده از گوشی پزشکی می‌توان صدای قلب جنین را شنید. این هفته آخرین فرصت برای انجام سونوگرافی و آزمایش‌های ژنتیکی سه‌ماهه دوم بارداری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هفته بیست و دوم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۲۲ بارداری بیش از نصف مسیر حاملگی را طی کرده‌اید. بسیاری از زنان باردار در این مرحله شکم برجسته خود را دوست دارند و انقباضاتی را احساس می‌کنند. اگر شما در هفته بیست و دوم بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته چگونه است؟ کدام علائم ممکن است ظاهر شوند؟ کدام علائم از بین می‌روند؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد و چقدر رشد می‌کند؟ بدن شما چه تغییراتی کرده و شکم چقدر برجسته می‌شود؟ به کدام نکات مراقبتی باید توجه داشت؟ تغذیه در این هفته باید چگونه باشد؟ آیا آزمایشی در این مرحله از حاملگی انجام می‌شود؟

در صورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا علائمی در دوران بارداری دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های این دوره به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

هفته ۲۲ بارداری چگونه است؟

در هفته ۲۲ بارداری شما وارد نیمه دوم حاملگی شده‌اید. ضربان قلب جنین به‌قدری افزایش داشته است که می‌توانید با گوشی پزشکی صدای قلب را بشنوید. بر اساس تقویم بارداری بسیاری از جزئیات اندام‌های بدن جنین شکل گرفته است. ناخن‌ها کامل رشد کرده و گوش داخلی و شبکیه چشم تشکیل شده‌اند. حرکات جنین زیاد است و موقعیت آن مدام تغییر می‌کند.

شما ممکن است در این هفته انقباضات خفیف را احساس کنید. برآمدگی شکم بزرگ شده و در این مرحله کاملا شبیه به یک زن باردار هستید. احتمالا دیگر هیچ یک از لباس‌های قبلی شما اندازه نیستند و باید لباس‌های گشاد تهیه کنید. با رشد جنین کمردرد، درد لگن و تورم پاها طبیعی است. اگر علائم شما شدید است، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

علائم هفته ۲۲ بارداری

در هفته بیست و دوم حاملگی برخی علائم ادامه دارند و برخی علائم جدید ظاهر می‌شوند. از مهم‌ترین علائم این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی عضلات پا: فشار رحم به وریدهای اصلی و افزایش وزن در بارداری باعث گرفتگی عضلات پا به‌ویژه در شب می‌شود.
  • فراموشی: این عارضه شایع است و برخی زنان در بارداری دچار فراموشی، گیجی یا حواس‌پرتی می‌شوند.
  • ویار: شما ممکن است در طول بارداری هوس غذاهای خاصی بکنید که علت آن تغییرات هورمونی است.
  • گرفتگی بینی: افزایش گردش خون و تغییرات هورمونی باعث افزایش مخاط بینی می‌شود.
  • تغییرات پوستی: ممکن است در بارداری دچار لکه‌های پوستی شوید.
  • سوزش سر دل: تغییرات هورمونی باعث شل‌ شدن دریچه معده می‌شود.
  • گرگرفتگی: تغییرات هورمونی و افزایش متابولیسم باعث احساس گرما و تعریق زیاد می‌شود.
  • بیرون‌زدگی ناف: با رشد رحم و بزرگ‌ شدن شکم ممکن است ناف شما شبیه به دکمه بیرون بزند.
  • انقباضات رحم: انقباضات براکسون هیکس از اوایل هفته ۲۰ بارداری شروع می‌شود. ممکن است این انقباضات را احساس نکنید. در این وضعیت ماهیچه‌های رحم سفت می‌شوند. این عارضه طبیعی است و معمولا خفیف و نامنظم است.

به نقل از verywellfamily، برخی زنان باردار انقباضات براکسون هیکس را با انقباضات مربوط به زایمان اشتباه می‌گیرند. اما باید گفت این انقباضات نامنظمند، ولی انقباضات زایمان قابل پیش‌بینی هستند. انقباض زایمان با کمردرد، خونریزی واژینال یا خروج مایع همراه است. اما این انقباضات علائمی به همراه ندارند و معمولا با ورزش و کمی تحرک از بین می‌روند.

برخی زنان بارداری انقباضات براکسون هیکس را با انقباضات مربوط به زایمان اشتباه می‌گیرند. اما باید گفت این انقباضات نامنظم بوده و انقباضات زایمان قابل پیش‌بینی هستند.

انقباضات رحم حدودا از هفته ۲۰ بارداری شروع شده و معمولا خفیف است.
انقباضات رحم حدودا از هفته ۲۰ بارداری شروع می‌شود و معمولا خفیف است.

علائم سقط جنین در هفته بیست و دوم بارداری

احتمال سقط جنین در هفته ۲۲ بارداری بسیار کم است. اما پزشک علائم سقط را به شما یادآوری می‌کند تا در صورت بروز نشانه مشکوک سریعا به پزشک مراجعه کنید. از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • خروج مایع یا بافت از واژن
  • درد و گرفتگی شکم یا لگن
  • احساس بیماری
  • حرکت‌ نکردن جنین

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۲۲ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم دوران بارداری شدید است و نمی‌توانید آن را تحمل کنید، باید برای اقدامات درمانی به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر گرفتگی عضلات پا زیاد است یا انقباضات رحم شدید شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت بروز علائم جدی مانند خونریزی یا خروج مایع از واژن لازم است سریعا پزشک را مطلع کنید.

برای بررسی علائم در هفته بیست و دوم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم شما شدید شده است یا علائم خطرناکی ایجاد شده است، باید برای تشخیص علت و اقدامات درمانی به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۲۲ بارداری

در هفته ۲۲ بارداری جنین حدود ۱۹ سانتی‌متر می‌شود. اگر جنین صاف شود و از سر تا نوک پا را اندازه بگیریم، حدودا ۲۷ سانتی‌متر خواهد شد. وزن جنین در این هفته تقریبا ۴۷۰ گرم است. تغییرات زیر در این هفته ایجاد می‌شوند:

  • مجاری اشکی جنین در حال‌ رشد است.
  • ضربان قلب جنین قوی‌تر شده و می‌توانید با گوشی پزشکی صدای آن را بشنوید. ضربان قلب مادر حدود ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه است.
  • اسکلت جنین سخت‌تر می‌شود. با رشد استخوان‌ها و دندان‌ها، جنین کلسیم بیشتری مصرف می‌کند.
  • دست‌های جنین مستقل از هم حرکت می‌کنند. جنین می‌تواند دست دیگر خود را لمس کند. دست‌ها را روی هم بگذارد یا بند ناف را بگیرد.

در هفته ۲۲ بارداری جنین حدود ۱۹ سانتی‌متر می‌شود. وزن جنین در این هفته تقریبا ۴۷۰ گرم است.

در هفته بیست و دوم بارداری ضربان قلب جنین قوی‌تر شده و استخوان‌ها سخت‌تر می‌شوند.
در هفته بیست و دوم بارداری ضربان قلب جنین قوی‌تر و استخوان‌ها سخت‌تر می‌شوند.

در هفته بیستم و دوم بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته بیست و دوم بارداری جنین به رشد ادامه می‌دهد و حدود ۱۹ سانتی‌متر است. پلک‌ها بسته هستند، اما جنین می‌تواند چشم‌های خود را حرکت دهد. موهای بسیار ظریف به‌عنوان ابرو رشد کرده‌اند. جنین به صداهای خارجی واکنش نشان می‌دهد. به‌عنوان‌ مثال ممکن است در پاسخ به یک صدا دست و پاهای خود را به هم نزدیک کند.

تغییرات بدن در هفته ۲۲ بارداری

در هفته بیست و دوم حاملگی ماه پنجم بارداری رو به اتمام است. برجستگی شکم بیشتر از قبل شده و دیگران می‌توانند به‌طور واضح متوجه بارداری شما شوند. ممکن است در طول بارداری گاهی برجستگی شکم خود را دوست داشته باشید و گاهی به‌علت تغییرات فیزیکی از این موضوع احساس ناراحتی کنید. این تغییر احساس در بارداری کاملا طبیعی است. ضربان قلب جنین به قدری قوی شده است که می‌توانید با یک گوشی پزشکی صدای قلب جنین را بشنوید.

در هفته 22 بارداری می‌توانید با یک گوشی پزشکی صدای قلب جنین را بشنوید.
در هفته ۲۲ بارداری می‌توانید با یک گوشی پزشکی صدای قلب جنین را بشنوید.

آزمایش های هفته ۲۲ بارداری

اگر در هفته‌های قبل آزمایش‌های دوران بارداری را انجام داده‌اید، در این هفته آزمایشی نخواهید داشت. اما اگر هنوز آزمایش‌های سه‌ماهه دوم بارداری را انجام نداده‌اید، این هفته آخرین فرصت برای انجام این تست‌ها است. ویزیت بعدی شما در هفته ۲۴ بارداری انجام می‌شود.

۱. سونوگرافی در هفته ۲۲ بارداری

سونوگرافی سطح ۲ یا سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری در هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود. در این سونوگرافی آناتومی و میزان رشد جنین بررسی می‌شود. اگر چندقلو باردار هستید، آناتومی هر جنین جداگانه ارزیابی شده و میزان رشد بررسی خواهد شد.

در این سونوگرافی باید مغز، قلب، ستون فقرات، اجزای صورت، اندام‌های شکمی و تناسلی و سایر اندام‌ها بررسی شوند. ممکن است در حین سونوگرافی بتوانید لگد زدن جنین را ببینید.

سونوگرافی سطح ۲ یا سونوگرافی سه‌ماهه دوم بارداری در هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود.

۲. آزمایش غربالگری چهارگانه در هفته ۲۲ بارداری

این آزمایش برای تشخیص مشکلات ژنتیکی مانند سندروم داون انجام می‌شود. برای انجام غربالگری چهارگانه، خون‌گیری از مادر انجام شده و وجود چهار پروتئین در آن بررسی می‌شود. این غربالگری باید در هفته ۱۵ تا ۲۲ بارداری انجام شود. اگر پزشک مورد مشکوکی در جواب آزمایش مشاهده کند، نیاز به آزمایش‌های تشخیصی خواهد بود.

۳. اکوکاردیوگرافی جنین در هفته ۲۲ بارداری

اکوکاردیوگرافی جنین بین هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود. برای بررسی وضعیت قلب جنین باید سونوگرافی انجام شود. اگر در بارداری قبلی مشکل ژنتیکی وجود داشته، سابقه خانوادگی مشکلات ژنتیکی قلبی دارید، دیابت دارید یا صاحب فرزندی با مشکل قلبی هستید، باید این آزمایش را انجام دهید.

برای اکوکاردیوگرافی جنین باید سونوگرافی انجام شود و قسمت‌های مختلف قلب در تصویر مشخص شود.
برای اکوکاردیوگرافی جنین باید سونوگرافی انجام شود و قسمت‌های مختلف قلب در تصویر مشخص گردد.

خود مراقبتی در هفته بیست و دوم بارداری

با پیشرفت بارداری باید به نکات مراقبتی بیشتر اهمیت دهید. سعی کنید در این هفته موارد زیر را رعایت کنید:

  • کمی ورزش کنید. پیاده‌روی، یوگا و راه‌ رفتن در آب می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • به دستورالعمل‌های مربوط به افزایش وزن توجه داشته باشید.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.
  • در تمامی جلسات قبل از زایمان شرکت کنید.
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و کلسیم به مقدار کافی مصرف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۲۲ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته ۲۲ بارداری

از نیمه دوم بارداری مقدار نیاز جنین به کلسیم بیشتر می‌شود. برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های جنین وجود کلسیم لازم است. به همین دلیل باید در رژیم غذایی شما کلسیم به مقدار کافی وجود داشته باشد. اگر کلسیم به مقدار کافی دریافت نکنید، جنین آن را از استخوان‌های شما می‌گیرد. علاوه بر مصرف ویتامین‌های دوران بارداری باید در رژیم غذایی خود موارد زیر را قرار دهید:

  • ماهی سالمون یا ساردین
  • سبزیجات با برگ سبز و تیره مانند کلم بروکلی و کلم‌پیچ
  • غذاهای غنی‌شده مانند غلات و آب‌ پرتقال
  • محصولات لبنی کم‌چرب مانند شیر، پنیر و ماست

باید و نبایدهای هفته ۲۲ بارداری

در دوران بارداری گرگرفتگی علامتی رایج است. برای کاهش این علامت سعی کنید لباس‌های گشاد بپوشید. آب بیشتر بنوشید و اتاق را خنک نگه دارید.

اگر بارداری شما سالم و طبیعی است، می‌توانید در این هفته رابطه جنسی داشته باشید. سکس در بارداری خطری نداشته و به جنین آسیبی وارد نمی‌شود. اما اگر خونریزی یا گرفتگی شدید دارید، باید در این مورد با پزشک مشورت کنید.

شما باید برای کارهای بعد زایمان آماده شوید. جنسیت جنین در هفته‌های قبل مشخص شده و بهتر است از همین هفته به دنبال نامی زیبا برای فرزند خود باشید. همچنین به دنبال دکتر اطفال خوب برای نوزاد خود بگردید. شما بعد از زایمان باید نوزاد را نزد پزشک اطفال ببرید.

هفته ۲۲ بارداری و کمردرد

هورمون‌های بارداری باعث شل‌ شدن مفاصل و رباط‌های اطراف رحم می‌شوند. همچنین با رشد جنین و رحم وزن بیشتری روی مفاصل کمر وارد می‌شود. به همین دلیل از سه‌ماهه دوم بارداری ممکن است مدام کمر درد داشته باشید. کمردرد بعد زایمان برطرف می‌شود.

کمردرد یک عارضه شایع در بارداری است. با رشد جنین و رحم کمردرد بیشتر می‌شود.
کمردرد یک عارضه شایع در بارداری است. با رشد جنین و رحم، کمردرد بیشتر می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۲۲ بارداری جنین حدود ۱۹ سانتی‌متر می‌شود. حرکات جنین زیاد است و مدام موقعیت آن تغییر می‌کند. مجاری اشکی تشکیل شده و استخوان‌ها و دندان‌ها محکم‌تر می‌شوند. جنین می‌تواند دست‌ها را تکان دهد و روی هم بگذارد. به دلیل ساخت استخوان‌ها شما به کلسیم بیشتری نیاز دارید.

شکم شما در هفته بیست و دوم بارداری برجسته شده و دیگران می‌توانند بارداری شما را متوجه شوند. ممکن است علائمی مانند سوزش سر دل، کمردرد، گرفتگی عضلات پا و انقباضات رحم داشته باشید. اگر علائم شما شدید شد، حتما به پزشک اطلاع دهید تا اقدامات درمانی انجام شده یا سبک زندگی تغییر داده شود. اگر آزمایش‌های سه‌ماهه دوم را هنوز انجام نداده‌اید، این هفته آخرین فرصت برای انجام سونوگرافی سطح ۲، آزمایش غربالگری چهارگانه و اکوکاردیوگرافی جنین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری و علائم این دوره باید با متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در پایان ماه پنجم بارداری هستید. حدود ۴ ماه تا زمان زایمان فاصله دارید. البته پزشک برای بررسی روند بارداری به هفته‌های حاملگی توجه دارد.

شل‌ شدن ماهیچه‌ها و رباط‌های اطراف رحم و فشار رحم به اندام‌های شکمی می‌تواند باعث کمی درد و گرفتگی در زیر شکم شود. اما اگر درد زیر شکم در بارداری شدید یا همراه با خونریزی است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

جنین در هفته بیست و دوم بارداری حدود ۱۹ سانتی‌متر می‌شود. وزن جنین به ۴۷۰ گرم می‌رسد. پزشک از طریق سونوگرافی میزان رشد جنین را بررسی می‌کند.

در هفته 22 بارداری باید مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند ماهی و سبزیجات با برگ سبز بیشتر مصرف کنید. وعده‌های غذایی خود را کوچک کرده و در تعداد دفعات بیشتر بخورید تا سوزش سر دل نداشته باشید.

در دوران بارداری ایجاد بواسیر از مشکلات رایج است. اگر در این دوران مدام یبوست دارید، احتمال ایجاد هموروئید بیشتر می‌شود. فشار رحم و شکم روی روده می‌تواند منجر به ظاهر شدن هموروئید شود.

یکی از علائم رایج بعد از بزرگ‌ شدن شکم، احساس تنگی نفس است. زیرا رحم به ریه‌ها فشار وارد می‌کند و باعث مشکل در نفس‌ کشیدن می‌شود. تنگی نفس خفیف مشکلی در بارداری ایجاد نمی‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۲۲ بارداری

  1. Fatemeh گفت:

    سلام من دوهفته هست که سرکلاژ انجام دادم الان ۲۲هفتم از ۱۵هفته درد لگن دارم الان یه خورده بیشتر شده طبیعیه به نظرتون؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی نیست
      اما در اواسط دوره بارداری قابل انتظار است
      کلسیم و ویتامین دی۳ را چک کنید

  2. فریبا گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر من الان ۲۲ هفته هستم همش نگران نقص جنین بعد از به دنیا آمدنش هستم سونوم آنومالی و آن تی هم همه چی خیلی خوب بود آیا امکان نقص بعد از تولد هست ؟ چه کارهایی نیاز هست الان انجام دهم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت نرمال بودن تست های غربال گری و سونو نگران نباشید

  3. ناشناس گفت:

    سلام من ۲۱ هفته آبله گرفتم حالا خوب شدم زیادم اذیت نشدم آبله هام کم بودن چون سریع ب دکتر عفونی مراجعه کردم الان ۱۰ روز میگذره حالا میترسم برا بچه اتفاقی نیفتاده باشه مشکلی نداشته باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال انتقال وجود دارد
      در صورت بروز تب و یا مشکلات پوستی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید

  4. ناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر من امروز رفتم سونوگرافی ۲۲ هفته بودم گفت جنسیت دختره آیا احتمال داره اشتباه شده باشه یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا درصد خطا در این زمان پایین است

    2. ناشناس گفت:

      سلام،در هفته ۱۳بارداری به من گفتند که نوزاد دختر،آیا احتمال خطا وجود دارد؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        معمولا درصد خطا پایین است

      2. عاطی گفت:

        سلام من۱۳هفته رفتم گفتن دختراما۲۱هفته گفتن پسر

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          اخرین سونو دقیق تر است

  5. ناشناس گفت:

    سلام من هفته ۲۳ بارداری هستم، قرص لووتیروکسین ۱۰۰ حارجی مصرف میکنم یکماه و نیم پیش به علت نبود قرص یه شرکت دیگا گرفتم که اونم خارجی بود، بعد ازمایش تیرویید متوجه شدم tsh بالا رفته و شده ۶.۷۷ که رنج نرمالش تا پنج و خورده ای بود تو ازمایش،بعد متوجه شدم قرص تاریخ مصرفش گذشته بوده،الان نگران اثرش روی هوش ،جنین هستم چه اثری میزاره؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با گذشتن تاریخ اغلب کارایی دارو کم می شود
      نگران نباشید

  6. شقایق گفت:

    سلام
    من هفته ۲۲بارداری هستم ولی هیچ حرکتی از جنین حس نمیکنم
    بارداری اولم هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سونو را تکرار کنید

  7. ملکه گفت:

    سلام خانم دکتر در سنوگرافی برای کودک من همه چیز را نرمال نشان داد مگر گفت در مغز او پارچه گوشت دیده شد که به مرور بر طرف می‌شود ما قبل تست خون هم کرده ایم که در آن هم همه چیز نرمال گفته شده می‌شود نظر شما را داشته باشم هفته بیست ‌یکم است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      پارچه گوشت ررا متوجه نمیشوم
      ولی شاید منظور هماتوم بوده که معمولا برطرف می شود

  8. فاطمه گفت:

    سلام من یک خانم باردار درهفته ۲۲ هستم سردردشدید و بدن درد دارم چرا

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد ها بعلت تغییرات هورمونی و خونی قابل انتظار است

      از هیچ دارویی استفاده نکنید مگر با مجوز پزشکتان

  9. ناشناس گفت:

    سلام من هفته ی ۲۲ بارداری هستم به علت زایمان زود رس سرکلاژ شدم. همیشه احساس درد زیر شکم دارم اما با استراحت بهتر میشم میترسم به نه ماهگی نرسم لطفا راهنماییم کنی کارهای خونه رو چطور انجام بدم که ضرری نداشته باشد با اینکه بچه مدرسه ایی هم دارم لطفا راهنماییم کنید با تشکر

  10. سلنا گفت:

    من در ۲۲هفته هستم جنینمم دخترهست